načítám data...

Silviiny deníky 4: Sushi vs. Bratwürst

Silvie S14 samozřejmě nemůže ujít porovnání s předchůdcem. Tím předchůdcem se však nemyslí předchozí generace S13, ale něco „němečtějšího“.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Že vůbec netušíte, o jaké Silvii je řeč (a proč je jí ksakru čtrnáct)? Potom račte mrknout na starší díly seriálu o této Japonko-Polce.

Jak již proběhlo v prvním díle naší (tak trochu) epické ságy, předchozím vozem, který okupoval mé místo v garáži, bylo BMW řady 3, generace E46, vybavené karoserií kupé a nejvýkonnějším ne-M motorem v podobě řadového šestiválcového třílitru. S přimhouřením oka by se dalo říci, že jak v případě BMW, tak v případě Silvie, spadají oba vozy do stejné kategorie. V obou případech se jedná o kompaktní kupé (s délkou 4498 mm je Silvie o rovný centimetr delší, než BMW), vybavené podélně uloženým motorem pohánějícím zadní kola. A samozřejmě také naprosto nezbytnými bezrámovými okny, která oddělují nadauta od podaut.

Nejprve však trochu čísel, detailů a zajímavostí. Srdcem BMW je motor s interním značením M54B30, jehož výkon činí pěkných 231 koní a točivý moment rovných 300 Nm. Na zadní nápravu se se síla přenáší skrze pětistupňovou manuální převodovku s nepříliš dobrým a navíc léty vyčvachtaným řazením a také skrze obyčejný otevřený diferenciál, jež je původce fenoménu zvaného „one-tire-fire“. To znamená, že každý pokus o vystřelení ze zatáčky dveřmi napřed je odměněn zběsilým protáčením vnitřního odlehčeného kola. Zároveň je to důvod, proč jsem se zařekl, že mi silná zadokolka bez svoru již nesmí do baráku.

Pod kapotou Silvie nalezneme motor přesně o třetinu menší, než je ten v BMW. Nissaní čtyřválec SR20DET považuje mnoho lidí za japonské národní bohatství a to zejména díky laditelnosti a možnosti dostávat z jeho dvou litrů astronomické výkony. Ten můj však zůstal rukou tunerovou nezasažen, což znamená, že jej dopuje originální turbodmychadlo Garrett T28 v provedení s kluzným ložiskem (to s kuličkovým ložiskem si Japonci bohužel nechali pro sebe) a s mezichladičem umístěným v levé části předního nárazníku před kolem. Výsledných 200 koní a 265 Nm putuje na zadní kola opět skrze pětikvalt, který má k mé obrovské radosti stejně blbé řazení, jako ten z BMW. Alespoň, že mezi zadními koly trůní viskózní samosvorný diferenciál. Chladičem oleje vytaženým do podběhu dává navíc Nissan jemně najevo, že má být jeho potenciál využíván naplno.

Možná se teď ptáte, proč jsem si vlastně koupil slabší auto, než jsem měl. Inu, odpověď je vcelku prostá. Na rozdíl od lehce obézního bavoráku, jehož hmotnost činila 1505 kilogramů, je Silvie s hmotností 1250 kilogramů výrazně lehčím autem. Zrychlení z nuly na sto je u BMW udáváno za 6.5 sekundy, což sedí s realitou. Silvie má v technických údajích 7.5 sekundy, ovšem realita je docela jiná. Měření moje i dobových testů shodně ukazují 6.5 sekundy – tedy totéž, co u BMW.

Takže jsem si tedy ve výsledku koupil auto stejné? To ani v nejmenším. Projev obou motorů (a celkově obou aut) je naprosto neporovnatelný. Když jsem ve dvou tisících otáčkách na trojku šlápnul v BMW plný plyn, rozbučel se, trhnul sebou a s rostoucími otáčkami začal pomalu gradovat a sílit.

Udělám-li totéž v Silvii, mám zprvu dojem, že jsem šlápl do kravince. Dvoulitr se na první dobrou příliš nepředře a je třeba vyčkat, dokud nepřispěchá na pomoc turbína v záloze. Jakmile si ale Silvie „nafuní“ dostaví se mocný nástup, na který se v BMW čeká ještě několik tisíc otáček. Silvie se za strašlivého řevu vyřítí kupředu a nezastaví jí čtyři, pět, ba ani šest tisíc otáček. Omezovač v sedmi tisících přichází náhle, jakoby motor chtěl ještě víc. Musím se přiznat, že se pro mě dětinské brnkání o omezovač před přeřazením stalo extrémně návykové, stejně jako moment, kdy začne pořádně tlačit turbo. A čím nižší kvalt a vyšší otáčky, tím je kopanec od turba ostřejší. Plný plyn při čtyřech tisících se zařazenou dvojkou vyvolá asi podobný pocit, jako kdyby do vás zezadu narazilo Pendolino. Tak dobře, zase tak brutální to není, ale chápejte, píšu tady o svém autě…

Rozdíly podobného charakteru jsou pochopitelně všudypřítomné. Zatímco BMW vychází z tohoto porovnání coby kultivovaný, příjemný a tichý stroj, Silvie zastává pozici uřvaného, uvnitř hlučného, tvrdého, ale taky komunikativnějšího, vyváženějšího a zkrátka „řidičštějšího“ povozu. Mnichovská trojka je zkrátka auto, které odveze vás a vaši dívku na romantickou večeři. Silvie řekne o vaší dívce, že je tlustá, že k večeři si můžete dát Red Bull na benzínce, a jestli se nechcete na romantiku vykašlat a jet radši driftovat.

Obě auta vás ve výsledku budou bavit, v obou budete nadšeně lovit apexy, kopat meziplyny a užívat si naprosto odlišného, ale přesto vždy návykového projevu motoru. Jen v BMW bude to všechno působit kulturně a německy precizně, zatímco v Silvii si přijdete jako ten největší neřád a chuligán. A přesně tady dojde na lámání chleba a na otázku, co od svojí zadokolky vlastně chcete. Má-li to být civilizovaný, kvalitní a dobře fungující daily-car, potom je třílitr z Mnichova objektivně lepší volbou. Jestli ale chcete svoje auto víc cítit, víc v něm řádit a užít si toho pocitu, že se vás snaží tak trochu zabít, nastal čas subjektivní volby – volby Silvie.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
06. dubna 2017, 12:02
1

Je fakt, že když koukám na fotky obou aut, tak si říkám, že to BMW je daleko uhlazenější, modernější, kvalitněji zpracované, s lepšími materiály uvnitř, ale stejně bych bral radši Silvii. A proč? Protože je exotická, neokoukaná, vyčnívá z davu a protože je neurvalá, hrubá a chce řidiče zabít. To mám na autech rád. :-)
Myslím, že jsi se rozhodnul dobře. :-)

reagovat
Chosé
06. dubna 2017, 12:17
1

Že by cílená reklama? :D
Musím souhlasit s Knightriderem, skvělá volba. S14 kouki se mi vždy líbila a líbit bude. Bohužel to doma neprosadím dokud nebudou 2 auta. Jinak docela se divím, že je převodovka tak zlobivá. :(

reagovat
Pólin
06. dubna 2017, 12:27
0

Chválím výběr. A opět se potvrzuje můj dojem z japonských aut: neřeší se tam, jaké to má plasty, nebo "dřevo" ale jde hlavně o to, jak auto jezdí. A Silvia jezdí určitě fantasticky...

reagovat
Da
Dayez
06. dubna 2017, 12:50
0

Škoda jen že je mezi těmito auty celkem velký cenový rozdíl... Taky bych radši Silvii místo BMW ale bohužel...

reagovat
M P
06. dubna 2017, 13:08
0

Ale to je právě dobře. Jinak by je totiž měl každý :)

Sasakr
06. dubna 2017, 13:06
0

"A samozřejmě také naprosto nezbytnými bezrámovými okny, která oddělují nadauta od podaut." Jsem rád, že nejsem jedinej, kdo to tak vidí :-)

reagovat
M P
06. dubna 2017, 13:09
0

Platí to i pro minicooper?

martin_100
06. dubna 2017, 13:37
0

škoda 110R a škoda 1000MBX .... naduata :-D

Pólin
06. dubna 2017, 14:27
0

Trefná poznámka :D ale je fakt, že když člověk v létě vyleze z auta s otevřenýma oknama a otevře se jenom to malé dvířko bez rámu, tak to vypadá skvěle..

Franz Kafka
06. dubna 2017, 16:31
0

martin_100: Hahahah, upřímný smích, díky. Přesně tak dost trefná. Vypadá to dobře. Diablo pod-auto ?

Nawi2203
06. dubna 2017, 21:20
0

Joo to z bezrámovkama je asi diagnóza, proto jsem nakonec zakotvil u E36 318is. Ikdyž pořád mě láká jako další auto Subaru který může těch bezrámovejch dveří mít víc. :3

Adam Forman
07. dubna 2017, 07:32
0

2000 Forester 2.0 GL je taky nadauto? Já to tušil! Dokonce dvojnásobný, protože má bezrámová okna i vzadu!

Pólin
07. dubna 2017, 07:37
0

Tyjo, e36 318is bylo moje první auto... a miloval jsem ho...:) A teď si užívám Imprezu, kde mám ty bezrámové okna 4. Takže double nadauto :D Jinak nikdy jsem moc nechápal, proč se na ty 4 válcové BMW všichni dívají skrz prsty. Ten motor M43, nebo jak se to jmenuje, byl krásně ostrý a v otáčkách jel jako motorová pila. A tehdy jsem si říkal, že i ta, už tehdy slavná, e30 M3 má taky 4válec, takže co jako..:D

Sasakr
11. dubna 2017, 23:59
0

Pólin: Vytáhnutí okýnek po zamknutí auta. První a poslední, nicméně naprosto nezbytný tuning, který jsem si nechal udělat. Vystupování je pak hned o něčem jiným :-D

Nawi2203
12. dubna 2017, 13:40
0

Pólin: Jo já ho mám právě taky jako první auto a hodlám si ho nechat. Mám tam M44B19 a ten motor má, jak říkáš, v otáčkách krásnej průběh. A na ten objem i slušnej výkon. (y)

Pólin
12. dubna 2017, 14:38
0

Jo, taky se mě pořád líbí. Jen ten můj kousek umřel na prasklou hlavu a rakovinu podvozku:/ Ale prodával jsem ho postaršímu chlapovi, který říkal, že to auto měl kdysi v 90. letech a že mu teď bude 60 a na kulaté narozeniny si chce nadělit svoje dosavadní nejoblíbenější auto:) takže podle toho co říkal teď můj Bavorák jezdí zgenerálkovaný skoro jako funglovka:)

Nawi2203
15. dubna 2017, 11:16
0

Tak to zní fajn. Já to svoje postupně v rámci studentskýho rozpočtu renovuju taky. Zatím mám hotový nový brzdový trubky, repas brzd, novej podvozek (Eibach Pro-kit + Bilstein B12), výfuk Fox-sportauspuff a čeká mě klempířina lemů a uchycení "puků" na podlaze. Bude toho ještě dost ale dost se těším až vychytám největší mouchy a bude to jen pro radost. ;) :)

MÁRA
06. dubna 2017, 13:11
0

Já na tu S14ku jednou našetřím...

reagovat
krab
06. dubna 2017, 13:23
0

Super, jsem rád za tohle pokračování. Sylvii S14 jsem viděl na živo v Mýtě v sobotu a je to moc zajímavý a neokoukaný auto. A je docela dlouhá, to mě překvapilo, nějak jsem si myslel, že Nissany SX jsou menší. Vlastně je to fakt podobně velký, ale lehčí auto než BMW 3er.

Když nad tím přemýšlím, je to škoda, že si tolik lidí v Evropě tehdy nakoupilo 3er Coupe a ne Silvii ... a dneska je to furt tak. Kolik se prodá 2er Coupé a kolik se prodá GT86/BRZ?

Jinak BMW funguje dobře, ale to jak jezdí a dojmy z jízdy jsou primo závislý na stavu konkrétního auta. Ono to platí u všech aut, ale ze zkušenosti vím, že u BMW fakt jeho bezchybnej stav znamená daleko lepší dojem a zábavu. Jinak obyč diff. v 3er asi opravdu v hraničních situacích vadí, já mám v Z3 Coupe nějaký tovární 25% Sperrdifferenzial, což u toho typu byla standartní věc a auto zatáčí a chová se fakt dobře. "One tire fire" se tu nekoná :) Jenže E46 má jiný podvozek, o 200mm delší rozvor a je taky o dobrých 200kilo lehčí.

reagovat
krab
06. dubna 2017, 13:58
1

A jééje, píšu Silvie s tvrdým "y" .. ufff . Ještě mě napadlo s tím výkonem a jízdním projevem se Dominiku rozepiš. Mě by to vážně zajímalo. Oni tyto Nissany mají legendární status a nevím tak úplně čím to je :) Toyoty Corrolly GT je to jasné, točivý 4A-GE motor, lehká váha, dobré těžíště, hravost a LSD diff.. Já vždycky u sportovně střižených aut s turbem považuju to turbo trochu za nepřítele jejich charakteru. Občas je fakt, ten charakter mají naopak právě kvůli němu. (např. Focus ST/RS předchozí generace) Myslim, že je špatně poměřovat motor podle toho, co se stane když ve 2tisících ot. šlápneš na plnej plyn. To nemá rádo, žádný auto, kromě VW group TDI. Je fakt, že BMW šestiválce řady M52/M54 jsou tak moc uhlazený, že prostě nejsou tak sportovní jak to od nich leckdo čeká. Ten vršek mají famózní až motory řady "S" , čili Mka.

Jinak výběr super, proč si jel do Polska chápu, u nás jsou asi jen 3 exempláře, tento facelift žádný a ani v UK v pravostranných verzích toho moc není. A ceny za dobrý exemplář koukám teda jsou docela masakr..

Jestli by někdo další v redakci ještě šel do "JDM" stylu , tak jako další nápad co koupit místo Mondieu Kombi ( Vavrisovo téma) je ve Švédsku tahle Stagea : rodinný kombík, prý přihlášený, čili EU papíry (snad u nás přepsatelné ze švédských na ČR noty) : http://www.carandclassic.co.uk/car/C647735 ( a má to taky turbíčko)

M P
06. dubna 2017, 14:19
0

Sylvie s tvrdym, to si pleteš s Discolandem... :D a já myslel, že nejseš takový pamětník

Franz Kafka
06. dubna 2017, 21:06
0

Matěji ty to ještě pamatuješ otevřené ? To si starší než jsem myslel. Mě bylo v té době asi 12 možná 14 let. Navíc...ty si z Prahy nebo si z Brna a pamětník ? :))

Nawi2203
06. dubna 2017, 21:27
0

Jooo ta Stagea je bomba. (Y) Už jí jen chybí swap předku ze R34ky. Popřípadě komplexní přestavba ala "DOUBLE-UNICORN" z MCM.

;list=PLvKTvFJhZUJi_4_zliMEucYtH7R6D_mjD&index=16

M P
06. dubna 2017, 21:56
0

Franz Kafka: nee to vůbec :) to jen jak se před pár lety probírala Jonákova kauza, tak se zmiňoval i ten discoland, a já jak čtu tyhle různé bulváry a divoké devadesátky mě svým způsobem zajímají, tak jsem si tu narážku nemohl odpustit:)

Jinak nejsem původem ani z Prahy, ani z Brna ale odněkud ze Zlínska.

Franz Kafka
06. dubna 2017, 22:04
0

Tak to jooo. Je fakt že v souvislosti s tím Jonákem se to probíralo zase a znovu po jeho propuštění. Právě v bulváru toho bylo opravdu hodně. Ona je to zajímavá doba tak proč se o tom něco nedovědět:) On má spíš krab nějaké asociace na Sylvu ze Show-Parku podle mě ta bude taky s tvrdým.

Ze Zlínska tak to je pro mě daleko já tam nikdy nebyl. Znal jsem ale kluka co byl z Loučky :D

Woyta
06. dubna 2017, 23:27
0

Proc S13? Proste mi sedla. Sednul jsem si za volant a pripadal si jako doma. Optimalni pozice sezeni, vse dulezite po ruce, vyborna zpetna vazba a silne navykovy kopanec turba do ledvin. Pro me to je auto ve kterem relaxuji i kdyz v ni sedim jen v garazi.

hb
hb
06. dubna 2017, 15:31
0

S14 je datem vyroby srovnatelna spis s e36, takze ten velky rozdil v charakteru asi udela i to. E36 mohla mit samosvorny dif, je lehci, nema jeste elektrickou skrtici klapku, tad.. Takze asi zustane jako hlavni rozdil atmosfera vs. turbo..

Btw jak se chova ten viskozni diferencial pri jizde? Myslel jsem, ze se dava spis do aut, kde slouzi ke zlepseni prujezdnosti (ruzne 4x4), nez u aut ke sportovni jizde, protoze z principu by melo chvili trvat, nez se pri prokluzu jednoho kola zahreje olej a dif zacne svorit..

reagovat
Woyta
06. dubna 2017, 23:29
1

Svornost 5-10% takze opravdu minimalne a nepotkal jsem SX ktere by ten dif uz nemelo mrtvej. Pak se chova jako otevrenej.

whitenight
06. dubna 2017, 16:03
0

Vim, že budu za prudiče, ale píše se to Bratwurst. Po absolvování dvoustrany o wurstech v učebnici němčiny mi to prostě trochu trhá oči.
Nicméně článek supr, to auto je mi čim dál tim sympatičtější

reagovat
Franz Kafka
06. dubna 2017, 16:16
0

To mě dost rozesmálo. Máš pravdu. Ono samotná podstata toho přehlasované ü napoví nicméně asi překlep. Vypadá to taky víc německy.

whitenight
06. dubna 2017, 16:19
0

No ono to ü tam je v množnym čísle a zdrobnělině, takže se to dost plete.

Franz Kafka
06. dubna 2017, 16:22
0

No a nemyslel to jako množné číslo ? :)

whitenight
06. dubna 2017, 16:24
0

no to by mu na konci chybělo "e"
hloupej jazyk :)

Franz Kafka
06. dubna 2017, 16:25
0

Tak koukám, že ty máš nastudováno skvěle :) Jo, jo je to stejně komplikovaná patlanina jako čeština a její mně,mě, ů, ú....

krab
06. dubna 2017, 16:31
1

A nebo to celý počeštit a napsat : SUŠI vs. BRÁTVURŠT :)

Franz Kafka
06. dubna 2017, 16:34
0

:D Tak dnes se tady i zasměju. Dáš si brátvuršta ? Ne v pořádku dnes si dám suši. Možná jednodušeji 寿司 vs. Sauerkrautsuppe to vypadá taky zajímavě.

Kr
Krocan
06. dubna 2017, 18:28
2

Na otázku paní vietnamky, zda chci suschi, tak se ji hluboce a bezelstně podívám do očí a odpovídám, že bych radši vlhčí.

whitenight
06. dubna 2017, 19:28
1

se nám to tu rozjelo :D

Polar Bear
07. dubna 2017, 03:02
0

Lidi klid. Němčina je naprosto pohodovej jednoduchej jazyk. Vím o čem píšu. Se už půl rok učím čínsky a to ne tepve solidní mindf..k :P
Ale pořád jednodušší, než naučit číňana anglicky :D

Kryton2X4B-523P
06. dubna 2017, 20:22
0

Hehe, dle tvého hodnocení dle bezrámových dveří jsem též majitelem nadauta :D :D :D

reagovat
fl
fletwood70
06. dubna 2017, 21:12
0

!tedy hlaska ,,bezrámovými okny, která oddělují nadauta od podaut,, dekuji ale budu ji pouzivat za svou...sorry;)

reagovat
dr
dron
07. dubna 2017, 18:15
0

Přijde mi vcelku škoda, že jsou obě, jinak tak pěkná vozidla, v obou případech posazená na tak ošklivých kolech.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem

Ford F150 XLT Singlecab Longbed 1994
Ford F150 XLT Singlecab Longbed

1994 rok výroby
200 koní výkon
5 002 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem