načítám data...

Maserati Levante: Útok na emoce

Všechna SUV nejsou špatná. Tady mám důkaz.

zobrazit celou galeriiFoto:   Foto: D&H foto

Nabídka k vyzkoušení čehokoli vyrobeného okolo italské Boloni se nikdy neodmítá. Ať už je to auto se vzpínajícím se koněm z Maranella, rozzuřeným býkem z St. Agaty nebo Neptunovým trojzubcem z Modeny. Je až s podivem, že tři takto významné automobilky vznikly jen 30 kilometrů od sebe. Mají mnoho společného a zároveň jsou tak odlišné…

Dnes to bude o té třetí značce. O Maserati. Italský výraz Levante symbolizuje vlhký jihovýchodní vítr ve Středomoří přinášející mlhu a srážky. Pokud vane proti proudu v úžině okolo Gibraltaru, může zvedat nebezpečné vlny. To tu ale nikoho nezajímá. My totiž známe Levante jako první SUV v historii značky Maserati. Mělo být tím modelem, který ji po letech strádání zas přivede k tučným ziskům. Teď už víme, že se tak nestalo, ale to vůbec neznamená, že je to špatné auto!

Foto: D&H foto

Maserati Levante bylo představeno na začátku roku 2016 na autosalonu v Ženevě. Že chce Maserati vstoupit na trh s velkým SUV, podobně jako to udělalo třeba Porsche s modelem Cayenne, bylo už roky známé. Dokonce byl v roce 2011 představen koncept Kubang. Vývoj finálního modelu se ale podařilo poměrně úspěšně tajit a auto tak bylo ve Švýcarsku opravdovým překvapením. Ihned po odhalení sklízí kladné reakce. Tak proč jich nevídáme na silnicích víc? Sám nevím a důvod jsem nikde nenašel.

Co ale známe je použitá technika, která vychází především z modelu Ghibli. Levante má vždy pohon všech kol, vzduchové odpružení podvozku a také osmistupňový automat ZF. Ze začátku výroby se spoléhá výhradně na přeplňované šestiválcové třílitrové motory. Jeden naftový, pro ty kteří si chtějí koupit rozumné Maserati (není to oxymóron?) a dva benzínové. První s výkonem 350 koní, druhý jich má 430. V roce 2019 pak přichází opravdový vrchol nabídky – verze GTS a Trofeo, které pohání 3,8 litrový osmiválec s výkonem 530 a 580 koní.

Foto: D&H foto

A tím se konečně dostáváme od nutného úvodu ke konkrétnímu autu. Modrý krasavec na fotografiích v sobě skrývá základní benzínový šestiválec. 350 koní dokáže dostat Levante na stovku za rovných 6 vteřin. To je slušný čas, když si uvědomíte, že sedíte v něčem, co měří na délku přes pět metrů a váží 2,1 tuny. V čem je ale Levante speciální, je to divadlo okolo, které těch pár vteřin provází. Už při startu o vás ví široké okolí. Šestiválec doslova vyštěkne, aby se pak usadil na dunivém volnoběhu. Při plné akceleraci rozehraje symfonii, která zahrnuje snad úplně všechno. Na začátku hluboce zaduní, ve středních otáčkách mocně zařve a v těch nejvyšších se rozezpívá. Pak rána do výfuku, přeřazení a vše začíná nanovo. Na konci po sundání nohy z plynu následuje několikasekundové bublání a prskání do výfuku. Pocitově se díky tomu zvuku a hluku zdá zrychlení ještě rychlejší než na papíře. Ano, zatlačit do sedačky a zrychlit na stovku za podobný čas zvládnou i třeba němečtí konkurenti, ale tady ten proces přináší větší emoce, větší radost, větší vzrušení a větší nadšení. Vyloženě cítíte, jak je auto nadšené z toho, že si mohlo zasprintovat a chtělo by znovu a znovu. A to je tu ještě silnější šestiválec a další dvě verze s osmiválci …

Pokud ale chcete auto provozovat jako daily a mít dobré vztahy se svými sousedy i po ranním odjezdu, raději na středovém tunelu vypněte tlačítkem režim sport, který mimo jiné ovládá i klapky v koncovkách výfuků. Vlastně je tam i spousta jiných zajímavých tlačítek – třeba pro změnu výšky podvozku (6 možností), omezení stabilizačního systému, změnu tuhosti podvozku nebo režim off road, který snad žádný z majitelů nikdy nepoužil.

Foto: D&H foto

A když už jsme u interiéru – do něj se nastupuje krásnými bezrámovými dveřmi. Chtěl bych napsat, že je to ve třídě SUV unikátní řešení, které nikdo jiný nikdy nenabídnul, ale první Subaru Forester mi do toho trochu hází vidle. Uvnitř už na vás čekají lány jemné hnědé kůže, která je samozřejmě úplně všude. Na palubní desce, na výplních dveří i všude jinde, kam by snad vaše ruka mohla někdy dopadnout. Přístrojový štít ještě není plně digitální, ale má dva velké kulaté ciferníky v samostatných tubusech s mechanickými ručičkami. V dnešní době displejové je to příjemný pohled. Tachometr cejchovaný až do 310 km/h slibuje mnohé, maximální rychlost je ale „pouze“ 251 km/h. A možná právě ten jeden kilometr navíc přináší blahý pocit, že na dálnici „spráskáte“ všechna ta obyčejná auta klasicky omezená na 250 km/h. Hodiny na vrchu přístrojové desky, startovací tlačítko vlevo od volantu, nápis Levante pod centrálním displejem nebo spousta symbolů trojzubce jsou tím, co celou kabinu obzvláštňuje. Toto auto je navíc v edici Zegna Pelletessuta. Spolupráce s italským módním domem je nejviditelnější na rafinovaném čalounění pohodlných sedadel. Čistit bych to asi nechtěl, ale vypadá to nádherně. Zadní místa poskytují stejný komfort jako ta přední, ale to v této třídě není nic překvapivého.

Foto: D&H foto

Vzhled exteriéru je směsicí prvků moderních Maserati a příslušnost ke značce je jasně viditelná. Tohle SUV si zkrátka s jiným nespletete. Úzké zamračené přední světlomety už z dálky úspěšně vyklízejí levý pruh dálnice. Doplňuje je maska se svislým žebrováním a výrazným znakem trojzubce. Mlhová světla jsou poměrně vysoko a uvolnila tak místo pro mohutné vstupy vzduchu k chladičům. Agresivní výraz, který občas u jiných aut kritizuji, mi tady ale tak nějak k autu sedí. Z boku vynikne silueta lehce naznačující dnes tolik módní SUV kupé, dlouhý rozvor, další znak trojzubce tentokrát na C sloupcích, tři větrací otvory v předních blatnících a „svalnaté“ rozšíření těch zadních.  Skrz velká kola nazvaná Helios Staggered s pneu 265/40 R21 vpředu a 295/35 R21 vzadu, pak lehce prosvítají rudě zbarvené třmeny brzd. Vzadu už může být úplně cokoli, protože veškerou pozornost na sebe stejně strhne nápis Maserati v typickém fontu a hlavně 4 velké koncovky výfuků. Celé auto pak kryje nádherná perleťová modrá barva Blu Emozione. Miliony malých krystalků se pod správným úhlem krásně třpytí, škoda že se tento efekt tak špatně fotí. Design je zkrátka to, co Italové vždy uměli a tady to není jinak. Z každého úhlu je to hezké auto. Nemá žádné zbytečné kudrlinky, jen čisté jednoduché linie, které vytváří tak nadčasový vzhled. Vždyť už se vyrábí 6 let a stále je neokoukaný. K tomu ale asi dost pomáhá i to, jak málo jich u nás jezdí.

Foto: D&H foto

A jak jezdí? Jako pravé Maserati – výborně! Začátek cesty v komfortním módu je … zkrátka komfortní. Vzduchový podvozek dělá co má, velká kola neobtěžují, vyšší hmotnost a velmi tuhá karoserie pomáhají k celkovému klidu na palubě. Na dálnici prostě dokonalé. Ale čekal někdo něco jiného? Zábava přece začíná až sjezdem z té dálnice, ideálně na pěkně širokých silnicích vyšších tříd. To je to místo, kde se Levante cítí jako doma. Minimální náklony a široké pneumatiky mu dovolují projíždět dlouhé oblouky snad jakoukoli rychlostí a auto z toho má vyloženě radost. Jako by samo vybízelo, ať to příště zkusím ještě rychleji. A co zakroucená okreska? Jediný problém může být šířka, ale co ztratíte při brzdění do zatáčky, abyste se vešli do svého pruhu, to doženete na výjezdu díky pohonu všech kol s preferencí zadní nápravy. Určitě pomáhá i dokonalé rozložení hmotnosti 50:50. Ale jak je možné schovat tak velkou hmotnost, to mi někdo vysvětlete. Je až nepochopitelné, jak se přední náprava drží asfaltu. Dřív se mi snad odkrví polovina těla, než by Levante přestalo zatáčet. A znovu – když si pak představím, že jsou ještě 3 silnější verze …

Závěr

Když se od teď řekne Levante, vybaví se mi motor. A přitom to byl vlastně ten nejslabší (naftu nepočítám). Nechápu, jak něco tak dobrého může být pouze základem. Co se asi může dít v těch vyšších specifikacích? To ale neznamená, že by zbytek auta jakkoli zaostával. Každá jeho část je dotažená k dokonalosti. Podvozek je i na silnější verze skvěle připravený. To co zvládá, mi skoro nedává smysl. Interiér je luxusní, pohodlný, prostorný. Přesně takový, jaký by měl být. Ještě jsem úplně nepřišel na to, v čem je dobré mít SUV s dovednostmi sporťáku, ale musí to mít rozumné vysvětlení? Jako důvod přece mohou stačit emoce a ty tento Ital umí vyvolat jako málokteré SUV.

Foto: D&H foto

Technické údaje

Motor: zážehový biturbo šestiválec do V,  2 979 ccm
Výkon: 257 kW (350 koní) při 5 750 ot./min
Točivý moment: 500 Nm při 4 500 – 5 000 ot./min
Převodovka: osmistupňový automat ZF 
Pohon: AWD
Nádrž: 80 litrů
Zrychlení 0-100 km/h: 6 vteřin
Maximální rychlost: 251 km/h
Průměrná spotřeba (udávaná výrobcem): 10,7 [l/100 km]
Rozměry: 5003 mm délka, 1968 mm šířka, 1679 mm výška, 3004 rozvor

 

Fotky: D&H Foto

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

bitner
10. června 2022, 22:48
0

Když spechas na chalupu. Levante.

reagovat
Sa
Sato
11. června 2022, 18:16
0

Diky za test. Levante ma nijako nezaujima alebo predpokadam ze vsetko pozitivne sa +- da preniest na Gibli. Aktualne este nie som cielovka, ale viem si to o par rokov predstavit.

reagovat
Bavoraczech
13. června 2022, 12:20
3

Do Levante se pohodlně vejde krom kočáru i kulečníkový stůl. Možná uveze i klec s menším tygrem. To s Ghibli nezvládneš...



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Cadillac Coupe deVille  1979
Cadillac Coupe deVille

1979 rok výroby
182 koní výkon
6 966 ccm objem

Ford Explorer 4.0 4x4, benzín, 1. majitel 2009
Ford Explorer 4.0 4x4, benzín, 1. majitel

2009 rok výroby
208 koní výkon
4 000 ccm objem

Hyundai i30 N performance  2019
Hyundai i30 N performance

2019 rok výroby
275 koní výkon
1 998 ccm objem

Dodge Grand Caravan 1. majitel, Stow n Go, 63 000  2010
Dodge Grand Caravan 1. majitel, Stow n Go, 63 000

2010 rok výroby
170 koní výkon
3 300 ccm objem