Jsem to jenom já, nebo se vám také zdá, že nová vozidla se dnes tolik soustředí na schopnost vyjádření osobnosti majitele, až zapomínají na to, že jsou auty? Prakticky vše, v čem jsem měl možnost se v poslední době svézt, je plné expresivních tvarů, světelných lišt po celé šířce přídě a zádě, obrovských displejů, udržitelných materiálů a odstínů ambientního osvětlení, jen aby vyjádřilo, že jeho řidič jde s dobou a má správný světonázor.
Akorát že pro vlastníkův světonázor a jeho vyzařování navenek jsou tato auta často zvenčí nesmyslně velká a přitom vevnitř nepochopitelně malá, jejich interiéry mnohdy vypadají, že je vyrábějí z dílů dodávaných místní továrnou na kontejnery, jejich ovládání přes milion displejů, dotykových ploch a chaotických UI reálně komplikuje řízení a ještě se musí všelijak nabíjet, ať už máte zrovna chuť na přestávku nebo ne. To vše jde poněkud proti logice vývoje, jenž by měl používání aut postupně zjednodušovat, ne ztěžovat.
Žijeme v době Matějské generace
Osobně tyto nejnovější automobily nazývám Matějská generace. Svítí všemi barvami duhy, vydávají nespočet elektronických zvuků a baví celé okolí, jenže pro všechno to povrchové pozlátko už tolik nehledí na to, aby dobře a příjemně sloužily své posádce. No a jak už jste asi stačili odhadnout, zrovna velkým zastáncem těchto vozů nejsem.
Pokud to však vnímáte podobně, nebojte, není nutné vyloženě zoufat. Sice se musíme smířit s faktem, že současný automobilový trh jako celek úplně nedoceníme, ale může nás hřát, že se stále najdou konkrétní kousky, které nám radost udělají. Příkladem budiž vozidlo z dnešního textu: Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid GR Sport. To je totiž úsporné, pocitově kvalitní a hlavně očima tradicionalisty až neobyčejně smysluplné auto.
Když auto zvenku dává smysl
Je to vidět už z tvaru karoserie. Zde se nedočkáte žádného módního, avšak ne úplně logického tvaru SUV kupé, jenž ve většině případů nefunguje dobře ani jako SUV, ani jako kupé. Corolla TS (Touring Sports) je klasický kombík nižší střední třídy. Má normální dvouprostorové tělo, tradiční proporce a nešokující linky.
Přitom ukazuje, že tradice, normálnost a absence šoků nemusí být nutně nudná. Corolla je krásným autem plným atraktivních detailů. Jistě, některé jsou trochu asijštější, třeba komplikovanější tvar a větší rozměr světel, jak to v této části světa mají rádi, ale rozhodně na ní nic neruší ani nepřekáží. A vzhledem k tomu, že jsem jich v provozu za testovací týden potkal opravdu hodně, to tak zjevně vnímá kdekdo.
Když auto také vevnitř dává smysl
Ten pravý balzám smysluplnosti pro tradice milujícího člověka však nastupuje v interiéru. Nemáte rádi olbřímí obrazovky a kompletně digitální ovládání? Ze schválně ošklivých materiálů šetřících životní prostředí (pokud tedy) se vám ježí vlasy v zátylku? Barvičky za vás patří na kolotoče a ne na palubní desky, výplně dveří, prostory pro nohy, kliky, madla, sedačky, stropy, atd.? Tak to se vám bude v Corolle líbit.
I ona má displeje, ty jsou však relativně normálních rozměrů i umístění (byť ten centrální je v trochu zvláštní poloze vyvolávající dojem, že na něj z každého místa interiéru koukáte nakřivo) a nemusíte na ně téměř sáhnout, protože všechno důležité má dedikované kolečko nebo tlačítko s příjemným chodem. Materiály jsou sice povětšinou umělé, žádný ale není odpadkový hrdě udržitelný. Naopak působí neodbytě, což už dnes není samozřejmost. Náladové osvětlení tu je akorát nad poličkou na mobil a čudlíky pro stahování oken, bez viditelného zdroje světla a v jediné temně modré barvě.
Aby toho nebylo málo, vnitřek testované Toyoty je opravdu kvalitní. Samozřejmě se najdou některé detaily, třeba volnější uchycení středového tunelu nebo zipy na zadní straně předních opěradel — pořád je potřeba myslet na to, že se bavíme o relativně malém japonském autě. Avšak slícování všeho je perfektní a nikde nic ani po dvaceti pěti tisících novinářských kilometrech, které už tento kousek urazil, nevrže. Tím se nemůžou pochlubit ani některá auta mnohem zvučnějších značek.
Když to krásně funguje i pod kapotou
Podobně se dá mluvit o pohonném ústrojí. Z dnešního pohledu už venkoncem tradiční toyotí hybrid ve verzi s dvoulitrovým čtyřválcem a malou baterkou opět potvrdil, že jednoduchá elektrifikace, tím myslím bez dobíjecích kabelů, hledání volných a funkčních nabíječek a nespočtu „pauz na kávu”, je nakonec uživatelsky mnohem příjemnější a přitom minimálně stejně efektivní jako ta pokročilá či dokonce úplná.
Abych nemystifikoval, týden sestávající z mnoha testů dynamiky a schopností podvozku a přeletu republiky Praha-Brno po D1 tam a zpět jsem v lednových teplotách a častém prudkém větru uzavřel se spotřebou 6.7 l/100 km, což je jistě víc, než byste čekali. Nicméně to není příliš směrodatný údaj. Důležitější je, že jako normální člověk jsem jezdil okolo pěti litrů a při jízdním stylu na správného řidiče hybridní Toyoty se na mě nejednou usmálo i číslo jen desetinu nebo dvě nad čtyřkou. To jsou velmi slušné a bez obtíží dosažitelné výsledky, kterým budou horko těžko konkurovat i nová TDI.
Přitom je zkoušený hybrid dokonale odladěný, takže vůbec není cítit, kdy se připojuje spalovací motor; po městě dokáže jezdit většinu času čistě na elektřinu, a umožní-li to podmínky, umí chvíli jet bez emisí i skoro dálniční rychlostí; díky elektromotoru má okamžité reakce; a v tomto konkrétním autě působí i více než dostatečně dynamicky — až mě to překvapilo, loni testované C-HR se stejným motorem tak živě nepůsobilo. Tady je to prostě na jedničku s hvězdičkou.
Když se též jízda dá považovat za příjemný zážitek
I v případě ovládání a jízdních vlastností platí, že v Toyotě je ještě svět v pořádku. Jen je potřeba vzít v úvahu, že právě zde se projevuje jediný drobný nesmysl, který autu výrobce dovolil. Je jím výbava GR Sport, odkazující na slavná sportovní auta značky. Do Corolly se toho z nich ale zas tak moc nedostalo, takže pravé sportování v ní nenajdete. Kromě designu je tu jen mírně přitvrzené odpružení, tužší řízení a, soudím, trochu jiný software zapříčiňující, že auto se zdá v přímce rychlejší než ostatní Toyoty se stejným motorem.
Takto, podvozek by zábavnou jízdu i dovolil, ten má jistoty více než dost a umí nabídnout i rozvernou záď. Jenomže autu stále chybí odezva ve volantu, citlivější brzdy a hlavně manuální nebo aspoň řadící automatická převodovka. Jistě, skříň s plynule měnitelným převodem umí stupně simulovat, můžete si je i vybírat standardním mechanickým voličem na středovém tunelu nebo pádly pod volantem, k ničemu to však moc není. Otáčky jen o něco klesnou, aby se hned zase zvedly a zvuk kontinuálně vytočeného motoru nezmizí.
Zážitek pak není špatný, ale působí, jak je u Toyot zvykem, pořád drobet videoherně. Corolla zvládá po okreskách jet rychle, jenže vy máte pocit, že sedíte doma v obýváku a auto řídíte na obrazovce. Na druhou stranu, připustíte-li, že GR Sport je prostě nejvyšší výbava a její pointa je stejná jako u škodích Sport Linů nebo třeba hyundaiích N Linů, tedy být především hezčí, a budete-li jezdit normálně, byť klidně trochu svižněji, tak to celé začne dokonale fungovat. A já bych řekl, že takový drobný ústupek si v roce 2025 tato Toyota vážně zaslouží.
Díky popisovanému souboru vlastností tak dokážu pochopit i cenovku. Ano, jistě, zaplatit milion za kompaktní kombík mainstreamové značky se zprvu zdá hodně. Akorát že tady za své peníze dostanete obecně velmi dobré auto, které se vám bude líbit v autosalonu a nezačne vás ještě ten samý rok po koupi štvát, protože už třeba není tolik v módě a má momentálně špatný světonázor. To je v mých očích moc dobrá nabídka.
Verdikt
Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid je vážně dobrým automobilem. I s klasickou karoserií zvládá být pěkná, má příjemný, kvalitní a uživatelsky přívětivý interiér prostý blbin a její perfektní hybridní pohon dokáže i bez kabelů a souvisejících nucených přestávek jezdit skoro zadarmo. Jestliže přenesete přes srdce, že výbava GR Sport není úplně sportovní a spíš se tak jen jmenuje, získáte dokonale smysluplné auto, které si, zvlášť pokud preferujete tradiční přístup, zamilujete. Takových vozů už dnes na trhu tolik není.
Za krásné fotky děkuji Tomáši Strachovi! Jeho tvorbu najdete na instagramovém profilu @_mr.fear44_, nezapomeňte však dát hlavně odběr na profil Autíčkáře. :-)
Technické údaje
Toyota Corolla TS 2.0 HEV GR Sport
Motor: atmosférický zážehový čtyřválec 1987 cm3 + jeden elektromotor
Celkový výkon soustavy: 144 kW (196 k), 112 kW spalovacího motoru + 83 kW elektromotoru, nelze sčítat
Točivý moment soustavy: neuvedeno, 190 Nm spalovacího motoru a 206 Nm elektromotoru, nelze sčítat
Převodovka: e-CVT
Provozní hmotnost: 1440 kg
Maximální rychlost: 180 km/h
0-100 km/h: 7,7 s
Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem: 4,4 l/100 km
Spotřeba v testu: 6,7 l/100 km, ale to zahrnuje hodně hraní a dálnic v lednu a prudkém větru, při normálních podmínkách nebude problém držet se okolo pěti litrů na sto kilometrů
Cena základní verze: 777 900 Kč (Toyota Corolla TS 1.8 Hybrid Comfort)
Cena testované verze vozu: 1 017 900 Kč (Toyota Corolla TS 2.0 HEV GR Sport)
Cena testovaného kusu: 1 078 400 Kč
Akční cena vozu s testovaným motorem při koupi modelového roku 2024: 762 900 Kč (výbava Comfort),
906 900 Kč (výbava GR Sport)
Sato
18. 1. 2025, 13:32 0 reagovatmám otázku na velkosti nádrže, kolko sa tam zmestí do plna ked to ukazuje malý dojazd (0-50km)? začínám mať podozrenie že toyoty/lexusy su v tomto dost neschopné a reálne tá mikro nádrž je este horšie využitelná než to vyzerá na papiery.
rock
18. 1. 2025, 16:11 1Myslíš, že to bude nějak významně odlišné od těch 43 l, co udává Toyota?
Na jedné z těch fotek je palivoměr ukazující zhruba třetinu nádrže a zbývající dojezd 207 km. To znamená celkový dojezd při dané spotřebě něco okolo 620 km. Auto udává 6,7 l a to do sebe zapadá.
Sato
18. 1. 2025, 20:12 0rock: reakce níže, nejako sa to špatně zaraduje
Jira24
19. 1. 2025, 11:51 1Já jel ve smrti z Bíteše do Brna za kamionem, protože dojezd 20km a pak jsem s nulovým dojezdem natankoval 34l. Ale reálně má prý opravdu 43l říkal nás fleet manager. Prý je to primárně pro debilní amíky, tak je tam velká rezerva v tom ukazateli.
Jokke
26. 1. 2025, 13:54 0Korejci jsou na tom podobne. Krome toho, ze pri spotrebe 5l je realna spotreba spis 5.5l tak hlavne dotankovani je zajimavy. Dojezd 0, ujel jsem jeste par kilaku a do 50l nadrze jsem dal na prvni cvaknuti 42l. Pak se tam jeste daji treba 3l docvrnkat, ale uz jsem to jednou i prelil.
Sato
18. 1. 2025, 20:04 1 reagovatMam dvoch kolegov, jeden s Lexusom UX a jeden s Rav4. Ravka ma mat 55l ale vlezie sa mu tam max par deci cez 50 aj ked ide tankovat s malym dojazdom. UXko ma ten pomer este horsi.
Patral som ako je na tom ESko a nasiel som toto vlakno:
https://www.lexusownersclub.co.uk/forum/topic/144582-fuel-tank-capacity/ kde niekto popisuje podobnu situaciu.
Chapem ze to niekomu moze pripadat nedolezite ale za mna ide o velky fail. Bud maju zle zkalibrovane meranie narze a realne 0 dojaz znamena ze este je tam fakt vela paliva ale uz nevedia urcit kolko alebo maju zle vyriesene hrdlo nadrze (alebo odvetravanie?) a pistol vypina prilis skoro.
Ak by to bol druhy pripad tak je este otazka ci je to plosny problem alebo to postihuje len nejake vadne kusy
Marek Brunner
18. 1. 2025, 21:07 0tyjo, donutil jsi mě najít velikost nádrže u GR Yarisu. Během testu jsem samozřejmě párkrát tankoval (příští týden vyjde článek) a při rozsvícení hladového oka jsem do plna natankoval nějakých 35 litrů...přičemž dle technické specifikace má mít padesátilitrovou nádrž. Odhadoval jsem to právě na nějakých 40-45 max, ale že by v nádrži zůstalo ještě 15 litrů po rozsvícení hladového oka, to mi přijde dost zvláštní tedy.
rock
19. 1. 2025, 06:12 0Nikdy jsem se o to u svýho auta moc nestaral, donutil jsi mne to dohledat; mám mít k dispozici 61 l, maximum jsem tankoval snad 58 l. Pokud jsou tam někde 2-3 l nedostupný (nebo na bezpečnou stranu nepřesně skalibrovaný), tak jsou to 3 nebo 4 %, to je pod moji rozlišovací schopnost.
Neschopnost využít 8 l z 50 jak v tom odkazu, to už je trochu k zamyšlení, to máš pravdu.
rock
19. 1. 2025, 06:24 0Marek Brunner:
Tak samotné hladové oko je hodně orientační věc. Slyšel jsem o autech, který nenechávaly dojezd ani 30 km, a tady
https://autosalon.tv/novinky/ridicuv-chleba/rozdily-mezi-dojezdy-aut-na-hladove-oko-jsou-propastne-delaji-i-vic-nez-dvojnasobek
u rekordmana udávají průměr 120 km
RRRampapapa
19. 1. 2025, 08:40 0Moje zkušenost je, že Toyoty/Lexusy měly stále cca 10l rezervu při 0km dojezdu/rozsvícené rezervě. Nevím jak poslední modelové řady s těmi 3xl nádržemi. Smysl to dává z hlediska blbuvzdornosti, no když si na to člověk zvykne, tak pak může zažít krušné chvíle s auty, které mají mnohem menší rezervu (a nepočítá si dojezd podle spotřeby). Nejvíc jsem najel 150km s nulovým dojezdem a natankoval 56l do 55l nádrže.
rivka
19. 1. 2025, 16:35 0Taky to teď docela řeším, se služební Fábií (2023 1.0 TSI 70kW) smím tankovat jen u jednoho prodejce paliv a že by měl svou čerpačku "všude možně" fakt nehrozí. V pátek jsem tedy dojížděl k pumpě se svítícím dojezdem 2 km a natankoval jsem 41.43 litru. Nádrž je na 42, takže přesnost velmi dobrá. Nicméně, s mnoha nejrůznějšími auty jsem ujel i 30 km poté co pal. poč. začal hlásit dojezd 0. :-)
afro-r1
19. 1. 2025, 20:10 0U me v BMW nehlida objem ale dojezd podle posledni spotreby. Jedu kus rychle, rozsviti se, jedu usporne, zhasne. (jedu na plyn, stav benzinove nadrze je stale stejny)
Sato
19. 1. 2025, 23:14 0mozno to zle chapem, je teda ten progressbar v toyote/lexuse co ukazuje stav nadre nezavysli na cisle dojazdu? alebo ked pise dojazd 0 tak to uz ukazuje aj zaroven uplne prazdnu nadrz a o cerpani zvysnejn casti nadrze ne uzivatel ziadneni info?
Inak paradoxne Superb 3 ma presne opacny problem, nadrz oficialne 66L ale zmesti sa tam cez 72 a ukazovatel stavu nadze nedetekuje prvych X litrov paliva :)
RRRampapapa
20. 1. 2025, 10:22 0Stav paliva v nádrži podle plováku, dojezd podle stavu paliva a stylu jízdy (jako u BMW), jenže pak je tam (naopak než u superbu) celkem velká neviditelná rezerva, kdy plovák už hlásí sucho, ale v nádrži je stále dost benzínu. Pokud ale vím, že nádrž má určitý objem a věřím (nebo mám ověřenou) přesnost spotřeby dle PP, tak si lehce dopočítám podle najetých km kolik litrů mi zbývá do úplného sucha.
Sato
20. 1. 2025, 15:59 0To ze rusi pred 50 rokmi nedokazali spravit plavak v nadrzi v MIGu je celkom pochopitelne, to ze najvacsi automobilovy vyrobca to nedokaze v 21 storoci fakt nedokazem pobrat.
afro-r1
21. 1. 2025, 09:53 0Uz Corsa B mela palivomer se stupnici v litrech, ktere odpovidaly stavu paliva. 10, 20, 30... pekne linearne. V dnesni dobe nemyslitelne... Tolik pravdy by ridic nejspis neunesl.
Frankie
27. 1. 2025, 10:06 0Přidám svou kapku do mlýna. Prvně info ke spotřebě. Kamarád s tím jel trip až ne sevr Finska, celkem cca 7500 km a na tom tripu měl průměr lehce nad 4 litry na 100 km.
A k nadrzi: mám zkušenost s Okatvii 3 v nafta, tam po dojezdu 0 km se dalo jet ještě tak 30 km. Ale pak vlezlo opravdu k těm 52 L. Podobně to je i u Z4, s 0 tak 30 km, ale pak vleze přes 50 L. U Oktavie 4, 1,5 Tsi jsem zjistil, že 0 dojezd je fakt skoro 0, max 10 km a pak auto zastaví. No a to pak natankuju těch 52 L.
tomaass2
27. 1. 2025, 22:20 0Mám Octavii III 2.0 TDI. Velikost nádrže dle dokumentace 50 l. Beru vždy plnou a někdy se mi stane, že prvních tak 100 km mi z nádrže neubývá podle budíku. Nikdy jsem netankoval víc jak 43 litrů, ani když už měla být fakt na dně. Jindy zas se rozsvítí hladový oko, tak sjedu na pumpu, protože to mám zrovna při cestě, a naberu třeba 32 :D
Btw jsem s tím jel roadtrip s boxem na střeše Norsko a Švédsko, cca 6000 km a počítaný průměr byl skoro přesně 5. Ty Toyoty jezdí za fakt super spotřeby!
mariov8
19. 1. 2025, 09:21 1 reagovatJá jel v Corolle nedávno v Německu a musel jsem sedět vzadu, na dnešní poměry je to auto strašně malé.
topič
19. 1. 2025, 13:41 -1 reagovatMám Toyotu Yaris Hybrid GR Sport a je to skvělé, mrštné auto do města a na okresky, z nádrže usrkává pod 4l. Vadí mi poze 1 věc: Hybridy Toyota (i Lexus, jak jsem zjistil) stále mají 12V baterii, ale protože ji nepoužívají pro startování a napájí pouze radiomapu a centrál, je strašne malinká a management dobíjení je nedokonalý:Při denní používání není problém ale první šok přišel po 1/2 roce užívání nového auta, kdy jsme odjeli na 14 dní v létě na dovolenou, a po návratu bylo auto mrtvé, nešlo odemkonout. Po odtahu do servisu mi řekli, že je to baterka, že to je u hybridu normální,a že si mám (u nového auta) koupit nabíječku pokud chci jezdit na dovolenou.A naúčtovali mi neporávněnou reklamaci. Máte někdo podobnou zkušenost?
miro_mt
20. 1. 2025, 08:00 0Mam hybrid 7rokov a stale tam mam povodnu 12V baterku (auris hybrid), dovolenka kazdy rok aspon 1x.
Skor si myslim, ze si mal problem s bateriou, toho bolo tiez na forach popisane dost
stirling
24. 1. 2025, 09:04 0Je to normalne, odporucam kupit tu startovaciu baterku malu a to vies hned nastartovat . Kamos ma prius a ma ten isty problem par dni nechodi a a auto vybite.
rivka
19. 1. 2025, 16:08 -2 reagovatTaky by mi to dávalo smysl... Za 500t., s 1.6i a 5st. manuálem, 16" koly a bez EU/EKO píčovin.
Ale za MILION korun? Tož to, kurva, ani omylem!
afro-r1
19. 1. 2025, 20:11 0Doba je zla...
tomaass2
27. 1. 2025, 22:22 0Chtěl bych vidět, kolik lidí by si to s 1.6 a manuálem v holobytu chtělo koupit. Jestli to nebude podobně velká skupina bychařů jako u toho Jaguáru...
PB
22. 1. 2025, 04:36 0 reagovatZa milion je Hilux. Proč chtít tohle?
yaoming
26. 1. 2025, 20:51 0Hilux je na silnici nepoužitelná uskakana koza pokud tam člověk neveze aspoň půl palety cimentu a taky asi nejezdí do 6 litrů 🤔
rivka
27. 1. 2025, 23:20 0Nikde nepíšu nic o holobytu. A za půl mega? No já minimálně stovky dalších, proto taky Toyota za tu cenu vyprodává ty sedany :-) Normální kombík za normální cenu. Corolla za milion normální fakt není, ať má pod kapotou cokoli a výbavu sebelepší.