načítám data...

#1 Ford Orion - auto co jsem (ne)chtěl

20. prosince 2020, 23:30 10 komentářů Bigg.I

Pořízení dalšího 30 let starého Forda a s tím spojené radosti. Specifikace: Ford Orion 1991 1.6i CVH Ghia, RS paket

zobrazit celou galeriiJiří Petera: #1 Ford Orion - auto co jsem (ne)chtěl

Blog o třetím voze, co vlastním. Předchozí dvě auta jsem tak nějak potřeboval, k tomuto jsem se však dostal tak nějak… náhodou.

Opět tohle píšu retrospektivně, cca rok zpět. Je podzim 2019, můj život vypadá tak, že žiju v Brně v pronajatém bytě a po Brně se pohybují svojí Corollou, která slouží jako daily auto. U rodičů v Kroměříži mám zaparkovanou Sierru, kterou tak 1x do měsíce provětrám, ale na větší údržbu ani práci není čas.

S Corollou jsem spokojený, protože to auto je nenáročné, spolehlivé a mám ho rád, protože ho vlastně rád nemám. Když ji někde zaparkuju a přibude nový škrábanec, je mi to vlastně jedno. Pokud převážím v autě nějaké autodíly, tak mi je fuk, co se zašpiní. Stav ideál, zvlášť do Brna. Háček to ovšem má. Jezdíme spolu asi půl roku a Corolla při rychlosti nad 100 km/h je dost hlučná a jízda je celkem nepohodlná. Do města to stačí, ale na nějaké delší cesty nebo na výlet to není úplně super.

Pořád jsem tak po očku sledoval inzeráty na bazoši, sbazaru a občas zabrousil i na rájveteránů či sportovnívozy. Byl jsem rozhodnutý najít náhradu za Corollu. Takže Forda, staršího, né za moc peněz a ve slušném stavu. Co jsem si asi tak představoval? Malé auto nechcu, jelikož Sierra mne zhýčkala svou prostorností a pohodlím. Díval jsem se tedy po Scorpiu, jakékoliv generace, případně nějaká Sierra, kde bych na zevnějšek moc nehleděl. Snesl bych možná i nějakého Escorta v přinejhorším. Jak už to tak bývá, zrovna v tuhle chvíli jsem nic slušného nemohl najít, případně by ta auta potřebovala rozsáhlejší opravy a investice, což jsem neměl v plánu (nechceš, ale budeš muset).

Pokaždé, když jsem nahodil rájveteránů, tak jsem si filtroval: Ford, cena od nejnižší. Vždy jsem minul první stranu s vozy, kde byla cena Dohodou a nějak koutkem oka přejel černej Ford Orion. Nevěnoval jsem mu větší pozornost, protože tam byl odjakživa. Jedneho večera jsem se tak zamyslel – kdy jsem naposled viděl Oriona někdy na ulici? To bude nejmíň tak deset let. Otevřel jsem si inzerát a všimnul si, že konkrétní Orion je osazený továrním RS bodykitem, vypadá pěkně a co je nejlepší – mám k němu coby kamenem dohodil. Říkám si, co by za něj mohl majitel asi chtít, když je cena Dohodou. Říkal jsem si, když auto bude slušný, tak by se dalo nabídnout okolo 20 000 Kč. Proběhla nějaká komunikace s majitelem a domluvil jsem si prohlídku.

okresní značky jsou pěknej detail

S mou tehdejší přítelkyní jsme zrovna jeli z Kroměříže do Brna a bylo v plánu se zastavit po cestě mrknout na teho Oriona. Listopadový večer, pršelo a já si vzpomněl na epizodu Bazaru Monte Karlo – večerní auto. Orion stál pod stromem v takové opuštěné zahradě a v té tmě vypadal dost bídně. Majitel s ním na ulici vyjel, ale nějak nesvítily světla, motor však zněl celkem zdravě. Se zapnutým světýlkem na mobilu jsem auto obešel, abych zjistil, jak blbý to je. Nějaká rez se najde na klasických místech u takového Forda – zadní lemy, prahy. Majitel mi říkal, že když z něj budu chtít udělat vola, tak z něj vola udělám, protože neví, co za to chtít v takovém stavu. Chtěl jsem nabídnout 15 000 kč, ale pak se majitel rozmluvil o tom, že úplně nefunguje elektrika. Zkoušeli měnit pojistkovnici, pořád ale část elektriky nejde. Doufal jsem, že to bude jen něco malého – špatně s pojistkama nebo relátkama. Nabídnul jsem 8000 kč s tím, že když to bude málo, tak 10 000 kč bude konečné slovo. Oriona se mi zželelo a říkal jsem si, že aj kdybych do něj měl něco nasypat, budu mít celkem zajímavý vůz. K mému údivu majitel s touto částkou souhlasil. Auto je po dědovi a chtěl by, aby auto zase jezdilo. Domluvili jsme den pro přepis a formality na úřadě. Majitel mi ještě Oriona dovezl do Kroměříže před hasičárnu, protože nemá platnou STK.

Před hasičárnou, když na mě čeká

Vše vyřešeno během chvilky a taťka mi pomohl Oriona odtáhnout domů na tyči – doufal jsem v menší nápadnost před pomáhači a chrániči zákona. V tento moment jsem vlastně seděl za volantem Oriona poprvé. Pohodlný sedačky (ikdyž značně jetý), kazetové rádio, přední okýnka v elektrice, výhřev zadního i předního skla, manuální šíbr. Tohle mám prostě rád. Auto jsem chtěl dát do garáže, abych se podíval, zda zespod není nějaké rezavé překvapení. Jenže problém. Auto sedí dost nízko a já bych zničil plastové RS prahy. Musel jsem do garáže najet po deskách. Prohlídka potvrdila už předem jasné – zadní nosníky KO, prahy KO a další drobnosti podobného rázu. Poté jsme doma auto ustájili na dvorku a řekl jsem si, že dokud nevyřeším problém s elektrikou, nemá cenu do auta dál investovat a opravovat rez. Další den jsem šel ještě na úřad dát SPZ do depozitu, jelikož se auto nějakou dobu jen tak nehne.

zatřený to je hezky no :D Tady ještě z nosníku něco zbylo

Už teď je asi všem jasný, že jsem koupil auto, co jsem (ne)chtěl a bude vyžadovat nějakou tu renovaci, achjo. Na druhou stranu tu jsou i nějaká pozitiva. Je to raritní Ford Orion, kterých je jako šafránu. Bonusem je to, že je ve výbavě Ghia a ještě je ze Švýcarska – je to plná výbava Ghia s hodně vzácnou blbůstkou – stěrač zadního skla. Jako bonus tu máme nejsilnější motor, co se v té době nabízel – 77 kW 1.6i CVH (který se dával mimochodem ještě do Escortu XR3i). Orion byl v této konfiguraci vyráběn jen 15 měsíců, poté byl tento motor nahrazen 1.8 Zetecem. Aby toho nebylo málo, tak zde máme oficiální RS doplňky – křídlo, přední a zadní podnárazník, plastové prahy. K autu mám navíc veškeré servisní knížky od koupě. V ČR to byl první majitel a ve Švýcarsku to měla jedna starší paní.



tak jaké kola si budete přát pane?

Několik dní jsem procházel, co vlastně bude vyžadovat výměnu/opravu:

Interiér – ty Fordy z devadesátek prostě nemají trvanlivý interiéry nebo se k temu lidi nechovali pěkně. Sedačka řidiče má v sobě navrtanou nějakou divnou loketku, látka je všude uvolněná a nedrží (vlastně držela na místě jen díky „nátělník“ potahům přetažené přes sedačky). Zadní strana sedaček, což je vytvarovanej karton potaženej látkou, je v neopravitelném stavu – látka se odlepuje. Síťka uvolněná a potrhaná. Dveřní výplně jsou volné a odlepují se od podkladu. Koberec kufru chybí. Volant je už pěkně gumovej a má v sobě divnej vkus (hladový řidič?). Navíc je v interiéru cítit vlhkost. Oproti Sierra interiéru jsem si řekl, že se mi nechce dávat zase 20 000 kč za komplet přečalounění a rád bych sehnal jinej, v lepším stavu, abych auto zachoval co nejblíže originál stavu.

rozpadající se interiér

Rez – jak už zmíněno předtím, prahy, zadní lemy, zadní nosníky, držák chladiče, přední blatníky. Tolik jsem vlastně věděl zatím, jenže ono se toho objeví víc…

RS doplňky – ano, naprosto raritní podnárazníky a i zde je něco špatně, konkrétně zadní RS nástavec má v sobě dost nevybíravě vyříznutej otvor na tažný zařízení, navíc je celej popraskanej. Kdyby to byl ten přední, tak si pískám, protože je shodnej s Escortem, ale on to je zadní a ten je prostě na Oriona úplně jinej.

RS podnárazník znásilněný tažným

Elektrika – Escorty od roku 1991 až vlastně do roku 2001 měly problém s elektrikou – pojistkovnice moc ráda vyhořela nebo všeobecně se ta pojistková skříňka kazila. Mám osobní zkušenost – když jsem potřeboval na letiště a po cestě na našem Escortu Ghia z roku 1997 se sám na volnoběh vytočil motor do max a nepomohlo nic, až explodoval chladič.Tady nefungují světla, stěrače, blinkry, mlhovky a stahovačky oken fungují jen někdy.

V další části poodhalím martirium se sháněním náhradních dílů na takové auto, opravování elektrických problémů a taky objevíme více koroze :).

No schválně, kdy někdo viděl něco takového na silnici

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

František Čáslavský
21. prosince 2020, 01:04
8

Ty prostě rád trpíš :D

reagovat
Jakub Pospíšil
21. prosince 2020, 08:08
1

Máš můj obdiv :D Zrovna Oriona jsem jako děcko neměl vůbec rád, přišel mi jako Escort, co mu někdo sebral sportovnost, ale teď jak na to koukám, tak vlastně není zas tak špatnej.

reagovat
liška
21. prosince 2020, 12:22
2

Seš velkej srdcař, na tohle bych fakt neměl náladu. Z období kdy jsem točil po půl roce auta za dvacku vím, že se dalo krásně vybrat relativně rarity a hned pojízdné bez větších zádrhelů. U Fordů to tenkrát byly hlavně Sirky a Škopky. Nezbejvá než držet palec.

reagovat
Bigg.I
21. prosince 2020, 13:37
0

kdo by to byl rekl, ze na neco takoveho budu naladu mit po eskapade se Sierrou :D holt rad trpim, ale taky rad delam veci poradne

Bigg.I
23. prosince 2020, 12:03
2

Koukam, ze Orion si moc pozornosti neziskal :) ale dalsi dily prijdou a budou daleko zajimavejsi. Dekuju vsem co precetli.

reagovat
ja
jazet
23. prosince 2020, 14:25
0

Já jsem si to přečetl rád. A jseš teda srdcar ????

ja
jazet
23. prosince 2020, 14:26
1

Ty otazníky byl smajlík

ra
rainero
23. prosince 2020, 13:09
1

Takéhoto Oriona som pol roka prevádzkoval ale so základnou 1,4kou a už po vyvarení :) Spomínam naň rád - také úprimné auto.

reagovat
Bigg.I
23. prosince 2020, 13:28
0

ta 1.4 CVH je takovná nemastná neslaná, ale jak říkáš, upřímné auto, já jsem rád, že jsem se náhodou dostal k nejsilnější 1.6 CVH, Zetec by mě asi nebavil

Ča
Ča Snač Aj
23. července 2021, 09:33
1

Orion se s tou 1.6i 77KW v téhle vínové barvě byl mé první auto, za mě absolutně super, dodnes na něj vzpomínám :)