Naše domácí automobilka Škoda je typicky značkou umírněnou. Do neprobádaných vod nevstupuje jako první, hlídá si to, co jí jde už léta, a myslí hlavně na ulehčování života svých zákazníků pomocí jednoduchých a praktických řešení. Tato charakteristika se samozřejmě odráží i v jejím designu, u kterého volí cestu postupné evoluce a cizelace.
Jednou za čas to ale designéři v Mladé Boleslavi při svém brainstormingu přeženou s pivem, na opatrnost zapomenou a nakreslí něco odvážného. A ještě méně často, když se na své poradě něčím dobrým stihne posilnit i vedení, takovou odvážnou škodovku uvidíme i my. Věřím, že přesně takto vznikla třeba Škoda Roomster, kterou dodnes považuji za vzhledově nejodvážnější porevoluční domácí auto sériové výroby.
Nyní se však zdá, že Roomsteru možná vyvstane silný sok v podobě nové, plně elektrické generace Škody Octavia. To alespoň naznačuje její potenciální (k tomu se ještě v textu dostanu) předobraz, představený na právě probíhajícím veletrhu mobility v Mnichově. Jmenuje se Škoda Vision O a jedná se o velký automobil s karoserií kombi. Což je jediné, co je na něm tradiční.
Jistě, na rozdíl od Roomsteru nebo třeba Yetiho je toto „jen“ studie, takže je možné, že slavím předčasně. Ale já si to nemyslím, protože Škoda je známá tím, že své designové návrhy představuje v sérii blízké fázi, z čehož usuzuji, že skutečně koukáme na poměrně věrný předobraz nového kombíku od domácí značky. Tedy O pravděpodobně jako nová Octavia, ale také jako: „Óóó, v Mladé Boleslavi se nám konečně zase odvázali!“
Však se na auto podívejte. Právě zde začíná nový designový směr značky Modern Solid naznačovat, že nové škodovky nebudou nutně jen boxíky, jak působil třeba předchozí Vision 7s. Vozidlo je vizuálně docela štíhlé a vyvážené. Hlavně si ale troufá vypadat jinak než všechna předchozí domácí auta kompaktní nebo střední (tuto schizofrenii by už také mohl někdo vyřešit) třídy.
Vepředu třeba prakticky mizí po desetiletí nedotknutelná klasická maska chladiče, kterou nahrazuje nové provedení zvané Tech-Loop, vizuálně spojující přední světlomety s dnes již povinně podsvíceným logem a předním nárazníkem. Mimochodem, tento kruhový designový výstřelek prý představuje zosobnění písmene O, jakožto zcela nového přístupu k automobilu značky Škoda. S Octavií toto písmeno oficiálně vůbec nesouvisí. Haha! To vám nezbaštím!
I samotné světlomety si zaslouží pár řádků. Přirozeně, je-li něco, co do sériové výroby téměř jistě neprojde, je to jejich výsuvná konstrukce. Ve skutečnosti budou lampy potkávacích a dálkových světel nejpravděpodobněji někde nad nebo pod denními LEDkami. Ale zdá se, že se ve Škodě rozhodli dát jejich světelnému podpisu konečně nějaký pořádný tvar, místo aby jen nudně imitovaly dvojitou optiku, jak je tomu nyní. To by zůstat mohlo.
Podobně při pohledu z boku vidíme siluetu, která si svým tvarem může s nejodvážnějšími škodovkami podat ruce. Ano, opět, zadních dveří à la Rolls-Royce, otevíratelných proti směru jízdy, se téměř jistě nedočkáme (i když Opel Meriva poslední generace by k tomu měl poznámku), ale výrazné a skutečně zajímavé ploutve mezi předními a zadními bočními okny s trochou štěstí ano.
Také zadní část automobilu nezklame. Je sice ve srovnání se zbytkem vzhledu vozidla asi nejméně výrazná, ale také nejrealističtější. Předně se však oproti předchozím kombíkům Škody se jménem začínajícím na písmeno O jedná o zemětřesení o síle devět na Richterově stupnici.
Zatímco v případě poslední Octavie bylo tím největším odvazem přeorientování vertikálních svítilen na horizontální, přičemž to ještě spíš byl pomalý posun, kdy se poměr délky a šířky s každou generací měnil, tady máme ostře řezané a na několikrát lomené zadní svítilny, jež už kompletně opustily svými světelnými segmenty písmeno C a přešly na T, splývavé okno a negativně skloněné víko. Cool! Ale nebojte, tento propracovaný tvar nemá dopad na objem kufru, ten je více než 650 litrů (zde si dovolím poznámku já: Škoda je tak česká, že i u studií měří litry! :-D).
Když už jsme uvnitř, povězme si něco i o palubní desce. Ta jistě také ještě před sériovým stavem projde řadou změn pro lepší… realizovatelnost. I tak však Vision O naznačuje, že Škoda hodlá opustit architekturu horizontálního dotykového tabletu a výdechů ventilace pod ním — což asi úplně nevadí, a místo toho se chce naplno ponořit do hypermoderního stylu designové čistoty, vertikálních hlavních displejů a doplňkových displejů u paty čelního skla s úhlopříčkou přes metr, jak nedávno představilo třeba BMW ve své řadě iX3.
Budiž, možná není vyloženě první značkou, která něco podobného ukazuje, ale je mezi prvními. V této fázi momentálně jsou hlavně prémioví výrobci, a ještě ne všichni. To je na konzervativní, opatrnou a místy až neprůbojnou mainstreamovou českou značku doslova šok. Opravdu jsem zvědavý, nakolik jí zůstane odvaha i v sérii.
Co se multimediální výbavy týče, systém prý bude možné ovládat pomocí Smart Dial kolečka umístěného na středovém tunelu, alternativně půjde použít hlasovou asistentku Lauru, nyní obohacenou o AI. Vnitřek také bude z velké většiny recyklovaný nebo recyklovatelný. To všechno jsou dnes takové standardy… jenže primárně u smělejších výrobců.
Zkrátka Škoda Vision O ukazuje, že budoucí nová, a patrně již plně elektrická Octavia, potažmo nový kombík nahrazující Octavii (přece jen to jméno ještě nevíme), bude hodně jiný. Je-li tento design krásný, to je jiná otázka, nad jejíž odpovědí se ani my v redakci zcela neshodneme. Ale Škoda má odvahu dělat věci jinak. A za to si zaslouží uznání! Těším se, až uvidím, v co se auto reálně promění.
Co si o designu Škody Vision O myslíte vy? Už se nemůžete dočkat, až vyměníte svou Octavii za něco podobného, nebo raději zůstanete u klasiky s nápisem 1.9 TDI na zádi? A co vás vůbec na veletrhu mobility v Mnichově zaujalo nejvíc? Dejte vědět v diskuzi.






















rock
9. 9. 2025, 19:37Asi tady budu v menšině, protože Škoda = fuf a nedizajn, ale
MNĚ SE TO LÍBÍ!
Moc. Kdyby to šlo do výroby tak, jak to je (a je mi úplně jedno, jestli zadní dvěře zavěsí na B sloupku, to nehraje roli), byl bych naprosto spokojený rock. Akorát se bojím, co z tohodle nadějnýho kousku proleze do reality všedního dne.
Mimochodem, tvar masky chladiče současné Oktávky tam zůstal, akorát se přerodil v tu linku spojující světla a nárazník. Hezký odkaz.
jenyk103
9. 9. 2025, 19:59Podle mne se nic takového nebude vyrábět. Škodovka jen elektrický kombík neuvede. Nebude o něj zájem. Elektro zůstane dost okrajový sortiment jen v těch nejžádanějších variantách. Výhradně elektro proto budou jen SUV.
afro-r1
9. 9. 2025, 20:19I jako milec benzinovych motoru si myslim, ze se elektro bude prosazovat cim dal vice. Obzvlast, kdyz ciste benzinova ci dieselova auta nebudou, s vyjimkou nejlevnejsich holatek, vubec nabizeny. (v hybridu je kompletni EV take)
A pokud vznikne nizka Octavia na zadokolkove platforme bez baterek v mistech pro nohy, budu navysost spokojeny.
Trinom
10. 9. 2025, 15:04Budeš se divit, ale je poměrně hodně lidí, co SUV nechce. Ostatně i proto je na cestách tolik Tesel 3 třeba. Kombíky zatím chybí.
VK
9. 9. 2025, 21:10JJ, tohle byli měli dát na trh nejpozději příští rok.
…a pak proč se lamentuje, že lidi kupují Teslu a Číňany.
tomaass2
9. 9. 2025, 22:20Já v tom zezadu hrozně vidím Opela Astru, vy ne?
RTjohny
9. 9. 2025, 22:43Dizajnove libi. Uvidime, co z toho ve finale vznikne - prece jen, hlavne ten predek je otazka, nakolik bude vypadat seriove.
A pak pujde o to, jaka bude technika, jak to bude fungovat, jak to bude jezdit.
Pevne verim, ze pro pristi rodinny povoz uz snad budu mit vyresenou otazku nabijeni a teoreticky tak bude elektro prichazet do uvahy.
Manzelka rozdil v principu nepozna, pro jizdy po meste a rozvozy deti to bude vlastne efektivnejsi. A na vyjizdky a vikendy si ponecham benzinovou MX-5 :-)
Zatim tedy vymenu hybridni Corolly ani vyhledove nechystam, ale je fakt, ze jak budou deti odrustat, muze prostor na zadnich sedackach prestat stacit pro delsi trasy. Tak uvidime ;-)
spooon
10. 9. 2025, 10:33mě se to taky líbí. Ale jestli to bude jen elektro, tak jsou blázni. Elektro bude ještě dlouho jen část trhu s auty, viz aktuální situace.
To před pár lety měli automobilky plnou hubu keců, jak do pár let skončí se spalovákama a vše bude jen elektro, a hle, najednou čistě el. modely dostávají spalovací motor. A co to dělá s prodejem? No zvedá se! Jmenujme třeba Chargera, který se jako el. moc neprodával...
afro-r1
10. 9. 2025, 13:57Tak schvalne. Seriovy vuz bude vazit:
A: 2000kg
B: 2400kg
C: 2800kg
Trinom
10. 9. 2025, 15:06Za mě super, ale ten interiér je na můj vkus až moc spartánský. Tlačítká ovládání HVAC jsou opět fuč (čti v menu dotykové obrazovky).
A pak je tu jeden takový malý detail - šušká se, že rozměry to je víc podobné Superbu, než Ovci.
sheogh
10. 9. 2025, 15:33Me se to hodne libi... Interier by par tlacitek zaslouzil, ale jinak to vypada fakt zajimave. Ze by moje prvni skodovka? :-)))))
StreetPro
10. 9. 2025, 15:39Za mně super, konečně design co má svébytnost a nadčasovost... dovedu si představit, že při adekvátní pohonné jednotce/podvozku/infomapě bych si to šel koupit...
rivka
11. 9. 2025, 07:45"Tak za tohle, pánové, za tohle poletíte všichni!
Jak Vás jenom, proboha živého, napadlo udělat něco tak vizuálně atraktivního, neotřelého a inspirativního!
My jsme AZNP, my odjakživa vyrábíme auta úplně opačná!"
;-) :-) ;-)
Líbí se mi to hrozně moc.
Jako první škodovka v historii.
Mít to normální motor, začal bych se těšit že si to jako dvacetiletou ojetinu koupím :-)
ransom
11. 9. 2025, 10:48Já tao tady nejspíš docela schytám, ale zepředu mi to ze všeho nejvíc připomíná pračku. Ovšem zezadu... Zezadu taky.
Michal Lenc
12. 9. 2025, 10:45Nechci být za škarohlída, ale nechápu to až přehnané nadšení v článku. Ano, všechno je tam správně, ale je to studie. Všechny studie jsou dneska hezký. A zároveň absolutně odtržené od toho, jak bude finální model vypadat. Ale že by na tom bylo něco revolučního?
Ale na elektrický kombík se těším a moc, to zase jo.
Ronoath
13. 9. 2025, 08:35Je to pěkné, moc se mi to líbí! Konečně něco originálního. A ty ploutve mezi předními a zadními dveřmi mi okamžitě asociovaly Yeti, pro mě jedinou originální a pěknou Škodovku nové doby. Vlastně těch odkazů na něj je tam víc. A to je super👍
Ficus
14. 9. 2025, 09:40Pěkný. Čím dřív s tím přijdou, tím větší šance na úspěch. No jestli taky vylepší spotřebu, rekuperaci a soft, bude se konkurence drbat.... Jestli ale začnou vyrábět v roce 2030, tak je to paseee. Milovníci Š105/120 sice budou mlít hadry o kráse, jak nikdy EV atd.... Ale dle zkušenosti psi štěkají, a karavana jde ál....