načítám data...

Bazarový snílek: Poslední šestiválce ve střední třídě

Evropský mainstream už dávno šestiválce opustil. Pojďme se podívat na poslední mohykány, které nabízí trh ojetých vozů.

zobrazit celou galeriiFoto:       

Střední je třída je dnes na ústupu, ať se nám to líbí, nebo ne. Každou chvíli slyšíme, jak ten a onen model nedostane nástupce. Anebo dostane, avšak bude úplně jinak zaměřený, než doposud. Většinou to znamená, že se pomaloučku polehoučku mění na nějaký ten módní crossover, či něco podobného. Jestli to je, nebo není špatně, to už je na každém z nás. Pravdou je, že podíl automobilů střední třídy na koláči prodejů neustále klesá a nevypadá to, že by se tento trend měl v dohledné době změnit. Pokud si stejně jako já pamatujete konec devadesátých let a přelom nového milénia, jistě mi dáte za pravdu, že tehdy byly šestiválcové motory ve střední třídě spíše pravidlem než výjimkou. Dokonce se v některých modelech daly najít i velké osmiválce. To už je dnes hudbou minulosti a můžeme být rádi, aspoň za přeplňované čtyřválcové dvoulitry, v tom lepším případě. Šestiválce ve střední třídě bychom dnes spočítali pomalu na prstech jedné ruky. Mnoho lidí má pocit, že teď je ta pravá chvíle koupit si poslední auto, i třeba ojeté, s pořádným (víceválcovým) motorem. Protože už nebudou k dostání, legislativně se omezí, případně se rovnou zakáží v tom nejhorším možném scénáři. Pojďme se tedy podívat, co nabízí trh s ojetými vozy, pokud byste chtěli zabrousit do segmentu D a trvali na šestiválcovém motoru. Budeme vybírat co možná nejnovější (do 10 let stáří) a nejzachovalejší modely a pro zjednodušení tentokrát vynecháme prémiový segment, ze kterého mají občas lidé obavy, že by se nedoplatili na servisu.

Volkswagen Passat 3.6 FSI

Foto: Volkswagen AG

Volkswagen Passat je stálicí na evropském trhu. Jeho jméno je pojem a stále se řadí mezi nejprodávanější vozy svého segmentu. Časy největší slávy však má už nejspíše za sebou, tržní podíl není zdaleka takový, jako býval dříve. Přesto je však prakticky jisté, že se dočkáme nové generace, která vzniká pod taktovkou Škodovky a vypadá to, že nový Passat bude podobnější Superbu víc, než kdy dříve. Ale to je zatím budoucnost, nás zajímá minulost. Konkrétně generace předchozí, známá pod označením B7. Vzhledem k tomu, jaké problémy měl Volkswagen s Passatem B6, záhajila B7 svou životní pouť neobyčejně brzy. Němci měli co napravovat a navzdory tomu, že B7 přímo vychází z B6, se jim to docela povedlo. Sedmička už netrpěla dětskými nemocemi a nedodělky, tady všechno funguje jak má. Tahle generace se právem řadí mezi ty nejspolehlivější Passaty vůbec. Nenabízela sice žádnou přelomovou techniku či inovativní výbavu, ale to ničemu nevadilo. Jako celek to auto fungovalo velmi obstojně (byť výjimky se mezi jednotlivými motorizacemi najdou).

Foto: Volkswagen AG

Nás však dnes zajímá to nejlepší, co se dalo do Passatu objednat. Plnotučný šestiválec o zdvihovém objemu 3,6 litru. I bez přeplňování zvládla tahle jednotka posílat na všechna čtyři kola krásných 300 koní. Tahle VR6 s velmi malým rozevřením válců má krásný zvuk a hladce se vytáčí. Je radost s ní jezdit a každé nastartování vám udělá lepší den. Dynamické parametry jsou naprosto dostačující, stovka za 5,5s a maximální rychlost 250 km/h hovoří za vše. Ne nadarmo si tyhle Passaty našly cestu i k naší dálniční policii. Jen spotřeba, pohybující se někde mezi 10 a 15 litry, při dnešních cenách benzínu nepotěší, ale s tím se musí počítat. Pokud máte na tento Volkswagen zálusk, pečlivě vybírejte správný kus. Není to úplně blbuvzdorný motor a při zanedbané údržbě umí na servisu potrápit. Ceny se dnes pohybují někde mezi 250 a 350 tisící, v závislosti na stavu. Vybírat můžete mezi klasickým sedanem, kombíkem a stylovějším CC. Jen počítejte s tím, že výběr je u nás trochu omezený a moc aut k prodeji není.

Opel Insignia OPC

Foto: Opel DE

Německý Opel sázel dlouhá léta na označení Vectra. Jenže jeho pověst se postupem času zhoršovala a tak se vedení automobilky v roce 2008 rozhodlo pro radikální změnu. Na trh přišel model Insignia, který se svým předchůdcem neměl prakticky nic společného. Moderně vyhlížející vůz tehdy přivábil ztracenou pozornost a oproti Vectře se jednalo o pořádný posun kupředu. A to po všech stránkách. Insignia nabídla povedený interiér (byť asi tak miliarda tlačítek ne každému seděla), slušný podvozek, kvalitní zpracování a silné motory. A právě u těch na chvilku zastavíme. V Insignii jste mohli mít celou plejádu pohonných jednotek. Od malých zážehových čtyřválců až po silné přeplňované šestiválce. A vzhledem k tomu, že Insignia měla lehkou nadváhu, platí tu, že čím silnější, tím lepší. A protože nejsme žádní troškaři, podíváme se na zoubek vůbec té nejostřejší variantě s označením OPC.

Foto: Opel DE

Tato Insignia z dílen Opel Performance Center měla roli imagemakera, a proto se jí dostalo řádné péče. Přední náprava HiPerStrut měla redukovat takzvaný torque steer. Standardem byl též samosvorný diferenciál na zadní nápravě, adaptivní podvozek FlexRide se třemi přednastavenými volbami a velmi povedený pohon všech kol. Třešničkou na dortu byl motor. Přeplňovaná šestiválcová 2,8 posílala na kola moc hezkých 325 koní a 435 Nm. To stačilo ke sprintu na stovku za 5,7s a maximálce 250 km/h. Opel dokonce nabízel i speciální verzi Unlimited, která měla vypnutý omezovač rychlosti, takže ručička rychloměru zvládla atakovat i 270 km/h hranici. Jízdně byla Insignie překvapivě schopná. Opírala se o povedený podvozek a vyladěný pohon všech kol s vektorováním točivého momentu, takže ani příliš nevadila vysoká hmotnost, která přesahovala 1900 kg. Jen na brzdách (byť velmi kvalitních od Bremba) to bylo trochu cítit. Navzdory hlučnému výfuku od Remusu to nikdy nebyl ultimátní sporťák. Ale jako rychlé cestovní GT, kterému svědčí dálnice a široké okresky, to bylo velmi dobré. Dneska ji pořídíite od 250 tisíc až po zhruba půl milion za nejzachovalejší kusy. Líbí se vám druhý nejsilnější Opel historie (po bájném Lotusu Omega)? Mně totiž docela ano.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Jimi
25. května 2022, 07:23
-2

Onehdy platilo, když chceš Opla, kup si Saaba, ale ten už není. S tou prémiovostí, co se týká servisu, prakticky není velký rozdíl, spíše záleží na konkrétním povedeném modelu a specifikaci. Passatu/CC-ku zas ta VR6 tolik radosti nenadělala. Když chceš VW, jdi do Audi. :)

reagovat
Černá Vovce
25. května 2022, 11:15
11

Dvě auta? To je vše? Kde je Peugeot, Renault, a japonci?

reagovat
Frankie
25. května 2022, 11:43
1

Přesně tak, taky se divím, že jen dvě. No a pokud nejsou mezi tak mladými, určitě se něco najde mezi lety 2000 až cca 2010.

Daniel Borský
25. května 2022, 13:44
2

Ano, mezi lety 2000-2010 by se to našlo víc, já jsem si dal hranici max 10 let stáří, proto se toho spoustu nevešlo. Ano, Renault by tam mohl být, nicméně hledal jsem primárně sedany či kombíky, jakožto lépe uchopitelné zástupce střední třídy. A najít v trojkové Laguně, co není kupé, 3.0 DCi nebo dokonce 3.5 V6 je úkol hodný Sherlocka Holemese. Pár aut vzniklo, ale je to prakticky nesehnatelná věc. Aktuálně je v celé Evropě k dispozici jeden kombík s naftovým šestiválcem. Peugeot skončil se šestiválci při příchodu 508. V seznamu se mohlo objevit ještě Subaru Outback s 3,6, ale s tím jsem nikdy nejel, takže nemám osobní zkušenost, jak funguje.

Frankie
25. května 2022, 15:33
0

Hm, jasné, no je to tristní v jaké situaci to je. A po konci motoru se chýlí asi i konec sedanu v této třídě. Krom prémie...

kotzitzaq
25. května 2022, 20:10
1

V dieselu by se ještě vešel Citroën C5 s 3,0 HDI. Ten končil 2013 (potom už jen čtyřválce), ale moc jich taky nebude.

Ha
Habakukk
25. května 2022, 20:23
0

No ještě tam byla V6 2,7 co byl v kooperaci s Forem a dávala se do Land Roveru, Peugotu, Jaguaru a Citroenu excelentní sráč motor.

kotzitzaq
25. května 2022, 20:30
0

Jo, 2,7 byl solidní průšvih, ale ten končil už 2009/2010, takže se do limitu nevejde. Nahrazoval ho právě třílitr. On by z “Francie” (ikdyž je to Korea) byl s třílitrem dieselem ještě Renault Latitude, ale proč vy si to někdo kupoval, že…

beastar
25. května 2022, 21:44
0

No hale on ten šestiválec v Samsungu není zase tak hrozná koupě. To auto nemá větší problém. Jen je nudný a takový fórový. Má to skoro 250 poníků..

kotzitzaq
25. května 2022, 22:01
0

Hele Bíste ty bys mohl vědět, když už jsme u těch skrytých Korejců - Chevy Epica se ještě jako V6 dělala, ale nástupce v podobě Evropského Chevy Malibu bylo už max. 2,4 ve čtyřválec? Jinak oproti těmto je Samsung sice také nudný, nicméně alespoň spolehlivý.

beastar
25. května 2022, 23:29
0

Máš pravdu, tak nějak ve všem. Ano Epica vlastně není podle mě úplně špatné auto, za ty peníze co to stojí teď i nové. Malibu má už výhodu jen docela zajímavého vzhledu na Euro poměry jinak hrůza a 2,4 předpotopní, užraný, hlučný a jako ojetina úplně debilně servisně drahý.

Proti tomu Samsung SM5; automat a V6 nafta. Krom toho, že člověka dožene typický naftový servis. Je na tom dobře. Vlastně je to docela žolík pro lidi, co chtějí limuzínu, prostor a zároveň je jim jedno design. A dětské nemoci typu stahovačka, kompresor klimy, podsvícení palubky, výhřev sedadel a podobně. To jde u ojetiny že kilo osmde odpustit.

XT
XTad
26. května 2022, 07:03
0

Toho samsunga bych zase neprecenoval. SM5 V6 naftu vubec nemelo (daval se tam akorat 1.5 dci), vrchol byl 2.5 V6 benzin. Naopak jako Renault to mohlo krome toho benzinu a zminene V6 nafty mit jeste 3.5 V6 z 350Z.

beastar
26. května 2022, 08:39
0

XTad: Ano mé tvrzení bylo nepřesné. SM5 bylo zmíněno aby to znělo trochu exoticky. Fakt se přiznám že nevím co se do toho dávalo kde na jakém trhu. A na netu sem to nehledal. Samozřejmě pro potřeby Evropana byla v celé debatě myšlenka hlavně Latitude. Který stejně jako hnusný a nekvalitní první Koleos dojel právě na svou Samsungovitost. Prostě když na triko z tržnice nažehlíš nápis Armani furt to Armani nebude.

Jinak zmíněné V6 diesel Latitude s automatem byla mnou primárně hodnocená verze.

XT
XTad
26. května 2022, 09:32
0

Jasne, ja to zase myslel tak, ze ty auta se sice jmenuji Samsung, mozna se to tam i vyvijelo, ale divil bych se, kdyby si Renault podobu vozidla od zacatku do konce nehlidal, pokud mel v planu to prodavat ve zbytku sveta pod svoji znackou a s lepsimi motory. Tim se dostavame ke druhe casti prispevku - motor z 350Z (Laguny a Espacu) je taky hezka ukazka toho, kam jsme se dostali. Dneska asi nikoho ani nenapadne, ze by nejaky Renault dostal 3.0 twin turbo z noveho zetka, zatimco jeho tehdejsi ekvivalent cpali, kam se vesel...

Michal88
30. května 2022, 22:30
0

Klucí, 3.0HDi byla evoluce z 2.7HDi s tím, že zdědila i hromadu jejích problémů, tam se PSA/Ford vůbec nepoučil. Krom výkonu a pár mechanických drobností jsou ty motory tak nějak stejně na hovno. Stopro je dost komponentů, které spolu sdílí (hlavy, kliku, olejovou a vodní pumpu, blok se liší vrtáním a dle toho jsou jiné i písty atd.). A C5 (sedan i kombik) s 3.0HDi bylo vyrobeno celkem kolem 13000 ks.

Jinak tyhle motory třeba v LandRoverech a Jaguarech umíraly na mazání už třeba po 50-70t km v extrémním případě.

Ha
Habakukk
25. května 2022, 14:27
0

Tak nevím proč tam chybí vládce českých silnic Superb. Všechny kritéria splňuje a dostupnost 3,6 je celkem bezproblémová.

reagovat
František Čáslavský
25. května 2022, 16:47
1

Bo je to stare...

Ha
Habakukk
25. května 2022, 18:02
0

Tak limit byl stanoven 10 jarů tedy 2012 to mám ještě 2 roky produkce Superbu 2. Od 2012 dále jich je v inzerci 15 s benzinovou 3,6.

Daniel Borský
25. května 2022, 18:04
2

Spíš protože je to akorát o chlup horší Passat, ale pokud si ho tam přejete, nějak vymyslím, jak ho tam dopsat :)

Ha
Habakukk
25. května 2022, 18:16
0

Tak nemám nijak zásadní vztah k Superbu jen jsem ho zde čekal. Ano asi není asi v ničem lepší auto než Passat.

beastar
25. května 2022, 21:47
0

Superb má problém že ten motor ho parametry asi 6x přerůstá. Takže zbývá jen solidní zvuk a neskutečná spotřeba. Jediný kdy člověk ví že má 3,6 je když zrychluje na rovině a pak u pumpy. TDI v tom jasná volba.

Ha
Habakukk
25. května 2022, 22:33
0

On Superb je obecně nejsilnější v přímce jakmile se najede do zatáček už to žádné terno není.

beastar
25. května 2022, 23:24
0

Hrozně se to kroutí. Trojka je lepší ale taky sem se v tom málem zabil. I když přiznávám že to bylo asi 170 na okrese a zatáčka, horizont kope. Přitom dálnice s tím bez problémů. Dvojka je i docela tichá. No prostě škodovka, kompromis.

Černá Vovce
25. května 2022, 16:09
0

Tak mohly tam být i Ameriky, Chrysler 300C apod.
Ono, pokud člověk pátrá tak najde více jak dvě auta. Jen se toho nebát :D

reagovat
Ha
Habakukk
25. května 2022, 18:03
0

Jasně takový Dodge Charger se základní 3,6 asi pojede pěkně, ale když tam je i HEMI……

Daniel Borský
25. května 2022, 18:21
1

Což, já se toho jistě nebojím, a 300C/Thema i Charger jsou velmi milé vozy. Je mi to osobně nepřijde moc jako konkurence Superbu či Passatu (střední třídy obecně), ale řadil bych to spíš o kategorii výš

kotzitzaq
25. května 2022, 20:03
2

Tak když se vezmou i US verze, tak na pomezí střední a vyšší střední je Toyota Camry a Nissan Maxima. Oba lze u nás s V6 a do 10 let věku koupit. A asi takových případů bude víc.

Mechanik
26. května 2022, 07:33
0

Toyota Camry, můj favorit a poslední instance AUTA

Ha
Habakukk
25. května 2022, 18:40
-1

No ještě tady máme Kia Stinger 3,3

reagovat
Is
Iskar
25. května 2022, 19:31
0

Ak som správne pochopil zadanie, do výberu by som zaradil aj Volvo S60 T6 a V60 T6 - na inzertných portáloch som ich napočítal tuším 11, čo síce nie je veľa, ale podľa mňa za zmienku určite stoja.

reagovat
Chase
25. května 2022, 23:53
-1

Daně, jen u Volva ti to podle mě chybí S/V60 T6, S/V60 Polestar a pokud půjdu na pomezí střední a vyšší střední, tak i S80 T6 a S80 3,2... Všechny zmíněné se do limitu deseti let bezproblémů vejdou.

reagovat
Daniel Borský
26. května 2022, 08:17
2

Volvo jsem měl za prémiovou značku, proto jsem S60 vynechal, i když jednu šestiválcovou XC60 mám v blízkém okolí a vždy jsem byl fascinován, jak se jim tam povedlo nacpat tu řadovou šestku napříč...

Ha
Habakukk
26. května 2022, 08:31
-1

No tak Volvo se profiluje jako prémiová značka maximálně na východoevropských trzích na západě je to čistý mainstream. Ve Švédsku se rozdělují řidiči na dva týmy Volvo a Subaru tady také nebereme Subaru jako premii.

beastar
26. května 2022, 08:44
1

Do jisté doby to prémie nebo spíš něco na pomezí prémie a ms bylo. Taková Alfa ti taky roky měli pocit, že jsou prémie. Pro mě vždycky Volvo bylo někde na úrovni Citroenu třeba:) A to nemyslím špatně naopak. Na úroveň Mercedesů, nebo do světa Jaguaru bych to ale netahal.

Dnešní Volvo je jako Tesla. Auto pro lidi, co nemají rádi auta a neumí moc řídit. Nebaví je to. Prémie to podle mě fakt není.

Jimi
26. května 2022, 09:46
0

Volvo by se dalo považovat v určité době za prémii vzhledem k Fordu, když s ním hodně spolupracovalo. Např. prakticky stejné auta min. technikou a platformou- VOLVO S40/V50- Focus II- Mazda 3. Něco podobné, jak to dělá Konzern.(A3/Golf/Leon/Octavia)

Černá Vovce
26. května 2022, 07:36
2

Koukám, že po tom shit stormu v diskuzi, bych ten článek smazal a napsal ho znova a svíce autama než jen dvěma... Třeba o tom Samsungu jak byl zmíněn v dikuzi, Kia Stinger, Us, bych se třeba taky něco rád dozveděl....
A zrovna 300C jak byl zmíněn. Jako beru že, tu není BMW, Audi a MB, to je prémie, ale zbytek moc ne.

reagovat
Ha
Habakukk
26. května 2022, 08:18
0

No a ještě mezi neprémiovými vozy tu máme Alfa Romeo Giulia QV

reagovat
Daniel Borský
26. května 2022, 08:40
2

Ano, ta je obsažená v těch prstech jedné ruky - AR Giulia, Audi A4/A5, BMW 3 a Kia Stinger. To je dnes vše, co má ve střední třídě více než 4 válce (a je u nás oficiálně dostupné)
-
Komentář upraven 26. 5. 2022, 08:42:16

beastar
26. května 2022, 08:52
2

Ještě i když teda to se už úplně nebere jako střední třída. Každopádně spousta lidí na to nebude koukat ani jako na kdoví co. Já ta auta moc rád nemám nicméně.. co? Genesis..

reagovat
PB
26. května 2022, 20:25
0

To bylo vsechno? Dva? A co subaru legacy/outback s 3,6 ? Nebo treba nejakje ford, pokud chcete domu pesky?:)

reagovat
PB
26. května 2022, 20:27
1

A Kia Stinger je taky premie? No tak to jsme uz uplne v pasti…

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Cadillac Coupe deVille  1979
Cadillac Coupe deVille

1979 rok výroby
182 koní výkon
6 966 ccm objem

Ford Explorer 4.0 4x4, benzín, 1. majitel 2009
Ford Explorer 4.0 4x4, benzín, 1. majitel

2009 rok výroby
208 koní výkon
4 000 ccm objem

Hyundai i30 N performance  2019
Hyundai i30 N performance

2019 rok výroby
275 koní výkon
1 998 ccm objem

Dodge Grand Caravan 1. majitel, Stow n Go, 63 000  2010
Dodge Grand Caravan 1. majitel, Stow n Go, 63 000

2010 rok výroby
170 koní výkon
3 300 ccm objem