Bylo nás pět. Já, Éda Kemlink, Bejval Antonín, Čeněk Jirsák a Zilvar z chudobince. Vlastně kecám, byli jsme jen čtyři. A každý přijel s jiným autem. A na mě je, abych nás pány kluky rozsoudil a určil, kdo je tady šéf. Stačila nám k tomu jedna pěkná silnice.
Éda Kemlink, tedy vlastně Brian a jeho Ford Focus ST 225 z roku 2009
Focus ST kamaráda Briana je jediná předokolka v testu. Má skvěle padnoucí Recara, sportovní volant bez tlačítek, tři od sebe docela dobře rozmístěné pedály a citlivou řadičku. A navíc zní pětiválcovým chraplákem jak od Dartha Vadera. Focusu jsem se věnoval v blogu podrobněji, ale stejně vám to zopakuji. Já vážně pětiválcovou generaci rychlých Fordů můžu. Nakonec - kdo jste četli, bylo vám to jasné. Vyšla na mě řada se s ním svézt a já startuji tlačítkem „Ford Power“ Focuse. Pětiválec a jeho tóny mi hned zvedají náladu a protože máme motory zahřáté, vyrážím na tu naší „touge“ celkem energicky. Vrrrr, uuum, pop, bang, chrrrr, podřazuji na dvojku před první ostřejší zatáčkou, hledám její vrchol a hned co nejdřív přidávám, abych nemusel čekat než se turbo natlakuje. A dějí se zajímavé věci. Fakt, že si připadám, že sedím na lesním posedu, tak nějak dokážu odfiltrovat jako méně podstatný, ale horší to začíná být s citem v řízení. To řízení Focusu ST, které jsem vychválil v samostatné recenzi, je najednou děsně tupé a nepřesné. Celé auto je totiž najednou tak trochu tupé a nepřesné. Kde je ta hravost, kde je ten cit a neutrální chování auta? Rytmus nalézám až ke konci té touge, po pár minutách jízdy, kdy jsem schopen se překalibrovat. Jinak se zkrátka hodnotí auto samostatně a jinak ve společnosti různých soupeřů. Kéž bych býval byl před jízdou vylezl z Rapida pro „petrolheady“. Recenze Focusu by vyzněla v naprostých superlativech. Jenže teď a tady to je zkrátka nejméně lákavé auto na čistě zábavnou jízdu. A to jsem podobné auto skoro dva roky vlastnil také. Hot hatche dokážou být naprosto skvělými auty. A Ford Focus ST nevyjímaje. Na zpáteční cestě si Brian sedl zase do svého auta a já vzal Toyotu a užíval si přesně tu krásnou elasticitu na zádi auta, tu hru s pedály a jemnou motoriku přenosu vah karoserie. Jenom ten bílý Focus ST jako otravná moucha lítal sem a tam v mém zpětném zrcátku a já ne a ne se ho zbavit.
Pětiválec hned za apexem každé zatáčky zabrumlá a silně zatáhne. Na jakýkoli kvalt.
Na dvojce má dokonce softwarově omezený plnící tlak turba, aby to nezkušenému slabochovi neutahalo ruce. Na trojku a čtyřku tedy následuje plná, mohutná akcelerace. Nejde o čísla, jde o ten prožitek. Kdybychom jeli na okruhu, vsadím se, že i tento starší Focus ST zajede velmi slušný čas. Focus bude sice za chvíli fungovat hodně efektivně a vy s ním, ale ten pohon předních kol vás zkrátka limituje. Přijde první vlásenka, první ostřejší zatáčka a vy musíte hodně vážit kolik plynu dát těsně okolo místa, kdy projíždíte vrcholem zatáčky. Jak dám moc, volant rovná kola, člověk se s tím pere, zkrátka musí ubrat. V ostrém Cliu nebo Civicu Type R je tenhle pocit hodně potlačený absencí turboefektu. Ale stejně asi nakonec získáte ten dojem, že to není dobře. Přední kola toho zkrátka musí dělat příliš. Ano, můžete se naučit to auto trošku rozhodit volantem na brzdách před zatáčkou a poslat to tam s koly stočenými víc rovně, zároveň korigujíc plynem míru většinou lehčího vybočení zádě. Ono tohle je zábava, ne že ne. Kolikrát moc velká, když se mi takový pěkný „lift-off“ povede opravdu správně. Já nevím. Mám dny, kdy mě Hot Hatch dokáže potěšit a uspokojit z jízdy jako nic jiného, ale občas spíš toužím po jiných koncepcích pohonu. Focus je skvělý stroj na řidičskou zábavu, ale jsou tu ještě další auta.
Bejval Antonín, tedy vlastně Raspby a jeho Toyota MR2 MK3 1.8 VVTI (2001)
Máme tu japonku a tím pádem vyrážíme na opravdickou „touge“. Všímejte si, používám výraz „touge“ a to mám GT86 (japonsky hachiroku) doma pouhý týden. Víte, japonskou horskou okresku mají i v okolí Říčan u Prahy, jak prohlásil kamarád Honza Malina zvaný „Raspby“: „Hele Krabe, dáme si ještě tady jednu takovou pěknou touge“, ukazoval mi na mapách v mobilu jakousi lákavou klikatici. A dodal: „Já řídím Hachiroku a tobě házím klíčky od MR2“. A víte vy co? Klíčky od MR2 s dobře funkčním upgradovaným podvozkem nejsou vůbec k zahození. I Toyota MR2 se totiž v této společnosti vůbec neztratí. Najděte mi atraktivnější sportovní auto za ty peníze. A navíc s motorem uprostřed a vyvážením zatížení náprav takřka v ideálním poměru. Jiné takové vážně neexistuje. My jsme si dovolili srovnávat její jízdní vlastnosti i s původním Porsche Boxsterem 986. I když se vám výsledek může zdát poněkud subjektivně vybásněný majitelem MR2 k jejímu prospěchu, mně stačil jeden okamžik k tomu, abych se do jejích jízdních vlastností zamiloval. Jedna pasáž zatáček do kopce kdesi kousek za Ondřejovem mě vážně pro tento roadster získala nadobro. Vytáčím pěkně dvojku a přede mnou se objevuje zavřená pravá vlásenka. Trochu ubírám ani není potřeba brzdit, precizně stáčím předek do zatáčky a jakmile míjím apex zatáčky hned přidávám, co jen to jde.
MRcha se krásně pod plynem stáčí a já můžu věřit předku a co je důležitější, věřím i té lehounké míře vybočení zádě, která se dál stará o dotočení zatáčky.
Je v tom nádherný pocit kontroly nad autem. Ať si je třeba slabé a pomalé, ten pocit naprosté kontroly nad tím, co ten lehce exotický japonský sporťák dělá, je naprosto opojný. A to jsem ještě nevyzkoušel tu zázračnou stříbrnou MRchu, která má motor 2ZZ, čili minimálně podobně potentní jako u GT86. Jestli to v „liftu“ letí otáčkami nahoru podobně jako VTEC Hondy Type R, tak se jí moje sériové Toyobaru bude vyloženě bát. 1ZZ se točí do maximálně 6800 otáček/min a navíc Raspby používá obyčejné pneumatiky, na kterých naopak vynikla schopnost podvozku MR2 excelovat v řiditelnosti a hravosti. A koho zajímá, že tedy motor 1ZZ moc nezní a dráhy řazení jsou zbytečně dlouhé včetně zpřevodování. Je to automobil s motorem uprostřed, takové mini Lambo nebo mini Ferrari a to se počítá!
Já, Péťa Bajza, teda vlastně pan Krab přijíždím s Toyotou GT86 ročníku 2012
Všichni rádi kritizují její motor. Má jen 200 koní a hlavně pouze 205 newton metrů točivého momentu. A to ještě motor pracuje s dvěma pomyslnými vrcholy jinak docela lineární křivky průběhu výkonu. Zkrátka mezi třemi a čtyřmi, možná čtyřmi a půl tisíci otáčkami moc nejede. Jenže když píšu tohle, musím se zároveň hlasitě smát. Protože ten motor je ve skutečnosti boží. Výkon se dobře dávkuje, musím pracovat s převodovkou a ve vysokých otáčkách krásně zní i díky přívodu zvuku sání do kabiny nějakým tím soundaktorem. A ten zvuk je vážně spíš pěkně kovový, mechanický, víc od sání a motoru než od samotného výfuku. Když si na toto zvyknete, přijde vám řešení mnoha dnešních přeplňovaných sporťáků s klapkami ve výfucích a basovým bučením jako divadélko pro přihlouplé puberťáky. Zvuk motoru, byť se sériovým výfukem je krásně mechanický a opravdový. A opravdový je i průběh a dodávka výkonu, který na naší lesní „touge“ bohatě stačí. Zkrátka si sednu do GT86 a ono je to tiché, kulturní, pak najednou přijde zatáčka a směju se jako blbeček. Zatáčím a baví mě to. Všechna auta tady kamarádů jsou skvělá, ale jen Toyota GT86 umí jednu věc, kterou ty ostatní ne. Zadní kola mají přilnavost, ale takovou přesně akorát na to, aby se lehoulince ztrácela a já pod plynem zatáčel. Přilnavost zadní nápravy je přesně vyvážená tak, abych se těsně za zatáčkou začal hlasitě smát jako normální pacient Bohnic. To auto má jednu pro mě neocenitelnou vlastnost. Ono se zkrátka výborně řídí plynem a zadní náprava má naprogramovaný takový lehký elastický skluz. To auto mi hodně často na vyjížďce říká:
„Pojď, přidej plyn, tady se na výjezdu jenom tak lehoulince sklouzneme“
. Ne tak abych na to musel hledat kontra, jen si prostě povolím rejd na volantu, citlivě přidám plyn a vyjíždím s koly takřka rovně a cítím, jak mě zadní kola prostřednictvím samosvorného diferenciálu typu Torsen tlačí kupředu. Je to akční a v řidiči - nebo tedy konkrétně ve mě - to vyvolává přímo výtrysk endorfinu, hormonů radosti a štěstí. A já, ač sedím v autě sám, se fakt dokážu hlasitě rozchechtat. A víte co? Já mám dojem, že právě od auta už nic víc dalšího nepotřebuju. I Brian, jakmile přijíždí z prvního kolečka v Toyotě, které si dáváme po večerní prázdné a zakroucené okresce, je celý rozesmátý jako měsíček po sedmém pivu. On to neumí moc vysvětlit slovy, ale rukama naznačuje cosi jako když řídí a drží volant – a to je právě to oč tu běží. I Saage vylézá z Toyoty nesmírně nadšený. „Když to srovnám se svým předchozím kupé, totiž s BMW Z4 3.0Si, tak už mám dneska hodně jasno. Vybral bych si Toyobaru, protože bych vážně vyměnil jeho talent ovladatelnosti a pozitivní odezvy na volantu za tu trochu chybějícího výkonu.“ Usmíval se jako troubelín, jízda ho bavila úplně stejně jako Briana před ním. Toyota anebo tedy spíš Subaru je totiž továrna na radost! Ano, je to Krabova továrna na řidičskou nefiltrovanou radost.
Čeněk Jirsák, tedy Saage a jeho Caterham Roadsport SV z roku 2009
Moment, jak vidíte je tu ještě Saage. A ten má Caterhama. Toho stejného Caterhama za jehož volantem jsem poprvé pokořil Severní Smyčku Nürburgringu. Nemám slov. Vždycky když se nasoukám do karbonové sedačky mezi tu změt trubek, zavládne u mě speciální nálada. I usednutí do krásně anatomicky tvarovaných a tělo obepínajících sedadel v GT86 je svátkem pro týpka, který má rád auta. Saage se přirozeně musel svézt v i Toyobaru – jak patrno z předchozího odstavce. A já jsem od něj vylákal na chvíli klíčky od ‘Catíka’.
Všechno to tam rachtá, sedím na zemi, čumím na přední kola v blatníčcích a kolem mne všude bubnuje štěrk který se lepí na Avony ZZR.
Prostě jedu a auto funguje, podívám se na zatáčku a zatáčím. Já se zkrátka domnívám, že zadní kola mají auto pohánět a ty přední jen zatáčet. Je to jednodušší a přirozenější pohyb a ta další dvě auta výše to demonstrativně dokazují. Jsem už nasoukaný mezi trubkami ochranného rámu Caterhamu a vyjíždím vstříc oblíbené okresce. A Saage jede za mnou v mojí Toyotě. Když se vše zahřeje a Avony nalepují na silnici cokoli sypkého jako obří žvýkačky, když Caterham zatáčí pouhým pohledem a na míjeného cyklistu se dívám prudce nahoru jako by to byl nějaký obr, můj svět se dostává do jiné dimenze. Připadám si jako bych toho Catíka ukradl. A to rovnou na závodní dráze, projel paddockem a nějak omylem se ocitnul na veřejné silnici. Všechno se klepe, v zrcátku není přes vibrace vidět skoro nic a jediné, čeho si všímám, je, že se GT86 vzdaluje na rozvibrovaném horizontu. Bráááp, dvojka, daří se mi podřazení s efektním meziplynem, výfuk se rozeznívá tak jako tomu bylo u starých závodních aut. Lotus je to jediné slovo, které mi probleskuje hlavou. Víte, Colin Chapman věděl, jak na to. A já už vám to psal jednou. Napíšu to znova, tohle se neomrzí. Když máte výkon, jste rychlí na rovinkách, ale když uberete hmotnost, jste potom rychlí všude. A je to pravda. Vystupuji lehce zpocený a všímám si lišáckého úsměvu na Saageho tváři. „Tak co, jak?“ „Boží, sice jsem ti nestačil, vždycky když jsi pořádně roztočil motor Catíka naplno, tak přeci jenom jsem holt zůstal trošku pozadu. Ale to tvoje auto tak krásně padne do ruky. Ale o tom už jsme psali v odstavci nahoře. 
Najdeme nějaký závěr?
Pro mě zůstává Caterham tím bájným jednorožcem. Ultimativním řidičským autem, ke kterému se taky časem dopracuji. Je i vítězem našeho testu, i když si o tom můžete myslet cokoli. Proč jsem si já, Péťa Bajza teda Krab koupil Toyotu, ví snad jen nějaký schovaný mozkový závit v mé hlavě, ale intuitivně vím že jsem si vybral skvěle. Není tak dobrá, aby byla vítězem našeho mini testu koncepcí a zábavnosti za volantem, ale je zkrátka dost dobrá na to, abych si jí vybral jako svojí nejmilejší společnici. Tedy až po paní Krabové, samozřejmě. A jak dopadl Focus ST a Toyota MR2? Je to těžké rozhodování. Já si beru jednoznačně Toyotu MR2. Za peníze, které stojí je to opravdu skvělé a hlavně pravé sportovní auto. Hot Hatch je vždy o kompromisech. Jenže někdy je musíme udělat a právě tady exceluje Ford Focus ST a jeho charakterní pětiválec. Dnes končí na posledním místě, ale pokud bych z té čtveřice potřeboval vybrat auto, ve kterém pojedu v zimě po ose po dálnici třeba kamsi do pohoří Eifel sedm set kilometrů, beru ho na tu cestu bez rozmýšlení.
Na závěr děkuji Brianovi, za půjčení Focuse ST v rámci tohoto vědeckého experimentu a společnosti AAA Auto, která dodala velmi zachovalou lehce ojetou Toyotu GT86, jíž jsem si ihned po testu musel zakoupit, pak Saagemu, jelikož jeho Caterhama Roadsport SV miluji a rovněž Raspbymu za možnost řídit jeho krásnou modrou Toyotu MR2 třetí generace.
Technické údaje:
TOYOTA GT86 (2012)
Motor: zážehový plochý čtyřválec FA20, s přímým vstřikováním Toyota D4S
podélně vpředu, DOHC, 4 ventily na válec, proměnné časování ventilů,
Zdvihový objem 1998 cm3 vrtání 86mm, zdvih 86 mm
Maximální výkon: 147Kw/200k při 7000 otáčkách/min
Točivý moment 205N.m při 1600 otáčkách/min
Převodovka manuální 6st.
Pohon kol zadních, diferenciál typu Torsen
Brzdy: ventilované, kotoučové, ABS
Pneumatiky: 215/45 R17
Rozměry: 4240x1775x1285
pohotovostní hmotnost 1250kg
Maximální rychlost 218 km/h
zrychlení 0-100 km/h 7.6 sekund
Spotřeba 8.0l/100 km
Cena na trhu dnes : 450-500 tisíc kč
FORD FOCUS ST 225 (2009)
Motor: zážehový řadový pětiválec, přepňovaný turbodmychadlem
vpředu napříč, DOHC, 4 ventily na válec, proměnné časování ventilů,
Zdvihový objem 2522 cm3
Maximální výkon: 166Kw/225k při 6100 otáčkách/min
Točivý moment 320N.m při 1600 otáčkách/min
Převodovka manuální 6st.
Pohon kol předních
Brzdy: ventilované, kotoučové, ABS
Pneumatiky: 225/40 R18
Rozměry: 4362x1840x1447
pohotovostní hmotnost 1392kg
Maximální rychlost 241 km/h
zrychlení 0-100 km/h 6.8 sekund
Spotřeba 9.3l/100 km
Cena na trhu dnes: 250-300 tisíc kč
CATERHAM ROADSPORT SV 125 (2009)
Motor: zážehový řadový čtyřválec Ford Duratec, (sigma)
podélně vpředu, DOHC, 4 ventily na válec,
Zdvihový objem 1598 cm3
Maximální výkon: 100Kw/138k při 6800 otáčkách/min
Točivý moment 165N.m při 4600 otáčkách/min
Převodovka manuální 5st.
Pohon kol zadních, otevřený diferenciál, na přání samosvorný
Brzdy: ventilované, kotoučové, ABS
Pneumatiky: R13 Apollo lehká kola , Avon ZZR
pohotovostní hmotnost 540kg
Maximální rychlost 195 km/h
zrychlení 0-100 km/h 5.0 sekund
Spotřeba 7.0l/100 km
Cena na trhu dnes: 650-750 tisíc kč
TOYOTA MR2 MK3 1.8 VVTi (2001)
Motor: zážehový řadový čtyřválec 1ZZ
napříč před zadní nápravou, DOHC, 4 ventily na válec, proměnné časování ventilů,
Zdvihový objem 1794 cm3
Maximální výkon: 103Kw/140k při 6400 otáčkách/min
Točivý moment 170N.m při 4400 otáčkách/min
Převodovka manuální 5st.
Pohon kol zadních, otevřený diferenciál,
Brzdy: ventilované, kotoučové, ABS
Pneumatiky: 185/55/R15 vpředu a 205/50/R15 vzadu
pohotovostní hmotnost 1030kg
Maximální rychlost 211 km/h
zrychlení 0-100 km/h 8.3 sekund
Spotřeba 8.0l/100 km
Cena na trhu dnes : 150 tisíc kč


























Raspby
27. 9. 2017, 07:38Super testík :). Jen nějak nechápu proč jsem Bejval Antonín :-DDDD . Jo a takovej detail...MR2 má vzadu 205/50 R15...ty 16´měla až verze po faceliftu :)
krab
27. 9. 2017, 08:19To je z "Bylo nás pět" oblíbené knížky a taky jsi mohl být "Zilvar z Chudobince" :-D Ten nakonec nedorazil....
Kola jsem opravil, dík za upozornění Raspby, data beru většinou z carfolio.com
Trinom
27. 9. 2017, 13:37Tak já se někdy přidám, ať máte i toho Zilvara z chudobince :-D
GanGreen
27. 9. 2017, 21:00Zilvar z Chudobince by měl dorazit s imprezou, čtyřkolka tam vyloženě chybí :)
krab
27. 9. 2017, 21:06Jo, ale to jsi trefil :) Zilvar a stará Réza GT .. No jo, jenže není to sranda to celé zrežírovat. Kdybych nějakýho Zilvara znal, bylo by to tam. Ale to na druhou stranu nabádá k pokračování a vyrobení jiného testu "koncepcí" a různých aut a zase kompletně jiných :-D
GanGreen
27. 9. 2017, 21:20Přesně tak, na nic jinýho než GT jsem nemyslel... jen by to chtělo asi co nejoriginálnější kus, aby to nebyla šílenym tuningem překoňovaná bestie :) ale taky žádnýho Zilvara neznám, že bych třeba dohodil... Třeba se tu časem někdo ukáže ;)
Irwinek
27. 9. 2017, 07:50Superčlánek :-D
Snad jen jedna vada :-( měl jsi to sem dát v neděli ráno k čaji a klídku :-D
krab
27. 9. 2017, 20:44Díky za kompliment Irwinku. K nedělnímu čaji by to bylo bezva, akorát na mě vychází redakční středa :-D
PS: sorry, že jsem se stále nestavil pro ty staré časáky. Příští týden to určitě už klapne :)
Irwinek
27. 9. 2017, 21:35Ok, víš, kde mě najdeš :-D
Nezn.uživatel
27. 9. 2017, 08:42Je to sice furt dokola o těch samých autech, ale četlo se to vážně moc hezky. Bylo by fajn, kdyby se ti podařilo udělat podobnej srovnávací test i s jinýma zajímavýma autama. :-)
krab
27. 9. 2017, 10:18Dík Knightrideře. Jsem rád obecně že se článek líbí, vidím na pozitivních komentářích! Díky kluci :)
Tohle se točí o těch stejných autech, ale je to o nich na nějakou dobu poslední věc. Na Říjen plánuju něco jinýho a redakce se taky vozí v zajímavých autech, tak snad se s námi nudit nebudeš :-D : Pravda, zlatý hřeb pro tebe : Vette vs Viper zatím není v redakčním plánu, ale co není , může se jednou stát :-D Je fakt, že Viper ( ideálně GTS) by bylo to nej USA auto se kterým bych se toužil vážně projet.
Nezn.uživatel
27. 9. 2017, 10:58Že by se tady objevil test Vette vs. Viper, s tím nepočítám ani v těch nejdivočejších snech, takže to jsem naprosto v klidu. :-D Ale bylo by fajn, vymyslet něco jinýho, než furt dokola točit ty samý auta. ;-)
Ale jestli na tom testování Vipera teda trváš, tak já bych se přimlouval za první generaci, typ RT/10 roadster, ideálně po faceliftu z let 1998-2002. Po srazech US cars jezdí dva na českých RZ, tak to ber jako návod. ;-)
Tohle auto bych bral asi radši, než druhou generaci Vipera. :-)
Nezn.uživatel
27. 9. 2017, 11:09Tady je máš:
krab
27. 9. 2017, 11:12Krása. Tohle je vážně jedno jediný ( kromě Vette C2 Stingray) US auto , který bych si doopravdy i koupil.
Tak já už to vidim : vyjížďka a testík : Viper vs. Caterham :)
Saage se na to chytí ...
Raspby
27. 9. 2017, 11:24Za mě teda Viper ACR...Ať už druhá nebo třetí generace :)
Nezn.uživatel
27. 9. 2017, 15:10Raspby: Tak jasně, ale ty jsou cenově trošku někde jinde.
Zajímavá hračka může být tohle: https://www.tipcars.com/dodge-viper/dodge-viper-hennessey-1000-twin-turbo-33480039.html
Třeba Vám to majitel půjčí na otestování. :-D
Raspby
27. 9. 2017, 15:22Tak toho Hennesseye bych se už bál...to už je pro otrlé :-D ACR je super okruhovka...aneb Viper s manuálem pojede skoro všechno :) ale jinak jakýkoli Viper by mě neskutečně lákal...už jen ten jeho zvuk...
Nezn.uživatel
27. 9. 2017, 15:51Měl jsem možnost naživo vidět a slyšet první a druhou generaci. Je to moc pěkný. :-) Nejnovější generaci jsem naživo bohužel jen viděl staticky, bez nastartovanýho motoru.
Jakub Pospíšil
27. 9. 2017, 09:07Parádní kousek motonovinařiny. Asi to bude mít míň prokliků, než srovnání jaký kombík nižší střední má větší kufr, ale takhle si představuju správný autíčkářský test :)
saage
27. 9. 2017, 09:38A je to venku. Super clanek. Zatim nejlepsi co sem zde cetl, a ne, nejsem zaujaty :-)
beastar
27. 9. 2017, 14:13Musim potvrdit, že je to dobrý. K věci a bez povídání okolo, co a jak by mohlo být. Jen to co vážně je. Těch 205 Nm já vím no:) Co mě zajímá. Kdyby byla Gt86 předokolka byla by zabitá? Podle mě jo. Pořád jen čtu jak pěkně tlačí záď ze zatáček. Takhle tlačí i Omega v čem to je jako lepší? K Focusu chápu ten pocit, že to rve za kola zase o tom nikdo nesmýšlí jako o sporťáku. Pro mě je vítěz mr2 není tak extrémní jako Cat a tak neohrabaná jako Focus. Jinak čistě řidičsky for fun je Cat pecka a jinak to dopadnout ani nemohlo. No a Zilvar chyběl nebylo tam ani Evo či Wrx Sti ani nějaké QV;)
Raspby
27. 9. 2017, 19:22Díky :) . Ale ona ta GT86 není jen o 200koní a zadním náhonu. Je to o celkovém naladění. Auto je neskutečně tuhé, řízení a řazení přesné a rychlé, je krasně cítit pod zadkem...to prostě člověk musí zažít no...těžko se to popisuje :)
beastar
27. 9. 2017, 19:35Asi máš pravdu viz.: sem tam i né úplně extra pozitivní názor jako tady napsal Vrooom. Zkusím se tím svézt jak bude možnost. Stejně vím, že si to nekoupím. Jinak MR2 je jak píše Krab mini "Ferrari" samozřejmě ten výkon taky není nic, moc ale co sem koukal na video tuším od tebe v tom Písku, nebo kde to bylo tak na malý okroužky to stačí. Na silnici to bude úplně v pohodě. Proti Catu je to pořád použitelný i na delší cestování. A to Subaru z toho teda vynechám mě to prostě pořád přijde jako přechválený auto jen proto, že si to někdo troufnul v dnešní době pustit na trh....
Raspby
27. 9. 2017, 19:57Jaký Subaru myslíš? No na malé okruhy je ta MRka jak dělaná to jo no..ale to i GT86. Dá-li bůh tak výkonu příští rok bude víc :) Pravda je, že krom samotných jízdních vlastností se mi na MR líbí taky právě takový ten punc výjimečného auta - motor uprostřed :)
beastar
27. 9. 2017, 21:10Myslím to Subaru se znakem Toyoty, nebo naopak,) Jak kdo chce. Hlavně potom jak všude kde, kdo to Toybaru vychvaluje do nebes jich bude všude plno jen co trochu opadnou ceny. Bude to taková nová Miata. To už mr2 nikdy nepotká, naštěstí.
Raspby
27. 9. 2017, 21:23No to si nemyslím..prodeje Toyobaru nikdy nedosáhnou čísel Miat...takže taková masovka to nebude...a vzhledem k tomu, jak je v dnešním elektronickém světě Toyobaru analogové, si myslím, že cenu tomu moc padat nebudou... :)
beastar
27. 9. 2017, 22:31Nemyslím plné silnice. Na akcích a tak. Asi nechci auto, co každý zná a bude jich všude dalších deset. Cena nebude asi klesat někam na dno, ale podívej se na vývoj dosud. Hodně lidí to prodá po nějakém čase. Malé prodeje jsou třeba u nás relativně. Ale pořád se to neprodává na jednotky takže sběratelský hit to taky nebude:) To čemu říkáš elektronický svět způsobilo třeba i ti, že si tady tak pěkně píšeme. Je to vývoj... Takže nad tím bych nebrečel úplně. Když se přeneseš přes tohle tvrzení tak zajímavých aut je pořád dost...
Raspby
27. 9. 2017, 22:44Myslel jsem elektronický svět z pohledu aut...auta jsou samá elektronika, superrychlé x spojkové převodovky atd...a mezi nima je Toyobaru jako takové zjevení... :)neříkám že to bude hned investice...ale třeba starší atmo Celicy (s 3S-GE) nebo i dvojkové MR2 stoupají teď hodně na ceně..tak bych řekl že Toyobaru čeká stejný osud..ale až za nějaký čas samozřejmě. Ale to jsou jen mé spekulace..ale myslím, že pravou hodnotu a přednosti tohohle auta svět ještě pozná a ocení :)
beastar
28. 9. 2017, 12:23Neříkám že ne. Tohle je těžký předpovídat. Celica taky zraje poměrně dlouho. Stejně to bylo u čtyřválcových Porsche trvá to a jde stylem ze dna na vrchol. Každopádně elektronika dnes vládne všemu. Svázat ale kolikrát síly některých aut je prostě třeba. Ono totiž i opravdu rychlá kára je dostupná dnes daleko více lidem. Viz. Vavrisovo články o cenách a to jsou ceny ne z až tak vzdálené doby. Otázka je jestli bude něco jako nástupce jak bude vypadat. Výhoda pro budoucnost je tahle motorizace a vůbec koncept. Nakonec ne v každém to vyvolá zájem přece jen na papíře to takové šleha není. A z místa spolujezdce sem to taky nepochopil. Tak poslední tah bude to řídit a uvidíme.
skvoor
27. 9. 2017, 15:09Moc pěknej článek. Díky Krabe
Vrooom
27. 9. 2017, 18:29To jsem asi hluchy, ale motor u BRZ/GT86 teda zadne libozvunce zvuky nevydaval, rekl bych ze cim vys se vytocil tim horsi to bylo. Nebylo to o nic lepsi nez tocit jakykoliv obycejny ctyrvalec. Vlastne ten zvuk mi vadil vic nez nizsi vykon. Ac pocitove moc nejede, tak realne to tak spatne neni. Jizda je to fajn, diky silenym gumam a hodnemu nastaveni auta se da hned dostat k limitum a clovek z toho ma dobry pocit jak auto drti. Dobry mi taky prilo razeni (i kdyz ta spojka tuha asi jako v mini aute s 1.2L extra neni), brzdy taky super. Rizeni je presne, moc zpetne vazby neposkytuje. Ale co cekat v dnesni dobe elektricke ... Za me diky nezaludnym jizdnim zadokolkovym vlastnostem super auto i kdyz s mnoha neduhy.
krab
27. 9. 2017, 20:58Vroom, v zásadě souhlasím. Myslím, že já jsem prostě subjektivní a tu Toyotu / Subaru mám zkrátka rád. Ale nejsem sám. Je nás víc. Kdokoli z mých kamarádů se svezli, tak vylezli s velkým úsměvem na tváři. A proto to auto mám tak rád a hodnotím hodně vysoko. Zpětná vazba v řízení mi přijde, že je dobrá. Mám doma auto z 90tých let s hydraulickým posilovačem - BMW Z3 Coupe , mám doma auto bez posilovače : MGB z roku 1974 a jedno Porsche 911 z hydraulickým posilovačem ( to se teď renovuje) . Ano, proti Caterhamu neposkytuje zpětnou vazbu řízení asi nic. Ale právě Toyobaru se povedlo naladit víc než dobře si myslím. Ne každý moderní auto má špatný řízení. Zrovna v dohledné době připravuju článek o Suzuki Swift Sport (2016) a tam budu taky řízení docela chválit.
Zvuk: hele je to polotovar ve standartu. Vybízí k výměně za sportovní systém. Zvuk mi ale i v sérii nepřijde tuctový. Je z něj jasný projev plochého motoru (Boxer) a "krásně" mechanicky vrčí. Podle mě. Ale ne každýmu se to líbí. Jasně, není to umělecká skladba jako jsem o ní psal v článku o E46 M3, to je logický, ale přijde mi to i tak celkem dobrý. Možná je to už u mě zvyk.
speedfred
27. 9. 2017, 21:27zastavím sa za tebou a napíšeš aj niečo poetické o mojom aute? M235
krab
27. 9. 2017, 21:36Speedfred, díky moc za nabídku. Moc rád. Vlastně bych i rád "žadonil" u našeho šéfredaktora o půjčení testovací M140i od BMW a M235 je ještě hezčí auto. Jestli bydlíš v Praze či poblíž, abys to neměl složité, tak se dohodneme , napiš mi soukromou zprávu a vyměníme si kontakty a něco vymyslíme. Já znám jenom BMW 335i ( tu první generaci přepňovaných 3litrů) , tu má kamarád a jezdí to pěkně.
A je to i zajímavý, protože myslím jeden z kluků ( RCNP) z klubu BRZ/GT86 než koupil Toyobaru zkoušel M235 nebo 135i to už nevím a vybral si BRZ. A já upřímně řečeno nevím. :) Já mám bavoráky rád ... taky už jsem o nich pár věcí psal.
Vrooom
27. 9. 2017, 23:02Krab: Nemohu si pomoci, ale zvuk mi prisel nahore plochy, zadna gradace, jen to dela hluk. Ono by si to snad zaslouzilo nejaky ten soundgenerator, ktery bude hrat zvuk z repracku :-O
Rizeni je presne, ale celkem mrtvé. Tak to maji snad vsechna auta co jsem jel s elektroposilovacem, jen se to tak nejak lisi v jeho sile. Nicmene podvozkove mi to prislo super. Po vymene gum za lepsi to bude i hodne schopne (viz videa na youtube). Navic je lehke (i kdyz nejak vyjmecne lehce nepusobi), takze bude o trochu min trpet spotrebni material. Ma fajn sedacky. Dokonce i interier se mi libil. Doufam, ze dalsi generace bude s preplnovanim a poradnou davkou NM :-) ...
krab
28. 9. 2017, 10:03VROOM: já ten názor plně respektujju. Čistě se zajímavosti a pro mojí představu, čím jezdíš? Já souhlasím s tím zvukem, protože se ne každýmu zalíbí a první dojem nebyl nijak oslnivý i pro mě. Ale s tím mrtvým řízením se mi nechce souhlasit. A tady je potřeba teda doříct ,mrtvé v porovnání s čím? Protože nejde o elektrický posilovač řízení. To je stejný jako s el. plynem. Dlouho se na to nadávalo a dneska už to mají některá auta velmi dobře vychytané, zrovna jako to řízení. Jako já osobně bych klidně při konstrukci GT86 zkoušel i variantu kompletně bez posilovače. Možná by to fungovalo. Možná ale ne. Japonci v Subaru Gunma to dlouho ladili ... tím si můžeme být jistí.
Přeplňování a N.m : To je to, kde já prostě mám trochu osobní antipatii. Já mám rád točivé atmosfericky plněné motory. A začínám být v té zálibě lehce osamocený. Z mého pohledu tomu autu nechybí newtonmetry, ale chybí dravost a větší hlad po otáčkách. Asi bych tím zabil půlku z těch i tak relativně mizerných prodejů. Ten motor by totiž mohl býval být slabší od nízkých, ale lineárně táhnul a končil někde u 8tisíc. ( Alá starý Type R) Jenže tohle umí jen Honda a už leta ten motor nesplní emise, tak co... takže jsem se smířil s tím, co tam prostě je.
beastar
28. 9. 2017, 12:30Já myslím, že v porovnání s Ferrari F60 je to řízení vážné mrtvé.
Vrooom
28. 9. 2017, 14:10Elektroposilovac funguje stejne jako u ostatnich modernich aut. Jde o jeho mirne mlzny projev. Vsechno je takove hladke, moc te neobtezují nerovnosti vozovky. Vlastne se s tim jede hezky nenucene. Zatocis, auto pohotove zatoci. Nicmene i hledani limitu prilnavosti je takove mlzne. Ano nakonec pocitis nedotacivost, ale dostat se k tomu neni tak prijemne a snadne. Ono je celkem jedno v cem se jede, stejne se chova BRZ i hyundai I30 ale taky treba posledni generace M3 F80. Ta auta se v rizeni lisi jen tuhosti a tim jak jsou vepredu siroky gumy, tedy jakou rychlosti projede zatacku.
Ja bych klidne preplnovani pridal, zvukove to horsi byt nemuze, bohuzel se vytrati nejaky procento ovladatelnosti, ale zase to podpori zivocistnost sasi a toyobaru dostane trochu koule :-).
Vavris Vavrisovic
28. 9. 2017, 16:05Tady bych si dovolil velmi nesouhlasit. Hyundai i30 má volant jen proto, že to je konvence. Klidně by místo něj mohl mít joystick. Toyobaru má oproti hjondé pořád řízení o citelný kus lepší.
krab
29. 9. 2017, 11:42Vroom: to je moc přehnaný tvrzení o těch el. posilovačích, není? Zrovna o řízení BRZ napsal kdysi Mike Spinelli, že je lepší odevzu a pocit z něj musím hledat až u automobilů Porsche. Což je možná hodně přehnaný, ale o něčem to svědčí. Já řídím ještě starší auto s hydraulickým posilovačem jak jsem psal. A nezdá se mi, že mám o tolik víc zpětné vazby jestli vůbec. Možná to neumím správně poznat.. A pak řídím dost jiných obyčejných nových aut, nejčastěji teda nový Yaris s el. posilovačem. Že by se řízení Yarise a GT86 jen převodem, šířkou pneu a nastavením odporu se mi nezdá. Je to kompletně jiné řízení a jiný dojem z něj. Hele i na okruhu ( Sosnová) jsem našel po pár kolech docela dobrý spojení a cit pro přilnavost na předních kolech u GT86.
beastar
29. 9. 2017, 13:59Krabe to ti věřím. U dalších aut má skoro pravdu. Mezi i30 a oktávií moc rozdílů nebude. Stejně tak hodně similar bude džaris a třeba Polo. Ta tvoje Gt86 bude srovnatelná ve své kategorii s tím, co v ní je:) Jenže co to je? No nejblíž budou Porsche pocitově. Takže buď se Porsche hrozně zhoršilo za poslední roky. Nebo Toyota dokázala poladit řízení dobře a to na levnějším autě. Pořád ale zůstává jedna věc. Řízení bez elektriky je příjemnější. Třeba starší Bmw to dokazují všechna.
Vrooom
29. 9. 2017, 18:40Opravdu mi to neprijde diametralne odlisny. Ony uz ty gumy z priuse s nizkym valivym odporem tomu moc nepomohou. Mozna to pusobi jinak na UHP gumach ...
Ronoath
27. 9. 2017, 20:34Opravdu parádní článek! Přečetl jsem jedním dechem!
Pepek Zilvar by příště mohl přijet třeba s vytuněnou Felicií 1.6, bo to je nějaký sporťák:-)
beastar
27. 9. 2017, 21:12Když už tak Octavii RS v třetí generace. Možná spíš Rapida pro petrolheady... To by bylo konečně srovnání jak má být,)
Goldies
27. 9. 2017, 20:51Krásný pane Krabe! Opravu škoda, že to nevyšlo k ranní kávičce :-D Co k tomu říct? Podle toho jak popisuješ v recenzi je pro mě pořadí Cat, MR2, GT86 a někde hodně vzádu Focus :-( nějak mi do té společnosti absolutně nazapadnul... A to jsem srdcem stále Fordař.
Jinak opět děkuji za zmínku v článku a myslím, že se na příští rok máme, co se MR2 týče, na co těšit :-) Asi bude hodně překvapení! I já začnu zbrojit, protože to začíná být neúnosné :-D
A to mi připomíná, že asi Mýto padá, MR2 musí do servisu :-(
Raspby
27. 9. 2017, 21:24Ale no tak...nezbroj a jezdi hlavně :-D. A poslední Mýto dát musí..pak je čas celou zimu :)
AspidMan
29. 9. 2017, 12:26Niekto sa nám tu hrá na Autocar. :-P
Pane Krabe, sledujem vás od začiatku a som veľmi rád za to kam ste to až dotiahli. Toto je totiž jeden z najlepších testov aké som tu na Autičkári kedy čítal! A týmto ste mi pripomenuli jeden nemenej veľkolepý kus moto-novinárčiny od EVO magazínu s GT86 ako hlavným hrdinom a jej tromi kamarátmi - M3 E30, ITR a Clio RS. Vrelo odporúčam každému. Ja sa od tej doby neviem rozhodnúť medzi ITR a GT86. :-D
beastar
29. 9. 2017, 14:03ITR tam nemusíš dlouze uvažovat. Jinak využil nám příležitost ten Pán Krab. Což je jistě obdivuhodné.
krab
29. 9. 2017, 15:27Dik AspidMan moc me to tesi a mam dalsi duvod proc delat podobny "testy" dal.
Integra type r bude hodne dobra. Tou jsem se jeste nesvezl a vzdycky jsem to auto obdivoval :)