reklama
načítám data...

Nejpodivnější nápady automobilových konstruktérů

Vývojová střediska automobilek chrlí jeden nápad za druhým, vývoj jde kupředu mílovými kroky. Někdy je však výsledek poněkud podivný.

zobrazit celou galeriiHistorie, TopX: Nejpodivnější nápady automobilových konstruktérů

Automobilový svět patří mezi progresivní průmyslová odvětví, deset let starý model je prakticky neprodejný pro svou technologickou zaostalost. Nové nápady přichází téměř každý den. A protože ‘den blbec’ se nevyhýbá ani takto odbornému prostředí, občas člověk žasne nad podivností některých inovací.

 

Saab Drive-by-wire | Neřízená bezpečnost

Zvenku to vypadá jako obyčejný Saab 9000 z roku 1992. Nic zvláštního. Ale uvnitř si řidič připadá tak nějak divně. Jako kdyby tu něco chybělo. Saab si stejně jako sousední Volvo vždy velmi zakládal na bezpečnosti. Airbagy, deformační zóny a výztuhy se staly přímo posedlostí zdejších inženýrů. A ti se jednoho dne zaměřili na prostor řidiče. Největší starost jim dělal sloupek řízení, který zabíral cenný prostor pro efektivnější větší airbag a nadto měla tyč řízení tendence odolávat naplánovaným deformacím a ohrožovat řidiče přímo. A protože v Saabu pracovali hoši nekompromisní a bezpečnost je na prvním místě, přišli s jediným možným řešením – sloupek řízení i s volantem musí pryč.

reklama

Vůz zcela bez řízení by však též neodpovídal vysokým standardům bezpečnosti Saabu, tak se po (zřejmě ne příliš dlouhém) přemýšlení rozhodli inženýři řízení přecijen zachovat, jeho ovládání však přesunuli na středový tunel. Odtud pro změnu vyhodili řadící páku. Naštěstí ještě před tím, než vyhodili pedály, aby do prostoru nohou umístili řazení (což by bylo podle mě zcela v duchu tohoto projektu), napadlo někoho nové řízení vyzkoušet. Řízení joystickem se však ukázalo naprosto nepoužitelné. Absence zpětné vazby kombinovaná s nepřesným ovládáním přiměla konstruktéry zamknout vůz do skladu a tvářit se, že se nic z toho nikdy nestalo.

 

Covini C6 W | Páté a šesté kolo u vozu

Přilnavost, trakce. To jsou základní pojmy těch, kdo vymýšlí podvozky sportovních vozů. Stovky koňských sil, obrovská přetížení – to vše na automobil působí. A jediné, o co se může v boji s těmito silami opřít, je čtveřice pneumatik, čtveřice gumových styčných ploch o velikosti dlaně. Zatímco u zadních kol je možné trochu si pomoci a přidávat pneumatice šířku, vpředu je rozměr kola limitován řízením. Proto se zdá vlastně poměrně logické, když nejde přidat šířku gumy, přidat rovnou celé kolo.

V sedmdesátých letech s tím začala stáj Tyrrell u monopostů Formule jedna, nedlouho poté se Ferruccio Covini začal zabývat podobnou myšlenkou v silničním autě. Vývoj trval neuvěřitelných třicet let, aby na přelomu let 2008 a 2009 konečně vstoupil do výroby Covini C6W. Vůz pohání zážehový motor Audi o výkonu 440 koní, pohon zůstal na bedrech zadní nápravy, zato zatáčení a brzdy si mezi sebe rozdělily dvě přední nápravy.

Možná si teď říkáte, že to vůbec nezní jako špatný nápad. Jenže soudě podle počtu sportovních vozů této konstrukce na současném trhu v tom bude nějaký háček. A to také je. Problémem nejsou výrobní náklady nebo vzhled páru malých koleček kombinující vizáž Mars roveru a lokomotivy, potíž je s naladěním. Je velmi složité, aby se vůz skutečně opíral v zatáčce či při brzdění rovnoměrně o obě nápravy a zajistit, aby se tak dělo za všech okolností, je prakticky nemožné. Vždy je jedna náprava zatížená více a ta druhá je potom prakticky jen do počtu. Teda vlastně nad počet.

reklama

 

Volkswagen XL1 | Hodně drahý litr nafty

Ano, toto auto skutečně vzniklo. Ptáte se proč? Věřte, že nemám nejmenší ponětí. Snad jím Volkswagen chtěl vyjádřit svůj postoj k ochraně planety. Možná konstruktéři VW trávili příliš času v českých internetových diskusích na téma TDI a nabyli dojmu, že hodnoty výkonu či zrychlení jsou již dávno mrtvé a že kvality vozu se vyjadřují výhradně v litrech na sto kilometrů. Tak či tak, vznikla pozoruhodná věc. Maličký vůz se spotřebou pod 1 l/100km. Ale nenechte se zmýlit vnějšími rozměry výsledného vozu, toto nebyl žádný okrajový produkt marketingu, žádný horkou jehlou ušitý prototyp.

Všechno v té aerodynamické kapsli je podřízeno spotřebě. Zadní kola pohání hybridní soustava sestávající se z elektromotoru o výkonu 27 koní a vznětového dvouválce (48 koní). Kvůli maximálnímu snížení spotřeby není na palubě nic. Chybí posilovač řízení, zpětná zrcátka i nafta. No dobrá, uvnitř mrňavého karbonového monokoku se nachází i nádrž a při oné litrové spotřebě je vlastně 10 l nafty víc než dostatečná zásoba, 1000 km dojezd však nečekejte. Sám výrobce udává dojezd poloviční a zkušenosti z provozu hovoří spíše o 400 kilometrech při plném nabití baterie.

Cenou přes tři miliony korun není XL1 určen lidem s omezeným rozpočtem, svou dynamikou není zacílen ani na sportovně naladěné řidiče. A vnitřním prostorem není určen lidem vůbec.

 

BMW i8 | Ach ty dveře

BMW i8 je stejně jako XL1 dvoumístný hybrid. Narozdíl od Volkswagenu však nepůsobí zdaleka tak nesmyslně. Jeden detail však pobral nesmyslnosti poměrně dost. Jsou jím dveře. Už jednou se v historii značky objevily dveře, nad kterými nejeden pozorovatel kroutil hlavou. A teď nemyslím Isettu. Když BMW přišlo se svým roadsterem Z1, udivilo automobilový svět hned dvěma věcmi – první byla absurdní cena malého plastového vozítka, tou druhou potom boční dveře, jejichž horní polovina se zasouvala do té spodní a ta spodní nešla otevřít vůbec. Přeskoč, přelez, hlavně nepodlézej, že… Aby bylo možné se z vozu vůbec nějak dostat, měla ‘zet-jednička’ mohutné madlo v horní hraně čelního skla. Jak se z vozu leze, je-li natažena plátěná střecha, snad raději ani nechci vědět.

Důležité však je, že inženýr zodpovědný za dveře Z1 je zpět. Jinak si neumím vysvětlit novou efektní kreaci nahrazující dveře nového BMW i8. Jistě, na různé výklopné dveře u sportovních aut jsme už zvyklí. Ať už se vyklápí vpřed či vzhůru, vždy mají krom velkolepého efektu i praktický smysl, totiž že se dveře už tak dost širokého sporťáku neotevírají do stran a šetří tak prostor. Na parkovištích to majitelé skutečně ocení. Tedy až do okamžiku, kdy dojde na BMW i8. Jeho dveře se narozdíl od těch v Lamborghini nevyklápí dopředu, otevírají se vzhůru.. Avšak oproti podobným dveřím u Mercedesu SLS, Ferrari LaFerrari či Pagani Huayra s sebou neberou i kus střechy. Výsledkem tak není velký nástupní otvor, ale průlez, nad kterým ještě dveře ve výšce pasu dospělého člověka vytvoří stříšku, pod kterou je třeba se protáhnout, než se vůbec můžete začít soukat do interiéru.

Do BMW i8 je možné nastoupit i se zachováním jakési úrovně elegance, viděl jsem to. Ale snadné to není. Po čtyřech se do i8 nastupuje snáz.

 

Lancia Aurelia | Volant pro spolujezdce

Poslední dnešní podivností bude opět volant. Tentokrát jde o volant v italské Lancii. A volant tu skutečně narozdíl od onoho Saabu je. Je poměrně konvenční, kulatý a velký. Jen jedna podivnost tu je – je vpravo. Jaká podivnost, Hamster snad ještě nikdy neviděl auto s pravostranným řízením? Jenže pozor, tohle auto nebylo stavěno pro provoz na druhé straně komunikace, v Itálii se jezdilo vpravo. Aurelia přesto sjížděla z výrobní linky s volantem před spolujezdcem. Později jste si mohli u prodejce Lancie zvolit, na kterou stranu chcete volant přišroubovat.

Na počátku padesátých let, kdy Aurelia vznikla, nebyla infrastruktura Itálie právě dokonalá. Cesty byly špatné, často jen prašné, do toho se přidával smog vytvořený překotnou industrializací země. A tak, přestože to u tak krásného a výkonného sportovního vozu, jakým byla Aurelia ve verzi Spider, může být podivné, důležitější, než dobrý výhled pro předjíždění, byl podle konstruktérů vozu co nejlepší výhled na krajnici. Když se to vezme do důsledků, i v Lancii – podobně jako později u onoho Saabu – musel volant ustoupit ve jménu bezpečnosti.

Později, jak u bylo řečeno, se volant nejprve na přání, nakonec však natrvalo usadil na levé straně kabiny. Stav silnic i ovzduší se zlepšil, motory posílily, provoz zhoustl a předjíždění se patrně stalo důležitějším než křečovité držení se krajnice. Volant vpravo tak v Lanciích zůstává jen jednou z podivností, které automobilový svět zkusil, aby je právem zase opustil.

Toto byl výběr pěti podivností podle Autíčkáře. Napadají vás další? Podělte se o ně s námi v diskusi pod článkem!

 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Autíčkový Jelen
02. ledna 2018, 17:48
1

Myslím že s XL1 je to stejně jako s Veyronem (ironicky), prostě si chtěli dokázat (považuje se za jednu z vizí Ferdinanda Piëcha), že dokážou vyrobit auto se spotřebou "1l/100km".

reagovat
PachezZ
02. ledna 2018, 20:00
0

a VW XL sport je pak už jasně něco co potřebuju mít před barákem :D jako jedno z mála VW...

Autíčkový Jelen
03. ledna 2018, 20:04
0

Jo tak ten je bombovej :D

Be
Beaumont
02. ledna 2018, 18:37
0

Není pochyb o tom, že XL1 je z jakéhokoliv praktického pohledu nesmysl, že jde v podstatě jen o ukázku technických možností. Ale měl jsem možnost si do té věci sednout a i s mým 193 cm jsem měl uvnitř místa dost. Bohužel projet jsem se nemohl. A ještě snad drobnost: podle mého jde s přehledem o designově nejpovedenější Volkswagen za posledních mnoho a mnoho let

reagovat
Nimrod
02. ledna 2018, 18:52
0

chybí mi tu zmínka o téhle legendě :-)

reagovat
Tomáš Trýska
02. ledna 2018, 20:31
0

Co to je? Variace na FAB1?

Nimrod
02. ledna 2018, 21:44
0

níže zmíněný panther six

sumy
02. ledna 2018, 20:27
0

Z1 a vstupní otvor neotvor. To byla zřejmě inspirace pro Opel Speedster. Sice konvenční dveře, ale v nich schovaný tak masivní práh, že jsem z toho s nandanou střechou nevystoupil. Pravda, byl jsem již poznamenán pár hodně ostrými km na místě spolujezdce a celý tělo mě dost bolelo.

reagovat
Irwinek
02. ledna 2018, 21:32
0

Ještě třeba Panter six s maximálkou 320, a Covini dělal i kabriolet
a šest kol, byť na druhém konci, měl i rolls royce ( je v českých rukách ), nebo porsche ( v tomto případě 928 PickUp )

reagovat
Irwinek
28. ledna 2018, 13:31
0

Ještě troška 6-ti kolových nesmyslů :-D

Irwinek
28. ledna 2018, 13:33
0

Tohle mělo navíc dva motory a dvě, byť spřažené, převodovky

sumy
02. ledna 2018, 23:39
1

Teď jsem si vzpomněl, naprostý konstruktérský fail, který naprosto postrádá logiku(nebo tomu jen nerozumím) Řazení, kde jde zaměnit 1 za R. To je šílený. Ještě ok, když je to přes pojistku, ale to koncernový zatlačení... Už 2x jsem dostal ránu od auta přede mnou na semaforech. Jednou opravdu velkou, chlapík pospíchal a šlápnul na to. No a mě se to už taky párkrát stalo :-/ zatím bez kolize. Ano, někdy to vyžaduje více síly a možnost omylu je malá, ale už jsem zažil i několik převodovek, kde to šlo zaměnit opravdu snadno. Horší to je už jen v ARO10. Tam je zpátečka doleva a dozadu, tedy vedle 2. A ve spojení s ukázkou rumunské preciznosti se mi vickrat stalo... Za 1- plnej, za 2- plnej#@$& kuwa, to byla zpátečka. Normálně tam západně a dokud je sešlápnutá spojka, nejde to poznat. Cloveka to naučilo nechat tu dvojku nejdřív klouznout na spojce. Tohle je ještě větší úlet než 1a zpátečka na jedné pozici.

reagovat
Standa
03. ledna 2018, 09:17
0

S tím Arem jsem taky něco najezdil. Ta zpátečka byla dost do boku, tak se mi ji při řazení nahoru nikdy dát nepovedlo, ale při podřazení párkrát jo. Na druhou stranu Populár měl zpátečku přímo místo jedničky, holt je potřeba si na to zvyknout.

Matěj Podhorský
03. ledna 2018, 09:46
0

U staršího bavoráku s vyžižlanou řadičkou stačí z neutrálu trochu razantněji zvolit jedničku a může se stát, že skončíš ve zpátečce. Tomu člověku, proti kterému se tenkrát můj krám se zvednutou zádí ve frontě rozjel, jsem teda moc nezáviděl... taky jsem spěchal :D

sumy
03. ledna 2018, 10:46
0

Tak já měl to ARO už dost punkový. Taky co chtít ta 8.000,-Kč :-) Stačilo otevřít dveře a klesla celá střecha-totál uhnilý B sloupky, větrání skrz podlahu, vytrženej přední diferák, prasklý a rozlaminovaný čelní okno... Ale srandy s tím bylo hafo, zvlášť na těch gumách. Měl jsem ho jen na tahání dříví z lesa a když jsem ho moc naložil, tak se do kopce na redukci stavělo na zadní. No nakonec z toho vzešla má záliba v ježdění po cestách necestách.

Br
Breakthru
03. ledna 2018, 20:21
0

to je o zvyku, ale taky je mi to nepříjemný.Jsem na to opatrnej, ikdyž rychle přeřazuju, jináč na tom snad nemůže být nic špatnýho.Problém mám, a to je čistě můj problém z nezvyku, u fordího čtyřkvaltu z Granady, kde je celý Háčko posunutý doprava, takže jednička jde do trojky, dvojka do čtverky, trojka je pětka a čtverka zase šestka.A zpátečka je kde?Tam, kde bejvá jednička a bez pojistky....div jsem s ní nenaboural, protože řazení má už velkou vůli a do toho ten nezvyk....
Pojistku maj třeba starý fordí převodovky v Sierrach, tam byl kroužek nebo u starejch Merglů se to tahá nahoru.To tlačení u VW je teda vážně na hovno....
třeba Sprinter má zpátečku taky vedle dvojky.Nějaký sporotvní mergly a bawky měli zase jedničku na místě dvojky, byl to myslím Getrag a údajně to bylo proto tak, že se prý řadilo rychlejc....

Libor
03. ledna 2018, 20:51
0

Matěj: tomu "startu" jsem se v práci musel smát nahlas :-D živě si to dokážu představit, jednou už se mi to povedlo taky, jen jsem naštěstí nespěchal :-D

sumy
03. ledna 2018, 21:31
0

Tak ten kdo tvrdí, že se mu to nestalo, tak tomu se to stává dodnes :-D
Taky jsem toho mraky najezdil v Nissanu Trade. Místo 1 zpátečka, místo 2 jednička. Ale tam se rozjíždějí až na 2 na místě 3. Zrada pak byla když vypadla šaltka z přepákování. To pak byla šaltka o 15 cm níž a všechno opačně. Tedy to co bylo vepředu bylo rázem vzadu. Na obranu tohoto vozu však musím říct, že na tacháči už mělo 300tkm, protože číselník na miliony tam už nebyl. Většina lidí řízení tohoto zvířete nezvládala, a tak jsem neustále opravoval zadní lampy a hrazdu, nebo přední nárazník.

Safa
02. ledna 2018, 23:54
0

Prča je, že ty Tyrrelly P34 byly hlavně ve své první sezoně (1976) fakt úspěšné. Jody Scheckter s ním dokázal vyhrát ve Švédsku a pětkrát skončit na bedně, totéž Patrick Depailler. Suma sumárum 3. místo v Poháru konstruktérů...

reagovat
Snowman000
03. ledna 2018, 10:37
0

Medzi divne dvere bych pridal tie na Forde GT z 2003, vid test JC v Top Geare...beda aby niekto vedla auta zaparkoval :D

reagovat
Br
Breakthru
03. ledna 2018, 19:06
0

Mě hned ze startu napadl sen český rodiny.Škoda Octavia 1. generace 1.6 55kw a SDI s obrácenou spojkou.Prazvláštní systém.Každá mince má dvě strany, ale tohle prostě v moderních autech proti přírodě.Na klice není setrvačník, ale přítlačák, lamela a setrvák, ložisko je na druhý straně uvnitř převodovky...Ideál pro ty, co stojijou celou červenou a půl zelený na spojce..:D

Dál mě napadaj auta jako Isseta, Velorex, Matra bagheera atd....

reagovat
Raspby
04. ledna 2018, 17:32
0

Trochu mi tu chybí nějaká kreace Rinspeedu..i když těch bylo tolik, že by to vydalo min. na jeden celý článek...tak třeba inspirace? :)

reagovat
Irwinek
13. ledna 2018, 17:21
0

Tak jsem si vzpomněl ještě na jednu naprostou šílenost - nejdelší auto světa s bazénem a heliportem
smutné jsou fotky ze současnosti, tohle si nezaslouží
http://www.autoforum.cz/fascinace/toto-zbylo-z-nejdelsiho-auta-sveta-melo-heliport-i-virivku-ted-je-z-nej-vrak/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu

reagovat


reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Mercury Grand Marquis  1984
Mercury Grand Marquis

1984 rok výroby
140 koní výkon
5 000 ccm objem

Pontiac Firebird  1976 6,6 1976
Pontiac Firebird 1976 6,6

1976 rok výroby
240 koní výkon
6 600 ccm objem

Ford Edge  2008
Ford Edge

2008 rok výroby
268 koní výkon
3 500 ccm objem

Citroën Xsara  2000
Citroën Xsara

2000 rok výroby
88 koní výkon
1 600 ccm objem

Audi A8  2000
Audi A8

2000 rok výroby
180 koní výkon
3 ccm objem