načítám data...

Jedenáct měsíců s Rudou potvorou

Už je to skoro rok od chvíle, co jsem sobě zakoupil apartní červený roadster. Zajímá vás příběh o bezmála 20 tisících kilometrů? Pak se pohodlně usaďte…

zobrazit celou galeriiAutíčkářova garáž: Jedenáct měsíců s Rudou potvorou

Příběh o tom, kterak jsem si domů dovezl roadster jehož-jméno-nesmíme-vyslovit, už určitě znáte. Určitě znáte i ten, kde jsem se stal místní facebookovou celebritou a mé auto dostalo jméno Otloukánek. Ale co bylo dál? A proč se teď jmenuje Rudá potvora? Inu, čtěte dál.

Zbytek zimy jsem strávil občasným až častým ježděním. Párkrát jsem se dokonce zapomněl na zasněženém parkovišti u jisté nadnárodní společnosti a při průchodu recepcí mě provázely spiklenecké úsměvy ostrahy. Uteklo to jako voda. A pak přišel začátek okruhové sezóny v Sosnové. Sliboval jsem si, že vážně nebudu moc jezdit, protože místní asfalt je vážně hrubý a nechci hned kupovat nové pneumatiky. No, ale.. Nastěstí mi byl zapůjčen jeden pár pneumatik ke zničení a tak to odnesl jen jeden pár. Byl to zároveň můj první trackday s MX-5 a nakonec jsem byl příjemně překvapený, že možná nejsem úplně levej a že je to mnohem větší zábava, než jsem čekal. A pak další spousta ježdění do školy a práce, projížďky s homosmečkou, prostě veselý život kadeřníka. S přibývajícím časem mě jen začal víc štvát zvuk, který vydávala převodovka. Jasně, pištící zvuk, jako by měla přímý ozub, je cool, ale ne pokud jedete někam dál. Navíc se z pohonného ústrojí začalo ozývat nějaké další skřípání a nepěkné zvuky. Prozatím jsem si to dal na seznam věcí k vyřešení a vyrazil na trackday do Písku. Tam se ale poprvé projevil další problém. Chlazení. Nebylo možné ujet více než tři kola, než se ručička začala dostávat nepěkně vysoko. Rozhodl jsem se tedy pořádně propláchnout chladící systém. A také jsem se dostal k výměně promáčklého blatníku, abych se s Mazdou mohl zúčastnit velké slávy v Bratislavském showroomu, kde jsem se potkal s ND. Ale po cestě zpátky se problém s přehříváním vrátil. No nic, nedalo se nic dělat, bylo třeba začít to řešit.

V showroomu.

Začal jsem chlazením. Nejdříve přišel nový chladič. Ten následovalo roztržení hadice k topení a první odtah. Tou dobou jsem vážně potřeboval jezdit, tak jsem jednou hadicí provedl bypass topení a bylo. Myslel jsem si, jak jsem Potvoru přechytračil, ale ukázalo se, že mi to jen tak nedaruje. O nějakou chvilku později praskla další, tentokrát u chladiče. „Cha, teď jsi mě jako dostala?“ Pomyslel jsem si. No, dostala. Objednal jsem nové hadice a při výměně objevil urezlou trubičku z domečku termostatu. Jiní by reagovali nějakým topenářským bastlem, ale já naznal, že jsem prohrál, vypůjčil si Kobliha alias Citroen C3 a šel hledat, odkud a za kolik objednat nový.

Když už bylo potřeba doopravdy na autě něco udělat, rozhodl jsem se, že je na čase vyřešit i převodovku. Původně jsem zamýšlel její střeva nahradit střevy z Mazdy RX-7, která mají lehce zábavnější uspořádání rychlostí, ale vzhledem k tomu, že stará převodovka začala kromě zvuků propouštět i olej, tak jsem se rozhodl tento plán opustit a použít prostě převodovku, která funguje. Naštěstí je v komunitě kadeřníků mnoho lidí s díly, takže nebyl problém se domluvit. Pak už mi stačilo jen vzít menší a úspornou dodávku a vyrazit na lov dílů. Při svých cestách jsem kromě převodovky ulovil i výfuk a pro radost si dovezl kola, která na mě už nějakou čekala v Praze. A s kamarády jsme si zrovna pronajali garáž, takže práce mohla začít.

Víte, mám strašlivé štěstí, že mám kamarády, kteří jsou podstatně zručnější, co se mechanických schopností týká. Původní převodovka totiž nešla ven vůbec tak snadno, jak by člověk po shlédnutí instruktážních videí a pročtění návodů, čekal. Ale po urputném boji (a rozebrání půlky auta) se zadařilo a stará převodovka byla venku. A když se na její místo dostala nová převodovka, vzpomněl jsem si, že by možná bylo dobré nalít do ní olej. Ale ejhle, i když jsem měl vypouštěcí šroub povolený a nachystaný, tak napouštěcí šroub se rozhodl, že bude dělat drahoty, žvýkat se a nějaké napouštění oleje prostě neumožní. Očividně si dobře sedl se zbytkem auta, které mě tou dobou už docela dohánělo k nepříčetnosti a to ještě nepřišlo to nejlepší. Co teď? Ha, na mě si nepřijdeš, potvoro. Stačilo protáhnout hadičku dírou pro senzor zpátečky a dva litry oleje mohly vesele téct. 

Tím ale útrapy ani zdaleka nekončily. Aby bylo možné vyměnit domeček termostatu, tak je třeba shodit rozvody. Vážně. Fakt. K mému nesmírnému štěstí mám také další kamarády, z nichž někdo umí provést potřebnou operaci na přesně tomhle typu motoru. A ten se s několika dalšími jednoho večera zjevil v garáži a celou operaci ‘Domeček’ stihli takřka na počkání. Stal se zázrak! Bůh vážně existuje! Nadšení a nalezená víra mi ale vydržely jen do prvního nastartování. Nejenom, že se pod řemenicí objevila loužička vody, ale k tomu všemu ten motor vážně nejel tak, jak by měl. Jeden válec se rozhodl, že zapalování je pro lamy a to cvakání! Takhle zní vážně nemocný nafťak a ne benzínový motor. V ten moment jsem raději propadl depresi a jel domů. Následující den jsem pak zmermomocnil jiného miaťáka s kabely a svíčkou a šlo se zkoušet, kde je sakra problém. A ejhle! Světlo mezi mraky! Moje auto má zase čtyři funkční válce! Ale ten zvuk… Určitě víte, jak zní matka všech motorů, modla mezi českými řidiči, 1.9 TDi? No, tak nějak takovej bordel to auto dělalo. No, když už jsme v tom byli, tak jsme dospěli k rozhodnutí vyčistit hydroštely. Můj kamarád Michal, který je mi při opravování aut největší oporou (a taky člověkem, co na tom obvykle nechá ruce) už vypadal, že Potvoru spíš zapálí, než aby se mnou strávil další minutu prací na ní. Nastěstí se nade mnou smiloval. O pár dnů později se ale stal zázrak a Potvora zněla tak, jak nikdy předtím. Už zbývalo jen nasadit všemožné kryty, kola a posadit auto zpátky na zem. Po absolvování téhle triviální práce jsem sedl za volant, otočil klíčkem a… nenastartoval. Startér se jen bezmocně protáčel. Po těch týdnech práce jsem ještě pořád nemohl jet domů. Jestli odhadujete, že jsem byl asi vážně vzteklý, tak máte naprostou pravdu. Vztek ale brzy nahradila deprese a poté nahlížení do manuálu, jestli to nemůže být jen nějaký uvolněný šroub. A byl. Už vidíte, proč Rudá Potvora? Po jeho nasazení a utažení už nic nebránilo testovací jízdě.

Ovšem po opravě to šlo ještě lépe. A radostněji.

Dojmy z auta po opravě byly tak jiné než předtím, že jsem skoro nevěřil, že je to vážně to samé. Motor je tak tichý, převodovka taky, výfuk taky! A jak to úplně jinak jede! A líp! Ukázalo se, že v Německu neumí nejenom používat momentový klíč, ale taky dělat rozvody. Jedna vačka byla pootočená o zub. A to nedělalo dobrotu.

Hned po opravě jsem se s Potvorou vydal na výlet na Šumavu, abych to mohl v případě další poruchy nechat přírodě napospas. Ale ejhle, nejenom, že se to nepokazilo. Ono to dokonce přestalo žrát. Dřívější spotřeba, která si chvílemi nezadala s podstatně většími a výkonnějšími vozy se najednou ustálila mezi sedmi a osmi litry. Jediné, co mi po opravě nedělá radost, je výfuk. Mé NA totiž nemá nápravnici, kterou mělo při výjezdu z továrny. Má novější, která má výztuhu pod výfukem. A aktuální výfuk o ni občas mlátí. No, není to nic, co by prozatím nevyřešila gumová pásovina a zip ties. Od výměny převodovky už uběhlo přibližně osm tisíc kilometrů a zdá se, že vše funguje jak má. Jen některé zvuky zůstaly, ale co se dá dělat. Potvora přežila i trackday v Sosnové a to i přesto, že se v ní náš slovutný vůdce pokusil zabít. V blízké budoucnosti už proběhnou jen nějaké menší věci jako zástřik prahů a ošetření spodku auta. A výměna jednoho těsnění, přes které prokapává voda. A pak během zimy snad konečně větší brzdy, které mám už mnoho měsíců v garáži.

A co bude dál? No, to se zatím uvidí. Jisté je jen jedno. Kromě cest do školy a do práce nás čeká příští měsíc sraz MX-5 v Římě. Dojede Rudá Potvora až tam? No, o tom si povíme zase někdy příště.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

be
begbie
23. září 2016, 08:25
0

No paráda! Vidím, že jsem auto prodal správnému člověku. Blbě udělaný rozvody, to by mě nenapadlo. Konečně jede, jak má (tzn., že bokem)!

reagovat
Redguy
23. září 2016, 08:34
0

Skoda, ze nejsou vic rozvedeny ty zavady, co tomu bylo a jak se to spravilo.

reagovat
František Čáslavský
23. září 2016, 10:37
0

Sakra, mám zlozvyk občas něco nakousnout a nedokončit. Co by tě z toho výčtu zajímalo?

jo
johan
23. září 2016, 10:41
0

tiez by ma to zaujimalo viac ako nejake "svetlo mezi mraky", "zazrak" a podobne

JLK
23. září 2016, 11:54
0

František: pokazde kdyz je tu dotaznik co chybi na autickari tak se ozvou lidi ze chteji vic technickych clanku nebo 'navodu' jak na to kdyz se neco pokazi. A ty tu zrenovujes pulku Miaty a nerozepises se o tom :) Ja bych rad videl aspon par fotek jak to vypadalo v prubehu tech oprav. Nebo bylo by pekne natocit video jak to znelo pred narovnanim rozvodu a po nem. Treba by se nekdo poznal ze to ma spatne taky =D Nebo i treba mala reklama na ty lidi co se umi poradit s podobnymi problemy. Nebo mozna i mala informace o tom pronajmu garaze - mate to pres zname nebo znate misto kde se da kratkodobe pronajmout garaz se zvedakem (podle popisu jsem pochopil ze tam zvedak byl?)?
I kdyby to bylo auto co me totalne nezajima, tak takovyhle 'hands on' popisy ctu mnohem radeji, nez rozsahle elaboraty na filosoficka temata (nic proti nim, ale prece).

František Čáslavský
23. září 2016, 12:27
0

Tohle je konstruktivní! Jeden problém je, že fotky z průběhu oprav asi moc neexistujou, takže se o tom i blbě píše. Ale videa někde jsou, tak by s tím třeba šlo něco dělat. Garáž je naše a zvedák nemá, je to prostě obyčejná garáž s dlážděnou podlahou. Navíc mám trochu problém psát o věcech, které jsem pořádně nedělal a spíš jsem jen vypomáhal. Ale zamyslím se nad tím, třeba by to nějak šlo.

Spooker
23. září 2016, 16:33
0

To co tu Franta pojmenoval zázrak bylo úplně prachsprostý opětovný rozhození vršku motoru, tentokrát i vačky dolů. A pak rozebrání hydroštelů, protáhnutí plnících dírek, koupel v odmašťující>čistící>olejové lázni (zábava na celý odpoledne) a po složení plnící procedůra kdy je potřeba to nějakou dobu držet v otáčkách...když sme s tím pak vyjeli ven, tak skoro nebylo slyšet jestli ten motor běží když člověk stál vedle auta. Ale to bude hlavně tím, že máme garáž vedle vlakovýho a busovýho nádraží... :))

Spooker
23. září 2016, 16:37
0

nevím proč to nevzalo obrázek...tak takhle https://i.imgsafe.org/53e0b1bce7.jpg

Woyta
23. září 2016, 18:54
0

Nebojte. Projekt Initial Deutsche se pomalu blíží. Takže nějaká ta technika bude.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
23. září 2016, 12:56
0

Ty gumy v tom kufru, to je fakt mazec. :-D Ještě, že máš Miatu a ne třeba Vettu C6. :-) Jak už začínám být na Miaty alergický, tak musím říct, že tenhle článek se mi líbil a vcelku i pobavil. Holt starý auta mají svoje mouchy a není jich málo. Sám to znám taky. Ale zdá se, že se ti daří problémy vychytávat, tak držím palce, ať je Miata v pořádku a dělá ti radost. :-)

reagovat
Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
23. září 2016, 12:56
0
Souča
23. září 2016, 13:01
0

jaký chybějící šroub bránil startu auta?

reagovat
briza
23. září 2016, 15:15
0

Zřejmě zásadně :)

Ad
AdamS
23. září 2016, 13:53
-3

Nemůžu si pomoct, ale koupit si auto za 50 tisíc a jezdit v něm půl roku bez výměny rozvodů a pumpy, navíc na okruh může opravdu jen idiot. Navíc když to dělalo divný zvuky (skočený o zub). To samý je nezkontrolovat u výměny chladiče všechny hadice okolo, které jsou známé že puchří a praskají. Já si koupil Miatu za 20 a nic se na ní nesype. Proč, protože sem do ní dalších 20 investoval, abych měl klid a nemusel psát takovéhle články o tom jaký sem lajdák..

reagovat
pe
petipera
23. září 2016, 14:13
1

Já třeba koupil starou AR166 za 20 tisíc, a neudelal jsem na tom vůbec žádný servis, krom výměny oleje. Aktuálně jsem na tom najel 45 tisíc km a světe div se, ono to pořád funguje. To že ty neumíš koupit levný a funkční auto, ještě neznamená, že ho nezvldáne koupit někdo jiný

JLK
23. září 2016, 14:23
1

Tak nadavat jinym do idiotu muze taky jenom idiot. Co kdyz treba mel od prodavajiciho dolozene, ze tam jsou rozvody cerstve vymenene? A posun o jeden zub na rozvodech taky ne vzdy podle zvuku poznas, to ti trkne az mas moznost porovnat

Pólin
23. září 2016, 22:12
3

Haters gona hate...whatever. Takovahle diskusni moralka tady nikdy nebyla a doufam, ze ani nezacne. Od pyskovani mame svoje fotry, ne?:D

Ja
Jakub
23. září 2016, 23:42
-3

petipera: To se máš teda čím chlubit, ještě to takhle veřejně napsat.. Myslim že jestli koupil miatu za 20 a za 20 jí má po servisu, tak je to mnohem lepší kup než koupit za padesát výše popsaný vrak..

František Čáslavský
23. září 2016, 23:49
0

Jé, to mám tak rád, když má někdo problémy s porozuměním textu a vyvozuje z toho naprosto mylný závěry. Po koupi mělo auto samozřejmě základní servis, o rozvodech se vědělo, že se dělaly podle servisního intervalu, odpovídalo tomu i to, co bylo vidět pod krytem. Zvuky sis vycucal z prstu, motor jel normálně ale měl nenormální projev výkonu a taky vyšší spotřebu, nicméně v normě oproti jiným miatám. Jediné, co dělalo zvuky byla převodovka a to díky předlohovému ložisku. To je taky známá závada. Jediná věc, kterou jsem podcenil, byly hadice. Propříště tě prosím, aby ses nejdřív zamyslel a pak psal. To samé platí pro Jakuba.

Sa
Safa
24. září 2016, 01:25
0

Jdi do nich, Fernie! Haters gonna hate. Já se v tom autě svezl před dvěma týdny a šlapalo jako hodinky. Na rozdíl od toho, co předvádělo v létě v Písku, kdy jsem se taky svezl. Ti, co na něm makali, odvedli perfekt práci, nebe a dudy. Františkova kára si nezaslouží hanět. Ani František - udělal, co bylo třeba - a to se cení! Zs ty prachy, k nezaplacení!!!

be
begbie
24. září 2016, 07:28
2

AdamS: Udělal jsi to moc dobře, fandím Ti. To já nedávno koupil Porsche 911 za 8.500,-, vrazil jsem do toho 1.390,- a vím, že na to 10 let nemusím sáhnout.

Ev
Evlo
24. září 2016, 20:30
0

Uz to bude tak rok, mozna dyl, co jsem videl uspesny troling, tahle se to dela, gratulace.

Ad
AdamS
25. září 2016, 12:54
-4

Ano, rozvody byly tak v pořádku, že byly skočený o zub. Takže sis hned po koupi nevyměnil rozvody a v tom byl problém. Nechápu snahu mě přesvědčit jak to vlastně bylo správně, protože nebylo. Můžeš bejt rád, že si dopadl jenom takhle, snad se poučíš a příště uděláš rozvody VŽDY. Že to neni nutný? Asi neni, ale pokud má člověk auto rád, prostě to udělá a pokud nemá, tak nevim proč píše článek na web o autech..

František Čáslavský
25. září 2016, 13:04
0

Já tě o ničem přesvědčovat nepotřebuju a dokonce ani nepotřebuju tvrdit, že jsem vše udělal naprosto dokonale. Pouze reaguji na tvá tvrzení, která se rozhodně nezakládají na znalosti konkrétního auta a jeho servisní historie. Stejně tak jako u projevu posunutých rozvodů, kdy motor žádné podivné zvuky nevydával, pouze měl jiný průběh výkonu.

Ma
Martin123
25. září 2016, 11:13
0

No a to jsem zrovna přemýšlel nad tím, že si ji na jaře taky pořídím. Tak nevím, ne že by mě tohle hned vyléčilo, ale uvidím, jak na tom budu s financema. BTW netvrdili tu všichni jak je to auto nenáročné a neporuchové? A ještě dotaz: za kolik se dá koupi slušný NA a jaká cena už je přehnaná?

reagovat
Ev
Evlo
25. září 2016, 11:40
0

Moje zkusenost s NA je dost jiná a navíc oprava co potřeboval šla jako po másle ne jako u NB kde je každý šroub nějak vadný.

Ja
Jakub
25. září 2016, 12:50
0

Miaty se nekazej, ale u takhle levnýho auta to chce prostě nějakej základní servis a péči., zvlášť jestli budeš jezdit na okruh. Autor to prostě podcenil a teď o tom píše článek, což nechápu.

František Čáslavský
25. září 2016, 12:57
0

Pokud tě vyděsila výměna převodovky, tak se nemusíš bát. S výhledem na výměnu jsem ji už kupoval a jak se na internetech píše, v případě, že začne předlohové ložisko pískat, tak má převodovka před sebou ještě tak 200 kkm. Mě to akorát fakt štvalo. Jediná doopravdická závada bylo chlazení, což reálně zas tolik peněz taky nestálo.

Ev
Evlo
25. září 2016, 13:17
0

Mě nepřijde na ferniho přístupu nic divneho

Trinom
27. září 2016, 11:08
0

Taky nějak nechápu to halo kolem rozvodů. Nikdy jsem je po koupi auta neměnil a nikdy problém nebyl.

M P
27. září 2016, 12:34
0

To je těžko. Znám osobně případ auta, u kterého měly být vyměněné, než bylo prodáno. Pak jezdilo jezdilo až jednoho dne, při startování, daly rozvody sbohem. Jak to bylo při startování, motor se potkal, ale nebylo to nic neopravitelného.

Takže já bych asi měnil.

Ev
Evlo
27. září 2016, 13:17
0

Nebo rovnou treba preventivne muzeme menit pistni krouzky, ne, co kdyby

Trinom
27. září 2016, 13:39
0

Ideální je mít motor, co se nemůže potkat :)
Pak na to můžete házet bobek úplně.

M P
27. září 2016, 17:15
0

Evlo: Hmm, ne, to jsem rozhodně neřekl, což asi chápe každý, kdo pozná rozdíl mezi rozvody a pístními kroužky (nápověda: která součást z těch jmenovaných má předepsané intervaly výměny?)

Trinom: přesně tak. Ideální situace.

Ev
Evlo
27. září 2016, 22:23
0

Myslis treba jako motor na miate?

Trinom
28. září 2016, 18:58
0

Tak to vypadá, že ani motory v těhlech Miatách se nepotkávají. Takže na rozvody může v klidu srát, jak na placatej kamen :-D

Ev
Evlo
28. září 2016, 22:42
0

K neporuchovosti miat - pokud ma fakt slouzit jiste, tak je potreba rozhodne dost zakroku oproti novemu autu, proste to ma 20-26 let. Rozhodne me to fakt prijde na svuj vek nesmyslne spolehlivy a furt nad tim kroutim hlavou, jak to muze tak fungovat.

Blby je, ze kdyz clovek auto vyladi, narve do nej statisice a pak ho nekdo tukne, tak neexistuje jednoduchy zpusob jak to z pojistovny vinika dostat a ani pojisteni auta na hodnotu, mozna by v tomhle mohl Autíčkář neco pohledat ...



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Thunderbird  1971
Ford Thunderbird

1971 rok výroby
500 koní výkon
7 000 ccm objem

Dodge Ram Charger  1982
Dodge Ram Charger

1982 rok výroby
105 koní výkon
5 200 ccm objem

Cadillac Coupe deVille  1973
Cadillac Coupe deVille

1973 rok výroby
210 koní výkon
7 729 ccm objem

Chrysler New Yorker 4 Door hardtop 1969
Chrysler New Yorker 4 Door hardtop

1969 rok výroby
350 koní výkon
7 200 ccm objem

Ford F250 2016 SuperDuty 6.2L 2016
Ford F250 2016 SuperDuty 6.2L

2016 rok výroby
390 koní výkon
6 200 ccm objem