logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Recenze & testy

Suzuki Swift 1.2 DualJet: Umí mile překvapit

Malý městský vůz je tu s námi již nějaký ten pátek. Má však českému uživateli co nabídnout? A hlavně za jakou cenu?

Suzuki Swift je na světových trzích už v šesté generaci. První Swift vyjel z výrobní linky japonské továrny v Hamamatsu již v roce 1984. Tehdy však šlo ještě o Suzuki Cultus a teprve s exportem přišlo jméno Swift. Navíc, jak to u japonských modelů na různých trzích bývá, nezůstalo jenom u těchto dvou názvů a vlastně ani značek. Swifta jste mohli najít v prvních dvou generacích také pod názvy Suzuki Forza, Chevrolet Swift, Metro nebo Sprint, Pontiac Firefly, nebo u nás známého Subaru Justy. V nabídce byly klasické karosářské varianty, jako je tří a pětidvéřový hatchback, sedan, ale i kabriolet.

S rokem 2004 pak dochází k separaci a Swift vzniká jako vlastní model značky. Proto jej můžete na Wikipedii a jiných stránkách najít pod označením první generace, i když už jde vlastně o generaci třetí. Vzniklo tak dnes všem známe kompaktní veselé městské autíčko, jež máme dodnes možnost potkávat v jeho tří a pětidvéřové variantě. Do produkce se dostala i verze sedan, a to pro některé rozvojové země. To se už ale zase bavíme o Suzuki Dzire. A mohu vás ubezpečit, o nic jsme nepřišli…

Dnes tu máme již šestou generaci (tedy čtvrtou, záleží jak to berete) tohoto Sviště do města a na mě bylo, abych ji otestoval. A musím říct, že mě mile překvapila.

autor: Tomáš Strach, autickar.cz

Když se v redakčním chatu objevily první fotky vozidla, které jsem si měl vyzvednout na test, tak jsem byl vcelku na rozpacích. Co vás nejvíc trkne do očí je příď vozu, kde je kapota designovaná tak, že vám chvílemi přijde, jako by na auto vlastně ani nepatřila. Celkově tak Swift vypadá na první pohled dost specificky. Vzadu se naopak žádné designové radikálnosti nedočkáte. Ale překvapil mě milý detail. Týká se koncových svítilen, jejichž krycí sklo je poodsazené natolik, že pod určitými úhly je vidět skrz na pozadí za vozidlem.

Lehké kontroverze vyvolávala i barva. Pro mě tohle je odstín bílé papriky. Nicméně v Suzuki  ji pojmenovali Cool Yellow Metallic. Ano, lak je metalický, když ho vidíte pod ostrým světlem… Ale žlutý? Na druhou stranu jsem vždycky rád za něco barevného. Taky jsem mohl dostat jeden z pěti odstínu na škále černá – bílá.

Dobrá. Vzhledově mě Swift ve výsledku z míry tolik nevyvádí. Větší a možná trochu negativní překvapení ve mně vyvolalo to, co nastane po chytnutí za kliku a otevření dveří. Jsou neskutečně lehké, až vyvstává otázka, co bezpečnost při bočním nárazu? Výsledky EuroNCAP ale vyloženě zle nepůsobí, tak snad je vše v pořádku.

Uvnitř už jsou ale zase milá překvapení. Měkčené plasty byste zde sice hledali marně, nicméně v Suzuki se povedlo zvolit povrch a barvy palubní desky s výplní dveří tak, že interiér vypadá ve výsledku hodnotně. Stejně vypadají i sedačky a jsou až nezvykle měkké. Boční vedení je zde evidentní, ale že by řidiče extra v zatáčkách drželo, se říct nedá.

autor: Tomáš Strach, autickar.cz
V automobilce se dost snažili a tak se zde střetávají světy staré školy a nového digitálního světa. Světy, ze kterých se pokusili vybrat to nejlepší a nejpraktičtější. A myslím, že se to povedlo.

V reálu to znamená, že v autě máte například stále analogové budíky, mechanické nastavení sedaček, tlačítka ovládání klimatizace nebo klasickou ruční brzdu. Z druhé strany jsou zde automatická (LED) světla, hromada asistentů a infotainment v podobě palubního počítače mezi budíky a dotykové obrazovky na středu palubní desky.

Digitální výbava mě vzhledem k oldschoolovosti vozidla také mile překvapila. Palubní počítač zde nabízí hromadu informací. Ať už je to spotřeba, čas jízdy, ukazatel dobíjení nebo výpomoci hybridního systému, až po funkci ukazatele přetížení při změně směru jízdy, včetně akceleračních sil, což vše je vyobrazeno na kruhovém grafu. Na někoho to může být až moc informací.

autor: Tomáš Strach, autickar.cz

Hromadu funkcí a nastavení najdete i v hlavním infotainmentu na obrazovce uprostřed. Systém navíc podporuje jak Android, tak Apple Car Play, takže dokáže dost obstojně zrcadlit funkce z vašeho telefonu. Jediné, co bych mu vytknul, je občasné zpomalené načítání. Takže pokud dokážete v menu dotykových obrazovek listovat rychle jako já, tak vám to může kapánek vadit. Ale v takovém městském vozítku se nedají čekat zázraky. Na druhou stranu zde máte tři vzhledová nastavení a v menu se dá docela intuitivně orientovat.

Swiftu jsem schopný odpustit zpomalené reakce obrazovky. Pro co ale pochopení nemám a vlastně byla to jediná věc, co mě opravdu nepříjemně překvapila, je čtení dopravních značek a s tím spojené upozorňování na překročení rychlosti. V prvé řadě byl pro mě systém dost otravný už jenom svými notifikacemi – překročíte rychlost byť jenom o 1 km/h, a ozvou se tři pípnutí, podobná přístrojům na JIPce. Přičtěte k tomu ještě ten fakt, že systém docela často četl značky špatně (nejčastěji 30, kde je ve skutečnosti 50) a že jsem sám za necelý týden soužitím s vozem nepřišel na to, jako jej vypnout.

Z asistentů mi pak ještě sem tam znepříjemňoval jízdu se svištěm ten, co má na starost vás i vaše autíčko udržet v pruzích. Takže když jsem vyjížděl z dopravního omezení lemovaného výstražnými kužely a měl při tom v úmyslu přejet podélnou bílou čáru, auto mi cuklo s volantem, čímž mě chtělo blíže seznámit s osvětlenými kužely. Ale abych Swiftu nekřivdil, systém jinak ve většině případů fungoval spolehlivě a hlavně nenásilně.

autor: Tomáš Strach, autickar.cz

Další radostné zjištění: když se ve vozidle rozhlédnete, tak zjistíte, že je zde hromada prostoru a to i nad hlavou! Tento fakt neplatí jenom pro posádku vpředu, ale i vzadu.

Tomu nejspíš musel ustoupit zavazadlový prostor, který je samozřejmě kompaktnějších rozměrů (objem 265 litru), kdo by však na druhou stranu u takového autíčka očekával víc? Navíc je zavazadelník prost jakýkoliv úschovných prostor. Pomoc nabídne snad jenom v podobě háčku na tašky, aby se vám nerozkutálel nákup, až se budete hbitě prodírat městským provozem.

A tím se vlastně dostáváme k jízdě s naším malým Suzuki. Pro náš trh je Swift osazen jedinou motorizací a tou je atmosférická benzínová 1.2 spojená s mild-hybridem, pod názvem DualJet. Úkolem hybridního systému je pomáhat motoru při akceleraci, přičemž se pak baterie dobíjí klasicky přes rekuperaci. Musím říct, že jezdí nad mé očekávání.

Jednotka vykazuje výkon 60 kW. Což bych řekl, že je na město, pro které je tohle Suzuki stvořené, naprosto dostačující. Ale neztratíte se ani na meziměstských cestách. Jenom prosím nechtějte, aby auto předvádělo nějaké výkony na dálnici. Při větším stoupání se mu dýchá o něco hůře a jeho maximální rychlosti 165 km/h dosáhnete snad jenom z kopce. Chyba to však není! Suzuki Swift patří prostě do městských ulic a uliček, jak už je tomu roky.

autor: Tomáš Strach, autickar.cz

Jedinou chybkou na kráse pohonné soustavy je jízda při pouhém lechtání plynového pedálu, během kterého dochází k mírnému pocukávání. Jako kdyby se svišť nemohl rozhodnout, jestli pojede, nebo bude dobíjet baterii.

A kolik že tenhle japonský hlodavec sní? Mně palubní počítač po necelém týdnu ježdění vykázal hodnotu 5,3 litru na 100 km. To v dnešní době asi není málo. Nutno však dodat, že část z toho byla naměřena na dálnici, kde jsem jel takřka pořád pod plným, a zbytek vesměs po městě, kde jsem se taky nebál sešlápnout plynový pedál. Proklamované spotřebě 4.0 litru bych ve výsledku klidně i věřil. Jenom neočekávejte, že se Swiftem ujedete na zátah nějakou dálku. Nádrž tu má totiž kapacitu jenom 37 litrů.

autor: Tomáš Strach, autickar.cz

Pochvalu si zaslouží i podvozek. V informačním kanále přímo od Suzuki píší o systému stabilizátoru New Teflon. Něco na jeho funkčnosti bude, protože vzadu je obyčejná vlečná náprava do tvaru písmene "U". Auto se vám v zatáčce sice nakloní, ale jinak drží takřka jak přibité. Je pak sranda se s ním proplétat městským provozem.

A co víc, stabilní podvozek netrpí diskomfortem, což většinou bývá daň za podobně laděný setup. Ano, sice cítíte každou nerovnost, kterou kola přejedou, ale Swift dokáže všechny rázy s přehledem tlumit. Příjemný je i rádius otáčení, který činí 4,8 metru, takže se s radostí otočíte tzv. na pětníku.

Stejně pozitivně na mě zapůsobily i brzdy. Jejich dávkování je naprosto přirozené. Přitom, když je potřeba, tak jejich maximální účinek je okamžitě k dispozici. Vzadu jsem se pozastavil nad bubnovými brzdami. Avšak jejich existenci zde ve výsledku chápu. Auto je lehké a hádám, že ve finále tato soustava bude víc bezúdržbová.

Z čeho jsem byl rovněž mile překvapen, tak že motor nevydává nějaký zbytečný rachot. Když pominu mírný aerodynamický hluk, tak je tu klid a to i ve vyšších rychlostech.

autor: Tomáš Strach, autickar.cz

U Suzuki Swift jsem se dočkal příjemného překvapení i z hlediska ceny. Máte na výběr ze tří výbavových stupňů. Mně se dostala do rukou vrcholová Elegance. Nicméně ani v základu (Comfort) nejste o moc ošizeni, protože už zde najdete asistenta jízdních pruhů, hlídání únavy řidiče, moje milované čtení dopravních značek, adaptivní tempomat, asistenta rozjezdu do kopce, parkovací senzory s kamerou, chytrá LED světla, nebo ono autorádio s vlastní navigací a připojením k vašemu telefonu. A to prosím za cenu 389 900 Kč.
 

S prostřední variantou Premium pak dostanete navíc 16" kola, výhřev sedadel a multifunkční volant. U "mé" vrcholové Elegance stojí za zmínku automatická klimatizace a vnější rozeznávací znamení v podobě bočních blikačů integrovaných do zrcátek. Zde se zastavíte na částce 440 900 Kč. Ať už zvolíte jakoukoliv z těchto tří variant, dle mého názoru dostanete hodně auta za slušné peníze.

Navíc s objednáním vozu do konce tohoto roku vám v Suzuki nadělí navíc plnou nádrž a sadu zimních kol. No neberte to!

autor: Tomáš Strach, autickar.cz

Verdikt

Jak jsem byl zprvu rozpačitý, tak jsem byl nakonec mile překvapen a ve výsledku mi přišlo i trochu líto, že musím paprikově bílého sviště vracet. Na značně nápaditý exteriér si člověk zakrátko zvykne, a když pominu připitomělý systém čtení dopravních značek, není milému Suzuki moc co vytknout. Motor je příjemný a nechává se rád vytočit. Podvozek je pro mě hlavní tahák tohoto auta, protože si nechá líbit ledacos, přičemž je vám schopný poskytnout i komfort. K tomu všemu je zde dobře zpracovaný interiér s hromadou výbavy už v základu. Za své peníze tak dostanete velice povedeného a příjemného společníka do města.

autor: Tomáš Strach, autickar.cz

Technické údaje:

Suzuku Swift 1.2 DualJet Hybrid Elegance

Motor: 1.2 DualJet Hybrid – atmosférický tříválec, mild hybrid
Výkon: 60 kW
Točivý moment: 107 Nm 
Převodovka: manuální 5 st.
Maximální rychlost: 165 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 12,5 s 
Provozní hmotnost: 975 kg 
Tabulková spotřeba: 4,0 l/ 100 km
Reálná spotřeba (neekonomický provoz): 5,3 l/100 km
Pořizovací cena základního modelu: 389 900 Kč (Comfort)
Pořizovací cena testovaného modelu: 440 900 Kč (Elegance)

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

ransom
07. 10. 2024, 20:24 3 reagovat

Měl jsem kdysi litrovýho pětidveřovýho Swifta z první půli devadesátek. Měl jsem ho rád. Ale tohle... Bože, to je vošklivý!

martin_100
07. 10. 2024, 20:52 1 reagovat

Díky za test. Libí se mi od začátku jaxe objevily jeho první fotky. Po dlouhý době nový auto který se mi líbí. A to se mi poslední roky často nestává. Bejt bohatej tak mam veliky dilema jestli tutoho swifta nebo ignise. Obojí se mi moc libí. V dnešní době pozoruhodně obyčejný auta. Nastěstí bohatej nejsem tak mě to nemusí trápit. 🤣

Jan Machač
08. 10. 2024, 00:00 2

už začínají být neobyčejný ;-)

Sau
07. 10. 2024, 21:28 -1 reagovat

Takže ze zákona musí tachometr proměřovat minimálně o 4 km/h a oni už při překročení o 1 km/h spustí diskotéku? Tedy už při rychlosti nějakých 47 km v hodině? To je naprosto úžasné... To je snad pak na reklamaci. O absolutní neschopnosti korektního čtení značek (je nějaké auto které to čtení opravdu zvládá?) ani nemluvě :(

Sato
08. 10. 2024, 07:32 0

ja si to asi ani nedokazem predstavit... normalne (drahsie?) auta to maju vypinatelne na jedno tlacitko niekde na volantu ze ano?? Ja mam to stastie ze moje auto z 2021 este stale nema nic len start stop, vypinatelny tlacitkom vedla riadiacej paky. Nemam nic proti asistentom obecne, ale po nastartovani vypnute prosim. U bmw to nastatie riesi MHD alebo podobny upravca (aspon pre Fka), pre swift asi moc aftermarket rieseni nebude.

afro-r1
08. 10. 2024, 09:14 2

Samolepka pres kameru?

Sau
08. 10. 2024, 10:35 0

Sato: vypínatelné jednoduše tlačítkem to má snad akorát Renault. Všude jinde musíš víc či míň hlouběj do menu. Budu ale rád když mi to někdo vyvrátí s tím že je už u víc značek řešeno takhle jednoduše.

afro-r1: jo, akorát ti pak začnou "řvát" další "asistenti" :(

Sato
08. 10. 2024, 12:47 0

Sau: a vsude to ma aj zvukovu signalizaci?

Sau
08. 10. 2024, 13:35 0

Sato: pokud vím tak ano, má to tak být stanovené nařízením EU.

rock
08. 10. 2024, 14:21 0

to Sau:
Cituji z testu Kia Sorento na tomhle webu:
"...nové Hyundai SantaFe, sesterský model Sorenta, už nabízí možnost asistenty vypnout dlouhým stiskem jednoho ze dvou válečků na volantu a dle zpráv od výrobce se tato funkce postupně dostane v rámci aktualizací i do dalších modelů tohoto koncernu..."
Z testu Mini Countryman
"Mimochodem, ten otravný rychlostní lze vypnout jedním dlouhým stiskem knoflíku “SET”" (řeč je o tlačítkách na volantu).

Nad rámec tohodle si moje zraková paměť vybavuje, že jsem v nějakém testu viděl detailní foto na tlačítka někde na přístrojové desce dedikovaná pro konkrétní asistenty. A z jiného testu si vybavuji zmínku o možnosti vybrat v menu, které asistenty bude možné vypínat jedním tlačítkem k tomu určeným... Ale tam už nedám, k čemu to patřilo...

Sau
08. 10. 2024, 15:03 0

Rock: Ok, super! U čím víc aut tyhlety buzerasistenti pujdou vypnout přímo tlačítkem - ideálně jedním všechny - tím líp. U většiny tomu teďka tak ale bohužel furt není.

Lukáš Naske
09. 10. 2024, 07:53 0

Obecně mi přijde, že na to reagují všichni výrobci a obzvláště ti Evropští. Nastavují hlasitost na velmi nízkou a prakticky všichni mají připravené tlačítko poblíž řidiče na vypnutí. Z posledních aut třeba Renault vlevo pod volantem – 2x rychle stisknout a je klid. Volvo 3x rychlý stisk na šipku doleva na volantu…

Jen ti mimo EU nechápou – vždyť jste si to prosadili povinné, tak proč to zas chcete vypínat? 😃 Ale už to začínají také chápat (viz ten Hyundai/KIA)

Frankie
22. 10. 2024, 14:15 0

No snad nám úředníci nevymysli to, že to nesmí jít snadno vypnout.
Jinak s nedokonalosti obou asistentů se setkávám i u Octavie. Přesně stejně problém. Naštěstí to mám bez papání. Na prd ale je, když při tempomatu na dálnici na 130 někde nesmyslné najde, má v mapě 70 a začne brzdit. Prostě nedokonalý sluha.
No a I ta spotřeba, u mild hybridu Octavie jsem na 6,6. Na 5,5 co má v papírech bych se musel hodně snažit.

rock
08. 10. 2024, 06:36 1 reagovat

No, nenadchlo mne to.
Swift umí nabídnout 4x4. Je ale otázkou, co s tím ve městě.
Pokud ale 4x4 nepotřebuji, tak těch možností městského vozítka pod 4 m za 450 t ještě pár je a určitě bych se zašel podívat i ke korejcům a -především- k Toyotě.

bkralik
08. 10. 2024, 16:14 3 reagovat

Kdyby to někoho zajímalo, tak ty "Teflon" stabilizátory jsou to, že stabilizátor není uložen jenom v obyčejných gumových silentblocích, ale je v tom místě uložení ještě obalený teflonovou fólií - takže se prakticky točí hladšeji a měl by "lépe stabilizovat" (není tam ta hystereze, než se protočí v gumě).

A ten MildHybrid je opravdu slaboučký - je to jenom 12V startérgenerátor (dokonce ani ne 48V, jak bývá jinde), má výkon maximálně 2.3 kW (tzn skoro 200 A, docela hustý co?) a liion baterka má prý 3 Ah (tzn 36 Wh, což znamená že plný výkon dá celých 56 sekund).

Info here: https://www.globalsuzuki.com/pan-europeantestdrive2403/swift/presskit/pdf/swift_pressrelease_en.pdf

Tomáš Strach
08. 10. 2024, 16:53 1

Děkuji za doplnění. :)

StreetPro
09. 10. 2024, 09:39 0

Potvrzuji, že to snížení tření v gumovém uložení skutečně funguje, je to celkem zajímavý rozdíl (v mém případě jsem stabík namazal lithiovou vazalínou, feeling bezprostředně po vyjetí byl, jak kdyby mi někdo sebral 2 metráky na nápravě, přejezd retardéru byl podstatně hladší). Samo po týdnu už nejste schopní nic poznat :-)

Bernard L.
08. 10. 2024, 16:42 1 reagovat

Za mne byl předchozí Swift výrazně pohlednější.
Verzi 4×4 měla i bývalá (její rodiče bydleli kousek od Žacléře, tak se jí to docela hodilo). Auto jsem měl možnost řídit tedy jen v létě a za sucha, ale byla s ním docela zábava. Motor byl pěkně točivý a předvídatelný.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte