načítám data...

Výhodné ojetiny podle Autíčkáře

Ceny použitých aut letí vzhůru a nevypadá to, že by se měly v dohledné době zastavit. Je tu ale jedna kategorie vozidel, kterých se vzestup netýká, naopak rapidně zlevňují.

zobrazit celou galeriiBazarový snílek: Výhodné ojetiny podle Autíčkáře

Automobilový trh zažívá v dnešních dnech turbulentní období. Kombinace post-covidového dohánění výroby, nástupu přísných emisních norem a nedostatku čipů způsobuje, že výroba vozů zdaleka nepokrývá poptávku. To má za následek jednak dlouhé dodací lhůty objednaných aut a jednak vyšší ceny. Spousta zákazníků tak obrátila pozornost k ojetinám, jež logicky nyní taktéž rostou na ceně. A to, poměrně překvapivě, ve všech cenových patrech. Zdražení se netýká jen oblíbených ročních a dvouletých zánovních vozů, ale celého spektra až po ty nejlevnější plečky na dojetí. 

Je tu ale jedna kategorie vozidel, která tomuto trendu vzdoruje, ba dokonce se její cena vyvíjí úplně obráceně. Za poslední dva roky zažila masivní propad cen, nabídka je široká a prodejci se perou o potenciální zákazníky, nabízejí slevy a různá zvýhodnění. Tento kup století jsou, jak jste už určitě poznali z úvodního obrázku, autobusy. Kombinace útlumu turistického ruchu, odklonu části cestujících z MHD do vlastních dopravních prostředků a omezení mezistátní dopravy mělo za následek zásadní propad zisků v odvětví hromandé přepravy osob. Mnoho menších firem tuto dobu nezvládlo a i větší dopravci často redukovali vozový park. Dalších vozů se pak zbavují cestovní kanceláře. Výsledkem je tak velké množství levných a často velmi dobře udržovaných ojetin za příznivé ceny. 

A já vím, že si říkáte, že autobus není zrovna ideální řešení pro někoho, kdo shání spolehlivý kompaktní vůz na cesty do práce, ale nezaznívá tu snad pod každým článkem o dvoumístných kabrioletech cosi o tom, že “s trochou kompromisů se dá ten a ten vůz používat pro denní ježdění a za tu neobvyklost zábavu to stojí”? Tak tohle je přeci to samé. Řídit autobus je super. A to nemluvím o těch nekonečných možnostech individualizace. Autobus je vlastně taková plechová krabička na kolech. Stačí trocha gymnastiky s akušroubovákem a flexou a máte z něj parádní přechodné bydliště, pojízdnou garáž na Miatu, nebo třeba stylové uložiště pro modelovou železnici. Je jen na vás, čím vytížíte těch několik tun užitečné hmotnosti.

Pohodlně se tedy usaďte, jdeme vyzobat několik zajímavých kousků z hlubin inzerce napříč cenovým spektrem.

 

Iveco Cacciamali

Ověřená technika z klasické devadesátkové “dailny” zabalená do sice nepříliš nádherné, ale konstrukčně primitivní karoserie nabízí široké možnosti individualizace a zároveň slibuje nízké provozní náklady. Ačkoli to není úplně plnotučný autobus, má tahle přerostlá dodávka docela potenciál a jistě potěší každého fanouška klasických italských vozů. Zvukomalebně znějící název prý znamená cosi jako “lovecké zlo”, nebo “vyhánění”, což je trochu divné, ale to už je jen nepodstatný detail.

 

Karosa C935

Jediný autobus tuzemské produkce v dnešním výběru vlastně trochu kazí mou tezi o klesajících cenách autobusů. Najít zachovalou “devítku” za padesát tisíc totiž šlo občas už v předepidemických dobách. Leč ceny těchto vozů už nemají moc kam padat, podle nějakého staršího propočtu totiž dostanete za Karosu zhruba 31 tisíc, když ji odevzdáte ve sběrných surovinách a vzhledem ke stoupajícím výkupním cenám železného šrotu se obávám, že brzy bude výhodnější Karosy šrotovat, než je prodávat dalším majitelům. Což je velká škoda. Domácí “devítka” je totiž takový tažný oslík našich silnic. Není sice moc luxusní, rychlá, nebo designově vybroušená, ale je to relativně spolehlivý a provozně nenáročný kus techniky, který lze stále ještě ve většině případů opravovat kladivem, svářečkou, nýtovačkou a sadou stranových klíčů. Ideální autobus pro začátečníky, poradí si s ním každý vesnický mechanik a díly seženete skoro zadarmo. 

 

Setra 319 NF 

Pohledná oranžová Setra z kategorie, které se interně přezdívá “jezevčík”, čili dlouhá nízká, je jakousi alternativou kloubových městských autobusů pro páteřní linky MHD. Tato generace je známá robustní technikou a výbornou spolehlivostí, vozy běžně mívají dvoumilionové nájezdy. Podle popisu v inzerátu se navíc o tenhle autobus majitel dobře staral a nepodceňoval pravidelnou údržbu. Délka vozu sice trochu limituje řidiče v dračení na úzkých okreskách, parkování na sídlišti také nebude žádný med, ale na druhou stranu převezete 120 lidí v relativním komfortu. Celkově se vůz hodí spíše pro kratší a středně dlouhé trasy, je zpřevodován pro městský provoz a na dálnici bude dost žrát. Právě relativně úzký profil využití tak zapřičiňuje, že se dá tato parádní Setra pořídit za cenu ojeté první Oktávie. 

 

Renault Iliade 2005

“Iliáda”, společně s Bovou Futura, stála v devadesátých a nultých letech u přerodu tuzemské zájezdové dopravy z rustikálních sedmičkových Karos na vozy “západního” standardu. Narozdíl od Setry, Mercedesu, VanHoolu nebo Scanie byly totiž Renaulty cenově dostupnější. Sice nabízely trochu méně komfortu a starší techniku, ale pro české turisty bylo i tak přesednutí z nízké Karosy do vysoké Iliády s polohovatelnými sedačkami a televizí výletem do světa luxusu. Exemplář z inzerátu vypadá poměrně zachovale, navíc nabízí automatickou převodovku, která se bude nováčkům v autobusovém světě jistě hodit a zjednoduší první nezkušené kilometry za volantem tohoto velkého vozu. 

 

Bova Futura FHD

Když už jsem to nakousnul v předchozím odstavci, bylo by záhodno připojit i nějakého toho zástupce z dílen nizozemského VDL. Zatímco nás v devadesátkách Iliády překvapovaly luxusním interiérem, Bova naopak sklízela body za zajímavě tvarovaný zevnějšek. Zvlněný čumák s kulatými světly si vozy drží dodnes a díky této prý i aerodynamicky přínosné konstrukci vypadají i starší vozy stále poměrně moderně. Co se techniky týče, předou pod zadní kapotou většinou silné motory z dílen DAFu. V neposlední řadě potěší i skutečnost, že Bova má ze všech běžně dostupných autobusů suveréně nejprostornější ložnice pro řidiče, vejdou se sem v pohodě dvě osoby. Vyzkoušeno za vás.

 

MAN 311 A23

A jako poslední v kategorii do obligátního “kila” přijíždí spolehlivý německý MAN 313. Osvědčená klasika z dílen koncernu Volkswagen ve verzi pro městský provoz, konkrétně varianta A23, čili oblíbená “harmonika”. Prodejce navhuje přestavbu vozu na obytný, to úplně nedoporučuji, kloub totiž nejde uspokojivě zaizolovat a celkově vám nadělá víc škody, než užitku. Mnohem lépe poslouží tento MAN jako stěhovací vůz, případně pro rozvoz vašich ratolestí do školy a školky. Možná se vám to zdá jako nesmysl, ale uvědomte si, že autobus může jezdit v BUS pruhu. A na tramvajovém pásu. A ve všech těch zákazech vjezdu s dodatkovou tabulkou “mimo BUS”. A potkali jste snad někdy autobus zastavený silniční kontrolou? No tak vidíte.

 

 

MAN Berkhof Axial 100

Co by to bylo za výčet autobusů, kdybych nezařadil alespoň jedno “patro”. Poměrně moderní Axial za tři sta tisíc mě v inzerci opravdu překvapil. I kdyby na něm byla potřeba nějaká menší renovace, je to pořád výborný kup. Ještě před dvěma lety se nejlevnější použitelné dvoupodlažní autobusy prodávaly za ceny vysoko nad půl milionem a vozy podobné modrobílému německému stroji měly běžně milionovou cenovku. Pokud je navíc po generálce motoru, jsem si jist, že ho majitel prodává se ztrátou a vlastně je mi to trochu líto. Bohužel taková je doba. Nicméně tenhle pěkný autobus za tři kila by mohl být pro leckoho i řešením nepříliš ideální bytové situace. Místa je tu dost, dvojice schodišť umožňuje vytvořit variabilní prostor s neprůchozími ložnicemi, rozvody vody a elektřiny jsou již vyhotoveny, vlastně si myslím, že s trochou šikovnosti by se z vozu dalo postavit obstojné bydlení za “půl mega”. Pro někoho, kdo se nechce vázat na třicet let drahou hypotékou by mohlo jít o zajímavou volbu.

 

Jak vidíte, pořízení autobusu už nemusí být milionová investice. Pokud jste někdy přemýšleli o pořízení autobusu, je dost možná nejlepší doba na realizaci tohoto smělého plánu. Přiznám se ale, že je mi z dnešního brouzdání inzercí trochu smutno. Nabízené ojetiny, respektive jejich nízké ceny, jasně ukazují, jak poslední dva roky zahýbaly odvětvím soukromé autobusové přepravy. Za nejedním inzerátem z dnešního výběru je tak dost možná smutný příběh o konci rodinného podnikání. 

 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Galveston
14. září 2021, 13:32
5

Úžasné! Tu Bovu jsem řídil. Byl to nezapomenutelný trip s polskými turisty po Řecku. Nic lepšího než tohle jsem už nikdy v životě do rukou nedostal. Místy jsem měl za volantem dojem, že nejedu, ale že se vznáším. V naprostém tichu. Ten čumák prý dělalo studio Bertone. Prakticky eliminoval aerodynamický hluk. Díky!

reagovat
Galveston
14. září 2021, 13:57
6

Byl počátek devadesátých let, neexistovaly mobilní telefony, internet ani GPS navigace. Jezdilo se podle mapy a cedulí. Řidič, ten tvrdej chleba má, zpíval Honza Vyčítal, ale prostě když jste mladí a nadržení, jdete do toho po hlavě. Dorazíte do Atén s padesáti cestujícími za zadkem, nikdy jste tam nebyli, kolem vás v ulicích to žije, až vám oči přecházejí a jediné, co máte je mapa a název hotelu King Jason. Pak ho konečně najdete a zjistíte, že v Aténách jsou dva, a ten, ke kterému jste zrovna přirazili, není ten správný. A stejně vás to baví! Protože řídíte Bovu :-)

Galveston
14. září 2021, 17:24
18

Galveston, jeho Bova a Meteora Monastery Greece. Rok 1995 (asi). Sorry, že s tím tak otravuju, ale můžete si za to sami. Tohle byly nejúžasnější roky mého života :-)
https://cs.wikipedia.org/wiki/Meteora

Sa
Sato
14. září 2021, 14:59
2

Ako student som jeden čas pravidelne cestoval nočným spojom zo slovenska do brna, starý dvojposchodák, možno to bol VDL Excellence 3000 HD, prevádzkovatel Turancar, bolo tam fascinujúco veľa miesta na nohy, ako keby niekto zopár rád sedadniel vybral a celé to lepšie roztiahol. A vždy som si hovoril aký by sa z toho dalo spraviť parádny obytńak, Dole obyvák s kuchyňou a hore izby. Proste "plnohodnotný" barák :)

Ked vidím tu karosu za 50, tak sa vlastne divím, že v tom nikto nebýva. Tak ma napadá, sú v ČR vobec nejaké Trailer Parks? Nie nutne len pre karavany, ale aj mobilheimi a tak. Sem tam občas vidno nejaký mobilheim pichnutý v záhrade, ale o nejakom organizovanom bývaní po kope som ešte nepočul. Znie to ako diera na trhu ;)

reagovat
Kuře
14. září 2021, 23:53
0

Není to tak dávno co jsme s kamarádem u piva dostali milionový nápad koupit starý Americký karavan a přestavět ho na foodtruck. A ono tady taková spousta možností;)))

Jinak, Kubajz, má pro tebe paní dárek k vánocům? Protože jestli ne, dej jí moje číslo a rád jí poradím. Ono totiž, zdá se, ty ty papíry na bus vážně potřebuješ;)))

reagovat
Be
Beran
15. září 2021, 06:54
1

Kolega je technar a ma obytny vuz na podvozku nejakeho nakladniho Manu. Kdyz chce jet nekam dal, tak se dost prohne na mytnem. Ony ty food trucky z malych dodavek maji nejaky smysl.

Le
LennyLeonard
16. září 2021, 19:59
0

No, on ten smysl “malych dodavek” je uplne nekde jinde nez uspora na mytnem, kazdopadne alespon nekdo u toho premysli

mariov8
15. září 2021, 08:39
-1

Autobusů bude teď na prodej dost, Covid19 jich docela dost odstavil, cizinci nikde nebo jenom pomálu. Není koho vozit. A ještě pár let potrvá, než se to vrátí do starých kolejí.

reagovat
Ev
Evlo
15. září 2021, 09:31
2

Taky mě u toho posledního autobusu jako první napadlo, že je to ideální mezonet do Prahy

reagovat
beastar
15. září 2021, 13:51
5

Ideálně jich na parcelu postavit vedle sebe tak 10. Rezidence motorový háj. Ještě bych k tomu dětem postavil prolézačky a rezidenční bazén a jeden by šel tak za čtyřku..

Sa
Sato
15. září 2021, 14:29
3

Think bigger!

Va
Vasek7
15. září 2021, 13:34
1

Díky za super článek a nenašel by se tady někdo kdo má zkušenosti s obytným autobusem co má garáž na malé auto? Dá se to ještě postavit a legalizovat? Díky předem!

reagovat
beastar
15. září 2021, 13:53
0

Vůbec nevím jak to je u přestavby. Obytné auto s garáží sem viděl mnohokrát. 2x s tím byl v Itálii a legální to normálně je. Takže myslím že v pohodě. Jen na té stavbě to bude v ČR pokud to chceš dát na spz road legálně vždy trochu problém a běh na dlouhou trať.

Jan Machač
15. září 2021, 16:05
0

co je komu po tom, co na to naložíš, důležité je, aby to nepřesáhlo povolené zatížení, ne? Nebo snad povoluješ solo naložení každý avie? ;-)

sp
spooon
15. září 2021, 19:08
0

A nebude problém spíš ta úprava zadní části, aby se tam dalo autem zajet? Jestli se nebude muset sem tam odříznout nějaká výztuha, kterou by pak na STK mohli postrádat.

Radim Nemec
15. září 2021, 19:47
1

Nevim jestli konkretne tenhle typ, ale existovala uprava autobusu pro prepravu koni. Jestli me pamet nesali, vypadalo to velice podobne.
Jak to upravuje zakon, to nevim, ale logicky - pokud by to byl tento pripad a clovek by nemenil zatizeni a pocet mist, tak by to snad nejak mohlo projit. Snad.

Ra
Ragnarok
16. září 2021, 21:28
0

Autobus má nálepku muzea ve Strnadicích. Podle mě skvělý stylový přepravník na exponáty. Němci jsou prostě... Němci.

mariov8
17. září 2021, 10:33
0

Výrobce vozidla pro jeho úpravy vydává obvykle tzv. směrnice pro výrobce nástaveb/přestaveb. Pokud ne, je to trochu problém. Protože tyto dokumenty již zaní i STK/Dekra stanice schvalující individuální přestavby i úřady s rozšířenou působností. Dále pozor, co úřad, to jiný výklad prováděcí vyhlášky. Navíc úřady v ČR mají alibistické snahy přesouvat schvalování na výrobce požadavkem na nějaké potvrzení od importu. Ten technicky vzato však může vystavit pouze obecný souhlas s přestavbou, protože nejspíše nikdo nemá oprávnění a informace či prostředky ověřovat, zda vozidlo je konstrukčně bezpečné a způsobilé i odpovídá technickým a legislativním požadavkům.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Cadillac Coupe deVille  1973
Cadillac Coupe deVille

1973 rok výroby
210 koní výkon
7 729 ccm objem

Chrysler New Yorker 4 Door hardtop 1969
Chrysler New Yorker 4 Door hardtop

1969 rok výroby
350 koní výkon
7 200 ccm objem

Ford F250 2016 SuperDuty 6.2L 2016
Ford F250 2016 SuperDuty 6.2L

2016 rok výroby
390 koní výkon
6 200 ccm objem

Lincoln Town Car Signature Series 1990
Lincoln Town Car Signature Series

1990 rok výroby
120 koní výkon
5 000 ccm objem

Ford Mustang Mach1, Manuál, 300HP 1970
Ford Mustang Mach1, Manuál, 300HP

1970 rok výroby
300 koní výkon
5 800 ccm objem