Francouzský buldoček je menší podsaditý pejsek molossoidního vzhledu, má velkou hlavu s výraznýma ušima, krátký krk, který přechází ve svalnatý hřbet, a krátké silné končetiny, ocásek je přirozeně krátký, nízko nasazený. Je to moderní městské plemeno, které stále získává na popularitě. Výhodou francouzského buldočka je jeho pohodová povaha. Je otevřený a přátelský, nemá sklony k agresivitě. Dobře se hodí do městského bytu – je menší velikosti a jeho nároky na pohyb nejsou nijak velké.
Takto je popsáno plemeno psa, které bude tvořit osu mého dnešního článku, na internetové encyklopedii iFauna. Kam tím mířím? Odpověď je prostá. Přesně jako jmenovaný čtyřnohý tvoreček na mě zapůsobila nová Toyota C-HR. Je také vzhledově specifická, moderní, městská a povahou přátelská. Jen protože ji nenavrhovali ve Francii, nýbrž v Japonsku, tak je takovým japonským buldočkem. Kromě toho je však prakticky stejně charakterizovaným přítelem do nepohody.
Své vysvětlování, že jsem se, doufám, nezbláznil, začnu designem, jelikož už zde vidím výraznou podobu. Jako onen pejsek z úvodu je i C-HR pomenší a unikátní. I ona má krátký vysoký čumák, mohutnou centrální část trupu a sbíhající se, zúženou záď. Zároveň se o ní, opět ve shodě s buldočkem, nejspíš nedá říct, že je vyloženě prvoplánově hezká. Na to je příliš jiná, příliš ojedinělá, příliš nekonvenční. Je prostě milá a roztomilá, akorát že svým vlastním způsobem.
Asi vám nebudu popisovat shodu vnitřního provedení C-HR s oním zvířátkem, protože, přiznejme si, to by bylo dost morbidní. Ale můžu vám říct, že její interiér je opravdu příjemný. Je kvalitní, má opět zajímavý, avšak nepřeplácaný design a nabízí použitelné množství místa. Dokonce i dozadu se dva dospělí nakonec vejdou, jen jim nesmí vadit, že přes opravdu maličká okýnka a tlusté přední sedačky skoro nevidí ven.
Nyní už přejdu k oné moderní, městské a pohodové nátuře. V jejím případě C-HR a buldoček skutečně jedno jsou. Jejím srdcem je léta cizelovaný, ale stále stoprocentně současný toyotí hybrid. Na rozdíl od konkurence prodávající víceméně už jen “jednoduché” mild hybridy neschopné jízdy čistě na elektřinu nebo naopak plug-in hybridy vyžadující časté nabíjení Toyota spoléhá na svou vlastní a šikovnou variantu zvanou full hybrid, což znamená, že se umí pohybovat bezemisně, byť ne moc daleko, a přitom se dobíjí uživatelsky přívětivě sama svým spalovacím motorem.
A tak jako diskutované plemeno nejlepšího přítele člověka i ona preferuje pohodu a město. Sílu svého elektromotoru a v testované silnější variantě dvoulitrového atmosférického benzínu přenáší na přední kola pomocí převodovky e-CVT, takže se v intravilánu dokáže přesouvat klidně a bez nejmenších škubání. K tomu je tu i opravdu úsporná, poněvadž právě zde dokáže nejvíc využít svou schopnost pohybovat se pár kilometrů bez spalování. Já v zácpách jezdil se spotřebou okolo 4-4.5 litru a byl zcela blažený.
Naproti tomu dálnici už příliš v oblibě nemá. Je sice pravda, že pokud to jen trochu jde, i zde se snaží jezdit pouze na elektřinu, ale stačí, aby řidič potřeboval byť špetku tahu (klidně i na rovince) a už celé auto závisí výlučně na spalovacím motoru. To se samozřejmě odráží v konzumaci paliva, cestu Praha-Brno jsem i s lehkou nohou přejel za 7.0 l/100km, což už tak slavné není. Ale to není chyba, buldoček taky patří na bulváry, ne na dráhu pro psí závody.
Město se ostatně C-HR líbí i z pohledu dynamiky. I přestože daná soustava dosahuje poměrně solidního výkonu 198 koní, v praxi je sice v nízkých rychlostech pěkně hbitá, ale za hranicí metropole už nepůsobí příliš výrazně. Nebo takto, na toyotí hybrid ještě jede pěkně, není pomalá. Ale tak jako buldoček oproti ostatním psům nedosahuje nejvyššího tempa, i jí mnohá podobně výkonná auta ukáží snadno záda. Převodovka e-CVT je prostě znát.
V neposlední řadě platí, že tak jako předmětný psík má i C-HR vyloženě unikátní zvukový projev. Kvůli konstrukci své převodové skříně při potřebě výraznější akcelerace místo postupného nabývání otáček a řazení jen ve vysokých obrátkách konstantně vyje. Zvlášť pro Evropana je to nezvyk. Vnímaní akustické jinakosti pak nepomáhá ani poněkud slabší odhlučnění, její motor je vážně vevnitř slyšet docela dost.
I řízení postrádající jakýkoliv náznak zpětné vazby nebo nevýrazně reagující brzdy nevybízí ke sportování. Toyota má prostě ráda přátelské, klidné přesuny, ideálně centry betonových džunglí. To však za žádných okolností není výtka. Vybere si snad atlet na denní pohybové aktivity za partnera buldočka? Ne, spíš třeba německého ovčáka. Podobně C-HR ocení hlavně milovníci stylu a uvolněného cestování.
Je-li jedna oblast, kde Toyota trochu vybočuje z dosavadního tónu, je jí podvozek. Auto je až nečekaně jisté a bez nejmenšího problému zvládá i prudké změny směru. V souvislosti s tím je samozřejmě trochu tužší, ale ještě ne nepříjemně. Až jsem si nejednou říkal, že šasí je ve srovnání se zbytkem pohonného ústrojí přehnaně řidičské.
Je to ale v rozporu s mým dnešním srovnáním s buldočkem? Není! Podívejte, co říkají v encyklopedii plemen: I když (buldoček) možná působí pomale a zavalitě, ve skutečnosti je velice živý a dobře pohyblivý temperamentní pes. Jeho potřeba pohybu je průměrná a může kolísat. A přesně to je charakteristické i pro Toyotu. Pokud s ní řidič chce jezdit rychle, ona mu to bez okolků umožní, umí to. Jen na ní není hned na první pohled znát, že se jí řezat zatáčky chce.
Nakonec je třeba dodat, že tak jako za dnes už několikrát zmíněné moderní, městské psí plemeno čisté rasy je i za Toyotu C-HR potřeba zaplatit relativně vyšší částku. Začíná na 859 900 Korunách českých s hybridní osmnáctistovkou a za zkoušený dvoulitr ve vyšší výbavě Executive je už potřeba zaplatit 1 059 900 Kč. Je sice pravda, že importér na ni momentálně poskytuje 125 000 Kč slevu, ale i tak se ve většině svých verzí pohybuje okolo 900 000 až 1 000 000 Kč. To není málo.
Nicméně ani to nemusí být nutně problém. Styl prostě něco stojí a tak jako existují mnozí lidé, jimž ze všech psů na celém světě učaroval právě zavalitý a uvolněný buldoček s krátkým čumákem, je i velká spousta jedinců, kteří za ideální nové vozidlo budou považovat právě toto nekonvenční a pohodové C-HR. A tyto osoby s ním budou nadmíru spokojeny. Je totiž přesně takové, jaké ho potřebují.
Verdikt
Nová generace Toyoty C-HR je za mě japonským automobilovým ekvivalentem populárního psího plemena zvaného francouzský buldoček. Jako tento čtyřnohý parťák je i ona vzrůstem menší, vzhledem specifická, zaměřením městská a stylová a hlavně povahou nekonečně pohodová. Má tak dostatek charakteristických vlastností na to, aby se svému majiteli stala tím nejlepším plechovým přítelem.
Za krásné fotky děkuji Tomáši Strachovi! Jeho tvorbu najdete na instagramovém profilu @_mr.fear44_
Informace o plemenu k dispozici zde.
Poznámka pod čarou:
Díky ochotě prodejce brněnské pobočky Toyoty jsem si v rámci našeho trackdaye mohl na chvíli vyzkoušet i C-HR v silnější plug-in hybridní variantě a můžu vám říct, že je to docela jiná káva. Tabulkově má jen o 25 koní víc, ale pocitově jede podstatně živěji. Má silný elektromotor, takže umí mnohem ostřeji zabrat. Auto sice stále trochu trpí na specifický zvukový projev, ale zrychluje moc pěkně a dokáže lépe využít kvality podvozku. Pokud se rádi svezete, rozhodně doporučuji zkušební jízdu.
Moc děkuji za půjčení!
Technická data
Toyota C-HR 2.0 Hybrid Executive
Motor: atmosférický zážehový čtyřválec 1987 cm3 + jeden elektromotor
Celkový výkon soustavy: 145 kW (198 k), 112 kW spalovacího motoru + 83 kW elektromotoru, nelze sčítat
Točivý moment soustavy: neuvedeno, 190 Nm spalovacího motoru a 206 Nm elektromotoru, nelze sčítat
Převodovka: e-CVT
Provozní hmotnost: 1465-1575 kg
Maximální rychlost: 180 km/h
0-100 km/h: 8,1 s
Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem: 4,8-4,9 l/100 km
Spotřeba v testu: 6,2 l/100 km
Cena základní verze: 859 900 (Toyota C-HR 1.8 Hybrid Comfort)
Cena testovaného vozu: 1 059 900 Kč (Toyota C-HR 2.0 Hybrid Executive)
Akční cena testované verze při platbě v hotovosti nebo za využití financování: 699 900 Kč (Toyota C-HR 1.8 Hybrid Comfort)
Akční cena testovaného vozu při platbě v hotovosti nebo za využití financování: 899 900 Kč (Toyota C-HR 1.8 Hybrid Executive, musí být dvoubarevná)
07. dubna 2024, 21:12
2
Jako zúčastněný fotograf musím poznamenat dvě skutečnosti - na sedadle spolujezdce si člověk přijde dosti stísněn a to hlavně i díky středovému tunelu, který je "designově" protáhlý, až naklopený právě na spolujezdcovi končetiny. A druhá věc, Jardo, vynechal jsi krásné narůžověle podsvícení budíků při režimu sport. :D
08. dubna 2024, 07:02
1
Vešel ses? Vešel, tak jaký pak copak 😂 A já nevěděl, jak kulantně napsat, že to nemá sportovní režim, ale “ 🌈sportovní režim 🦄” 😂😂😂
-
Komentář upraven 8. 4. 2024, 07:05:29
08. dubna 2024, 11:40
1
Ano vešel, ale co můj kamarád Lukáš? Ten by musel jet tzv. na Hightowera, čili odmontovat spolujezdcovo sedadlo. Navíc moje psychika mohla mít další poruchu a to v podobě klaustrofobie. :D
A ano, přesně tak bych to napsal: “🌈sportovní režim 🦄” .
08. dubna 2024, 15:33
0
Vidíš, tomu jsme mohli říct. To by totiž byl opravdu zajímavý test, jestli by se tam vešel aspoň na toho Hightowera 😂
08. dubna 2024, 06:31
0
Jezdím s ním 2x týdně Brno- Benešov a spotřebu mám 6 l max 6.5 l. Takže 7.7.l mi přijde strašně moc.
08. dubna 2024, 07:03
1
Protože jsem vůl napsal 7,7 místo 7,0 🤦♂️ Sorry
08. dubna 2024, 19:35
0
Nechápu jak s tim muzete mit tak velkou spotrebu :D
08. dubna 2024, 19:36
2
Myslim oba. Se starsi generaci hybridu jezdim za 6 a min.
10. dubna 2024, 08:03
-1
taky mě to tu vždycky zarazí... mám Prius z roku 2005 a teď třeba posledních 1400 km je průměrná spotřeba 5.2 litru, město/dálnice/okrsky.
A i když jezdím po dálnici občas kolem 140km/h tak jsem většinou na průměru 5,5l. Přes 6 litrů jsem se za posledních 100kk co to auto mám nedostal..
ale jistě, nejezdím brzda-plyn a předvídám, jezdím plynule...
10. dubna 2024, 08:32
1
Pomůže-li to k ilustraci, tak můj klasický testovací okruh 60 km město-dálnice-státní-okreska v poměru téměř 1/1/1/1 jsem plynulým stylem dal za 5.2 l/100 km a hrcání po znojemských okreskách dokonce za 3.8 l/100 km. Ale ty přesuny Praha-Brno a zpět tomu prostě nepomohly, vylezlo to celkově na těch 6.2, protože na dálnici to jelo za sedm. Nevím proč, limity jsem nijak zásadně nepřekračoval a počasí bylo normální.
10. dubna 2024, 16:35
0
Jaromír Soukup:
Tak tam pak taky bude hrát roli i možný protivítr a vysoká stavba, těžká kola atp... pokud to normálně jezdí tak jak píšete, tak je to v pořádku. A co tak od Vás čtu, tak Vás netipuju na dálničního jezdce konstantě v levém co před sebou všechny tlačí...
08. dubna 2024, 12:45
4
No nevím to srovnání s Francouzským buldočkem. Ségra ho má. Jo hravý a milý je... a pak sežere vše co vidí. Strašně prdi. V létě není schopen delší chůze, protože se prehriva. Je neskutečný závislák. Jak je doma sám, tak toho spoustu zničí. Tak tyhle vlastnosti u auta nechceš:-)
08. dubna 2024, 15:35
3
To víš, to je ten japonský poddruh. Žere míň, dojede dál, místo prdění vyje a chvíli bez pána snese líp, ale jinak jsou skoro k nerozeznání 😂
08. dubna 2024, 16:04
1
Historkama že života toho buldoček by se dal naplnit slušný blog, ale asi na jiný server. Je to fakt sranda.
No a Toyota je fakt zajímavým a i žádaným zpestřením nabídky v tomto segmentu.