načítám data...

Opel Crossland 1.5 CDTI: Testováno na lidech

Malý velký opel se mi dostal do ruky trošku náhodou, ale docela mě překvapil. Jeho úcta k tradicím je milá...

zobrazit celou galeriiFoto:   Jan  Machač

Pojďme rovnou ke slonovi v místnosti: Chtěl jsem si půjčit benzínový crossland, protože mě zajímalo, jak tyhle malé motory fungují, a rozepsat se o tom, že nerozumím malým crossoverům, a uzavřít to konstatováním, že krize středního věku dělá z lidí morouse. 

Jenže benzínový kus byl v servisu, takže jsem nafasoval diesel, o kterém už celkem obsáhle psal Dan tady: https://www.autickar.cz/clanek/opel-crossland-1-5-cdti-maly-velky-vuz/. Pokud tedy čekáte běžný test, zklamu vás, Dan to popsal s pečlivostí sobě vlastní, takže na mne zbyla třešnička na dortu: bez skrupulí vám popsat své pocity.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Naskočil jsem do červené "testovačky" v sychravém ránu. Nastartoval ji a lekl se drkotání studeného nafťáku. Už jsem odvykl… Inu zařadil jsem D jako Dopředu a vyrazil. Automat se probouzel a byl cítit, motor drkotal zimou a já pároval telefon. To šlo relativně snadno, ta dotyková věc uprostřed nemá žádné zbytečné funkce a ty, co potřebujete, fungují. 

Je osvěžující nemuset se brodit hromadou zbytečné grafiky, která stejně jen zdržuje a funguje nejlépe na projektoru při prezentaci vedení automobilky. Nemusel jsem řešit kraviny typu uživatelské účty nebo listovat nekonečnými seznamy naprosto zbytečných položek nastavení. Možná dostanu vynadáno za to, že jsem zpátečnický technofob.

Jenže z mého pohledu je krása pokroku v tom, že nabízí věci snadno použitelné a funkční. Jako příklad uveďme třeba nastavování funkcí auta. V octavii se vám otevře obrazovka s krásným obrázkem auta kterým můžete rotovat a přepnout na obrázek interieru a kolem těchto krásných obrázků jsou rozházená tlačítka pro nastavování funkcí. Je to moc krásné a naprosto nepraktické.

foto: Škoda Auto

Ano, na obrázku je display kamiqu, ale vono je to stejný…

Opel má těch nastavení podstatně méně, jistě, ale skromnost a střídmost, s jakými je nabízí na té dotykové obrazovce, je velmi sympatická. Možná namítnete, že octavia se musí poprat i s tím, že nabízí několik jízdních režimů a že v opelu je to jednoduché, když to vlastně žádné funkce nemá. Jenže nalejme si čistého vína: změna jízdního režimu u škodovky probíhá tak, že zmáčknete fyzické tlačítko, otevře se obrazovka a na té pak zvolíte jeden z obrázků režimu, který chcete. 

A po nastartování se to zase přepne do normálu. Jak dlouho vás bude bavit si s tím hrát? Jak často se na to vykašlete, protože je to otravné? Stokrát nic umořilo osla a nešťastné uživatelské rozhraní tu funkci zcela zabíjí. Stejné je to třeba s hlídáním opuštění jízdního pruhu. V sofistikované a barevné škodě je to minimálně na tři kliknutí na volantu. Opel má řadu tlačítek vypínajících a zapínajících různé systémy přímo před řadičkou.

foto: Jan Machač, autickar.cz

V případě hlídání jízdního pruhu navíc netočí volantem, ale jen na vás pípne. Což je v případě systému, jehož funkčnost je u většiny automobilek na okreskách velmi diskutabilní, docela přínosné. Auto vám nevezme cit z volantu a nezačne se s vámi prát. 

Tak. Jak vidíte, morous jsem. Ale fakt už mi ta hra na barevné obrázky, tlačení diskutabilně funkčních systémů a obecně přístup k zákazníkovi ve stylu "stejně je to blbec" pije krev.

Ale tohle měla být původně pochvala "zpátečnického" myšlení opelu, ne filipika na tuzemského výrobce. Dovolte mi tedy zcela roztát láskou ke klasické kulise automatu. Schéma jako by z oka vypadlo Dodge Coronetu z roku 1965, je naprosto intuitivní a světe div se, nemusíte se na ně dívat, abyste věděli, jestli jste zařadili. Když není nastartováno, je řadička aretovaná. Nešlápli jste na brzdu před vyřazováním z P? Řadička je zablokovaná. Ale když už ji fyzicky dostanete na ten správný kvalt, můžete si být jisti, že jej máte zařazený. Dokonce se dá řadit bez brzdy ze zpátečky. 

foto: Jan Machač, autickar.cz

Jak je to osvěžující po tom, co jsem několikrát málem do někoho nacouval ioniqem, protože jsem brzdu nedržel dost pevně a přeřazeno nebylo, přestože se tuba od krému na boty, co se tam používá jako řadička, pohnula. Musel jsem se dívat pod volant (!), abych věděl, kam pojedu. Anebo jsem to ve svém věku na tom rozmařilém displayi před volantem nenašel. Buď jak buď, muset se někam koukat je přeci zbytečné, když máme v rukou cit, nicht wahr?

foto: Hyundai

Po prvotním šoku z dieselu jsem tedy objevil pod skořápkou připomínající nafouknutý Daewoo Matiz auto ze staré školy. Funkční věci nebyly vyměněny za pozlátka, která se snaží být jen jiná a barevná, a celá ta věc začala dávat smysl. Snad jen výhled šikmo doprava mi pil krev, ale to je holt daň za aerodynamiku. Také jsem se drbal za uchem nad tím, proč jsou zadní sedačky posuvné, když ani v nejzazší poloze neposkytují nijak přehnaný prostor.

Je to malé auto, tak přece sedačky sklopím nebo nesklopím, proč bych měl provozovat auto pro beznohé, když se ti vepředu rozvalí? Pak mi to došlo. Pes. Každej pes chce sedět vepředu, aby mohl prudit páníčka. Takhle ho holt posadíte dozadu, připoutáte, posunete mu sedačku a čenich budete mít za uchem. Psí štěstí bude v tomto autě na denním pořádku.

foto: Jan Machač, autickar.cz

Celou svou teorii o tom, že se tu fakt přemýšlelo a ne malovalo do powerpointu, jsem se rozhodl ověřit tím, že jsem do auta posadil kamaráda, který chodí v barevném oblečení, doma luxuje a má rád krásná pozlátka. Vytáhnul jsem jej z jeho pár let starého BMW 530d a posadil do opla.

Měli jste vidět ten jeho kyselý obličej, když se podíval na spartánský infotainment a fyzické budíky. Pak jsme se projeli a nálada byla naprosto opačná. Jeho závěr? “Tohle auto by bylo dokonalé pro mého dědu. Moc prostoru nepotřebuje, ale už je starší, rád sedí vysoko a do tohodle auta by se mu nastupovalu skvěle.” A tu řadičku chtěl ukrást do svého BMW.

Nelíbilo se mu jediné –  že se to autíčko klepe. Cituji: "Já bych si to koupil a druhej den bych přijel do servisu s tím, že to autíčko je super, ale něco se v něm klepe a divně vrčí."

To je ale překvapení, že auto za třetinu ceny toho tvého je hlučné… Jinak obstál malý oplík se ctí. Fakt jsem to nečekal.

Technické údaje 

Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec 1499 ccm
Výkon: 120 koní (88 kW) v 3750 ot./min.
Točivý moment: 300 Nm v 1750 ot./min.
Převodovka: automatická šestistupňová
Maximální rychlost: 183 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 11,5 s 
Provozní hmotnost: 1366 kg 
Průměrná spotřeba dle výrobce: 5,6 l/100 km kombinovaná
Průměrná spotřeba v testu: 5,4 l/100 km kombinovaná
Cena od: 419 990 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ča
Ča Snač Aj
07. února 2022, 07:51
0

Tabulka s cenou a nějakými základními údaji by byla fajn.. já vím, já vím, máme přece Google, ale stejně..

reagovat
martin_100
07. února 2022, 16:20
0

Doufam že kvůli tomu nehodláš autora inhumovat.... Mr. Te-ah-tim-eh

Jan Machač
07. února 2022, 16:26
0

Tak já nechtěl mlátit prázdnou slámu a opakovat data z Danova článku, ale dodám to tam.

Ča
Ča Snač Aj
07. února 2022, 17:26
1

Velice děkuji. Inhumace se zatím nekoná.

beastar
07. února 2022, 09:07
0

U téhle i minulé generace sem přemýšlel. Proč někdo udělá ergonomicky rozumný interiér, použije slušné materiály v rámci třídy. Postaví docela prostorné ale zároveň pořád malé auto. A celé to obali do tak hnusného exteriéru.

Chápu že je to duchovní následovník Merivy. Ta na tom byla podobně. Přitom oni umí kombinovat barvy, nabízí pěkné lakování. Zajímavý ale simple details. Dokonce přední část se povedla vytvarovat jak o třídu větší vozy. Ten zbytek je dle mě hrůzný. Taková metamorfózní krabice od bot. A to zachraňuje právě dou barev tak se to trochu rozbije.

Jinak sympatisch být mi 60 je to jasná volba. Ten kamarád má více méně pravdu. A pár těch věcí co tam moje Alter ego Jenda M píše, co mě píše se mi taky líbí. Aby ne.

reagovat
sheogh
07. února 2022, 09:23
0

Meriva... to jsem si vzdycky rikal, ze tak starej, abych si to nekdy koupil, asi nebudu

Sa
Sato
07. února 2022, 10:23
1

Ach Meriva :-D Kamarat mal Merivu co dostal od rodicov ako prve auto. Moc auta neriesi a bol celkom spokojny, proste auto zadarmo ze. Len sa raz pytal ci je normalne, ze sa mu raz za mesiac rozsvieti kontrolka oleja. Vzdy potom na pumpe kupil flasu oleja a dolial do plna. Taky dvojtakt no :)

ransom
07. února 2022, 12:07
0

No vidíte. Mně zase přijde exteriér docela přijatelnej. Zato mám důkladně odzkoušený, že se do toho neleze tak dobře, jak by se na pohled zdálo. Soukal jsem se do Crosslanda skoro stejně pracně jako do Yetiho. Není to prostě můj oblíbenej nástup stylem Úkrok bokem - Kecnout na prdel, a to jedním plynulým pohybem. To u Opla uměla líp původní MokkaX.

Ev
Evlo
07. února 2022, 13:29
0

Jinak než zepředu se mě to taky nalíbí, ale na to se musí dívat ostatní, ne řidič, tak třeba si toho alespoň víc všimnou a budou do toho míň bourat. Navíc za mě jedno z mála aut co se ještě vejdou do parkovacího místa.

af
afro-r1
07. února 2022, 19:20
0

Sato: Vse bylo o vyrobnich tolerancich. Benziny Ecotec v te dobe braly 0,3-1,0 litru na 1000km.
Ale stacil vybrus a pistni sada a auto nevzalo prvnich 100 000km nic a druhych 100 000 do litru mezi vymenami.
To same loziska zadnich kol - fabricke v 60tkm odesly a ty druhe po vymene byly po par stech tisicich stale dobre.

HeavySmoker
07. února 2022, 10:28
0

Kupujte, nebudú :) Ak bude ďalšia generácia, patrne preberie interiérovú filozofiu od aktuálnej Astry ako to bolo v tomto prípade. Tam je to techno-overload poplatný dobe ktorý si s Golfom v ničom nezadá. Čo je škoda, tiež mi tieto interiéri vyhovovali. Inak to auto a jeho design... občas vo mne vyvolávajú autá asociácie zo zvieracej ríše, a toto mám asociované s turom domácim, aka kravou. Hlavne zo zadu. Meriva mi prišla lepšia a unikátnejšia propozícia pre post-produktívnu populáciu.

reagovat
Ev
Evlo
07. února 2022, 13:27
0

Ono už teď docela problém koupit v automatu ...

Ev
Evlo
07. února 2022, 13:27
0

Mě teda interér příjde v rámci toho co se dělá ergonomický, hlavně jízdní vlastnosti super, prostě mě vyhovují auta co cílý na důchodce neobtěžují mě zrcadly, kde mám problém najít kolik jedu a tím, že vím o každém kamínku co přejedu a když jedu přes koloje, tak mě to chce zabít.

reagovat
Frankie
07. února 2022, 21:28
1

Koupila si ho kamarádka, verze před FL, v benzínu 1,2, s tím středním výkonem. Je s ním hodně spokojená. Je fakt, že vzhledu pomáhá ta dvoubarva. Bez ní to je z boku nic moc. Ten předek je po FL lepší, takový svěžejší. Ale ona zas měla výhodu, že to ještě stihla i za dost dobré peníze.
Jinak je sympatické, když spotřeba v testu odpovídá udávané, na což, je o něco nižší.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Exkluzivní Ostatní Messerschmitt KR200 1956
Exkluzivní Ostatní Messerschmitt KR200

1956 rok výroby
1 koní výkon
0 ccm objem

DeSoto Fireflite  1956
DeSoto Fireflite

1956 rok výroby
163 koní výkon
5 200 ccm objem

Buick Electra  1974
Buick Electra

1974 rok výroby
210 koní výkon
7 468 ccm objem

Dodge Daytona Shelby  1991
Dodge Daytona Shelby

1991 rok výroby
147 koní výkon
0 ccm objem