načítám data...

Ve službách státu: Nevážně o prezidentských speciálech

Tenhle článek ležel rozepsaný v systému už dlouho, ale až dneska se našel někdo, kdo měl dost alkoholu na to, aby ho konečně dotáhnul do konce a vydal. Neberte ho tedy moc vážně.

zobrazit celou galeriiTopX: Ve službách státu: Nevážně o prezidentských speciálech

Ať už se nám to líbí, nebo ne, automobil je statusovým symbolem. Jeho velikost, zdobnost a luxusní výbava ukazují, zda uvnitř sedí pán, či kmán. Středověké “Což je pánům v krytém voze, sedí pěkně v suše, ale chudý, ten za nimi v dešti, v blátě kluše.” se sice časem trochu zlepšilo a krytý vůz si můžeme dopřát skoro všichni, přesto ale ti důležitější sedlají automobily poněkud důstojnějšího charakteru.

I když můžeme polemizovat o tom, zda jsou v některých zemích těmi “pány” spíše ústavní činitelé, nebo oligarchové (nezřídkakdy se ta funkce může překrývat, že…), stojí za to se podívat, co dnes sedlají vládci jednotlivých zemí za automobily. U nás je to sice jen nudný Superb, ale naštěstí je po světě dost obskurních režimů se zajímavějšími flotilami. 

Zdaleka nejběžnější volbou je ale mezi hlavami států Mercedes-Benz. Takovou volbou pro panovníky bez fantazie je obligátní třída S. Tu sedlá nepřekvapivě třeba německý prezident Frank-Walter Steinmeier, jehož jinak seriový vůz poznáte podle registrační značky 0-1. Podobně na to jdou i v dalších nudných evropských zemích. Namátkově můžeme jmenovat Norsko, tam má prezident alespoň prodlouženou variantu, Nizozemí, nebo Finsko. Esko, byť třeba ve starších verzích je ale oblíbené i mimo starý kontinent. Z dlouhého seznamu vybereme třeba Filipíny, Pákistán, Nigérii, nebo Egypt. 

Naštěstí jsou tu ale i autoritářské režimy, kde si jsou diktátoři dobře vědomi toho, že můžou jezdit i něčím zajímavějším. Takže třeba keňský vůdce sedlá na “esku” postavenou limuzínu Pullman S600 s pancéřováním a společnicemi. Stejným vozem jezdil donedávna i sovětský diktátor Vláďa, ale ten si pak po vzoru USA (i když s mírnými porodními bolestmi) nechal postavit domácí výtvor Aurus Senat. Zlí jazykové ale tvrdí, že stále holduje spíše prodlouženému Mercedesu. 

Opravdu stylově to pak pojal marocký král a  severokorejský cvalík, co rád kouká na věci, ti si pro své výlety mezi poddané vybrali starý dobrý diktátorský W100 Pullman. V Maroku, vzhledem k podnebí a zbloudilým kulkám, zvolili raději uzavřenou verzi, ale Kim má dokonce frajerský Landaulet. Teda, je fér přiznat, že to není jeho jedné auto, má jich spoustu, ale tenhle diktátorský evergreen je asi nejvíc cool. Vrcholem praktičnosti je pak prezident Argentiny. Ten totiž ví, že pravý luxus je v tom mít kolem sebe prostor a tak jezdí černým obrněným Vitem. Ne V-classem, ale normálním užitkovým Vitem.

Dost už ale vozů s hvězdou, co tam máme dál? Některé volby příliš nepřekvapí. Naši severní sousedé vozí Andrzeje Dudu v prodlouženém Audi A8 (přitom se mohl prohánět po své placaté zemi v geniálním FSO Polonez, taková promarněná příležitost), dlouhé Audi si oblíbila i hlava Estonska, jejíž jméno se mi nechce googlit. Třetího zástupce německé velké trojky, totiž sedmičkové BMW, si vybral třeba australský premiér, ale i jeho irský nebo indický protějšek. V neposlední řadě vozí také Zuzanu Čaputovou. 

Velká část panovníků hraje, stejně jako děda Míla s domácím Superbem, na notu patriotismu. Třeba Italové jsou jako obvykle věrni svojí vlastní značce. A na papalášství si zrovna nepotrpí. K převozu prezidenta zvolili Lancii Thema. Ano, zlí jazykové by mohli tvrdit, že je to jen poevropštělá amerika pocházející z Mercedesu, ale je tu jedna věc, která tuto záležitost dělá doopravdy italskou. Italové totiž k převážení prezidenta udržují sedm identických automobilů. Do zálohy. A pak taky nějaká záložní Maserati Quattroporte. To víte, Lancia, co kdyby náhodou…no nic. 

Podobně to mají třeba i v Británii, kde královna sedlá většinou obrněný Bentley Arnage R, dříve pak byla sama vídána za volantem rozličných Land Roverů, i když vlastně nemá řidičák. Ale kdo by to té staré paní vyčítal, ke starším vždy jen uctivě a jen málokdo je starší, než tahle paní se zálibou v kloboucích. Místní předseda vlády jezdí ze svého domu v Downing Street pro změnu domácím Jaguarem XJ.

Podobně věrný domácí produkci bývá i prezident země na druhém konci Eurotunelu. Po eskapádách s nepříliš funkčním speciálem postaveném na základě Renaultu Espace si Emanuel Macron nyní vozí půlky v nevšedním crossoveru DS7 Crossback. Z Evropy jmenujme třeba ještě švédskou královskou rodinu a jejich širokou paletu různých Volv, z nichž mám nejraději sice už starší, ale stále elegantní prodlouženou S80. Je ale pravda, že Karl Gustaf XVI. má na auta docela vkus a kromě Volv má třeba i fešný Cadillac Fleetwood 75, který si řídí výhradně sám. To se Grétě jistě moc nelíbí, ale švédi jsou od mala vychovávaní v tom, že král se nekritizuje, takže si Karl bude moci bublat po Stockholmu vesele dál. 

Samozřejmě nemůžeme opomenout ani Japonsko a jejich císařskou Toyotu Century, která má v téhle zemi předlouhou tradici a narozdíl od jiných zástupců v tomto seznamu se na její vlněná sedadla může skutečně posadit jen pár vyvolených. Toyota ji totiž hned tak někomu neprodá. Vůz domácí produkce zvolila i Jižní Korea (to je ta, kde se hraje Starcraft, ne ta, kde je hladomor) – prezidenta tu vozí limuzína Hyundai Equus VL550, kterou většina z vás pravděpodobně nikdy neviděla, ani o ni neslyšela. Trochu vypadá jako Mercedes z Wishe, ale co už.

No a pak tu máme Medvídka Pú ze severozápadního Tchaj-wanu. V jeho srdci vlaje již mnoho let rudá vlajka a proto jezdí rudou vlajkou, alias Hongqi L5. Jako většina věcí vyrobených v Číně vypadá i tento automobil, jako by se někdo snažil po telefonu se špatným signálem popsat, jak vypadá luxusní auto. Mysleli to jistě dobře, ale dopadlo to… inu jako vždycky. Vypadá kukučem trochu jako prase, takže se k osádce docela hodí.

Nakonec nejbizarnější skupinou prezidentských aut jsou vozy, které vládám, většinou menších zemí, prostě tak nějak zbyly, nebo je někde dostaly. Chilský prezident tak dodnes jezdí Fordem Galaxie XL, který zdejšímu prezidentskému úřadu věnovala v roce 1966 královna Alžběta II. V Portoriku se guvernér prohání osmiválcových Chryslerem 300C, který zdejší policie zabavila místnímu podnikateli (V oboru zpracování rostlin na chemické produkty, což je zdejší nejdůležitější zemědělské odvětví. Jen není tak úplně legální.), ve Španělsku se královská rodina vozí obsarožním Rolls Royce Phantomem IV z roku 1955, jehož poslední z mnoha renovací stála přes 360 tisíc Eur. To ovšem stále nemá na Krále Tongy, který se nechává vozit Humber Pullmanem z roku 1949 (fotka na začátku článku). Je trochu škoda, že prezidentem Uruguaye už není José Mujica, protože ten ssi sám řídil oprýskaný modrý brouk z roku 1987 (úvodní foto článku). 

Takhle se nakonec asi největší “sockou” z dnešního výběru stává prezident Jemenu, kterému musí stačit minulá generace Peugeotu 508. Což bylo příšerné auto už když bylo nové, to jeho je navíc ojeté a s neprůstřelnými nestahovatelnými okénky, takže je ještě horší. Jeho příklad skromnosti ale moc nefunguje, protože všichni místní ministři jinak sedlají zbrusu nové Land Cruisery. Ale vlastně – může být ještě o trochu hůř. Prezident Nizozemí čas od času dorazí na jednání nebo do práce na kole…

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Kuře
27. května 2021, 22:04
2

Kdo to byl, kdo tu kdysi pod nějaký podobný článek napsal, že Francouzský makarón by měl jezdit veteránem, prý aby mu to ladilo s manželkou?;))

reagovat
sp
spooon
27. května 2021, 22:16
6

To si taky vybavuju, jeden z nejlepších komentářů ;-)

A Medvídek Pú ze severovýchodního tchajwanu taky rozesmál :-)

togi
28. května 2021, 06:46
2

A co teprve ten mercedes z Wishe :D

Va
Vasek7
28. května 2021, 14:59
1

Mercedes z Wishe mě také od srdce rozesmál..

Avex
27. května 2021, 22:15
1

Chile a Švédsko za mě vítězí :)

reagovat
Grand Admiral Thrawn
28. května 2021, 02:36
2

Pěkně jsem se při čtení článku pobavil. Potěšil mě i odkaz na jednu z mých nejoblibenějších epizod Simpsonových. Jen teda ten prezident Nizozemí celkem bije do očí vzhledem k tomu, že je to monarchie.

reagovat
krab
28. května 2021, 09:30
-1

Já jsem se dočetl někde, že Král Tupou VI. z království Tonga v Polynésii používá jako oficiální vůz londýnskej černej taxík. Do jinýho auta by se mu špatně nastupovalo s žezlem a korunou na hlavě, psali...

Tak ten mi přijde jako největší bourák :-D Jinak moc vtipnej článek, hezkej nápad...

reagovat
Skipper
28. května 2021, 10:43
0

Geniálni článek, děkuji! Já si pamatuji Slovenskou vládni kolonu někdy kolem roku 2000. Pullman, BMW L7, několik černých Range Roverů s nápisy Polícia a pak Mercedesy S class a BMW v barvách policie.
Jen pro upřesněni - královnin Bentley je Bentley Stste Limousine, pouze 2 postavené kusy myslim, že jezdí na etanol. Soukromě používa Mulsane, Jaguary a Range Rovery.

reagovat
Moses
28. května 2021, 12:09
0

Predsa sedliaci, ked idu do mesta, tak sa musia vystrojit :D

Sa
Sato
28. května 2021, 10:53
7

Starcraft a hladomor hodne pobavil, tak som sa zasmial az mi vyhladlo :)

reagovat
JK
JK
28. května 2021, 12:57
1

On ten holandskej/nizozemskej Rutte (teflonový (dle politických vlastností) předseda vlády) by měl mimo bicyklu jezdit v SAABu 900NG. Což to pumpičkářsví snad trochu vyvažuje ..

reagovat
Va
Vasek7
28. května 2021, 15:03
1

Díky za skvělý článek a pokud hledáte námět na cestu po otevření hranic, v Rize je skvělé automuzeum s exceletní sbírkou limuzín sovětských vládců:
http://motormuseum.com/kremlin-collection.php

reagovat
ransom
28. května 2021, 18:19
6

To je všecko prdlajs. Fat Kim z Korei Północnej má obrněnej vlak. Maybacha si v něm vozí podobně, jako si našinec vozí kola v autě.

reagovat
Jo
Josephus
30. května 2021, 15:54
2

Miloušůf Sup je vlastně jen takový zastírací manévr. Vaz ani Zil mu nepovolili. Nejvíc mu to ale sluší na kriplkáře tlačené párem volů a nesmíme opomenout Challanger 300, to je také solidní dopravní prostředek pro hlavu takového státu, jako je ten náš.. :)

reagovat
ratan groch
05. června 2021, 11:54
-9

Nic v zlom, drahi Autickari,
ale urzat hlavy statov sa nepatri. Obzvlast ak pochadzate z krajiny, ktora ako jedina na svete dokazala vyviest komunizmus na vychod (ano, v roku 1946 ste nas prehlasovali a doniesli komunizmus na Slovensko. To bolo len 8 rokov po tom ako Vas Gestapo prosilo, aby ste neboli taki aktivni a nahlasovali iba svojich obcanov, ktori spachali vaznejsie trestne ciny a nie uplne kazdy kazdeho https://cutt.ly/wnv4nlY https://cutt.ly/Anv4EJt). A ze pritom viac nez 2/3 Vasho naroda neveri v Boha mi tiez tak trochu pripomina komunisticke staty, akurat, ze u Vas je to dobrovolne.
To Hongqi sa Vam ako renomovanym odbornikom na dizajn samozrejme pacit nemusi, ale prirovnavat veducich predstavitelov k prasatam sa nepatri.

To uz je vec slusnosti, nie nazoru.

reagovat
Ch
Cháron
05. června 2021, 13:37
5

Házet do jednoho pytle je jednoduché, tak pro představu:
Vy jste byli klerofašistický stát, kam se hrabe bonzáctví.
Mimochodem máš historické mezery, nejsme jediní a ani první, kdo vyvážel komunismus na východ (když už to tak nazvem). Ale to možná nevíš právě proto, že jste byli v takovém marasu, že téměř všechny školy si podrobili Maďaři.

Je to hnus, co? Meleš úplné nesmysly a taháš tu pravěk, pišme si tu o autech. U nás je to folkór si dělat srandu z vrchnosti, však my jsme pro ně slabí duchem...

ransom
05. června 2021, 13:50
7

Kontrolní dotaz: Kde přesně Ratan Groch četl, že je někdo nazýván prasetem? Vidim tam jen Medvídka Pú a jeho auto má prasečí kukuč, takže se k posádce hodí. Prasátko je totiž Púúv kamarád.
Takové mezery ve vzdělání...

ratan groch
05. června 2021, 14:59
-7

Podla tych minusov by jeden povedal, ze vlastna medicina nechuti

ransom
05. června 2021, 15:10
5

Vlastná medicína by bola, keby sis robil piču z nášho prezidenta.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Gran Torino GT fastback 1972
Ford Gran Torino GT fastback

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Chevrolet Camaro Targa 1978
Chevrolet Camaro Targa

1978 rok výroby
180 koní výkon
5 000 ccm objem

Ford Thunderbird  1971
Ford Thunderbird

1971 rok výroby
500 koní výkon
7 000 ccm objem

Dodge Ram Charger  1982
Dodge Ram Charger

1982 rok výroby
105 koní výkon
5 200 ccm objem

Cadillac Coupe deVille  1973
Cadillac Coupe deVille

1973 rok výroby
210 koní výkon
7 729 ccm objem