načítám data...

Opel Zafira 2.0 CDTI: Nenápadný pragmatik

O některých autech rádi mluvíme a přemýšlíme nad nimi. Na jiná je snadné zapomenout - přestože možná právě ta odvedou v našem životě nejvíc práce.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Opel Zafira 2.0 CDTI: Nenápadný pragmatik

Představte si rozhovor dvou petrolheadů o Opelu Zafira. Také se vám před očima objevil obrázek dvou nejistě se ošívajících nebožáků, kteří naprosto netuší, co by měli říkat? Mně tedy rozhodně ano. A nebudu zastírat, že podobně jsem se cítil, když jsem se snažil vymyslet, co vám o ní řeknu v tomto článku.

Když jako nadšenci mluvíme o autech, která nás zajímají a baví, většinou nešetříme slovy jako jsou emoce, charakter nebo dokonce duše. Hledáme v neživém dopravním prostředku něco víc – prodloužení své osobnosti, vyjádření svého stylu, možná dokonce něco jako partnera. Aby byl automobil hoden zanícené konverzace, musí být něčím zajímavý. Rychlý, výkonný, designově výjimečný, velký, malý, zkrátka neobyčejný. Někdy dokonce pomůže i to, že je vlastně špatný. Však se zeptejte majitelů starých britských nebo italských aut, co je vlastně ten “charakter”. Nemalá část z nich po delším přemýšlení dospěje k tomu, že “auto s charakterem” vlastně znamená krám, který se každou chvíli rozbije, ale na rozdíl od jiných krámů ho máme z nějakého nevysvětlitelného důvodu rádi a jsme ochotni ho pokaždé znovu opravit namísto zaslouženého odvozu na šrotiště.

Ale na Opel Zafira nemůžete napasovat žádné z těchto témat. Zafira není rychlá, ani výkonná a rozhodně není designově neobyčejná. Je velká tak, jak je potřeba, ani moc, ani málo. A jediné emoce, které typický majitel při jejím řízení pocítí, bude nejspíš stres z toho, jestli to s dětmi do školky stihne včas, vztek, až na světlé čalounění dopadne další kornout čokoládové zmrzliny nebo pocit beznaděje a odevzdanosti, až se mu bude ratolest chlubit obrázkem, namalovaným a sedadla právě tou zmrzlinou.

Měl by tedy správný automobilový nadšenec na tomto místě test zavřít, Zafiru zavrhnout a pokud možno i zapomenout na její existenci? Právě naopak. Zrovna Zafira je totiž přesně tím autem, které může leckterému petrolheadovi připomenout několik důležitých věcí.

Za týden, který jsem se Zafirou strávil, ve mě skutečně nevyvolala téměř žádnou emoci. Tedy pokud nepočítám lehký záchvěv potěšení z toho, že ještě někdo vyrábí auta, která jsou zelená svým lakem a ne motorem, nebo konejšivý pocit tepla a pohodlí, když jsem zjistil, že má vyhřívané nejen sedačky, ale i volant. O nejemocionálnější okamžik se nakonec nepostarala Zafira samotná, ale Nissan Qashqai, ze kterého jsem do ní přesedl. Japonský crossover mě nenadchl ani ovládáním, ani pohodlím, a kvůli absenci vyhřívaných věcí v něm byla zima. I pocítil jsem lehkou škodolibost, že zatímco Matěj pojede do Brna po celé D1 právě jím, já se povezu na kratší vzdálenost, po lepší dálnici a ještě navíc pohodlnějším vozem.

Ve zbytku týdne jsem se Zafirou vyzvedával a převážel první várku Autíčkářovských triček, přičemž jsem ocenil prostorný kufr, jel za brněnskou částí redakce do Brna, přičemž jsem znovu ocenil pohodlí na dlouhých cestách a na samém konci jsem hledal hotel v centru Prahy, což umožnilo otestovat jednu žhavou novinku, ale o tom až později.

Jedna myšlenka se však opakovala pravidelně. Bylo to zcela chladné, racionální a neemocionální vědomí, že pokud bych měl přibližně půl až tři čtvrtě milionu korun na osobní automobil, měl bych koupit právě tento.

Proč? Proč raději nesáhnout po některém z mnoha aut, která stojí podobné peníze a nabízí mnohem více charakteru, intenzivnější řidičské zážitky, lepší jízdní vlastnosti nebo jsou zkrátka hezčí? Zkrátka proto, že za onen charakter a potěšení obvykle zaplatíte částí schopností, které z auta dělají rozumný, praktický dopravní prostředek. Čím víc jsem se Zafirou jezdil, tím víc jsem si uvědomoval, že jako obyčejný přepravník pro rodinu či člověka, který občas potřebuje převážet věci, je téměř perfektní.

Nesnaží se nabídnout ani náznak sportovnosti. Jako řidič se nebudete rozplývat nad citem v řízení ani si užívat precizně projetých apexů. Na druhou stranu se však budete cítit spokojeně, protože absece snahy o sportovní charakter přinesla příjemně komfortní podvozek a celkově usedlý, ale zároveň příjemný pocit z jízdy. Zafira je v mnoha ohledech “zlatým středem” – není tak neohrabaná jako “velká” MPV nebo dokonce dodávky a parkuje se téměř stejně snadno jako běžný kombík. Zároveň nabízí tři řady sedadel (nebo dvě a obrovský kufr) a díky zvýšenému posazu je nastupování i přehled po okolí stejný jako u dnes tak oblíbených SUV.

Zvenčí Zafira nevypadá ani drsně jako SUV, ani sportovně jako dnešní atletické kombíky. Vypadá jako auto, které někdo navrhl zevnitř ven – na prvním místě byl prostor uvnitř a praktičnost a teprve potom vzhled. V rámci faceliftu zároveň Zafira dostala usedlejší příď s důrazem na horizontální linky namísto zvláštních “šavlí” na přídi původního modelu, které byly očividně inspirovány modelem Ampera. A k charakteru auta se to hodí – snaha být originální rodinnému MPV příliš neslušela, zatímco teď se Zafira “tváří” přesně tak, jak byste od ní čekali. Usedle a elegantně.

Usedlý a příjemně domácký zůstal i interiér, zvláště pokud si zvolíte světlé čalounění. Zásadní a velmi příjemnou novinkou tu je nový infotainment, který na středovém panelu nahradil nepříliš populární “moře tlačítek”. O tom, jak funguje, už jsme psali v předchozích testech modelů Astra, Mokka a Insignia, takže teď už se můžeme soustředit na to, co je na našem trhu opravdovou novinkou.

Zafira byla totiž prvním autem, ve kterém jsme měli možnost vyzkoušet evropskou verzi systému OnStar, který už General Motors nabízí na americkém trhu více než 10 let. Jeho součástí je na americkém trhu především satelitní rádio, zatímco u nás zůstalo zachováno rádio standardní a OnStar slouží především jako asistenční služba. Kromě obvyklých funkcí přivolání pomoci nebo nahlášení nehody můžete OnStar využít i k řešení přízemnějších problémů. Třeba když potřebujete najít určité místo v neznámém městě, zkrátka stiskem tlačítka zavoláte online asistenta a požádáte ho o pomoc.

A pozor, nemluvíme tu o nějaké virtuální “Siri” jakou máte ve svém telefonu. Na druhém konci linky je skutečný, živý člověk, kterého můžete požádat třeba o to, aby vám nalezl určitý hotel a rovnou vám jeho adresu poslal do navigace. Někdy sice může být poněkud náročné vysvětlit, co vlastně chcete, ale to přisuzujeme spíše tomu, že jsme systém testovali na jeho úplném začátku, kdy ještě zaměstnanci systému neměli mnoho praxe. V každém případě si však při používání OnStar připadáte neobyčejně důležitě – vědomí, že kdesi čekají lidé na to, aby vám pomohli s něčím tak triviálním jako je zadání cíle do navigace, je velmi, řekněme, buržoazní.

Verdikt

Zafira vás pravděpodobně neokouzlí a neužijete si s ní velkolepé řidičské zážitky. Jako dopravní prostředek však perfektně plní svůj účel – za rozumné peníze nabízí spoustu prostoru, je pohodlná, příjemně se ovládá a ničím zásadním vás nebude štvát. V mnoha ohledech je to vlastně perfektní volba racionálního motoristy. Nadšencům však doporučujeme doplnit její koupi o nějaké další, zábavnější auto.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

vi
vitek
06. března 2017, 00:06
-1

Chlapi, mockrát díky za recenzi. Jako fotr od děcek přemýšlím jaký povoz by byl nejlepší, ale aby i tatka si přišel na své...No a tomuto úkolu věnuji mnoho ze svého drahocenného času sjížděním všech dostupných serverů s ojetinama (posledně v rámci opel 24 i s novýma). A začíná kolotoč trýznivých myšlenek, za co vyměnit současný FF2 HB nafta...Startovací cíl je: auto, aby mě děti, když si dám sedačku do pohodlna (já 192cm, metrák), nekopaly do zad. Dále..kufr nemusí být etalon třídy, ale udělat chorvatsko bez krámů pod nohama.Sem tam bych taky rád vzal na výlet babku s dědkem, který má nemocný kolena. Dále: děti do auta musí vlézt samostatně a při zapínání do sedaček už nechci dělat na jedné noze holubičku. Dále: taťka miluje bmw, rád se sveze, rád by s autem jezdil pilu, na druhou stranu, má hluboko do kapsy. A začíná to bolavé dilema. Nejraději bych vzal e60 530i nebo 535d, ale ta i vzhledem ke koncepci nenabízí dostatečný komfort při ukládání pasažérů vzadu. Dále...vzhledem k nákládům na provoz SUV (tam kde jezdím nepotřebuju 4x4 ani zvýšený podvozek a když přijde na věc, navlíknout sadu řetězů 2x za rok mě nezabije) vylučuji x3, x5. Opět, vzhledem k potřebě komfortu kůzlat na zadních sedadlech a zejména k jejich upínání do sedaček při cestě školka-škola-práce-škola-škola-školka, vylučuji jakékoliv combi a soustředím se na mpv. Co jsem to říkal? Jo, potřebuji (spíš rád bych vzal) na výlet sem tam i babku s dědkem, takže ne ledajaké MPV, ale 7místné MPV. Tkaže odpadají Merivy, ap. Zůstal mi tady S-max a Zafira. Naftu nechci a kór tu žabožroutskou v S-maxu. takže S-max 2.0i, 2,5T? nebo zafira B 1.8i, 2.0 T, OPC, Zafira C 1.4 T, 1.6T ?Jo, ale já s tím autem najedu min. 20t ročně, nevyplatí se plyn? Jasně že jo. Cože? S max nemá "díru na rezervu", takže se řeže toroid do podlahy? Nebo nádrž v kufru,ale tím odpadá 7 míst. Ne,nechci. Takže Zafira? CNG nebo LPG? Kurva, franta v hospodě říkal, že oplem tam a vlakem zpátky...A co to tatovo petrolheadství při omezeném rozpočtu? Zafira OPC na plyn?
No, zatím to vypadá Zafira B 1.6T CNG + BMW 330Ci....Nebylo by fakt lepší to 530i? :-)

reagovat
krab
06. března 2017, 07:25
-1

Super komentář, skoro blog, či dotaz do rubriky, ptejte se! Já bych osobně pro nájezd něco přes 20tis ročně LPG neřešil. To je tak na hranici, kdy to dává nějaký smysl.

Já bych řekl, že jako majitel FF2 bys možná mohl uvažovat o upgradu za FF2 ST , protože to je fakt výborný auto. Ze všech hot hatchů jsem si ho před časem vybral kvůli opravdu zábavnýmu zvuku a jízdní vlastnosti jsou taky skvělý. A když se vejdete teď , vejdete se i potom :) To bylo jedno z mála opravdu praktickejch aut, co jsem měl hodně rád.
Druhá variant je jít s módou SUV a nekoupit nic méně honosného :) než Porsche Cayenne. Nemám s ním bohužel zkušenost, ale jedna paní povídala, že se ty auta opravdu skvěle ovládají. První generace se dá koupit překvapivě levně, zase člověk musí stat nohama na zemi a čekat další náklady na provoz a opravy.
Druhá generace ( GTS) za zlomek původní ceny, to zní jako skvělý kup! : https://www.sauto.cz/osobni/detail/porsche/cayenne/17093569?goFrom=list

Liqid
06. března 2017, 14:15
0

Neuvažoval jsi o dodávce? Mně se to docela osvědčilo, plus k tomu něco zábavnějšího pro dva (třeba Z4) a máš vystaráno.

vi
vitek
07. března 2017, 23:39
0

Já už zvážil všechny varianty na světě, včetně Focuse II ST i dodávky (Trafic/Vivaro) :-D
Focus ST ne, páč mě neuvěřitelně sere střední sloupek který je kurva nevím proč z tvrdého plastu (když zbytek palubky, které se nedotýkám z měkčeného, btw, který pičus tohle vymyslel...) a když mám nohu na plynu či jakékoliv jiné poloze, tak mě tlačí do kolene. 100km se dá, 200+km je smrt. Ani v tom neudělám nedělní výlet v 6 lidech do ZOO (nebo kamkoliv jinam) a čím víc děti rostou, tím víc si dělají z mých zad kopačák. Sice jim můžu za trest skřípnout nohy posunutím sedačky do nejzašší polohy, ale opravdu v tom nevidím ideální způsob cestování :-) A navíc se nevyhnu té "holubičce" x krát denně při školkové dopravě. Jinak samozřejmě kvalit FF II. ST jsem si 100% vědom, jenom už vím, že to není auto co hledám a nebudu to zkoušet. Pohon na plyn ještě zvažuju,ale ten nájezd, 20.000, byl báj voko, ve skutečnosti to asi bude víc. Jedno auto na LPG už mám a i kdyby se to nevyplatilo (jakože vyplatí), tak už jen pro ten famózní pocit brat plnou za pětikilo :-)
Co se týče dodávky (malé), to už stojí víc za pozornost. Zejména, když jsme s piškotama zkusili kempovat, ono je to kupodivu (zejm.manželku kupodivu) začalo bavit a tímto by se dalo zabít víc much jednou ranou (šest míst v klidu, s naddimenzovaným prostorem, já jsem na dodávku zvyklý, takže mě posed ala židle vyhovuje, s bufíkem (asi i bez) se dá kempovat a užit si s děckama léto a konečně, užil bych takové auto, sem tam i k obživě). Co je nevýhoda, že takový trafic není v benzínu (je,ale na mobile jeden) a já bych stylem start-2km-zdech (školka)-start-1km(škola)-zdech-start(7km práce)-zdech(a odpoledne repete), asi naftový motor brzo odrovnal (nehledě na ženino parkování s dodávkou). Tím pádem pouze benzín a kvůli delším trasám plyn, oželím dovču v dodávce a koupím za dvacku stan, se spacákama, karimatkama a když přijde na věc, tak paletu zboží do kufru taky narvu....No a za zbytek bud jak říkáš Z4 (sen,ale já mám 2 děcka) a nebo e46 330i (děti se časem můžou podílet pokladničkama na kompresoru) :-D
jedna zrovna kousek od baráku na prodej https://auto.bazos.cz/inzerat/72163487/330i-M-optik-cabrio-170-kW-231ps-5ti-st-manvyhrev-DNEM.php

VK
VK
12. března 2017, 13:55
0

E60 nenabizi dostatecny komfort pri ukladani pasazeru vzadu - to vazne?

Pozn..: cesta do skoly 3-4 km - to zni jako pobidka k uceni se chodit pesky ev. jezdeni autobusem, ne?

jaymz
06. března 2017, 09:31
1

Příští týden - recenze jízdy autobusem linky 23.

reagovat
Liqid
06. března 2017, 14:14
0

Mně tyhle recenze k autíčkáři moc nesedí. Když bych sháněl rodinej přepravník, tak mě budou zajímat věci jako objem kufru, počet isofixu, kde jsou držáky na nápoje, jak snadno se čistí potahy od zmrzliny, atd...

Mám rád Vaše recenze u aut, kde je co popsat, občas je fajn, když si člověk přečte o pocitech za volantem. Ale tady žádnej pocit není, článek by se dal shrnout jako: Zafira je praktické auto, víte?

Co by mě osobně udělalo velkou radost, tak bych rád viděl, jak funguje OnStar, neplánujete videorecenzi?

reagovat
BobAsh
06. března 2017, 18:14
0

Ono bohužel úplně nejde říct "pánové sorry, budeme si od vás půjčovat na test jenom hot hatche a kupátka". A kromě toho, třeba minulý test Merivy byl jedním z našich nejčtenějších článků (sice asi díky nějaké nevědomé SEO magii, ale očividně to i někoho zajímá :) ).

ToMyx
06. března 2017, 21:14
0

Článek perfektně vystihuje i moje pocity, které jsem si ze spolujízdy na služebku odnesl. Byla to 1.6t a bylo to moc příjemné. Auto pro rodinu téměř ideální.

Du
Dušan
06. března 2017, 18:13
1

Článek je náhodou super. A auto určitě taky,jezdil jsem se Zafitou A i B a v obou případech spokojenost. Líbí se mi ze si Zafira na nic nehraje a pri tom je to super rodinný auto. Pokud by se nám rodina rozrostla tak bych o ni určitě uvažoval. Když jsme čekali malou tak jsem chtěl koupi Zafiru OPC, ale žena říkala ze potřebuje auto na prevoz dítěte s kočárkem a ne hračku pro tátu ?

reagovat
Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
06. března 2017, 21:36
0

Tak po 21 letech se Onstar konecne objevil i v Evrope. No to to trvalo. :-D

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Tahoe  1996
Chevrolet Tahoe

1996 rok výroby
180 koní výkon
6 473 ccm objem

Cadillac Eldorado  1976
Cadillac Eldorado

1976 rok výroby
230 koní výkon
6 999 ccm objem

Ford F150 Ford F-150 5.4 V8 LPG 4x4 2000
Ford F150 Ford F-150 5.4 V8 LPG 4x4

2000 rok výroby
270 koní výkon
5 400 ccm objem

Cadillac Brougham ď Elegance 1988
Cadillac Brougham ď Elegance

1988 rok výroby
142 koní výkon
5 000 ccm objem

Ford E250  1967
Ford E250

1967 rok výroby
168 koní výkon
5 700 ccm objem