načítám data...

O lidových vozech a českých dojížděčích

07. března 2016, 21:24 35 komentářů Vojta Dobeš Editorial

Co je to "lidové auto"? To je těžká otázka - a ještě jí ztěžuje fakt, že Češi jsou "národem dojížděčů". Jak nás to ovlivňuje?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Stává se to často, když píšeme o nějakém novém autě a zmíníme, že je “levné” nebo “dostupné”. Téměř bez výjimky (a nezáleží na tom, kolik ono auto stojí) se v diskusi pod článkem objeví komentáře, že to či ono auto přeci není levné ani náhodou a levné by bylo, kdyby stálo částku X, která obvykle odpovídá ceně ekvivalentního, avšak ojetého vozu a je doprovázena argumentací postavenou právě na tom, že si přece nikdo normální nekoupí auto Y nové, když si může koupit ojeté auto Z. 

Takový názor má samozřejmě své opodstatnění – žijeme v zemi, která je sice na celosvětové poměry bohatá, ale ve srovnání se západními sousedy zůstává stále chudou. A modelové řady většiny značek vycházejí z kupní síly největších trhů, tedy typicky Západní Evropy, Severní Ameriky nebo Japonska. Pokud tedy mluvíme o “dostupném sporťáku” nebo “levném autě do města”, jde samozřejmě o vyjádření relativního postavení na trhu. Jsou Toyota GT 86/Subaru BRZ, Mazda MX-5 nebo Ford Mustang auta dostupná pro běžného Čecha? Těžko. Můžeme je ale považovat za “dostupné sporťáky”? Zcela určitě. Na poměry sportovních aut to prostě dostupná auta jsou. Jak jsme si už ukázali v nedávném článku o tom, jak drahá byla vaše oblíbená levná auta, když byla nová, ani většina starších vozů, které dnes bereme jako ztělesnění dostupných, zábavných automobilů pro masy, nebyla původně zrovna levná.

Jak je ale možné, že tak očividný fakt uniká tak velké části motoristické veřejnosti? Běžně se setkáme s názorem, že dnešní auta jsou předražená, následovaným argumentací založenou na tom či onom levném ojetém autě – které bylo často ve své době mnohem dražší. Proč je u nás takový podíl lidí, kteří by si “nové auto nikdy nekoupili”, protože je to přece vyhazování peněz? Proč tolik z nás nevnímá přirozený běh automobilového života, tedy že někteří lidé kupují auta nová a utrácejí za ně mnoho peněz, zatímco jiní “dojíždějí” auta, kteří ti první odložili?

Odpověď je jednoduchá. Ti první se u nás vyskytují v disproporčně malé míře. Jsme totiž národem dojížděčů. 

Poprvé jsem si to naplno uvědomil, když jsem četl články svého kolegy na americkém magazínu TheTruthAboutCars.com, Marco de Vasconsellese. Marco žije v Brazílii, což je země jen o málo chudší než my, ale na jeho článcích o výběru nových i ojetých aut byla nápadná jedna věc – absolutně v nich chyběla velká auta, nemluvě o prémiových značkách. Luxusní starší GT představoval Fiat Coupe. Velký rodinný sedan? Laciný model od Fiatu nebo Renaultu. Rodinný Volkswagen? Fox nebo Gol. Naposledy jezdil Marco, jakožto automobilový nadšenec, Renaultem Logan.

Kam zmizely Passaty, Mondea, Subaru Legacy, trojková či pětková BMW, Audi a Mercedesy, které zvažuje český petrolhead? Proč nesáhnout raději po mírně ojetém drahém autě? 

I tato odpověď je jednoduchá. Brazilci nejsou dojížděči. Nemohou být, protože nemají po ruce žádný bohatší národ, který by je zásoboval ojetými auty za přijatelné peníze. A navíc jejich vláda dbá na blaho domácího automobilového průmyslu za pomoci vysokých dovozních cel a jiných překážek. 

Na brazilském trhu ojetin si tak můžete víceméně vybírat jen z aut, která si jako nová koupili jiní Brazilci – a tedy lidé žijící v podobné socioekonomické realitě jako vy. Auta méně klesají na ceně a i ta ojetá si zachovávají podobný společenský status, jako měla nová. Ojetý Fiat Coupe je pořád ojetý drahý sporťák – není to “laciné auto pro mladé”, protože takový nebyl nový a tudíž se nemůže propadnout na cenové dno.

Stejně tak si zachovávají svoji pozici auta na trhu v Západní Evropě nebo Severní Americe. Ford Mustang je levné sportovní auto (resp. pony car), ojetý Ford Mustang je ojeté levné sportovní auto. Nikdo vám neřekne, že nový Mustang nebo Toyobaru je předražený, protože si za stejnou cenu můžete koupit ojeté Porsche nebo BMW. Všichni jsou zvyklí na to, že nový Mustang stojí v poměru k průměrnému platu podobné peníze již půl století. Každý má kolem sebe lidi, kteří si to které auto koupili jako nové a vidí celý “koloběh života” od počátku v showroomu až ke konci na vrakovišti.

My v Čechách (stejně jako lidé v okolních zemích Střední Evropy) však tento koloběh nevidíme. Nebo ho alespoň nevidíme u všech aut, která u nás jezdí. Byť se s rostoucí životní úrovní a klesající cenou aut tento poměr mění, vidíme život auta často spíše od druhého či třetího majitele – tedy od chvíle, kdy dotyčný vůz přijede na vleku z Německa, Rakouska či jiné západní země, a poprvé vyrazí na naše silnice.

Kdyby byl náš trh uzavřený tak jako brazilský, vypadal by vozový park na našich silnicích zcela jinak. Prémiové značky by byly vzácností a velké vozy od těch neprémiových neobvyklým zjevem. Drtivou většinu aut by tvořila supermini nebo hatchbacky a kombíky nižší střední třídy – tedy auta, která se u nás kupují nová, respektive ta, která se u nás kupovala nová před pěti, deseti či dvaceti lety (nezapomínejme, že průměrný věk aut na našich silnicích je něco kolem 14 let). 

Díky konstantním infuzím ojetin ze západních trhů jsme zvyklí na to, že skladba automobilů na našich silnicích připomíná mnohem víc Německo než Brazílii. Jediný rozdíl je, že auta u nás jsou o něco starší. Typická česká rodina tak volí mezi zbrusu novým levným miniautem, zbrusu novým superlevným autem nižší střední třídy, mírně ojetým autem nižší střední třídy nebo třeba o něco ojetějším velkým kombíkem. 

Zvykli jsme si, že za cenu nejlevnějšího nového auta můžeme mít pětiletý solidně vybavený vůz, který jako nový stál pětinásobek. A na nová auta tak často hledíme touto optikou – nesrovnáváme nová auta s jinými novými auty, ale s tím, co nám nabízí trh ojetin.

Největší efekt to samozřejmě má právě na “auta na hraní”, jako jsou výše zmiňovaná kupé, kabriolety, či jiné automobily pro radost. Ty mají totiž tendence mnohem méně klesat na hodnotě a my, zvyklí kupovat ojetá auta, je tak vnímáme jako “luxus” i po letech. Pokud jste Němec nebo Rakušan, zvyklý kupovat nová auta, je Mustang nebo Toyobaru skutečně dostupné auto – ve srovnání s typickým rodinným Mondeem nebo Avensisem stojí přibližně stejně. 

Pokud jste ale zvyklí kupovat auta ojetá, obrázek se výrazně mění. Pětileté či desetileté Mondeo na naftu stojí mnohem méně peněz než pětiletý či desetiletý Mustang. Starší Miata je mnohem dražší než odpovídající Mazda6. A tak bychom mohlii pokračovat dlouho.

Výsledkem je, že náš vozový park tvoří auta vyšších tříd a dražších značek, než by odpovídalo tomu, kolik vyděláváme. Ale zároveň je mnohem nudnější než v zemích na západ od nás, a mnohem méně přívětivý výjimečným autům, která vám mají dělat radost. A proto u nás mají tak těžkou pozici auta jako nedávno testovaný Opel Adam S či Škoda Citigo Monte Carlo. Když chceme výjimečnost, raději sáhneme po ojetém Golfu GTI či Astře OPC.

Až tedy budete příště přemýšlet nad tím, jestli to či ono auto je opravdu “dostupné”, zamyslete se nad tím i z pohledu člověka, který dost možná bude v showroomu kdesi na západ od nás vybírat váš příští vůz. Třeba vám potom bude dávat větší smysl…

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

bi
bitner
08. března 2016, 08:30
0

No, pokud to auto nekdo potrebuje, aby zavazelo pred panelakem, tak asi nema smysl kupovat nove. Spolecensky statut spolehlive potvrdi nejaky svarenec z Rise fmetle nahlinach a idealne kamna s posunutym budikem.
Pro kazdodenni stvanici skolka-skola-fabrika-obchod-dom je idealni novota fplynu, protoze vas to aspon nesere tim, ze se na tom furt neco sere.

reagovat
ja
jandys
08. března 2016, 09:05
0

Proc by mela byt ideal novota v plynu? To ma snad kazdy jinak. Pro me je ideal zase benzin s osmi valci, ale ze bych to musel nekomu cpat jako predstavu obecnneho idealu, to by me opravdu nenapadlo

bi
bitner
08. března 2016, 09:28
0

Nejsu Babis, takze si o mem nazoru proboha mysli, co chces. Odmitam vsude psat "IMHO" "jen muj nazor" "ciste subjektivne". Jezdim kolem komina za 1,3 az 1,5Kc/km, za dve funglovky jsem dal uhrnem 470000 a za 4,5 roku jsem menil jedno cidlo za 300 Kc. Ze spotrebaku jsem zatim nesahl krome filtru a oleje vubec na nic. Uhrnny najezd je zcela neohromujicich 77 000, ale to mi nejak nevadi.
Kdybych mel neomezene finance, tak si ten osmival asi koupim taky. Jenze, nemam.

Ja
James
08. března 2016, 11:44
0

Já s plynem souhlasím. Že se teď ceny benzínu a nafty dočasně přiblížily cenám plynů na tom moc nemění.
Je tam ještě jedna velká výhoda proti nafťáku z praxe, a to sice že při krátkých poskakovačkách nafťák prostě nezatopí protože se neohřeje, kdežto benzín (plyn) naopak jo.
Když mám v nafťáku bufík tak jede na plné kule, a celková efektiva a spotřeba není o nic lepší než obyčejnej benzíňák, jen mám mnohem složitější techniku pod kapotou. Na delší trasy to je samozřejmě o něčem jiném.

Benzínovým osmiválcem bychom chtěli jezdit asi všichni, ale kdo na to má, a z těch ještě kdo za to opravdu chce platit.

JP
08. března 2016, 13:45
0

No, ono LPG taky padá, já už mam asi půl roku pocit že jezdim skoro zadarmo. Včera jsem bral v Polsku v přepočtu za 9.70Kč litr, v ČR 11-12... Takže jezdim s osmiválcem za směšných +- 1.5Kč/1km. Jediný co mě štve je, že je to všechno takhle levný teď když to nepotřebuju a ne když jsem byl chudej student :D

Se
Sedrik
08. března 2016, 09:11
0

Pěkný článek - až mě zamrazilo z představy Brazilie. Můžeme být Helmutům vděční, že díky nim máme takovou možnost volby.

reagovat
Kr
Krocan
08. března 2016, 12:01
0

Bob Ash
Za A/ to, co píšeš o Brazílii fungovalo beze zbytku u nás ještě před sedmadvaceti lety.
A za B/ škatulky, škatulkuješ, miluješ škatulkování.☺ Přál bych Ti zaškatulkovat mne. To bys potom měl "takový překladatelský oříšek". Když už bys myslil, že v tom máš jasno, zase by bylo vše jinak.

reagovat
M P
08. března 2016, 14:23
0

Výjimky že škatulek existovat musí, ale na většinu to platí...

liška
08. března 2016, 12:05
0

nedávno tady byl článek o stáří vozovýho parku v čr, kde redakce poukazovala na to, že se stačí rozhlídnout a kolem jezdí spousta novejch, maximálně pětiletejch aut a auta 10+ přežívají jen na maloměstech a vesnicích na lítačku kolem komína. teď sme zase najednou všichni "dojížděči". možná by stálo za to, si v redakci sjednotit aspoň trošku názory, nebo spíš psát normální články a ne takovýhle bláboly. to přece vůbec nejde brát jako nějaký dogma, každej spotřebitel se chová naprosto jinak a vstupuje mu do toho milion faktorů

reagovat
Vavris Vavrisovic
08. března 2016, 12:35
0

Ty dva články se ale přece vzájemně vůbec nevylučují ;) To, že po silnicích jezdí reálně mladší auta, než naznačuje věkový průměr neznamená, že většina z těch aut jsou kupována jako ojetiny.

BobAsh
08. března 2016, 12:45
0

Jak píše Vavris, drtivá většina ojetin dovážených do ČR ve skutečnosti věkový průměr vozového parku SNIŽUJE - typicky se vozí auta mezi 3-10 lety. A to, že jsme dojížděči, je samozřejmě dobře. Jinak bychom byli jako Brazilci a jezdili bychom v autech pro třetí svět (viz nádhery jako Volkswagen Gol a podobné).

Pa
PachezZ
08. března 2016, 13:14
0

Mno ale takový VW Saveiro bych z tý brazílie přivítal...

reagovat
Ev
Evlo
08. března 2016, 13:54
1

Otazka je v jakem smyslu na to lidi nemaji. Jestli nemam na to si koupit za mega auto, ktere me pri vyrobcem vynucenych prohlidkach nici? A nemyslim si, ze jsem jediny kdo to takhle bere.

reagovat
Michal88
08. března 2016, 17:30
2

V tomhle směru jsem asi magor, ale rád jezdím ve starých autech... Pravda, na nové nemám, na novější také ne, ale ani po tom nějak netoužím. Jak je to pro mě koníček se v tom vrtat, tak na novějších si bez drahých přípravků moc neopravím svépomocí.

Co se ale týče ostatních, pochybuji, že většina chce jezdit ve starých autech a na nová nemají. Ovšem co se týče toho proč, stačí se podívat na výplatnici/do účetnictví... Jako aby dal zaměstnavatel zaměstnanci 22 čistého, tak dalších 18 odvést Burešovi a poskokům? To je pak gól a je to na zvracení... Neříkám, že se z toho nedá ušetřit, ale ne každý se chce zadlužit za nové/zánovní auto, stačí mu hypotéka a i na tu skřípe zubama, ovšem jinak se k vlastnímu bydlení obvykle nedá moc dostat. Stejně jako nové poslouží i starší a i když se více "sere", náklady Kč/km se obvykle rychle vyrovná i při snaze o udržení co nejlepšího stavu.

Nechci teď úplně srovnávat nové vs. staré, to už je na prioritách. Někdo se v tom nechce vrtat a nechce nechávat ani těžké peníze za případný servis, koupí si nové malé, komu nevadí si ušpinit ruce a ví, jak na to, koupí starší... Finančně to ale obvykle vyjde nula od nuly, spíš teď závisí na částce, kterou je ochoten člověk vydat najednou... Jestli za vyšší částku bezproblémovost na delší dobu, nebo při mírném diskomfortu (pokud ho to nebaví) zaplatit méně za občasnou poruchovost...

reagovat
bi
bitner
08. března 2016, 21:06
0

Pekne napsano. Souhlas

martin_100
09. března 2016, 09:09
0

Ještě bych doplnil - nový=záruka=pravidelný prohlídky=výdaje
Prostě s novym autem musíš na pravidelný prohlídky do servisu. Jedna taková s výměnou oleje a filtrů vyjde na cca 5000,-
Když máš starý tak jen měníš olej a filtry.
Takže když to vezmu ze svýho pohledu:
škopek pořizovací cena 6000,- mám ho tři roky to máme 3x olej po 500,- plus za tu dobu nějaký drobnosti do 3000,- = 10500,-
za tři roky teda pořízení auta + "servis" = 10500,-
fabia měsíční splátka 6000,- každej rok na prohlídku 5000,- za tři roky máme 231000,-

to máme 10500,- vs. 231000,- za tři roky samozřejmě bez stk, pojistky paliva jen čistě náklady na kup auta a jeho náslenou provozní údržbu

Tady máme odpověď proč jsme my češi dojížděči.

Michal88
09. března 2016, 11:57
0

martin_100: Tak, pochopitelně, že i provoz nového auta něco stojí. Ale u toho nového auta musíš odečíst prodejní částku, když ho po těch 3 letech prodáš.

A bylo to myšleno tak, že jsem u svého auta (XM 2,1 2000), jezdím teď lehce pod 4 kč/km ( koupě + palivo + opravy + úpravy + STK, povinko apod. děleno najetými kilometry), mám ho čtyři roky a najetých 80t (vedu si celkem poctivou evidenci nákladů na auto a kilometráž). Kolega kupoval novou Fobii 1,2 HTP v r. 2003 (v současné době má asi 130t najeto), má ji doteď a když jsme tohle všechno počítali (koupě, servisky, opravy, STK, povinné, palivo aj.), tak mu vycházelo 3,5 Kč/km. Pravda, na servisky jezdil jen 3 roky po dobu záruky, jinak si výměny dělá sám, opravovat moc netřeba a nebyly v tom opravy tedy všechny, jen ty zásadní jako např. výměna motorku stěračů aj. A to s tím autem najede podstatně méně, než já (já cca 20t/rok, on 10t/rok).

Což je sice hezké, že se v tom nemusí vrtat furt, ale oproti "poruchovému složitému velkému francouzskému sráči" cena kč/km nevychází u "poctivého českého jednoduchého malého auta" fbenzinu zase o tolik lépe (a nepřesvědčím ho, že od dob Felicií i u německé Škodovky došlo k pokroku :D). Pak už to teda je na prioritách. Mně nevadí se v autě pohrabat a dostanu za to pohodlí při jízdě, on zas dostane pohodlí v tom se v tom tolik nehrabat, ale zas ta jízda jak v žebřiňáku... :D

Jinak, samozřejmě, co se týče celkových nákladů, tam je to vstup do šílených vod... Budiž extrémem můj skůtr (Kentoya Zoom 50 4T). Sice jsem do něj v celkových nákladech narval tak 20x méně, než do auta, ale jeho provoz je jinak šíleně drahý proti tomu, co s ním člověk najede. Mám najetých cca 1000 Km a jsem v něm za 15 tisíc (koupě, opravy, úpravy aj.), tak se s ním jezdí za 15 Kč/km. Je sice hezké, že plná nádrž stojí 150 Kč, startér 250 Kč, spotřeba je 4L/100km a pod., ale nenajede se s ním tolik, jako s autem...

Děkuji aplikaci na správu nákladů v telefonu, že to můžu objektivně pro sebe porovnat. :D

Michal88
09. března 2016, 12:04
0

Jen ještě abych to trochu uvedl na pravou míru, to XMko jsem kupoval jako skorošrot a v podstatě zrenovoval (cíleně) + do toho přidal hromadu originální výbavy (PPC, tempomat, ovládání rádia na volantu, 4x vyhřívané sesle a jiné kravinky). Samozřejmě by to vycházelo úplně jinak, kdybych do něj po téhle stránce nenacpal tolik peněz a jen jezdil, ale vesměs by to vyšlo stejně nula od nuly... U nového auta se to ale ekonomicky vyplatí až prostě po delší době... Ale zase, tyto náklady se už víceméně jen snižují. U starého auta nejdřív chvíli nabíhají nahoru a začnou se snižovat až po čase. Ale zas o něco rychleji.

Kolegova Fabie má najeto v originálě nějakých 130tis, moje XM teď bude slavit 315 tisící kilometr (samozřejmě netuším, jestli nestočený, netváří se ale). :D

martin_100
09. března 2016, 12:37
0

Nu tu kupní cenu si u škopka taky můžu odečíst když ho prodam.... za 6 s tim že má zaplacenou ekodaň ho vždycky někdo koupí.... ostatně v inzerci jsou samý kousky kolem 20 a ekodaň nezaplacaná.
Jako jasný asi sem měl štěstí na kus takže mě provoz vychází na pár facek.
Na druhou stranu jezdim s vědomim že pokud se podělá něco co bude při opravě stát víc než dejmetemu 4 tisíce tak to odvezu do lisu nebo prodam někomu na díly.
Když sem mi něco za 4 tisíce podělá na novym autě tak bude škoda ho dát do lisu nebo prodat na díly takže ho na dva měsíce odstavim a budu šetřit na opravu.

Michal88
09. března 2016, 14:50
0

Tak, samozřejmě, ale to už je zas o tom, že kdo chce opici, musí mít na banány. A zas druhá věc, to, co člověk vydá u nového auta na opravu/servisku najednou/ 1x ročně, u toho staršího obvykle rozmělní po menších částkách v průběhu celého roku. :D

Každopádně stále platí, že to je primárně o prioritách. Když odhlédneme od financí, někdo nechce půl roku shánět pěkné nestočené nebourané krásné auto a bere komfort skočit do autosalonu, říct svůj požadavek a v lepším případě hned, v horším za 3 - 4 měsíce má auto bez stresu, jiný si raději trochu poshání, ponervuje, aby si za půl roku koupil pohodlnější kočár, pak se půl roku nervuje, aby ho to někde nenechalo a někdo si prostě koupí auto především kvůli hrabání se v tom. :) Nejhorší jsou tedy ti, kteří autům nerozumí, něco koupí a pak nadávají, co je to za sráč, sypou do toho peníze... Přitom se tomuto dá celkem normálně vyhnout.

martin_100
09. března 2016, 16:34
0

No jasný rozumim ti a docela i souhlasim. Jen se trochu ohrazuju před všeobecně uznávanou "pravdou" že se do staýho auta musí sypat peníze. Já tu zkušenost prostě nemam. Musim zaklepat u všech aut jsou investice pouze za údržbu (rozuměj za spotřební materiál kterej odchází stejně u starýho jako u novýho). A dokonce mam za ty leta vypozorovaný že čim levnější auto při koupi tim míň potřebuje údržby a prostě funguje. Třeba trabant kterýho jsme dostal zadarmo sloužil téměř rok (pak sem ho rozebral na díly) bez toho abych musel vzít do ruky vercajk. Ani na svíčky sem nekouk. jen sem lil palivo a jezdil a jezdil a jezdil... denně.

Vavris Vavrisovic
09. března 2016, 17:06
0

Jestli chceš mít staré auto funkčně na úrovni nového, tak do něj skutečně musíš sypat. Taky je otázka, co si kdo vyloží pod slovem "fungovat". Pokud pouze bazální význam "jezdit", pak skutečně i levná ojetina může nějaký ten rok sloužit prakticky bez investic. Pokud ale "fungovat" chápeš ve významu, jezdit, brzdit, zatáčet, palubně-elektrikovat jako nové auto, pak stojí staré auto v průměru určitě víc, než nové, které je v záruce.

mimochodem, oprava dražší než 4k a šrot - dyť to vylučuje i úplně obyčejné věci jako nové brzdy nebo gumy :-)

martin_100
09. března 2016, 17:30
0

Vavrisi nepřekrucuj.
Starý auto ti nidky nebude elektrikovat, brzdit a zatáčet jako nový auto. Snad není nutný hnát diskuzi do extrémů.
Gumy a brzdy do toho nemotej to neni porucha to je spotřební materiál. Gumy ani bezdy se ti nesjednou ze dne na den tudíž máš možnost si v dostatečnym časovym odstupu odkládat tu a tam nějakou tu stovku bokem. Naopak například vodní pumpa nebo těsnění pod hlavou ti odejde nečekaně.

BobAsh
09. března 2016, 17:46
0

Ad srovnání nákladů nové vs. staré - kolega spolumajitel Dan onehdy počítal srovnání nákladů na kilometr u jeho "klasického držáku" W124 300CE-24 a u zbrusu nového SLK 250 CDI. To SLK vyšlo po zahrnutí všech nákladů levněji...

A já mám obecně podobnou zkušenost - pokud člověk nechce jezdit starou vránou, která může kdykoliv nečekaně zdechnout, ale chtěl by udržovat starší auto v top stavu, tak se obvykle víc vyplatí koupit nové, alespoň při vyšších nájezdech.

Auto "za drobné" je fajn v případě, že člověk moc nejezdí a má možnost si půjčit jiné auto, popř. má v kapse kartičku carsharingu.

Yatka
10. března 2016, 08:23
0

A já bych teda ještě doplnila, že jsem zatím ještě nepotkala běžně dostupný auto ročníku 2000 a mladší, u kterýho bych měla ten pocit, že se mi tak líbí, že ho musím mít. Všechno vypadá podobně na prd a jakákoliv volba by pro mě byla kompromis. Zatímco starších aut, co mi dokážou zvednout tep z výstřihu je mraky, tam spíš nevím, co dřív.

Michal88
10. března 2016, 12:13
0

martine, musím slouhlasit s klukama, tam je ten zásadní význam v tom, jestli stav "na ježdění", nebo stav co nejlepší. I když je moje zase po laku před 3 lety obouchané od debilů na parkovištích (neví někdo, jak by bylo možné legálně tyhle srá-e, kteří žijí v tom, že z cizího krev neteče, nerozmnožovat?), nemám strach skočit do auta a jít na STK/ME. Bez nějaké známosti, bez úplatků, bez nějaké bližší kontroly v servisu (kontroluji si to průběžně sám :D ) jsem v pondělí skočil do auta a STK + ME dal na první dobrou. Tohle se s autem "sluhou" obvykle moc nestává a kor u takto starších aut, která bývají na dojetí. A pak kouknu na forum a od takových těch "echt dojížděčů", co koupí extrémní pelech a pak jen jezdí, čtu otázky: "Neprošel jsem přes STK, kdo mi vyvaří prahy?"

Když pak zjistí, že koupili shnilé auto za dvacet (a že se dají za 20 sehnat i pěkná auta) a další dvacku (mají představu obvykle do 5t) by měli dát do tohohle... Jenže to už je zas o tom, kdo co od kterého auta očekává.

A klucí redaktorský mají pravdu v tom, že pokud by se tohle mělo porovnávat (a to ještě přimhouřit oči), tak pak opravdu v tom měřítku, že staré auto udržovat v co nejlepším stavu bez žádných, byť sebemenších poruch.

Vavris Vavrisovic
10. března 2016, 12:21
1

Martin: Vidíš, i Michal souhlasí :) nemyslím si ,že jsem to hnal do extrému, spíš, když jsi začal srovnávat staré vs nové, tak krom A (provozní náklady) je fér uvést i to B (stav). U nového auta si zkrátka připlácíš za kvalitu a bezproblémovost (alespoň by to tak mělo být). U starého je to vždycky o jakési míře tolerance vůči nedostatkům, či stavu, který není zcela dokonalý, ale je vyvážen mnohem příjemnější cenou.

Michal88
10. března 2016, 12:28
0

Vavris: Až teď mi došlo, že to vyznělo, jako že jsem vůči Vám stále v opozici, ale tak to rozhodně nebylo a není myšleno. :)

Wanix
08. března 2016, 18:33
0

pěkný článek, díky :)

reagovat
To
Tomáš
09. března 2016, 10:09
0

Pochvala za článek! Mám ani ne tak dotaz, spíše úvahu.. v rámci mého poohlížení se po ojeté Miatě mě na německém inzertním serveru zaujal "bezprahový" přechod mezi novou generací ND a starší NCfl. Zkrátka olítané encéčko stojí úplně stejně jak funglové ND (asi padesát vykřičníků). Nejenže ojeté auto stojí stejně jako nové, ale je tu přece rozdíl mezi generacemi sakra! Podobně jak kdyby FC Baník chtěl koupit fotbalistu, mrknul do ceníku tam by důchodce Pavel Nedvěd stál stejnou sumu co Ronaldo v aktuální sřelecké formě...

reagovat
BobAsh
09. března 2016, 19:03
0

To bude spíš o tom, že prodejci ještě nestihli zareagovat na příchod ND a nechávají tam "staré ceny". Neznamená to, že jim za to ty peníze někdo dá :)

Hospodský
12. března 2016, 12:50
0

V emerice je situace úplně stejná. Ne každý si totiž z ND sedl na prdel. Doporučuju přečíst dlouhý dred na miata.net "why I'll be keeping my NC". Troufnu si dokonce tvrdit, že časem bude NCFL velice ceněná ojetina.

Al
Aleš Martínek Ing.
10. března 2016, 18:15
0

Moje srdeční záležitost je Ford Escort XR3i cabrio z limitované 300 kusové série, vyrobené v roce 1984 pro evropský trh,l vyroben ve Ford Brasil Sao Paulo. Dovezl jsem ho ze SRN v roce 1995, a před dvěma léty, prošel kompletní repasí včetně laku v servisu, který se specializuje na repase vozů od třicátých let do osmdesátých let. Nikdy nebyl používán v zimě, jezdím s ním od 1.5-30.9. je na značkách, STK a EM, vždy bez jediné i lehké závady.

reagovat
Irwinek
12. března 2016, 17:18
0

Jo a ještě jste zapomněli zmínit tzv. faktor štěstí :-D
Máme v rachotě dva Roomstery , úplně stejné, a dokonce i VIN je jen kousek od sebe, jeden je furt v servise a druhej tam byl jen na přezutí. Pokud bych byl majitelem prvního, vychází mne kilometr asi na 75 Kč ( tady to samozřejmě řeší záruka ), zatímco u druhého .... :-D
Pokud jsi smolař, můžeš prostě koupit cokoli a nedoplatíš se ( nebo tedy jako v našem případě jezdíš furt v něčem náhradním ), zatímco " nedělňátko " může koupit sebevětší hromadu šrotu a bude do toho jen lít benzín a všechno mu bude furt fungovat, dokud to neprodá, načež se to následujícímu kupci rozsype na prvočinitele hned po přepisu :-D

reagovat
dn
dnpa
17. března 2016, 18:15
0

hezký článek

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem