načítám data...

O výběru dalšího auta, FOMO komplexu a investičních klenotech

03. ledna 2021, 00:50 24 komentářů liška

V návaznosti na svůj poslední blog z konce léta tímto dávám na vědomí, že mé pátrání je u konce a do liščí nory se nastěhoval nový obyvatel.

zobrazit celou galeriiJ L: O výběru dalšího auta, FOMO komplexu a investičních klenotech

Než však prozradím, oč se přesně jedná, nemůžu si odpustit menší zamyšlení nad hledáním dalšího přibližovadla, které mi za poslední měsíce často ani nedovolilo pořádně usnout. Alespoň zpočátku toho bylo v hledáčku relativně dost, respektive předchozí blog je takovým ajntopfem všeho, co mi tenkrát vyvstalo na mysli bez podrobnějšího průzkumu. Jenže když pak člověk začne načítat více informací a zjišťovat konkrétní specifikace, které by chtěl či nechtěl, výběr se začne docela zužovat. Pokud navíc hledáte v české inzerci cokoliv méně tuctového než boleslavskou pýchu&modlu či německý kvartet, zjistíte, jak málo si zde můžete vybírat a pochopíte, proč je tolik lidí ochotno táhnout se i pro auto za pár šlupek někam do zahraničí. Ve finále jsem si tak osahal nějakých sedm vozů, jenž měli k ideálu většinou daleko.

A začneme hezky od toho nejdražšího, jaké jsem zvažoval, což byla devětsetjedenáctka generace 996 v manuálu a ideálně pouze se zadním náhonem. Informací o téhle legendě je nejen na Autíčkaři hromada, ostatně pohybuje se tu i několik víceméně spokojených majitelů, takže není potřeba dál rozvádět věci jako IMS ložisko nebo investiční potenciál. I když možná ten investiční potenciál za nějakou drobnou zmínku stojí. Víte, ona většina majitelů 911 si právě o tom svém konkrétním přišlápnutém broukovi myslí, že tam ten potenciál je. V inzerci to pak vypadá tak, že vlastníci manuálních verzí sveřepě drží kartel kolem 600 tisíc. V lepším případě má auto za sebou nějaký doložený servis, v horším nic velkého a nájezd blížící se dvoum kilům. Často se jedná o pro mě neatraktivní stříbrné lakování se základním černým nebo šedým interiérem. Domluva s prodejci vesměs rozumná a často působí jako slušní, vzdělaní lidé. O slevě však nechtějí ani slyšet. Jenže pak uplyne týden, dva, měsíc a všichni, se kterými jsem doposud komunikoval, se začnou připomínat. Zajímá Vás něco víc? Chcete se ještě přijet podívat? Mám jiného zájemce, přesto bych auto raději podržel zrovna Vám. A začnou se ozývat i ti, kteří Vás zprvu odbyli s tím, že si pro více informací a fotek máte zavolat. A já málokdy zavolal. Ještě jsem totiž nepřišel na způsob, jak se zavoláním dá získat více fotek, ale budiž. Spousta lidí na dopisování nemá čas a telefon je především pro starší gardu, zvyklou na tištěnou Annonci, jediným schůdným řešením. Jeďte se však podívat na druhej konec republiky na auto, u kterého vidíte jednu fotku z dálky v rozlišení 400x300px. To je prostě ta aura rádoby investičního auta. Dám jednu fotku, minimum informací a všichni se stejně poserou a utrhají mi ruce. Jenže co tak sleduji inzerci, tak ani dražší kousky v atraktivnější barvě a třeba světlým interiérem se příliš netočí. A že se jedná o nejméně oblíbenou generaci 911 a proto výše zmíněný nezájem? Mně přijde dost statická i inzerce u generace 997. Možná jen tenhle typ aut mění majitele v méně plebejských sférách než na Bazoši či Sportovních vozech. Těžko říct, nicméně pokud jste byli v nedávné době svědky prodeje/koupě 911ky, dejte mi vědět dole v komentářích :) Možná si jen pletu investiční potenciál s likviditou nebo je teď zkrátka špatná koronvariová doba. Neměla by však investice fungovat v jakékoliv době? Končím s rejpáním, auta se přece kupují hlavně na ježdění a co se týče téhle disciplíny, tak zde je devětsetjedenáctka samozřejmě parádní. Je potřeba si sice zvyknout na šestiválcové kyvadlo za zadní nápravou, ale radost, s jakou se nojnelfer vrhá do zatáček, to jakým způsobem se někde kolem 3-4t otáček probere a valí kupředu mě hodně brala. Samozřejmě v kontextu s dnešním provozem tu základní 300 koňovou verzi spráská kdejakej naftovej kepl a pocit rychlosti je dán hlavně nízkým posazem a boxéřím rykotem, ale o tom už taky bylo napsáno mnoho. Co si teda úplně nedovedu představit je ona často skloňovaná každodenní použitelnost, protože jakmile přišla silnice s horším povrchem, tak mi v tom autě bylo spíš k pláči.

V rámci stejné stáje přeběhneme mezi obyčejnější koně. Cayman neboli Boxster s pevnou střechou se vyrábí až od generace 987, čili v porovnání s 911 996 je to o dekádu novější auto. Přesto ho mohou až do faceliftu v roce 2008 a přechodu na jiné motory trápit stejné problémy s IMS, ovšem ta pravděpodobnost by měla být "prý" o dost nižší. Základní 2.7ka startující často i hluboko pod půl milionem je auto, při jehož řízení se mi okamžitě vybavilo heslo miaťáků o zaslouženém a vydřeném výkonu. Zkrátka mi přišlo, že těch 180 kW kdoví jak nejede, pokud se člověk opravdu nesnaží. Řízení auta s motorem uprostřed se mi zezačátku zdálo dost zvláštní, jakoby se auto celé nějak podivně vrtělo, ale zřejmě je to jen o zvyku, protože správný potrhlo-héd přece hlásá, že toto je optimum vyváženosti a neutrálního chování, takže to přece musí být dobré. Nabušenější Skové verze (pokud se nejedná o edici 3x kotrmelec, US import) jdou daleko za 600 tisíc a navíc jedna paní povídala, že každý majitel Caymanu/Boxstera stejně začne po chvíli dumat, proč si raději nekoupil devětsetjedenáctku. Dobré bylo, že zde alespoň člověk nemusel poslouchat kydy o investičním potenciálu. Nicméně u řidičského auta pro radost by mě asi po čase začalo mrzet, že z motoru vidím pouze pár víček na dolejvání kapalin.

Velké naděje jsem vkládal do Corvetty C5, leč jakmile člověk začne trošku filtrovat inzeráty, tak hlavně potřeba manuální převodovky Vám ty možnosti docela dost zúží, a to i pokud se pátrá v zahraničí. Pak zjistíte, že Vás serou i ty US verze a nějaké přepínání tachometru do metrických jednotek, kdy stejně teplotu motoru pořád vidíte jako 200 Fahrenheitů a ve výběru vlastně nezůstane nic. Jeden zbídačený kousek se mi nakonec podařilo projet a jelikož ceny novější generace už začaly zajímavě padat, měl jsem čest i s jednou C6kou. A musím dát za pravdu Radek_5, který mi kdysi napsal, že to auto je prostě hrubě postavené kolem motoru, taková neotesaná kovadlina. Stříká z toho agrese na všechny strany a člověka (nebo aspoň mě) to nutí jet na prasáka a agresivně. Možná bych časem zkrotnul, ale spíš bych to brzy rozvěsil někde po stromech. Podstatné bylo i to, že kvůli světlé výšce bych měl zřejmě velký problém dostat krevetu do garáže.

Letíme na otočku do Japonska. Nissan 350/370Z potažmo jejich dvojče v podobě Infiniti G37, tak tyhle auta mě nakonec nějak ani nevylákala z baráku na vyzkoušení. Podobně dopadla i Alfa Romeo Brera, za což se coby bývalý majitel několika Italů tuze stydím, leč prostě jak říkají kopačky: "to srdíčko tam tentokrát nebylo :)".

Co tu máme dál? Jaguar XK generace X100. Jedno XKRko v kabriu bylo na prodej v bazaru asi 20 kilometrů od mého bydliště. Já ty bazary sice nemám vůbec v lásce a convertible jsem ani nehledal, ale proč aspoň nezkusit, zda si s kočičkou vůbec sedneme. Co Vám budu povídat, to auto byla klasická bazarová chudinka, ke které se toho člověk moc nedozvěděl. Výčet drobných závad během prvních pár minut prohlídky lehce přeskočil prsty obou rukou, na těch 360 koní to ani příliš zázračně nejelo a přesto si mě pohled na ubíhající silnici přes zdánlivě nekonečnou kapotu docela získal. Zato modré kupéčko někde u Prahy, to už byla jiná jízda. V zastřešeném autě člověk sice pocítil relativní stísněnost kabiny, na druhou stranu měl hezký klid na vychutnání si ječícího kompresoru a monstrózního zátahu od prakticky nulových otáček. Přesto při klidné jízdě zasunula kočička drápky a auto působilo velice civilním dojmem. Čili z jízdy husina až na prdeli a jako třešničku na dortu pak člověk dostal naprosto odzbrojující kombinaci vnějšího lakování v coronado blue a bílého interiéru od Connolly. O celkových tvarech ani nemluvě. Nějaké zápory? Vyráběli se jen v automatu a podobně jako u 911 si i tady musíte vyslechnout povzbudivá moudra o investičním autě Fordu. Pane, tohle už půjde jenom nahoru, to je poslední klasickej Jaguár!

Vraťme se ještě jednou za velkou louži. Když se totiž na trase domov – práce objevil k prodeji Dodge Challenger Hemi v manuálu (jednorožec!), neodolal jsem vyzkoušení i přesto, že byl lehce nad můj budget. Mohutnej Čeli, zde navíc přikrčenej na sportovním podvozku, vypadá na živo daleko lépe než na fotkách, které mu často přidávají takové neforemné podivné proporce. A tohle auto, věřte nebo ne, byl pro mě po všech těch uskákanejch poršácích a zdivočelejch korvetách naprostej balzám na duši. Zkrátka běžné civilní auto pro obtloustlého konzumního amíka, se kterým se dá kdykoliv zajet do Walmartu a vzít i rodinku. Plnohodnotný kufr, použitelné zadní sedačky, přesto hromada výkonu pod pravou nohou, charismatickej legendární osmihrnek a verze s manuálem, která má jako bonus samosvor. I přes dodatečný sportovní podvozek od Koni žádná uskákaná koza, a přesto se Čeli držel silnice zuby nehty. Tady to rčení o Amerikách, co jezdí pouze rovně vůbec neplatilo. Interiér samozřejmě recyklát ze žlutého kontejneru, sem tam se ozvalo nějaké povrzání ze špatného slícování a "nožní ručka" se odjišťovala s hlasitou ránou. Aspoň ty sedačky ve vepři onen horší dojem z interiéru trošku zachraňovaly. Celková údržba nejspíš relativně nenáročná, navíc z mého výběru nejmladší auto. Od tohoto momentu pro mě začaly bezesné noci, kdy jsem do půlnoci načítal informace, procházel inzerci, výbavové stupně, diskuzní fóra a následně se pak ještě dvě hodiny mrskal v pelechu, zda do toho jít, nebo ne. Čekáte coming out a ukončení blogu s fotkou Čeliho v garáži? Kdo má ještě náladu číst, asi dlužím vysvětlení toho FOMO komplexu.

Fear of missing out, neboli strach z toho, že Vám něco unikne. Pojem skloňovaný hlavně v současné době sociálních sítí, asi netřeba hlouběji rozvádět. Dá se vztáhnout v podstatě na vše a vzhledem k tomu, že jsme na webu o autech, je Vám asi jasné, v jaké podobě se vyvinul u mě. Jestli je inzerce kolem Porsche 911 stojatá voda, pak inzerce Amerik, potažmo Dodge Challengerů je totální bažina. A můžeme se bavit jak o základní verzi 3.6 V6 s automatem tak o vrcholných SRT, Démonech či Hellcatech. Takže takovej ten plán koupit na sezónu, dvě Čeliho a pak ho s nějakou rozumnou ztrátou poslat dál a zkusit zase něco jiného se mi trošku více rozležel, respektive rozložil :) A důvod? On ten Challenger vypadá od roku 2008 vesměs stejně a zřejmě ještě pár let takto vypadat bude. Porsche 911 vypadá stejně od druhé světové, navíc proč chtít zrovna generaci, kde mi nad hlavou visí meč v podobě generálky za 2 kila. Corvetta sice přišla v novějších verzích o krásné mrkačky, ale C6ka vypadá dosti podobně, a i další generace vesměs drží původní siluetu i velkoobjemové motory. Jenže podívejte se na Jaguara XK generace X100 a XKčko, co přišlo po něm. Ten TATAovský následovník je podle mě úplně jiné auto jak vzezřením, tak filozofií. A pokud si tu X100ku nekoupím teď coby 20letou ojetinu, tak za pár let už ji koroze a elektro šotci dávno rozloží. Jasně, budou jiná auta, leč tyhle tvary, tu siluetu, to už zkrátka a dobře novodobé normy podle mého nikdy nedovolí vyrobit. Tudíž tento, pro spoustu lidí asi úsměvný argument, určil na nějakou dobu směr mého dalšího bádání. Jenže znáte to – zima se blíží, k prodeji toho příliš nebylo, člověk už z toho přebírání inzerátů začínal být trošku vyhořelej a tak mi v mém excelovském sešitku přiskočila další záložka pojmenovaná "mrdka na zimu" a začala se nebezpečně plnit početnou množinou kandidátů. Mno a jak to celé dopadlo, to se dozvíte příště :)

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Moctezuma
03. ledna 2021, 06:08
0

Pěkně čtivé pokračování :-) Upřímně jsem si nakonec přál, že u tebe zaparkoval Challenger :) Tak snad v dalším článku uvidíme, i když lze asi předpokládat, kam směřuješ .-)

Btw, ta třetí generace do 2014 má neskutečně hnusný interiér, starou 5st. převodovku a exteriér auta je sice podobný, ale v porovnání s FL 2015+ vypadá fakt staře. Od roku 2015+ konečně vypadají tyto auta k světu. Interier není žádný luxus (ten není ani u VW či MB stejného roku), ale při jízdě zapůsobil naprosto funkčně. Vystačíš si s tlačítky a vypnutou obrazovkou (pokud nechceš např. zapnout vyhřívání volantu či vidět live data, zapnout launch control etc.)

Nově montovaný automat ZF 8HP70 je naprosto boží. Řadí neuvěřitelně rychle a hladce. Také se montuje do RR Phantomu, Maserati Cuattroporte, Astona Martin Rapide S či Iveca :D V práci jsem potkal jednoho týpka, co šel robit do ZF Plzeň, tak jsem toho využil a ptal se, do čeho se to montuje, jak je to spolehlivé etc. Byl tam nějaký recall ohledně zmatečnosti polohy řadící páky (u Jeepa, Chryslera a Dodge) a pak nějaká výrobní vada u pár kusu RAMa. Vzhledem k autům, do kterých se to montuje se snažím předpokládat, že bude i dlouhodobě spolehlivý.

Mám podobné dilema a rozpočet. Klasika, zda Mustanga, Camaro či Challenger/Charger. + dalších asi 10 aut... Ale prozatím vyhrává rozum a to následný servis a cena náhradních dílu -uvidím a pak taky určitě napíšu, pokud to bude zajímavé :)

Držím palce při výběru, každodenního hledání a vysvětlení FOMO komplexu, který jsem už několikrát prodělal...

reagovat
Adam
03. ledna 2021, 14:25
0

Absolutně soucítím s výběrem, byl jsem na tom celkem obdobně viz. i mé blogy. Já to však nakonec celkem přehodnotil a dovezu si něco z US. Snad se donutím a sepíšu další blog.

liška
03. ledna 2021, 16:41
0

El Gringo: je to jak píšeš, od toho 2014/15 je to auto zase o fous dotaženější, což je vidět hlavně v interiéru a u infotainmentu. U exteriéru bych to asi přežil. Ten manuál je tedy šestistupňovej, nějakej Tremec nebo Getrag, už nevím. Ono asi fakt u téhle ameriky dává ten automat větší smysl, ale já si nemohl pomoct a hledal jen manuály. A docela mě překvapilo, že třeba ceny v Německu jsou u těch manuálů o řád vejš, než tady v ČR. Já se ještě plánoval podívat i na tu faceliftovanou verzi, konkrétně tenhle kousek: https://auto.bazos.cz/inzerat/129460580/dodge-challenger-rt-plus-57-hemi-2016-manual.php ale nakonec to dopadlo jinak.
Jsem zvědavej, u čeho nakonec skončíš ty. Pokud si dobře pamatuji z jiné diskuze, tak plánuješ něco dovézt z latinské ameriky?

Moctezuma
03. ledna 2021, 21:49
0

Pod 2015 bych nešel kvůli toho odporného interiéru jak u Chargera, tak Challengera. Seděl jsem v tom a je to naprostý humus... Přesně tenhle odkaz jsem ti chtěl poslat :-)

Jojó, tento rok musím něco koupit kvůli vlastnictví více než 1 roku, abych neplatil CLO a DPH. Na konci ledna/začátku února letím služebně do Tijuany, tak si po práci obejdu pár autobazarů. Do San Diega mě ani s ESTou nepustí.. Paradoxně v USA ty Chargery a Challengery jsou méně vybavené a dražší než v Mexiku. Ale určitě budou v lepším stavu :-) Tak držím palce !

Adam
06. ledna 2021, 17:31
0

El Gringo: Ten rok pro dovoz z Ameriky na neplacení cla a dph platí i pro USA? Tuhle informaci se snažim už pár dnů dohledat a ověřit si, ale nedaří se mi...

Slower
06. ledna 2021, 21:40
0

Minimalne v 2018 to bylo jen pul roku vlastnictvi veci a rok zit v zahranici, mimo EU.
Je to relocation regulace platna pro celou EU, tak zkus hledat timto smerem.

A nebyl s tim zadny problem, jen v mem pripade to byl trochu opruz, pac auto priplulo do Nemecka a celni rizeni musi probihat v state kam se clovek stehuje (CR). A auto bez procleni nesmi do EU, takze jsem musel podstoupit nejakou tranzitni proceduru, ktera vyzadovala slozeni zalohy ve vysi cla a DPH a pak jeji vraceni (samozrejme jen na nemecky ucet). Coz teda probehlo az prekvapive snadno - celni urad z CR ji uzavrel v ramci celniho rizeni a oni to v nejakem systemu videli a automaticky vratili penize na ten nemecky ucet.

A pak tam je jeste jedna vec - to dovezene auto by majitel nemel jeden rok nikomu ani pujcit, natoz prodat.

Moctezuma
06. ledna 2021, 22:28
0

Sorry, blbě jsem to napsal. Slower to napsal lépe :-) Musíš bydlet minimálně jeden rok mimo EU a vlastnit vozidlo/osobní věci minimálně 6 měsíců. V podstatě můžeš takhle dovézt i dvě auta + náhradní díly + harleyku - pakliže prohlásíš, že jsou čistě jen pro tvé osobní potřeby.

Zasílám odkaz: https://www.celnisprava.cz/cz/faq/Stranky/stehovani-osobnich-veci.aspx

Auto prodat můžeš, ale musíš zaplatit 15% daň z rozdílu pořizovací a prodejní ceny.

Stanley
03. ledna 2021, 08:10
0

To je hnus... nejdřív si říkám, to je jasné, koupil porsche. Aha, tak ne, koupil tohle, taky ne, takže definitivně challenger, nebo jaguár. No ne, pokračování :-D Asi tuším, jak to dopadne, ale já bych držel palce Challengerovi.

Naprosto chápu omrzení řečmi o investičním potenciálu, to se okolo aut táhne jako smrad. Bohužel se podobné řeči začínají objevovat i na fórech mého povozu, takže člověk se tomu nevyhne. Já jsem samozřejmě rád, když hodnota auta neklesá, ale že bych to jakkoli započítával do rozhodování... No, ještě chybí předkupní zasvěcené diskuze o zůstatkových hodnotách a je dokonáno :-)

Líbí se mi to racionální rozlousknutí v posledním odstavci. Originální pohled, který nemá každý, ale přitom stojí nohama na zemi. Díky za pěkný blog!

reagovat
krab
03. ledna 2021, 08:53
0

V roce 2020 a ono uvidíme jak to bude letos nečekám, že by sporťáky pro okrajový zájemce měli nějakou fakt slušnou likviditu. Co se týká Porsche, tak vím, že tu a tam některé změní majitele bez inzerce, zkrátka mezi známými, třeba o jedné takové 996 jsem věděl. Mimochodem prodala se za cenu takřka 900 tisíc, jelikož měla opravdu udělané všechno jak má být a spoustu věcí ještě líp než sériově. Ale takové peníze ti typicky za tohle auto v ČR nikdo nedá. Nemá smysl spekulovat, kup co se ti bude líbit kvůli zážitkům z jízdy, estetice atd.. Nečekej, že na tom vyděláš :-D Jinak s podvozkem u Porsche 996/997 obecně: záleží na údržbě - sériový na Bilsteinech anebo ještě lépe dobře vyladěný stavitelný podvozek od kvalitního výrobce funguje na těch autech výborně. Je to sporťák, čili lepší silnice jsou radost, rozmlácené město , třeba zrovna to Brno, to pak žádná radost není. Ale to skoro v žádným autě, nebo možná že jak vystoupíš s toho Lexusu SUV, že ten je extra pohodlnej asi, tak ti to připadá jak to popisuješ. Cayman 2.7 - díky dlouhým převodům, které poršáky obecně mají ti přijde líný, to souhlasím, ale špatnej motor to není a v otáčkách krásně jede. Caymana bych ale taky vybíral 3.4ku esko. Cena 600 je prostě takový základ, s tím asi těžko něco půjde vymyslet. Pod 500 je Cayman na velký servis a práci. Problémy s motorem se můžou vyskytnout stejně u nich jako u 911 té doby, v podstatě jsou to stejný motory, jen v Caymanu je umístěnej obráceně.

Jaguar XK8/XKR : krásný auto, tak jsem zvědav jestli jsi nakonec teda koupil to. Já se letos kousek svezl tím Skipperovým a je to radost. Na mě to je moc "GT" s ležérnějším řízením, ale za estetiku má jedničku. Mám tyhle Jaguary rád, i když domů žádnýho nejspíš nikdy nepřivezu.

Jinak by ti podle mě mohlo udělat velkou radost BMW M3 E36, to je třeba typ auta, který třeba mě taky dost imponuje. Ale o těch stojatých vodách to tu poněkud platí stejně. Jeden člověk, který inzeruje už hodně dlouho pěknou M3 E36 3.0 jí navzdory fajn cenovce těsně pod půl mega nemůže evidentně prodat. Zkrátka asi "málo kameníků, hodně nebožtíků" jak by řekl klasik ...prostě nejsou rozumní kupci, kteří dají odpovídající cenu běžnou venku. Ale ono to ani v tom Německu teď asi není tak růžový s prodeji těchto aut. Ceny se drží +/- stejně i ty Porsche (s tím, že vzduchem chlazený, hlavně Géčka a pak ty poslední, 993jky teď fakt spíš klesají, stagnují) Jediný co posledních pár let vyrostlo byly 964ky, který jsou daleko oblíbenější než byly. 996 má teda taky takovou spíš vzestupnou tendenci, ale o investicích bych nemluvil, těch aut se vyrobilo hromadu, takže záleží na tom, kolik bude reálně do budoucna kupujících. Ameriky nesleduju, tak nevím jak tam se to vyvíjí... Ale třeba ty M3, že se moc nehýbou, to mě překvapuje. Jaguary - to je taky o štěstí, že se sejdou dva fajn lidi - jeden poctivej majitel/fanoušek a kupující realista a fanoušek.

Tak se těším na další blog a jsem zvědavej co jsi teda z toho Holandska přivezl...

reagovat
Sa
Sato
03. ledna 2021, 10:47
-1

E36 3.0 za 500? Nie je to predsa len trochu moc? Aspon z mojho cisto teoretickeho pohladu, v ziadnom som nikdy nesedel. Pride mi to ze sa ceny vysplhali v dobe ked bolo kopec ludi (v nemecku) ktori akurat v mladosti to mali ako nedostupny sen a zrazu uz sice nie su mlady ale maju peniaze. Podobne pri m5 e38. Stoja snad o 50% viac ako tri - styri roky dozadu. A na udrzbu to bude uz len horsie a horsie. Par rokov do zadu Alex z carthrottle kupil e36 m3, povezme ze tych problemov tam bolo celkom dost :)

krab
03. ledna 2021, 11:00
0

Taky pamatuju dobu, cca před 10 lety, kdy se dala koupit v inzerci dobrá M3 3.2 přes BMW klub do 300 tisíc a E46 M3 jedna konkrétní si vybavuju se prodávala za 450. A to jsem ještě prostě v práci nevydělával tolik, nějaké peníze chyběly, klasika... v tý době se dalo koupit levněji. Ale část je taky inflace, protože vydělávalo se míň a věci stály míň. Ono to vše plíživě narostlo.

M3 E36 je hodně lidem tady v česku zdá za 450-500 drahá, jenže oproti E30 M3, která se nenabízí prakticky pod 1.5mio je to naopak levný. Ale to má svůj důvod. Tříca bude mít vždy daleko větší hodnotu, protože je první a skutečně homologační speciál, E36 už tuhle auru a příběh nemá. Ale čas E36 stejně přichází, protože jsou to skvělá auta a hezká nostalgická vzpomínka. Takže třeba mě ta cena mimo nepřijde. Já s tou konkrétní jezdil a taky jsem majiteli vlastně radil, že by byla hloupost to nechat za "3 kila" , to snad jen, kdyby nebylo zbytí. Což nebyl naštěstí ten případ. Ale těch kupců akceptujících tyhle ceny je u nás strašně maličko. A ono je to pořád i okolo těch poršáků taky. Jen sem tam se najde někdo normální a akceptuje standartní tržní cenu, protože ví co kupuje. Hromada lidí čeká a spekuluje. Jinak jo - ty vyšší ceny v Německu všech zajímavějších aut z 90. let souvisí s tím, že chlapy okolo 40tky je kupují rádi z nostalgie a už se typicky jedná o lidi co nějaké ty peníze vydělané mají a nemají problém za opravdu dobré, nezbastlené exempláře pustit chlup.

liška
03. ledna 2021, 11:33
0

S tou E36 M3 je to jak píšeš Krabe. Pro mě to byl právě někdy před 10 lety velkej sen a vím, že tenkrát se to dalo koupit již od 200t a byly to často hezké nezbastlené kousky v dakar yellow. Ale stejně jak ty, i já se tenkrát plácal někde mezi koncem vejšky a první prací, takže to byly relativně velký peníze v té době. Zároveň ale jak píše Sato, mi ty dnešní ceny přijdou opravdu trošku moc. Zkrátka máme tady tu investiční bublinu a podle mně kdo to dává na prodej za 500, tak spíše spekuluje, než že by chtěl reálně prodat. Dneska už ta E36 a obecně ty Mkové věci jdou mimo mě, ale věřím, že jsou to dobrá auta. Inzerci jsem okolo těch audi a baworáků sledoval tak nějak jen z rozjetýho vlaku - první popud byl tuším beastarův blog, kde vychvaloval Audi S5 s osmiválcem a pak jsem právě koukal z nostalgie na ty M3. Přišlo mi, že tam se to docela točí, pokud to byla E46 v manuálu kolem 400-500t. Ty verze s SMG co si pamatuju, tam visely pořád. U té 911 si vybavuju, že snad jedno auto, kde to myslel prodejce hodně vážně postupně padalo až někam k 500t, než z inzerátů zmizelo.Bylo to teda cabrio a snad i 4 kolka, ale manuál a dle popisu to docela servisní historii mělo.

Sa
Sato
03. ledna 2021, 11:45
-1

Ano, myslim ze sa chapeme. Pokial to ma pre neho tu cenu 500, resp. Ma to tu "pridanu hodnotu" ako podobne veci za 500 (nie nutne len auta), tak je vsetko v poriadku a ostava mu len cakat na neurcito. Pokial ale k tej sume prisel len tak ze si pozrel inzerciu v nemecku a zistil ze by to malo mat taku cenu a teraz caka na kupcu ktory nechodi, tak je to loose loose situacia. Ta normalni trzni cena sa tvori predavajucim a kupujucim, len jedna strana je na to malo.
A tiez suhlas ze zdrazelo vsetko, specialne nemovitosti. Inflacia je prirodzena, na druhu stranu pokial inflacia bude rast rychlejsie ako platy tak si to odnesie prave trh so zbytnymi vecami, ako prave stare zaujimave auta.

krab
03. ledna 2021, 12:06
-1

Uvidíme, taky bych měl tendenci si vsadit spíš, že v tomto roce a dalším třeba několikaletým horizontu to ten trh s klasickými nebo zajímavými auty trošku odnese. Na druhou stranu při uplynulý krizi naopak klasická auta na cenách vyrostla. Ale to je právě dost možná stále částečně ta přežívající bublina. Těžko říct. Koupě zbytného zajímavého auta je nakonec vždycky jak říkáš mezi kupujícím a prodávajícím na čem se dohodnou a pro kupujícího je to záležitost nějakýho emočního impulzu. Když se ti to konkrétní auto fakt líbí a peníze máš, koupíš a není o čem...

Každopádně bych ale nikomu nedoporučoval dělat věci typu: kup si teď E36 M3 nebo E39 M5 nebo 996 či cokoli v tomhle duchu, protože takzvaně "nebudou" a cena poroste. Možná jo, možná ne. Fakt nevíme. Takže spíš ta rada je : kup protože to opravdu chceš a bude to auto dělat radost. To je ten správnej důvod. A cena? Ona se nám taky zvedá cena práce, takže by se mělo přeci jen zohlednit to, jestli kupuju auto na renovaci, lehčí repasi, v relativně hezkým stavu s vidinou jednodušších servisních úkonů a prací nebo auto v perfektním stavu a poctivě udělané. A v tomhle to chce opravdu sbírat zkušenosti, porovnávat, hledat, přemýšlet. U nás v Česku je pořád ten nešvar, že se nabízejí auta ve stavu třeba "3" a vydávají se v inzercích za stav "1-" V tomhle už jsou dneska Němci, Holanďani atd. dál a podle popisu se líp odhadne jaký stav a historii ty auta budou reálně mít. Ale taky ne vždycky...

Mr.Mechano
03. ledna 2021, 12:16
1

500 je už dost peněz, jenže ty ceny dolu nepujdou (jakože třeba na 300), max se zastaví, navíc za 500 (spíš i kolem těch 300), se daji u BMW koupit neokoukaný auta jako Z4 coupé (samozřejmě i ta Z3 coupé, ale to je 90s auto), nebo 645Ci/650i
to je podle mě velká výhoda týhle značky, za relativně málo peněz slušný svezení, proto je rozšířená a tím se k ní dostanou i blbci, který pak plní novinový titulky :D jinak to vůbec špatný auta nejsou, pár jich mám...
a zdá se mi, že tady, na autíčkaři v diskuzích má teda BMW extrablbou image, protože tyhle auta tady tlačim snad jenom já a krab, protože měl botu :D

munilaw
14. února 2021, 01:21
0

E36 a E34 jsou hrozně nedoceněné :-D

Sa
Sato
03. ledna 2021, 10:32
0

Pekny blog, tiez mavam niekedy podobne pocity. Fomo je hnusna vec, obzvlast pri akciach. Uz som pevne rozhodnuty ze na dalsiu sezonu urcite nieco kupim, aj ked nebude garaz, aj keby to mal byt len mini alebo compact za par supiek, ak nenajdem nic z toho co hladam.

reagovat
Fa
Fandatik
03. ledna 2021, 10:57
0

Dle závěru tipnu, že ti bude dělat společnost XKR. Je to krásné auto a gratuluju

reagovat
HeavySmoker
04. ledna 2021, 10:06
0

Z nákupu 996 mám podobné pocity ako Liška. Ľudia sa tvária ako keby predávali zlaté vajce za konzervu fazulí. Nanešťastie týmto syndrómom trpia aj v Nemecku a najviac ma potešilo keď som akceptoval cenu a predávajúci povedal že chce viac než uviedol v inzeráte. Fick dich. Všimol som si v ČR že minimálne jeden špecializovaný servis má službu nákupu auta, tak to asi skúsim touto cestou.

reagovat
Vojta
04. ledna 2021, 11:40
0

Sám bych z tohoto výběru šel asi do toho Jagoše z v článku uvedených důvodů. Má to svůj styl, líbí se mi to a taková auta už se nedělají. Challenger je zajímavé auto, ale vždycky mi na něm přišel dobrej jenom ten motor. Podvozek, manuální převodovka, kvalita jízdy i interiéru... neohromil mě.
Zmíněná Brera je pak kategorie sama pro sebe. To auto vypadá naprosto skvěle a překvapivě je i velice kvalitní a dobře vyrobené. Jenže do něj zapomněli dát motor. 3.2 V6 je neskutečná sračka a ani na to nic nejde koupit. 2.2JTS je ultimativně slabý a nevýrazný čtyřválec. Pak tu je TBi, které nejede moc dobře, zato docela dost žere a 2.4JTDm, což je sice skvělá nafta, ale... víkendovku v naftě? Všechny motory pak spojuje to, že na to aby z těžké Brery udělaly zajímavé a rychlé auto prostě nemají výkon.
Porsche Boxter by asi byla další volba, co bych zvažoval. Líbí se mi jak to jezdí, líbí se mi ten motor uprostřed a motor si na tom rád sám udělám, to mě baví a není to složité a vlastně v tom materiálu ani tak drahé, když se to řeší včas. Stejně bych si ale nakonec vybral něco ve stylu Maserati Quattroporte s ZF automatem. Dvou a třídvéřová auta úplně moc nemusím a zároveň mám rád zvučné motory a jízdní komfort. Navíc Maserati je víceméně recyklát dílů z Fiatů a Alf, takže to ani není tak drahé na údržbu, dokud to člověk někde nerozšvihá.

reagovat
Vavris Vavrisovic
07. ledna 2021, 15:34
0

To sou věci...

Tipuju XKR, to krásné modré zmizelo z inzerce... :D

reagovat
beastar
07. ledna 2021, 16:05
0

posledni poctivej jaguar pane...

liška
07. ledna 2021, 19:05
1

Taky jsem si všiml, že zmizelo, ale u mně doma není. Za ty peníze bych ho čekal úplně v topu, ale bylo tam pár drobností, rozsvícenejch kontrolek, svěšená stropnice. A bylo to na poměry Jagu ten horší výbavovej level.

Michal88
08. ledna 2021, 23:36
1

Pěknej blog. :) Ač nevíme, co že se Ti to zjevilo v garáži, tak gratuluji. :)

Jinak, na FOMO komplex jsem tak nějak rezignoval. Není nic horšího, než v tomhle měru jednat pod tlakem a tak si říkám, že když uteče, tak uteče, bude holt jiný, tohle mi nebylo souzeny.

Jak slyším "investiční" potenciál, vlepil bych mu facku... Dneska všechno, co trochu smrdí růstem ceny nebo že by se dalo využít k vydělání peněz, je drahý jak prase. Ať se jedná o auta nebo baráky, atd. Je to na blití.

reagovat