logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Recenze & testy

Renault Talisman 1.6 dCi: Návrat do komfortní zóny

Velké pohodlné sedany stále nevymřely, dokonce ani ve ‚střední třídě‘. Jaké trumfy má Francie proti německé konkurenci?

Zatímco segment malých crossoverů připomíná koupaliště v nejparnějších prázdninových dnech, kategorie velkých ‚neprémiových‘ sedanů příliš možností nenabízí. Máme tu Mazdu 6, Ford Mondeo, Opel Insignia a pak už jen samý koncern, kam až oko dohlédne.  Citroen už spoustu let vyhrožuje novou C6 a Japonci se v tichosti stáhli na jiné kontinenty, aby nás nadále zásobovali tovarem, jakého si trh žádá nejvíce, tedy malými crossovery. 
Máme tu tedy čerstvý přírůstek do skupiny ohrožených druhů. Na první pohled by se mohlo zdát, že v tak malé konkurenci bude mít Talisman lehký život. Jenomže… Za prvé má tahle malá konkurence svůj důvod – lidi prostě velké sedany nechtějí, radši si pořizují obří SUV (nebo malé crossovery). A za druhé je tu Superb, miláček českých flotilových manažerů. 

Talisman má na startu přinejmenším výhodu jinakosti. Pravda, prodejní čísla tahle ‚výhoda‘ asi nenahoní a pro firemní fleety bude mnohem zajímavější sleva, jakou dostanou od škodovky, pro menší subjekty nebo jednotlivce ale neokoukanost může znamenat body navíc. Jakkoliv se mi podoba současného Superbu dost zamlouvá, člověk si těžko může vybrat něco tuctovějšího. Design velkého Renaultu, obzvlášť ve verzi Initiale – se navíc dle mého skromného názoru povedl. Působí seriózně, rozměrně a draze. 

Velké auto s malým motorem

Problém je v tom, že zájemce o jinakost asi nebude moc nadšený z nabídky motorů. Objem se zastavil na hranici 1,6 l a výkon nedostanete větší než 200 koní, v případě nafty dokonce jen 160 (právě ten mám v testovaném autě). Teorie o jinakosti začíná dostávat trhliny, protože s těmito možnostmi se spokojí jen ten, kdo řeší primárně ekonomiku provozu. Vím, že je to už stokrát ohraná písnička, ale proč není v nabídce aspoň jeden úctyhodný motor? Neříkám, že je tenhle nafťák špatný, naopak. A je mi jasné, že v případných fleetových nákupech bude nejrozšířenější. Nicméně jako automobilka bych možnost silného šestiválce považovala – když už nic jiného – za prestižní záležitost. S průměrnými, byť dostačujícími motory je Talisman provždy odsouzen zůstat volbou rozumu, což je velká škoda. Když se podíváte na jeho vizáž a krátce se v něm svezete, možná se mnou budete souhlasit v tom, že by měl velký potenciál stát se i volbou srdce a vášně. Budu tedy doufat, že po nutnosti zalíbit se úřadům a učinit zadost emisním normám Renault přijde i s nějakou oslnivou novinkou v podobě majestátní strojovny s mamutím krouťákem. Koneckonců, první sliby už skrz média proběhly…

Sportovat ani nezkoušejte

Mám tu tedy naftovou jedna-šestku s dvojím přeplňováním, a pokud ji mám podrobit racionálnímu zhodnocení, je to slušný a příjemný motor. Kultivovanosti šestiválce sice nedosahuje, ale rozhodně mě svým projevem neiritoval a navzdory číselným hodnotám hýbal s autem překvapivě hezky. Slabinu vidím jen v pružném zrychlení ve vyšších rychlostech, které holt prořídlé stádo koníků nezapře. Předjíždění na okreskách mi potíže nečinilo a při plynulé jízdě na dálnici ukusoval Talisman kilometry velmi svižně, zatímco si jeho výrazná silueta zajišťovala přednostní právo v levém pruhu. Sečteno a podtrženo, o téhle šestnáctistovce nemůžu říct objektivně vzato křivého slova. Jen pocity a předsudky mi nustále předhazují úvahy „jaké by to bylo, kdyby…” Jenže to se zase dostáváme k trochu citlivé otázce dnešního automobilismu: Fakt musí být všechno dynamické a sportovní? Současná reklamština má jasno: dynamický a sportovní musí být i minibus rozvážející vozíčkáře. Přiznám se, že mi to leze na nervy a nejednou si postesknu, kam se poděla ta pohodová auta, jimž jsou termíny jako apex nebo agilita ukradené. A hleďme – jedno takové auto mám zrovna v ruce. 

Pokud jde o komfort, je Talisman důstojným představitelem země, která dala světu Vel Satis nebo C6. Ani na devatenáctipalcových kolech není drncavý a ladné proplouvání venkovskou krajinou je jeho vrcholná disciplína, v níž mu koncernoví konkurenti nesahají ani po ráfky. Natáčecí zadní kola a skvělý rejd mu dávají nečekanou obratnost v městských uličkách, jinak ale jednoznačně preferuje rozvážnost a relaxovaný přístup. Zkuste mu trochu šlápnout na krk, a ihned vám projeví svou nespokojenost uskakováním na hrbolech v zatáčkách. Nechte ho plout, a budete nadšeni jeho houpavou nonšalancí. Skoro si říkám, že výkonnější motor by mohl jeho celkový charakter obrátit špatným směrem (Dvanáctiválec Rolls-Royce nekazí, takže velkým motorem nikdy autu neuškodíš… – pozn. BAF) 

Rozmary radiomapy

Zůstaňme tedy raději u klídku a pohodlí. To si můžete dosytosti užívat i v kabině. Ultrakonzervativní a elegantní prostředí vůbec není na závadu, divočinu nechme malým crossoverům. Tady hrají prim rozměrné komfortní sedačky potažené příjemnou kůží a vybavené výhřevem, ventilací i třemi masážními programy.

Radiomapa se systémem R-Link mi zpočátku způsobila lehké mrzení, i když po týdnu ji hodnotím v zásadě pozitivně. Prvotní rozčarování bylo dáno nejspíš mou vlastní zpovykaností, neboť v 90 % případů sednu do auta a aspoň základní funkce dokážu ovládat na první dobrou. Tentokrát se mi to moc nedařilo, první cesta se odehrávala  ve velkém časovém presu a nepříznivé dopravní situaci, což jsou podmínky, které moc nenahrávají efektivnímu učení se novým věcem. Po několika dnech uznávám, že radiomapa je dobře poskládaná a s širokými možnostmi individualizace docela vychytaná. Nakonec mám asi jen dvě námitky. První se týká audio funkcí. Systém si není schopen si zapamatovat, že přehrávám hudbu přes BT, a po každém vypnutí motoru musím znovu manuálně přenastavit z radia na BT. Taky jsem zvyklá na to, že po zapojení přístroje do USB se přehrávání automaticky přehodí na tento zdroj. Tady ne – a nejde to dokonce ani ručně. Napřed se musí odpojit BT, až potom je možné přehrávat USB. 

Druhá námitka je mnohem vážnější. Fakt už mě motá, že se do ovládání ventilace dostanu jenom přes displej. Nenávidím to a uvažuju o tom, že začnu rozesílat hejtmaily všem automobilkám, které tento zločin proti lidskosti praktikují. Když je venku pětatřicet stupňů, potřebuju mít přístup k ventilaci prakticky nepřetržitě. Chvíli to fouká málo, pak zase moc, horko na nohy, zima na nohy, otevřít okno, zavřít okno… V renaultu je potřeba trefit velmi úzkou lištu ve spodní části displeje, což za jízdy zaměstnává zrak po delší dobu, než je dle mého názoru bezpečné. Kolečko s regulací teploty se pod displej vešlo, tak proč by se nevešlo jedno (nebo dvě) navíc?

Hlavní spínač autopilota mezi sedačkami je trochu divné řešení, ale počítám, že na to si člověk po chvilce používání zvykne. Zato tajemná tlačítka na volantu s označením “R” a “O”, ta už si žádají pořádného fištróna nebo rovnou manuál. Vlastně všechny čudlíky na volantu patří adaptivnímu tempomatu a omezovači rychlosti, a když jsem tento fakt konečně odhalila, vyvstala otázka, kde se schovává ovládání audia. Že by bylo přístupné pouze na displeji, se mi nechtělo věřit. A opravdu – na pravé straně pod volantem trčí kromě páčky stěračů ještě jeden výrůstek. Nápadně připomíná ovladač tempomatu v Peugeotu, ale funkce patří právě multimédiím a narozdíl od pežoťácké páčky se tahle dá použít i v praxi. Ergonomie se podobá spíš řešení v Jeepu, kde jsou tlačítka ukryta na zadní straně volantu a snadno se nahmátnou i poslepu. Dvakrát šik to není, ale funguje to bez chybičky. 

Verdikt

Nebudu vám lhát, než jsem s Talismanem našla společnou řeč, museli jsme si pár věcí vyříkat. Ovládání radiomapy není zcela intuitivní a vyžádalo si zvýšenou pozornost, to však těžko bude trápit majitele, který s autem stráví více než pouhý týden. 
Ve všech ostatních ohledech je velký sedan od Renaultu důstojným soupeřem největších koncernových hráčů na trhu. Co ztrácí na možnostech volby motorizace (to by se v budoucnu mělo změnit), vynahrazuje osobitostí a komfortem na palubě. Jako pracovní nástroj obstojí i v lepší společnosti, jako rodinné auto dopřeje všem cestujícím nebývalou míru pohodlí. Mám si vybrat mezi Talismanem a Superbem? Určitě volím Talisman, ač jinak k francouzským vozům dvakrát netíhnu. Připadám si v něm tak nějak zajímavější, výjimečnější a hlavně vyrovnanější.  A pro ten pocit mu klidně odpustím i to, že nejezdí ‚jako po kolejích‘ a head-up displej má maličko nakřivo. 

 

Technické údaje:

Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec 1 598 cm3
Výkon : 160 koní (118 kW) při 4 000 ot./min
Točivý moment : 380 Nm při 1 750 ot./min
Převodovka: šestistupňová automatická
Maximální rychlost: 215 km/h
0-100 km/h: 9,4 s 
Průměrná spotřeba (udávaná): 5 l/100 km
Průměrná spotřeba (v testu): 6,8 l/100 km
Základní cena s danou motorizací: 764 900 Kč
Cena s výbavou Initiale Paris: 1 004 900 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Související články

Komentáře

4 reagovat
rock
22. 8. 2018, 09:08

"...lidi prostě velké sedany nechtějí, radši si pořizují obří SUV (nebo malé crossovery)..."

Ty velký SUV ani ne, ty tak velký prodeje nemají. Aspoň v Evropě. Ale geometrickou řadou narůstají prodeje SUV / crossoverů postavených na platformě auta o třídu menšího, ovšem nafouknutých (hlavně cenově) skoro na úroveň dospělých sedanů, tak tam vidím tu pravděpodobnou migraci.
Mazda 6 -> CX-5, Passat -> Tiguan, Mondeo -> Edge, Insignia -> Grandland X atp.
Nechápu to, ale očividně se to děje.

0 reagovat
rock
22. 8. 2018, 09:19

Teď trošku k věci:

"Napřed se musí odpojit BT, až potom je možné přehrávat USB."

Tomu nějak nerozumím. To jako že když chci poslouchat hudbu z USB, tak nestačí přehodit zdroj, ale musím odpojit BT? A funguje -při přehrávání z USB- alespoň handsfree, nebo si musím telefon manuálně připojit, když mi někdo zavolá do auta?

0 reagovat
martinw
22. 8. 2018, 09:30

Ovládání klimatizace a radia by mi stačilo abych utekl pryč, ale třeba v Renaultu umí líp čarovat se slevama ...

2
milic
22. 8. 2018, 10:54

Klid, tablet přes celou přístrojovku s ovládáním klimy a rádia je pouze ve vyšších verzích, v holátku kolečka od sporáku nechybí. Objednávku můžeš bez obav podepsat :-)

0
beastar
22. 8. 2018, 11:56

Jo, jo přesně:D Škoda s tim tabletem to velikostí přehnali...

0
riderhenry
22. 8. 2018, 16:16

Už jsem to auto kvůli té obrazovce chtěl odepsat, ale tohle mění situaci. Škoda, že to vypadá strašně i s tou sociálnější verzí - jde tam zase až moc vidět, že tam měl být tablet :D

0
milic
22. 8. 2018, 16:20

Hlavu vzhůru, ty verze jsou tři. Na jedné straně sociální na druhé hochtablet, takže na tebe zbyde ta prostřední, která je asi nejlepší. Dostatečně velký tablet a k tomu i čudlíky.

0 reagovat
beastar
22. 8. 2018, 11:55

Super. Přesně tak nějak bych to viděl taky. Nějaký ne úplně dobrý řešení se najdou jako klasicky u velkého množství Renaultů před ním. Jinak je to slušně postavený, složený a zabalený do zajímavýho designu. Komfort jízdy je o dost lepší jak v Supu i v Passatu. Auto působí na ulici zajímavě. A v Initiale Paříž v tmavý barvě je to kočár. Slabina jsou ty motorizace a je to přesně důvod proč ho nemám. Prostě nechci ani jako daily j1.6tku v takovým korábu. Tam čeká i lajk aspoň 2 litry. Kdyby do toho dávali něco jako tehdejší 2.2 dci či 3.0v6 tak do toho jdu. Tak snad do roka a do dne no.

0 reagovat
Kuře
22. 8. 2018, 14:03

Talisman je pěkný auto, to ne že ne, ale stejně jako ostatní si prostě musím postesknout nad tou 1.6...
Ale kdybych chtěl sedan střední třídy, a chtěl něco zajímavějšího než Passat nebo Supa, tak bych si určitě počkal, a minimálně vyzkoušel jak bude jezdit ten novej Peugeoťáckej... jak se tomu nadává, 508? Protože ten se mi fakt, FAKT líbí...

Btw. já si upřímně nemyslím že by velké sedany byli nějak na ústupu, teda, prodeji možná, ale nabídka mi připadá pořád dobrá, krom Citroenu a pár Japonců zůstavájí snad všichni velcí hráči, ne?

0
rock
22. 8. 2018, 14:51

No jo, no... neberu-li v potaz prémiovky (tam je nabídka furt slušná, ale mimo finanční výseč :-/), tak zmizel Citroen, Nissan, Toyota (časem má snad být v Evropě Camry), Honda, Suzuki i Subaru (teda Subaru svým způsobem existuje, ale nemají sedana ani liftbacka, jenom kombíky, tak je nepočítám). Dodge / Chrysler u nás zastoupení už snad taky nemá.


Zůstal Peugeot, Renault, Ford (s tím, že Mondeo končí), VW, Opel, Škoda, nově začínají být použitelné Kia nebo Hyundai..

Vidím to tak, že nabídka je asi tak poloviční proti T-10 let...

0 reagovat
XTad
22. 8. 2018, 14:09

"...Renault přijde i s nějakou oslnivou novinkou v podobě majestátní strojovny s mamutím krouťákem. Koneckonců, první sliby už skrz média proběhly…"

Tak to mi nejak uniklo. A ani mi to nezni moc pravdepodobne, když i Nissan Altima se vzdal 3.5 V6 ve prospěch dvoulitru. Takze bych to videl na prefouklou osmnáctistovku.

0
beastar
22. 8. 2018, 14:17

Když z toho dokážou udělat 250 koní proč ne.

0
milic
22. 8. 2018, 15:33

V Mégane RS má ta 1,8 výkon 280 k, takže to dokážou. Pořád to ale není ta majestátní strojovna s mamutím krouťákem.

0
Viola Procházková
22. 8. 2018, 20:15

Po FL by měl Talisman dostat 2.0 s 118 a 147 kW (nafta). Pořád to není žádná hitparáda, ale lepší než drátem do oka.

0
Jimi
23. 8. 2018, 06:36

je to prakticky korejský Samsung SM6, tam něco větší něž 4-válce nehrozí. o číslo větší SM7 už tu V6 může mít...

0
beastar
23. 8. 2018, 16:12

Ale ono by se to tam v pohodě vešlo reálný to je. Šestiválce VQ od Nissanu dáš do čehokoliv :D Naděje umírá poslední a technika se v rámci koncernu dá pospojovat všelijak. Stačí se inspirovat u VW.

-4 reagovat
Jenyk
22. 8. 2018, 16:23

Napisu to slusne. Nechcete si termin radiomapa strcit nekam?

4
Viola Procházková
22. 8. 2018, 20:11

Napíšu to taky slušně: Ne, děkuji.

1
M P
23. 8. 2018, 08:09

Jenyk: já ho nepoužívám!

0
Jenyk
23. 8. 2018, 08:48

Aspon nekdo....diky.

0
rock
23. 8. 2018, 13:07

Radiomapa je odvozené od primárních funkcí - ovládání audia a navigace?
A nebylo by na místě tomu říkat radioklimomapa, když je jako tady u tohodle Talismanu součástí té věci i ovládání ventilace? A u Tesly M3, kde je v tom nejen ovládání v podstatě celýho auta, ale přebírá to i funkce přístrojovýho štítu (a u prvních verzí naopak chybělo to rádio), tam by se tomu říkalo jak?

Já jenom že přidávám, ve vší slušnosti, svoji zpětnou vazbu na tohle téma a dělám čárku do množiny těch, co jim to rve oči. Akorát teda nemám lepší návrh. Občas používaný infotainment je taky pramálo výstižný, zatímco s "rozhraním ovládání doplňkových funkcí vozu" se asi nikdo -uznávám- vypisovat nebude. Tak nevím...

1
Pospis
23. 8. 2018, 22:38

Budeme tomu říkat umatlaná obrazovka. Potože to je to vždy.

1 reagovat
Pochtli
22. 8. 2018, 22:37

Ach jo, zas ta motorizace.. Stejný jako s dacií - kdyby byl v nabídce alespoň jeden pořádný motor, tak si myslím, že by trhali rekordy ještě větší a my bychom měli jednu doma.

0 reagovat
Pospis
22. 8. 2018, 23:12

Slevy kluci u Renaultu umí. Ve firmě dokonce někteří vedoucí zvolili jako služebáka (Mluvím o Meganu a Laguně), Pak jim to stálo víc v servise, než před firmou.... Talisman už šanci nedostal, zato služební mula (Clio) to byl nezmar....

0 reagovat
sheogh
24. 8. 2018, 12:05

dnesni klasika - clovek za mega dostane low cost naftak.... Verim, ze se s tim jezdit da, ale ta cenovka je trosku moc... Alespon, ze uz se picka na kapote nezvetsuje. Driv mela celkem desivy trend..

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte