Testování nových aut je úžasná práce. V nejrůznějších modelech jezdím svobodně celý týden, díky čemuž získávám výborný přehled o současné nabídce na trhu. Vždy na konci zkoušení ale přijde den zpětného předání vozu automobilce. Občas je dnem až veselým (to když mi nějaké auto vážně nesedne), někdy trochu smutným (když mi zase sedne), avšak většinou je dnem relativně normálním, prostě předám klíčky a mám hotovo.
Je tomu tak proto, že na prakticky každém zatím testovaném autě jsem si dokázal najít důvody, proč ho vlastně nepotřebuji. Do testů jsem vám je nepsal, protože v nich se snažím být objektivní, zatímco příčiny, kvůli kterým jeho absenci v mé garáži přežiju, jsou čistě osobního charakteru. To ale na věci nic nemění, doposud jsem byl vždy schopný si najít subjektivní záminku pro ochotu auto vrátit. Doposud.
Jenže teď jsem dostal na test Lexus ES300h. Už když mi ho Marek přivážel do Brna, věděl jsem, že mě čeká krásný týden se smutným koncem. Ptáte se proč? To je jednoduché, je to pětimetrový japonský cestovní sedan s podle mě nejlepším hybridem na trhu — všechno aspekty, které mám rád. Jenže ani mé prvotní vzrušení se nedokázalo vyrovnat tomu, jak hluboko se mi za asi 1200 ujetých kilometrů auto vrylo pod kůži. Je perfektní a chci ho. Teď vám řeknu čím to.
U současných aut, ať už prémiových nebo mainstreamových značek, často bojuji už se vzhledem. Různá SUV umí být i hezká (třeba nedávno testované GLC), ale často jsou v mých očích vizuálně těžkopádná. Ještě těžší to mám s uchopením crossoverů, zvlášť když kombinují hned několik nesourodých karoserií (Citroën C4X). V těchto dnech ale běžně bojuji i s auty normálních tříd, jelikož mi mnohdy přijdou zbytečně agresivní nebo nabubřelá (BMW i7).
V případě zkoušeného Lexusu jsem ale žádnou bitvu nevedl. Není u něj nutné se vzhledu přizpůsobovat a nacházet si na něm něco hezkého. Ano, design je záležitostí vkusu, myslím si však, že vůbec neudělám chybu, když prohlásím, že ES je prostě krásné. Má nádhernou siluetu, vyvážené proporce a detaily (světla, maska, zadní křídlo), které jsou tak akorát komplikované, aby celek oživovaly, ale ne přehnaně, aby rušily. Když se k tomu ještě přidá atraktivní a neobvyklá zelená barva, je to pastva pro oči.
Úplně stejně nadšený jsem z jeho interiéru. Je zpracováním i materiály dostatečně na výši, aby si mohl říkat prémiový a zároveň není nijak přeplácaný. Podívejte se třeba na jemné žíhání okolo čudlíků(!) klimatizace a rádia, vkusné hodiny vedle displeje multimediálního systému nebo hebkou texturu (umělé) kůže na palubní desce i sedadlech. Navíc pozor přátelé, vnitřek Lexusu ES nemá ambientní osvětlení, takže nevyvolává dojem kolotočů. Prostě nádhera!
K tomu je v něm tolik místa, že jsem si vůbec nevzpomněl na ještě o něco větší řadu LS. I když jsem sedačku spolujezdce posunul zcela vzad a opěradlo sklopil do polohy skoro ležmo, dozadu jsem si bez problému sedl. Kabina je i vzdušná, kterýžto dojem ještě podporují velká okna a světlé karamelové čalounění. V neposlední řadě je téměř dokonale tichá. Aerodynamika ani motor slyšet nejsou a kola hučí na většině povrchů jen vzdáleně. Úplně si dovedu představit v tomto autě jezdit denně klidně třeba do Prahy.
Dalším důvodem mé lásky k autu je jeho pohonný systém. Legendární toyotí hybrid je v ES k dostání ve třetí ze čtyř provedení (nejmenší má malý Yaris, o něco větší pohání Corollu a plnotučný seženete v LS) s benzínovým čtyřválcem o objemu 2,5 litru a jedním elektromotorem, kteří přes planetovou převodovku (neplést s variátorem) roztáčí přední kola. Celkový výkon soustavy činí 160 kW.
Ano, to v dnešní době na cestovní sedan není nijak moc. Ale to vůbec nevadí. ES není pomalé, jen je jeho dynamika decentní, což plně koresponduje s charakterem auta. Nejsilnější je však v disciplíně s názvem provozní efektivita. Planetový automat využívá své schopnosti plynule měnit převodový poměr a nastaví vždy jen ty nejnižší otáčky spalovacího motoru, které jsou k požadované míře akcelerace či udržení rychlosti potřeba. Dovolí-li to reliéf vozovky a stav nabití baterky, zůstanou klidně i na dálnici nulové.

Výsledkem je úžasné a na rozdíl od plug-in hybridů do zásuvky zcela konstantní číslo spotřeby. Já i s přeletem Praha-Brno-Ostrava-Brno-Praha a ježděním po městě i okreskách dokázal udržet 5.7 litru na sto kilometrů. To je u tak velkého benzínového auta fascinující! Je pravda, že jsem jezdil o něco pomaleji než normálně, ale Lexus ke klidnému cestování svým naladěním přímo vybízí.
I podvozek mi dělal jen radost. Je pravda, že není úplně francouzsky měkký, spíš mi připomínal tuhého Němce. Tuhý ale rozhodně neznamená nekomfortní. Naopak, na pohodlí jsem si vůbec nemohl stěžovat, auto se po silnici stále pěkně nese a i když o dírách posádka ví, zážitku nepřekáží. Zároveň zvládá i s obyčejnými pasivními tlumiči solidně držet jízdní stopu.

Jardo, zapomínáš zmínit i nevýhody, určitě Tě zaplatili! Už vás slyším. No jo, jenže já nezapomněl a ani peníze jsem nedostal. Jen jsem ty mínusy nějak nebyl schopen najít. Jediné, co mi trochu vadilo, bylo dobržďování k semaforům. V rychlosti mezi 5-10 km/h se odpojí rekuperace a je potřeba pedál brzdy přišlápnout místo postupného uvolňování, což komplikuje snahu o jemné zastavení.
Také jsem si všiml drobného nešvaru v tom, že klimatizace chrlí studený vzduch přímo na posádku místo aby kabinu ochlazovala bezprůvanově. Jenže to je vlastní snad všem japonským vozům. Jinak jsem nenašel nic, slovy nic. Veškeré další vlastnosti auta byly očividně při vývoji mnohokrát promyšlené a v továrně perfektně dotažené.
A víte co mě ještě baví? Že celou tuto nádheru nakonec ani nekazí cena. Výrobce využívá společného základu s Toyotou Camry (což u staršího GS nešlo) a dokáže Lexus ES nabídnout od 1 366 000 Kč. Testovaná krásná verze Business Edition pak včetně příplatku za metalízu stojí 1 533 000 Korun českých. I úplně nejdražší model F Sport se vejde s rezervou do dvou. A ještě momentálně probíhá akce na skladové vozy, která třeba cenu právě verze Business Edition posílá pod 1,2 milionu korun. Jen abyste měli obrázek, připomínám, že již zmíněný mnou nedávno testovaný a menší Mercedes-Benz GLC se základním dieselem stál 2,1 milionu…
Verdikt
Z předchozích řádků je nejspíš zřejmé, že mi Lexus ES přímo učaroval. Je opravdu úžasný. Je důstojný aniž by byl opulentní, nabízí prostorný interiér bez cinkrlátek, vpřed ho žene vysoce efektivní pohon a má rozumně nastavený podvozek zajišťující příjemný komfort i oporu na silnici. Prakticky mu není co vytknout. Takže ano, stal se prvním novým autem, které jsem opravdu nechtěl vrátit. Až mi slza ukápla. Ale to nevadí! Já si Tě Lexusi jednou pořídím! Už jsem si nachystal prasátko.
Technická data
Lexus ES 300h Business Edition
Motor: atmosférický zážehový čtyřválec 2487 cm3 + jeden elektromotor
Celkový výkon soustavy: 160 kW (218 k), 131 kW spalovacího motoru + 88 kW elektromotoru, nelze sčítat
Točivý moment soustavy: neuvedeno, 221 Nm spalovacího motoru a 202 Nm elektromotoru, nelze sčítat
Převodovka: planetová, automatická
Provozní hmotnost: 1680 kg
Maximální rychlost: 180 km/h
0-100 km/h: 8,9 s
Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem: 5,2 l/100 km
Spotřeba v testu: 5,7 l/100 km
Cena základní verze: 1 366 000 Kč (Lexus ES300h Elegance)
Cena testovaného vozu: 1 533 000 Kč (Lexus ES300h Business Edition + příplatek za metalízu 30 000 Kč)
Akční cena skladového vozu: 1 199 000 Kč (Lexus ES300h Business Edition, v případě volby operativního leasingu metalíza v ceně)






































Sau
22. 6. 2023, 17:44Exteriér proč ne, elegantní. Ale interiéry, ty se snad žádní japonci nenaučí asi nikdy. Jinak na dnešní šilené ceny je 1,2 mio mic fajn cena. To samé dá dnes člověk za Octu RS...
beastar
22. 6. 2023, 18:01Tak ona je to taky jen trochu polazená tojka..
Sau
22. 6. 2023, 18:12To sice jo, ale i tak. Nejsem tím na koho to auto míří ale jako, jo, vypadá sympaticky.
HeavySmoker
23. 6. 2023, 13:44Použitá platforma je TNGA-K, na tej stojí všetko od toho zmieneného Camry, cez Avalon, Lexus NX až po Lexus RX, ich vlajkové SUV za dve mega plus. Na zdviháku je prácu ktorú si s tým ESkom dali dobre vidieť. Aerodynamické krytie, tlmiace hmoty, lepenie/zvarovanie karosérie, frekvenčné izolácie od tlmičov aj výfuku atď., na diaľnici sa z pohľadu komfortu na palube nie je na čo sťažovať. Poteší aj fakt že všetko na podvozku je klasická lisovaná oceľ, takže náhradné diely sú za slušné ceny. Daňou za to všetko je dynamika, tam to nič extra proti tej Tojke nepredvedie. Ak to nevadí, tak je to pekné vozenie za veľmi nízke náklady. V dnešnej dobe keď je 80% áut na trhu pod kabátom Golf alebo Fiat 500, by som to zdieľanie zas tak nepreceňoval.
Junior
26. 6. 2023, 22:24hlavně až tam dojdeš, tak ti na to dají slevu, že by za to ofce nebyla ani se slušným dvoulitrem TDI. Podmega na pohodu.
Kucí východní mají obecně dost zvláštní freestyle v cenový politice Na současnýho LandCruisera do výroby 450k dolů, jen tak. Cca 3 roky zpět.
Nerozumím, k čemu je tohle hraní si na blbečky s přestřelováním cenovek dobrý. Dyť to najednou úplně mění cílovku. Jít se podívat na čtyřválcovej Lanďák za 1,9 s daní, to už musíš bejt dobrej srdcař.
Jakmile ti na to jen tak mejlem hodí slevu skoro 500, začne se to nebezpečně blížit (hůř vybavenýmu) Kodiaqu. A pak už asi není o čem.
Ještě německý trojce bych to odpustil. Chápu, že ta 320d musí stát v ceníku aspoň dvojku, aby se to dalo ukazovat kámošům, ale na showroomu se rychle zarovnáme na úroveň Passatu + to kilo navíc, co se za 3 roky vrátí při prodeji... Ale kurva japoncííí, to byly dycky auta pro trošku lucidnější sortu.
Jaromír
23. 6. 2023, 08:04Malokdy jsem videl tak dobre sladenou reklamu :D
Jaromír Soukup
23. 6. 2023, 08:36Krása! A ještě když na komentář od Jaromíra reaguje Jaromír, tak je to přímo dokonalé 👍😂
Raspby
23. 6. 2023, 09:07Taky jsem měl možnost si ES300h zkusit a musím souhlasit s autorem. Jediné, co mi chybělo, byla ta dynamika. Ano, stačí to, ale když najíždím na rychlostní silnici a zabořím pedál plynu až do podlahy tak bych čekal (nebo spíš chtěl) trochu lepší akceleraci. Ale jinak bez výhrad, pohonný systému funguje skvěle, v autě je krásné ticho, spotřeba krásná, interiér prvotřídní (on možná na obrázku nevypadá, ale ve skutečnosti je to fakt krása) a i cena je velmi příznivá. Taky bych si to auto přál, ale asi bych neutáhnul ceny v servisu :-D
bitner
23. 6. 2023, 10:59Jen tak pro zajimavost: ten spalovak je asi primovstrikovy, ze?
HeavySmoker
23. 6. 2023, 13:22Má oboje. Priamy vstrek pre čiastočné zaťaženie (diaľnica) a nepriamy na voľnobeh po štarte a vysoké zaťaženie. Zanášanie karbónom nehrozí a funguje to dlhodobo. Väčšina Lexusov používa toto riešenie, neviem ako tie nové s turbom bez hybridu.
StreetPro
23. 6. 2023, 11:06Svezl jsem se s předchozím modelem (rovněž Atkins 2,5 + E motor) a měl jsem z toho následující pocity... auto fajn, řízení mi nevadilo, ale ani nenadchlo, hezký interiér, zoufale malý kufr, pocit pomalosti při napojování na dálnici (chtěl jsem prostě zrychlit ze 70 na 110 a nic moc) a pověstná nehlučnost (auto mělo 70tis km) se nekonala (hlavně valivý hluk od kol, na dálnici i okolní provoz).
Se silnějším pohonem určitě fajn, ale takto za mě ne...
Jaromír Soukup
23. 6. 2023, 13:35Myslíš starou generaci, předpokládám. Tu co v EU oficiálně nebyla. Protože v testované je kufr velký dost (jen jsem o tom nepsal, přišlo mi to u tak velkého auta jako samozřejmost, i když je to hybrid), auto je tiché (byť ano, i zde na opravdu hrubých površích kola slyšet jsou) a řízení je v pohodě. Ani dynamicky mi to nepřišlo málo. Ale ano, je také pravda, že jsem jel i rychlejšími sedany.
sheogh
23. 6. 2023, 16:10Ono dela i dost to, z ceho do toho presednes. Po roce v M5 asi u toho lexuse usnes, po fabce to bude raketa :-)))
Ale jako jo, urcite to vypada vic dynamicky, nez na 9s 0-100 :-)
Sato
23. 6. 2023, 16:28Uhm, papierovo je tá dynamika horšia ako ceed s 1.5kou (118kw) čo som práve vracal ako náhradné auto do servisu. Ten ceed bol akože celkom fajn svižný, na ceeda, k tomu image lexusu by to ale fakt chcelo trošku niečo viacej. Predný náhon tiež samozrejme zamrzí.
U nás vo firme keď sa pridávala toytoa značky do výberu áut tak na tieto ESka bola clekom masívna zlava, a pár ludí o tom uvažovalo, ale nakoniec si jeden kúpil UXko, jeden Highlander a inak nikto do toyoty nešiel. Mňa by na tom odradil ten kufor a malá nádrž (oproti superbu)
riderhenry
24. 6. 2023, 20:00Sato: To mě docela překvapuje. Já myslel, že kdokoliv má možnost šáhnout mimo Škodu, případně VW, hned by po těchto značkách v rámci firmy šáhl. Já bych tedy neváhal. Kufr je samozřejmě jasný benefit Superbu, ale jinak to auto vnímám jako kvalitativně hodně jinde, než cokoliv z domácí produkce. Zase ale chápu, že ten organický design asi neosloví každého, to je fakt.
StreetPro
26. 6. 2023, 08:17Nevim, jestli v EU ofiko nebyla, ale tohle konkrétní nabízel Lexus dealer na Bavorské, nakonec jsem vzal C-klas v kombiku, který s 220cdi a 7q automatem působil rozhodně dynamičtěji, navi byla o několik generací jinde a celé to vyšlo i levněji (srovnatelný rok i nájezd)... nemá to znít negativně, Lexus se mi líbí, ale jako použitelné mi vyjde z nabídky leda nové RX nebo LS460 po ro. 2013...
Sato
26. 6. 2023, 08:39riderhenry: nemám presnú štatiskitku celej pobočky, vidím len relatívne malý prierez okolo mňa, je fakt že po uvolnení značkovej politiky to šlo do Škody menej ludí. Kolega bral napr Tucson namiesto Karoka atď.. Ja som si teda objadnával Superba ešte pred tým ako bola táto možnosť, ale aj teraz by som chtiac nechtiac zobral zase Superba. Objem kufru, nádrže a dynamika. Na iné auto strednej triedy okrem ES/camry reálne budgetom nedosiahem. Teda ešte asi passat a možno basic M6, ale tam máme naprd zlavy. To nie je oslava na to aký je Superb star strednej triedy, skorej ukážka zdecomivanosti ponuky.
riderhenry
26. 6. 2023, 11:37Sato: Ještě že v rodinné firmě nemám problém prosadit zánovní odpočtovou ojetinu. To je pak svět o dost pestřejší.
Beran
23. 6. 2023, 12:52Libi se mi to kridlo na dverich kufru. Dneska je fajn oldshool.
Pete1427
23. 6. 2023, 13:55Překlep?
Technická data: převodovka pětistupňová manuální? To asi ne že...
Jaromír Soukup
23. 6. 2023, 14:07Hups, to mi uteklo. Díky moc :-)
pro.jiri
13. 3. 2025, 14:01Ted jsem ho dostal jako nahradni za RX v servisu. A musim smeknout. Bez M.Levinsona, bez V8, nebo V6, bez kuze... a vse fungovalo. Po Praze fajn komfort.
V testu mi chybela informace o voliči jizdnich rezimu hned nad volantem. Auto ve Sportu znatelne ztuhne a upravi otacky. Proti tomu Eco je line a mnohem pohodlnejsi. Zakladni repraky staci. Fajn auto.
-
Komentář upraven 13. 3. 2025, 14:02:18