Jméno Camry je jedním z nejstabilnějších v automobilovém průmyslu. Od roku 1982, kdy se Toyota označená tímto názvem objevila poprvé, se jí vyrobilo již více než dvacet jedna milionů kusů. Zároveň je spolu s Corollou modelem úspěšně nabízeným prakticky po celé planetě. Třeba v USA je Camry už dvaadvacet let nejprodávanějším osobním automobilem vůbec.
Tyto miliony kusů a roky na trhu se doposavad rozkládaly mezi osm generací. Nicméně právě v těchto dnech Toyota uvádí novou generaci číslo devět. Bude opět globálním modelem, byť v Evropě se jí, možná pro někoho překvapivě, dočkají jen trhy slovanské části střední Evropy s Maďarskem, Pobaltí a Izrael. Nikam jinam nezamíří. Jelikož však Česká republika do jednoho z regionů spadá, tak u nás ji v nabídce najdeme.
Díky tomu jsem měl možnost si nejnovější provedení diskutovaného legendárního sedanu vyzkoušet na mezinárodní jízdní prezentaci, která proběhla na ose Praha-Krkonoše a zpět. A nyní vám ještě za čerstva (však jsme se teprve dnes vrátili) můžu přinést první dojmy. Jaká tedy nová vrcholná cestovní Toyota je?
Přináším dobré zprávy, Camry je pořád stejně dobrá jako doposud. Nic se nepokazilo ani nedošlo k žádným ústupkům ani se v ní neobjevily nějaké nesmysly (a v EU povinné asistenty fungují solidně). Vše je stále v pořádku. Nastupující generace k tomuto dobrému základu jen ještě přidala zatím asi nejpovedenější design ze všech. Jistě, to je záležitost subjektivní, ale já věřím, že pádných argumentů pro své tvrzení mám dost.
Ano, ze siluety je znát, že nová Camry používá základ té staré. To však není na škodu, už i ona byla vyvážená a elegantní. Pouze měla poněkud náročný a v mých očích překombinovaný design přídě i zádě. Nový model tuto vadu odstraňuje, protože disponuje mnohem jemnějšími a se zbytkem vozu sladěnějšími konci.
Vpředu byl použit současný designový jazyk Toyoty, jež sama nazývá vzhledem žraloka kladivouna. V kontrastu s novým Priusem nebo C-HR je však decentnější, aby lépe korespondoval s tradiční karoserií sedan a dospělejším pojetím automobilu. Vzadu došlo k instalaci štíhlejších koncových svítilen s opakujícím se motivem mořské paryby, které jsou také zapracovány do celku s větší grácií.
Nová Camry jednoduše zvládá být jak moderní, tak důstojná. A i ta reklamní barva růžového vína, jíž oplýval můj testovací kus pro první den, naživo nepůsobí příliš kolotočářsky. Ve skutečnosti je totiž tmavší a „bronzovější“ než na fotkách. I s ní je vážně radost se na auto dívat, kupodivu i v základní specifikaci s obyčejnější světelnou optikou a na jednoduchých sedmnáctipalcových litých kolech.
Samozřejmě je ale ještě lepší koukat na vrcholné provedení, jež jsem měl k dispozici druhý den našeho výletu po Krakonošových kopcích. Má o palec větší, dvoubarevné a bez přehánění moc pěkné disky, mřížku nasávacího otvoru lakovanou v kontrastní šedé, dvojitou optiku předních LED světel, ačkoliv bohužel bez Matrix funkce, a dokonalejší zadní světelný podpis. Ve spojení se sice obligátní, avšak stále elegantní černou metalízou celek vážně funguje skvěle.
Stejným procesem si prošel i interiér. Ani za něj se předchozí verze nemusela stydět, ale ta nová je zkrátka lepší. Osmá generace disponovala jednak poněkud nevýraznými plasty, ale hlavně fluidní linkou táhnoucí se od kapličky až skoro k loketní opěrce a dost širokým středovým tunelem, jež oba trochu ubíraly místo pro nohy předních cestujících. Nové provedení se linky zbavilo a středový tunel, alespoň pocitově, o něco zeštíhlilo, pročež životního prostoru vepředu je nyní v Camry o kapku více.
I přesto se podařilo zachovat podobnou míru dekorativnosti palubní desky jako dřív, akorát se nyní odehrává před spolujezdcem. Ten může svůj zrak spočinout na několikavrstevné liště, dle automobilky připomínající krk kytary. Sice pro své lesklé provedení zachytává prach, ale mezery mezi jednotlivými vrstvami jsou dostatečně široké na to, aby se lišta dala jednoduše setřít, takže nemusí nutně trpět onou známou potíží, kdy ušpiněná ozdoba spíše hyzdí.
Zároveň jsem si ověřil, že pěkné zvládá být už ono základní provedení. Je vyrobené z hezkých materiálů, včetně měkčených plastů a měkké koženky na palubní desce i výplních dveří a nabízí prakticky kompletní digitální výbavu. Nejdražší verze přidává vlastně jen kožené čalounění, head-up displej, větší digitální přístrojový štít, kameru ve vnitřním zrcátku a elektrické zadní sedačky s ovládáním v loketní opěrce. Až jsem si říkal, jestli se vůbec vyplatí připlatit si.
Oko má jednoduše z nové Toyoty konečně bez přehánění radost. A jak už jsem napsal, zbytek auta byl dobrý už předtím, na tom se (naštěstí) nic nezměnilo. Camry je dostatečně prostorná, je z ní solidní výhled ven, má velmi pohodlné sedačky a nabízí dokonale vyladěnou hybridní soustavu s benzínovým čtyřválcem o objemu 2,5 litru kombinovaným s elektromotorem a baterkou bez vnějšího nabíjení.
Přirozeně i tento pohon byl inovován. Došlo k odlehčení planetové převodovky a posílení motorů, tudíž auto dnes disponuje 230 koňmi místo 218 a zvládá zrychlit z nuly na sto za 7,2 vteřiny. Na druhou stranu v praxi je to stejně pořád hybridní Toyota — těch sedm sekund a nějaké drobné bych vozu úplně nehádal. Spíš bych věřil číslici devět.
Jenže to není chyba, hybridní toyoty nejsou závodničkami. Jejich úkolem je jezdit mimořádně úsporně a to Camry zvládá na jedničku s hvězdičkou. Růžový model jsme s kolegyní z jiné redakce po cestě z Prahy přes Mladou Boleslav do Pece pod Sněžkou, s malou zastávkou na focení u zámku Liblice, vraceli se spotřebou 4,7 l/100km. Černý kousek na jiné cestě zpět i s překonáním hradecké dálnice dorazil do Prahy s číslem 5,6 l/100km. To je na tak velké auto více než slušné.
Návdavkem tak, jak byla i v předchozí generaci řidičsky poměrně vděčným vozem, jím zůstává i u té současné. Jistě, má téměř pět metrů, majitelé ostrých hatchbacků mohou zůstat v klidu. Ale i tak platí, že Camry zatáčí s příjemnou jistotou a není nijak těžkopádná. Vůbec nevadí, že si ponechala platformu z osmé generace a vlastně mě v ní zakroucené okresky Krkonoš docela bavily.
Jen osobně bych si představoval ještě o něco lepší tlumení nerovností, zkoušená Toyota je svou charakteristikou stále hodně blízko Škodě Superb bez elektronického podvozku, což je na mě u auta této velikosti tvrdé. Ale já jsem rozmazlený svým koulovým Citroënem, možná si stěžuju zbytečně. Navíc je pravda, že typický český zákazník ocení spíš tuhou oporu než houpavý polštářek, takže je asi i v této disciplíně vše v pořádku.
Ve výsledku je Toyota Camry stále vážně dobrou nabídkou na poli velkých mainstreamových sedanů střední třídy. Což je o to lepší výsledek, pomyslíme-li, že už jich moc v Evropě nezbylo, tudíž se auto nemusí s nikým poměřovat a někoho překonávat. Svou cenovku pohybující se mezi jedním a jedním a třetinou druhého milionu korun si proto bez problému obhájí.
Verdikt
I v deváté generaci je Toyota Camry velmi dobrým automobilem. Je prostá výraznějších nedostatků, prostorná a skvěle úsporná, čímž dobře poslouží řidiči i celé posádce. Pro nejbližší roky k tomuto mixu jen nově přidává nepopiratelně krásný a důstojný design. Tím pádem jsem názoru, že tak, jak jsem si s ní moc užil výlet do Krkonoš, i vy si užijete vaše každodenní cesty za prací i zábavou.
Technické údaje:
Toyota Camry 2.5 Hybrid
Motor: atmosférický zážehový čtyřválec 2487 cm3 + jeden elektromotor
Celkový výkon soustavy: 169 kW (230 k), 137 kW spalovacího motoru + 100 kW elektromotoru, nelze sčítat
Točivý moment soustavy: neuvedeno, 221 Nm spalovacího motoru
Převodovka: planetová automatická e-CVT
Provozní hmotnost: 1560-1590 kg
Maximální rychlost: 180 km/h
0-100 km/h: 7,2 s
Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem: 4,8 l/100 km
Spotřeba v testu: 4,7 l/100 km bez dálnice, 5,6 l/100 km s dálnicí
Cena základní, první den zkoušené verze: 1 120 000 Kč ( Toyota Camry 2.5 Hybrid Comfort), momentálně probíhá sleva, po slevě 999 000 Kč
Cena nejdražší, druhý den zkoušené verze: 1 320 000 Kč (Toyota Camry 2.5 Hybrid Executive), momentálně probíhá sleva, po slevě 1 199 000 Kč
04. října 2024, 06:34
0
Zajímali by mě prodeje, kdyby měli i variantu combi. Protože je to moc fajn auto, jen mu pro mě chybí kufr.
04. října 2024, 10:56
0
Taky by mi chybal ten kufor, navyse ak sa nemylim tak ani sedacky nejdu zlozit, rovnako ako pri lexuse ES. Dalej potom to ma (malo?) zufalo malu nadrz, 50l. Mam presnesne skusesnoti z ineho Lexusu (UX) tam vojde len 45l aj ked auto hlasi len park km dojazd.
04. října 2024, 13:52
0
Frodo: Pro orientaci, sedanů ještě staré generace se v ČR od ledna 24 do srpna 24 prodalo 336 kusů, což je vzhledem k okrajovosti auta docela úspěch. Takže se dá očekávat, že kdyby nabízelo karoserii kombi, tak bude dost populární. Kdyby…
Sato: Ano, u nejvyšší výbavy stále nejdou složit sedačky. Jsou elektricky ovládané a prý od motorků nejdou rozpojit. Taky stále v nabídce není tažné zařízení.
-
Komentář upraven 4. 10. 2024, 13:54:53
-
Komentář upraven 4. 10. 2024, 13:55:36
04. října 2024, 13:59
1
Když bych to trochu odlehčil, tak legendární Camry jako kombík je něco jako, když by z Mustangu udělali SUV.
I když teda ve Fordu tomu škaredému EV jméno Mustang dali, že? :-)
04. října 2024, 14:38
2
Co se těch prodejů týče, tak podle mě velká část těhle aut jezdí jako taxíky v Praze na letiště, budou jich minimálně vyšší desítky, možná stovky a všechny se objevily letos nebo koncem minulého roku.
04. října 2024, 14:59
0
Těch je prý celkem 250.
04. října 2024, 19:11
3
Ještě na přelomu milénia to zas tak absurdní představa nebyla...
04. října 2024, 19:26
0
JS: takze u tych nizsich vybavach to ide, zaujimave, Lexus ES je na tom stejne?
05. října 2024, 09:51
1
Pro rocka: teda, tuhle generaci jako kombi jsem snad naživo ještě neviděl... :-( Když se řekne Camry kombi, hned si vybavím jejího předchůdce, "dvoustěračovku" :-)
04. října 2024, 08:56
0
A (alespon) podle cisel to uz i jede
04. října 2024, 13:56
0
Pocitově už míň 😅 Ale pomalá vyloženě není, to je pravda.
04. října 2024, 17:30
0
Tipuju, ze tomu trochu chybi spicka, takze se to zda takovy plochy.. Ja mel podobnej pocit z Lex GS, ale tam sel prepnout sport mod a pak to jelo hlavne na spalovak (tusim 3.5l V6 v tom je)
04. října 2024, 09:03
0
Spíš by mě zajímalo, na jakou rychlost/tempo je to celé stavěný. Jak to zvládá rychlé přesuny, např. cestovní rychlost kolem 160. Zda se projeví hybrid na úspoře při vyšších nárocích na dynamiku. Většinu, co potkám, jezdí na klobouka.
04. října 2024, 12:09
1
Předchozí generaci Camry (dobře, Lexus ES) jsem vezl právě Jardovi do Brna a svítilo na mě okolo 6,5 l / 100 km při cestovní rychlosti 140-160 km/h. Ani eCVT mě neštvalo, jak dobře to bylo odhlučněné...
04. října 2024, 13:23
-1
Jezdim s tím každý den 100km po dálnici. 140 -160 odpovídá 6,8- 7,2l...mám docela těžkou nohu na plynu. Když je zrovna volněji a je potřeba, tak tempo 160 - 190 odpovídá cca 7,5l/100km. Víc jsem tam zatím neviděl. Sneslo by to lepší odhlučnění, kolem 180 už je celkem slyšet vítr. V maximalce je to hezký stabilní, podvozek je dál než pohon.
04. října 2024, 13:40
-1
Edit.. jedná se o průměrné dlouhodobé spotřeby. Noční přesun na dané 100km trase blízko maximálky = cca 10l/100km.
04. října 2024, 14:00
2
Horní hranice hlukového komfortu je 135 km/h. Každých 5 km/h nad je hodně znát. A v Praze člověk slyší…všechno. Zrovna v případě odhlučnění ES překonává Camry rozdílem třídy.
Na dálnici už také dost stoupá spotřeba, jak píše Marek s ES, je to stejné.
Tak možná proto s Camry všichni jezdí na kloboukáře. 😂
04. října 2024, 19:21
2
Ja to pri dnesnych cenach benzinu fakt nechapem, ze ludia na novych autach za mega+ idu klobouka. To musi byt uchylka na cisla nie snaha usetrit.
Inak ta spotreba pro 140-160 je len o chlp lepsia ako superb 1.5tsi (no hybrid). Fyzika sa neodrbe.
04. října 2024, 13:45
1
Hezký auto za rozumný peníze.
Tomu u nás pšenka nepokvete...
06. října 2024, 09:06
0
Elegantní design. Je vidět, že to i dnešní době jde bez mohutných bobřích zubů či jiných odpudivých grilů.
06. října 2024, 10:19
0
Ty uz jsou out. Dneska prave jede tesla/cina/ev styl tj. auta bez masky.
06. října 2024, 19:31
2
Ona Tesla je zase opačný extrém, na ty ocucané bonbony (X, Y) se nedá koukat...
07. října 2024, 00:19
0
Akorát škoda, že neumí evropská verze čtyřkolku - US ji má.