načítám data...

Řekni mi, čím jezdíš, a já ti řeknu, kdo jsi

27. června 2021, 21:20 16 komentářů Robin Polden Editorial

Omlouvám se za vypůjčení klasika, ale změnila se nám doba. Navíc dám ruku na rozpálený výfuk za to, že v dnešní době víc lidí řídí auto, než čte knihy...

zobrazit celou galeriiFoto:   Robin Polden

Rádi nakupujete auta? Tak pozor, ať neskončíte jako Robin. Dnešní článek bude trochu netradiční. Je totiž úvodem k seriálu o šílených strojích z Robinovy garáže. 
Robin není klasický sběratel vozů, i když z jejich počtu by to tak mohlo vypadat. Neleští si v temperované garáži vyvoněné veterány, sporťáky z limitovaných edicí ani historicky slavné vozy, které se na aukcích draží za bambiliony. Jeho sbírka však obsahuje všechno, co ztělesňuje ducha Autíčkáře – rozmanitost, lásku a totální praštěnost. Myslím, že se máte na co těšit.  – Zlokoč –

 

Dnes si můžete koupit, co chcete. Vyberte si hatchback, kupé, fastback, kombi, SUV… Vyberte si barvu a stáří, rozhodněte se pro vámi preferované palivo, objem motoru, systém pohonu, atd. To vše za cenu, která začíná klidně na půlce průměrného platu. Tohle v historii automobilismu ještě nebylo. A protože nám nic nebrání pořídit si to, co chceme, můžeme bez nadsázky říct, že auto je zrcadlem svého majitele. 

Každý chce to nejlepší auto, na které finančně dosáhne, které dokáže zaparkovat před barákem nebo v garáži, do kterého dokáže nastoupit nebo z něj vystoupit a do kterého se vejde skříň nebo kartáček na zuby. Ale co dělá auto tím „nejlepším autem“? Je to Gréty neviditelná uhlíková stopa, ukrutná akcelerace, nízká spotřeba, obří křídlo, dvě tuny chromu nebo dvanáctiválec? Ne. Anebo ano, pokud to je pro vás důležité. Jde o to, že každé auto je perfektní ve chvíli, kdy splní to, co chcete, aby vám splnilo. 

Jenomže pokud jste petrolhead, máte rádi všechno, co se dokáže pohybovat samo. A pokud jste skutečný petrolhead, možná preferujete auta sportovní proti terénním, benzínová proti naftovým, manuál proti automatu, anebo naopak, ale není vám cizí ani to, co preferujete méně. Jednoduše proto, že vás auta zajímají všechna. A tady nastává problém. Nutně totiž musíte dojít k tomu, že jedno auto nestačí.

Alespoň k takovému závěru jsem došel já. Zároveň jsem nabyl nezvratného přesvědčení, že své automobilové potřeby mohu uspokojit jen jednou cestou: mít auto pro každou příležitost, počasí, cílovou destinaci a roční dobu. Rovnou dodám, že čím více se snažíte tuto chorobnou potřebu naplnit, tím více zjišťujete, že se vám cíl pořád vzdaluje. Přijdete na to, že zcela nezbytně potřebujete stále víc aut, protože si začnete vybírat auta natolik pitomá, že jsou vhodná jen pro jediný účel. Nicméně, po dohodě s Violou z redakce Autíčkáře vám má snaha přinese seriál o naprosto zbytečných a leckdy úplně zvrhlých vozech, která si nemůže koupit nikdo příčetný. O jakých strojích si budeme psát?

O vozech sportovních 

Corvette C6 s motorem LS3 V8 z roku 2011 je skvělá placka, která má co vyprávět. Pak tu máme 2005 Renault Clio 182 Cup. Někteří z vás si ho pamatují ze seriálu Plechcup, kam jelo rovnou z aukce. Co dál? Toyota MR2 MK3. Konkrétně okruhový speciál s motorem 2ZZ-GE a možná i druhá, která si před nedávnem střihla vítězství v autokrosové 3,5 hodinovce.

MG TF 160 z roku 2002. Tohle auto mě dovezlo až na dálný východ, ve sněhu v gruzijských horách ho vyprošťoval voják samopalem a projelo se na jedničku celých 100 km z divočiny do civilizace. A ještě ArctitCat 1100 Turbo. Nemá sice kola, ale zato má pás a zcela nesmyslných 263 koní.

 

O vozech terénních

2016 Dodge RAM 2500 Power Wagon. Neskutečně zbytečná věc, která potěší ty, kteří mají rádi uzávěrky, kravál od pneumatik a pozorování střech vzrostlých SUV.

Chevrolet Astro AWD z roku 2004. Dostal rozvodovku s redukcí, podstatně větší kola, naviják a spoustu dalších nesmírně důležitých věcí, které se skvěle hodí na popojíždění do města.

Chevrolet M1031A stojí na 37“ kolech z Hummeru H1 a má nesmyslně těžký V8 diesel se zvukem jako kovadlina praštěného kováře.

Nakonec tu máme Tatra 805 z roku 1965. Respektive podvozek z Tatry 805 osazený něčím, co se těžko popisuje ale co stále připomíná auto.

Je tu i pár vozů praktických (alespoň v kontextu předchozích strojů)

Třeba Smart Electric Drive. Samozřejmě s tažným zařízením. Nebo Dodge Charger AWD Police Pursuit kombinovaný s verzí R/T. 

 

Ale i pár naprosto nesmyslných

Dumper Electric. Ani nevím, jak bych tu věc stručně popsal. Má čtyři kola, nápravy z GAZe 69, pohání ji motor z GWize, baterie od Číňana a… asi počkejte, až se k tomu dostaneme.

REVAi GWiz je jedno z nejhnusnějších aut světa. Jsem hrdým vlastníkem čtyř exemplářů. Psát si budeme o tom, který má terénní pneumatiky, zavařený diferenciál a přišel o nárazníky.

A ještě Peugeot Partner Electric. Tohle je tak nudné auto, že se omezím na konstatování, co všechno se dá v elektrickém autě najít a že je to vlastně skvělá věc na rozebrání.

 

Jaká auta mi můžou do garáže?

Než se vrátím k titulku tohoto článku, ještě chci shrnout, co mám a nemám rád já osobně a jak k autům přistupuju. A další informace, bez kterých byste se zaručeně obešli. Nejsou to žádné obecné pravdy, ale čistě mé subjektivní preference, k nimž jsem došel ze zkušeností. Nebo mi byly nacpány do genetického kódu, aniž bych se o ně prosil. 

Preferuju atmosférické motory. Mají lineární křivky a vydrží všechno. Nemám rád turba. Dokonce se nebojím pronést kacířskou větu, že turbo do auta nepatří. Výjimku tvoří vysokoobjemové diesely a závodní aplikace. Mám rád kompresory. Neskutečně mě baví zvuk, který se z nich line, a mám rád i charakteristiku křivek výkonu, který kompresor dokáže vyrobit. 

Nemám vztah k luxusním autům. Rád se v nějakém svezu, občas je fajn si ho i zařídit, ale po jeho vlastnictví vůbec netoužím. Nekupuju si praktická auta. Považuju je za nudná. A to i když do nich výrobce nacpe velký motor s pěti turby, nebo naopak ultra moderní diesel se spotřebou jednoho litru na cestu z Prahy do Brna.

Za nejlepší design aut považuji ten z let 1963 – 1973 plus mínus nějaký rok. Je to vcelku mainstreamová preference, ale tak to zkrátka je. Co mě na těchto autech nebaví, je technika. Jako první hodlám zprznit ElCamino, protože design je skvělý, ale technika by mě otravovala.

Obdivuju počátky automobilismu, neskutečné nadšení a práci dědů, kteří s tím, co máme dnes, začali. Ale tady nemám ani ambici se svézt. To, co stvořili, je hezké na koukání a tím to pro mě končí.

Je mi smutno z downsizingu a nesmyslných ekologický předpisů a nařízení. Správný motor začíná šesti válci. Výjimku tvoří závodní aplikace, tam může být válců méně.

Na druhou stranu mám vcelku rád elektrická auta. A to přesto, že si neumím představit svět bez osmiválce. Baví mě technická jednoduchost, zástavbová čistota a možnost si „natankovat“ ve vlastní garáži.

Se svými auty (a někdy i s těmi cizími) si povídám. Když se jim povede nějaký obzvlášť podařený kousek, nenápadně je plácám po palubní desce (když je chválím bezprostředně), nebo po zadku (když je chválím dodatečně).  Mám obavu, že až se auta naučí mluvit, budu obviněn ze sexuálního obtěžování (za zmíněné plácání po zadku), za diskriminaci, protože neplácám všechna auta stejně, a z rasismu, za preferenci určitých barev vozů.

 

Cokoli, jen ne nuda

Oslím můstkem se dostávám k tomu, jak vnímám auta jiných lidí a jejich majitele. Zkušenosti mě dovedly k tomu, že pokud někdo v první větě o svém autě prohlásí něco, jako je nízká spotřeba, pohodlí, ticho, praktičnost nebo užitná hodnota, bude se jednat o auto, které mě nezajímá. Tím nechci říct, že je nutně špatné. Ale já bych ho nechtěl. Já si kupuju auta kvůli výrobě šklebu ve tváři. A ten nevyrobíte ani nízkou spotřebou, ani pohodlím, ani praktičností. V těchto parametrech totiž auta na výrobu šklebu totálně propadají. 

Abychom nezakecali závěr. Pokud k autům nemáme vztah, neříkají o nás nic. Ale protože jste dočetli až sem, vztah k nim máte. Říkají o nás, co chceme od života, a to doslova. Je to něco z následujícího: pohodlí, luxus, klid, praktičnost, společenský status, zábava a adrenalin. Kombinovat smíte jen dva termíny. A jaké že auto řídíte, anebo byste řídit chtěli vy?

 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

togi
28. června 2021, 06:36
0

Jo, v ideálním světě bych měl taky auto na každou příležitost :) Nicméně opravdu hodně bych chtěl pontiac GTO ´66

reagovat
FidoBlack
28. června 2021, 07:39
0

K dnešnímu dni... Fabie 1.0TSi - jízdní projev nic moc ale každodenní povinnosti udělá
Alfice 159 - 3 měsíce v servisu.. taky o tom tady budu psát
Punťa - srdcová záležitost..
A pak je tu ČENTO který netlačí na pumpě a nechce nastartovat a stejně tu krabici s rámem mám rád.

Do budoucna bych chtěl nějakou Emeriku s pořádným V8 co bude klidně žrát i trávu kolem silnice a jako takovou fun káru místo punta neskutečně chci Coopera S, ta 1.6 s kompresorem je slast.

reagovat
Pólin
28. června 2021, 09:15
2

teda úctyhodná garáž... nedovedu si představit, že majitel stíhá kromě aut ještě cokoli jiného :D vlastně stíhá...těžbu dřeva v lese a ježdění na sněžném skůtru :D to má fakt 260 koní? jaké to má servisní intervaly atd? to zní naprosto šíleně...

reagovat
bitner
28. června 2021, 10:17
5

Pane, jste ženat?

reagovat
M P
28. června 2021, 13:23
2

Tak nemusí mít každý stejné životní priority, nebo jo? :)

Jaromír
28. června 2021, 13:52
10

Bitner zavětřil příležitost. :)

bitner
28. června 2021, 20:39
0

LOL. To je spis zavist. Ale clovek nemuze mit vsechno.

jbigllesCZE
28. června 2021, 15:15
0

je to krása, zmačkávám slzu....bohužel, pokud nejste nechutně bohatí, tak tento koníček končí pořízením kočárku, resp možná o něco dřív, pořízením manželky. Ale jinak úplně chápu, za každou cenu se snažím (jsem se snažil) brát něco, co jen tak někdo nemá (prostě nebýt ovce s ofcí). Ale když žena poručí...musí to být praktické, na pojíždění po městě to musí mít kufr o objemu tankeru a musí na to být levné díly. Aspoň, že jsem u toho passata ukecal Benzinovou V6 s manuálem.....to pečivo to na ten xicht občas hodí :)

reagovat
eLzyx
28. června 2021, 15:57
1

to nevím, jakou by ji musela mít, abych se nechal ukecat na koncern.

FidoBlack
28. června 2021, 18:33
0

Končí kočárkem a manželkou...no nevím..ofci a ofce nejsem a naopak, řekla mi že jestli prodám auta tak mě nakope, že by semnou doma nebylo k vydrzeni :D

Jo
José Jiménez
29. června 2021, 09:49
5

No nejsem zrovna bohatý ,ale furt si držím svoji linku. 900ng turbo půjde do procesu renovace a když přítelkyně přišla s tím ,že bude potřeba kombik a kočárek ,tak jsem měl konečně důvod si pořídit 9-5 co má 260hp. Co by člověk pro rodinu neudělal ,že :-D

BigBen
28. června 2021, 22:04
5

Soutěž o největší úchylku má svého vítěze. Tohle nemůže nikdo trumfnout :-D

reagovat
VoFi
28. června 2021, 23:26
0

U mě je to s aktuálním stavem příjezdovky poněkud jednotvárné...

mk1 MG ZR 2.0 turbonafta jako letní daily
mk1 MG ZR 1.4 16V co se narodilo jako Rover 25, daily mé drahé
mk2 MG ZR 1.4 16V jakožto mámina daily a moje záložní auto
Rover 200 SDi jakožto zimní daily a budoucí víkendovka, jen co si klempíř najde čas a seženu nový interiér
Aby se to trochu zpestřilo, asi se domů přidá k11 Micra :D

Joo jinak mám vlastně mk1 ZR 1.4 16V jako budoucí závoďák, jen se musí najít finance na těsnění pod hlavou :D ..a ještě do minulého týdně jsem měl 3x mk1 Rover 25 (1.4 16V, 1.6 16V a 2.0 turbonafta) ale ty jsou už v hutích..

reagovat
Or
Oris
29. června 2021, 08:14
0

V článku se píše: " Říkají o nás, co chceme od života, a to doslova. Je to něco z následujícího: pohodlí, luxus, klid, praktičnost, společenský status, zábava a adrenalin. " Když se podívám na svoje miláčky, nějak se nemůžu zařadit.
Mazda MX-5 NB 1,9 MIracle
Mazda 323F 2.0 V6
BMW E87 130i
Škoda Superb Combi
BMW R1200R
BMW R100R
BMW F650 CS

reagovat
Sa
Sato
29. června 2021, 10:24
0

C6 bol moj prvý dream car, teším sa na nový zaujímavý content!

reagovat
ni
nickson72
30. června 2021, 14:03
2

Hahaha, přesně kvůli takovým článkům se na Autíčkáře vracím! :-D
Těším se na další díly.
Dva vybrané termíny: zábava, zábava
Auta:
2x MR2 AW11 - daily a ex závoďák
CelicaSupra mk2 - Princezna
Lexus IS300 SportCross - nesmrtelný bitevník všech cest necest
Previa mk2 - je zábava cestovat s dětmi
Oplakávám zemřelé nebo utracené 4Runner, Tercel 4WD, Corolla 4WD a spoustu dalších.
Motorky.

A k tomu autu na každou příležitost: tuším Clarkson to nazval syndrom špatného auta. Jedete do práce sporťákem a ta pěkná kolegyně potřebuje odvézt skříň. Jste na dovolené obytkou a jedete po pobřežní silnici plné zatáček jak stvořené pro motorku.
Proto jsem léta hledal univerzální auto. Takže jich mám několik :-D

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem