načítám data...

Jak jsem si pořídil Traktůrek

18. ledna 2021, 21:12 44 komentářů Skipper

Ze života chovatele koček

zobrazit celou galeriiEmil Kykloš: Jak jsem si pořídil Traktůrek

V našem vozovém parku mají auta jména. XJ12 je Kocourek, XKR je Kočička, Range Rover mé přítelkyně je Mazlík. Ne, to jméno jsem mu opravdu nedal já. No a poslední objev, můj o generaci starší Range Rover, čekal po koupi na své jméno.

Po pořízení přítelkynina Range Roveru jsem řešil letní přehřívání Kocourka. Znám odborníka na Jaguáří dvanáctiválce, který si i díky koronakrizi udělal čas a byl ochoten se na auto podívat. Když už jsme u něj byli, tak jsem obdivoval jeho poklady z dílen Jaguaru, ale pohled mi pokaždé sklouznul na mastodonta, který ve stodole zabíral docela slušné místo a nad ostatními auty výrazně vyčníval. Tušíte správně, objevil jsem svůj Range Rover.

Dosavadní majitel ho používal na tahání závoďáku, ale časem zjistil, že dodávka je na tyto účely lepší a Range Rover uskladnil. Předtím však stihl zrepasovat podvozek, brzdy a chlazení. Jelikož mu auto jen zabíralo místo, tak na můj dotaz, jestli by ho neprodal, po krátkém váhání odpověděl ,,jo,, a cenu určil na 120 000. Moje ,,beru,, přišlo prakticky okamžitě. A tak jsem tedy koupil auto, ve kterém jsem nikdy nejel, neměl jsem o něm nic načtené, dokonce jsem v něm nikdy ani neseděl… Prostě se mi jen líbilo. Typický nákup srdcem. Tohle proběhlo v létě a my se domluvili, že si pro něj znovu přijedu po Novém roce.

Co jsem to tedy koupil? Fejkovou 30th Anniversary edici Range Roveru P38. Oficiální výroční edice by měla mít nárazníky v barvě karosérie a o dost honosnější interiér. Tohle je počin Italského dovozce, jinak je to jen převlečená verze DSE, má však černé plastové nášlapy a hagusy. Takový Allroad. Po rozhodnutí auto koupit jsem začal trochu studovat. Zjistil jsem, že pravděpodobně kupuji nejnespolehlivější auto na světě. Sice jsem tušil, že to nebude vrchol dokonalosti, ale i tak, plejáda možných a běžných závad je opravdu široká. Když to shrnu – spousta několik desetiletí staré anglické elektroniky, doplnéná o vzduchový podvozek. Aby toho nebylo málo, v mém Range Roveru je bavorácké TDS. Tedy motor o objmeu 2,5l, 100 kW výkonu, který má rozhýbat 2,5 tuny váhy. Jo a sem tam mu praskne hlava. Důvod, proč jsem pro auto měl přijet až v lednu byl vcelku prozaický – ona prasklá hlava. Bylo potřeba jí vyměnit za novou. Při mé poslední návštěvě nás Range Rover čekal v garáži, bývalý majitel zamáčkl slzu, vycouval nám a já si poprvé sedl do svého nového ,,zimního,, auta.

První dojmy z interiéru byly vcelku smíšené. Tohle že se prodávalo v roce 2000? To snad ne. Kůže je kůže, ta je super, pořádně tlustá a tady i krásně zachovalá. Dřevěné obložení je taky hezké. Ale zbytek už je opravdu jiná liga a působí, jako z auta o několik dekád staršího. Palubka z tvrdého plastu je v teréňáku asi na místě, dá se to jakž takž zkousnout i v tom luxusním. Vždyť první Range Rover se dal uvnitř opláchnout hadicí. Takže tomu budeme říkat tradice. Faktem ale je, že na palubce nic nelícuje. To pak působí stížnosti majitelů Tesel docela humorně. Všechny čudlíky vypadají jako exkurze do 70tých let. Chápu, že se mají dát ovládat i v rukavicích, ale jde to udělat i mnohem lépe. Ovládání oken uprostřed bych asi pochopil, ale to, že ovládání těch předních je vzadu a zadních vepředu, už mi hlava moc nebere. Naopak, držák na 4 kelímky schovaný v loketce je naprosto geniální. Celý středový tunel je pokryt lepivou gumou, zde to ale asi bude problém mého kusu, pravděpodobně kombinace Italského sluníčka a nesprávné čistící chemie. No nic, díly z jiného auta už jsou na cestě, mám si aspoň s čím hrát. Spadená stropnice je klasika, na tu ale auto nejezdí a aspoň budou mít čalouníci z čeho žít. Popravdě jsem pochopil, proč se rozhodlo BMW tuto generaci nefaceliftovat a rovnou postavit generaci novou. Ten interiér se do luxusního auta opravdu nehodí.

Auto už bylo nastartované, šestiválec hezky brumlal, já položil ruku na vibrující řadičku, stlačil jsem spojku a snažil se najít jedničku. Chod pedálů i řadící páky je tuhý, celkově to působí spíše dojmem náklaďáku a chlapského auta, na rozdíl od další generace, o které přítelkyně tvrdí, že je to typické auto pro holky. Povedlo se, rychlost zapadla a auto se rozvážně rozjelo. Po neposolených a zasněžených silnicích se auto i na letních gumách drželo opravdu statečně. Z míry mě akorát vyvedl protiprokluz, když se z hlubin palubky začalo ozývat zběsilé cvakání relátek, rozblikala se kontrolka a pochopil jsem, že celý systém funguje tak, že auto vteřinu jede, vteřinu nejede. Překvapivě to ale docela funguje. Zde jsem si hrál i se vzduchovým podvozkem. Jinak je to moje oblíbená hračka, obzvláště v městských kolonách, auto zvednu na maximum a hned jsem králem silnice! Když jsme se dostali na posypanou, ale rozbitou asfaltku, ukázalo se, že je opravdu pohodlné. Vidíte díru, trefíte ji, ale nějak necítíte. Žádná rána, žádné bouchnutí, auto se jen zhoupne jako loď. Na dálnici jsem už ale pocítil výkonový deficit, abych udržel do dlouhého stoupání aspoň 90, tak už to chtělo podřadit na 4 a já začal poprvé v životě využívat pruhy pro kamiony. Při téhle první cestě jsem si uvědomil, že budu muset změnit své řidičské návyky. Sedmdesátka je taky rychlost a já taky můžu vyrazit o pár minut dřív.

Než jsme dojeli domů, tak mi to došlo. Když jsem byl malý, pořídil děda na naši zahradu 50x20 m vlastní, na zakázku postavený traktor. Měl motor z Avie, světla a blinkry, byl krásně červený a postaveny byly celkem dva kusy. Jeden měl dokonce kabinu, ten náš byl otevřený sportovní roadster. Na něm jsem získával své první řidičské zkušenosti. A tento Range Rover mi ho připomněl. Jak celkovým agrárním pojetím, ovládacími prvky, tak i dynamikou, ale i schopností projet naprosto vše.  A jméno bylo jasné. Pořídil jsem si Traktůrek.

*****

Malá aktualizace – auto se poprvé přehřálo. Při jízdě do delšího stoupání byla ručička náhle v červeném poli. Ale to jsou přesně ty zkušenosti, které Vám dají jen anglická auta. Hadice od motoru teplá, k motoru studená, nejsou natlakované, takže – zaseklý termostat.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Pólin
19. ledna 2021, 06:16
0

Moc pěkné...vidím, že máš štěstí na zelené auta:) těším se na zkušenosti se servisem...to je asi jediný důvod, proč jsem si zatím něco takového nekoupil... trochu se toho bojím. Ale už jsem potkal i majitele, kteří se nebáli vyslovit něco v tom smyslu, že "je to celkem spolehlivé" :D ovšem to se týkalo té novější generace, co má Tvoje drahá...

reagovat
Skipper
19. ledna 2021, 18:51
0

Tak novější generace je již podruhé v servisu - auto v nouzáku, Engine system fail... Poprvé byla prdlá hadice od pravého turba, poté přicpané DPF, teď je prdlá hadice od levého turba :D

Pólin
20. ledna 2021, 06:31
0

to je mazec...fakt nechápu, že tam takovéhle věci selhávají... to by mě docela zajímalo, jestli to třeba byl degradovaný materiál, nebo to je konstrukčně špatně... docela jsem třeba hleděl, že relativně typickou vadou u těchhle Rangů bývá prasklý sloupek řízení... vždy´t to je u normálních aut železná tyčka... co se na tom sakra může rozbít...??:D

Ha
Habakukk
20. ledna 2021, 12:19
0

Pólin Tak praskající hadice kolem turba je snad ta nejběžnější závada napříč automobilkami co potkávám. Prostě to tlakové namáhání se jednou projeví a plast / guma povolí.

