načítám data...

Mitsubishi Colt: Je auto za patnáct tisíc skvělá investice?

Pln důvěry sedám do dvacet šest let starého Mitsubishi. Právě jsem původnímu majiteli odevzdal patnáct tisíc korun. Proč jsem to zase udělal?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Sám sebe se ptám proč. Proč jsem si nikdy nekoupil auto, které by stálo víc než patnáct tisíc korun. Dřív to snad bylo způsobeno tím, že jsem byl student, nechodil jsem do práce, stálý příjem byl v nedohlednu a občasné finanční injektáže z brigád stačily tak akorát na pivo a rychlé občerstvení. Jenže teď se situace změnila. Pracuji ve stavebním korporátu nadnárodních rozměrů, mám nadprůměrnou mzdu, a tak se ptám sám sebe proč… „Proč sis ty idiote zase koupil Colta za patnáct tisíc?“

Teď vážně. Opravdu jsem si zase koupil Mitsubishi Colt. Stál přesně patnáct tisíc, a to i navzdory snaze vyjednat slevu za nefunkční baterii. Nevadí, protože i tak může auto na PlechCup. A to je mimochodem jeden z mnoha důležitých aspektů pro rozhodnutí, proč si koupit auto, které stojí patnáct tisíc Kč. Pravděpodobně vám právě teď vrtá hlavou, co se dá za takovou směšnou sumu pořídit za vykopávku. Jenže houby vykopávku, rovnou skanzen! Věřte tomu nebo ne, jsem v nakupování takových křápů již velmi zběhlý. K dnešnímu dni jsem byl totiž majitelem čtyř aut. Jejich celková pořizovací suma je 39 500 Kč. To musí člověka bavit, že? Baví.

Zpět ke Coltu. Jedná se o model z roku 1992 v krásné černé barvě. Auto bylo dovezeno v roce 1993 od dealera z Vídně, jelikož u nás bylo nemožné jej sehnat. Jsem teprve druhým majitelem. A teď buď spadnete ze židle nebo přestanete číst Autíčkáře. Auto má totiž najeto pouhých 83 tisíc kilometrů. Velmi rychlým výpočtem se lze dostat k zajímavému číslu, které je 8,7 km. Můj Colt najel průměrně 8,7 kilometrů denně. Vlastnila jej nějaká paní, která ho měla natolik ráda, že s ním snad ani nechtěla jezdit a cesta tramvají ji zřejmě připadala romantičtější.

 Po zkušební jízdě nebylo nad čím uvažovat. Colt mi přirostl k srdci už dávno a tenhle byl navíc v naprosto famózní kondici. Okýnka v elektrice, šíbr v elektrice, zrcátka v elektrice, a ještě k tomu vyhřívaná. Sedačky vypadají jako kdyby je někdo hladil místo sezení a karoserii se o rzi zatím jen zdálo v nočních můrách. Motor nese označení 4G92.  Mnozí z vás již tuší, zač je toho japonský loket. Devět set kilogramů a osmdesát tři kilowatt. Takový poměr už dokáže černého důchodce rozparádit až na 200.

A v čem je tedy ten pověstný háček? Proč auto stálo tolik málo? Nevím. Teda teď už ano, ale nevěděl jsem před tím. Asi nejzásadnějším problémem, který bude vyžadovat brzkou opravu, je střecha. Je totiž napadena korozí ( To je celý náš Radek – pár vět zpět, že prý se autu o rzi ani nezdálo a hele ho, střechanakaši :-D -pozn. Vavris-). Není to ale koroze ledajaká. Zabránit se jí prakticky nedá a jediné řešení je jí opravit. V tehdejším Japonsku totiž někoho napadlo, že k lepení nosníků a plechu střechy využije nějakého pofidérního druhu lepidla. Jenže s postupem let a s působením slunečního záření došlo k tomu, že lepidlo začalo narušovat okolní plechy a zbytek už dokonala vlhkost, která je v autě přítomna vždy.

Díky tomu hyzdí moji střechu na patnáct či dvacet puchýřků, které si žádají o brzké vymýcení. Stejný případ bude i v případě kapoty, ale tam situace zatím nedospěla tak daleko, že by degradace byla zřetelná zvenčí. Ve finále to bude oprava za pár tisíc na autě, které stálo pár tisíc, ale představte si, že se vám podobná situace může stát například i na Lanceru Evo 3. I tam totiž použili stejného sajrajtu. Snad je to odplata za Hirošimu a Nagasaki, ale chtěl bych jen pro příště podotknout, že kolektivní vina nikdy nefungovala, a že my jsme tam ty bomby nehodili!

Majitelem auta jsem zhruba dva měsíce, za které jsme spolu zvládli už 1500 kilometrů. Prozatím proběhla základní údržba v podobě výměny kabelů, svíček, vyčištění rozdělovače, filtrů a klapky. Ale aby nebyla radost až tak veliká, došlo i na štípání drátů. V autě byl totiž zabudovaný skvělý a pokrokový alarm zn. Keeper. Ve zkratce, alarm byl napojen na dveře, kapotu, zapalovací skřínku a odposlouchávací zařízení v kabině. Ze všech těchto čidel alarm zjišťoval jejich stav a když vyhodnotil, že jedno z nich dělá, co by nemělo, tak udělal to, co alarm dělat má. Začal houkat.

Jenže po dvaceti letech se i v alarmu dokáže leccos pokazit, a tak se jednoho dne auto rozhodlo, že nenastartuje, protože ho chci ukrást. To jsem v tu chvíli ještě netušil. A tak jsem zakoupil nový akumulátor. Chtěl jsem jej vyměnit, ale alarm byl proti. Po odpojení baterky začal okamžitě houkat. Naprosto bezvýchodná situace. Colt už byl skoro v plamenech, které mi metaly z očí. Vypadal jsem jak někdo, kdo na ulici za bílého dne krade auto. Do hry se naštěstí vložily štípačky a kladivo. Všechny nadbytečné dráty šly k pánu a kladivo pomohlo rozmetat reproduktor na alarmu. Jeho služba byla tímto dnem sečtena. Od tohoto dne Colt vesele startuje za každého počasí. Na drc!

Do budoucna je v plánu udělat z Colta něco, co bude schopné normálně jezdit a o víkendech jet třeba PlechCup nebo nějaký slalom. Nebo taky konečně dojet nějakou amatérskou rally.

A možná přijde i kouzelník, který doveze hlavu z motoru 4G93. Díky ní se dá vyždímat dalších dvacet kilowatt, které se vždycky sejdou.

Pravděpodobně byste se závěrem rádi dozvěděli odpověď na otázku proč. Protože mě to baví? Protože má člověk radost z toho, že si koupí auto za pár peněz a vyloupne se z toho skvělý kup. Samozřejmě, to samé se dá říct i v případě auta za statisíce, jenže už to není takový adrenalin, jako když jsou hranicí PlechCupová pravidla.

Avšak netřeba zoufat. I já pomalu dospívám. V létě bych si rád pořídil konečně něco zadohnaného, a los zatím padl na Toyotu MR2. Tak o ní snad už příště.

 

 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

sumy
09. května 2018, 10:38
1

Nádhera. A uplně mě dorazila SPZ. Na mém prvním autě (skoromitsubishi) jsem měl AEE 56-71. Taky jsem měl colta loni v merku, ale civic to vyhrál.

reagovat
Goldies
09. května 2018, 10:46
0

Za MR2 palec nahoru :-)

Já si teď z nutnosti pořídil 106ku z podobneho roku vyroby :-D u mě je to aktuálně dáno tím, že do čeho sednu to se vysere... Za posledni 1,5 roku mam na svědomi 3 auta (dobře TTčku jen odešlo turbo a to se mohlo stát komukoliv, ale proč proboha mě :-D - zase)

Ale zpět k 106ce je to nějaká 1,1 s celkem svižným motůrkem (akorat je asi KO těsnění pod hlavou) a cena byla 10.000,- Jako fakt sem si nikdy nic takhle levnyho nekoupil. V plánu ke se na tom co nejvíc naučit a vyzkoušet :-)
-
Komentář upraven 9. 5. 2018, 10:46:34

reagovat
Goldies
09. května 2018, 10:46
0

Fotečka

PachezZ
09. května 2018, 15:18
1

tak ja dal kdysi za Xedos 6 asi 8 tisíc, po roce ho za 6 prodal :D
a za poslední mý Probe sem dal právě těch 6 tisíc :D

Vencos
09. května 2018, 11:40
0

Ha, zrovna resim podobnej shit... A Colt je jeden z horkejch favoritu... Jestli teda nesezenu Cuore....

reagovat
Trinom
18. května 2018, 10:12
0

Proč tak toužíš po Cuore a ne po lepších modelech od Daihatsu?

Vencos
02. června 2018, 07:23
0

A jaky lepsi modely? Prvni Sirion je moc starej a nelibi se mi. Po FL je jeste osklivejsi. YRV aby nebylo cerveny nesezenes, Boon je drahej, Materia draha, Move je uz prilis bizardni... Grand Move je starý... A asi by mi prislo zajimavy mit Kei car...

Kuře
09. května 2018, 12:14
0

Jé, tak s Colťákem jsi mi udělal ohromnou radost, to je strašně super prdítko:)
Užívej si ho, ja tiše závidim:)

reagovat
BigBen
09. května 2018, 15:34
0

Auto není investice nikdy :-) Kromě několika případů unikátních aut, jejichž cena v čase poroste, pak se dá hovořit o investici. Obávám se že Colt nebude ten správný případ.

reagovat
Jimi
09. května 2018, 18:57
0

Investice určitě budou, je to dobrý kauf. Zisk to samozřejmě nevygeneruje, ale za těch pár peněz kupa nostalgie z raného kapitalismu...

reagovat
Woyta
09. května 2018, 22:21
0

Kokam klony Modreho skrcka se mnozi :)
Skrcek se koupil za 10k. 1999 Najeto 200k +/-100k. Neco se opravilo a misto noveho tesneni pod hlavu dostal motor z lanceru a nove tesneni pod hlavu. 3 roky se drtil u omezovace a Skrcka to bavilo. Holka s Feldou se mu pokusila ublizit ale to vyresilo zrcako ze zasob dilu na Lancer. + pojistovna zaplatila skoro cele auto. No nakonec sel z domu za 9k a dosud jezdi. Spolehlivost prima takze minimalni naklady za dobu vlastnicvi. Zato u Bawa vecne nadavam ale RWD je RWD. :)

reagovat
zimbic
10. května 2018, 10:40
2

Colt je super, jel jsem s Protonem a to auto mě moc bavilo. A auto za 15 000? Člověk se o to nemusí bát, může ho používat na plno. Určitě si s ním užiješ plno srandy, tak ať pilně slouží :)

reagovat
Vojtáno
10. května 2018, 16:49
3

Docela jsi mě zaujal a přiznám se, že jsem včera po zbytek pracovní doby nedělal nic jiného než brouzdal po inzerátech aut v benzínu do 15k. A docela skvosty jsem našel! Jen nevím, jestli bych s mým záměrem byl úplně pochopen doma..:D

reagovat
RBMK
10. května 2018, 19:15
0

Strýc měl Colta GTi 1.6, ještě toho s hezkýma úzkýma světlama. Prvního obrátil na střechu a druhého rozplácnul na předek. Lítalo to jak nadržená myš, na jedničku to letělo snad kilo, a vyždímal z toho hodně přes 200km/h. Jen na pumpu se jezdilo nejen pro benzín, ale i pro přední gumy.

reagovat
Radek Chlud
11. května 2018, 10:24
0

Takový Colt už tady taky byl :D věrně čekám na jedno GTi, které je ve Zlíně a jezdí s ním důchodce na ryby. https://www.autickar.cz/clanek/zivot-s-coltem-strelba-slepyma/

po
powpow
13. května 2018, 15:12
0

Stary Mistubishi maj neco do sebe. Sam jsem mel novejsiho brachu - CJ0 take s 4g92. Ted, protoze potrebuju trochu mista, jsem minule leto sehnal Space Runner - 1996, 65000 km najeto s 4g93. Je to ta jednovackova 16v.
O jakou se jedna hlavu zminovanou ve clanku? DOHC? Nebo rovnou DOHC Mivec?

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem