Badge-engineering je zajímavá věc. Je to aktivita, při které jedna automobilka uvede do prodeje model a jiná automobilka si z něj udělá také svého zástupce pouhým nahrazením znaků. Nebo tedy dobře, občas se stane, že dojde třeba k výměně motorů nebo úpravě nastavení podvozku a mnohdy dvě značky na vývoji spolupracují už od začátku, takže je výsledné auto kombinací obou know-how. Nicméně platí, že badge-engineering znamená stejné auto prodávané pod různými názvy.
Mate-li vás, proč tomu tak je (však proč bych si měl kupovat Mitsubishi, co se tváří jako Citroën?), je to prosté. Toto řešení představuje asi nejjednodušší a ekonomicky nejpříznivější způsob, jakým se dostat k autu, na jehož vývoj značce chybí buď zkušenosti nebo peníze. K tomu rozšiřuje záběr trhu, protože jsou lidé, kteří by si nespolehlivý francouzský Peugeot v životě nekoupili, ale solidní a poctivou Toyotu bez problému ano. Co na tom, že je to vlastně stejný model?
Toto řešení tak už minimálně jednou aplikovala snad každá automobilka na světě. I naše česká Škoda momentálně nabízí svůj Superb také pod značkou VW jako Passat a i v historii se její Pick-up vzešlý z Felicie prodával též jako Volkswagen Caddy. Troufnu si však tvrdit, že králem současného badge-engineeringu je skupina Stellantis se svou už roky nabízenou největší dodávkou.
Ono je to logické. Zatímco ve světě osobních aut je přehazování znaků pořád trochu problematické, jelikož si spousta lidí přece jen všimne, že jejich 107 zvlášť vevnitř nápadně připomíná sousedovo Aygo a naopak se velmi liší od 207 kolegyně v práci, mezi pracovními auty je to jedno, jaký obrázek je na kapotě. Firmy vozidla kupují jen na základě nejlepší nabídky a to se s více značkami dělá snadněji než s jednou, protože se rozloží náklady a cena může dolů.
I tak si však myslím, že je působivé, jak až široké portfolio značek dokáže Stellantis obsloužit jednou konstrukcí. Jistě, až na jednu výjimku to jsou všechno zástupci skupiny, takže to smysl vlastně dává, ale i tak mě prostě nepřestává fascinovat, že jedno auto si člověk může koupit v mnoha “podobách” najednou.
Je také potřeba dodat, že zrovna tato dodávka byla sdílená vždycky. Už její vývoj započal v roce 1976 formou spolupráce mezi Fiatem a PSA sdružujícím Peugeot a Citroën. V návaznosti tak již od prvních dní svého života (rok představení a zahájení prodeje byl 1981) existoval zároveň Fiat Ducato, Peugeot J5 a Citroën C25, později přejmenovaní na Boxer a Jumper.
A to si ještě tuto generaci dodávek obě společnosti dublovaly interně. Existovala Alfa Romeo AR6, za mě asi nejvíc asexuální Alfa historie i po započítání Arny sdílené s Nissanem, a také zvlášť v Británii populární Talbot Express, tou dobou spadající pod Francouze. Až se třetí a zatím stále aktuální generací tohoto auta se však s logy vyloženě roztrhl pytel. Návdavkem jsou to loga svým původem natolik rozmanitá, že z této dodávky je dnes pravý světoběžník. Pojďme se na tu hojnost podívat.
Samozřejmě stále žije zakládající trojice, tedy italský Fiat Ducato a francouzští Peugeot Boxer s Citroënem Jumper. Já za otce celé konstrukce považuji Italy, protože vnější i vnitřní díly odpovídají právě jim (jediný není od Francouzů) a auto se také vyrábí primárně v Itálii. Ano, na nějakých detailech konstrukce se určitě podílelo i PSA a některé motory prý kromě Iveca dodával i Ford, ale to je jedno. Zrovna toto v dnešním článku stejně nehraje roli, výsledné auto je stejné.
Jenže kromě těchto tří členů, kteří celý klub v roce 2005 založili, existuje také Opel Movano. Ten se připojil až v roce 2021 po akvizici značky Peugeotem a představuje německou variaci na tuto dodávku. Jistě, liší se jen přední maskou a znaky, jinak je to pořád Ital. Ale stejně, i Němci si již mohou koupit diskutované auto a přitom “hájit národní barvy”. A přirozeně, kde je německý Opel, tam nesmí chybět ani britský Vauxhall. Takže ano, i Britové mají svou ostrovní verzi Ducata.
Do této chvíle jsme však příliš velkými světoběžníky nebyli, točili jsme se víceméně jen v západní Evropě. Dodávky Stellantisu to ale dotáhly dál. Mnohem dál. Existují totiž i ve Spojených státech amerických a Kanadě, kde se prodávají pod značkou Ram s názvem ProMaster. Velkou louži poprvé překročily v roce 2013 a upravenou přední část, jež my v Evropě známe od roku 2016, dostaly až letos.
Musí se nechat, že zdejší řidiči mají oproti nám jednu výhodu, protože zatímco v Evropě celým autem otřásá hlučná a nekultivovaná naftová dva-dvojka s nejvyšším výkonem oscilujícím okolo 100 kW, v Americe auto pohání podstatně zajímavější strojovna: vidlicový benzínový šestiválec 3.6 l Pentastar s 209 kW, který je ještě namísto manuálu spřažený se šestistupňovým měňičovým automatem ZF.
Avšak i tak je to pořád ta původní italská dodávka se vším, co k tomu patří, jen s americkými logy. A ještě si dovolím poznámku: s jakými americkými logy! Vždyť je to ta stejná značka, která nabízí legendární RAM 1500, jediné auto, jež za dostatečně mužné považoval i Chuck Norris. V životě by mě nenapadlo, že přijde doba, kdy se tato vozidla potkají v jednom showroomu.
K tomu si připočtěte, že RAM není jediný nápis, který se dá na Ducatu v Americe potkat. Je tomu tak proto, že hned dvě místní firmy si ho vybraly jako základ pro své vlastní elektrifikované přestavby. Stejné auto lze tím pádem v USA zahlédnout i jako Maxwell Vehicles ePro a Zenith Electric Van. Je pravda, že se nezdají být nějak výrazně úspěšnými, ale existují.
No a protože máme ještě druhou stranu světa, tak právě nyní přijíždí i “asijská” variace na téma Fiat Ducato, Toyota ProAce Max. Je to opět na vlas stejné auto, jen s mírně inovovanou maskou a dalšími logy (a elektrické, ale to už jsou volitelně všechna). Jistě, v tomto případě je to světoběžnictví poněkud zavádějící, poněvadž se nepředpokládá, že by se popisovaná inkarnace prodávala i v Japonsku, přece jen tam má Toyota v nabídce dost vlastních dodávek. Ale faktem zůstává, že i milovník japonských aut si k práci může pořídit tohoto Itala, aniž by vlastně zradil.
Aby toho nebylo málo, Ducato slouží i jako základ různým společnostem vyrábějícím karavany, takže ho můžeme na silnici spatřit i s dalšími identitami, třeba jako obytný vůz Hymer. V neposlední řadě se původní trojice už dnes dá koupit všude po světě, třeba v Mexiku s názvem Peugeot Manager a v úplně původní verzi, tedy jako Fiat, až v daleké Austrálii.
Jsem názoru, že je fascinující, do jakého množství podob se jedno italské pracovní auto umí převtělit. Je opravdovým králem badge-engineeringu, takovým, který by mohl vstoupit do učebnic. A nabízí se v tolika koutech světa, že za mě vůbec není přehnané ho nazývat světoběžníkem. Stejně jako bývalé britské impérium je tak Ducato dodávkou, nad kterou Slunce nikdy nezapadá.
Co si o množství identit Fiatu Ducato myslíte vy? Víte o ještě nějaké, kterou článek nezmiňuje? Znáte jiné auto, jež na své kapotě vozí nebo vozilo podobné číslo různých značek? Diskuze je vaše.
Sato
05. 12. 2023, 21:30 0 reagovatPekny clanok, len mi v nom chyba informacia ake percento trhu si vlastne Ducato (+variace) ukusuje.
Junior
05. 12. 2023, 22:44 1Všechen. V opravdu velkých dodávkách? Všechen. Transit drahej, Dailina drahá a těžká. Sprintera si za ty prachy taky koupí jenom vopravdovej srdcař.
Náš DPDčkař má teda Craftera. Říkal že bomba. Že jich koupili 10 najednou páč k tomu dostal šéf slíbenýho Touarega za dobrou. A že teda neví jak přesně kolegové, ale jemu odešlo turbo někde v 15 tisících. Tak mu solidní VW dalo náhradního Craftera s najetýma 23 tisícema. Za tři dny ho vracel na odtahu, s posraným turbem.
:-)
Oh!Gust
06. 12. 2023, 09:36 1zabudol si na Master, prípadne ešte jeho klon Opel Movano. tých sa hýbe tiež veľmi veľa v rôznych rozmeroch a polepoch.
kotzitzaq
06. 12. 2023, 11:50 0Opel Movano tam je - ten už je z důvodu Stallantisu (a jeho odkupu Opelu) taky “Ducato” a ne Master.
Karda
05. 12. 2023, 22:13 5 reagovatNevěřím, že Alfa dodávka je horší nez Alfa Avie :)
PB
06. 12. 2023, 05:57 2 reagovatJeste ti tam chybi nedavno zde zminovany Talbot Express (prvni krabice spolu s Alfou) a zjevne to existovalo v nejake fazi i jako Zastava Ducato.
Doubitch
06. 12. 2023, 12:22 0 reagovatPro mě bylo před 4 lety velkým překvapením, když mi táta volal že si konečně koupil Japonce, přesněji Nissana. Až když s tím přijel domů, tak jsem pochopil o co tady jde, protože Nissan Primastar není úplně JDM vehikl, ale jen přeznačkovaný Vivaro/Trafic :-D
Habakukk
06. 12. 2023, 12:22 0 reagovatJo Ducato s 2,3 mjet fajne dělník který i jede, ale že bych v tom chtěl trávit více času než pár hodin za měsíc to jako né. Čest všem co tyto povozy sedlají denně.
afro-r1
06. 12. 2023, 13:05 0Souhlasim. Po prvni dalnicni jizde jsem si musel vylepit Scudo zvukovou izolaci. Ted je v nem jako v beznem osobaku.
Habakukk
06. 12. 2023, 14:17 -1Osobní Sucudo jsem pár let sedlal, natočil nějakých 80t km měl jsem osobní verzi (Panorama) a pokud vzpomínám na dálnici to celkem šlo, ale asi to bude jak která verze.
afro-r1
06. 12. 2023, 15:45 0Starsi Lusso (italsky "luxus") bylo pro me hodne hlucne. I pres benzinovou 2.0i a Pilot Sport 5.
A k tomu to otravne "dznk" pri zavirani libovolnych dveri...
Habakukk
07. 12. 2023, 10:14 -1Měl jsem naftu 125kw jezdilo to parádně. Vlastně pořád jezdí jen už s ním nemusím.
afro-r1
07. 12. 2023, 10:52 0To byl i muj problem - auto do ktereho clovek leze s tak nejak s odporem. Na druho stranu clovek kolem domu podobne auto "potrebuje". A jako obetovane "zimni" auto musi nahradit libovolne odstavene. Tudiz je jista humanizace nezbytna.
rock
06. 12. 2023, 16:21 2 reagovatZ osobáků určitě existuje pod spoustou názvů Mini, ale to se příliš nabízí. Já mám v oblibě míň známý Rootes Arrow. Ten měl teda jenom 7 značek, zato je na různých trzích používal dost nahodile a ještě nahodileji k nim přiřazoval modelové označení
Chrysler Hunter / Vogue
Dodge Husky
Hillman Arrow / Hunter / Hustler / GT / Minx / Vogue a další
Humber Sceptre
IKCO (Iran National) Paykan
Singer Gazelle / Vogue
Sunbeam Arrow / Hunter / Sceptre / Vogue
No a vyráběl se teda po celém světě, od Velké Británie a Irsko přes Maltu a Írán nebo Malajsii a Filipíny až po Austrálii a Nový Zéland a to od r. 1966 až do nedávna (2005), byl to sedan, kombi, kupé i pick-up.
Opelfahrt
07. 12. 2023, 01:15 1Smekám před takhle encyklopedickými znalostmi. Ani jednu kombinaci názvů automobilky a modelu jsem v životě neslyšel :-)
rock
07. 12. 2023, 06:39 2Sbírám prospekty aut a tohle patří do kategorie, co mne zajímá. A u tohodle modelu mne vysloveně baví, jak se mi ve sbírce postupně scházejí různé značky a modely, ale pořád to stejné auto. Našel bych doma Hillman Hunter, Humber Sceptre, Singer Vogue, Sunbeam Sceptre, Sunbeam Vogue, Sunbeam Hunter. A jako bonus Sunbeam Minx (totéž, ale ve vyloženě low cost verzi) a jako další bonus Sunbeam Alpine (totéž, ale jako kupé). A možná ještě nec dalšího, co jsem zrovna zasklil. Ale bohužel teda jenom v papírové verzi. Ledaže bych sbírku poslal do světa, pak bych si pár z nich mohl pořídit in natura.
Xander_Cage
07. 12. 2023, 09:51 1 reagovatNo s tím benzínovým RAM nevím, plno van liferů, které sleduji, by raději měli naši naftovou verzi dodávky, protože na terén je lepší nafta (větší krouťák) a na daleké cesty i lepší spotřeba. Takže kdo má benzínové RAM tak nakonec přechází na naftový Mercedes-Benz Sprinter.
Habakukk
07. 12. 2023, 10:12 0Terénu je jedno zda nafta nebo benzín. Spotřeba je problém tam kde si nafta v zátěži zobne15 litrů tak benzín bude přes 20 což při stejné nádrži rapidně ubírá dojezdu který je v divočině důležitý.
Wakantanka
07. 12. 2023, 21:03 0Nie je v NA náhodou Freightliner Sprinter tiež s benzínovým V6? Alebo to bolo len u prvej generácie?
Habakukk
08. 12. 2023, 07:31 -1Mají jen dvě výkonové varianty naftového čtyřválce.
mariov8
08. 12. 2023, 09:49 0Sprinter už se nyní i v Tuscaloose dělá jenom s OM654, dříve tam byla dvojice OM651 top verze 120kW a V6 3,0L OM642 140kW. Benzín skončil ve Sprinteru už v předchozí generaci 906 ještě s posledním faceliftem 2013, jestli se nepletu. To byl fakt slušný úlet, i v ČR se těch 3,5L motorů, se 190kW, několik prodalo. Nesbíralo se to tak dole jako OM642 (poté co se nadechlo mezi 1400-1500 dmychadlo), ale když se ten M272 trochu roztočil, jelo to opravdu slušně, ale teda rozhodně si to řeklo o slušný přísun paliva.