logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
TopX

Pět nevydařených retro automobilů, na které byste raději zapomněli

Retro auta frčí a frčela vždycky. Ale když se nepovedla, docela to bolelo. Pojďme si nějaké takové vozy připomenout.

Minulý týden jsme se bavili o podařených retro automobilech, se kterými se radostně vzpomíná na minulost nejen proto, že ke svému historickému vzoru odkazují se ctí, ale i proto, že samotné jsou dobrými prostředky individuální dopravy. Pro zájemce je článek k přečtení zde.

Ve zmíněném textu jsem však i nastínil, že tak jako všude jinde, i zde existují dvě strany mince. Jak vznikla mnohá dobrá retro auta, tak světlo světa spatřily i všemožné kreace, jež se tváří, že také vychází z pečlivě modernizovaného legendárního originálu, ale se kterými člověk reálně úplně na minulost vzpomínat nechce. 

Foto: Mercedes-Benz - tisková fotografie

Dnes se podíváme přesně na taková vozidla. Protože ale oběti v podobě New Beetla nebo PT Cruisera jsou moc snadné, tak jsem se snažil vybrat kousky, jež jsou také nepovedenými retro automobily, ale které vás buď úplně hned nenapadnou nebo na které byste nejradši dočista zapomněli. Dejme se do práce.

Jaguar X-Type

Foto: Jaguar - tisková fotografie

Začínáme zlehka, neb Jaguar X-Type je možná podobně snadnou obětí jako nový brouk od Volkswagenu. Zatímco na něj však narážím pořád docela často, což mi jeho nedostatky neustále připomíná, v případě X-Typeu vlastně ani nevím, kdy jsem ho viděl naposled. Ano, možná ho jen podvědomě přehlížím, ale vážně si na jeho spatření nepamatuji. Tak jsem se rozhodl ho přece použít.

X-Type byl prvním Jaguarem ve třídě prémiových sedanů střední velikosti, kam spadá třeba i BMW řady 3 nebo Mercedes-Benz Třídy C. Protože však automobilka tou dobou ještě stále prodávala auta pro britské gentlemany, rozhodla se, že i X-Typeu nadělí tradiční vzhled se čtyřmi kulatými světlomety, negativně skloněnou maskou a charakteristickou siluetou. Technicky ho nicméně postavila na soudobém Mondeu, což vedlo k přednímu náhonu (potažmo za příplatek 4x4) a pouhým čtyřválcům nebo V6, ničemu lepšímu.

Výsledkem bylo auto, jež bylo příliš malé a plebejské, aby ho někdo považoval za právoplatný Jaguar, vzhledu navzdory, nicméně které kvůli značným úpravám původního Fordu nemá záměnných dílů zas tolik, jak by teorie naznačovala, díky čemuž byli majitelé i přes obyčejný základ mnohdy stejně odkázáni na drahou prvovýrobu. Dnes vám ho tak v klubu nikdo moc neuzná, ale nejbližší šrotiště vám s ním také spíš nepomůže. Hmm, to není úplně dobrý retro koktejl.

DS 9

Foto: DS - tisková fotografie

Nyní se nejspíš zarážíte, proč o DS 9 píšu jako o retro automobilu. Vždyť to byl ještě nedávno vyráběný moderní sedan. Jenže chyba lávky. DS 9 se hned několika prvky oficiálně odkazovalo do minulosti. A troufalo si hodně, prý navazovalo přímo na nejoceňovanější Citroën DS. Však bylo také splývavé, komfortní, plné technologií a mělo žlutá světýlka v horních rozích zadního okna, byť už v podobě poziček, nikoliv blinkrů jako u předobrazu.

Echu…echu…pardon, jsem se zakuckal. Cože?! DS 9 že navazuje na Citroën DS? Že ho připomíná? Proboha a čím? Základem v prodloužené verzi Peugeotu 508? Podvozkem s elektronickými tlumiči, jež už dnes umí nabídnout i Škoda Kamiq, a jejichž aktivní nastavování pomocí kamery funguje jen, když venku svítí Slunce? Designem plným cingrlátek? Ugh.

Ne, toto byl Anti Citroën DS . V předobrazu byl každý jeden detail dokonale promyšlený a funkční a pokrokové technologie i jízdu na úrovni nejlepších limuzín umožnil díky slušné ceně jednodušších verzí zažít širokému spektru lidí. DS 9 naproti tomu poměrně úzké skupině vybraných jedinců s dostatečně naditými peněženkami nabízelo…ozdobený Peugeot. A oranžová světýlka u okna to vážně nespasila. Uf, ještěže se už nevyrábí.

Mercedes-Benz G AMG/EQ

Foto: Mercedes-Benz - tisková fotografie

Třetím příkladem nepovedeného retro automobilu je v mých očích Třída G od Mercedesu, v AMG, alternativně EQ specifikaci. Toto auto hrdě připomíná původní pracovně-vojenský geländewagen ze sedmdesátých let, i když se v současné generaci vyrábí jen od roku 2018. A ve výše zmíněných provedeních vážně nedává smysl, ač můj kolega Marek zjevně nesouhlasí.

Na silnici je, zvlášť v elektrické verzi, řekněme, neklidné. Ale to je v pořádku, je to teréňák. Jenže jako AMG nebo EQ už se ani do toho terénu moc nehodí, protože je nalakované drahými laky a obuté do drahých litých kol — ani jedno si nikdo nechce poškrábat. Dvojitě přeplňovaná V8 verze AMG navíc potřebuje hodně kvalitního paliva, což se v opravdové divočině blbě shání, a nákupní středisko pro nabití EQ specifikace také v poušti nebo džungli úplně nenajdete.

Já vím, já vím, pravým úkolem Třídy G AMG/EQ je přece něco úplně jiného. V ní se „flexí“ (rozuměj: předvádí před ostatními). Jenže byli jste v poslední době třeba v Pařížské? Já nevím, na „flexení“ jsem nikdy moc nebyl, ale nakolik dobře se dá „flexit“ s autem, jež v jedné, nepříliš dlouhé ulici stojí i v pěti dalších exemplářích? Ono to nevadí, že ho mají všichni? A ještě se u toho tváří, že vzpomínají na staré dobré časy? No, záleží na vás.

Chevrolet SSR

Foto: Chevrolet - tisková fotografie

Je docela pravděpodobné, že Chevrolet SSR neznáte. Je tomu tak proto, že jako nový se v Evropě vůbec neprodával a jako ojetinu si ho sem skoro nikdo individuálně nedovezl. To je ale logické, jelikož převoz a přihlášení stojí nemalé částky a existují opravdu lepší ameriky, za které je utratit, než zrovna za tento automobil.

SSR se stala osudná vlastní snaha o to být vším. Tvarem chtělo připomínat v Americe extrémně oblíbené El Camino, detaily předku odkazovalo k americkým čtyřicátým letům, rozšířeným zadním rozchodem se obracelo k hot-rodům, a aby toho nebylo málo, chtělo se svézt i na tehdejší módní vlně kupé-kabrioletů, tudíž mělo skládací pevnou střechu.

A tak, jako když vezmete všechny barvy a smícháte je dohromady, vyleze vám ošklivá šedá, i zde výsledný mišmaš nefungoval vůbec. El Camino se obracelo v hrobě, jak se ho připodobnění s SSR dotýkalo, čtyřicátá léta aby člověk pohledal, hot-rody…hehe, to určitě…a na kabriolet chyběla ladnost. Zbyl jen kus plechu, který ani moc dobře nejezdil. Pěkně děkujeme.

Fiat 500L

Foto: Fiat - tisková fotografie

Minulý týden jsem tu fiatí MPV Multipla označil za jeden z vůbec nejlepších retro automobilů světa. I dnes budu mluvit o fiatím MPV, jenže tentokrát už moc chvály zaznívat nebude. Fiat 500L se totiž, na rozdíl od předchůdce, nijak významně nepovedl a bylo by možná i lepší, kdyby nikdy nevznikl.

Jeho problém byl v tom, že se jím automobilka snažila vytěžit co možná nejvíc ze slávy malého Fiatu 500, takže ho navrhla v podobném duchu. Akorát že už se nesnažila, aby byl stejně roztomilý. 500L je místo toho takovou neforemnou bublino-krabicí, na kterou jsou typické designové prvky pětistovky docela ztěžka naroubovány.

Ono to by se ještě dalo přežít, kdyby byl 500L aspoň dobrým MPV jako zmíněná Multipla. Jenže tady jsme se dočkali normálního pětimístného interiéru (a šesté a sedmé sedadlo varianty Living bylo také spíš do počtu), který ani neoplýval nekonečnou vzdušností, tak typickou pro nejlepší malá-velká auta turínské značky, nýbrž který byl i stísněnější než některá soudobá konkurence. Ne ne, takto už prosím příště ne. 

Foto: DS - tisková fotografie

Toto je můj seznam pěti nevydařených retro automobilů, na které byste raději zapomněli. Co si o něm myslíte? Uhodil jsem hřebík na hlavičku nebo jsem úplně mimo? A víte o dalších nepovedených retro vozech, které bychom raději nikdy nepoznali, jež jsem nezmínil? Pochlubte se v diskuzi.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

1 reagovat
rock
8. 6. 2025, 15:11

No, je úplně jedno, co o DS 9 psali v propagačních materiálech, je to absolutně bezpohlavní čínskej sedan z dlouhé řady úplně stejně bezpohlavních (pro nás) bezejmenných čínských sedanů. Že na přední kapotu nalepili lištu* a na zadní sloupky dobastlili světýlka, z toho retro nedělá.
Přitom na karoserii původní DS jsou snad desítky signifikantních detailů, na které by se dalo odkázat.
ad* - je zábavné, že ten nejviditelnější jakože retro prvek vlastně většina DS vůbec neměla. Snad za nějaký příplatek, nevím, je to relativně vzácné.

2 reagovat
Ruprecht
8. 6. 2025, 17:06

Tak vzhledově se mi osobně X-type líbí. Ale kvůli tomu co je pod kapotou jsem o něm nikdy neuvažoval. SSR je tak hodně mimoňské, že bych si ho s osmiválcem dokázal představit v garáži jako takovou raritu.

0 reagovat
afro-r1
8. 6. 2025, 17:39

Tak nahon na predek designove znicil uz nejednu hezkou studii, ci koncept. Namatkou Brera, onen Beetle nebo treba Kodiaq.
Scenar vzdy stejny - nechat siluetu a posunout predni (pripadne i zadni) kola o 30cm dozadu, aby auto opticky prepadavalo na predek.

0 reagovat
rainero
8. 6. 2025, 17:48

Mňa hneď napadol Plymouth Prowler - moderný hot-rod, tvrdé zavesenie, podivné technické riešenia (baterka za mriežkou chladiča, kardan spojený s diffom reťazou), žiadny kufor (mohol si si dokúpiť vozík v tvare zadnej časti). Vyrobilo sa ich len 11tis. kusov.

4 reagovat
Skipper
8. 6. 2025, 19:27

Chudák X-Type! To auto si to opravdu nezasloužilo, rozhodně to nebylo jen Mondeo s jinou kastlí. Mělo to akorát platformu, která z Mondea vycházela, to je tak vše. Prakticky to, co se dnes dělá napříč všemi segmenty a považujeme to za naprosto normální. Motory byly od Fordu, ale byly upraveny Cosworthem a opět nebyly přímo z Mondea. Jeden X-Type jsem chvíli měl a rozhodně mě ničím neurážel, právě naopak. V té době jsem aut ale neměl tolik co dnes a X-Type byl na mně až příliš ,,normální,, auto. Nicméně dnes bych si jej klidně pořídil znovu. Na denní ježdění super auto.

1
Jaromír Soukup
8. 6. 2025, 20:26

Jenže v tom já právě spatřuji tu potíž, víš. X-Type je Jaguar, co i přes tradiční britský gentlemanský design nikdy nebude úplně Jaguarem, protože v žádné verzi nenabízí ani V8 nebo R6, ani pohon čistě zadních kol. Takže i když jako Jaguar vypadá, na rozdíl od všech ostatních tehdejších modelů (to pro to sdílení, které je možná běžné dnes, ale tehdy si ho Jaguar nikde jinde nedovolil) nenabízí tradiční jaguáři vlastnosti, jen ten vzhled. A vždycky se najde člověk, který nad ním ohrne nos, že je to jen "blbý Mondeo".
No jo, jenže ono není, jak říkáš. Kdyby bylo, tak by to vlastně bylo lepší, protože pak bys měl Jaguar, co sice teda vlastně vůbec Jaguarem není, ale aspoň se snadno a skoro zadarmo servisuje, protože X-Typeů se moc neprodalo, ale Mondea se válí v každém křoví. Akorát že to nejde, protože ono to vlastně Mondeo vůbec není...ale je...ale není.
Jasně, že X-Type dobře jezdí. Musí, vždyť i to Mondeo, ze kterého vychází, ač vlastně nevychází, jezdí také výborně. Ale když to trochu přeženu, tak tady máš retro design bez retro techniky, ale s retro náročným servisem.

3
Karda
9. 6. 2025, 22:02

A co S-Type? Z nějakého důvodu si ho vedu jako větší průšvih. Na můj vkus byl dost kulatý a víc retro. X-Type se mi líbil víc.

0 reagovat
st.paul
9. 6. 2025, 08:25

Trhový neúspech DS9 má jednu zásadnú výhodu a tou je obrovský prepad ceny. Ak sa bavíme o zánovných 2 ročných kusoch s motorom 165kw a nájazdom do cca 35 000 km, dajú sa zohnať pod 30 000€. To je podľa mňa vzhľadom na to, v akej sme kategórii výborná kúpa. To samozrejme nič nemení na informáciách v článku.

0 reagovat
sheogh
9. 6. 2025, 08:43

Ten XType nebyl zas tak spatnej, az na trosku klaustrofobickej interier a ne moc spolehlivy 4x4 (me se ale nerozsypal) . Ale u me je to trosku zaujaty nazor, ptz to bylo moje prvni vlastni auto (2.5l s manualem) :-))

3 reagovat
Caddy
9. 6. 2025, 15:54

Mne treba SSR prijde jako genialni auto. Vzdy byla dost tezka volba, zda na dovolenou jet cabriem (ale nemoci si moci odvezt s sebou prilis mnoho veci), nebo nejakym vetsim autem, ale zase bez toho uzivani si vecernich projizdek po pobrezi apod... SSR toto skvele nakombinuje a pro aktivnejsi lidi (coz ja teda nejsem, mne i to bezne cabrio staci :-D) mi prijde jako nenahraditelny pocin. Mate cabrio na romanticke projizdky pri zapadu slunce, ale narvete do nej hodne zavazadel, pripaden i vetsi veci (a tim vlastne dava smysl i jako jedine auto, pokud nemate rodinu). Skoda, ze nemelo vetsi uspech...a mne se teda i docela libi, byt bych radeji hranatejsi pojeti :) A ten V8 zvuk jako bonus ♥

0
Mechanik
10. 6. 2025, 07:51

SSR se mi taky líbí, jen teda bez té střechy mi to přijde už jako moc. To už by mohli dělat radši dodávku kabrio :-)

-1 reagovat
Habakukk
13. 6. 2025, 07:55

Moc nechápu srovnání 500L s Multiplou. Každé auto v jiné třídě. No a prodejně byla 500L úspěch kde vedla o parník evropské prodeje před Merivou nebo C3 Picasso. Vzhledem kolik jich nyní na maloměstě potkávám to asi nebude takový provar.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte