načítám data...

Koupil jsem si roadster. Vy víte který.

Tak je to konečně pravda. Po tolika prohlášeních, že svého Lincolna společně s levým varletem (nebo nějakým jiným párovým orgánem) vyměním za MX-5, jsem se dočkal. Dokonce se to obešlo bez zásahů do mého těla. No, raději to vezměme od začátku...

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Po masivní inzertní akci můj Lincoln přestal být můj a odjel do nového domova s vidinou dalšího provozu. Takže jsem si konečně mohl oddechnout a začít šetřit. Co si koupit teď? Další ameriku? Nebo něco rozumného? Co takhle si koupit Sloníka? A proč raději nejezdím autobusem?

Přiznejme si, potajmu jsem toužil po tom, stát se na pár měsíců pěšákem. Další auto by bylo jen další starost a těch mám i tak dost. To mi pro odproštění se od inzerce stačilo na pár dnů. Ale netrvalo dlouho, a stejně mi to nedalo a začal jsem počítat. Co bych si tak mohl za své omezené zdroje koupit? (To varle by stejně nechtěl ani thajský transsexuál – pozn.Vavris)

Takže jsem začal prolézat inzerci. Jenže stejně jako se brýle blbě hledají bez brýlí, auto se těžko hledá, pokud nevíte, co chcete. Na to, že jsem se před několika měsící ptal čtenářů, jsem úplně zapomněl. A pak to přišlo. Do života mi vkročila žluťoučká MR2 třetí generace. Byl to vážně intenzivní víkendový románek, který bohužel skončil dřív, než z toho mohlo vzniknout něco víc. A po neděli, kdy se MR2 vrátila ke svému majiteli, mi zůstala v puse podivná pachuť. Jízda, to bylo vážně něco, ale zvládl bych žít se stahovací střechou, která má neustále na kahánku? Navíc ono se tam fakt nic nevejde… Následující dny vyplnilo shánení auta s motorem uprostřed. Ale po zhlédnutí několika inzerátů na MG F jsem zjistil, že chtít midship je tak trochu jako chtít nejhezčí holku v okolí. Určitě byste si s ní užili spoustu zábavy, každý by vám ji záviděl, ale většinou není moc do nepohody. Takže jsem skončil u toho, že stále nevím, co chci. Chvíli jsem uvažoval o BMW E36 coupé. Ale asi bych nedokázal vlastnit BMW.

Tolik textu, a pořád žádná zmínka o Miatě? Tvrzení, že jsem celou tu dobu na Mazdu ani nepomyslel, by nebyla pravda. Koukal jsem, jestli se někde nějaká objeví, ale přijatelné exempláře NB vymizely k jiným kabriachtivým. A množina NA, které by vyhovovaly stavem a cenou, byla nulová. Myšlenka na Miatu tak stála odpodál a čekala na správný moment. Ten nakonec přišel podstatně dřív, než bych byl býval čekal. Jeden z miatistů, říkejme mu třeba Pochtli, mi jednoho dne poslal zprávu s tím, že na jejich fóru je na prodej červená NA. S jednašestkou. Za málo. Takže jsem nelenil a majiteli napsal, zjistil základní info a vzhledem k tomu, že Mazda se nacházela kdesi na okraji Prahy, vyslal jsem na průzkum Dana. 

Ježišmarja, ani si nedokážete představit, jak strašně moje rozumné já doufalo, že to bude vrak. Ale ukázalo se, že všechno je spíš naopak. Od té chvíle si rozumné já už ani neškrtlo a v mojí hlavě začalo převládat „chci Mazdu, Mazdu, Mazdu…“ Nejspíš se mnou nebylo k vydržení, protože jsem neřešil nic jiného než Mazdu a přemýšlel, jestli na ni budu mít dostatečné prostředky. Nakonec se to povedlo a minulý pátek konečně nastala situace, o níž jsem snil už pár týdnů. Cesta pro Miatu. Jedinou menší korekcí v plánu se stal předčasný odjezd, abych se v Praze stihl proškolit na téma „na co koukat, abys věděl, že máš utíkat pryč”. Moje angličtinářka nevypadala moc nadšeně, když jsem po dvaceti minutách řekl, že bych nutně potřeboval odejít, protože jedu do Prahy. Ale nedá se nic dělat, mělo to svůj vážnej důvod. Snad mi odpustí. V Praze jsem byl proškolen, setkal jsem se s Danem a společně jsme zamířili ke garáži miatí.

O tom, jak vypadala prohlídka, jste už byli tak trochu informováni na facebooku. Mazda se zezačátku tvářila, že jsem ji právě probudil a s nějakým pohybem po venku se mám jít vycpat, ale po kratší testovací jízdě se ukázalo, že je vlastně v dost dobrém stavu. Řízení nemá vůle, podvozek není vymlácený, a tak jedinou mojí starostí bude výměna svíček a brzd, které působily poněkud blátivě. Výhledově bych měl zařídit taky vyvaření krajů prahů. Pan majitel byl docela fajn chlapík, který k mé smůle věděl, co má doma, takže bylo jasné, že licitování o ceně nebude snadné. Na druhou stranu, očekával jsem, že jedu k mnohem horšímu autu. Cenu jsme krátkou rozmluvou posunuli o čtyři procenta níž a už jen zbývalo předat hotovost a podepsat smlouvu. Po tomto překvapivě rychlém procesu jsem frčel na benzínku (jak jste také viděli na facebooku) a potom přečkat noc na Letnou.

Co jsem si to vlastně koupil? Je to MX-5 z roku 1992. Pod kapotou se jí ukrývá jednašestka, která prý kdysi měla 115 koní. Je červená. Má spoustu kosmetických vad. No dobře, to bych přeháněl. Její karoserie je v relativně pěkném stavu, ale za ta léta se nevyhnula několika odřeninám, promáčklinám a dalším zraněním. Nechybí troška koroze, bez které by to ani nebyla Miata. Oba prahy mají na jednom konci puchýřky/menší díru. Naštěstí nebude složité je zapravit. Jinak karoserie vypadá dobře a stav nosníků naznačuje, že možná ani nebyla zásadně bouraná. A ta kola… Jsou to má oblíbená kola, která na NA prostě patří. Střecha už není původní, tvrdý a nepoddajný vinyl nahradil jemný a měkoučký mohér. To je velké plus. Z elektrické výbavy (rozuměj světla, okénka a anténa) funguje kromě antény vše. Když se posadíte dovnitř, uvítá vás vážně pěkný původní interiér, ve kterém jen trochu svítí rádio. Dokonce i volant Momo je původní, i když jeho středový kryt se aktuálně povaluje v kufru. Je to tak hezčí. 

A jak to jezdí? Nevím, jestli je to na fotkách vidět, ale mé NA sedí proklatě nízko. Nejdřív mě to nenapadlo, ale pak mi přišlo trochu podezřelé, že by původní podvozek byl tak jistý. Mazda se v zatáčkách skoro nenaklání a celkově působí dojmem, že cokoli si na ní zkusím, tak to bude stejně pomalu. Druhou indicií, že s podvozkem něco nebude tak docela v pořádku, byl shoe test, jak ho znáte z Mighty Car Mods. Do podběhu se totiž sotva vejde bota. A to jenom pokud je to hadrová teniska a zrovna ji nemáte na noze. Po krátkém zkoumání bylo jasno. Je snížená. Po delším zkoumání jsem přišel na to, že nejspíš půjde o pružiny, které jsou sníženy o 40 mm a usazeny na původních tlumičích. Po tomhle zjištění jsem se začal zajímat, jestli se třeba vzadu neukrývá samosvorný diferenciál, ale… není tam, škoda. Vy, co se teď vyvracíte, jaktože jsem to nezjistil už při koupi, si představte sami sebe! Zajímalo by vás víc, jestli je podvozek snížený, nebo jestli je v pořádku? Mě rozhodně zajímalo to druhé a je možné, že sladké tajemství snížených pružin si Mazda nechala pro sebe po celou dobu, co je v České republice. Já můžu říct, že jsem spokojený. Podvozek je sice trochu tvrdší, ale pořád to není tak strašné jako u Primery a jeho jízdní vlastnosti jsou prostě dobré (minimálně do chvíle, kdy mi náš redakční miatista řekne, že to stojí za…). Kéž by podvozku sekundovaly stejně dobré brzdy. Jsou původní a tak trochu blátivé. Uvidíme, co s nimi udělá výměna kotoučů a destiček v lepší kvalitě. Pokud by to nepomohlo, nejspíš bych se sháněl po brzdách z 1.8. A co srdce? Už v inzerátu zaznělo, že motor pocukává. Ano, za studena se mu v nižších a středních otáčkách fakt hodně nechce. Ale po zahřátí jako by žádné cukání nikdy nebylo. Teplý motor funguje naprosto krásně, a když se dostane nad čtyři tisíce a plynový pedál se přiblíží podlaze, nastává kalup otáčkoměru až do červeného. Možná není tak rychlý, ale se staženou střechou je rozhodně intenzivní. A i když Greeny zlí jazykové tvrdí, že mi těch 115 koní přijde brzy málo, zatím se tak nestalo. Několikrát jsem sice pocítil, že mít pár koní navíc by bylo fajn, ale nekonaly se žádné noční můry o nízkém výkonu a potřebě turbodmychadla nebo kompresoru. Zvuk kompresoru navíc Miata úspěšně imituje. Zdroj jsem zatím nenašel. A ne, rozhodně jsem kompresor pod kapotou nepřehlédl.

Co malou Mazdu čeká dál? Tento víkend dojde na menší servis. Vyměním oleje, svíčky a kabely, vyměním těsnění ventildeklu a budu doufat, že to dohromady udělá něco s cukáním za studena. V blízké budoucnosti pak vyměním kotouče a destičky, nechám udělat prahy a vyměnit slídu. Dál už Mazdu čekají jen výlety, projížďky a občasné blbnutí. 

To je vše. Pořád nemůžu uvěřit, že mám svou vlastní MX-5. To malé červené, co stojí venku a směje se na celý svět, je vážně moje. Nespím už týden v kuse? Doufám že ne. Jsem vděčný těm, kteří mi pomohli všechno uskutečnit. Dík si zaslouží Pochtli za to, že mě informoval. Další si zaslouží PavelS a spoofan z mx-5 fóra za instruktáž. A dík samozřejmě patří i mojí přítelkyni. Za podporu a za to, že mě ani jednou nepraštila, když jediné, o čem jsem byl schopný poslední týdny mluvit, byla Mazda. A teď mě omluvte. Venku je moc hezky a byla by škoda toho nevyužít. Se střechou dole, samozřejmě.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

X
X
06. listopadu 2015, 08:48
0

Gratulace :)

reagovat
Chosé
06. listopadu 2015, 09:03
0

Vypadá moc pěkně, ať dlouho slouží. V neděli se na ni podívám zblízka. :)

reagovat
ja
jagy
06. listopadu 2015, 09:57
0

Hodne snizena MX5 (jen na pruzinach) je naproste zlo a vydrzis s tim jezdit tak tyden... takze nechapu moc to porovnani s Primerou, ktera naopak funguje mnohem lip...

reagovat
František Čáslavský
06. listopadu 2015, 10:22
0

No, zrovna tvoje bejvalá Primera mě na delší cesty docela srala. Tady taky občas prskám, ale vážně to funguje líp. Nebo to tomu zatím odpouštím...

pi
piwel
06. listopadu 2015, 10:37
0

výkonový deficit není tak hrozný (aktuálně je Miata u nás doma nejslabší auto ale taky jediná která je bez střechy a to za to stojí) :) já osobně jsem přešel na Miatu (1.6 NB) z Hondy CRX (nižší hmotnost větší výkon) a nestěžuju si :)

reagovat
be
begbie
06. listopadu 2015, 11:11
0

Jéé moje (ex) auto:-) Jsem potěšen, že dělá a bude dělat radost! Sakra, ale koukám na fotky a ten gumovej kobereček u spolujezdce jsem prodávat nechtěl, páč patří do jinýho auta. Tak se budeme muset někdy potkat...

reagovat
František Čáslavský
06. listopadu 2015, 11:21
0

Ach, a zrovna ten kobereček jsem si tak zamiloval! :) Není problém, myslím, že ti ho budu schopen nějak doručit :)

be
begbie
06. listopadu 2015, 11:31
0

To vůbec nespěchá... Tak ať slouží, počasí na vyjížďky ti zatím přeje:-)

rw
rwalker
06. listopadu 2015, 11:19
0

A bude jezdit celoročně? Pořídíš nalepovací HardTop? Co na to mohér?

reagovat
František Čáslavský
06. listopadu 2015, 13:19
0

Pokud budou takový zimy, jaký byly v posledních letech, tak bude jezdit pokud nebudou sračky. Mohér dostane péči a uvidí se.

Pa
PavelS
06. listopadu 2015, 14:56
0

Mohér asi nemá :)

Rádi jsme pomohli, škoda, že jsem nakonec nemohl s tebou, ale mám toho teď nad hlavu :( Ať slouží!

reagovat
Wi
Winie
06. listopadu 2015, 15:00
0

To kuckání je nejspíš horšíma kabelama ke svíčkám. Doporučuju výměnu. Dělala mi to taky.
Pokud máš někoho poblíž s miatou, tak je zkuste prohodit. Sedí i z NB myslím.

Jinak co se podvozku týče - někdy mám chuť si nafackovat, že ho nemám seriový, ale na hladký silnici/okruhu je to k nezaplacení.

reagovat
Milan
06. listopadu 2015, 21:54
0

Tak hlavně, že seš spokojenej. Jestli byla levná, nevypadá špatně. To je podle mě největší výhoda oproti MR2 mk3. Mazda se dá koupit o dost levněji. Je to ale zase o dost starší a pomalejší auto. Je velká škoda, že mk3 nemá kufr. Když se ale vyhodí zepředu rezerva, je tam relativní dostatek místa. Oproti minulým generacím je to ale bída, to je fakt :-( Je to ale auto na zábavu no

reagovat
Milan
06. listopadu 2015, 21:57
0

A palec za to zavrhnutí E36. Mám to úplně stejně :-) Je to až ta poslední volba, i když kolikrát rozum říká, že by to dávalo smysl :-)

Vavris Vavrisovic
07. listopadu 2015, 11:46
0

Když tě tady vidím, nějaký hejt na MX-5 by se právě teď hodil, protože František už nám cca měsíc dluží text o MR2 W30 :-)

Milan
08. listopadu 2015, 19:23
0

Tak líbí se mu to, koupil to levně, je s tím spokojenej, tak je to v pořádku. Zrovna proti takovýmu článku nic nemám. Ale cpát to všude, srovnávat to se vším, to už je trošku moc přehnaný. Nezkušenej člověk by pak z tohohle webu mohl mít pocit, že miata je něco, co vůbec není. A přesně tenhle přístup mi kdysi zhnusil modrou vrtuli a dodnes ty auta nemůžu. Všeho s mírou hoši. :-)

ak
aktul
07. listopadu 2015, 09:40
0

taková sračka

reagovat
piwel
07. listopadu 2015, 11:25
0

:) že se vždycky někdo najde

Ev
Evlo
08. listopadu 2015, 13:07
0

Jsi buzerant

reagovat
Milan
08. listopadu 2015, 19:25
0

tak to už jste dva a dva jsou pár :-)

František Čáslavský
08. listopadu 2015, 19:42
0

Jupí, neumřu sám :))

A.J.Michal
09. listopadu 2015, 07:15
0

To auto má jednu chybu, má ho už taky skoro každej :) což mě u aut irituje :)

reagovat
La
Lada
14. prosince 2015, 14:40
0

Článek v pohodě.Jen škoda že to auto má snad opravdu úplně každý :D Jen kolik jich jezdí v Brně na Kafe&Káry. Chtělo by to víc originality. Navíc malý červený roadster je přece jenom spíš holčičí záležitost. To je samozřejmě jen subjektivní názor. Hlavně když dělá majiteli radost. Teď asi až zase na jaře.....

Re
RedX
09. listopadu 2015, 20:49
0

Gratuluju ke koupi hezkého autíčka. Ač jsme mazďák, MX-5 NA mě nikdy nějak moc nenadchla. Ani po tom, co jsem byl svezen v pěkném NA 1.6, jsem názor nezměnil. Ale obecně jsem rád za každého zachovalého japonce, takže mě těší i tato, stejně jako jakákoliv jiná, kterou potkám na silnici.

Co se týče brzd, resp. neuspokojivého pocitu v pedálu. Nemám zkušenost přímo s MX-5, ale se soudobými 323, resp. MX-3 a ty trpí stejným problémem. Od výměny destiček a kotoučů bych si moc nesliboval. Resp. pokud jsou desky nějaké sra*ky za pár korun, tak možná ano. Vyměň nejdřív brzdovku a dej si záležet na odvzdušnění, až pak koukej na hardware. Podle mě je (pravděpodobně) těžiště problému v třmenech. Jsou pochopitelně plovoucí a zádrhel (doslova) je v čepech, na kterých plovou, resp. v jejich utěsnění proti vlhkosti a nečistotám. Nějak to v mazdě prostě navrhli nahouby, strašně rádo a strašně snadno to zatuhává, i když jsou prachovky v pořádku. Přitom třeba na podobně starém civiku 5g to chodí jak po másle. Nepotkal jsem starou mazdu, na které by to nebylo zatuhlé. Někdy i do takové míry, že pak už brzdíš jen jednou deskou na kotouč - mimochodem (snadno zjistitelná) nesouměrnost opotřebení destiček v rámci jednoho třmenu může být dobrý indikátor tohoto stavu. Zkrátka to rozeber, vyčisti, promaž. Pokud budeš dávat nové prachovky, vyhni se druhovýrobě (specielně všudypřítomný frenkit), je to šunt, co za pár měsíců popraská (vlastní zkušenost), i když se s autem jezdí jen do práce a nakoupit. Jdi do OEM. Mimochodem, je slušná šance, že pokud jsou na autě prachovky z prvovýroby a nejsou mechanicky poškozené, po očištění budou vypadat jako nové. Stejně tak bych popřemýšlel o výměně hadic a opět se vyhnul levné druhovýrobě. U starých levných japonců mám bohužel s evropskou druhovýrobou nedobré zkušenosti (kvalita, fitment), i co se týka vcelku slovutných značek (ate, ferodo, bosch..). OEM je sázka na jistotu, i když za ty peníze nejspíš už budou k dispozici hadice pancéřované a ty mají na pocit v pedálu jednoznačně pozitivní vliv. Další věcí co může způsobovat podivnou měkkost brzdového pedálu je fenomén zvaný "brake piston knock-back". Způsobuje ho (i normální, přirozená) vůle v ložiscích kol, některá auta na to trpí víc než jiná.

Co se týče motoru - pokud sice jede, ale má tendence k nenormálnímu chování (netáhne tak jak by měl, letargicky reaguje na přidání plynu), zkontroluj hnací kolečko rozvodového řemene na výstupu z klikové hřídele (hlavní řemenice bude muset jít dolu). Zkontroloval bych to i preventivně. Zadej do googlu "miata small nose crankshaft".

Olej tam lej jakýkoliv s normou ACEA A3/B4 (případně A3/B3, i když ta se téměř nevyskytuje). V manuálu bude pravděpodobně API SJ, ale to je archaismus.

Mimochodem Miata je perfektní platforma pro úpravy jakéhokoliv druhu, díky své četnosti a dlouhodobé oblíbenosti v nižších úrovních motorsportu se okolo ní vytvořil aftermarket srovnatelný snad jen s hondami, nissany sx a fordem mustang. Motor vzhledem ke svému rodokmenu a konstrukci nemá problém s rozumným přeplňováním - hotových kitů a prověřených setupů existuje nepřeberné množství.

reagovat
František Čáslavský
09. listopadu 2015, 21:11
0

Díky za nepřeberné množství informací! :)

Ad brzdy: Něco podobného už jsem slyšel z více stran. Vyměnit brzdovku, dát lepší hadičky. Je pravda, že minimálně předek skoro určitě trochu přibržďuje, takže se brzdy posunuly na žebříčku oprav zase výš. Teda, nejdřív bude asi na řadě Haynes, abych měl přestavu, do čeho jdu.

Ad motor: Po výměně svíček se stav malilinkato zlepšil, ale přecejen se jí za studena vážně nechce. Hlavně okolo dvou a půl tisíce otáček za minutu. Tak trochu nevím, co si o tom myslet. Zkusím si to najít.

Re
RedX
10. listopadu 2015, 07:51
0

Pokud má tendence to dělat za studena, zkusil bych teplotní čidlo chladící kapaliny. U 323 na motoru B6/BP jsou ty čidla 3. Jedno spíná saharu, druhé je pro budík a třetí pro řídící jednotku. Je jasné, které tě zajímá. Zpravidla má světle zelený konektor.

Jak se to vlastně projevuje? Jako misfire (cukání, vynechávání) nebo motor prostě netáhne, ač si zachovává plynulý chod?

František Čáslavský
10. listopadu 2015, 11:23
0

Projevuje se to jako misfire, motor pocukává. Kouknu se po těch čidlech. A víc v PM :)

Se
Sedrik
14. listopadu 2015, 13:20
0

Zrovna stojím vedle tvé nové krásky ;)
Ta anténa by chtěla vyměnit ;)

reagovat
La
Lada
14. prosince 2015, 14:41
0

Článek v pohodě.Jen škoda že to auto má snad opravdu úplně každý :D Jen kolik jich jezdí v Brně na Kafe&Káry. Chtělo by to víc originality. Navíc malý červený roadster je přece jenom spíš holčičí záležitost. To je samozřejmě jen subjektivní názor. Hlavně když dělá majiteli radost. Teď asi až zase na jaře.....

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem