reklama
načítám data...

Volvo XC60 D4: Když chcete ‚něco jiného‘

Volvo si odjakživa vybírali lidé, kteří toužili po něčem speciálním. Nová generace menšího SUV dokazuje, že ‚být jiný‘ lze i v dnešním přehlceném a uniformním světě.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Volvo XC60 D4: Když chcete ‚něco jiného‘

Když se před dvěma lety začaly na našich silnicích prohánět první exempláře dlouho očekávané XC90, mé pocity z ní byly mírně rozpačité. Nový designový směr rozhodně nezaručuje líbivost na první pohled, a i když v mnohém ctí historii značky, je zkrátka ‚jiný‘. Aby těch novinek nebylo málo, velké SUV poháněly pouze přeplňované čtyřválce a nic jiného automobilka neslibovala ani do budoucna. Kolem nového Volva zkrátka vyvstala spousta otázek a nejeden uctívač severských tradic doma zapálil svíčku, aby uctil památku zesnulé legendy. 

Konečně místo pro čtyři

Uběhlo pár let, během nichž jsem designu XC90 stále úplně nepřišla na chuť, a je tu další přírůstek do rodiny Volvo. Nová XC60 se většímu příbuznému hodně podobá, o to je překvapivější, že jako celek působí mnohem přívětivěji. Nezastrašuje svými rozměry, vlastně připomíná spíš trochu přifouknutý kombík než SUV, a s každým dalším pohledem mi připadá sympatičtější. Navenek je čisté, uhlazené a elegantní. A zevnitř rovněž. V testovacím voze mám nepříplatkové čalounění s většinovým podílem károvaného textilu, doplněné plastem a hliníkem. Ta kombinace mi připadá naprosto skvělá, starosvětská a ultramoderní zároveň. Kvintesence střízlivého skandinávského designu. Když si člověk sedne dovnitř, nepřipadá si jako zlatem ověšený patriarcha, kterému kornatějí tepny a jehož příbuzní plánují nájemnou vraždu, ale jako rozumný dospělý člověk, který je se svým životem spokojen. Navíc je tu místo! Předchozí generace XC60 byla také moc hezká, také příjemně jezdila, jenže za jediné rodinné auto se nedala považovat ani mezi Pygmeji. Teď se dozadu vejdou i lidé s nohama. A použitelný je také kufr se základním objemem 505 litrů. Sice netuším, co to číslo znamená, ale ve čtyřech jsme se mohli vypravit na víkend a kromě běžné výbavy odvézt i kolo s pneumatikou a koloběžku. 

Za volantem se sedí naprosto přirozeně a oproti předchozí generaci je o dost lépe vidět ven, což se hodí, protože při řízení je nutné dívat se ven (byť byste v tomto případě klidně dali přednost obdivování interiéru). Vnitřek auta nepůsobí vyloženě luxusně, přesto máte v hloubi duše jistotu, že jste dostali to nejlepší. Skutečný charakter se totiž pozná i podle toho, že se zbytečně nepředvádí.

reklama

Konec čudlíků v Čechách

Radiomapa se ovládá výlučně skrz velký displej. To se vám může nelíbit, můžete s tím nesouhlasit, ale to je všechno, co s tím můžete dělat. Právo na čudlík má jen funkce “home”, výstražné blikání, vyhřívání předního a zadního skla a základní ovládání radia. Ke všemu ostatnímu od vyhřívání volantu až po nastavení tuhosti řízení se dostanete skrz displej. Přiznávám, že je to trochu nezvyk. Přece jen nahmátnout tlačítko je zejména při jízdě často jednodušší a jistější, nadto se displej odmítá bavit s rukavicemi nebo i s hodně vysušenýma rukama. Celkem vzato však jde o krajnosti, které vás budou obtěžovat jen minimálně. Samotný displej totiž funguje jako málokterý jiný v současné nabídce. Jeho velikost má tu výhodu, že dokáže zobrazovat hodně věcí najednou. A kdyby to přece nestačilo, navolíte si mapu navigace na displej pod volantem a ten středový máte volný pro další operace. Když si na nepřítomnost butonků zvyknete, budete muset uznat, že je ovládání radiomapy opravdu šikovné a pohodlné. 

Moc se mi líbí vertikální výdechy ventilace a zejména malé kolečko uprostřed, jehož pootočením se přívod vzduchu otevírá a zavírá. Mezi předními sedadly se pak nachází minimalistický pultík s roletkou, řadicí pákou, startovacím tlačítkem (nebo spíš otočítkem), které vypadá jako vyřezané z drahokamu, a válečkem sloužícím k volbě jízdních režimů. Je to bez nadsázky pastva pro oči. Pokud se budou chtít napást i uši, můžete si objednat vynikající audio Bowers & Wilkins, ovšem můžu vás ubezpečit, že i standardní soundsystém, který se nacházel v testovacím kusu, je vysoce nad průměrem ‚neznačkových‘ soustav a na nervy vám určitě nepoleze.

Armádo trpaslíků, pochodem vchod!

Volvo bylo odjakživa synonymem bezpečí. Jako první přišlo s tříbodovým pásem, hlavovými opěrkami, dětským podsedákem a dalšími nápady, jimž leckdo z nás vděčí za to, že dnes chodí po světě. V poslední době však švédským vizionářům leze na poli bezpečnosti do zelí kdekdo a dopravit posádku do cíle vcelku nyní chtějí i ostatní automobilky. Tím pádem už není snadné udržet náskok, který se dlouhá desetiletí počítal na světelné míle. Zkuste se ale na chvilku začíst do manuálu svého nového Volva, a uvidíte, že rozhodně není vše ztraceno. Jelikož bylo o bezpečnostní výbavě mnoho řečeno už v testu V90V90 CrossCountry, nabídnu vám jen výběr toho nejlepšího. 

Systém bezpečnostních pomocníků ve Volvu nazvali IntelliSafe Pro. Ten se dále dělí na balíček IntelliSafe Assist – obsahující adaptivní tempomat, hlídání bezpečného odstupu, asistent pro jízdu v kolonách a částečně autonomní řízení Pilot Assist – a balček IntelliSafe Surround, který hlídá mrtvý úhel, dokáže upozornit na auto přijíždějící z boku a varovat před nárazem zezadu (a po případné kolizi ještě dobrzdit). Úplnou novinkou je pak funkce, která dokáže provést úhybný manévr a následně auto vrátit zpět do jízdního pruhu. V letáku vypadá tato umělá inteligence vskutku působivě, jak se s ní ale žije ve skutečném provozu? 

Adaptivní tempomat šlape jako hodinky, stejně tak asistent pro jízdu v kolonách. Jednoduše se zavěsíte na vozidlo před sebou, a můžete obdivovat krásy okolní architektury. Obzvlášť mě těší třístupňové nastavení odstupu. Některá auta s podobnou funkcí mají totiž o bezpečné vzdálenosti výrazně jinou představu než ostatní účastníci silničního provozu a zatímco vy se snažíte ‚jet bezpečně‘, kdejaký jouda z vedlejšího pruhu bere mezeru jako výzvu k záludným manévrům. A to je po čase trochu otrava. 
Pilot Assist drží auto hezky vycentrované v jízdním pruhu a při nečekaném vybočení upraví pozici jemným otočením volantu. Funguje to všude tam, kde jsou pruhy hezky a zřetelně značené, takže nemějte přehnaná očekávání. Na druhou stranu tu ale není řeč o autonomním řízení, nýbrž o pojistce řidičské chyby či nepozornosti. A taková pojistka se hodí. 

Nouzové brzdění obvykle záměrně netestujeme. Novinářská zvědavost je sice hezká věc, ale rozbité auto s ní nezaplatíte. Náhodou vám ale můžu potvrdit, že Volvo zabrzdit umí, a to pěkně zostra. Při vjezdu do podzemních garáží (které už znám jako své boty, a proto kolem závory zbytečně nezdržuju) auto vyhodnotilo poblíž zaparkované vozy jako iminentní hrozbu a z rychlosti cca 30 km v hodině se uvedlo do nehybného stavu. Kromě účinku brzd jsem ocenila i fakt, že právě probíhající hádka potomčat na zadních sedadlech utichla jako mávnutím kouzelného proutku. Nepovažuju to za fail, spíš za skutečnost, na niž si bude třeba zvyknout. V místech, kde se řítíte hlava nehlava, protože víte, že si to zkrátka můžete dovolit, je třeba počítat s tím, že auto zareaguje trochu přehnaně. 
Mnoho již bylo napsáno o tom, že rostoucí populace trpaslíků dělá z lidí horší řidiče. Ruku na srdce, na silnicích denně potkáte hromadu mizerných řidičů a vůbec nezáleží na tom, čím jezdí. Ve Volvu zkrátka jen přijali realitu takovou, jaká je. A pokud trpaslíci dokáží kompenzovat aspoň něco z té mizernosti, jenom dobře.

reklama

Příplatkový komfort bez příplatku

To nejlepší si nechávám nakonec. Jízdní dojmy. Se všemi SUV od Volva mám větší či menší zkušenost, koneckonců jich v historii zas tolik nebylo. Předchozí XC60 i obě generace XC90 působí jako protiatomový kryt, bublina s vlastní realitou, bezpečná a konejšivá, nicméně zcela oddělená od okolního světa. Pocity z nové XC60 jsou tak jiné, že se mi dost možná nepodaří najít správná slova k jejich popsání. Jestliže předchozí tři zmíněné vozy hýčkají pasažéry (včetně řidiče) jako luxusní drožka, v případě nové XC60 sedíte koni přímo na hřbetě, jakkoli v bytelném a pohodlném sedle. Zdráhala bych se ji označit za řidičské auto, na to je podvozek příliš komfortní a řízení příliš elektronické. Je to však auto, které řidiči dovoluje neustále vnímat jeho přítomnost za volantem, dává mu pocit účasti a kontroly.

Jízda je tak plavná, že si dovolím vypůjčit od kolegů novinářů jedno otřepané klišé: jede jako po kolejích. Nemluvím však o geometrické přesnosti stopy, ale o hladkosti, jaké dosahují jen moderní vlaky na nových kolejích. Bez viditelného úsilí kloužou kupředu, občas se příjemně zhoupnou. Teď se asi hodí říct, že za příplatek si můžete nechat vůz osadit vzduchovým odpružením, naše testovací auto ho ale nemá. Fascinující. U drážní analogie ještě chvíli zůstanu, protože motor – přeplňovaný naftový čtyřválec – zevnitř takřka není slyšet. Že se auto rozjíždí, poznáte podle toho, že se perón… pardon, chodník a domy dávají do pohybu. Postupně přidáváte a pořád nic, přidáte ještě víc, a pokud se konečně začíná něco ozývat, aerodynamický hluk pořád ševelí o něco hlasitěji. Nemyslete si, že za to může motor ospalý, apatický, nebo dokonce zdechlý. 140 kW sice není žádný extrém, ale tenhle stroj ladili v Polestaru a věřte tomu nebo ne, dá se s ním jezdit i velmi ofenzivně. Změn převodových stupňů si ani nevšimnete, ledaže byste toužili po jízdě v dynamickém režimu, který žene otáčky nesmyslně vysoko. Mimochodem, tohle je snad první auto, u nějž jsem ani jednou nepocítila potřebu podřadit si ručně. Že pod volantem žádná pádla nejsou, jsem zjistila až po desítkách kilometrů. 

Když přijde na zatáčení, srovnání s vlakem naštěstí vázne. Auto má perfektní rejd a v zatáčkách si zachovává neutralitu do celkem vysoké rychlosti, kterou dobře maskuje. Nepředpokládám, že by si někdo kupoval Volvo kvůli blbnutí na okreskách, ale i na nich dokáže být rychlé a pohodlné. 

Verdikt

Hřeje mě nově nabytá jistota, že Volvo je po krátkém období nejistoty zpátky v plné síle. Znovu vyrábí auta, která jsou krásná, inovativní, zkrátka jiná. A nová XC60? Nemám strach, že by si v současné konkurenci (a že není malá) nenašla své místo. Je excelentní v jakýchkoliv podmínkách – ve městě, na dálnici, ba i na obyčejné okresce. Možná najdete lepší dálniční plavidlo či lepší městské přibližovadlo, najdete auto, které nabídne ještě větší komfort, víc rychlosti, víc technologií, víc stylu… Pořádně se ale zapotíte, než najdete auto, které je ve všech zmíněných disciplínách současně stejně dobré jako XC60. Pokud vůbec existuje. 
Mimochodem, věděli jste, že trysky ostřikovačů jsou integrované do stěračů? Čisticí roztok rozprašují přímo před stěrač, takže žádné cákání na střechu auta a kolemjdoucí civilisty, jenom průzračně čisté čelní sklo během několika vteřin. Geniální!

Technické údaje

Motor: přeplňovaný naftový čtyřválec 1 969 cm3
Výkon: 146 kW (200 koní) v 4 250 ot./min
Točivý moment: 440 Nm v /1 750 – 2 500 ot./min
Převodovka: automatická osmistupňová Geartronic
Maximální rychlost: 205 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 8,4 s 
Kombinovaná spotřeba (udávaná): 5,5 l/100 km
Cena s testovanou motorizací ve výbavě Momentum od 1 315 900 Kč
Cena testovaného vozu: 1 572 800 Kč  


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ha
Hanyz
06. prosince 2017, 09:12
1

Moc pěkná recenze, autorko díky!:-)
Akorát bych se přimlouval (a to není výtka konkrétní recenzi, spíš tak obecně), aby se v dnešní době poplatné různým obskurním menšinám sem tam dostalo v recenzích i na nás perverzní, kteří si pořídili tři děti. Tzn. nějaký test na reálně plnohodnotně pětimístné auto (a aby to bylo ještě těžší, tak kombík) by nebylo? Asi je to scifi, já už se vzdal naděje a hledám v segmentu menších MPV typu S-Max, Touran, Zafira....

reagovat
Honza 'Hamster' Křeček
06. prosince 2017, 10:56
0

Kombíky s pěti plnohodnotnými místy se příliš nevyskytují, pokud vzadu mají pravidelně sedět tři (a nedejbože ještě v dětských autosedačkách), bude to chtít něco většího. Z nedávno testovaných aut takový úkol bez potíží zvládne Peugeot 5008 se třemi samostatnými křesly ve druhé řadě a špatně na tom nebyla ani domácí Škoda Kodiaq.

https://www.autickar.cz/clanek/skoda-kodiaq-vs-peugeot-5008-cit-proti-rozumu/

Ha
Hanyz
06. prosince 2017, 11:41
0

Díky za odkaz, s těmi kombíky musím bohužel souhlasit. Pozorně jsem pročetl recenzi, ale Kodiaq má v druhé řadě v podstatě jen dvě plnohodnotná místa (třetí s tím výklopným opěradlem nelze brát za plnohodnotné - minimálně zatím neznám auto, kde by takovéto sedadlo bylo pohodlné) a navíc jak jsem psal v jiném příspěvku, značce Škoda po zkušenostech s jejich vozy nevěřím.
Peugeot vypadá pěkně, ale trochu se bojím kvality (zvlášt elektroniky a el. rozvodů) - kupuju auto na 10-12 let a 300 000+ km ;-)
Myslíte, že nic z tria TOuran/S-Max/Zafira vzadu šířkově nestačí? Mě přišlo min. ze srovnání min a max šířek, že by to problém být neměl.

Honza 'Hamster' Křeček
06. prosince 2017, 12:29
1

Z tohoto tria jsme zatím testovali jen Zafiru, S-Max by se třemi pasažéry vzadu také neměl mít problém, u VW se přiznám, že nevím, tam je jistota až Sharan. Jak na tom bude Peugeot 5008 po 300.000 km je otázkou, kterou vyřeší jen čas - což ale neplatí jen pro Peugeot. Ostatně například právě VW Touran měl se spolehlivostí v minulosti nemalé problémy.

https://www.autickar.cz/clanek/opel-zafira-2-0-cdti-nenapadny-pragmatik/

Ha
Hanyz
06. prosince 2017, 12:53
0

jj recenzi jsem četl , dokonce jsem ji i řídil a dojem byl veskrze pozitivní (a to šlo o vůz v základní výbavě) původně jsem Opel jako značku vůbec v hledáčku neměl. Sharan už je hodně velké auto a popravdě s cenou 1,0+ taky absurdně drahé. Zatím to vidím na Zafira vs S-Max, nicméně Zafira vede v poměru cena x výkon. Ojeté S-Maxy navíc ve statistikách německých STK moc nezářily. Ale každopádně to chce se obojím svézt, jen z papírových údajů se soudit fakt nedá.

ku
kuc_t
06. prosince 2017, 15:22
0

Vzhledem k tomu,že jsem ze tří dětí tak ti můžu nastínit progress u nás - mondeo, alhambra, touran, galaxy.

ku
kuc_t
06. prosince 2017, 15:28
0

add. určitě vynech Superba II. Ten je úzkej i bez sedaček pro děti.

BubaaCZek
06. prosince 2017, 18:16
0

Rodinne auto mam S-Max 2012 2l turbo diesel a mohu doporucit. Vzadu plnohodnotne 3 sedacky. 2 autosedacky a normalni dospely se pohodlne vejde. Kufr to ma, ze kocarek netreba skladat. Jizdne na dalnice parada, obyvak na kolech. Do mesta s prehledem obstoji. Zvladl na 1* nouzovou mysku ve 150km/h. Spolujezdec ma Galaxy a pry by to tak dobre nedopadlo... S-Max ma komparativne tvrdsi odpruzeni. Najel jsem zatim cca 40k km za rok a pul a menim jen olej. Spokojenost na S-Max :)

Tr
Trewis
07. prosince 2017, 06:58
0

Take jsem vybiral rodinne velke auto s pozadavkem na 3 sedacky ve druhe rade a velky kufr. Uvazoval jsem o Ford Galaxy, protoze S-max me pripadal maly ikdyz s 2,5t by me to lakalo. Nakonec jsem ale sehnal 2009 Toyota Sienna v 8 mistne konfiguraci, ktera neni moc obvykla, protoze ma 3 sedacky ve druhe rade. Obvyklejsi jsou 2 kapitansky kresla, ktery ma 7 mistna verze, pro me nevhodne.

Dohromady to ma 5x isofix vcetne 2 ve treti rade, takze teoreticky muzu vzit i nejake dalsi deti na vylet :-) Kufr ma obrovsky, jizda plavna a sestivalec s tim dokaze pekne pohnout. Ja mam rad ameriky, takze me to jizdne plne vyhovuje. Oproti Chrysler Grand Voyager, s kterym jsem taky dost najel, je stabilnejsi na dalnici pri evropskych rychlostech a zda se me vychytanejsi ruzne schranky atd. Chybi tedy sklapeni do podlahy stown and go, to maji kluci od moparu vymyslene pekne. Ale zase maji bud jen lavici nebo dve kresla ve druhe rade, takze jsem tuto volbu musel zavrhnout.

Komu nevadi vyssi spotreba, pripadne instalace LPG, mohu vrele Siennu doporucit jako rodinne auto. Sam jezdim na benzin, zena ma malej najezd. A lze ji koupit i jako 4 kolka, coz mezi minivany umi jen Ford? Moc Toyot po evrope neni, ale je docela popularni v Polsku, kde je celkem solidni vyber. Ja ji mam z Holandska.

Jinak co se tyka nove XC60 a mista pro deti, pochybuji ze se tam vejde 3 sedacka doprostred. Kolega ma puvodni generaci a uz dve sedacky zabiraji vetsinu mista.

Ha
Hanyz
07. prosince 2017, 09:24
0

Jo, tu jsem v Čechách už párkrát viděl, zajímavý auto. Zaujala mě i Honda Odyssey. Nicméně chci koupit nový, 5 plnohodnotných sedaček (tři svišti nám fakt stačí) a dávat za nový rodinný MPV mega mi přijde prostě moc.

sk
skodafil
06. prosince 2017, 09:55
0

V tabulce mate vykon 140 kW a 313 koni.

reagovat
Zlo Kočka
06. prosince 2017, 11:07
0

Díky za upozornění, opraveno.

Honza 'Hamster' Křeček
06. prosince 2017, 11:08
0

Díky za upozornění, trochu sme se v tom zamotali. 140kW a tedy 190 koní a 400 Nm má standardní D4, u testované optimalizace Polestar jsou hodnoty výš, konkrétně 146kW (200 koní) a 440 Nm. Číslo 313 koní pochází patrně z generátoru náhodných čísel. :-) Teď už je tabulka snad v pořádku..

ma
martinw
06. prosince 2017, 14:29
2

Drtivá většina automobile se náskok v bezpečnosti snaží srovnat na poli aktivních asistentů - to totiž vyjde levně. Z pohledu pasivní bezpečnosti dělá Volvo stale o něco navíc :
1) vysokopevnostní ocel použitá i v konstrukci okolo zadních sedadel stejně tak to měla i předchozí generace. To velmi výrazně zvyšuje šance na přežití posádky na zadních sedadlech v případě kdy to do Vás někdo napálí zezadu ve vetší rychlosti.
2) Přední sedačky opravdu udrží tělo řidiče a spolujezdce při nárazu zezadu, neulomí se ani neohnou tj. neměli byste ochrnout kvůli tomu, že pod Vámi nevydžela sedačka zvlášť pokud mate vice kg než normovaná crash test figurína.
(Nárazy zezadu se párkrát testovaly organizací NHTSA kvůli testům těsnosti nádrží ale přitom se take ukázalo že drtivá většina sedaček v autech nezvládne zachytit tělo řidiče rozlomí se na zadní sedadla pak už vás nemá jak držet pás např.

) za sedacky bylo 'pochvaleno' jeste Subaru jinak jsou vysledky bidne : http://www.iihs.org/iihs/news/desktopnews/rear-crash-protection-in-cars-seat-head-restraints-in-two-of-every-three-models-are-marginal-or-poor




Jsem zvědavý na cenu výbavy Kinetic s benzínovým motorem která by se měla objevit v Q2 2018. O naftu nemám zájem.

reagovat
Th
TheKubajs
06. prosince 2017, 15:56
0

Parádní recenze. Jsem rád, že je Volvo v některých věcech příjemně konzistnetní (třeba vysokou úrovní komfortu bez příplatků).
Ještě si vzpomínám, jak jsem na základce ohrnoval nos nad tehdy nově představenou XC90 s tím, že Volvo přeci nějaké kulaté džípy (SUV se tenkrát ještě neříkalo) vyrábět nemá, že je to krabicová automobilka. No a nakonec se mi ty "kluaté džípy" snad začnou i líbit.
A ještě poznámka k těm stěračům - jsou, pokud vím, docela běžné i na hodně starých autech - třeba Mercedesech.

reagovat
KD
KDB
06. prosince 2017, 20:41
0

add. trpaslíci..... sice někdy mohou zachránit situaci, ale nezřídka pitomou situaci vyrobí........ takže to není jen o tom, že z nás dělají horší řidiče.
O tom, že tak podporujeme nástup autonomních jednotek ani nemluvím.

reagovat


reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Cadillac Eldorado  1993
Cadillac Eldorado

1993 rok výroby
250 koní výkon
0 ccm objem

Chevrolet Tahoe  1997
Chevrolet Tahoe

1997 rok výroby
200 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang GT 5.0 (2015) Custom 2015
Ford Mustang GT 5.0 (2015) Custom

2015 rok výroby
309 koní výkon
3 700 ccm objem

Nissan Primera Kombi, 2,2 DI, Wagon, (WP12),  2003
Nissan Primera Kombi, 2,2 DI, Wagon, (WP12),

2003 rok výroby
93 koní výkon
2 ccm objem

Chrysler Sebring 2.7 V6 dovoz ŠVÝCARSKO  2001
Chrysler Sebring 2.7 V6 dovoz ŠVÝCARSKO

2001 rok výroby
200 koní výkon
2 736 ccm objem