Irwinek
19. ledna 2021, 07:14
0

Super, a teď ještě nějaký opravdový veterán , třeba XK140 :-D

reagovat
Skipper
19. ledna 2021, 19:00
4

No, asi takhle. Auta mě moc baví, ale vrážet do nich miliony asi není můj cíl. Hlavně proto, že ty miliony nemám. Takže si asi ponechám stávající vozový park, jeho hodnotu řešit nebudu a budu si ho jen užívat. A vůbec, konečně jsem spokojený. V garáži mám všechny své oblíbené konfigurace motorů - R6, V8 a V12. Taky mám atmosféru, turbo i kompresor, benzín i naftu. A z karosérií sedan, kupé i offroad. Takže - Mission accomplished!

Irwinek
20. ledna 2021, 08:03
0

Napsal jsem XK 140 spíš proto, že jag a bez střechy, nejpravděpodobněji britisch green. O hodnotě jsem nějak nepřemýšlel. Mě se na Tobě líbí, že těmi auty jezdíš, nepředpokládal jsem nějaké milionové investice, spíš jsem čekal, že napíšeš, že máš v pácu jánevím třeba spartaka, že se s ním povozíš přes sezonu po nějakých srazech a pošleš ho dál. No spartaka, spíš britskou obdobu :-D

Skipper
20. ledna 2021, 08:22
0

Rozumím Ti :) Trochu mě sere, že bývalý majitel Traktůrku prodává i Jaguar Mk IX. Je za pár korun, pojizdný, ale je na něm docela dost práce....

Irwinek
20. ledna 2021, 10:08
0

Nojo, něco za něco :-D
mě se líbí Mk X, ale i kdybych jí sehnal cenově dostupnou, nemám na to prostory a asi by mi bylo líto s ní nejezdit, a do dnešního provozu by to bylo škoda. Ono za chvíli začne být škoda i toho volva, co ho furt užívám jako daily :-D

Skipper
20. ledna 2021, 17:03
4

Já bych nejraději ještě pořídil Tico... A dal na něj znáčky Land Roveru a nápisy Range Rover. A mystifikoval lidi, že je to speciální edice. Když to mohl Aston udělat s Toyotou... Ale mám to zakázané...

Irwinek
16. února 2021, 09:14
0

Konečně jsem našel slušnou fotku :-D tohle bych vzal na daily, za tyhle nadčasový křivky se nebude to auto stydět ještě za hooodně dlouho. jen to zrcátko bude chtít v dnešním provozu asi sakrabdělost :-D

Skipper
16. února 2021, 09:23
1

Je naprosto boží! Pán, od ktereho jsem koupil RR jeden má... Dává ho za opravu spadené střechy na stodole...Asi se snad narychlo vyučím!

Irwinek
16. února 2021, 10:29
0

Potřebuje jen položit nové tašky, nebo celý krov? tašky bych zvládl, ale truhlář tedy nejsem :-D

Skipper
16. února 2021, 11:00
0

Celý krov

Irwinek
16. února 2021, 11:30
0

Tak to jsem holt bez Jaga :-(

Ronoath
19. ledna 2021, 08:22
2

Paráda! Doufám, že budou i další díly, jak se daří držet jej v provozu. Pro mě je tvůj vozový park dost exotický, ale obdivuhodný a rád bych si o tom něco početl.

reagovat
Skipper
19. ledna 2021, 19:02
0

Děkuji! V plánu je edukační článek o historii a vývoji Range Roverů - trochu jsem studoval a je to vcelku zajímavý příběh. No a po pár tisíc kilometrech přijde test L322 a pak i tohohle, trochu ve srovnání s novější generací.

Ka
Karda
19. ledna 2021, 21:52
0

Pro ty co ovládají angličtinu je to celkem dobře zpracovano zde:


PB
19. ledna 2021, 09:15
8

To je jeste o trosku vetsi odvaha, nez jist bolonsky spagety ve zbrusu novej bilej kosili...

reagovat
Skipper
19. ledna 2021, 19:02
2

Nebo čiré bláznovství! Ještěže máme tu jedničkovou Octavii a máme aspoň jedno spolehlivé vozidlo.

Kuře
19. ledna 2021, 10:16
0

Pěkný;))
Jen malý dotaz, co se stalo s Roverem? Musel uvolnit místo?

reagovat
Skipper
19. ledna 2021, 19:05
5

Přesně tak. Nabídka na Traktůrek přišla v létě, já byl zrovna v Range Roverové euforii. Problém se 75kou byl, že se kazila více méně konstantně. Řešení bylo koupit ještě dražší, složitější a poruchovější auto od stejného výrobce...

Jakub Pospíšil
19. ledna 2021, 10:58
0

Neměla být winterkára Rover? Moc se mi líbil, byla by ho škoda.

reagovat
Skipper
19. ledna 2021, 19:05
0

Ten už má nového majitele. Uservisovat tolik anglánů by si už žádalo práci na plný úvazek.

Sedrik
19. ledna 2021, 13:31
0

Ajajaj - tenhle blog začnu sledovat. Dlouhodobě pociťuji ve svém životě nedostatek, který by ojetý Range celkem krásně vyplnil.

Ale obavy ze spolehlivosti a provozních nákladů mi toto neustále komplikují. Jsem zvědav.

reagovat
Ju
Junior
19. ledna 2021, 14:41
0

co ti chybí? šedivý vlasy a přečerpaná kreditka?

Sedrik
19. ledna 2021, 14:48
0

Asi ano :)

Ale vážně - RR se mi líbí. Jak současná generace, tak ta minulá (ženě méně, takže jeden důvod, proč jsem do toho ještě nešel už znáš). Fascinuje mě to, že i když máš auto, které je primárně luxusní křižník, pořád je to auto, které se nebojí terénu. Ačkoliv ruku na srdce, v Praze a okolí ty terénní schopnosti člověk moc nevyužije.
Ale chtěl bych to zkusit - na SUV je moderní nadávat, ale nikdy jsem jej nevlastnil (řídil pár Km, vezl se pár desítek Km). A možná to má něco do sebe. A proč to neobjevovat za volantem této klasiky.

Skipper
19. ledna 2021, 19:07
0

Já jsem byl na tom podobně. Čím placatější auto, tím líp. Pak jsem se ale pár krát svezl a začal jsem to chápat. Nicméně, cokoliv menší než Range Rover popravdě moc nechápu. Je celkem sranda dívat se X5tkám na střechu :D Je to prostě jiné.
-
Komentář upraven 19. 1. 2021, 20:38:02

Ka
Karda
20. ledna 2021, 00:48
0

Mám to stejně. A racionálně to smysl nedává. Jenže pak jsem na pár km zkusil (skoro se stydím napsat) Karoqa. A v městském provozu je prostě fajn být o trochu výš. Je vidět, co se děje o auto dvě dopředu. A na sídlištích kde se parkuje v křižovatkách se to taky hodí. A pak jsem měl na pár dní Discovery V. Další prozření. Řekl bych, ze Američani špatně používají pojem "land yacht". V ruce kormidlo, v podpalubí brumlá třílitr a na vzduchu je vesměs jedno jak vypadá silnice pod koly. K dokreslení atmosféry stačil song od MIG 21.

beastar
19. ledna 2021, 15:22
2

Respekt bejčku jen o trochu míň se bojím čerta a starých Maserati, než todlenstoho range.

reagovat
Skipper
19. ledna 2021, 19:08
2

Já už jsem se asi definitivně zbláznil, já se už nebojím ničeho!

beastar
20. ledna 2021, 09:32
3

krab
19. ledna 2021, 22:46
1

Palec nahoru, mě se P38 taky líbí. Asi bych do toho šel klasicky s osmiválcem, ale vím jak jsi k němu přišel, tak se nedivím, že jsi nepohrdl ani bavoráckým TDS ... A z fotek vypadá moc hezky, klasická barevná kombinace, no sluší mu to

reagovat
Ha
Habakukk
20. ledna 2021, 08:54
1

Když RR tak v Benzínu to je základní pravidlo. Ta 2,5 je jedno velké trápení pro takové auto trpí na přehřívání a praskání hlav. Zase výhoda, že máš vyhlášeného odborníka na Land Rovery kousek ve Vážaněch.

reagovat
Skipper
20. ledna 2021, 09:04
0

Chápu. Jen nabidka byla jaká byla :) A když se nad tím zamyslím, tak mi to vlastně vyhovuje. S tímto autem se bude jezdit jen když je hnusně, nemám tedy důvod ho nikam honit. A hlavně bude prakticky výhradně jezdit v zimě, tak se snad i uchladí. S odborníkem už jsme navázali kontakt...

Ha
Habakukk
20. ledna 2021, 09:24
0

Pravověrná ti vysvětlí, že P38 je poslední ryzí RR + tedy ten benzín. On ten zážitek jízdy na obou tuhých nápravách je neopakovatelný. Výhoda je, že dnes se dají opravit či deaktivovat problémové systéme jako je imobilizér a už se umí dělat repasy ventil bloků vzduchového podvozku tedy to auto se dá relativně levně provozovat. Obrovská výhoda je špičkový servis v dosahu. Co mám D2 co je o 1,5 generace novější než P38 tak tam je všechno dál a spolehlivější. No a D3 mimo motor už je v pohodě auto.

Skipper
20. ledna 2021, 17:15
0

Dovedu to pochopit, ale tu V8 od Roveru bych asi ani nechtěl. Taky má své nemalé problémy. Sice to auto určitě pojede mnohem líp, ale na ten účel, na který auto mám, mi líná nafta naprosto vyhovuje.

Ha
Habakukk
20. ledna 2021, 20:46
0

Jo má své dá se říci fatální problémy na bloku a jeho řešení je sakra drahé, ale pokud se převložkuje už je nadobro pokoj. Prostě pokud spolehlivost tak 4,4V8 bohužel v novější generaci.

Goldies
20. ledna 2021, 19:32
1

Ty seš taky super pacient (pane doktore) :-D
Úplně sem si vzpomněl na ten náš vozový park, máme to taky dost rozmanité. Jen ty válce máme pořád stejný počet (4)
Karosérie - Offroad, Hatchback, Coupé, Roadster
Motor - benzín i diesel, turbo i NA
Převodovka - automat i manuál
Pohon - 4x4, Haldex, čistý předek, čistý zadek
Koncepce - motor vpředu, motor uprostřed
Počet míst k sezení: 7, 5, 4, 2 :-D

No a jména? Civic je "beruška", MR2 je "Mrcha", Pathfinder je (překvpivě) "traktor" (zejména díky zvuku připomínající fekální čerpadlo), jen to TT pořád nemá jméno :-(

Každopádně sem taky zvědavej na servisní zkušenosti :-)

reagovat
Skipper
21. ledna 2021, 20:43
0

To je krása!

Ev
Evlo
21. ledna 2021, 15:34
0

Mám traktůrek od mitsubishi, ale kvůi safari střeše nezaparkuji ani v jedné garáži v práci, kolik má trakturek o LR výšku zvednutý a kolik snížený?

reagovat
Skipper
21. ledna 2021, 20:44
0

Netušim :D Střechu mu každopádně bez štaflí neumyju... Dle tabulek 1,81m, ale nevím, v jaké pozici.

ja
jardeur
01. února 2021, 13:55
0

Zdravím kolegu s V12 ))) našeho společného V12 guru jsem vždy považoval na největšího adrenalináře ohledně toho , jak nespolehlivý vehikl dovedl s pájkou v zubech provozovat. Nicméně i tento RR odstavil se slovy , že tohle už fakt nejde ))) Tím , že jste jej od něj zakoupil jste jej v mých očích v tomto ohledu překonal !!! Mám pro vás v případě zájmu výbornou knihu o asistovaných sebevraždách )))) Jaroslav

reagovat
Skipper
12. února 2021, 11:43
0

Dobrý den, zájem by určitě byl! Guru mě vybavil Workshop manuálem se slovy - tohle budete číst často a ta kniha Vás bude provázet, dokud to auto budete provozovat...
-
Komentář upraven 12. 2. 2021, 12:49:41