načítám data...

Renault Mégane Grandtour E-Tech: Nezapomeňte nabít!

Povedený kombík od Renaultu dostal moderní verzi s možností čistě bateriového pohonu. Základem se tu ale paradoxně stal starý známý motor, který si cení hlavně konzervativci.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Renault Mégane Grandtour E-Tech: Nezapomeňte nabít!

Jsou to skoro přesně dva roky, co jsem testoval kombíkový Megane naposledy. Shodou okolností to byla taky “sportovní” výbava, konkrétně stupeň GT-Line, akorát se spalovací jedna-trojkou. Bylo to hodně milé překvapení – modré kombi s pár hravými doplňky jsem si dost oblíbil, vlastně jedinou výraznější výtku jsem měl k velmi letargickému projevu plynového pedálu. Byl pocitově hrozně gumový a navíc do toho házela vidle ještě celkem masivní turbodíra. Dalo se to vyřešit režimem Sport, ale pak ta nebohá modrá věc žrala deset na sto. Což je na jednatrojku docela dost. 

Plug-in hybridní řešení by ale tenhle problém mohlo elegantně vyřešit a pokud se cena udrží v rozumných hodnotách, máme tu celkem rozumně velké pěkné rodinné auto. Co by se tak mohlo pokazit?

Začněme nejprve uvnitř. Dva roky vývoje přinesly do interiéru Meganu několik novinek, nejvýraznější je asi plně digitální desetipalcový přístrojový štít. Ten ale, pro mě dost nepochopitelně, nabízí jen jeden design budíků a celkově dokáže zobrazit překvapivě málo informací. Tam, kde se starší systém s menším displejem soustředěným do kulatého budíku snažil a dělal dojem pěti různými možnostmi zobrazení dle preferencí řidiče je dnes jedna k uzoufání nudná grafika zobrazující dvojici analogových budíků. Ano, do prostoru mezi nimi si sice můžete zobrazit navigační pokyny, nebo ukazatel spotřeby, ale stejně mi to přijde trochu málo. Tolik promarněného potenciálu. 

A bohužel to samé platí i o jízdních režimech. Na Renaultech jsem vždy ocenil, že pod tlačítkem s “kytičkou” se skrývalo dost široce editovatelných režimů jízdy, které bylo možné si přizpůsobit k obrazu svému. Megane E-Tech nabízí jen tři, což by nevadilo, kdyby ale jeden z nich nebyl čistě EV mód, ve kterém si kromě barvy ambientního osvětlení nemůžete nastavit zhola nic, a další pak mód Sport, který trpí stejným neduhem. Chtěli byste ve sportu vzteklý motor, ale měkké řízení? Smůla…

Ani u třetího z řežimů není situace o moc lepší. Mód MySense sice kromě nastavení osvětlení přidává ještě možnost editovat účinek elektrického posilovače, ale odezva motoru, převodovky, nebo třeba klimatizace a výhřevu sedaček vám v rámci nastavení režimů zůstane zapovězena. Proč? To netuším, ale  před dvěma lety to nebyl problém… A bohužel ani ty skvělé sedačky z GT-Linu se v RS tak úplně nezachovaly. Na první pohled vypadají stejně, ale jsou tvrdší a místo jemné alcantry jsou potažené hrubou škrábavou látkou. 

To jsou ale nakonec všechno jen podružné detaily, důležité je, jak vůz jezdí. A tady je to naštěstí o dost veselejší. Spalovací oddíl tu tvoří šestnáctistovka označená SCe s nepřímým vstřikem paliva. Ano, vychází z té nepřímovstřikové šestnáctistovky, kterou si bylo možné donedávna objednat v některých Daciích a která platila za určitý etalon starých pořádků. Tady ale běží v Atkinsonově cyklu a je osazena filtrem pevných částic, čili konzervativcům nakonec mnoho radosti neudělá. Se starými pořádky ale naprosto koresponduje její poměrně skromný výkon 68 kW. 

Tím to ale samozřejmě nekončí, dále tu máme elektromotor a navíc ještě startérgenerátor (dohromady mají špičkový výkon 53 kW), takže celkem tři “rozhýbávače”. Celkových 118 kW vypadá slibně a skutečně, pokud je 9,8 kWh baterie nabitá, funguje celé ústrojí skvěle. Vůz je mrštný, odezva na plyn příkladná, spalovák se spouští spíše sporadicky, spotřeba se drží u nějakých dvou litrů na sto, celé je to pěkně tiché, zkrátka radost nad radost. 

Dříve nebo později ale nastane moment, kdy se baterie vybije a pak už to je trochu méně veselé. Dlouho jsem koumal, co je “špatně”, proč mi projev vybitého Renaultu přijde tak divný, až jsem našel viníka. Je jím dvouspojková převodovka s označením Multi-mode. Ta je šestistupňová, ale dvě rychlosti jsou určeny pouze elektrickému pohonu. Spalovák se tak musí spokojit se čtyřmi kvalty, které jsou logicky velmi dlouhé. Motor se díky tomu dost vytáčí a s tím přichází jednak velmi nepříjemný rámus a jednak vysoká spotřeba (klidně kolem dvanácti litrů).

Pak ale stačí na pár hodin zapíchnout nabíjecí kabel do dvířek zrcadlově umístěných od víčka nádrže a na palubu Renaultu se vrátí zenový klid a pokoj. Vše začne fungovat jak má, z vozu se stane tichý a levného provozu schopný společník, se kterým lze tiše proplouvat městským provozem, užívat si pružného zrychlení a pocitu, že vaše emise lokální emise mají toliko zanedbatelnou hodnotu.

Verdikt

Renault Megane s plug-in hybridním pohonným ústrojím není tak úplně univerzální řešení pro všechny. Pro správnou funkci vozu je nesmírně důležité udržovat nabitou baterii, pak se automobil odvděčí nízkou spotřebou, výbornou dynamikou a tichým a kultivovaným projevem. Jakmile ale baterii vybijete, zůstane vám jen nepříliš výkonný spalovák, který se kvůli nízkému počtu kvaltu musí vytáčet a dává tak o sobě vědět ostrým rykem a vysokou spotřebou. Jde o ideální vůz pro ty, kteří mají možnost nabíjet automobil například v práci, ideálně zadarmo. Průměrné rodince ze sídliště bych ale raději doporučil pořízení levnější a ve finále uživatelsky přívětivější verze se spalovacím motorem.

Technické údaje

Motor: zážehový čtyřválec 1598 ccm + elektromotor + startérgenerátor
Výkon: 68 kW spalovací + 53 kW elektrický
Točivý moment: 249 N.m 
Převodovka: šestistupňová automatická
Maximální rychlost: 183 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 9,8 s 
Průměrná spotřeba (udávaná): 1,3 l/100 km 
Průměrná spotřeba (v testu s nabitou baterií): 2,1 l/100 km
Průměrná spotřeba (v testu s vybitou baterií): 10,9l/100 km
Základní cena testované verze: 795 000,- Kč 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

lu
lumix
04. března 2021, 11:40
0

V testu jsem se nedočetl, ale tohle neumí rekuperaci? Kolik km se dá reálně ujet s nabitou baterii normální jízdou? Řekneme typicky cesta do práce 25km do většího města Brno, Ostrava. Jak dlouho trvá dobít baterii, třeba doma v garáži? Ta reálná spotřeba s nabitou baterii 2,1l vypadá pěkne ????.

reagovat
Jakub Pospíšil
04. března 2021, 11:50
0

Rekuperovat to umí, má to "B" mód převodovky, ale žádnej zázrak to teda není. Nabitý normální jízdou to vydrží tak kolem 150-200 km, čistě elektrický dojezd je asi 50 km. Dobíjení z normální zásuvky doma je za 4 a půl hodiny.

lu
lumix
04. března 2021, 12:06
0

To není špatné, s tím se dá jet i na výlet. Na takovou cestu na dovolenou k moři (1000-1500) už to asi vhodne nebude, co? Bohužel ta cena to stále ještě zabijí, tak do 550kk už by o tom uvažovalo více lidi.

Jakub Pospíšil
04. března 2021, 12:07
0

Vůbec to není špatné, základní premisa je velmi dobrá, ale bohužel to není úplně dotažené. Nechme tomu čas do dalšího faceliftu, ono se to vytříbí.

Sa
Sato
04. března 2021, 12:51
0

Práve, že na tú dovolenku do je schopné zájsť, asi trochu opruz ale imho neporovnatelne menší ako s čisto elektro autom. Raz za rok to ne-petrohead nejako vydrží. Nádrž je 39l, to tiež nie je až také strašné na 1,6ku. Za špecifických podmienok by to dávalo zmysel, nebyť tej cenovky samozrejme.

kuc_t
04. března 2021, 11:53
2

a přitom řešení těch neduhů je jednoduché - vzít si Tce 140 s EDC. Měl jsem možnost se svézt a vlastně mě to auto docela potěšilo.

reagovat
beastar
04. března 2021, 13:12
1

Presne tak. Já měl půjčenou tu GT verzi jako náhradní vůz a úplně v klidu.

Vapno92
04. března 2021, 12:27
10

Ja by som všetkých tých zastáncov "poctivej starej atmosféry" posadil na 2 týždne do nejakého auta segmentu C s nejakou 1.4 - 1.6 s "teoretickým" výkonom 100 koní a ideálne ich nechal jazdiť po diaľnici, kde už pri 130ky agonicky bezmocne jačia a žerú 10l/100km.
1.6SCe je krásny príklad toho, kam sme sa za tie roky predsa len posunuli a kam by sme sa asi nemali vracať :D

reagovat
S.
S.h.I.t.
05. března 2021, 08:42
1

Jezdim po dalnici 2x tydne 70km/cesta s berlingem v 1.6 atmo benzinu. Nastesti, mam v tom LPG, takze to, ze to zere 12/100 me tolik nebere a neni mi uplne lito to proste drzet pod krkem. Ale jinak naprosty souhlas. Pred casem jsem mel pujcenou Astru s 1.4T a obstojne drzela 160 bez problemu, spickove jela i 180 a pri 130 to byla pohoda s rezervou. Testovano na trase Hamburk-Drazdany a zpet.

beastar
05. března 2021, 12:11
4

Neříkejte vždyť ty starý motory jsou pecka ne? Píšou to tady zasloužilý řidiči a petrolheadi. Já si přesně tyhle auta pamatuju taky. 1.4, 1.6, 18 čtyři válce. Bylo to v Golfu, Almeře, oktavce, Astře, a4, ale i větších autech. A jelo to na tu dobu. S dnešní produkcí to dynamicky nejde srovnávat. A mě teda osobně třeba 1.4t v Astře nebo ta Renault a 1.8t nijak drasticky složitá ani poruchová nepřijde. Je to tišší, rychlejší a ve 180 to bere do 7 litrů. V tomhle prostě doba dost pokročila. Uživatelsky jsou ty motory lepší. A jako stará v8 super ale žere to furt a dynamika při krvavé jízdě je dobrá. Tj vše :)) A to býval špičkový motor. Já nedávno řídil toho atmo Escorta v cabriu a ano zážitek. Zvuk hezký, vše se ovládalo pěkně. Plyn gumový a tak. Dnešní Focus je s litrem má nižší povko... Víc šťávy. Nesrovnatelně.

lu
lumix
05. března 2021, 13:19
2

Nebál bych se říci, ze bych raději jezdi s Golfem 1,0 tsi než 1,6 mpi 55kw. To by i ten 1,0tce téhle verzi Méganu slušela více.

Mi
Michal Lenc
04. března 2021, 12:33
0

Škoda, že V Renaultu neudělali i stejný krok jako v Hyundaii a neuvedli i plně elektrickou variantu. Jako s IONIQem. Renault by pak měl i jeden světový unikát. První elektrický kombík.

reagovat
Ča
Ča Snač Aj
04. března 2021, 14:23
0

A nemá tenhle primát už Porsche s kombi verzí Taycanu?

Mi
Michal Lenc
04. března 2021, 19:11
0

Vida, že to jde. Sice je to v kategorii aut, kterou nezvažuji jako budoucí ojetinu. Ale Němci zase budou první.

beastar
04. března 2021, 13:10
3

Hmm ti to teda pěkně dojebali tuhle verzi. Ach jo ten model má tak parádní potenciál narozdil od Talismanu. A vždycky to srazí nějaký drobnosti, co ale obyčejného uživatele odradí. Tohle neumím pochopit u tří výrobců Maserati, Renault, Alfa... Proč je nemožný při vývoji myslet trochu mainstream a stylem že si třeba naše auto chce někdo nechat i dyl než dva roky..

reagovat
kotzitzaq
04. března 2021, 14:21
1

Z mé zkušenosti je nutné každý plug-in držet nabitý. Ono by to při jízdě na benzín nebralo nějak zásadně víc, než čistě benzínová verze, ale s vybitou baterkou se snaží obvykle alespoň mírně rekuperovat i v okamžiku, kdy to zrovna vhodné není (tedy alespoň řešení od VW - klidně i na dálnici jízdou do kopce, nebo v případě mírného klesání, které by bylo možné jet bez plynu je nutné lehce přidávat) a potom spotřeba letí nahoru. A ne, není to v režimu B / plné rekuperace.

reagovat
MB
MBMB
04. března 2021, 14:55
0

V zásadě je to tak. PHEVy jsou obvykle nastavené tak, že se baterie nikdy úplně nevybije, aby tam byla nějaká rezerva. Vždycky by to mělo umět alespoň krátkodobě dodat ten maximální udávaný výkon. Nicméně potíž je, že když ta baterie klesne na tu minimální hodnotu, tak se jí auto snaží udržet ať už rekuperací, tak přímo pohonem od motoru při každé možné příležitosti. A pak člověk může sledovat to trochu divné chování.

kotzitzaq
04. března 2021, 15:05
0

Jasný, u Superbu je např. 13 kWh baterie a využitelných je jen nějakých 10,4 kWh, aby se neničila a byla tam i ta zmiňovaná rezerva. Ale i v případě, že nejdeme do té rezervy (zbývá např. 3-5% z té použitelné kapacity), tak se auto chová tak, jak jsem popisoval. Rekuperuje i v momentech, kdy to úplně vhodné není. Nicméně je to technika s omezeným rozsahem vstupních informací a do hlavy řidiče nevidí vůbec, takže je vcelku pochopitelné, že to nebude dokonalé.

Romus
04. března 2021, 19:37
1

Mě na PHEVu vadí že to není trošku chytřejší. kdyby se dalo např. aspoň nastavit v GPS - tady bydlím, v okolí 1km chci jet vždy na el. Nic nenasere tak, jako když člověk jede celý den na el a pak mu 50m před barákem naskočí diesel... nebo při startu auta jedním klikem volit jestli bude mít trasa 5-50-100km a auto aby se podle toho chovalo. PHEV beru jako záležitost komfortu, ne ekologie...

MB
MBMB
05. března 2021, 01:22
0

Nevím, jestli by BFU něco takového nastavoval. Podle mě tu podobnou roli mají plnit ty režimy. Když člověk ví, že pojede dál, tak by ideálně měl jet na nějaký ten běžný hybridní režim, kdy více běží spalovací motor a baterka ubývá pomaleji. Když jen kousek, tak na čistě elektrický režim. A tak to asi stačí.
Jinak jsem ještě narazil na informaci, že tento Renault by měl umět řídit ten hybridní pohon i podle navigace. To znamená, že když má člověk nastavený cíl v navigaci, tak by to právě nemuselo dělat ty věci typu rekuperace na dálnici, o čemž byla řeč výše. Ale to by bylo potřeba zkusit.

Romus
05. března 2021, 19:23
0

No mě připadne jednoduší volit mezi plánovanou délkou trasy, než nějakými cool pojmenovanými režimy. ale já víceméně náhodou drandím se "starou" V60 D6, takže ty novější možná budou chytřejší.

Luki.xy
05. března 2021, 07:14
2

Když Renault ohlásil nové Plug-in hybridy, tak jsem se těšil. Budou určitě cenově dostupné, sice jednodužší, ale funkční. Jako moc dobrý nápad mi pak přišlo to, že dají elektromotoru 2 stupně na převodovce a mohl by tak při vyšších rychlostech spotřebovávat méně elektřiny.

Bohužel konečné provedení tak dobré není. Ta cena je dejme tomu na poměry PHEV ještě slušná (i když jsem čekal ještě o něco málo méně). Ale jízdní projev je zoufalý. Po vybití (poměrně malé, nemá ani 10 kWh) baterie musí na 1750 kg těžké auto stačit atmosférická 1.6 s 68 kW a 144 Nm? To jsou přeci parametry spíše pro Clio. A ještě to podkopou pouze čtyř stupňovou převodovkou pro spalovák. Sice počítám, že elektromotor i při prázdné baterii pomůže alespoň při rozjezdu, ale stejně. A přitom je to tak jednoduché – dát do auta třeba tu 1.3 TCe, jak už to psal Kuc_t nade mnou. To by ale asi zas zvedlo cenu vozu. Cena (nejsem si jistý jestli nízká) si zkrátka vyžádala až moc kompromisů.

Jsem zvědavý, jaký podíl prodejů PHEV bude mít.

reagovat
Vapno92
05. března 2021, 11:58
1

Pravdu povediac, aj to 1.0TCe by v tomto prípade fungovalo lepšie, než zdochnutá 30 ročná 1.6ka



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chrysler Vision EAGLE ESI 3.3 6V 1995
Chrysler Vision EAGLE ESI 3.3 6V

1995 rok výroby
121 koní výkon
3 299 ccm objem

Chevrolet Camaro Chevrolet CAMARO 3.6 V6 241kw  2013
Chevrolet Camaro Chevrolet CAMARO 3.6 V6 241kw

2013 rok výroby
328 koní výkon
3 600 ccm objem

Mercedes-Benz Třídy C c280 1995
Mercedes-Benz Třídy C c280

1995 rok výroby
193 koní výkon
2 799 ccm objem

Chevrolet Camaro SS Convertible 2011
Chevrolet Camaro SS Convertible

2011 rok výroby
432 koní výkon
6 162 ccm objem

GMC Savana 1500 5.3 Vortec AWD 2003
GMC Savana 1500 5.3 Vortec AWD

2003 rok výroby
310 koní výkon
5 ccm objem