načítám data...

Proč je Ital lepší řidič než Čech

Opravdu je řízení na jihu Evropy tak nebezpečné dobrodružství? Není v onom chaosu ukrytý systém? Fungující systém, který by prospěl i nám?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Před časem jsem se na internetech nachomýtl k diskusnímu evergreenu, totiž k nadávání na českého řidiče. Jezdí moc rychle, moc pomalu, neřídí se ani zdravým rozumem, ani pravidly přehledně seřazenými v našem právním systému. Prostě pirát. Pirát a zároveň (což je zřejmě ještě horší) ovce. Podobným hovorům většinou věnuji jen málo pozornosti a využívám je čistě k pobavení či k procvičení argumentačních schopností, tentokrát ale bylo něco jinak. Debata se začala roztáčet a téma nabývalo na šířce. Vedle českého řidiče dostal co proto i řidič polský, německý, francouzský a nakonec italský. A v ten okamžik jsem zbystřil, protože se udál jev na internetu nepříliš obvyklý. Diskutující si přestali nadávat navzájem a nadávali společně. Terčem se stal právě italský řidič. Nebo abych byl přesnější, řidič z jihu Itálie.

Ten kraj znám poměrně dobře, ale jelikož jsem tam již drahný čas nebyl, zajímalo mě, jak tamní situace vypadá dnes. Od zapálených diskutérů jsem se dověděl mnohé. Především Italové ignorují i základní pravidla, čímž zcela znemožňují bezpečnou jízdu. Jezdí si prostě, jak chtějí. Mažu jízlivou poznámku s odkazem na „české ovce, co sledujou jen tachometr a situace okolo auta je nezajmá” a pokračuju v tichém pročítání pokladů z klenotnice lidové moudrosti. A začínám mít pocit, že kdo se vydá autem na jih od Říma, je prakticky mrtvý.

Zpět k přítomnosti. Uběhl nějaký čas a padlo rozhodnutí vyrazit na výlet do Palerma, protože proč ne, že? Sedám tedy do auta, v mysli mi vytane vzpomínka na zkazky o jisté smrti, ale zaplaším ji a vyrážím. Jak jsem mohl očekávat, český člověk se nemůže mýlit. Dopravní situace se minutím Říma mění, rozdíl je patrný už na dálnici. Auta jezdí přes dva jízdní pruhy, pro použití blinkrů mají zmatenou teorii založenou patrně na náhodě, no čirá hrůza. A po sjetí do Neapole nastává ten pravý Saigon. Nějaké zkušenosti s místním provozem již mám, což vysvětluje, proč jsem ještě naživu. VW Passat vypadá ve zdejším provozu jako nesmyslná obluda (nebo slon, jak poznamená trefně zřízenec v podzemní garáži, kde vůz zabere čtyři parkovací místa počítaná na Fiat Panda), ale s trochou zručnosti se mi daří proplouvat, aniž by došlo ke kolizi. Vlastně se mi daří proplouvat až nečekaně plynule na to, kolik aut a mopedů v ulicích je. Co se pravidel provozu týče, chaos je totiž dokonalý. Nedodržuje se nic, počet pruhů, přednosti, semafory – vůbec nic.

Přemýšlím, jak je možné zde přežít, a docházím k překvapivému závěru – snadno. Funguje to úplně stejně, jako když jdete po chodníku. Jediným skutečným pravidelm je ohleduplnost, vše ostatní je otázkou improvizace a nejsnazší cesty k cíli. Najednou to celé dává dokonalý smysl. Zatímco Češi jsou fascinováni, jak dobře může fungovat před dálničním zúžením systém zvaný zip, v Neapoli se podobná věc praktikuje všude, důležité je udržet plynulost, pohybovat se třeba i velmi pomalu, ale nezastavovat. Zatímco zbytek Evropy vymýšlí důmyslné systémy řízení dopravy s proměnným značením, tady se počet pruhů i jejich směr mění pružně podle aktuální potřeby, autobus se vejde jeden, Fiaty dva a Vesp třeba osm. Nikdo sice nezastaví, aby vás pustil z vedlejší ulice, ale stačí se prostě rozjet a najednou se pro vás místo najde. Všechno funguje plynule a samozřejmě.

Další den vyrážím směr Palermo a cestu si užívám. Jakmile se řidič přepne do režimu místního chápání silniční dopravy, je všechno snadné až intuitivní. Troubení není způsobem, jak někoho seřvat na tři doby, ale prostá, emocemi nezatížená informace „teď jedu já, tak mi tam nevjížděj”, což je poměrně praktické. Taktéž blinkr doleva v levém pruhu není beze smyslu, hlásá „teď ještě předjíždím, pak tě pustím”. Užitečné. V člověku se probudí jiný způsob uvažování, přes všechen ten chaos a hluk vlastně velmi milý a ohleduplný způsob. Na dálnici nikdo neblokuje levý pruh (a pokud ano, stačí lehce probliknout, a je pryč), ve městě není problém křižovat pruhy, otáčet se na frekventovaných ulicích, parkovat kdykoli a kdekoli. Nečekáte, až vás někdo pustí, prostě jedete, ostatní to nějak poberou, je to samozřejmost. Jediné, co není tolerováno, jsou prohřešky proti plynulosti provozu. Nesmyslně zastavit je prostě špatně. Díky tomu se doprava ve městě nikdy úplně nezastaví, proudí třeba pomalu, ale stále. A to se bavíme o městě s naprosto tragickou infrastrukturou, bez jakýchkoli tunelových komplexů a mimoúrovňových křížení.

A tak se ptám, není lepší využívat ulice v plné šířce místo vymýšlení různých betonových zátarasů? Není lepší jet, když je volno, místo samoúčelných zpomalovacích semaforů? Není lepší o řízení přemýšlet a hledat nejefektivnější způsob, jak využít daný prostor? Není on ten italský řidič nakonec tím, od koho se my máme co učit?

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Arutoro .357
01. listopadu 2016, 09:01
1

Nezbývá než souhlasit. Po italských okreskách jsem před pěti lety něco málo najezdil a po chvilkové adaptaci mi zdejší chaos a ohleduplnost doma chyběla. Směrovky se dávaly jen když to bylo opravdu nutné, z dvou pruhů se plynule stávaly čtyři a vecpat se dalo opravdu všude bez jakýkoliv následných projevu agrese. A pozor, ani jednou jsem nezaznamenal nějakou prasárnu s předjížděním naslepo a podobné sebevražedné kolority panující v našich zeměpisných šířkách.

reagovat
Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
01. listopadu 2016, 09:24
0

Něco jsem po Itálii nebo jižní Francii taky najezdil a rozhodně si teda nemyslím, že by tamní provoz byl "velmi milý a ohleduplný", jak si to tady autor idealizuje. Totální ignoraci jakýchkoliv předpisů taky nepovažuju za optimální řešení. Rozhlídnul jsi se někdy po autech kolem? Procento těch, které jsou nějakým způsobem odřené nebo poškozené je podstatně větší, než u nás, takže tenhle způsob dopravy mi opravdu nepřipadá jako dobrý. Chovat se jako zvěř a kašlat na všechno je sice úsměvný, ale já v tom smysl ani budoucnost dopravy opravdu nevidím.
Píšeš tady o ohleduplnosti. Je to sice krásnej pojem, ale co jsem sám zažil v těchhle dvou zemím, má k tomuhle termínu opravdu hodně daleko.

reagovat
M P
01. listopadu 2016, 10:56
1

Nesouhlasim. Ona ta auta nejsou odrena taky jenom z toho, ze by do sebe porad jenom bourali. A rozhodne se nechovaji jako zver.
Chapu, on ten pohled je dost subjektivni, ale rekneme si to uprimne, ne kazdymu proste provoz v Italii potazmo Francii vyhovuje, a ne kazdy ho zvlada. Obvykle jsem se dostal do velmi zajimavych debat s lidmi, kteri jsou navenek velkymi odpurci jakekoli dopravni regulace a silnicniho "fasismu" ze strany statu, a pak nejsou vubec schopni vydychat neco tak organickeho, jako je provoz v Italii nebo Francii :)

Ev
Evlo
01. listopadu 2016, 10:59
0

Rozhodne ohleduplnejsi nez tady, proste na magistrale jsou 2 pruhy i kdyz by se vesli vedle sebe 3 auta uplne vpohode. Me to prijde dost beohledne takhle vsechny zdrzovat, ale kdyz jedu prostredkem, tak me zacnou blokovat, no vtip.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
01. listopadu 2016, 11:06
1

Je to úhel pohledu. Já na nedodržování pravidel nic příjemnýho nevidím.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
01. listopadu 2016, 11:13
1

A k té zvěři. Jestliže jedu jednosměrkou a proti mně se vyřítí v různých rozestupech hned několik skútrů a čas od času i auta, tak mi to normální fakt nepřipadá. A když je to tak úzký, že ani ten blb na tom skútru se nevejde a musí v tom protisměru zastavit a odcupitat to pěšky, tak k tomu už opravdu nemám slov. Zkus si pak zajet pro porovnání do Rakouska nebo do Německa. To je úplně jiná úroveň a kultura lidí.

M P
01. listopadu 2016, 11:46
0

V Rakousku podle meho nejezdi o moc lepe nez v Cechach, a v Nemecku nemam moc zkusenost. Jenom zopakuju, ze nepotrebuju presvedcovat o tom, jak je to v Italii nebo Francii spatny. Mne to tam opravdu vyhovuje, i kdyz obcas clovek musi davat na silnici vetsi pozor. U nas taky bezne potkavam v jednosmerkach lidi, kteri se jeste divi, ze jim neuhybam ke strane aby mohli projet a velice se rozciluji. To same jak v aute, tak na kole. Nevim, jestli je to jenom tou brnenskou vodou nebo co, ale opravdu jsem v te Italii ani Francii nejake silene zlo na silnicich nevidel.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
01. listopadu 2016, 11:58
0

V Rakousku se jezdí sakra líp, než v Čechách. Jenže ono Rakousko není jen Vídeň, jak si většina lidí myslí. V Itálii je strašně znát, jestli se jedná o sever nebo jižnější části země.
Já tě ani nehodlám o něčem přesvědčovat. Názor jsem si vytvořil sám na základě vlastních zkušeností z těchhle zemí a tím to pro mně končí. Každý jsme jiní a každému vyhovuje něco jiného.

Polar Bear
01. listopadu 2016, 12:09
0

Knightrider: Vítej v realitě. Ta banda dementů z Automatu si prosadila ježdění v protisměru do jednosměrek pro cyklisty. A věřím tomu, že podobné darmožroutské organizace aktivistických pumpiček si to prosadí i v jiných městech. Jejich náplní práce je totiž si za naše peníze maximálně ztrpčovat život všem účastníkům silničního provozu a to včetně slušných cyklistů.
Matěj: Souhlas, Rakousko je špatný příklad. Tolik prasat na silnicích v ČR normálně nepotkám. A ve Vídni, co se ohleduplnosti týká se nedá srovnávat s mnohem slušnější Prahou (nebo že by to bylo tím, že se k vidlákovi z Brna chovají v Praze lépe? :D )
V Německu.. no Německo je svým způsobem zvláštní (pokud nepočítám vidlákov na východě). Němci tak nějak už pochopili, že nejlepší činnost za volantem je kupodivu věnování se řízení vozidla a sledováním provozu okolo. Z toho hodně pramení pro cizince pocit, že se mu tam dobře řídí. Kdykoliv někdo zazmatkuje, okolí zareaguje, takže zmatkař má najednou více místa okolo a plnou pozornost ostatních řidičů připravených reagovat. A navíc ty bezlimitní komunikace také přispívají velké pohodě cestování, člověk si pocitem nastaví rozumnou cestovní rychlost, která dlouhodobě neunavuje vzhledem k vozidlu a provozu, a bez civění na tachometr ze strachu před blbcem v Passatu s radarem ve dvě ráno se prostě věnuje okolnímu provozu jako ostatní okolo.

To
Tomáš
01. listopadu 2016, 10:03
0

Po víkendovém ježdění po rakouské Vídni přidám zkušenost. Stejně jako v Itálii, i tady se dbá na plynulost, aby provoz byl v pohybu. A to navzdory tomu že se jezdí hodně na těsno. Na semaforech se kolona rozjíždí v celku. Například pět aut se přede mnou hnulo za tři vteřiny. Hodně se za semafory šlape na plyn, aby se co nejrychleji dosáhlo povolené padesátky. To samé před semaforem, kdy se zhurta brzdí. Žádné neutrálové dojíždění! Není tedy moc prostoru na přejíždění pruhů, ale i tady se místo , byť na sílu, vždy najde. Chce to pozorněji sledovat značky s "mapou" odbočovacích pruhů před křižovatkou. Žádné zlepšováky jako v té Itálii se tu nevymýšlejí, jen to tak nějak dobře a promazaně funguje. Ten jejich rakouský systém je vlatně stejný jako zdejší, jen je tu větší ohleduplnost a dbá se na furtpohyb. Což u nás s vlastní přehnanou starostlivostí o nepoškození nárazníků a plechů tak dobře fungovat ani nemůže.

reagovat
Pochtli
01. listopadu 2016, 10:35
0

Souhlas, rakouský způsob rozjezdu na semaforech mi tu hodně chybí. Tady jsou to bohužel samí "čumilové" (zírají všude okolo, až jaksi přehlédnou oranžovou, natož zelenou, pak teprv hledají kvalt) a "šetřílci" (pomalé rozjezdy/dojezdy, aby se náhodou neopotřebovalo auto a nesežralo ani o kapku víc paliva).

Ev
Evlo
01. listopadu 2016, 13:43
0

A co pomaly dojezd k semaforu kazi? Rozjezd chapu, ale i v Praze se sem tam podari, pak z toho mam radost :D

Pochtli
03. listopadu 2016, 09:48
0

Dojezdy kazí třeba jiné parametry aut při plachtění k semaforům - většinou bych na vyhozený plachtil rychleji než ten předemnou, takže musím přibržďovat. To problém není, pokud plynule doplachtí až za auto před ním. Ale často doplachtí tak, že pak stejně musí zařadit a popojet ještě 4-5 metrů za auto před ním. A za takovým se pak zbytečně píďalkuje celá kolona. Další experti si plachtí jen minimální rychlostí tak, aby nemuseli vůbec zastavovat a za těma mě to fakt nebaví.

beastar
01. listopadu 2016, 10:35
0

Do Itálie jezdím tak dvakrát ročně a ano jsou k sobě ohleduplnější a když zatroubíte tak vám nikdo nejde ukopnout zrcátko ale jezdit mnohdy i po chodníku do protisměru a jednosměrkami ve špatném směru není nic z čeho bych si chtěl brát příklad jestli chceme příklady vezměme si je raději v Holandsku nebo Německu. Tahle džungle vládne i na Balkáně a když Bulhaři a Rumuni udělají 8 pruhů ze 2 tak si člověk rád vzpomene na nervozniho Čecha co vás nikam nepustí. Jak je v článku psáno je nutné se adaptovat všude jezdí tak jak jim policie a stav silnic umožní nejlepší pro mě je Dánsko na severu nové prázdné silnice bez známek policie a s provozem jak u nás na okresce ve dvě ráno.

reagovat
Su
Sumy
01. listopadu 2016, 18:43
0

Na to nemuzu nezareagovat. V Itosce, byt jedinkrat jako ridic v Ducatu maxi-no byl jsem z toho vyjevenej, ale necotil jsem se ani vterinu ohrozenej. Jen to byl fakt opruz tu kravu dlouhou tahat ulickama Milana okolo vselijak zaparkovanych ruznych postrku. Naproti tomu jezdim kazdy rok do Rumunska, do hor trochu zaoffroudit. Ale dokud jsem v dosahu jakehokoliv vozidla, nejsem si jist zivotem. V kazdy vesnici stoji policajti, ale i tak mam v 60 na prdeli nalepenej kamion, ktery me bez nejakyho upejpani predjede a 100pokracuje dal. Masakr!!! Predjizdeni na horizontech, v zatackach, vsude. Tam se na silnici doopravdy a nefalsovane bojim.

beastar
01. listopadu 2016, 18:52
0

No však ano jen potvrzujes to co píšu taky znám ten Balkán Rumuny, Srby, Moldadavce v Bulharsku sem teď v létě jezdil 16 dní p všem a docela sem se zapotil o zážitku z Bukurešti ani nemluvě takže ano proti tomu je itálie legrace. Jinak nechci machrovat ale Milán není v pravdě ještě tak úplně ta Itálie kterou popisuje článek tam jsou rozdíly sever je blíž k nám ten jih spíš k tomu Rumunsku.

Su
Sumy
01. listopadu 2016, 21:30
0

To je jasna, ale i tak je to uz hodne "odlisne". A s tou dlouhou mrchou po 10hodinach jizdy pres Brener v prosinci to bylo na me tak akorat na ochutnani. Uvidim, na leto hodlam zmenit lokaci na Cernou Horu, tak jsem zvedav. Na rumunech jsem ale vypozoroval, kdyz ho pustis, tak starsi (50 a vic) ti vzdycky podekujou, mladosi ani prd. Sileny je navic fakt, ze jich v pazoutu 206 klidne sedi 7 a auto je plny kanystru, petflasek a 5l sklenic!!! plnych benzinu. To jsem videl na vlastni voko na pumpe-pravda, hledal jsem ji den a projel 30l nez jsem ji nasel

sp
spooon
01. listopadu 2016, 22:38
0

Itálie nevím, tam sem nikdy neřídil, jen se vezl. Ale abych přidal něco málo k Rumunsku, s bráchou sme byli vloni na Transfagarasi a potom sme jeli až k černýmu moři. Každý svým autem, já MX5, on 200SX. Občas se nějakej kamion lepil metr za nárazník (nic moc pocit v barbie autíčku), občas se tam někdo vykulil přes horizont, ale jinak docela pohoda. I přes Bukurešť to až na neskutečný kolony, co trvaly hodiny, šlo.

beastar
02. listopadu 2016, 11:28
0

Ja

beastar
02. listopadu 2016, 11:44
0

Ono jasně záleží jakou optikou na to koukáš ten který den, kolony jsou tam obrovský taky díky tomu jak oni jezdí a jak vypadají některé silnice já sem tam nechal polosu na relativně novým autě. Já měl tenhle rok za sebou asi 900 km den před tou ranní Bukureští a ty sem trávil na zacpané trase z Budapešti kdy střídavě pršelo a bylo úmorné vedro u Pitesti to bylo v Noci tak ucpaný že se to asi 15 km nehlo o cestách plných "Euro" Turků ani nemluvím. Přijel sem do Hotelu někdy v jednu ráno a v devět už sem byl zase v Buku na nohou teda v autě opět +40 a ten rozkopaný okruh no dalo by to na celý článek fakt je ten že letos sem tam byl po čtvrté a všechno tam jde nahoru ale stejně. To auto narvaný 7 lidma a benzínem ti věřim já zase viděl jak přijel povoz tažený mulou natankovat do barelu naftu vyrazil ze Shellky a svítil si na cestu loučí jinak těch povozů a toulavých psů tam samozřejmě potkáš haldu.

V Černé Hoře jsem ještě nebyl ale udájně je to super dovolená.

su
sumy
02. listopadu 2016, 23:57
0

Jo, povozy jsou taky fajn, klíďo po silnici 1.třídy. To me pro zmenu dostal klasickej drevenej žebřinák obutej na Funglovejch 33" BFG AT na krásnejch Magelsech. Jsem si řikal, kterýmu chudákovi to čornul. Ale lidi jinak super, když pomužeš, tak se jich "nezbavíš" Jednoho starýho III Golfa jsem tam roztahoval a trval na tom, že u něj musíme nocovat, druhýmu jsem na RS6 lepil knotem gumu na sjezdu z Fagarase a od něj jsem zas dostal 3l velmi dobrého vína. Neustále opakoval jméno vinarství, jak kdyby říkal "RO-LEX-KY" :-) Jinak od Fagarase az k Brasovu to neni žádná divočina. O život začíná jít na silnicích 2. a 3. tříd, zvláště když se s přetíženym offem neřadím k těm rychlejším. Stav silnic je taky žůžo.

beastar
03. listopadu 2016, 13:08
0

Tak jsme došli k jádru věcí lidi jsou tam srdecnejsi a tolerantnější než my s tím souhlasím. A o platí teda i pro Italy možná proto člověku někdy přijde že i lépe řídí. Jako asi takhle předpokládám že tady všichni jezdíme rádi a v rámci možnosti dobře ale někoho po autoškole nebo cepicare bych v RO řídit nenechal.

Rien
01. listopadu 2016, 11:44
0

Pod tohle bych se podepsal. Ja tam jel dvojkovym supem a taky jsem tam byl jak slon v porcelanu. Dokonce mi ho v neapoli odtahli a to byla teprv sranda ho dostat zpet. Na 112 se anglicky mluvici clovek nedomluvi (pokud se vubec dovola) a na policii mi rekli ze mi to auto urcite ukradli, ze to je v neapoli normalni. Musel jsem si najit odstavny parkoviste a premluvit tu obsluhu tam, at mi to auto jeste dnes vydaj. A pokuta asi 4500. Plus takovej spek k tomu, ze mi neodhlasili auto z evidence kradenejch aut a v cesku a v nemecku me kvuli tomu parkrat jeste staveli policajti ze mam kradeny auto. A dostat to z ty evidence byla docela sranda, musel sem to resit pres ambasadu. Ale ta doprava mi tam taky prisla ok, sice je clovek furt ve strehu, ale je to docela prdel, az na ty semafory teda. Co se mi libilo je, ze clovek tam muze predjizdet v podstate kde chce a ital to nebere jako nějakou krivdu a uhne vam, protoze to tam nekdy proste jinak nejde.

reagovat
Rien
01. listopadu 2016, 15:34
0

Jo a doporucuju se podivat do gruzie, tam jde teprve o zivot. Kdo ma vetsi auto = ma prednost

Polar Bear
01. listopadu 2016, 15:42
0

Jo, takhle to funguje taky ve Vietnamu (alespoň co mi bylo vysvětleno v Saigonu). Jednoduché pravidlo a funguje výborně :P (hlavně s ohledem na to, že jim tam ty jejich druhoválečné náklaďáky moc nebrzdí a skůtrů a kol je tam jak much).

To
Tomáš
01. listopadu 2016, 12:26
0

Byl bych u nás pro přidání pruhů v ulicích a třech pruhů(dva stoupací) na širších silnicích v kopcích. Když jde na D1 udělat z 2proudu 4stream včetně svodidel bez žádného zásadního zvýšení odřenin a bebíček na kastlích, šlo by to i jinde. Prostým přemalováním čar s menším snížením rychlosti. Lidi to aspoň donutí si kupovat menší auta nebo naučí u těch větších odhadovat prostor kolem. A s krapet větší ohleduplností se bude jezdit plynuleji a v konečném důsledku rychleji. Ostatně samotné ŘSD tento záměr vyhlásilo před tak dvěma-třema lety. Ale ve svém okolí jsem si takových úprav nevšim.

reagovat
Polar Bear
01. listopadu 2016, 14:17
0

V čem je lepší si kupovat malá auta? Do většiny malých aut se dávají slabé motory a to není příliš bezpečné (čest výjimkám). Stále existuje spousta řidičů, pro které je být předjet totální potupa, i když se do té doby táhnou jak slimáci. Nedejbože pokud je začne předjíždět nějaká nákupní taška. To pak začnou okolo létat brikety a s nedostatkem výkonu navíc je dost problém dokončit předjíždění. A to nemluvím o delších cestách, které se ve větším autě absolvují mnohem příjemněji. Ten rozdíl jsem si vyzkoušel v posledních x letech dosti často (slabý služebák vs. normální vlastní auta).

PepaSFI
01. listopadu 2016, 18:29
0

napsal jsi to přesně, jen chybí takové to zhodnocení. Malé a slabé auto je nebezpečné tím že blbci v "silných" autech trpí syndromem malýho ptáka a když někdo nerespektuje jejich nadřazenost, dostanou atomovej záchvat a bolestivé svědění konečníku. Nadauta je zbytečný předjíždět, leda byses tím chtěl bavit, protože ikdyž se ti to povede, okamžitě následuje odveta, předjetí kdykoliv a kdekoliv ikdyby to mělo skončit v předku protijedoucího bagru. Znám to velice dobře, vždycky jsem preferoval ty podřadný auta. Dokonce se to dostalo i do filmu.

PeterLuk
01. listopadu 2016, 12:39
0

Čo by som za ten klaksón dal, u nás to pre večšinu vodičov znamená niečo ako vztýčený prostredníček a aj ho tak večšina ľudí používa. Ale inak si nejak neviem predstaviť, ako by niečo takéto mohlo v Čechách či u nás fungovať. Česi niesú Taliani a majú inú mentalitu...

reagovat
Polar Bear
01. listopadu 2016, 12:47
0

Nevím jak v Itálii (byl jsem nejdále v Pavii - doprava úplně v pohodě), ale tady v Shanghai, kde právě dlouhodobě pobývám je doprava velmi podobná popisu v článku. Ovšem tady to jinak ani nejde. Stylem dopravy v ČR by se tu nikdo nikam nedostal. Hlavní rysy zde:
1) NENARAZÍTE ZDE NA DOPRAVNÍ POLICII A "KONTROLNÍKONTROLAPANEŘIDIČI" - a to jsme prosím v komunistické zemi. Já si myslel, že toto svinstvo (zastavování řidičů, co nic neprovedli) je komunistický pohrobek a mělo být zrušeno nejpozději v 89tém.
2) Chodci tu nemají přednost, a to ani pokud mají na semaforu zelenou. Tzn. odbočující auta, kola a skůtry se mezi lidmi na přechodu opatrně proplétají, autobusy a náklaďáky dostávají od chodců většinou přednost, protože jsou velké :) . Nebudete mi to věřit, ale žádný mayhem, mrtví důchodci ani děti v kočárku se tu nekonají. A chodci se tu také cítí účastníky silničního provozu, protože při přecházení silnice zkrátka jimi jsou v kterékoliv zemi. Po přechodu bez semaforu se prostě 4 pruhá silnice přejít dá v pohodě i ve 20 milionovém městě.
3) Kde není opravdu nutno semaforu, tak tam není. Velký rozdíl oproti Brnu, kde v posledních 5-7 letech vyrostlo spoustu semaforů a to prosím tak z 90% úplně zbytečně. Skoro mi připadá, že nějaký mlamoj se tu snaží napodobit Krndu a postupně likviduje i brněnskou dopravu.
4) Semafory se tu dodržují, když je potřeba. Pokud nikde nic nejede, projíždí se se zvýšenou opatrností na červenou. Nikde není potřeba žádných kamer, kde vám dojde pokutička za průjezd na červenou. Odbočení doprava na červenou samozřejmostí, auta na zelenou mají přednost. Troubení má stejný význam jako v Itálii - např. pozor předjíždím zprava, nevjeď mi tam. Ale v noci se spíše problikává, místo troubení.
Pozn: kamery tu jsou úplně všude, je to prostě znak nesvobodné země, jakou Čína prostě je (nezačíná to někomu něco připomínat, když v zájmu "bezpečnosti" se kamery množí v ČR kde se dá?). Což mi připomělo, že milá Krnda by se ráda inspirovala vládními praktikami tady v Číně a přenesla to do Prahy. Ovšem rozhodně to nemyslí v tom pozitivním smyslu, který jsem tu vyjmenoval. Asi se máte na co těšit :( http://www.mzv.cz/shanghai/cz/udalosti/primatorka_hl_m_prahy_a_krnacova_jednala.html

reagovat
Londoner
02. listopadu 2016, 16:18
0

S tema kamerama.....nejen nesvobodna zeme je ma, zajed do Londyna a uvidis jak jses sledovanej vsude.

PachezZ
01. listopadu 2016, 15:22
0

V řecku je to podobný, byl sem vlastním autem na lefkádě, půjčeným na krétě. Přesně jak říká autor, přepnout se do jejich režimu a jedete, mě to vyhovuje...
Větší italský město sem měl nejjižněji florencii ale pocity mám podobný... prostě jede tolik "vozidel" kolik se vedle sebe vejde a na konci se to nějak seštosuje. Když člověk místopisu neznalej přehlédne odbočovací tak prostě hodí blinkr, zpomalí a zařadí se tam až při odbočení a nikdo se na vás nerozčiluje...

Jediný v čem mi vadila absence blikání bylo vyjíždění podélně zaparkovaných aut...

reagovat
Ja
JaG
01. listopadu 2016, 17:10
0

Také přispěji troškou do mlýna. Před měsícem jsem měl na týden Pandu z půjčovny. Už kousek na jih od Říma jsem si říkal, že moje Maxima by tady působila nepatřičně a byl jsem rád za Pandu. To co jsem však uviděl, když jsem sjel jižně od Neapole z dálnice do Ercolana, jsem opravdu nečekal... Při pojíždění směr Amalfi po místních silničkách jsem zjistil, že stopka je k ničemu, červená svítí na okrasu, prostě žádná pravidla nejsou, jen troubení a opatrnost... po třech dnech jsem si na to ale zvykl a žasnul jsem nad tou úžasnou dopravní kapacitou... na konci týdne jsem předjížděl i skůtry spěchajíc za kabelkou, kterou manželka zapomněla v restauraci (kupodivu tam po příjezdu nebyla, ale to je jiná story). Představte si, že by se takhle jezdilo v Praze, vlastně by nebyly žádné zácpy :-)

reagovat
mq
mq
01. listopadu 2016, 19:47
1

Anarchie v post-komunistických zemích obvykle nefunguje moc dobře v tak velkých skupinách lidí. Chce to ještě čas.

Mít tisíc pravidel, dbát na jejich dodržování atd je neskutečná nuda a je to značné omezení osobní liberality, ale je to možná ve výsledku méně pracné (může řídit auto i automat). Víc mi vyhovuje volnější, akčnější a zábavnější způsob čehokoliv. Vyžaduje to trošku dospělejší, tolerantnější společnost. Ne takovou, kde se lidi rozčilují, že někdo v noci prázdnou přehlednou křižovatkou odbočí doprava na červenou; cyklista nesleze z kola na přechodu; někdo má zapnuté přes den mlhovky

Osobně taky moc nemám rád poškrábaná a obouchaná auta - ale výměnou za větší svobodu bych to asi akceptoval - konec konců jsou to jen věci, pomůcky.

Nejde jen o dopravu, je to spíš politické a filosofické téma a na nějakém univerzálně přijatelném kompromisu, který by vyhovoval všem, se tu stejně nemůžeme shodnout. :-)

reagovat
Pj
Pjot
01. listopadu 2016, 21:44
0

Máte taky zkušenost s houkající sanitkou v italském městě, kterou žádný špageťák nepustí ani jí neudělá žádný ústupek, aby mohla projet? Například v Římě to bylo na dením pořádku. To si pak člověk říká, že ty pravidla mají něco do sebe a v ČR aktivně zachraňují životy.
A z pohledu turisty byl zážitek i přecházení přechodu, kdy Italové zabrzdí až když je člověk téměř u kapoty auta :D a to i u více proudé silnice. Ale to jde jen o zvyk.

reagovat
PepaSFI
01. listopadu 2016, 22:31
0

no z italského města ne ale mám přesně takovou zkušenost z české dálnice. Z města vlastně taky ale tam za to nemůžou řidiči ale "vylepšení" silnice takže není kam uhnout.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem

Ford F150 XLT Singlecab Longbed 1994
Ford F150 XLT Singlecab Longbed

1994 rok výroby
200 koní výkon
5 002 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem