načítám data...

Po stopách čtyřdvéřových kupé

Říká se, že Mercedes-Benz CLS založil a definoval kategorii čtyřdvéřových kupé. Zapátrali jsme v minulosti a zjistili, že možná tak úplně první nebyl...

zobrazit celou galeriiHistorie: Po stopách čtyřdvéřových kupé

Fenomén čtyřdveřových kupé, který znovuobjevil kreativitu designérů, se naplno prosadil začátkem nového milénia. Většina lidí si pod tímto pojmem představí především Mercedes-Benz CLS. Není se asi čemu divit, byl to právě úspěch modelu CLS, který přesvědčil zástupce konkurenčních automobilek, že tohle je ona pověstná díra na trhu, kterou musejí zaplnit a uždíbnout si ze zajímavého zákaznického potenciálu. Od té doby se slovem kupé označují prakticky všechny automobily, které mají třeba jen náznak splývavé zádi. Máme tu čtyřdvéřová kupé, která mají pět dveří a jsou tudíž více liftbackem než čímkoli jiným. Máme tu SUV kupé, které nemají s karosářskou variantou kupé asi pranic společného. Móda a marketing mají přednost a nám nezbývá, než se s tím smířit. Dnes se však nebudeme trápit současností, nýbrž se mrkneme kousek do minulosti. Mercedes-Benz CLS totiž nebyl, navzdory všeobecným představám, tím prvním čtyřdvéřovým kupé.

60. a 70.léta

Foto: Archiv Rover

První, kdo rozšířil myšlenku čtyřdveřového kupé, byl Rover. V roce 1958 představil světu nový model P5. Jednalo se o vcelku standardní sedan, luxusnějšího pojetí, který však v otázce designu ničím zvláštním nevyčníval. Pod kapotou jste mohli najít třílitrovou řadovou šestku, uvnitř celkem fajnový interiér, ale jinak nic zvláštního. To se změnilo o čtyři roky později, když Rover přišel s modernizovanou variantou Mark II. Kromě klasického sedanu uvedl Rover na trh i sportovněji pojatou verzi Coupé. Ptáte se, co všechno se oproti výchozímu sedanu změnilo? Inu, nic moc. Auto bylo stejně dlouhé i stejně široké. Hlavní rozdíl byl ve výšce, kdy kupé verze přišla o zhruba 6,5 cm. Zároveň se ztenčily B sloupky a linie střechy měla klesající tendenci. Podle dnešních měřítek bychom jej mezi čtyřdvéřová kupé asi nezařadili, tehdy to však bylo poměrně originální řešení.

Foto: Archiv Rover

Celou filozofii dotáhl ještě o kousek dál nástupnický model P5B. U něj je ta svažující se linie střechy a celkově sportovnější pocit mnohem zřetelnější. A napomáhal tomu samozřejmě i vidlicový osmiválec pod kapotou. P5B má v historii anglického automobilismu pevné místo a čtyřdvéřové kupé tomu jistě napomohlo. On Rover byl průkopníkem i v pozdějších letech. Při pohledu na model SD1 pojímám podezření, že vývojáři Audi při návrhu A7 koukali právě do Anglie.

90.léta

Foto: wheelsage.org

Od konce Roveru P5B trvalo zhruba dvacet let, než se někdo pokusil oprášit tuto zajímavou koncepci čtyřdveřového kupé. Stalo se tak v roce 1993. Znovuzrozená značka Bugatti měla po (relativním) úspěchu EB110 velké oči. Tehdejší majitel, Roman Artioli, si předsevzal, že vytvoří ten nejlepší luxusní sedan na trhu. Obrátil se na Giorgetta Giugiara, aby mu vymyslel ten nejpompéznější automobil, jaký svět ještě neviděl. A přání se splnilo, když na ženevském autosalonu strhli plachtu z modelu EB112. Byl to tehdy celkem šok. Nikdo nevěděl jestli tomu má říkat kupé, sedan, či snad fastback. Celkový tvar vozu byl natolik odlišný, že se nevešel do žádné škatulky. Já však myslím, že jej s klidem můžeme označit jako čtyřdvéřové kupé. Tento pětimetrový vůz s tříprostorovou karoserií byl poháněn šestilitrovým dvanáctiválcem. Celých 456 koní a 650 Nm putovalo na všechna čtyři kola skrze manuální šestikvalt. Navzdory všeobecnému nadšení, které panovalo okolo představení tohoto automobilu, skončil celý projekt naprostým fiaskem. Bugatti na tom nebylo dobře finančně a zkrachovalo. EB112 bylo vyrobené v pouhých pěti kusech (respektive ve dvou, tři další byly sestavené ze zbývajících náhradních dílů) a pak umřelo v zapomnění. Čas od času si ho však můžeme připomenout. Občas bývá jedno k vidění na monackých silnicích, jak se v něm projíždí jistý Gildo Pastor, majitel automobilky Venturi. Je vyvedené v elegantní černé a plně schopné pohybu. Kde je konec těm ostatním, těžko říct. Asi bych se nedivil, kdyby byly uskladněné ve známé brunejské garáži snů.

Foto: wheelsage.org

Občas se mluví, jako o zástupci čtyřdveřových kupé, také o Nissanu Leopard Y32 z raných devadesátých let. Prý vykazuje nápadné znaky, které jej řadí do této skupiny vozů. Nevím jak vám, ale mně přijde spíš divný, než jako kupé. Ale třeba to vidíte jinak.

Milénium

Foto: Mazda Motor Europe

Teprve po roce 2000 začala obliba čtyřdveřových kupé rapidně stoupat. Jak jsme si řekli na začátku, bylo to především díky Mercedesu CLS. Nicméně ten nebyl první ani v novém tisícíletí. Předběhla jej totiž japonská Mazda s modelem RX-8. Pro mě osobně je tohle auto, které splňuje onu třídní definici asi nejlépe. Ukryté a protisměrné zadní dveře maskují, že RX-8 je ve své podstatě klasický sedan. Svalnatá silueta v relativně kompaktním balení zase hlasitě vykřikuje do světa, že je sportovním autem. Chybějící B sloupek jasně odkazuje na sportovní modely. Jenže z pohledu automobilové faktografie je to skutečně typický tříprostorový sedan. Myslím, že ani netřeba připomínat, jaký zajímavý motor pohání tento neobyčejný vůz. Tohle auto je originál každým coulem. V roce 2003 (o rok dříve než CLS) to byla právě Mazda, která oživila myšlenku čtyřdveřového kupé.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Calif
28. dubna 2021, 06:23
0

O tom Bugatti jsem nevěděl...je ultrakrásné..

reagovat
gr
greg
28. dubna 2021, 06:34
4

Sranda, mne pripadá disproporčné a ultrahnusné :)

lu
lumix
28. dubna 2021, 07:50
4

Zezadu se na to dá koukat, skoro bych řekl, zeje to něco mezi Tatrou 603 a Panamerou.

Moses
28. dubna 2021, 11:47
0

Mne vzdy prislo take tazkopadne ale hnusym by som ho nenazyval :)

Moses
28. dubna 2021, 11:57
1

Inak podobny pocit som mal aj z modelu 16C Galibier

gr
greg
28. dubna 2021, 12:59
0

Na mňa to staré pôsobí tak že by som sa bál prejsť cez retardér aby sa nezlomilo na polovicu :-D

Jimi
28. dubna 2021, 13:22
2

EB112 mi připadá jako první ne moc povedený pokus o supersedan automobilky před koupí VW, za mě lehce odbytý prototyp v trendu 90-tek. Těch disproporcí je tam hodně... :). VW potom taky postavil pár prototypů na stejném konceptu (EB118/218).

Mechanik
28. dubna 2021, 08:36
3

Tak čtyřdvéřové kupé by mohla byýt Tatra 77,88,Tatraplan, 603

reagovat
Daniel Borský
28. dubna 2021, 09:21
1

Ano, svým způsobem by se tam dala napasovat i Tatra. Ale nakonec jsem usoudil, že typický sedan, jak jej vnímáme, má spíš motor v předu

Jo
Josephus
08. května 2021, 13:24
0

Článek je podle nadpisu o čtyřdveřových kupé, nikoliv o sedanech. ;-)
Několik modelů Tatry rozhodně stojí za zmínku. Protože pak by se dalo argumentovat, že čtyřdveřové kupé je nelogická hloupost, která nemůže z principu definice existovat a pak by to byl jen bezduchý blábol. Jenomže není. Díky za ten text, vzpomínku i zamyšlení. U P5 jsem si nikdy nevšiml (ale když tak nad tím přemýšlím, svažující se záď se v historii vyskytovala mnohem častěji) a s RX-8 nelze než souhlasit.
Marketingové bláboly jsou zhouba lidstva díky bezmozkům, kteří tomu věří a šíří.

Jimi
28. dubna 2021, 09:48
5

To názvosloví už bohužel delší dobu degraduje a manuál typů karoserií např. z 80-tek už moc nefungují. Jasně, marketing hraje velkou roli. Hezčí sedan je 4d-kupé, hezčí kombík je Shooting Brake a pod. CC od VW byl jenom hezčí Passat, Arteon to trochu nahrazuje. RX-8 je tomu asi nejblíž. A z druhé strany tomu dává korunu Megane Grandcoupé.

reagovat
Lukáš N
28. dubna 2021, 14:49
0

Joo, Mercedes CLS první generace je moje vysněné auto. Takové, u kterého je reálné, že si ho někdy (snad brzo) pořídím, ideálně ve verzi 55 AMG. Přední světla sice nejsou nic moc, ale ten zadek je prostě dokonalej.

O RX-8 vlastně nikdy nepřemýšlel jako o sedanu, ale spíše jako o sportovním voze. Když na to koukám, tak to vlastně sedan je. Zajímavé.
Bugatti EB112 mě nějak neoslovuje. Fotka čistě zboku ještě tak nějak ujde (hodně mi to připomíná Panameru), fotky shora a čitě z předu, ale jak je tam ten ¾ pohled z předu, tak je ten zadek prostě divnej.

reagovat
Honza 'Hamster' Křeček
28. dubna 2021, 15:06
2

Vím, že je to spíš pětidveřové kupé, ale prostě mi k tématu sedne....

reagovat
po
potkanX
28. dubna 2021, 17:23
1

tak za plebejcov davam do placu jaguar MkII a za aristokraciu bristol 405

reagovat
Pochtli
28. dubna 2021, 20:39
4

Pro mě je kupé vždy jen dvoudveřové, cokoliv dalšího je prostě sedan, liftback, ať si to automobilky nazývají jak chtějí.

reagovat
PeterLuk
29. dubna 2021, 01:19
4

Voilá. Rok 1955. 4 dvere, klesajúca strecha, splývavá zadná časť s klesajúcou líniou od vrchu strechy až k nárazníku, kufor otváraný ako na klasickom sedane. No jo, nie je to nijak športové auto, a na rozdiel od väčšiny dnešných sa tak ani netvári ale károsársky? Takto typický sedan nevyzerá ;)

reagovat
ro
rock
30. dubna 2021, 05:18
3

Tucker 48

reagovat
ro
rock
30. dubna 2021, 05:34
2

Lacia Gamma

reagovat
ro
rock
02. září 2021, 10:53
0

Tucker 48?
Citroen DS?

reagovat
ro
rock
02. září 2021, 10:58
0

Kurňa, jaktože před chvílí se mi to hlásilo jako zbrusu nový článek a až teď mi se mi vypsaly všechny komentáře od dubna???



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Lincoln Town Car  1985
Lincoln Town Car

1985 rok výroby
150 koní výkon
5 000 ccm objem

Chrysler Cordoba  1979
Chrysler Cordoba

1979 rok výroby
150 koní výkon
5 898 ccm objem

Chevrolet Corvette C3 L-82 1979
Chevrolet Corvette C3 L-82

1979 rok výroby
225 koní výkon
5 700 ccm objem

Pontiac Firebird  1995
Pontiac Firebird

1995 rok výroby
150 koní výkon
3 353 ccm objem

Chevrolet Suburban C10 Ambulance  1970
Chevrolet Suburban C10 Ambulance

1970 rok výroby
200 koní výkon
5 700 ccm objem