načítám data...

Opel Crossland 1.5 CDTI: Malý velký vůz

Vnějšími rozměry malý, vnitřním prostorem velký a cenou rozumný. Takový je modernizovaný Opel Crossland.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Opel Crossland 1.5 CDTI: Malý velký vůz

Rok 2017 byl pro automobilku Opel milníkem. Dokončilo se tehdy jeho spojení s francouzským koncernem PSA. Mnoho lidí si tehdy klepalo na čelo a příliš nerozumělo, k čemu takový obchod bude dobrý a kdo z něj bude profitovat. Jak se však ukázalo, byl to prozíravý tah. Chřadnoucí Opel, o něhož mateřský koncern GM jevil pramalý zájem, dostal do vínku majitele, který dokázal značku nasměrovat na správnou cestu. Je s podivem, jak PSA dokázalo poměrně solidně ukočírovat všechny své značky tak, aby si jednotlivé modely, využívající stejný základ, nebyly podobné jako vejce vejci. Opel v koncernu zastává takovou tu nejkonzervativnější cestu a myšlenku, že za rozumnou cenu nabízí slušný kus auta. A přesně této filozofii odpovídá dnes testovaný Opel Crossland.

Opel Crossland je pro mě osobně takový ten typ auta, o kterém podvědomě víte, že existuje, ale nevíte o něm nic podstatného a ani nemáte potřebu si to zjišťovat. Šedá myška, která patrně žádného automobilového nadšence na první dobrou nezaujme. Jenže ono je to vlastně úplně jedno. Takových entuziastů je poměrně málo na světě, takže na jejich názoru zase tolik nezáleží. Mnohem důležitější je pro automobilky názor té tiché menšiny, která sice automobilům možná tolik nerozumí, ale reálně je kupuje. A přesně to je případ Crosslandu. Tohle auto je vlastně prvním plodem mezi německým Opelem a francouzskou skupinou PSA. Jedná se o malý městský crossover, který rozhodně nebude viset nad postelí každého automobilového fanouška. Jenže stačí letmý pohled do prodejních statistik a vidíme, že se jedná o jeden z nejžádanějších modelů značky (okolo 100 tisíc kusů ročně). Pro Opel je to skutečně důležité auto. Po čtyřech letech je nejvyšší čas na nějaké to osvěžení a proto tu před námi stojí faceliftovaná verze.

Opel v současnosti dělá dva malé crossovery. Jedním je Crossland, druhým Mokka. Na první pohled se může zdát, že je to zbytečné tříštění sil, jenže tahle dvě auta jsou až překvapivě odlišná. Zatímco Mokka hraje spíše na stylovou notu, Crossland na tu užitkovou a fakticky nahrazuje dříve oblíbené MPV Meriva. Od toho se odvíjí vnější vzhled. Crossland nemá úplně vyvážené proporce. Je na můj vkus takový zvláštně úzký a vysoký. Krátká kapota také nepřidává plusové body. Nicméně musím říct, že facelift pomohl. Crossland dostal přední masku Vizor, což by mělo být hlavní poznávací znamení pro všechny nové Opely a ta mu celkem sluší. Navíc v kombinaci s krásnou červenou barvou a kontrastní střechou je to rozhodně na pohled zajímavější. Nemohu říct, že by se mi tento malý crossover nějak zvlášť líbil, ale ve výsledku mě nikterak neuráží a to je vlastnost, se kterou se dá žít.

Tou hlavní doménou Crosslandu je však interiér. Zde se ještě nedostalo na novou koncepci dvou spojených obrazovek, ale to vůbec nevadí a možná je to naopak dobře. Vnitřek vozu je tak zcela tradiční a ergonomicky zdařilý. Klasické analogové budíky jsou skvěle přehledné a čitelné. Infotainment svého řidiče nikterak nerozptyluje. Na všechny důležité funkce je tu jasně dedikované fyzické tlačítko, což je super a velmi to oceňuji. Za naprosto skvělé pak mohu označit komfortní sedačky AGR, které nabízejí opravdu široké možnosti nastavení a jsou úžasně pohodlné. Ani na dlouhých cestách mě nebolely záda, což se stává málokdy. Crossland má patrně ty nejlepší křesla v téhle třídě. Krev mi pila asi jen loketní opěrka, která moc nechtěla držet polohu, když se do ní člověk trochu víc opřel.

Hlavním benefitem Crosslandu je však vnitřní variabilita a prostornost. Ta je pro neznalého opravdu překvapující. Díky velkému vybrání palubní desky je prostor na předních sedačkách navýsost dostačující. Zadní řada sedadel lze navíc posouvat asi o 15 cm, takže si dle libosti můžete vytvořit dle libosti velký prostor pro posádku či vykouzlit opravdu hodně místa v kufru. Ten potěší polohovacím dnem, přičemž neomezuje zbytečnými přihrádkami, které reálně málokdo využije. Potěší í víko kufru, které vyklápí tak vysoko, že ani nadprůměrně vysoký muž nemá problém se pod něj nasoukat. Samozřejmostí je spousta odkládacích ploch, na které uvnitř narazíte. Je vidět, že tady při návrhu někdo opravdu přemýšlel a odvedl dobrou práci.

Srdcem testované varianty byl vznětový čtyřválec o výkonu 120 koní. A musím říct, že mi udělal radost. Slovo diesel je u některých automobilek považováno skoro za sprostý výraz. Ne tak u PSA, tady se s ním ještě počítá. A je to dobře. Jasně, u městského crossoveru, jehož primárním úkolem obvykle bývá cesta do školy, na nákup a pro kafe, není vznětový motor asi příliš důležitý. Pokud však plánujete i delší cesty a používat jej jako auto pro všechno, pak ho dost možná oceníte. Já jsem s Crosslandem ujel téměř 1200 km a z toho tak devět stovek po dálnici a na silnicích první třídy. Podotýkám, že to bylo v poměrně vysokém tempu. Výsledná spotřeba 5,4 litru mě tak poměrně příjemně překvapila, u zážehové verze by odběr paliva byl výrazně vyšší. Naftová jednapětka navíc docela hezky jede a nepříliš těžkému Crosslandu uděluje zajímavou reálnou dynamiku. Potěší i spojení s klasickým automatem, který sice není z nejrychlejší, ale to je dost jedno. Důležité je, že umí být příkladně hladký a pohodový. Pohonné ústrojí se povedlo.

Jízda samotná pak neslibuje žádné zajímavé zážitky. Crossland je zcela poplatný své kategorii, přičemž ničím extra nevyniká, ani nezklame. Do zatáček se vrhá s jistotou, ale ne s potěšením. Podvozek je nezáludný a pohodlný, ale pohoupat neumí a občas dá znát, když trefíte nehezký výmol. Je to prostě primárně stroj, který vás bez obtíží odveze z bodu A do bodu B, kde vystoupíte příjemně relaxovaní. Víc zaujmout neumí, což je asi pro cílovou skupinu správné chvování.

Verdikt

Na začátku tohoto testu jsem neměl prakticky žádná očekávání. Jediná otázka, která se mi honila hlavou byla, jestli to není zbytečné auto, když je tu nová a vcelku povedená Mokka. No, a odpovědí je, že Crossland není zbytečný. Naopak, velmi jasně vidím cílovou skupinu, pro kterou je tohle auto v podstatě ideální. Vynikající vnitřní variabilita, povedené pohonné ústrojí a rozumná cena. To je lákavý koktejl pro spoustu motoristů. A ty báječné sedačky vám taky nedá každý.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Sa
Sato
23. června 2021, 15:37
2

Jediné čo ma tomto teste zaujalo je, že na fotkách vidno celkom dosť satelitov na balkónoch, som si myslel, že táto technógia už umiera :)

reagovat
ransom
23. června 2021, 16:54
0

Protože je moje okolí (péčí sítě autosalonů Dědek) těmi Crosslandy pěkně promořené, mám je trochu nakoukané a i jsem se s tím párkrát projel.
Nevím jak v bohatších krajích, ale u nás je nejprodávanější v naprostém základu. To jest bílá nebo modrá pastelová, plecháče, obyčejná sedadla a atmosféra 1,2 61kW. A to už fakt není žádnej rokenrol.
Když jsem si byl nejslabší motorizaci projet, obával jsem se slabého motoru, bo jsem tehdy měl v menším a lehčím autě 62kW atmosférický šestnáctiventil. Prej ne, prej to je překvapivě živý. No, živý to bylo. Asi jako dvanáctsettrojka před výbrusem. Tady v kopečkách naprostá katastrofa.
Takže základní benzínový motor rozhodně nebrat.
Co bylo horší, tak nasedání. Čekal bych, že do vyššího auta se prostě nasunu bokem a sednu. Jako do řady jiných. Ale ne. Leze se do toho podobně jako do Yetiho. Nešikovně a s nadáváním. Kdo je spokojenej s Fabií, pro toho bude Crossland jako autobus. Mně to nastupování lezlo na nervy.

reagovat
mariov8
24. června 2021, 08:44
0

Výhodou malých dieselů PSA řady DV4, DV6 a nejnovější generace DV5 je hliníková konstrukce. Povedená hliníková konstrukce! Zahřívá se to dokonce rychleji než některé zážehové motory, takže i krátké trasy ten motor dává, pokud nejsou vyloženě v nízkých řádech několika kilometrů. Jediný problém co tam byl, i u Euro6, byla blbě tvarovaná olejová vana, ale pokud soukromník zkrátil interval výměny oleje a olejového filtru na polovinu, neměl problém.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Tahoe  1996
Chevrolet Tahoe

1996 rok výroby
180 koní výkon
6 473 ccm objem

Cadillac Eldorado  1976
Cadillac Eldorado

1976 rok výroby
230 koní výkon
6 999 ccm objem

Ford F150 Ford F-150 5.4 V8 LPG 4x4 2000
Ford F150 Ford F-150 5.4 V8 LPG 4x4

2000 rok výroby
270 koní výkon
5 400 ccm objem

Cadillac Brougham ď Elegance 1988
Cadillac Brougham ď Elegance

1988 rok výroby
142 koní výkon
5 000 ccm objem

Ford E250  1967
Ford E250

1967 rok výroby
168 koní výkon
5 700 ccm objem