načítám data...

10 aut z poctivé švédské oceli (nebo karbonu)

19. listopadu 2015, 07:00 8 komentářů Daniel Borský TopX

Nekompromisní bezpečnost, poctivá konstrukce a turbomotory. To jsou poznávací znamení skandinávských automobilů. Dokáží také zvýšit tepovou frekvenci, nebo jsou to ledově chladné stroje bez emocí? Vybrali jsme pro vás deset Švédů, kteří mají své pevné místo v automobilové historii.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Architekt, právník, lékař. To jsou údajně nejčastější profese nakupující švédská auta. Jestli je to pravda, nebo ne, neumíme posoudit. Co však potvrdit můžeme, je styl a takový ten správný dojem severské kvality, který na vás dýchne pokaždé, když se usadite za volant nějakého seveřana. A v neposlední řadě pocit bezpečí. Také vám to zní nudně? Na následujících řádcích se můžete přesvědčit, že ve Švédsku nevznikají jen bezpohlavní hranaté krabičky na kolech pro důchodce…

10. Volvo XC90

Když v roce 2002 představilo Volvo svoje první SUV, málokdo čekal takový úspěch. Ve výrobě pak vydrželo dlouhých 12 let, což je v dnešní uspěchané době tak trochu zázrak. Čemu vděčí za tak dlouhý život? Především si XC90 na nic nehraje. Ostatní SUV se chlubí svými výkony a často nás marketingová oddělení automobilek přesvědčují, jak je jejich model sportovní a atletický. Ruku na srdce, opravdu vyžadujeme od esúvéček tyhle vlastnosti?  

Volvo na to šlo z druhé strany a svou XC90 od začátku prezentovalo jako klidný, robustní a především bezpečný vůz. A ono to fungovalo. Ikscéčko se stylizovalo do role rodinného autobusu, jehož hlavním revírem je předměstí velkoměsta. Vzhled byl prost kudrlinek a navozoval dojem opravdu poctivé konstrukce. Pod kapotou jsme mohli najít plnotučné motory s minimálně pěti válci. Vrcholem pro fajnšmekry pak byl vidlicový osmiválec z dílen Yamahy. Jaký to rozdíl oproti aktuální generaci, která si musí vystačit maximálně se čtyřválcem. XC90 se také stala symbolem bezpečnosti. Volvo si na ní vždycky zakládalo, ale že letitá XC90 dokáže v crash testech zahanbit i výrazně mladší konkurenty, asi čekal málokdo. XC90 byla pro Volvo opravdovou trefou do černého.

9. Saab 9-5

Jedním slovem hrobník. 9-5 je posledním modelem kdysi slavné automobilky Saab, který spousta lidí označuje za poslední hřebíček do rakve, protože nesplnil své zadání – zachránit značku. Podle mého je to nespravedlivé, jakákoli zachrana už nebyla možná. Sám jsem kdysi dávno měl možnost usednout za volant devětpětky a musím říci, že to bylo velmi příjemné svezení. Jasně, pod aristokratickou karoserií se nacházela plebejská technika z Opelu Insignia, ale konstruktéři Saabu již mnohokrát předtím dokázali z nikterak oslňujícího základu vytvořit poměrně zdařilé dílo. A zde měli ulehčenou práci, neboť Insignia není vůbec špatné auto.  

Jakto že se tedy nová 9-5 nestala prodejním úspěchem? Těžko říct, protože recept byl správný. Silné (byť trochu žravé) motory, pokročilý pohon 4x4, kvalitní interiér a především vzhled. Ten byl impozantní. Nešlo o klasického krasavce, který se dokáže zalíbit na první pohled. Ale byl jednoduše jiný, majestátní a zároveň svěží. Moderní, ale hrdě se hlásící k historii značky. Byl to prostě Saab se vším všudy. Škoda, že další už nikdy nevznikne.

8. Volvo V70 XC 

Na silnicích dnes potkáváme spoustu oplastovaných, terénně se tvářících kombíků. Všelijaké Scouty, Allroady, Alltracky a jiné. Kdo rozjel tuhle módní vlnu, bylo ovšem Volvo se svým modelem XC70 (Já si myslím, že ji rozjel Outback – Pozn. Vavris). Musím přiznat, že pro drsně vypadající kombíky mám slabost a považuji je za smysluplnější než většinu crossoverů. 

Vyšší světlá výška a pohon 4x4 vám zajistí, že se na svou horskou chatu dostanete i při opravdu nepříznivých podmínkách. To vše při zachování užitných vlastností běžného kombi. Zároveň si neuděláte ostudu ani před obchodními partnery a navíc svému okolí dáte najevo, že aktivní životní styl vám není cizí. Cross Country verzi postavilo Volvo na první generaci V70 ve chvíli, kdy kategorii kombi všichni považovali za nudné krabice bez špetky invence. Volvo ukázalo, že styl jde dobře dohromady i s rodinným kombíkem, a našlo mezeru na trhu. Za mě palec nahoru.

7. Saab 99 

Turbo! To je první věc, která většinu lidí při zmínce o Saabu 99 napadne. Ano, devadesátdevítka byla opravdu jedním z prvních osobních aut, která využívala turbo. Díky tomu dosahovala ve své době úctyhodné dynamiky, 145 koní dokázalo s lehoučkým vozem opravdové divy. Především v pružném zrychlení trhala 99 své konkurenty na kusy.  

Nicméně 99 není jenom o přeplňování. To mimochodem přišlo až po deseti letech výroby, ve druhé polovině životního cyklu. Je tedy tenhle Saab zajímavý ještě něčím jiným? To víte, že je. Úžasná karoserie je výtvorem Sixtena Sasona a již na konci 60. let ohromovala součinitelem odporu vzduchu cx = 0,37. Nepřeplňované jednotky od roku 1970 disponovaly elektronickým vstřikováním. A v neposlední řadě je třeba zmínit i vysokou míru pasivní bezpečnosti. Saab 99 se právem řadí mezi největší legendy automobilové historie.

6. Volvo 960

Další kousek ze staré školy. Luxusní a pohodlná limuzína s pohonem zadních kol, to je devítistovková řada od Volva. Ultimátně hranatá karoserie, díky které na první dobrou poznáte, s kým máte tu čest. Maximálně využitý prostor, velký a luxusní interiér. Místo sedaček křesla jak z obýváku, to jsou přesně ty věci, kvůli kterým obdivujeme stará Volva. 

Velmi široká byla také nabídka motorů. Mohli jste mít čtyřválce i šestiválce, benzin i naftu a dokonce turbo či starou dobrou atmosféru. Vybral si opravdu každý. Samotná jízda je také nevšední zážitek, svým charakterem připomíná plutí na obláčku. Jen co za sebou zavřete masivní a těžké dveře, připadáte si, jako byste se přenesli do jiné dimenze. Jste naprosto izolováni od okolního světa. Máte rádi pohodlí, ale občas trpíte touhou sklouznout se bokem? Volvo 960 zvládne obojí. A to charisma! Tohle Volvo je klenot a i přes vyšší provozní náklady si občas pohrávám s myšlenkou na jeho pořízení.

5. Saab 9000

Saab 9000 je společným dítkem automobilek Fiat a Saab. Jeho sourozenci jsou Fiat Croma, Alfa Roemo 164 a Lancia Thema. Na rozdíl od nich je ale většina Saabů funkčních a pojízdných. Za což vděčí speciální péči švédských konstruktérů, kteří provedli na 9000 poměrně dost změn. Ty se projevují především v použití pevnějších materiálů, typicky na dveřích a přídi. Nároky na bezpečnost byly u Saabu výrazně vyšší než u Italů. Takže pokud hodláte bourat, bude lepší oželet italský temperament a koupit si 9000.  

Stejně jako 99 se i devítitisícovka proslavila turbo motory. Třešničkou na dortu byla verze Aero, která v pružném zrychlení dokázala potrápit i takové velikány, jakými jsou Porsche Carrera a Ferrari Testarossa. Docela slušný výkon na manažerskou limuzínu, ne? Navíc díky velmi odolným vnitřnostem motoru nemusí být ani verze Aero se svými 225 koni stropem. Známý úpravce Maptune nabízel možnost poměrně jednoduše zvýšit výkon až na 300 koní a narazil jsem dokonce i na pětisetkoňovou variantu. To už musí být opravdu něco. Dnes se dá Saab 9000 pořídit za slušné peníze. Doporučuji neváhat.

4. Saab 900

Pokud jsme na začátku hovořili o 9-5 jako o posledním autě značky, pak Saab 900 byl posledním modelem ryze vlastní konstrukce. A pravděpodobně díky tomu je tento typ tolik oceňovaný a žádaný mezi pravověrnými saabisty. Tradiční design je dílem švédského designéra Björna Envalla a plynule navazuje na starší 99. 

Stejně jako její sourozenec i 900 sázela na přeplňované motory. Na scéně se tak objevují nízkotlaká (LPT) i vysokotlaká (FPT) turbodmychadla. Konstrukce oplývala takovou spoustou netradičních řešení, že by to vydalo na samostatný článek. Devitistovka byla jedním z posledních vozů nabízejících podélně uložený motor s pohonem předních kol. Výjimečný byl i podvozek, dvojité lichoběžníky vpředu, Panhardská tyč vzadu. Jako celek to fungovalo na výbornou. Na silnici se auto chovalo neutrálně a nezáludně. Dokonce i při plném zatížení zůstalo 51% váhy na přední náprávě, aby měl tento kompaktní Saab dostatek trakce i v kruté severské zimě. Skvěle vymyšlené auto. 

3. Volvo Amazon

Když se řekne Volvo, většině lidí se automaticky vybaví slova jako spolehlivost, kvalita, bezpečnost. A přesně takovým vozem byl již v roce 1956 Amazon. Ideální rodinný vůz, dalo by se říct, rozumně nastavená cena (tehdy Volvo ještě nebývalo prémiovou značkou), vysoká užitná hodnota, krásný design. Není divu, že se za 14 let prodalo téměř 670 tisíc kusů. Vysokým prodejním číslům zajisté pomohla i pro Volvo tolik typická verze kombi. Ta přišla na trh o pět let později a nabídla opravdu skvělou prostornost a variabilitu. V některých verzích jste mohli mít i lůžkovou úpravu. 

Amazon (interně P1200) poháněly výhradně čtyřválce, byť v plánu byly řadové šestky, a dokonce i jeden malý osmiválec. Výkony nebyly ničím převratné, ale poté co původní třístupňovou převodovku nahradil modernější čtyřkvalt, nebylo na co si stěžovat. Dynamika byla zcela dostačující. Amazon se těšil velké oblibě i v policejních sborech a v neposlední řadě se může pochlubit úspěchy v rallye. Legenda, jak se sluší a patří. 

2. Volvo P1800

Každý automobilový nadšenec jistě slyšel o Volvu P1800. V anketách o nejkrásnější vozy historie se pravidelně umisťuje na předních příčkách. A zcela právem. Tvary P1800 jsou jednoduše božské. Neskutečná čistota a jednoduchost linií, celková vyváženost a zároveň přirozená dravost. Tomuhle může konkurovat snad jenom Jaguar E-Type. P1800 se vyráběla jako dvoudveřové kupé a neméně krásný shooting brake. Ze začátku zajištoval výrobu pro Volvo britský Jensen, ale jak už to bývalo, britská automobilka nedokázala udržet kvalitativní standardy a po dvou letech se výroba stěhovala do Švédska.  

Jako každá správná legenda se P1800 proslavila na filmovém plátně. Přesněji řečeno na televizních obrazovkách v seriálu The Saint. Sparing partnera Volvu dělal samotný Roger Moore. Dovedete si představit, jak neskutečně cool podívaná to musela být. Když se v jednom rozhovoru novináři ptali Rogera Moora, jaké bylo jeho nejoblíbenější filmové auto, bez váhání odpověděl že P1800. Od člověka, který hrál Jamese Bonda, to je docela pocta, ne? P1800 nebyla zrovna trhač rychlostních rekordů, ale při pohledu na ni to nikomu nevadilo. Tohle Volvo se nedá jednoduše posuzovat automobilovou optikou, je to prostě umělecké dílo. (A nutno také zmínit rekord jistého Irva Gordona, který se za volantem P1800 pomalu prokousává k magické hranici 5 milionů najetých kilometrů – Pozn. Vavris)

1. Koenigsegg One:1

Může být na prvním místě něco jiného? Jen málokomu se v dnešní době podaří založit a úspěšně provozovat zcela novou značku. Jednou z mála výjimek je jistý pan Christian von Koenigsegg s automobilkou nesoucí jeho jméno. Tento švédský malosériový výrobce již v minulosti dokázal, že opravdu umí, a jeho nejnovější počin opět překonává všechna měřítka. 

Koenigsegg one:1 je naprostá technická špička a ukázka toho, co lze vytvořit. Poměr výkonu a váhy je naprosto neuvěřitelný a činí 1360 koní na 1360 kg. Klepete si na čelo a říkáte si, že je to nesmysl a takový výkon se prostě nedá přenést na silnici? Tak pro vás mám jeden údaj – 2 minuty a 33 vteřin. Přesně tolik času potřebuje one:1 k pokoření slavného okruhu Spa. Pro srovnání, nadpozemsky rychlý McLaren P1 to zvládne za 2:38. Ano, čtete správně, to je rozdíl drtivých 5 vteřin. One:1 je fantastický stroj a já se těším, s čím pan Koenigsegg přijde dál. Jak ukázal na modelu Regera, určitě to bude stát za to.  

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

en
endless
19. listopadu 2015, 14:50
0

Vzhledem k (v porovnání s ostatními zeměmi) velmi malému počtu vozů (modelů) vyrobených v dané zemi je počet vozů 10 až příliš odvážný, řekl bych... :-)

Nicméně, 900 Turbo 1.gen. je BEST OF THE BEST! :-)

reagovat
Irwinek
21. listopadu 2015, 10:25
0

Článek dobrý :-D
XC 90 se mi nelíbí, ale vidím jí na silnici raději než mastodonty typu Q7 ; 9-5 mne svými tvary láká tak, že bych jí byl ochoden odpustit i tu " špatnou " poháněnou nápravu , pro tedy rozhodně jsou ceny ; místo řady 9XX ( ač ji miluji ) jsi měl ale jako novátorskou vytáhnout spíše řadu 7XX, která v době " dvoustovkové " způsobila volvoevoluci, 7XX stanovila etalony, ze kterých pak volva čerpala dlouhá leta, taky se jich vyrobylo mnohem víc, a to i ve více řadách ( 9XX kupé bohužel není :-( ) 9XX už byla jen vypilovanější. P 1800 a konkrétně sněhurčina rakev jsou úžasná sochařská díla :-D
Mohl jsi třeba ještě zmínit SAAB Sonett - líbivé laminátové karoserie s mechanikou Saabu 93, Volvo 240 Turbo - létající cihlu, která dokázala v v r. 1985 v ME vyškolit úplně všechny a jejího pokračovatele létající stěhovák 850 T5R s přeplňovaným pětiválcem a až 550 koníky pod kapotou, určitě by stálo za zmínku i PV 544, novátorské 480 a spousta dalších .
Kdepak, 10 je málo :-D

reagovat
Irwinek
21. listopadu 2015, 10:29
0

Nějak se mi vloudil obrázek 2 x, tady je ten správný

Daniel Borský
22. listopadu 2015, 17:47
0

Jak říkáš 10 je málo. Všechny modely co jsi tu vyjmenoval, jsem měl v širším seznamu. Bohužel Top10 je Top10, výběr byl opravdu složitý.

Irwinek
24. listopadu 2015, 08:32
0

No s 10 by jsi mohl stačit možná ve Švýcarsku :-D
a ještě perlička : Volvo P 1900 Sport :-D

To
Tof
22. listopadu 2015, 10:46
0

Moc pěkný, akorát:

8. Volvo XC70

na obrázku neni Volvo XC70 ale Volvo V70 XC, XC70 vznikla až s druhou řadou V70 jako samotnej model.

reagovat
Daniel Borský
22. listopadu 2015, 17:45
0

Díky za upozornění, opraveno.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem