načítám data...

Renault Espace 2,0 dCi: Sbohem a šáteček!

Auto, které mnozí vnímali jako vlajkovou loď značky, definitivně končí. Budeš nám chybět, rozmařilé víceúčelové vozidlo!

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Renault Espace 2,0 dCi: Sbohem a šáteček!

Na úvod bychom si mohli kolektivně pobrečet, že svět už není, co býval, a typy aut vymírají stejně rychle jako živočišné druhy při kácení deštného pralesa. Je to vděčné téma, které ale ze zásady odmítám podporovat, navíc si za stávající situaci můžeme do značné míry sami. Je to totiž právě zákazník, který trvá na tom, že se do jednoho auta narvou všechny funkce světa. Tu máš crossover! Čemu se pak divíme?

Nebudu tedy činit obecné závěry nad aktuální geopolitickou a jinou situací, prostě si postesknu, že jeden konkrétní typ auta mi bude fakt chybět. Všem ostatním je to nejspíš fuk, výrobce si oddechne a jezdci apokalypsy budou dál slastně podřimovat, ale MNĚ bude tenhle typ auta chybět. Chybí mi už teď. Mluvím samozřejmě o rodinném MPV a na pozadí mé litanie možná najdete dlouhodobou frustraci z toho, že jsem příliš chudá na pořízení Chrysleru Pacifica, to je ale vedlejší. Pro zmenšené autobusy mám odjakživa slabost, a i když je do jisté míry mohou nahradit dobře vybavené dodávky na lidi, úplně totéž to není. 

Renault Espace tu s námi vydržel po pět generací, celkem 36 roků. Ten letošní bude poslední. Na rozdíl od všech ostatních křivd za to nemůže covid ani Carlos Ghosn, ale hlavně emisní diktatura a trochu i zákazníci, kteří místo rodinných busíků kupují SUV. O konci Espacu, Grand Scénicu (a bohužel i Talismanu ve verzi sedan) bylo rozhodnuto už před vypuknutím pandemie. Momentálně se v Česku doprodávají poslední kusy a pak se ještě nějakou dobu budou doprodávat jinde v Evropě. Pokud jste měli Espace v užším výběru, rozhodně sebou hoďte. Ale dost tlachání, pojďme se s Espacem na rozloučenou pořádně obejmout. 

Kdybych si bývala byla včas přečetla Kubův loňský test, nemusela bych ze sebe udělat úplnou husu už na firemním parkovišti Renaultu. Nastal totiž tentýž problém s řadičkou. Tam, kde se obvykle nachází ‚pojistka‘ pohybu řadicí páky, je v Espacu P jako parkování. Takže řadím tam a zpátky, auto pořád huláká v neutrálu a odmítá se rozjet. Ochotný pán z Renaultu, který stál hned vedle, mě naštěstí rychle zasvětil, takže neutrpěl vůz ani další náplň pracovního dne, ale pouze má důstojnost. Busík se za tlumeného zvuku naftového čtyřválce (slyším tam Traveller?) rozjíždí a hlouček nastrojených dam u brány po něm toužebně pokukuje. Taky bych pokukovala, Espace vypadá fakt dobře a jeho bordó metalíza se pod slunečními paprsky třpytí jako drahokam. Už pár let se u nás prodává pouze v nejvyšší výbavě Initiale Paris, zvenčí opatřené elegantními chromovanými doplňky a nablýskanými disky. Protáhlá karoserie na obřích kolech má v sobě něco z extravagance Avantimu a VelSatisu. Tohle že je rezignace na život, k níž jste po narození potomků navždy odsouzeni? Tak to beru. S francouzskou automobilovou produkcí mám sice dost komplikovaný vztah, ale jednu věc Francouzi vždycky uměli – totiž prezentovat rodinu jako něco cool, až sexy. 

Vůbec mi nemusí být líto, že v kabině vozu se jeho lepými tvary nepokochám, protože i uvnitř to stojí za to. Marnotratné lány kůže krásně voní, na masivních sedačkách se můžete rozvalit jako Jabba Hutt, a přitom nepřestávají držet tvar. Všude spousta hliníku a solidních plastů, tady si opravdu není na co stěžovat. Masivní středová konzole plynule přechází do plochy rámující displej jako dlouhá hladká přistávací plocha a hned druhý den si bystře všimnu, že se pod řadicí pákou nachází ještě jedno odkládací patro s bezdrátovou nabíječkou. Je to dokonale efektní a dokonale funkční. Až na jednu věc. Jo, už s tím zase začínám. Lesklé černé plochy by se v autech měly zakázat. Stejné sluníčko, které tak spektakulárně rozehrává odstíny metalického laku, nemilosrdně žaluje na každý otisk prstu na displeji i okolo něj. Však to na fotkách vidíte sami, prostě patlačka. Až jednou někdo vyrobí všechny ty plochy matné, bude u mě oslava s šampaňským a ústřicemi, jste srdečně zváni.

Kromě povedeného designu si můžu užívat všechny myslitelné prvky výbavy. Vyhřívání, odvětrávání, masáže (chybí mi jen kočičí tlapičky), audio od Bose, head-up displej, adaptivní tempomat a tak dále, snad jen parkovací kamera by snesla update. Lézt si pro zapnutí masáže přes displej do menu v asi čtyřech krocích je sice trochu opruz, ale po chvilce už to ovládáte automaticky. Výrůstek pro ovládání audia pod volantem by možná mohl vypadat míň šeredně, jenže funguje tak dobře, takže mu leccos odpustíte. 

Děti jsou z nového testovacího vozidla samozřejmě nadšené. Uvnitř to vypadá honosně a první dojem vždycky funguje. Jen mají chvilku problém se usadit, protože zadní řada má tři úplně totožná sedadla. Pro malé lidi super, ale až tam budete chtít ubytovat tetičku s rozměrnějším pozadím, budete mít přesně tři nepříliš vhodné možnosti. Zadní sedačky se dají posunovat dopředu a dozadu, a co je velmi milé – čudlíky na jejich sklápění v kufru. MImochodem, ten kufr je fakt obří. 

Espace je komfortní cestovní auto a nějaké řidičské zážitky by od něj chtěl jenom blbec člověk s omezeným rozhledem. To ale neznamená, že se v Renaultu vybodli na jízdní vlastnosti s tím, že stejně nikoho nezajímají. Právě naopak. Adaptivní podvozek je skvělý. Už při rejdování ven z parkoviště mě navíc překvapilo, jak šikovně ta věc zatáčí. Zprvu jsem to připisovala krátkému řízení, ale pak mi plaketka na palubce připomněla systém 4control neboli natáčecí zadní nápravu. V nižších rychlostech se zadní kola natáčejí opačným směrem než přední, při vyšších rychlostech naopak stejným. V praxi si toho všimnete hlavně při manévrování na omezeném prostoru, které je vzhledem k rozměrům auta až neuvěřitelně obratné. Ani tahle vychytávka samozřejmě z auta nedělá žádnou okreskovou hračku. Náklony v zatáčkách jsou sice minimální, ale máte zkrátka pocit, že jdete na psí dostihy s bernardýnem. Ne že by neuměl běžet rychle, ale ostatní účastníci se na vás divně koukají. Espace je automobil, který myslí jen na rozmazlování posádky a sportovní výkony jdou mimo něj, což je mimochodem přístup, který lze doporučit i většině řidičů. 

Verdikt

Ruku na srdce, Espace dávno není to racionální, dostupné a nekonečně variabilní auto, jakým bývalo kdysi. Uvnitř už je menší a variabilitu do značné míry nahradil luxus, čímž se vlastně hodně přibližuje současným crossoverům. Tím spíš mi neleze do hlavy, proč prodeje klesají právě na úkor crossoverů. To tak vadí nižší světlá výška? To těžko, posez je stále spíš vysoký a vidět je z Espacu velmi dobře. Tak absence čtyřkolky? Ta už u SUV dávno není samozřejmá. A jak to, že nikoho nezajímá velikost kufru, kterou Espace strčí do kapsy i ty největší sůvy? Docházím k závěru, že jediným důvodem je fakt, že image MPV už není in a trendy. Z toho na mě padá lehký smutek a malomyslnost. Nezbývá, než se rozloučit hodnotnou spotřebitelskou radou: Kupujte, nebudou!

 

Technické údaje

Motor: Přeplňovaný vznětový čtyřválec 1997 ccm
Výkon: 139 kW (189 k) v 3 500 ot./min.
Točivý moment: 400 Nm  v 1 750 ot./min.
Převodovka: šestistupňová dvouspojková
Maximální rychlost: 207 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 10,6 s 
Provozní hmotnost: 1850 kg 
Průměrná spotřeba dle výrobce: 6,7 l/100 km
Průměrná spotřeba v testu: 8,8 l/100 km
Cena od: 1 229 000 Kč
Cena testovaného vozu s příplatky: 1 312 000 Kč Kč

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Gr
Grand Admiral Thrawn
01. května 2021, 11:33
4

Podle mě MPV v Evropě zahubila právě především snaha nacpat za každou cenu do zadní řady tři stejně velká sedadla, a to většinou bez možnosti připlatit si za jinou konfiguraci. Přičemž ta sedadla jsou pak většinou tak malá, že se do nich nikdo nad 10 let pohodlně neusadí, což je často ještě zhoršeno masivním bočním vedením na těch sedadlech. Protože rodin se 3 dětmi je v Evropě jen asi do 10 % a ten zbytek si radši koupí SUV, a to i za cenu menšího kufru a horší variability. A i ti, co mají tři děti, pak radši přesedlají do Transporteru, nebo aspoň do Travelleru, kde už se dá vzadu ve třech cestovat vcelku důstojně. To taky vysvětluje, proč se americká MPV, která nabízejí tři řady sedadel jako v Business Class, s žádnými prodejními problémy nepotýkají. Btw. ta Pacifica se dá koupit nová jen asi o 200 000 Kč dráž než Espace. https://www.sauto.cz/osobni/detail/chrysler/pacifica/18941424?goFrom=list

reagovat
riderhenry
02. května 2021, 21:46
1

Argument Pacificou naprosto chápu, tam bych si vybral sám určitě "ameriku". Už jenom kvůli té brutální variabilitě dvou zadních řad sedadel. Plus teda taky motor... Ale jinak zastupuji fakt úplně divný vzorek lidí. Mám dvě děti, psa, a vůbec jsem do teď neměl potřebu uvažovat o nějakém SUV/MPV/SAV, nedej bože snad čistokrevné dodávce se sedadly. Ale jak říkám - prostě nejsem ten "průměr" a chápu to. Teď se dostávám do situace, kdy už to ale nutné bude - 3 děti prostě do BMW 3 v sedáčkách nacpat asi nepůjde (myšleno i s rodiči...). A přesně tento typ aut je pro tento účel ideální - protože mají ve druhé řadě tři samostatná sedadla a sedačky se tam 3 vedle sebe nacpat dají. Nechápu, proč bych měl potřebovat v takové situaci dodávku? Dítě sedí v sedačce, jeho "důstojnost" se nijak nezmění. Když vyroste, řekněme do 15 let minimálně, je mu buřt jestli sedí v malém nebo velkém sedadle. Dodávky mají zase svoje další nevýhody, které já vnímám třeba daleko víc, než ty výhody (to je jenom prostor, možná ještě motory s větším zamýšleným nájezdem?). Na druhou stranu je tu určitý problém, a sice MPV vycházejí často z "laciné" koncepce svých menších sourozenců. Kdo chce fakt lepší auto (ať už ve smyslu výbav, motorizací nebo pohonu), tak si nevybere jinde, než u nějakých prémiových SUV (alespoň od doby, co přestala existovat třída R od Mercedesu). To je zase to, co mě odrazuje. Rád bych auto, co má o něco větší motor, k tomu ideálně pohon, co vychází z koncepce se zadním náhonem, nikoliv preferující předek. Tohle vyřazuje jinak asi docela řidičsky schopného S-Maxe. I když je to smutné a úplně jistý si tím nejsem, tak díky tomu možná i u mě vyhrává spíš SUV se třetí řadou sedadel, než "racionálnější" MPV.

Csaba
03. května 2021, 20:20
1

I mě naprosto fascinuje to jak snadno, rychle a elegantně se ze sedmimístného auta dá udělat "stěhovák do kterého naložíš celý obývák" a přijde mi to jako extrémně nedoceněná schopnost/možnost jak G. Voyageru/G. Caravanu, tak Pacificy. V podstatě mě nenapadá nic jiného co bych od auta (momentálně, v důchodovém věku) chtěl víc :) Koukám na fotky "před a po" a jsem neustále fascinován jak tím že to auto v pohodě a komfortu odveze 5 i 7 dospělých tak tím že pak, během minuty, pět sedadel zmizí, podlaha je rovná a dva lidé vpředu můžou vzniklý obrovský volný prostor zaplnit dvěma koly, stanem a bagáží klidně na dva týdny nebo prostě čímkoli jiným. Když si vzpomenu kolik vážily sedačky v druhé a třetí řadě v R. Espace a jaký "vopruz" bylo manipulovat s nimi, bolí mě záda ještě teď a už vůbec nemluvím o lavicích u VW T4.

So
Solii
01. května 2021, 17:39
-10

Dozvěděl jsem se nějaké praktické konkrétní informace z testu? Ehm, vlastně ani ne.

reagovat
Goldies
03. května 2021, 00:10
3

Tak ty tady moc dlouho nejsi. Jestli chceš čísílka, tak šup jinam :-)

So
Solii
03. května 2021, 12:21
1

O číslech zjevně nic nepíšu. Ale myslím, že potenciálního kupce MPV by pár konkrétních poznatků asi zajímalo. Mimo toho, že to dobře zatáčí, není to SUV a že bude Zlokočce chybět jsem se nic nedozvěděl. I přesto že nemám děti a nejsem zatím potenciální kupec, tak by mě (a asi nejen mě) docela zajímalo jak je to reálně s místem vpředu a pohodlím pro normálního chlapa, jestli se tam pohodlně uveze 5 dospělých, jestli se dozadu vejdou tři dětský sedačky, jak to jezdí, jak to brzdí, jak se reálně žije s infotaimentem, jestli se dá nějak manipulovat se sedačkama resp. prostorem a jiné. Tohle je fakt úplně zbytečnej článek, teda mimo toho, že autor ho měl na pár dní k provozu. Když to porovnám s testem Kie Rio od kolegy Mlčocha, pak ten má dílko mnohem povedenější. Mínuskujte si tu dál, ale pokud tomu chci říkat test, pak by to alespoň nějakou základní kvalitu a povahu testu mít mělo.

Goldies
03. května 2021, 15:16
0

On už tady ale test mám dojem je, asi před rokem. A předpokládám, že za tu dobu se nic nezměnilo. Tohle je spíše postesknutí nad koncem jedné éry :-) Tady prostě klasické testy nehledej, to ji tady špatně...

So
Solii
03. května 2021, 18:45
-1

Vyloženě prozákaznicky formulovaná odpověď. Test je výtečný, ale čtenář s věcnou kritikou má jít číst jinam :-D :-D. Tak by alespoň změna tagu z "Recenze a testy" na "Editorial" pomohla hodně teda....

Csaba
03. května 2021, 20:11
0

Já si dovolím jen podotknout že Esp. V se vyrábí už ŠESTÝM rokem a v českých (o světových ani nemluvě) tištěných i internetových "automédiích" o něm jistě vyšly desítky představení, recenzí a testů. Čili pokud jsi nenašel co jsi hledal tady, na Autíčkáři, jistě ti zabere jen několik málo minut a kompletní, "plnohodnotný" test toho auta najdeš na některém z desítek dalších autowebů, případně si napiš do redakce Světa Motorů, AutoTipu a pod. a oni ho jistě rádi vyloví z archivu.
Já osobně měl E III 2.0 83kW a E IV 2.0T 120 kW a moc rád bych měl i E V (rovněž jako ojetinu) ale obávám se že jako mnoho jiných mých tužeb tahle zůstane nevyplněná.
Jestli i jen teoreticky uvažuješ že by sis Esp. V pořídil jako funglovku klobouk dolů, v takovém případě ale naprosto kašli kdo kdy kde a jak o něm něco napsal, domluv si schůzku a pořádnou projížďku u dealera, prohlédni si ho od výfuku po střechu, svez se v něm po městě, na rozbité silnici i po dálnici a udělej si vlastní názor. Auto se už totálně doprodává, dovolím si tipnout že slevu 200 000 Kč i vyšší dostaneš bez hnutí brvou. Ojeté kusy jsou zhruba od 450 tisíc, pokud si vzpomínám, co by ti zbylo by pokrylo servis už navždy :)

Viola Procházková
04. května 2021, 08:42
1

Solii: Spousta zmiňovaných věcí dle mého názoru v článku je, takže doplním jen něco:

3 dětské sedačky se dozadu vejdou, samozřejmě ale záleží které. Vždycky je potřeba to vyzkoušet s konkrétními sedačkami, rozdíly v jejich objemnosti jsou značné. 5 dospělých se do auta usadí, ti vzadu by ale neměli být moc objemní (výška nevadí, šířka bude problém). Zadní sedačky se dají posunovat dopředu dozadu a sklápět, toť vše. Lze dokoupit třetí řadu.

To
Tommas
02. května 2021, 12:22
2

Za mne sice jeden z těch pěknějších a stylovějších Renaultů. Bohužel, ale má jeden zásadní problém. Tím je cena. 1,3 M je něco šíleného. Sice výbava může být super. Ale je to prostě Renault. Tohle už je teritorium jiných značek i aut.

reagovat
Dooby
02. května 2021, 19:47
0

Jak je to s komfortem- odpružení, hluk? Co motor, převodovka? Dynamika stačí? Trochu po něm pokukuju jako náhradu za stárnoucí a notně ojetý S-Max, ten design a luxusní interiér mě láká. Jestli stojí za zkušební jízdu, další kandidát je Insignie- asi dosti rozdílný auto, to zkusím určitě.

reagovat
Viola Procházková
04. května 2021, 08:48
0

Komfort odpružení je velmi dobrý, při rychlejší jízdě začne být otravný hlavně hluk od kol. Kombinaci motoru s převodovkou není co vytknout, ale z hlediska dynamiky bych určitě dala přednost dvoulitrovému biturbu v Galaxy nebo S-Maxu. Espace fakt není řidičské auto, je to komfort v ryzí podobě. Pro občasnou zábavu za volantem bych šla k Fordu.

Dooby
04. května 2021, 09:52
0

Díky. Já právě hledám komfort, s přibývajícími léty... na zábavu není S-Max vůbec, kde ten můj má teda nevhodnou kombinaci HDM automatu a sportovního podvozku, takže ani pohodlí není bez výhrad. Ale třetí S-Max v řadě nechci prostě, hledám alternativu. I díky tobě Violo dám šanci i Espacu, mně se vzhledově dost líbí, jen aby to nebyl průser servisně (hledám 3-4-letou ojetinu). Má tady někdo servisní rady k Espacu, doporučený servis v Praze a okolí?
-
Komentář upraven 4. 5. 2021, 10:00:49

Sa
Sato
03. května 2021, 00:01
0

hmm, som si myslel, že takéto srandy majú vždy 3 rady sedadiel. Raz som sedel v starom espace a ten ich mal :) Tak 15 rokov dozadu.

reagovat
PeterLuk
05. května 2021, 10:48
0

Toto už s pôvodným Espacom veľa spoločného nemá, je to skôr luxusnejší Scénic.

bkralik
03. května 2021, 08:38
1

Asi budu v menšině, ale musím říct, že mně se design právě tohohle Espace a soudobého Grand Scenicu strašlivě nelíbí. Grand Scenic u nás stává pravidelně před barákem na parkovišti a vždycky když jdu kolem, tak mi zůstává rozum stát na těmi gigantickými 20" disky, které sahají snad až po zrcátka. V kombinaci s tím, že to auto je vcelku dost velké a má tu podivně useklou záď to prostě vypadá strašlivě úchylně.
Korunu tomu úak nasadil sám majitel, když si to na zimu obul na plecháče. Dokážete si představit 19" plechotrony bez poklic na takovém autě? Já když to viděl, tak to se mnou málem seklo...

reagovat
Jakub Pospíšil
03. května 2021, 08:43
1

Mi tahle kombinace obřích kol a masivního pontonu připomíná angličáky hot wheels. Nemůžu ale říct, že by mě to nějak designově uráželo. Jen bych na to nechtěl kupovat gumy.

Csaba
03. května 2021, 19:54
0

Pamatuju si jakoby to bylo včera kdy jsem četl první (český) test Scénicu/G. Scénicu s těmi 20" koly a okamžitě se mi vybavilo jak v něm víckrát napsali že Renault při vývoji auta (a záměru použít tak velké disky/pneu ) vše konzultoval s velkými a renomovanými výrobci pneu a dohodl se s nimi na použitém rozměru (195/55/20) a hlavně na tom že cena jedné pneu bude přijatelná. Podíval jsem se před chvílí na nejl.pneu.cz a letní Hankooky jsou za 2108 Kč a zimní Firestonky za 2636 Kč, tj ceny absolutně "v pohodě".

mariov8
03. května 2021, 08:57
0

MPV v Evropě zabila snaha nebýt MPV... praktičnost? Ne, udělat z toho crossover (víc SUV nebo osobák). Navalit to asistenty, bezpečnost bude prodávat, říkali v marketingovém oddělení. Nebude, a bude to zbytečně drahé... Lidi bezpečnost zaplatí... nezaplatí, ani v Německu už si mladé rodiny s dětmi nemohou vyskakovat. Valící se emisní pokuty navíc nepřejí autům s velkou čelní plochou, vyšší hmotností a valivým odporem. Plus co stálo 10 let dozadu 800 000,-, dnes stojí 1,3M, ale mladé rodiny jsou na tom spíše hůře než lépe. Museli přestoupit do Berling (a podobně) nebo ojetin (ale spíše dodávkových)... sbohem a šáteček, v poslední generaci už to stejně nebylo ono.

reagovat
Tr
Trewis
04. května 2021, 07:01
1

Ad 3 sedačky vedle sebe. Nedávno jsem upgradoval dvě protisměrné sedačky na větší, standartně po směru jízdy za použití pásu. Teď mám vedle sebe 3x Romer Kidfix II v Toyota Sienna s vnitřní šířkou 165cm (údaj z netu) a vešlo se to tam víc natěsno, než bych čekal - horní rohy jsou těsně u sebe. Nemusel jsem tedy posouvat prostřední sedačku dopředu, a jsem za to rád, protože by to ztížilo přístup k zámkům pásů. Espace má vnitřní šířku 155cm(údaj z netu) tak to by byla asi ještě větší fuška to tam nacpat. Menší MPV jako Scénic nebo Touran, si nedovedu představit tam dávat sedačky, leda nějaké menší konstrukce?pokud jsou na trhu.

Auto s 3x isofix ve 2 řadě je jako šafránu, z EU produkce asi jen Galaxy nebo Smax? U Sharanu mám potvrzeno, že by se taky musela posunout prostřední sedačka. Z USA produkce zbývá asi jen v 8 místním provedení Pacifika nebo Honda Odyssey. Až nová +2021 Sienna má znova 3x isofix ve 2.řadě. - je to boj, vybrat vhodné auto pro 3 malé děti :-)

reagovat
Be
Beran
04. května 2021, 16:15
0

Ja vidim jako problem modernich aut pro 3 sedacky vedle sebe bezpecnost a design.
Prendaval jsem 2 romer kidfix ii sedacky z golfa 4 do fabie 3. Oba kombiky a dle netu podobna vnitrni sirka.
A v tom golfu byly vice u dveri a vprostred bylo vice mista. Protoze mel isofixy vice u kraje. Ve fabce jsou kvuli bezpecnosti pri bocnim narazu ty sedaci plochy sedacek (tim padem i isofixy) dal ode dveri. A ani designove zuzujici se kabina smerem nahoru nedovoluje jit s tema sedackama o moc vic ke kraji.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Dodge D100  1976
Dodge D100

1976 rok výroby
150 koní výkon
5 200 ccm objem

Chrysler New Yorker 4 door hardtop 1969
Chrysler New Yorker 4 door hardtop

1969 rok výroby
350 koní výkon
7 200 ccm objem

Dodge Grand Caravan  2013
Dodge Grand Caravan

2013 rok výroby
283 koní výkon
3 600 ccm objem

Dodge Challenger  2014
Dodge Challenger

2014 rok výroby
305 koní výkon
3 604 ccm objem

Cadillac Brougham  1990
Cadillac Brougham

1990 rok výroby
175 koní výkon
5 700 ccm objem