načítám data...

Volkswagen Amarok V6 Aventura: Trochu práce, trochu životní styl

30. listopadu 2019, 16:36 19 komentářů Zlokoč Ka Recenze & testy

Koupíte ho jen se šestiválcem, ve verzi double-cab a i v základu se slušnou výbavou. Na první pohled je jasné, že je to ‚něco víc‘ než pracovní stroj.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Volkswagen Amarok V6 Aventura: Trochu práce, trochu životní styl

Amarok je mezi pickupy mláďátko. Prodávat se začal v roce 2010, což z něj činí jeden z nejnovějších pickupů vůbec. Samozřejmě pokud nepočítáme věci jako Alaskan či X-klasse, to však nejsou auta, která vznikala od prvního šroubku jako úplně nové modely na vlastní platformě. Zároveň je Amarok jediným pickupem evropského původu a dlouho byl v těchto končinách také jediným hrdým nositelem šestiválce, takže na našem trhu prakticky neměl konkurenci. Dnes již konkurenci má, a to celkem nebezpečnou – právě v podobě zmíněné X-klasse, která naši redakci navštívila letos na jaře. Čas od času tedy odbočíme ke srovnávání. Nabídne se i srovnání s odcházejícím Fordem Ranger 3.2. Bez ohledu na to, jak srovnání dopadne, musím hned na začátku vyseknout VW jednu velkou poklonu. Pustit se v jedenadvacátém století do vývoje úplně nového auta, které není crossover ani elektromobil, je odvážné rozhodnutí hodné uznání. Nota bene když automobilka nemá s výrobou pickupu pražádné zkušenosti (nepočítáme-li model Taro, což nebylo nic jiného než přebrandovaný Hilux), navíc se jedná o společnost, jež je všechno jen ne excentrická. 

Krátce před vyzvednutím testovacího Amaroku jsem obdržela telefonát, že bylo bohužel nutné demontovat z jeho střechy stan. Pocity jsem v tu chvíli měla poněkud smíšené. Pak během pár dnů noční teploty klesly pod nulu, dnes tedy za to moudré rozhodnutí všem zúčastněným děkuji. Nejspíš bych neodolala nutkání opět testovat naplno a to by nedopadlo dobře… K testu jsme tedy dostali Amarok ve verzi double-cab (jinou u nás nekoupíte, vlastně už ani ve světě), šestiválcem pod kapotou a nejvyšší výbavě Aventura. 

O designu se asi rozepisovat nemusím – vypadá prostě jako pick-up, zároveň nezapře svou příslušnost ke stáji VW. Je to mohutný, majestátně působící vůz, v dané výbavě má navíc takový lifestylový šmrnc, že si s ním jistě neutrhnou ostudu ani fotbalové matky před branami drahých soukromých škol. Nad bílou barvou se sice dneska hromadně ohrnuje nos, ale auto těchto rozměrů v ní vypadá už trochu jako letadlo, a to jsou rozhodně body k dobru. 

Po nástupu vás uvítá dobře známé koncernové prostředí. Místa je tu habaděj a sedačky počítají s tím, že do nich budou usedat i lidé, kteří umějí žít. Ergonomie mi u VW vždycky přišla celkem zdařilá, a pokud už s koncernem nějaké zkušenosti máte, nebudete nic hledat. Radiomapa sice ve srovnání s novinkami působí poněkud archaicky, všechny věci ale fungují, jak mají, a mírně zastaralá grafika se k autu vlastně docela hodí.
Pokud máte zkušenost spíš s pickupy, možná budete marně hledat kolečko pro přepínání na rychlou a pomalou čtyřkolku. Tohle auto má stálý pohon 4x4 se samosvorným mezinápravovým diferenciálem, vedle řadicí páky se tedy nacházejí jen tlačítka pro vyhřívání sedaček a z těch terénních to je uzávěrka zadního diferenciálu a offroadový asistent. Redukce pro verzi se stálou čtyřkolkou k dispozici není. 

Ono je ale na první pohled jasné, že Amarok v sériové podobě není vůz určený do nejdrsnějšího terénu, nýbrž pro univerzální užívání s velkým důrazem na komfort. Ani v terénu tudíž nebude vyžadovat offroadovou kombinatoriku a pokročilé skills řidiče, ale své chování přizpůsobí podmínkám skrze elektroniku. Vy potřebujete jen zmáčknout tlačítko “offroad”. To upraví chování převodovky, zklidní otáčky a zajistí přibržďování jednotlivých kol dle okamžité potřeby. O terénním řízení tak stačí vědět to, že strom z cesty neuhne a ze strmého svahu věci dolů nejedou, nýbrž se kutálejí. V případě pickupu mi tento přístup k offroadové problematice přijde logický a smysluplný, za jeho volantem totiž většinou nehledáte dobrodružství a adrenalin (ještě jsem neviděla, že by si někdo takové auto koupil na testování limitů na offroad trialech, o nevyhnutelných nevýhodách jsme se nakonec sami poučili ZDE), ale spíš praktičnost a tažnou sílu. 

Ta Amaroku rozhodně nechybí. 190 kW je stejná hodnota, jakou nabídne i jediný současný konkurent – Mercedes třídy X. A je to hodnota velmi důstojná, ať už chcete táhnout přívěs s dvojicí dostihových koní, nebo letět po dálnici rychlostí, na jakou jste zvyklí ze svého ‚nepracovního‘ auta. Ještě příjemnější je pak projev motoru, který v nízkých rychlostech zůstává téměř neslyšný a ve vyšších zní zkrátka jako šestiválec, ne jako traktor. Přesto je z mého ryze osobního pohledu pětiválec v Rangeru akusticky příjemnější. 

Na rozdíl od Mercedesu má Amarok na zadní nápravě odpružení listovými pery a na jízdě je to samozřejmě znát. Přesto je cestování na poměry pickupů nadprůměrně komfortní. Navíc stačí zadní část jen lehce zatížit, a s poskakováním je konec. Vítězství v této kategorii sice drží X-klasse, ale hned o druhé místo se popere Amarok s Rangerem, pak dlouho dlouho nic a teprve potom následují všechny ty Navary, D-Maxy a L200. Většinu času budete mít v Amaroku pocit, že sedíte ve velkém SUV. Pracovní charakter auta se vám bude připomínat jen dlouhatánským převodem řízení a samozřejmě rozměry, které je třeba mít na zřeteli hlavně při parkování.

Verdikt

Vyšperkovanou verzi Amaroku si nejspíš člověk nekoupí na svážení klád z těžko přístupných končin lesa, mnohem častěji bude auto tahat zmíněné kopytníky a ještě častěji se zkrátka bude jen prohánět po silnici a pouštět hrůzu na ostatní účastníky provozu. Je to skvělá volba pro všechny, kteří chtějí svůj pracovní vůz používat jako každodenní dopravní prostředek – kromě velikosti se totiž od běžných osobáků vlastně ničím neliší. Skvělý motor, pohodlný podvozek, super výbava, nic z toho vám nebude připomínat, že jste kvůli velké ložné ploše na korbě museli slevit z jakýchkoliv dalších nároků. Tohle auto si z pojmu kompromis odnáší jen to nejlepší.

 

Technické údaje

Motor: přeplňovaný vznětový šestiválec 2967 cm3
Výkon: 190 kW (258 k) v 3250–4000 ot./min
Točivý moment: 580 Nm v 1400–3000 ot./min
Převodovka: osmistupňová automatická
Pohotovostní hmotnost: 2053 kg 
Maximální rychlost: 207 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 7,3 s 
Průměrná spotřeba udávaná (v testu): 8,3 l (9,7 l)/100 km
Cena modelu ve výbavě Aventura od 1 533 625 Kč
 



 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ransom
30. listopadu 2019, 20:36
3

Tohle bych si představoval za pět roků dovezený z Německa. Po doktorovi nebo po právníkovi v důchodu.

reagovat
beastar
01. prosince 2019, 01:19
0

A po faráři by vadilo?

ransom
01. prosince 2019, 09:22
0

To není častá nabídka dovozců ojetin... Máš nějaký takový?

beastar
01. prosince 2019, 10:22
2

Není ojetina jako ojetina. Záruka na původ 33 let. Vysvěcené. Jezdilo jen v Neděli do kostela na mši. Plný servis v božím servisu. Kam se hrabe doktor z hor, nebo nějakej důchodce;)

ransom
01. prosince 2019, 13:20
0

Já bych to asi stejně po farářoj nechtěl. Po katolíkovi by to smrdělo čmoudem, po evangelíkovi zase jeho šesti dětmi. A po pravoslavným oboje.
No, každopádně je to asi jediný VW co se mi líbí. Snad nezkurvili sedačky.
Abych nezapomněl, hezky napsáno. Pani EvilCat má styl.

Ronoath
01. prosince 2019, 14:07
0

Rád bych viděl faráře, který najezdí málo kilometrů...

beastar
01. prosince 2019, 20:48
0

Ronoath: Jako já nevim, ale ty evidentně nevíš že v Německu, kde je průměrná vzda vyšší kurva, vyšší. Tráva zelenější, chleba levnější a běžný oBčan spokojenější i ten farář nemusí jezdit! Ovečky přijdou za nim, protože to je prostě Německo... země neomezených možností.

A kdyby jezdil nee, tak pan inžinýr Novák to za pětibábu sundá ty kiláky,)

Ronoath
02. prosince 2019, 10:33
0

Vzhledem k tomu, kolik je v Německu farářů Němců... Většina je z Polska a jejich vergly se dost najezdí:-)

ransom
02. prosince 2019, 11:37
0

Však u nás taky. Namátkou pamatuju Zbygniewa Czendlika (jeden čas ho tahala do televize Lucie Bílá) když jako pětadvacetiletý ucho lítal po Náchodě vytuněnou Fiestou XR2iRS a z okýnek mu burácely chorály z Taizé. Po něm bych auto nechtěl. Všichni ho znali. Furt by se ke mě sbíhali bratří a sestry pro požehnání a já bych je musel posílat do háje.

Opelfahrt
02. prosince 2019, 12:10
0

A to už tehdy Czendlik pásl ovečky v Čechách? Nebo do Náchoda zajížděl z rodnýho Polska. Pokud vím, tak dlouhodobě pase v Lanškrouně.

Ronoath
02. prosince 2019, 18:21
0

ransom: No, nevím, nevím. Obyčejný lid se příliš Czendlikem nevzrušuje, a požehnání - to spíš autogram:-)

Ještě zábavnější je situace v Rakousku. Tam je teď dost kněží z Kamerunu, jsem zvědav, jaké budou ojetiny po nich:-D

ransom
02. prosince 2019, 20:49
1

Opelfahrt: Už to je sice dost OT, ale jo, Czendlikova první štace v česku byl Náchod, hned z kraje devadesátých let. Mojí ségru oddával, tátu pohřbíval. Po něm tu byl další Polák, Pawel Szumilas. Pak už nevím. Katolíci mě zajímají jen do té míry, že v neděli mažeme na oběd dřív než skončí mše u svatýho Michala. Ona se jich pak vyhrne početná tlupa v čele s hyperaktivním ex-vicepremiérem Bělobrádkem a v hopsodě pak pro samýho bratra a sestru není kam si sednout a obsluha zakopává o jejich ablégry a cintá pivo. Sice se ta hopsoda jmenuje Vatikán, ale byli jsme zase rychlejší, takže máte peška a pokoj vám.

Ju
Junior
30. listopadu 2019, 22:44
2

otázka je, proč to chtít.
amerika ist wunderbar!

reagovat
beastar
01. prosince 2019, 01:23
0

Co naplat. Je to pěkný. Jde to hrdě proti ekoelektrogendermetoo době. A jako kdybych chtěl tahat koníky dalších 5 let suv/offroad/pickupem rozhodoval bych se jestli Ram/Xklasse nebo VW. No ale nakonec tahame koniky hypervykonou audinou....

Nj doma už sem vynadáno dostal. Teď už nejsme mezi koňákama cool... Zase jezdíme bez hengru po báhnu dvě pade... Jako tooo v Německu že jo...

reagovat
sumy
01. prosince 2019, 08:23
0

Jak koncern nemusim, tak mi tohle dava smysl. Jen tedy absence redukce je pro mne nepochopitelná. Asi každý kdo kdy někde manévrovat s 3+t na platě zná.

reagovat
krab
01. prosince 2019, 11:08
6

Zrychlení 0-100: 7.3s , je to teda ideální auto pro člověka kterej chtěl vzdycky Mazdu MX5 a na poslední chvíli prozřel a zjistil, že pickup je o dost rychlejší :)

reagovat
Safa
01. prosince 2019, 21:21
0

Čoveče, za Mijátu bych Amaroka nevyměnil. Ale jako druhé auto do rodiny (s rodinným domkem) bych ho bral všema deseti. Fakt se mi to líbí, už několik let.

Mikin
01. prosince 2019, 17:54
2

Hezký, ale zůstanu u svýho Rama. Když pikap tak americkej.

reagovat
ja
jardeur
02. prosince 2019, 13:43
1

Jsem zvědav !!! Když se dnes za autem tahají koně ..zda třeba za 50 let se za nějakým hyperpohonem budou z nostalgie tahat auta ))))

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

GMC Custom GMC 370 1958
GMC Custom GMC 370

1958 rok výroby
360 koní výkon
6 000 ccm objem

Ford Mondeo 2.0 benzin Ghia 1994
Ford Mondeo 2.0 benzin Ghia

1994 rok výroby
130 koní výkon
2 000 ccm objem

Volkswagen Golf  2011
Volkswagen Golf

2011 rok výroby
77 koní výkon
77 ccm objem

Chrysler New Yorker  1973
Chrysler New Yorker

1973 rok výroby
1 koní výkon
7 200 ccm objem

Chevrolet El Camino V8 1976
Chevrolet El Camino V8

1976 rok výroby
180 koní výkon
5 000 ccm objem