načítám data...

Tatra 613: Papalášský expres ve výslužbě

Před třiceti lety byla československá osmiválcová limuzína vozem jen pro vyvolené. Dnes se v ní může klidně povozit i redakce nezávislého internetového magazínu o autech.

zobrazit celou galeriiFoto:   Jan  Machač

Rtuť teploměru jen neochotně přelezla pátý stupínek nad nulou. Prší a fouká studený vítr. Počasí, že by psa ven nevyhnal. V téhle slotě že máme fotit a zkoušet jedenačtyřicetiletý veterán? Taková auta přeci na podzim odpočívají v temperovaných garážích. I přes nepříznivou předpověď ale Zdeněk, majitel dnes testované Tatry 613-1, naší schůzku nezrušil. “Auto má přece jezdit.” směje se, když se ho ptám, zda se na nás kvůli focení v dešti nebude zlobit. Zatímco Jeník obíhá vůz s foťákem, povídáme si o historii bílé “chromky”. A že je o čem mluvit.

Tahle konkrétní Tatrovka má za sebou opravdu zajímavý příběh. Svojí cestu započala v roce 1977 jako vůz, který si objednal ředitel Brněnských tepláren. Právě díky němu má vůz nezvyklé zelené čalounění sedaček, dveří a stropu a není lakován do klasické černi. Technický průkaz prozrazuje, že v roce 1981 pak proběhla výměna karoserie a zanedlouho vůz měnil i majitele. Tatru koupil “panský kočí”, který ji dosud řídil. Jenže se asi něco pokazilo a nový majitel o vůz brzy přišel. Jako splátka dluhu putoval do garáže jisté solventní dámy. Jenže ona dáma nedisponovala řidičským průkazem a tak vůz, v té době snad i lehce porouchaný, zaparkovala do garáže. 

Léta plynula a na Tatru se pomalu ale jistě zapomnělo. V garáži přečkala sametovou revoluci i divoká devadesátá léta, až na sklonku milenia její majitelka zemřela a v rámci dědického řízení se Tatra znovu podívala ven z garáže. Nový majitel ji jen lehce opravil a pustil se do “tuningu”. Vůz dostal černé kliky, místo klasických chromovaných, silnější motor ze sportovní verze, nerezové výfuky a pár dalších úprav a najezdil nespočet kliometrů napříč Evropou. Dokonce se dvakrát po vlastní ose podíval i do Velké Británie. Ale jak už to tak bývá, čas plynul a Tatrovka skončila odstavená na zahradě. A právě tam ji poprvé uviděl Zdeněk, její současný vlastník. Dlouho přesvědčoval bývalého majitele, aby mu jí prodal, až se jednoho dne dohodli. Do Tatry se vrátil původní agregát a Zdeněk ji pomalu pomáhá získat zašlý lesk.

Tahle bílá Tatra zkrátka za svou historii nikdy neprošla generální opravou nebo renovací. Mnoho věcí zůstalo původních, všudypřítomná patina a nedokonalosti ale propůjčují téhle šestsettřináctce neskutečné charisma. Jasně, je rezatá, není možná v originálním stavu, topení tak úplně nefunguje, ale za každým tímhle detailem je nějaký příběh.

A jak bílá limuzína jezdí? Zadokolka a silný motor možná evokují nějaké ty myšlenky na zábavu odehrávající se dveřmi napřed, ale v tom vás musím zklamat. Totiž – onen vzduchem chlazený osmiválec leží kdesi za zadní nápravou. A je velmi těžký. Hnanou nápravu tak tlačí k zemi a ta přední zůstává trochu odlehčená. Zvláště na mokrém povrchu se tak vůz ne vždy úplně ochodně vydá směrem, kterým natočíte volant. Naopak stačí mokrá zatáčka a vyšší rychlost a Tatra opouští silnici po tečně.

V přímce je ale tenhle veterán překvapivě dost rychlý. Ve stovce se zařazenou čtyřkou točí jen necelé dva tisíce otáček a s chutí zrychluje. Maximálka je tak omezena hlavně řidičovým pudem sebezáchovy. Jeník Machačů, který toho času seděl na sedadle spolujezdce jen poznamenal cosi o tom, že “by to snad jelo i dvě stě”. Raději jsme se ale tuto tezi nesnažili potvrdit, ani vyvrátit. A pak je tu ten zvuk. Vzduchem chlazená V8 si při normální jízdě jen tak tlumeně pobublává kdesi zpoza zadní lavice, ale při vytočení se rozezní dost specifickou směsicí hřmění, šumění a pískání.

Řízení má kolem středové polohy poměrně velkou vůli a není kdovíjak přesné, na druhou stranu, uvážíme-li současníky vozu z domácí produkce, nijak neurazí. To samé platí i o brzdách. Samozřejmě je s Tatrou potřeba myslet dopředu a předvídat více, než se současným autem, ale s trochou obezřetnosti se neztratí ani v normálním provozu. Jediné, co tak v dnešní době vyvolá úsměv, je ergonomie ovládání. Přepínače světel mezi sedadly na středovém tunelu za řadící pákou jsou ale spíše roztomilý detail, než něco, za co bych snad chtěl Tatrovku nějak plísnit. 

Nebyly to jen jízdní vlastnosti a motor, co předurčilo Tatrovku do role vozidla pro “rovnější z rovných”. Hlavní byl vnitřní komfort a pohodlí. A v tom tahle limuzína exceluje dodnes. Podvozek zdatně tlumí nerovnosti, přes díry a kanály se přenese s lehkým zhoupnutím. Ani příčné prahy nejsou díky lehkému předku žádný problém. A mile mě překvapilo i odhlučnění, které snese srovnání i s mnohem novějšími auty.

Přední křesla i zadní lavice jsou vycpány obrovským množstvím molitanu a pružin a ze všeho nejvíc připomínají pohodlnou sedací soupravu. Zelené plyšové čalounění vypadá i po letech famózně a je příjemné i na omak. K pohodě na palubě přispívá autoradio Tesla 2110B, cestující mají k dispozici popelníčky ve dveřních výplních.  A  je tu spousta prostoru. Na zadních sedadlech (které mimochodem nedisponují bezpečnostními pásy) se dá opravdu rozvalit jako na gauči. Pak už stačí snad jen zavelet dopředu “Do Bratislavy, řidiči. A hezky svižně!”

Verdikt

Odpoledne s Tatrou 613 uteklo jako voda a já si ho opravdu užil. Před třiceti lety sice tahle limuzína vyvolávala v lidech často nepříjemné pocity, ale dneska se s ní může svézt i mladý floutek, jako třeba já.  Vzduchem chlazený osmiválec má charakteru na rozdávání a letitá karoserie pořád působí velmi elegantně. V interiéru sice opulentní luxus trochu kontrastuje s ovladači, které znám ze “stopětky”, jenže takové věci se veteránům odpouštějí. Na projížďku v Tatře s dokonalou patinou zkrátka jen tak nezapomenu.

Technické údaje

Motor: vzduchem chlazený vidlicový osmiválec
Výkon: 123,5 kW (167 koní)
Převodovka: manuální čtyřstupňová
Maximální rychlost: 190 km/h 
Zrychlení 0–100 km/h: 11,5 s 
Průměrná spotřeba dle výrobce: 14,5/100 km kombinovaná
Cena: kolem 150.000,- za nejlevnější kusy ve špatném stavu, renovované vozy kolem 800.000-1 mil. Kč 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Irwinek
17. listopadu 2018, 12:08
1

Kde jsou ty doby, kdy jich bylo na " dvorku " plno, tlumiče pasovaly do 505 GTi a gumy jakbysmet :-D To se to jezdilo :-D

reagovat
Vo
Vorlosup
17. listopadu 2018, 15:24
0

Ta věc je hrozně ošklivá. Působí to na mě jak Š 105 na steroidech...

reagovat
PepaSFI
17. listopadu 2018, 18:33
3

řek bych že ta bílá tomu vůbec nesluší, taky mám pocit že se dívám na vytuningovanou stopětku. A největší masakr je ten interier, ty ovladače. Auto které bylo vrcholem nabídky a ono to je zařízený čudlíkama ze skladu družstevní dílny na opravu traktorů.
Kdysi dávno, když jsem pořadateloval na rally, to měli záchranáři a moc si to chválili. Mělo to výkon, v kufru nádrž s hasící směsí a tryskama v předku, místo zadních sedadel víc výbavy než se toho vešlo později do celého zadku Octavie.

tazzz
17. listopadu 2018, 19:57
0

Jestli je T613 ošklivá, pak už nevím, jak má vypadat pěkné auto.Kamarád má dvě a kdyby měl vyhovět všem novosvatebčanům, kteří chtějí odvézt k radnici, pak by asi nic jiného nemusel dělat.Kamkoliv přijedou, všude je okolo obou tatrovek množství obdivovatelů, což není dáno jenom jejich relativní vzácností.Tlačítka v interiéru jsou šílená, protože jiná by v té době prostě Ivan nepovolil a vlastně ani u nás nebyly k dispozici.Vedle T87 a T603 patří T613 k tomu nejlepšímu, co kdy československý automobilový průmysl vyprodukoval.

Nimrod
18. listopadu 2018, 08:30
0

nějak ti utekla tatra 80 :-) nicméně za mě je to spíš tatra 77 než 87, a pak 600, poslední, v čem měl prsty, byť už hodně na dálku, ledwinka

PepaSFI
18. listopadu 2018, 09:17
2

na ty počty co se toho vyrobilo ty čudlíky mohli klidně koupit třeba u italů. Devizový hospodářství by se kvůli tomu nesložilo a Itálie tenkrát byla polokomunistická. Dyť ten panel vypadá jak na home made traktůrku. Ty tahací spínače se dávaly do traktorů a náklaďáků, to je fakt těžce mimo. Níž už se snad nedá jít, leda by se světla zapínaly přes klíček bošák.
Ještě k tomu vzhledu, T603 vypadá krásně i v dost divných barvách. Tomuhle snad sluší nejvíc černá. Vypadá velice elegantně, vyniknou na tom chromové detaily a ztrácí se široké spáry. Na té bílé je to přesně opačně, hlavně ty spáry vypadají hrozně.

Nimrod
18. listopadu 2018, 09:42
0

nakupování čehokoli za zdí pro byť i malosériovou výrobu byl neskutečný problém a málo kdy se to povedlo

PepaSFI
18. listopadu 2018, 09:49
1

no a v tom je ten děs tehdejšího hospodářství. Řezníci a zelináři si vyšmelili na západní auta a v autě pro ministry jsou čudlíky z traktoru. Vzhledem k tomu že tu dobu pamatuju a vím jak to chodilo, věřím tomu že to původně mělo vypadat jinak a někdo prostě rozhodl a ještě za to shrábl odměnu.

Safa
17. listopadu 2018, 18:14
6

Ty jo, Kubajs, kam na tyhle káry chodíš. V tom bych se fakt chtěl svést, nikdy jsem nejel v žádné osobní tatrovce...

reagovat
Breakthru
17. listopadu 2018, 19:36
4

Těžko se k tomu nějak objektivně vyjádřit vzhledem k tomu, kde a jak to auto vznikalo a pro koho...
Je to docela jednoduchý, byť zastaralý koncepce i konstrukce.Sice pohodlný, ale vždycky jsem měl pocit, že to je prostě nedotažený do konce.Slepenec z toho mála, co mohlo tehdá bejt...
Oceňuju, že to nechali karosovat v Italii u Vignale, ti z toho vykřesali maximum.....Pokud bych to srovnal s konkurencí jako BMW, Mercedes, Peugeot , Ford atd., tak Tatra nemá šanci...bohužel, ale to zarytí tatrováci neradi slyšijou.Je to český a ručně vyráběný, takže světová kvalita, líp to prostě nejde...Tehdá jsme byli strojírenská velmoc a svět nám záviděl.Jak se rádo mezi lidma tlačí...
Zatímco 603 byla v 50. letech extratřída, tak u 613 už to platit nemohlo.Kdyby tehdá vedení a lidi kolem Tatry nebyli tak zaslepení úspěchem z 30. let, tak by možná montovali něco i dnes...Jenže z posledních zbytků na tomhle stavěli do konce 90. let, ale to už byla marná veškerá snaha...Ta koncepce vše vzadu a vzduchem chlazenej motor měl skončit u 603 někdy ke konci 60. let....

Ale tohle konkrétní auto, ať mám na 613 názor jakejkoliv, tak je fajn, že je v týhle origo patině i s veškerejma neduhama.Jak je napsáno ve článku "auto má přeci jezdit" , tak tady je funkční a původní 41 let starý auto....

reagovat
tazzz
17. listopadu 2018, 20:08
2

Bohužel je to tak a podobné to bylo s motorkama, elektronikou a vlastně vším v zemích bývalé RVHP, kde jsme byli díky našim konstruktérům jednoocí králové mezi slepými.Holt hlavní byly schůze, podpora Kuby,Vietnamu atd. a vývoz uranu do bolševické Mekky.

VK
VK
17. listopadu 2018, 20:15
0

To nebylo zaslepeností úspěchem 30. let, to bylo množstvím disponibilních investičních prostředků. Jichž se holt většina z politického rozhodnutí cpala do výroby náklaďáků, pancéřů a stavby automobilky na Slovensku. Takže příkaz zněl, výroba osobních automobilů bude nadále probíhat kapitálově co možno nejméně náročným způsobem. Tedy především se zachováním stávajících koncepcí, na přelomu 60. a 70. let do sériové podoby Škodovkou vyvinuté vozy tomu padly za oběť úplně, nebyl investiční kapitál na nové linky. V Tatrovce to znamenalo zůstat u koncepce 30. let a to ještě byli rádi, že 613 vůbec uhájili.

Breakthru
17. listopadu 2018, 20:29
3

VK:no, napsali si v podstatě to, co jsem tu uvedl.Pro ně to bylo dostačující, jakejkoliv pohyb dopředu i u samotnejch tatrováků byl nepřípustnej.My to umíme nejlíp...smutný je, že tohle bylo zcela nově vyvinutý auto.Klasická koncepce by vývojově nebyla o moc dražší, možná ani vývoj vodníka oproti vzducháče.V 70. letech ani nemuseli vyvíjet motor s OHC rozvodem, mohli zůstat u OHV, ale chladit to vodou....Motor by zůstal jednoduchej, možná i jednodušší a kompaktní, navíc by byl tichej...
Já vím, že vývoj osobních aut natož luxusních nepřipadal v úvahu.Celkově centrální plánování byl nesmysl...Jen mi příjde smutný, jak málo by stačilo ke kvalitnímu autu.Ale dnes se i na tenhle kus hovna v dobrým vzpomíná.Nic proti 613, ale proti čecháčkovství, se kterým se setkávám na srazech...Jakmile má někdo něco z východu a hlavně z ČSSR, tak nic lepšího nebylo a hlavně tehdá to bylo super, všichni měli všechno, když něco nebylo, tak se někdo někde podmázl nebo se něco ukradlo a hlavně jsme tehdá byli jedničky, všchni nás obdivovali a vyváželi jsme do celýho světa, kde nám za to trhali ruce a to i na Západ (rozuměj do SSSR a na Kubu)....
tazzz:souhlas.V podstatě vývoj se zakousl někdy v 60. letech, pak už se jen zlepšovalo stávající...viz škodovka 742...Jawa a dvoutakty....

VK
VK
17. listopadu 2018, 20:45
0

Tam nešlo ani tak o náklady na vývoj, to by se bylo zvládlo - koneckonců se i zvládlo - jako o to, že na jakoukoli změnu koncepce, byť na něco tak jednoduchého, jako vodou chlazený OHV, by pro sérii bylo potřeba novou výrobní linku. A na tu nebyly investiční prostředky.

Breakthru
17. listopadu 2018, 20:53
1

já vím, že situace nebyla jednoduchá, že to prostě bylo na hovno, vedení zkostnatělý , ale prostě v tom všem možným, tak vzniklo na to málo něco ucházejícícho, v globálním měřítku to nestálo za nic, ale u nás to tehdá bylo prezentovaný jako špička, kterou nám všichni závidí.Nebylo a není tomu tak.Co bylo, bylo...Já jen tak nějak si chtěl kopnout do všech zaslepenejch veteránistů , co to ještě dneska vynášijou do nebes.Auto samo o sobě je to zajmavý jako rarita, ale ve srovnání se zbytekem to není nic úchvatnýho....
Ale myslím si, že by se určitě soudruhům hodilo vyvážet na Západ.Valut bylo potřeba, ale prostě z tohodle paskvilu Marky, Franky a Libry nepadaly....

Irwinek
17. listopadu 2018, 21:39
0

Nechci tady působit jako staromilec, ale pánové, položte si jednu základní otázku - kdo měl tu možnost srovnat tohle auto v té době s auty té doby na západě?
Bude to znít asi divně, ale kluci, kteří tenkrát papaláše vozili na " západ " by Vám asi řekli dost zajímavé věci - třeba o tom, jak proháněli mercedesky a báva na dálnicích, jak se jim sice v cizině v garážích smáli kvůli ovladačům, rádiu, atd atd , ale kdo se v autě svezl, vyjadřoval se velmi pochvalně o jízdních vlastnostech . třeba " bufík " tehdy rozhodně nebyl běžná záležitost ( pravda, tady to byla nutnost vhledem k chlazení vzduchem, ale v autě čekající řidič to viděl jinak - bufík prostě jel celý den a tak u " čecháčků " sedělo osazení z medvědů, oplů,... )

Breakthru
17. listopadu 2018, 21:52
2

Irwinek:jediná myšlenka, kterou jsem se tu snažil napsat byla ta, že to auto mohlo bejt lepší....Vývoj toho auta začal někdy v 60. letech, v roce 1968 Vignale dostal zakázku spolu s hotovým podvozkem a motorem a na to musel ušít karoserii....Pokud by tam byla klasická koncepce a vodou chlazenej motor, tak by karoserie dostala úplně jiný line....A ikdyž Vignale nikdy nedosáhl takový velikosti jako Ghia, Pinninfarina, Bertone , Giugiaro, tak tvořit uměli....
nostalgie je nostalgie.I na to blbý se po letech vzpomíná s úsměvem....ale co už.Co vzniklo vzniklo a to ostatní je bohužel jen kdyby....

Irwinek
17. listopadu 2018, 22:12
0

Breakthru : Vzal jsi to na sebe, ale tak to myšlený nebylo. Byla to jen poznámka k T 613 a všeobecnému zatracování všeho minulého.

Breakthru
17. listopadu 2018, 22:19
0

to byla jen reakce na staromilectví....nemám potřebu bezhlavě kopat do všeho minulýho.Ono je mi to i vcelku jedno, jen doufám, že se nic takovýho už nevrátí..
a žiju v kraji, kde se na tuhle dobu v dobrým vzpomíná.Takže nějakou averzi prostě mám....

PepaSFI
18. listopadu 2018, 09:41
0

bufík se dával taky do Trabanta, ještě ho mám schovanej. Taky je potřeba nezaměňovat příčinu a následek. Ono to v té Tatře ani jinak nešlo, to by tam museli dát výměník na výfuk jak v Trabantu, topilo by to všelijak a někdy i smrdělo, což u auta téhle kategorie je nevhodné. A celkem nepochybuju že západní auta podobné kategorie to nezávislé topení měla. Ono to totiž je potřeba srovnávat se srovnatelným. Je to auto dělané maloseriově, určené pro nejvyšší státní představitele a vrchní vedení velkých firem. Auto které by mělo vysoce překračovat skoro cokoliv co v té době mohli vidět i v tom západním Německu.

Irwinek
18. listopadu 2018, 10:34
0

Jo, to je fakt, jen " východ " vyráběl a v podstatě dodnes vyrábí papaláškáry :-D
Ale " bufík " v té době skutečně nepatřil mezi " běžnou " výbavu vozidel na západě, a dokonce ani do zvláštní. Obecně se soudilo, že auta téhle kategorie mají dostatečný topný výkon a s tím, že by v nich někde seděl šofér půl dne se jaksi nepočítalo :-D U nás tedy taky ne, ale vzduchem chlazený motor jiné řešení nenabízel .

beastar
18. listopadu 2018, 11:48
6

Mě se úplně 613-1 nelíbí. Z pohledu dneška je to bastl. Jak píšete tehdy to bylo trochu jinak a dělalo se z toho co nabízeli domácí dodavatelé. A to pro luxusní limuzíny nebylo moc. A v tom interiéru je to vidět nejvíc.

Mohlo to bejt lepší? Jistěže. Muselo? Nikoliv. Když se podíváte na zadání. Výsledek je dostačující. A tehdy rozhodně nebylo peněz na nákup zvenku ani vývoj přehršle.

Ehm k té západní konkurenci. Srovnatelná auta samozřejmě naprosto jednoduše mít tzv. bufík mohla. O tom že to nebylo běžné bych nepochyboval.... Je to běžné dnes? Jinak e23 bylo horší auto než 613? O tom silně pochybuju. Už jenom jízdní vlastnosti jsou úplně jinde. O w116 6.9v8 nemluvě. Elektrická výbava a tak dále je naprosto běžná. Kdyby se srovnali ceny tady v tehdejším banánistánu a v ndr tak ta tatra nakonec nebyla ani levnější.

Takže prosím pohádky pro malý komunisťátka stranou. Tohle by v 70s letech nikdo na západě nijak extra neadoroval a asi by to ani netrhalo prodeje. Jinak mám 613 rád. Zejména 4. Ta je až obskurně poskládaná. A neuvěřitelně pohodlná. A electronic ten má skutečně rovnou výbavu západní konkurenci. To 1 fakt ne a bufik to nezmění:)

Irwinek
18. listopadu 2018, 15:26
0

beastar : nepsal jsem, že e23 byla horší než T 613, W 116 6,9v8 taky nebylo auto, které by se běžně přidělovalo úředníkům, byť ve vysokých funkcích. A když jsem psal, že tam kluci vozili papaláše, tak ti, kteří si tam ty Tatry zkoušeli, byli taky jen šoféři papaláškár. Úplně obyčejní řidiči, kteří si tam krátili dlouhé čekání tím, že si půjčovali auta a v rámci možností s nimi " blbli " někde na kusu parkoviště, nebo kde.
Mimochodem, zrovna v ndr se tatra dala koupit ( tedy spíš objednat ). Myslel jsi asi nsr :-D
Jo, tatra nebyla levná, ale pokud se dostaneš někde ke starým katalogům, tak než v nsr zakázali auta s jedním brzdovým okruhem kvůli bezpečnosti, tak ani škoda 1202 stw nepatřila mezi nejlevnější. A nějak jsem si nevšiml, že by auta téhle kategorie někde trhali prodeje ( teda myslím papaláškáry )
A už přestaň s těma komunistama, tady Ti to nikdo nežere, ani nebere ( tedy alespoň doufám :-D )

beastar
18. listopadu 2018, 17:03
0

Jo jo myslel jsem samozřejmě NSR. Tak člověk se splete. Mimochodem ty objednávky v tom NDR bych chtěl taky reálně vidět. Hlavně potom na jedničkovou 613. A co se týče komunistů, tak prostě v té době zrovna tohle auto vznikalo v bipolárním světě takže mi to nikdo žrát nemusí. Tak to prostě bylo. A taky proto některý auta vypadají tak jak jsou:) To znamená mnohem horší, než to co vznikalo tehdy právě na tom západě. Chápu že kdo tu dobu vyloženě prožil tak si tyhle auta jako je 613 idealizuje, ale je třeba být objektivní.

Já chápu o čem píšeš a je mi to celkem jedno jak to bylo. Já ti jenom psal že bufík nedělá z horšího auta lepší. A samozřejmě že eskáda ani sedmička nebyly auta pro běžný lidi, ale to 613 taky ne. A u nás se to přidělovalo i běžným úředníkům? To asi těžko a když to dostal někdo níže postavený tak jenom proto, že nic jako pětka, nebo senator(například ať mě zase nechytáš stupidně za slovíčko jak je ti podobný) nebylo. A cena jakože vysoká bylo myšlený tak, že fakt dělník v ČKD si na tu Tatru ani nevydělal chápeš,) Což samozřejmě ano! Na e23 taky ne.... Bože je to tak těžký pochopit nebo to děláš vyloženě schválně???

Ty si to možná taky tak nemyslel. Ale tvoje původní tvrzení vyznělo že 613 byla prostě nedostižná a tehdejší západní produkce v téhle třídě (auto pro nejvyšší představitele podniků a státu) na ní těžce neměla což je BS. Možná sem tě jen špatně pochopil. A na důkaz toho si uvedl jako skvělou nedostižnou výbavu bufík:) Kterej teda měli třeba americký náklaďáky už někdy v padesátejch letech. Možná jsme se jenom nepochopily v což doufám. 613-1 rozhodně nebylo nijak nedostižný ani pokrokový auto. Asi tak.

beastar
18. listopadu 2018, 17:06
0

Jo a k těm prodejům :D Těch sedmiček se vyrobilo (a tudíž i prodalo) daleko víc než Tater... když do toho zahrnu i Sklasse tak to v porovnání s tatrovkama (hlavně pro stát páč nikdo jinej na to neměl) je tristní. A ta slavná 613 je úplně v prdeli. Což možná taky bude kvůli tomu, že venku to nikdo nechtěl a doma byl omezenej trh. Zatimco to zlý kapitalistický bmw prodávalo asi ve 40 zemích už tehdy dost úspěšně...

Irwinek
18. listopadu 2018, 17:25
0

Nepochopení je základní lidská vlastnost :-D
Při cestách na " západ " se přidělovala " lepší " auta, což tedy v té době byly právě 613 , další možností Volha 24, A bufík jsem uvedl prostě proto, že jsem si na něj vzpomněl, a proto, že si ho kluci chválili.
Nedělám zas takový rozdíl mezi 1,2 a mezitypy. Pro mne to prostě byla T 613. T 700 už byla jinde.
Ale pokud by jsi o to vyloženě stál, mám ještě funkční kontakt na garážmistra, co je měl na starosti. Začínal na 603, pak 613, 700, pak bmw, protože medvědi u nás neprošli a když přišly A8, tak už to chodilo jen do servisů i kvůli " gumičce do stěračů ".

Breakthru
18. listopadu 2018, 18:00
0

naše zboží nemělo ve svý době konkurenci a vyváželo se...jenže po revoluci tu najednou byla konkurence ze Západu nabízející lepší poměr cena kvalita a i na Východě, kam se vyváželo, byla konkurence a najednou nikdo neměl zájem....plácání sedmistovky ze zbytků 613 už bylo docela smutnej způsob jak zůstat stát na vlastních.....

já vždycky miluju, když jsem někde na srazu a k nějaký 613 se seběhne hlouček lidí a nadšenej tatrovák popisuje jakejže klenot to tehdá vyrobili, taky to němělo konkurenci, mělo to výkon a měkký křesla....a jakmile se tam připlete takovej kokot jako já, co začne oponovat, tak je zle....protože vše vzadu a vzducháč je maximum, lepší tehnologický řešení neexistuje....lidem tady se nemůže sahat na zázraky minulejch let....

Irwinek
18. listopadu 2018, 18:18
0

Je zajímavé, že mezi nejprodávanějšími auty světa není žádné " zlé kapitalistické bmw ", ba ani s klasse, ale zato je tam popelnice z " východního bloku " :-D
o počet a vyrobené kusy tady přeci vůbec nešlo - nemůžeš přeci srovnávat 15 mil čechů na straně jedné a 63 mil západních němců, 16 holanďanů, 15 belgičanů,..... ( francouze vynech, nikdy by si německé auto jako služební nekoupili, když měli Peugeoty, Citroeny,.., stejně, jako italové a britové - tedy mluvíme o státních úřadech ) + afrika atd.
mimochodem, e23 bylo vyrobeno ve všech verzích cca 285 tis, a to si jí mohl koupit každý, kdo na to měl. T613 - 1 pak 4581 a ke koupi nebyla, i když jsi měl peněz dost. Rozhodně neříkám, že by se jich prodalo kdovíkoli, kdyby byla normálně v prodeji, ale kdyby si bmw mohli kupovat jen úřady a větší podniky, taky by jich nebylo tolik.
a někdy se s tím svez - zapomeň na všechny moderní výdobytky a užij si jízdu.
taky bych Ti doporučil rover P5, klasické mb 1000, warsavu,.....
https://auto.idnes.cz/komunisticky-skvar-nebo-rarita-d3l-/auto_ojetiny.aspx?c=A040916_170734_auto_ojetiny_fdv

VK
VK
18. listopadu 2018, 18:45
0

Je pravda, že kdyby soudruzi přeci jen investovali do sériové linky pro 613 ještě to třeba pro export označili nějak jako Škoda-Tatra, prodávat by se to na devizových trzích asi dokázalo. Koneckonců embéčka, stovky, stodvacítky se dokázaly kvůli devizám prodat rovněž, mít tehdy nějaký vrchol nabídky v podobě šestsettřináctky, prodat by se byl dokázal a možná to nemuselo být ve srovnání se škodováckou produkcí tolik dumpingově pod reálnou nákladovou cenou. Alespoň z počátku.

VK
VK
18. listopadu 2018, 18:47
0

Mimochode, věděli jste, že se v Belgii vyráběly licenčně klasické Volhy na taxíky?

Breakthru
18. listopadu 2018, 18:59
1

já myslím, že tam probíhala montáž a párovali to s Indendorem 2.3D....

Irwinek
18. listopadu 2018, 19:02
0

jojo, a cpali dam diesly :-D
vrcholem nabídky byla volha M24 Break Diesel s výbavou Luxe za 198 OOO franků. Dělala to firma Scaldia. pak byl ještě dovozce N.V.Sobimpeck, který dovážel volhu 21 a montoval do ní motory Perkins Four 99 1620 ccm a 48 koní.

beastar
18. listopadu 2018, 19:06
0

Irwinek jo jako už jsme oba u kdyby bývalo bylo. 613 samozřejmě na poměry východního bloku bylo povedené a vcelku pohodlné auto. Ty jednotlivé generace se dost liší. A ano 700 už byl jen výkřik do tmy. Dneska by mi to jako veterán nevadilo doma ani za bž. Je to hezkej relikt doby.

A automobilku Tatra na tu nedám dopustit. Jenže i ona je obětí tehdejších změn. Zejména politicko společenských. Jinak samozřejmě 613 je pohodlná, prostorná limuzína. Která ale mohla být mnohem lepší. Mohla ale nebyla. Zastarale linky i auta nemohla bez investice ze zahraničí konkurovat přílivu západních limuzín. Kór v turbolentních 90s kdy teoreticky mohla zaniknout i škodovka. Kterou dle slov lidí z tehdejšího vw zachránil projekt Favorit. O kterym věděli už než to komouš zabalil.

Irwinek
18. listopadu 2018, 19:41
0

vem si třeba jen, za jakých podmínek vznikly kontaktní čočky - dětská stavebnice Merkur :-D
ale na druhou stranu, nemám pocit, že by to dnes bylo nějak moc odlišné - elektrotechnická firma má na skladě místo elektromateriálu plné regály letní kapaliny do ostřikovačů - v listopadu - přijde Ti to jiné, nebo snad úsměvné?
Něco je tady i nadále potlačováno.

Breakthru
18. listopadu 2018, 21:07
0

což o to, konstruktéři tu byli na úrovni.Měli nápady a chuť tvořit , ale spousta věcí přišla vniveč....
O vývoji škody 742 se traduje citát "ze shora" na obhajobu všeho vzadu "Chladič už máme vepředu, tak pak dáme i zbytek"....Nikdy se tak nestalo a ikdyž byly prototypy v různým stádiu rozpracovanosti , což taky nestálo málo peněz, tak z nich byly v podstatě použitý jen kliky, budíky a průdochy topení.Ze strany papalášů nebyla snaha jít nějak extra vpřed.....
O Favoritu se ví, že Bertone musel použít hranatý světla, což celý auto změnilo.I tak málo stačí a nadřel se, aby z toho udělal pěknou káru...
Tady se zase nadřel Vignale, když dostal podvozek s motorem vzadu.Věřím tomu, že kdyby byl vepředu, tak by záď byla nižší, delší a došlo by ke změně úhlů čelního a zadního okna, což by změnilo celkový linie a ta 613 by vypadal z boku aspoň normálně....Stejně tak použití chladiče u vodou chlazenýho motoru by si vynutilo klasickou masku.....
Sice tak tehdá vznikla zajmavý rarita, protože mě nenapadá jiný podobný auto s takovou koncepcí , ale na klasický koncepci by se možná vydrželi třepat dýl...

krab
19. listopadu 2018, 11:18
0

Tyhle příběhy o vývoji auta, který pak nakonec stejně proběhl jinak mě taky moc baví. A nejenom u nás za totality to prostě byl problém. Angláni taky něco kolikrát vyvinuli způsobem, že se divíš. Aut, co vznikly jako bizarní skládačky mají fakt dost. taky mě to baví. U nás byl specifickej problém v tom, že chyběly reálné západní peníze na nákup toho, co bylo potřeba. A tak se projekt přizpůsobil možnostem domácí výroby dílů. Ten Favorit je poslední takovej příklad. Škoda 742 údajně nebyla nakonec předokolka, protože v RVHP nebyl dostatek surovin a výrobní kapacity na výrobu homokinetických kloubů. Jestli je to pravda nebo to bylo trochu jinak nevim, ale ilustruje to ty poměry a důvody proč nakonec auto nebylo tak dobrý jak být mělo.

Tatra 603 je z mýho pohledu opravdu atraktivní legenda. Tatra 613 , sice s krásným Vignaleho designem, už byla dílem všelijakých kompromisů a umění možného. Nakonec interiéry těch posledních, před re-stylizovanou T700 od Václava Krále, ty byly děsný. Tahle bílá chromka je fakt zajímavá, i tou zelenou barvou čalounění.

A kdybych si zahrál na nějaký "kdyby" , tak kdyby to tehdy šlo, tak si 613 udržela ten design od Vignaleho víc do puntíku, vyrábělo se i to krásné kupé a místo vzduchem chlazenýho motoru vzadu o výkonu 165 koní, by měla americký motor Chrysler 6.2 litru vpředu s automatem, přesně jak to angličani udělali v té době s automobilem Jensen Interceptor. Prostě novodobá Tatra. T603 jako poslední v té klasické tatrovácké koncepci a tohle jako luxusní novinka. Ale nakonec i ten Jensen zkrachoval v roce 76 myslim... a to ho vyvíjeli na západě. :) Takže ani můj nápad by asi moc díru do světa neudělal.

Inženýr
19. listopadu 2018, 13:18
0

Technologická zaostalost našich aut někdy (asi) od konce šedesátých let je bohužel do očí bijící. Jak moc dobře víme, tak se to netýkalo jen Tatry nebo výhradně ČSSR. Já mám ovšem ten názor, že kdyby se chtělo tak by se to bez větších problémů dokázalo udělat, a ty peníze by se taky našly.

Víme jakou vojenskou techniku dělal Sovětský Svaz (a my jsme na tom taky nebyli relativně špatně) po celou dobu své existence, a ono taková stíhačka je jinak sofistikovaný nástroj než-li automobil ze 70. let.

Irwinek
19. listopadu 2018, 13:18
2

Jo, to kupé bylo fantastické

Breakthru
19. listopadu 2018, 19:30
0

šlo by všechno...jen tehdá se neumělo pořádně nakládat s penězma a přemýšlet dopředu.Kdyby komáři nepadli, jezdili bychom tak možná v třetím faceliftu Favorita v lepším případě druhým omlazení Felicie...
ale motor by nemusel jít zvenku.Motoráře jsme měli slušný, třeba v 80. letech v Kopřivnici vyvinuli prototypovej motor pro Tatru 625.Vodou chlazená V8....ale s klasickou koncepcí by šlo využít automatu od subdodavatele.Tyhle věci nemá smysl vyvíjet, když jdou nakoupit hotový, funkční a ozkoušený...
Ale mám za to, že v těch otevřenejch 613 byl automat...

Nimrod
19. listopadu 2018, 20:14
0

ty si to furt představuješ jak hurvínek válku... tak koupíme automaty ze západu, vždyť je to easy...
v 60. letech naše meopta chtěla udělat velkoformátový fotoaparát grandina s tím, že carl zeiss v jeně, čili původní zeiss v té době ve východním neměcku, udělá objektivy. a že objektivy to budou jedny z nejlepších, které budou moci bok po boku stát spolu ze západním zeissem na pultech, jen tyhle východní budou ještě exkluzivnější, protože se plánovala výroba pouze 1500 objektivů, a dále 200-300 pro volný trh, víc nic. problém byl se závěrkama, v drážďanech byl prestor, jinak nic. a prestor nebyl absolutně schopen vyrobit kloudnou závěrku v požadované době, naprostá hrůza. přitom tu byl friedrich deckel, který dělal závěrky compur, sídlil v mnichově a mlátil závěrky jak baťa cvičky. přesně ty by v jeně potřebovali, jsou to rozšířené, léty prověřené kousky používající všeobecný standard rozměrů.... jenže co myslíš? ano, nikdo jim nepovolil koupit těch 1700-1800 kusů, protože to bylo ze západu. nakonec bylo vyrobena necelá stovka objektivů, většina z nich jen jako prototypy a to v průběhu 10-15 let...

krab
19. listopadu 2018, 20:15
0

To kupé bylo teď nedávno v AMS Classicu, je tam o něm pěknej článek. Vůbec by bylo zajímavý takový auto zkusit vyrobit jako ultimativní restomod. Třeba to napadne někoho, kdo má ten sen to udělat a peníze. Jsou tu konstruktéři, co umí kouzlit. Třeba určitý dílčí součástky podvozku na Sigmě TN jsou v prvotřídním provedení. A taky to není laciná hračka...

Taková "Singer" Tatra 613 Coupe :) Technika i podvozek by určitě šlo udělat hodně zajímavě. Akorát ten interiér dobovej byl nic moc. Muselo by se to celé vkusně předělat. Otázka jestli by o takovou Tatru byl ve světě zájem...

Breakthru
19. listopadu 2018, 20:26
0

jenže automat je něco, s čím u nás nikdo neměl zkušenosti.Vždyť se tady v tý době nedal vyrobit ani homokynetickej kloub.A ta přehlídková Tatra měla tuším Borg Warnera....
Do některejch Škodovek se myslím montovaly karburatory Solex a Weber.Do Favorita licence Pierburgu .
Za 20 let tři italští designeři karosovali auta - dvakrát Škodovku, jednou Tatrovku.
A největší nákup ze Západu?Licence Avie....
Proč by nešlo nakoupit automaty?

Nimrod
19. listopadu 2018, 20:31
0

kusově se nakupovat občas dalo, ale ve větším množství ne. a nikoho nezajímalo, jestli to někdo v sovětském svazu umí nebo ne. když to nikdo neuměl, tak se to zavrhlo, jako mnoho skoro hotových projektů...
co se týče licence, nezapomeň, že renault pomohl založit dacii... a licence saviemu patřila také renaultu
ohledně zákázek pro designery netuším

krab
19. listopadu 2018, 20:34
0

Víš co, ono buďme rádi, že jsme v tom už nežili... Ono jakoby ze západu nakoupit pro strojírenskej projekt šlo, ale složitě. Někdy iracionálně soudruzi podniku nebo někdo nad nima nepovolil a někde zase jo. A ty licence ze západu? Hodně to šlo s Italama a Francouzema, tam byly nějaký kamarádšofty asi s místníma socialistama. Ale taky se sem dováželi třeba Fordy Anglia a pak Cortiny z Dagenhamu. Přitom nic ze západního Německa... Snad leda Gott si mohl koupit Mercedes. :)

Nimrod
19. listopadu 2018, 20:41
0

já rád jsem, že jsem to zažil jen chvíli... a nezbývá než doufat, že se nic podobného nevrátí

Breakthru
19. listopadu 2018, 21:03
0

Giugiaro navrhl Škodu 720
Vignale Tatru 613
Bertone Favorita
Při vývoji fáčka se uvažovalo nad licencí motoru , ale s lincenčníma podmínkama to není jen tak, takže se nakonec modernizovalo starý OHVečko...
U posledních 136 vyváženejch na západ se použivalo vstřikování a katalyzatoru taky ze Západu.Tuším Bendix....Na exportní zboží se dalo cokoliv...
Krabe:z NSR se sem vozil Escorti a Sierry....a co vím, tak v 60. letech se sem dovážely z NSR i Taunusy....

krab
19. listopadu 2018, 21:13
0

Breakthru - jo máš pravdu. Byly tu i Fordy z Kolína... Já vím, že moje Cortina 1300 Deluxe byla z Mototechny tehdy. Takhle předtím šlo koupit i daleko dřív Fordy Anglia a pak první Cortiny. Už si to nepamatuju, ale byl tam s Angličanama nějajej výměnnej obchod. :) A jo, v 80. letech se vozila do Tuzexu Sierra i Escort. Myslím, že táta říkal, že de-fakto pro toho kdo měl ty konexe a hlavně valuty tak šlo přes Tuzex dovézt i co nebylo v ofiko nabídce. Ale myslím Opel tu nikdy nebyl a komouši nikdy nepovolili dovoz Volkswagenů třeba. Brouci tu nebyly vůbec... A Golfy myslím jen individuálně jako ojeté, ne nové. Z těch západních aut tady byly právě Fordy, francouzský značky prakticky všechno, ale zase třeba ne Renault 4, přitom ten dělali licenčně v Jugoslávii, Italská auta a kupodivu navíc Saaby. Myslím tátovo oba Saaby taky byly původně z Mototechny koupený. ( koupeno jako veterán dávno po revoluci - tehdy to bylo pro nás úplně mimo...) Možná toho bylo víc určitě jsem na nějaký značky i zapomněl...

Breakthru
19. listopadu 2018, 21:22
0

Ford byl v 50. letech jedinou západní značkou, co k nám dovážel auta...Z UK tady byl ještě oblíbenej Hillman Minx a pak Austin Allegro.Brouci se sem dostávali individualně, taky je tu dost kousků dovezenejch v 60. letech.
Ale Cortin MKI a MKII se tu sem navozilo vážně hodně, jak to bylo s MKIII nevím.Ty se sem hodně navozily po roce 1989, kdy tyhle auta na Západě stála pakatel...
Od Opelu tak možná Daewoo Racer :D
A Fiati tu byli taky...z Polska, Jugoslavie a z SSSR :D
ale zajmavý je, že se u nás v 60. letech prodávala i Toyota...Coronu prej měl Grossman

Breakthru
19. listopadu 2018, 21:37
0

ještě z těch francouzskejch aut mě napadá Simca a Chrysler....těch tu taky bylo poměrně dost

krab
19. listopadu 2018, 21:48
0

Jo, bylo toho dost. Já měl Simcu 1301 ještě před Cortinou. To byla doba, kdy jsem měl čerstvej řidičák, tak kolem roku 2000. A to jsi mohl mít ojetý Fávo za 30 anebo za 20 právě třeba starou Simcu, Fiat 127 se dal sehnat - taky jsme ho měli ( toho bych chtěl mít i dnes) anebo právě MK2 Cortinu. Těch tu bylo fakt dost. Jo a japonský auta tu byly taky. Zrovna mám v "šuplíku" článek hotovej o Corolle GT z roku 82, ale ta se sem dostala k majiteli až po revoluci ze Švýcar. Ovšem Corona tu byla a měl jí fakt Grossman. Pár jich renovovaných jezdí na srazy. Pak tu byla i omezeně Honda Civic , pak taková malá Honda Z600 Coupe ( ta se mihla ve filmu Jáchyme, hoď ho do Stroje - přijel s ní pravý Uko Ješita) , Mazdy nevim se přizná, ty asi jen individuálně jestli něco a Datsuny taky ne.

Z těch Anglánů přesně ještě Hillman a Austin Alegro. Zajímavý ale třeba mi vyprávěl člověk od kterýho já mám Lotuse Elise, tak ten míval kdysi v 70. letech v Prostějově, odkud byl, Triumpha Spitfira a se ženou s ním jezdili. Ukazoval mi fotky. No, asi měl zvláštní protekce... víc jsem se radši nevyptával. Takže ono tu jezdilo leccos.
-
Komentář upraven 19. 11. 2018, 21:48:35

Breakthru
19. listopadu 2018, 21:54
0

Když já sháněl svoje první auto, tak Cortiny byly už jaksi v nemilosti a většinou to byly pastoušky, to stejný Taunusy.Ale Sierra byla taky fajn...ikdyž to vlastně bylo moje druhý, ale první oficiální:D

Ta malá Honda pak bejvala i v Nemocnici na kraji města, jezdil s ní myslím Abrahám...

Nimrod
20. listopadu 2018, 03:58
0

simcu 1301 kupoval děda tehdá novou :-)
saaby tu byly, stejně jako volva, protože švédsko bylo neutrální
táta mi několikrát říkal, že když chodil do tanečních před nějakými víc jak 40 lety, tak někde v praze parkovalo iso rivolta s4. netuším, kdo si to mohl tehdy dovolit. i děda, když kupoval simcu, tak byl rok pracovně v egyptě (děda byl matematik, učil tam), až pak na ni vůbec měl. takže pokud měl člověk kontakty (a prachy), asi se fakt dalo dovézt lecos, jak psal krab

Nimrod
20. listopadu 2018, 05:08
0

jinak k té době... supr jsou zašlapané projekty https://www.ceskatelevize.cz/porady/10209988352-zaslapane-projekty/dily/

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
18. listopadu 2018, 09:20
0

Kubo, fakt super. Nevim, kam na vsechny ty auta chodis, ale je to parada. Jsem rad, ze Krab odesel a misto nej jsi tu ty. Tvoje recenze mne neskutecne bavi, navic mas skvelej vyber aut. Je to podle mne opravdovej navrat k puvodnim korenum Autickare. Tak drzim pesti, at to neprestane bavit tebe. ;-)

reagovat
beastar
18. listopadu 2018, 11:52
4

Ok. Jen mi to ke Krabovy přijde dost nefér. A asi to každej tak nevidí. Každopádně je tohle zajímavější než parafráze jak jezdí novej korejec 5x jinak.

VK
VK
18. listopadu 2018, 11:58
0

Krab přece odešel o vlastní vůli na lepší, jaképak nefér?

beastar
18. listopadu 2018, 12:09
0

Takhle to nemyslím:)) Ta tvrdá upřímnost v tom... Jsem rád že krab odešel.

VK
VK
18. listopadu 2018, 12:29
2

A což to já zas Kraba vždycky četl rád.

Skipper
18. listopadu 2018, 12:35
0

To já teda rád nejsem. Na druhou stranu, můžu si ho přečíst na Garáži a Kublajz je fajn přírůstek...

krab
18. listopadu 2018, 12:37
3

Já myslim, že knightrider to míní tak, že je rád za Kubu ... prostě že v těch starejch kárách pokračuje někdo, když já na to tu nemám čas.

Po vzoru samolibosti Vaška Klausů musím dodat : Krab byl ten, kdo toho kluka ušatýho Kubajze doporučil ať píše hlavní články nejen blogy ... :)

A taky jsem rád jak mu to jde, ty články čtu rád. A i s papalášskou T613 si poradil dobře. Jak řiká Beastar, je to rozhodně nejzajímavější článek z poslední doby. ( vyjma Vavrise a jeho známýho, nadšence s Mclarenem. To byl boží příběh)
-
Komentář upraven 18. 11. 2018, 16:55:29

Nimrod
18. listopadu 2018, 12:57
2

krab píše skvělé recenze aut (a životopis sally), kubajs zas má velice dobré "filozofické" články. takže já jsem rád za oba, ale netvrdil bych, že jeden může nahradit druhého

Safa
18. listopadu 2018, 15:51
3

A já se v duchu filozofických úvah Kubajze (a s odkazem na perex článku) ptám: Může nezávislost (tohoto magazínu) vzbuzovat závislost (na čtení tohoto magazínu)? A jako správný samolibý hejsek a ultra kadeřník dodávám: Ano, může. :o)
P. S. Kdybych měl vlastní motoristický web (jakože ho asi nikdy mít nebudu), chtěl bych do redakce Kraba i Kubajze. A vlastně drtivou většinu lidí, kteří stvořili obří špagetové monstrum zvané Autíčkář. Takže cedníky na hlavy, pánové...

krab
18. listopadu 2018, 16:58
0

P.S. : Šáfa on wheels s podtitulem Miata forever.... tak do toho půjdem he he! Nezávislost Autíčkáře ale fakt tu závislost vzbuzuje, to máš fakt pravdu. Taky každej den poctivě koukám co vyjde. A i kdyby vyšlo jednou za tejden, tak bych si trpělivě počkal...

Pe
Pepin
19. listopadu 2018, 12:07
0

Jaká sportovnější verze? Žádná nevznikla... Nanejvýše dobové hasičské speciály s ostřejším časováním a dalšími úpravami. To však není sportovnější model. Později bychom ještě mohli zmínit dvojici vozů GTH, kde již úprav bylo podstatně více. V případě prvního je však motor stále ve voze, zatímco příběh druhého je složitější. S jistotou však lze říci, že v testovaném automobilu se neobjevil. A další věc, motor není usazen za zadní nápravou, jako tomu bylo u všech předcházejících modelů s motorem v zádi, nýbrž nad ní. Právě to činilo T613 velmi zajímavou a také mnohem jistější. Traduje se dokonce, že v Porsche na toto řešení jen mlsně hleděli. Zda je to pravda těžko říci, ovšem neduh jejich modelu 911, společný s řadami T77 až T603, by to jistě zmírnilo. Těší mě samozřejmě, že se věnujete také Tatrovkám, nicméně když už, nechte si to buď od majitele, nebo někoho znalejšího zkontrolovat. Dnes, kdy se o těchto vozech nemálo řeklo a napsalo, už jsou tedy podobné věci zbytečnými chybami.

reagovat
Irwinek
19. listopadu 2018, 13:22
3

Třeba mysleli tuhle

Pe
Pepin
19. listopadu 2018, 21:17
0

To nebude ten případ.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem