Disclaimer: Ano, tohle auto už jste na Autíčkáři viděli. Jenže tenkrát ho testoval Honzík, který od představení tohle malé Volvo žere a nevidí na něm žádné chyby (protože je naprosto super!! :-) pozn. Hamster), zatímco David jich pár našel na zadokolkové verzi s prodlouženým dojezdem. Pravda musí být někde uprostřed, ne? Když se tedy z Volva ozvali, že Žluťáska mají zrovna další týden volného, neváhal jsem ani minutu a naplánoval si výlet na Gardu.
Věrní čtenáři Autíčkáře si jistě vzpomenou, že minulý rok jsem o strastích s malým městským elektromobilem na delších cestách napsal reportáž z cesty do Slovinska. Letos jsem však chtěl vidět cestou i něco jiného než moře a dálnici, aby se dalo o čem psát – ne jen o tom, že jsem nabíjel tady a támhle a v Mekáči měli zrovna kuponky (v Rakousku nemají, ověřeno za vás). Proto jsem letošní výlet k jezeru Garda pojal trochu zážitkověji – dálnice jsem využil pouze v Česku a v Německu, abychom se přesunuli co nejrychleji na zajímavější místa. Ačkoliv jsem se snažil naplánovat cestu podle aplikace ABRP, s EX30 je to v podstatě zbytečné, ale k tomu se dostaneme později.
Z Prahy jsme vyrazili s plně nabitým autem – jako když odjíždíte z domova, kde s elektromobilem zkrátka běžný uživatel nabíjí nejčastěji. Vzhledem k tomu, že jsme vyráželi ještě za tmy, projevila se první chybka auta – LED světla jsou i v nejvyšší výbavě “hloupá”, bez vykreslování. Svítí sice dobře, ale na dálnici se neustále přepínají dálky a potkávačky, přitom dnes už adaptivní LEDky bývají v této třídě aut poměrně běžné, natož u prémiové značky. Třeba se spolu s faceliftem dočkáme této funkce minimálně jako příplatkové výbavy.
Prvním cílem cesty tak byla nabíjecí stanice Ionity za hranicemi, kde je poměrně velký nabíjecí hub – 6 stojanů Ionity a 10 Tesla Superchargerů. V okolí se nachází benzínka a samozřejmě i McDonalds a další fast foody, takže rychlá káva nebo svačina není problém. Po krátké patnáctiminutové pauze jsme však měli nabito na cestu k dalšímu Ionity těsně před Mnichovem, který se nachází vedle supermarketu Edeka s výbornou pekárnou uvnitř. Tradičně rychlé stojany této sítě byly poloprázdné a než jsme tak stihli sníst obložený rohlík k snídani, auto už bylo připravené k odjezdu dál s více než devadesáti procenty baterky.
Za Mnichovem tak už začíná ta lepší část cesty, okreskovější. Dálnice totiž končila kousek před oblíbeným turistickým střediskem Garmisch-Partenkirchen, skrze které jsme tentokrát jen profrčeli a kochali se krásnými výhledy na štíty nejvyšší hory Německa, Zugspitze. Na oběd jsme zastavili v Imstu, kde jistě najdete i nějakou slušnou restauraci, my však nechtěli ztrácet příliš času a vzali jsme si s sebou rychlé občerstvení, které jsme snědli na blízké nabíječce – která teda nebyla příliš potřeba, ale když už stojíme, proč toho nevyužít.
Před vesnicí Nauders doporučuji zastávku u místní pevnosti, kde lze případně využít i prohlídky, popřípadě procházky na blízkou vyhlídku do okolního údolí. Není zde sice moc míst k zastavení, ale když se zadaří jako nám, můžete si hezky zpříjemnit cestu a protáhnout se.
Nebo zastavíte o kousek dál u jezera Resia, těsně za italskou hranicí, které možná někteří čtenáři poznají z Netflixu. Uměle vytvořené jezero je naplněné krásnou průzračně čistou vodou a je ikonické zejména věží zatopeného kostela. Zde lze na chvíli zastavit na větším parkovišti, dát si kávu a pokochat se místními panoramaty.
Ale ty nejlepší výhledy začínají ještě o pár desítek kilometrů dál za vesnicí Neuwies, na úpatí slavného průsmyku Passo di Stelvio, vyhlášený mezi nadšenými řidiči jako jedna z řidičsky nejzajímavějších silnic Evropy. Ačkoliv jsou výhledy fakt nádherné, samotná silnice je pro mě spíše zklamáním. Silný provoz spolu s poměrně špatným asfaltem neznačí žádnou řidičskou nirvánu, navíc je Stelvio poměrně uzounké a plné ostrých vraceček – zkrátka a dobře jsem moc nepochopil, proč by někdo tohle místo vydával za zajímavou silnici hodnou navštívení kvůli řidičským zážitkům.
Velkou radost mi zde ale udělala EX30. Díky svému zaměření hlavně do města má naprosto perfektní poloměr otáčení, takže právě ve vracečkách se projeví jako obratná potvora, která bez potíží vykrouží i vnitřní oblouk bez přejetí do protisměru – a to se na Stelviu fakt hodí. Navíc skvěle “nevolví” podvozek sice občas drncne díky větším kolům, ale poskytuje hodně jistoty, takže si i s elektrickým Volvem užijete spoustu gripové zábavy. Ta jistota v zatáčkách se hodí nejen na zábavu, ale hlavně ve chvíli, kdy pod pravou nohou krotíte 315 kW výkonu, díky kterým je tenhle malý kříženec hatchbacku a SUV nejrychlejší Volvo historie.
Ale když zvolníte, začnete si vychutnávat i takové ty normální věci, které v autě oceníte po zbytek tisícikilometrové cesty. Ostatní kolegové si stěžovali na laciný interiér, ale osobně mi to zas tak strašné nepřijde. Jasně, poznáte, že je velká část materiálů eko a udržitelná, ale interiér mě vůbec neuráží. Snad jen dekor bych zvolil asi jiný z nabídky, ale to bych zase přišel o naprosto parádní sedačky potažené směsí vlny. Prostorný interiér, který je pro dva naprosto ideální, je navíc plný chytrých úložných prostor – třeba šikovných držáků na pití, které se schovají do loketní opěrky. K té mám jen drobnou výtku – mohla by být níže, ale hlavně z trochu měkčího materiálu. Po celém dni za volantem jsem měl otlačený loket, ale na cestu zpět jsem to vyřešil položením mikiny na loketku a rázem vše ok. Na druhou stranu si však přiznejme, že u většiny malých aut se s dálkovým cestováním tolik nepočítá, takže to nelze brát jako vysloveně přešlap – je to zkrátka elektromobil hlavně do města, tu jednu delší cestu za rok s tím naprosto bez problémů přežije loket každého uživatele.
Rozporuplné pocity mám z asistenčních systémů a infotainmentu. Asistenti jsou v EX30 zastoupeni snad v plném počtu – samozřejmě ISA (pípák na rychlost) nemůže chybět, ale ten mi zde otravný nepřišel, jen by mohl umět číst lépe značky, ale vypíná se velmi jednoduše, jak už zmiňovali kolegové. Horší to je s hlídáním pozornosti řidiče, který zkrátka pípá dost často – stačí si zívnout (nebo otevřít pusu), popřípadě chvíli hledat něco v infotainmentu (třeba kontrolovat rychlost…). Taky se dá vypnout, jednoduše, hned vedle vypínání ISA. Ocenit však musím hlídání pruhů, které funguje velmi dobře – na dálnici a okreskách pohlídá v pruzích, ale pozná, když jedete dynamičtěji, a do řízení mi pak nekecalo a nepral jsem se s ním. Infotainment je klasický Android, s čímž se váže pár problémů, které však nevyčítám Volvu jako takovému – Spotify se mi několikrát za test odhlásilo (nutné zastavit a přihlásit znovu) a jednou přestalo fungovat ovládání hlasitosti. Audiosystém v podobě soundbaru Harman Kardon sice není tak božský jako koncertní síň ve větších modelech, ale v rámci malých SUV hraje naprosto perfektně a že nejsou reproduktory ve dveřích jen tak nepoznáte.
V rámci infotainmentu je samozřejmá integrace Google Maps, které umí s parádní přesností (většinou spíše pesimisticky dokonce, často jsem dojížděl s více procenty, než původně Volvo plánovalo) vypočítat trasu i s nabíjením. Doporučuji si však zkontrolovat, zda na vybrané nabíječce opravdu spustíte nabíjení kartou Volvo Public Charging, i když se tak Google tváří. Funguje sice takřka všude, ale i tak se mi (většinou na pofidérnějších místech) stalo, že se se stojanem nekamarádila. Naštěstí má Volvo super mapu na internetu, kde zjistíte předem, zda je nabíječka volná, kolik stojanů najdete a s jakým výkonem, a v neposlední řadě i cenu za nabíjení.
S nabíjením zkrátka problém v dnešní době už nevidím. Jistě, může se stát, že přijedete na nabíječku a bude obsazená, ale o pár kilometrů dál už je třeba volněji, nebo počkáte na uvolnění kabelu. EX30 má skvělou křivku nabíjení (plný výkon 153 kW od 13 do 35%, do 50% stále sosá více než 100 kW, pak už klesá, ale do 80% pořád bere více než 60 kW), díky které zdržení při nabíjení není výrazné. Navíc díky až 22 kW palubní nabíječce dává smysl nabíjet i na pomalých stanicích, které jsou takřka všude – a u Gardy navíc oceníte, že nemusíte řešit platbu za parkování, protože po dobu nabíjení parkujete zdarma, a to klidně až v centru turistického letoviska.
Na Gardě se nemusíte samozřejmě jen koupat nebo kochat památkami. Nadšence potěší třeba blízké muzeum závodu Mille Miglia, nebo třeba hodinu vzdálená Modena s muzei Ferrari a blízkými Pagani, Lamborghini i Ducati. Zkrátka nudit na pláži se zde nemusíte. Bohužel jsme neměli příliš času a museli je tentokrát vynechat, ale aspoň mám o důvod více se znovu vrátit na delší dobu. Stejně tak jsem musel vynechat ikonickou cestu Strada della Forra, která je aktuálně uzavřená – třeba někdy příště.
Cestu zpátky už jsem bral poněkud méně zážitkově a vyrážel s plně nabitým vozem. Dovolím si však ještě zmínit Passo Pennes – krásný průsmyk s přehlednými zatáčkami, milionkrát zábavnější jak Stelvio, rychlejší, a takřka bez provozu – jen pozor na motorkáře, kteří jej očividně mají poměrně naučený a jezdí velmi rychle. Navíc i zde jsou krásná panoramata, snad ještě hezčí než na Stelviu. Na Brenner jsme dorazili s takřka 40% baterie, takže nabíjení by nebylo potřeba, ale po čtyřech hodinách jízdy už jsme se docela rádi protáhli a dali si kávu. Navíc je zde 18 stojanů Ionity, takže nikomu tolik nepřekáží ani auto, které nevyužívá plný výkon nabíječky. Nabíjeli jsme posléze ještě dvakrát – jednou na Aral Pulse kousek za Mnichovem a následně před hranicemi, abychom dojeli až do Prahy.
Výsledná spotřeba na obrázku výše je tedy mixem okresek a dálnice, bez omezování, se zážitkovějším svezením na Stelviu, Passo Pennes i dalších pěkných okreskách v okolí Gardy – za mě velmi pěkný výsledek. Hlavně když vezmu v potaz, že slušnější řidič by určitě stáhl spotřebu ještě níže, ale ten by zas nepotřeboval Performance čtyřkolku, která díky elektromotorům se synchronními magnety (takže se předek neodpojí ani při ustálené jízdě na dálnici) žere o něco více, než zadokolka. Jasně, příplatek 60 tisíc je už taková kapka v moři, ale reálně – fakt potřebuje mít auto do města zrychlení z nuly na sto za 3,6 sekundy? Nestačí už tak výkonná zadokolka jen o trochu pomalejší?
Závěr
Volvo EX30 je sice elektromobil primárně zaměřený do města, ale nezalekne se ani delší cesty. Není úplně bez chyb, na druhou stranu jich je tak málo, že jsou zanedbatelné a autu bych je prominul. Ocenil bych jen lepší technologii světel a head-up displej, který je zkrátka příjemnější než pohled na infotainment. EX30 v plné výbavě možná není levnější než konkurence, za to je určitě jízdně zajímavější i lepší na společné soužití. Spotřeba verze Twin Performance je navíc velmi pěkná i ve srovnání s Teslou Model 3 , která zase nabídne více prostoru na zadních sedačkách. Pro dva je ale EX30 bohatě dostačující a poslouží velmi dobře. Navíc od příštího roku, až začne výroba v belgickém Gentu, už půjde o opravdu evropské auto.
A jak to tedy je s tím cestováním elektromobilem, není to otrava “pořád nabíjet”? Pro ty, kteří za jízdy vykonávají potřebu do PET lahve, nezastaví na kafe a pro jistotu ani nejí, asi nejspíš ano. Pro normální lidi, kteří stejně co 2-3 hodiny zastaví a protáhnou se, z mého pohledu elektromobil nijak neomezuje. Jisté plánování je samozřejmě stále třeba, přeci jen velmi rychlé nabíjecí stojany (>150 kW) nejsou úplně všude a v létě můžete narazit na plně obsazené stanice zejména na vytížených trasách. Zejména na této specifické cestě však ani městský elektromobil nebyl omezující a necelých 13 hodin na cestě zpátky (dle navigace bez nabíjení a zastávek 12 hodin) je z mého pohledu naprosto v pořádku.
Technické údaje
Výkon: 315 kW (115 kW přední + 200 kW zadní motor)
Točivý moment: 543 Nm
Provozní hmotnost: 1960 kg
Maximální rychlost: 180 km/h
0-100 km/h: 3,6 s
Spotřeba (WLTP): kombinovaná 17,4 kWh/100 km, město 13,5 kWh/100 km
Spotřeba v testu: 17,2 kWh/100 km
Udávaný dojezd (WLTP): 450 km
Dojezd v testu: cca 350 km (čistě dálnice, okresky přes 400 km)
Kapacita baterie: 69 kWh (využitelná 64 kWh)
Rychlost nabíjení: AC 22 kW / DC 153 kW
Nabíjecí čas DC 10–80 %: 28 minut
Základní cena modelu: 895.000 Kč
Cena testovaného vozu (EX30 Twin Motor Performance): 1.305.400 Kč
VK
10. 8. 2024, 23:05 0 reagovatMoc pěkná barva.
Vrooom
12. 8. 2024, 14:57 0 reagovatAsi jsem to prehlidl, ale na kolik vyslo to nabijeni? Auto vypada fesne. Cena docela kruta za takoveho mrnouse, ale zase ten vykon je fajn.
Marek Brunner
12. 8. 2024, 21:11 3Volvo Public Charging má pevnou cenu za DC nabíjení (i na Ionity) 12,5 Kč / kWh, takže při součtu 354,3 kWh podle počítače to vychází 4429 Kč za cestu, tedy nějakých 2,6 Kč/km.
Vrooom
13. 8. 2024, 15:17 0Tak to mi přijde fajn :-)
Jokke
16. 8. 2024, 17:56 0Krome na muj vkus moc protlacovany (ne)kologicnosti proti elektromobilite nic nemam, neco jsem s EV najel a opravdu bych si dovedl predstavit to mit doma...ale prumer 2.6 kc/km uz ani nedava smysl z pohledu ekonomiky provozu, kdyz clovek musi nabijet na cestach. Dal jsem pred prazdninama Italii vejlet, rovny 3000 km a vyslo me to palivem na 2.7 kc/km, a to hlavne kvuli zatracene drahy Italii a rychlym presunum Nemeckem. Logickym pocitanim se tedy EV stale vice stavaji bohuzel neobhajitelny.
Marek Brunner
16. 8. 2024, 18:40 1Jokke: ale to se bavíme o veřejném nabíjení, které je potřeba jen při delších cestách jako tato. Základem je nabíjet doma, a to na naprostou většinu cest vystačí - teda pokud netočíš každý měsíc Itálii nebo podobně. Na cestu dál to je samozřejmě jiné, ale pořád nic tragického. Doma platí za kWh každý jinak samozřejmě, ale počítám třeba s polovičními náklady, ne-li míň.
Jokke
16. 8. 2024, 20:26 0Ano, to urcite. Dobijet doma (jakoze fakt doma na baraku , idealne z fve) tak jsou ty cisla jina. Ale to bude pro vetsinu nerealna moznost a stejne budou muset dobijet na verejnych ac, ktery uz taky nestoji malo.
VK
16. 8. 2024, 20:51 0Má veřejných AC nabíječkách se ceny pohybují 8-9 Kč/kWh.
koch
16. 8. 2024, 10:19 -2 reagovathezký článek, kde snad ani nemuselo být zmíněno tendenčí čůráni do PETky, akorát nějak jsem se nedozvěděl jeden, snad nejdůležitější parametr "testu", který by rázem smáznul všechny subjektivní pozitiva vysedávání po fast foodech, kolik že to přesně času auto stálo na nabíječce? věřím, že tento údaj jde vyčíslit a uvést na minutu přesně...
Marek Brunner
16. 8. 2024, 10:28 1určitě jde, ale stopky nezapínám při nabíjení:) na cestě zpět zhruba 25 min na Brenneru, 15 min za Mnichovem a 20 min před hranicemi ČR. Plus teda 10 min na Ionity v Berouně, abych nepřijel úplně vybitý domů.
koch
16. 8. 2024, 10:34 0z aplikace vozu tu statistiku nabíjení vyčíst nelze? co cestou tam?
Marek Brunner
16. 8. 2024, 10:39 0Auto není moje, k aplikaci už přístup nemám, takže těžko říct. :)
Cestou tam zhruba stejně, možná o deset minut víc.
koch
16. 8. 2024, 11:17 -1takze suma sumarum, 800km, které dá 90% aut na jednu nádrž, zabralo nabíjení hodinu a půl, při cestě do takové Neapole jsou to s přehledem 3-4 optimistické hodiny nabíjení navíc...
MBMB
16. 8. 2024, 13:51 2Na takto dlouhé trasy existují samozřejmě i vhodnější elektromobily, které se s celkovou dobou nabíjení vejdou výrazně pod 2 hodiny. Ale ani tohle Volvo nemá úplně špatné parametry a dá se to. Do Neapole by vskutku dělalo cca 3 hodiny rychlonabíjení celkem. Což se na 1500km trase jeví zcela snesitelně, protože během takového výletu tam typicky bude minimálně jeden nocleh a několik zastávek na jídlo či prohlídku něčeho po cestě, během kterých se dá mnohdy nabíjet. Takže ta doba, kdy člověk vysloveně ztrácí čas čekáním, než se auto nabije, bude výrazně kratší. A to řada lidí jednou či jen párkrát do roka snese výměnou za ty benefity, které to přináší.
koch
16. 8. 2024, 14:39 -7ale jaké jsou to ty benefity? zatím jsem neslyšel jediný, který by převažoval nad benefity konvenčního vozu.
kilometer v benzínovém novém Golfu vyjde při kterémkoliv super tarifu snad i levněji, za cenu tohoto městského vozítka si pořídím ty Golfy nové rovnou dva, (za Golfa lze dosadit cokoliv jiného, podobného, to je první, co mě napadlo) servisní náklady u ev nejsou diametrálně odlišné od konvenčního vozu, dojezdová ouzkost, ještě větší ouzko ze zahoření... a klidně se dá pokračovat v diskusi na toto téma donekonečna.
Letos jsem si dal o dovolené trip 4200km právě v IT. Hodiny těžce zaplacené dovolené, které bych strávil vymýšlením toho, co se dá na nabíječkách dělat, cpát se BigMcama a litrama kávy někde u rozpálené dálnice, toto fakt nelze racionálně zdůvodnit, na to si musí vzít člověk skutečně jako argument onu PET na čůrání a podobné infantilní nesmysly.
Realita vnucené elektrické budoucnosti je, obávám se, úplně někde jinde, než popisuje tento a podobné veselé cestovatelské PR články.
Na jednu stranu chápu, napsat skutečné dojmy a přiložit objektivní data, asi by už autorovi příště auto nikdo nepůjčil, na druhé straně těmito články autor sám sobě a nejen sobě, střílí do nohy :-)
Nezbývá doufat, že to s tou elektromobilitou nakonec dopadne jinak, než nám soudruzi naplánovali
Marek Brunner
16. 8. 2024, 15:54 3Koch: půjč si elektromobil na nějaký čas a pochopíš, co je na tom lepší - pokud máš kde nabíjet. Nebo ne, to je tvoje věc, ale o benefitech už bylo napsáno mnoho. Stačí nečíst pouze Autoforum ;)
Tohle není PR článek, překvapivě jsem za něj nedostal ani korunu, ubytování mi nikdo nezaplatil. Ano, za zápůjčku jsem musel děkovat, je to možná překvapivé, ale nikdo nás nenutí psát žvásty a celé to jsou mé pocity a můj názor - jako takřka každý článek tady na Autíčkáři. Objektivní data jsem předložil v podobě kilometrů a průměrné rychlosti, nevím, co víc chceš, ani kdybych ti fotil stopky před nabíječkou, neuvěřil bys:)
koch
16. 8. 2024, 19:57 -1u nas v korporatu se za uplatu povazuje uz i prupiska, natoz pujceni auta na dovolenou :-)
ale to je asi jen muj spatny uhel pohledu.
pujcovat si to nebudu, nedokazal bych si to ekonomicky ani nijak jinak oduvodnit.
no a o tom cteni tech benefitu, procetl jsem tu toho rozhodne vic, nez na autoforu, ja ty benefity EV nejak nemuzu v zadnem z tech clanku, co tady jsou, najit...
tak zkuste nekdo alespon par tech benefitu, ktere by bezny konvencni vuz nemel dat tady v diskusi :-)
VK
16. 8. 2024, 20:47 0Při dané spotřebě a nabíjení doma ze sítě nebo na veřejných AC nabíječkách, oboje s cenou kolem 8 korun na kWh, dává na elektřině cca 1,5 koruny na kilometr. Což je většinový user case. Za servis se u EV utratí o dost míň. Odpadá olejový servis, turbo, vstřiky….baterka vydrží čtvrt milionu s přehledem. Většinou v Teslách do 400-500 tisíc.
koch
16. 8. 2024, 21:20 -1klidne ćtvrt milionu kilometru? to je strasne malo :-o manzelka ma od nova 6 let stare auto, na kterem najela 220tkm a to auto voni novotou, zustatkova hodnota (trzni cena) tohoto auta mi dela usmev na tvari a nedovedu si predstavit, ze bych mel ted na tom aute resit baterii pred smrti a ohlizet se po dalsim elektrovoze za neskutečnou dardu. na druhou stranu, ja mam v garazi bezmala ctvrt stoleti stare auto a o drahem servisu nemuze byt rec
VK
16. 8. 2024, 22:15 0Čtvrt milionu s přehledem (poklesem kapacity o v průměru 10 %) a u Tesly běžně vydrží 400-500 tisíc. Potřeba číst pořádně.
koch
16. 8. 2024, 22:51 -110% to je hodne exaktni udaj, to je z nejakeho reklamniho letaku? za mne je baterka elektrovozu po teto porci km nepouzitelna
VK
16. 8. 2024, 23:02 0To jsou údaje shromážděné z provozu Tesly, modelů 3 /Y, světově zatím z pochopitelných důvodů nejrozsáhlejší databáze údajů. Koresponduje i se zkušenostmi uživatelů modelu S, mění baterku až po zpravidla 400-500 tisících.
-
Komentář upraven 16. 8. 2024, 23:12:31
bkralik
16. 8. 2024, 23:03 1koch: Já tě úplně nechápu. Na jednu stranu vypadáš, že o elektromobilech slyšíš poprvé (jinak bys tu snůšku sraček nemohl vypustit z pusy) a na druhou stranu sebevědomě tvrdíš že za tebe je po 250kkm baterka elektromobilu po této porci nepoužitelná. Což je taky blbost - kamarád teď koupil jetý Ioniq Electric s najetými 300 tisíci kilometry a baterka vypadá, že žádnou degradaci nemá - SOH v autě se pohybuje mezi 90 a 100% a dojezdem to najede to samé, co ioniq s 60kkm. Ano, můžu se vyskytnout vůz kde ta baterie zdegraduje rychleji, stejně jako se může vyskytnout spalovák který se po 100kkm zadře...
Obecně ti doporučuju buď a) půjčit si někde rozumný elektromobil a vyzkoušet si to a nebo b) nelézt do debat pod články o elektromobilech a nutit ostatním že je to nahovno.
koch
16. 8. 2024, 23:33 -5vy si jedete svoje, ja si jedu svoje :-) o tom, že je na elektromobilitě něco dobré a že to není slepá cesta, vnucena totalitním diktátem me stejně nepřesvědčíte...
bkralik
17. 8. 2024, 09:36 1Pak proč sem vůbec chodíš a něco sem píšeš? Můj otec má elektromobil, moji tři kamarádi mají každý elektromobil a včera jsem se vrátil z výletu z Holandska taky elektromobilem. A všechno je ok, nikdo nehoří, nikdo neumírá na nabíječkách nudou, nikdo nemrzne. Tak co se tady snažíš dokázat? Neříkám že elektromobil je pro každého, pokud tvoje existence stojí na tom že jednou za rok ujedeš 2400 km na jeden zátah (což je trochu smutné) tak si ho prostě nekupuj. Naopak pokud bydlíš v domečku někde poblíž velkého města a dojíždíš do práce, tak bys byl debil aby sis ho nekoupil…
koch
17. 8. 2024, 10:16 -5proc sem chodim? delas si legraci? proc bych zde nemel chodit? ze nejsem fanousek vseho, v cem "teče elektřina" a mám nazor jiny, nez Ty? co dava zrovna Tobe pravo nazyvat majitele 99,6% konvencnich vozu v CR debilama?
pujc si od tatinka auto a zajeďte si je poleštit třeba na nabíječku i s kamarádama, to Te dozajista uklidni
Jakub Pospíšil
17. 8. 2024, 10:41 6Tak já myslím, že stačilo, na osobní invektivy tu není nikdo zvědavej.