načítám data...

Mazda6 Skyactiv-D150: Zraje jak víno

Mazda6 je tu s námi již 7 let. Před nedávnem prošla dílčí modernizací, která slibovala nápravu všech slabších míst. Povedlo se?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Pokud nás čtete pravidelně, asi už jste si mohli všimnout, že máme docela v oblibě produkty japonské Mazdy. Po nemastné a neslané druhé polovině devadesátých let, kdy v její nabídce hrály prim modely 626 (GF), 323 (BJ), Premacy, či MPV, v novém miléniu hirošimská automobilka našla svou tvář. První šestka, trojka, sportovní kupé RX-8, to všechno byla auta, která byla radost řídit. A tahle radost z pohybu přetrvala naštěstí až do dnešních dní. Mazdu máme rádi i z toho důvodu, že kráčí svojí vlastní cestou a nedbá trendů moderní doby, jako je třeba downsizing. A to je hrozně milý přístup. 

Vlajkovou loď Mazdy, model 6, jsme měli v testu již několikrát. A vždy se nám zamlouvala. Zajímavý vzhled, který nezestárnul ani po 7 letech na trhu. Charakterní atmosférické motory a velmi dobrý podvozek, to všechno jsou vlastnosti, které dokáže ocenit snad každý automobilový nadšenec. Skoro by se chtělo ptát, k čemu další test, když už o ní bylo řečeno snad vše. Šestka na podzim prodělala již druhý facelift, zbrusu novou generaci tak můžeme očekávat nejdříve za dva roky. S vrcholným zážehovým motorem a nejvyšší výbavou se svezl před pár týdny Adam a byl nadšený. Já jsem si k testu přebral základní diesel v nejnižší výbavě Challenge a docela mě zajímalo, co všechno se za tu dobu, kdy jsem jezdil šestkou naposledy, změnilo. Proto nečekejte dnes klasický velký test. Tentokrát se zaměřím na detaily. 

Popisovat nějak zvlášť design asi nemá cenu, protože tam se mnoho změn neudálo. Vepředu se maličko upravil nárazník a posunula se chromovaná linka okolo nasávacího otvoru chladiče. Typická červená metalíza dostala o chlup jiný odstín a je blyštivější než kdy dříve. A to je asi všechno, co se změnilo. Ani mé trénované oko nedokáže rozklíčovat více odlišností. Musíme se přesunout do interiéru, protože právě tam facelift úřadoval nejvíce. 

Jestli se u Mazdy dříve něco opravdu kritizovalo, byl to právě interiér. A právem. Když v roce 2012 šestka přišla, interiér byl oním slabým místem. Nepříliš vzhledné plasty začaly vyluzovat nepěkné zvuky dřív, než by bylo majitelům po chuti. Infotainment byl takovou parodií na moderní a uživatelsky přívětivý systém. Část těchto problémů se vyřešila při první modernizaci v roce 2016, ale pořád tam zůstaly drobnosti, které otravovaly život, jako třeba nevalné odhlučnění od kol. Jak je na tom nejnovější vydání šestky? Inu, velmi dobře. Interiér je na první pohled o hodně lepší. Jednoduchý design a velmi kvalitní zpracování, to je hlavní charakteristika modernizovaného vnitřku. Zmizel pocit “papírových dveří”, všechno je o chlup bytelnější a festovnější. Potěší i detaily jako měkčený středový tunel, takže vás netlačí tvrdé plasty do kolene ani na opravdu dlouhé cestě. A co ten kritizovaný akustický komfort? Tady zaslouží Mazda velkou pochvalu. V této oblasti totiž japonští inženýři opravdu zapracovali. Už vás nebude bolet hlava na dlažebních kostkách či při rychlejší jízdě po D1. Šestka se tak rázem zařadila mezi špičku své třídy, co do odhlučnění. Nejslabším místem interiéru tak zůstává především infotainment. Ten se totiž prakticky nezměnil od roku 2013, kdy se prvně objevil v menší trojce. Ne, že by nefungoval, nebo se špatně ovládal. Naopak logika ovládání, pomocí otočného kolečka, je skvělá a intuitivní. Jen to uživatelské prostředí již notně přesluhuje. Není příliš rychlé a grafické osvěžení by rozhodně neškodilo. Ale to je taková malá piha na kráse jinak velmi povedeného vnitřku. 

Téměř v každém článku, který pojednává o nových Mazdách, se dočteme, že pokud se rozhodnete koupit Mazdu, tak jedině s benzínem. Ano, dává to smysl, protože zážehové jednotky z rodiny Skyactiv fungují báječně. Mají příjemný projev, jsou spolehlivé (na jednom dvoulitrovém Skyactivu jsem osobně natočil přes 160 tisíc kilometrů a motor je pořád v dobré kondici) a pokud jste nezapomněli, jak se pracuje s atmosférou, umí být i dostatečně svižné. Ale především jsou až pozoruhodně úsporné. Benzín prostě má co nabídnout. A o problémech prvních dieselových Skyactivů jste jistě již také něco slyšeli. To všechno hraje proti naftě. Jenže Mazda se dieselu zatím nevzdává, neustále jej vylepšuje a já tu před sebou mám tu nejnovější verzi. Takže, jaká je? Může vůbec něčím zabodovat proti skvělým benzínům? Kupodivu ano. 

Přestože to vypadá, minimálně podle základních parametrů, že se diesely od uvedení na trh nezměnily, opak je pravdou. O něco málo se zvýšil kompresní poměr (ze 14 na 14,4:1), dostalo se na AdBlue, změnila se specifikace olejů a upravila se regenerace filtru pevných částic. Říkáte si, že změny jsou příliš marginální na to, aby se mohly nějak výrazněji projevit? Opak je však pravdou. Pamatuji si, že v původní verzi vznětového Skyactivu jsem se nejčastěji pohyboval někde za sedmilitrovou hranicí spotřeby a níž to příliš nešlo. Realita nyní? I v náročném, čistě městském, provozu ukazoval palubní počítač spotřebu okolo 6 litrů. Když se člověk hodně uskromní, tak se okreskách zvládne pohybovat i pod pět a přes 7,5 l jsem tam za testovací týden neviděl ani jednou. To není vůbec špatné. Zajímavý je i projev tohoto naftového agregátu. Překvapivě radostně se vytáčí, omezovač přichází ke slovu v 5 500 otáčkách a dech mu nedochází ani nahoře, je pozoruhodně kultivovaný a dostatečně silný. Papírových 150 koní tam v reálu skutečně najdete. Musím přiznat, že jsem měl trochu obavy před začátkem testu, jak se dokážu s dieselem sžít, ale nakonec to bylo velmi příjemné soužití.

Verdikt 

Mazda je svá. Jde hlavou proti zdi, nebojí se vymýšlet vlastní cesty, a to je sympatické. Nejnovější vydání šestky je opravdu povedené auto, které se zbavilo většiny svých problémů z minulosti. Potěší i opravdu bohatá výbava. My jsme testovali úplně základní verzi, a přesto v ní nechyběly věci jako Head Up displej, navigace, udržování v pruzích či adaptivní tempomat. Opravdu nevím, co víc bych v autě potřeboval. Pokud vám nevadí, že vzhled vozu je již 7 let víceméně stejný, tak s Mazdou6 neuděláte chybu. Ne, není to vyloženě zábavný kombík či sedan, nebo snad dokonce auto pro radost, jak se občas někde dočtete. Je třeba uvědomit si, že stále bavíme o relativně rozměrném autě s pohonem předních kol, jehož primárním úkolem je převážet osoby a věci z bodu A do bodu B. Ale každá chvíle strávená za volantem bude svým způsobem zajímavá a uspokojivá, protože šestka děla všechny věci na silnici tak nějak správně, jak to my nadšenci máme rádi. Je to správný parťák, na kterého je spoleh. A to je zatraceně důležitá vlastnost. 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ma
martinw
18. února 2019, 19:30
0

V naftě ani náhodou. Mám ji zařazenou jako zábavný benzíňák. A když googluju nafta v oleji tak mazda 6 je v diskuzích hodně propíraný auto... co je na tom pravdy netuším.

reagovat
ransom
18. února 2019, 20:27
0

Naftu v oleji znám důvěrně ze Sprintera. Je to údajně normální jev u některých moderních dieslů, pokud se s nimi jezdí velmi krátké cesty a motor se zhasíná studený. Za rok nám takhle vylili o čtyři litry oleje víc než kolik tam dali při výměně nového. Prej to není závada, ale vlastnost motoru, který na tenhle režim není dělaný (cukáme s tím třeba po kilometru nebo dvou).

Ju
Junior
18. února 2019, 20:31
0

no hlavně se s tím autorizovaná síť moc neuměla popasovat

skodafil
19. února 2019, 08:26
0

U Mazdy slo o odirani vackovych hrideli, nasledne ocelove spony v oleji s nevratnou devastaci vseho, kam se dostaly. Jestli je to vyresene nevim a pochybuji. Mazda mlci jako hrob.

sh
shr3k
19. února 2019, 10:03
0

V této generaci motoru s kompresí 14,4 už choulostivé kurvítko není.

krab
20. února 2019, 12:57
0

Dokonce jsem viděl na vlastní oči problém "benzín v oleji" u motoru Subaru 1.6 ( FB16DIT) u Levorgu. Opravdu byl po otevření víčka na doplnění oleje cítit benzín. Prý za to můžou krátký jízdy se studeným motorem. Ale je to přímovstřik, kudy se může benzín do oleje dostat netuším.. U toho konkrétního případu dealer vyměnil olej a snad už se to dál neobjevovalo. Každopádně mě to docela dost překvapilo. Levorg považuju za skvělý auto, nicméně vidina toho, že jezdí vesele s lehkoběžným olejem zředěným navíc trochou benzínu, nechci si domýšlet tu celkovou výdrž motoru..

ransom
22. února 2019, 11:45
0

U toho Mergla podal specialista následující vysvětlení: Při zhasnutí je spalovací prostor "vypláchnutý" kapkou paliva. To se v horkém prostoru odpaří, ale ve studeném zkondenzuje. Ta kapka potom steče na píst a kolem kroužků prosákne pod něj a skápne do oleje. V tom našem režimu (Nastartovat studený - Popojet za roh - Nechat vystydnout - Znovu nastartovat...) se tak nasbíralo za jeden cyklus výměny oleje i několik litrů. Mergl naštěstí indikuje překročení hladiny.

jendaaa
18. února 2019, 20:40
1

Mě zajímá jen jedna věc - dofoukal někdo tomu chudáku modrému žigulíkovi zadní kolo? :)

reagovat
beastar
18. února 2019, 21:09
1

To je po dlouhy době fakt nepovedená fotka s tim žígem:)) A jako záměr to nevypadá.

Ha
Habakukk
19. února 2019, 10:24
0

Proč by měl dofoukávat? Lada je nachystána na terénní jízdu, proto má zadek podhuštěný pro lepší trakci.

ToMyx
19. února 2019, 13:28
0

Krásná modrá patnáctka:-)

Jan Machač
19. února 2019, 19:09
0

Samozřejmě, že to byl záměr! Žigulik smutně stojí někde u Novodvorské... ;-)
-
Komentář upraven 19. 2. 2019, 19:10:41

beastar
18. února 2019, 21:15
1

Tu výbavu chválím. Jakože nabombenej základ. Design mi nic neříká. Ani naživo ani na fotce. Jako firemní změna to může bejt supr. Já bych do ní klidně šel, kdyby ovšem kolem toho nepanoval takovej hype a pohádky.

Nemám rád auta který tlačí žurnálové. Nebo silly komunita. Nejsem ovečka aby mi musel někdo napovědět co je fajn. Proto mám na švarcelistu i béerzet a em yks pět.

Ale k věci. Verdikt vidim jako správný. A vidim že Pan novinář Dan má podobný vidění auto popelnic jako já. Což je fajn zjištění vzhledem k tomu, že zbytek redakce jsou srdíčkový hipíci v miatách:))

reagovat
riderhenry
19. února 2019, 00:07
1

Ona jsou to hlavně úplně jiná auta podle specifikace. Nejsilnější benzín (taky automat) je fakt strašně povedený, co se podvozku týče. Až to ve mě podvozkově vyvolávalo lehký nedostatek výkonu (taková dobrá paralela k MX-5)... No a pak člověk vyzkouší naftu a zjistí, že to dělá všechno až podprůměrně a vlastně by za to určitě nechtěl utratit peníze - auto po pár letech a 60 000 km nepříjemně hlučné od motoru, silné vibrace, start-stop zatím nejhorší, co jsem asi zažil (z hlediska jeho projevu k cestujícím), spousta detailů působí až nekvalitně (nejvíc mě zaujaly "pohyblivé" výplně dveří a totálně oloupaný klíček)... Taky tam cítím často až trochu nekritičnost. Dokonce mám podobný pocit i u trojky. Sice je to auto docela fajn, ale má tolik špatných detailů, že to prostě nelze doporučit bez rozmyslu každému, koho baví řídit.

PachezZ
18. února 2019, 21:23
0

To logo je nálepka přes radar nebo jak? Je to hnusný :D auto hezký ale to logo je hnusný...

reagovat
motion
19. února 2019, 14:01
0

Shodou okolností dneska celý den jezdím v Mazdě 6 2.0 165k, výbava Takumi. Testy jako zvětšená MX5 apod. jsou úsměvné, protože s MX5 to má společné asi jen logo, to když někdo napíše, že to jezdí podobně jako menší Mazda 3 už pochopit dokážu. Nicméně dneska ráno jsem seděl v nové Mazdě 3 a můžu jenom říct, že se těším na novou šestku, menší trojka na mě udělala dojem.

Současné šestce věk nikdo neodpáře, ale pořád jezdí velmi uspokojujícím způsobem, osobně bych si počkal na novou generaci...

reagovat
jendaaa
21. února 2019, 19:03
0

taky bych si někdy chtěl sednout do tý nový trojky :) závidim

motion
21. února 2019, 21:39
0

Stačí zajít k prodejcům Mazdy, už ji mají ve flotile testovaček.

ToMyx
19. února 2019, 16:09
0

Jéé, to je dobře, že si Dan dovolil o Mazdě v kombinaftě napsat, že se nejedná o zábavné auto. A proč by taky mělo. Ano, chová se při jízdě trochu jinak, vzdáleně bych jí možná přirovnal k Accordu (2007) v naftě. Díky za recenzi.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem