Jeník o motoru, podvozku a jízdních dojmech
Když mi Kuba předával hybridní malé barevné kupátko, rovnou zmiňoval, že se mi to nebude líbit. Mno… Nemýlil se, pokud bychom se bavili jen o projevu hybridního ústrojí. Když jsem téměř identický systém řídil v Ravce, nebo v Camry, neměl jsem příliš mnoho výtek. Výkonu je tak akorát, spotřeba malá, projev akusticky příjemný a nějaká odezva na plyn se v SUV nebo starosvětském sedanu příliš řešit nemusí. Ale RC je placaté kupé.
A s placatýma autama já prosím chci jezdit ostře. A ono by to šlo! Podvozek je mile vyladěný, volant je sice nekomunikativní, ale přesný, a protiprokluz jde zcela vypnout i se všemi přidruženými stabilizačními onými. Jenže ten hybrid. Čekal jsem, že mi bude elektrický motor pomáhat v malých rychlostech a celkový výkon zhruba 200 koní mne učiní nejrychlejším ve spavém pražském předvánočníám provozu. Ale nebylo tomu tak. Ani přepnutí do nejsportovnějšího módu prostě nezajistilo, abych dokázal předvídat, co všechny ty motory a baterie budou dělat. Někdy jsem stál na plynu a auto pomalu a nejistě zrychlovalo s motorem (spalovacím) vytočeným jen na tři tisíce otáček. Jindy jsem při mírném sešlápnutí plynu dostal herdu do zad a autíčko zahrabalo. Možná je to má nezkušenost, možná jsou to přehnaná očekávání, ale když on je ten zbytek auta tak fajn.
O barvách se jistě rozepíše Kuba, ale všimli jste si toho interieru? Asi ne, na fotkách nevypadá nijak extra, ale je to přesně ten typ interieru, který na Lexusech miluju. Je prost designových hračiček a vymyšleností, ale působí dojmem, jako by každé to “tlačítko bez designu” vždy vzal někdo ještě jednou do rukou a vyladil. Design nedodal, jen zajistil, aby to bylo tak nějak nenápadně dokonalé a čisté. A pak podvozek. Neváhám ho srovnat s GT86. Čenichá k apexům, není přehnaně tvrdý a rychlé řízení vás nikdy nenechá na holičkách. Když jsem to rozdráždil na mokrých kostkách propletených kolejemi, auto mi zdrhlo víc, než jsem čekal. Ale vše se dalo krásně chytit a ve výsledku byla krize vyvolána spíš mým kravením, než tím, že by auto bylo záludné. Není.
Jak to shrnout… Kamarádka, kterou jsem vezl přes Prahu poslouchala mé hudrování a pak prohlásila: “Je to prostě ženská!”. Lexus RC je asi fakt žena, která má mnoho šarmu, jedinečnost v podobě motorizovaného kusu přístrojovky, kterým jsem šoupal tam a zpět pokaždé, když jsem se nudil, ale má také… Má také jednu velkou vadu. Je nerozhodná.
Kubajs o tom, v čem je to celé zabalené a jak to působí
Jeníkovy nářky na nevyzpytatelnost pohonného ústrojí samozřejmě chápu, nicméně je nutné si uvědomit, že v případě, že toužíte po sportovním vyžití plném kouře ze zadních pneumatik, je pro vás určeno jiné auto z portfolia Lexusu. RC300h je v zásadě normální pohodlný osobák s karoserií kupé, který díky hybridnímu ústrojí moc nežere (teda alespoň ve městě, na dálnici je naopak velmi žíznivý) a hezky vypadá. Vlastně jde o jakousi alternativu k reprezentativním sedanům (a v dnešní době teda i SUV) střední třídy pro ty, kteří nepotřebují převážet více než dvě osoby a příruční zavazadlo. A sluší se říci, že tuhle roli zvládá RC300h opravdu na jedničku.
V červené metalíze, která chtě nechtě asociuje mazdí Soul Red jde opravdu o nepřehlédnutelné auto, které budí pozornost a křičí do světa něco ve smyslu “podívejte se, jak je super, když nemusíte vozit kočárek”. Z učebnice designu tu v Lexusu poctivě opsali všechny osvědčené principy. Nechybí tedy velká lakovaná kola, výrazná přední maska, zajímavá grafika světel, dlouhá kapota, svalnaté blatníky, ani typická svažitá linka zádě (která spolehlivě zajišťuje, že na zadních sedadlech najde pohodlné posezení jen osoba menší sto šedesáti centimetrů).
Teoreticky by tedy měl být Lexus designový skvost, je tu ale jeden háček. Těch různých prolisů, nástavců, nasávačů a křivek už je na tak malém autě přeci jen z některých pohledů trochu moc. Vůz tak sice získává na extravaganci (a přiznám se, že mě osobně se to moc líbí), na nenucenou eleganci některých konkurentů z řad stylových cestovních kupé je ale už trochu přeplácaný. Pro excentriky ideální, distingovaní gentlemani si ale vyberou jinde.
V kontrastu s křiklavým exteriérem překvapí vnitřek Lexusu. Ten se totiž nese neopak v poměrně konzervativním duchu. Jistě, najde se tu pár vychytávek, tou nejzajímavější je asi posuvný segment otáčkoměru na přístrojové desce, jinak je ale až s podivem, jak se zde designéři drželi zkrátka. Ovládání audia a topení na středové konzoli připomíná hifi věž z osmdesátých let, nechybí klasické analogové hodiny, řadící páka má velmi konvenční tvar, ovládací prvky jsou přesně tam, kde by je člověk čekal. Jako v ostatních Lexusech se ani zde nenachází dotyková obrazovka, ale kombinace touchpadu s haptickou odezvou a displeje utopeného vpředu v palubní desce. Toto řešení mi osobně vyhovuje, i když je pravda, že logika členění menu a ovládání je poněkud…inu japonská.
Jinak je ale za volantem vše v nejlepším pořádku. Sedačky jsou pohodlné, velmi při zemi a příjemně nastavitelné, všechny nahmatatelné materiály dýchají prémiovostí. Co vypadá jako kůže je kůže, co vypadá jako hliník je hliník…zkrátka vše v nejlepším pořadku. Zamrzí snad jen celkem skromná nabídka odkládacích prostor, ale nic naplat, tohle není rodinné MPV, ale placaté kupé.
Domnívám se, že i přes to, že je RC300h velmi podařené auto, si moc zákazníků nakonec nenajde. A nemyslím si, že je to špatně. Jde totiž o vůz pro ty, kteří touží po pohodlném, snadno řiditelném voze, který ale nabídne auru výjimečnosti. A o tu by v případě, že by se prodával jako teplé housky (nebo jako Mazda MX-5) rychle přišel.
Verdikt
Hledáte-li sporťák a nástroj na drcení okresek, hledejte dál. RC300h se na drsné zacházení s plynem na podlaze nelíbí a pokusy o takový styl jízdy budou nepříjemné vám, i autu. Pokud ale chcete vůz, který vypadá dobře, je pohodlný a nechybí mu cool faktor, bude pro vás tenhle Lexus dost možná ideální. Ono to není tak, že by se s ním vůbec nedaly dělat blbinky – lehké sklouznutí na výjezdu ze zatáčky nakonec zvládne i se zaplou stabilizací a v relativně nízkých rychlostech, na ohromování spolujezdkyň to bohatě stačí. Jen je zkrátka nutné myslet na to, že tohle není závoďák, ale spíše frajeřinka. Moc podařená frajeřinka.
Technické údaje
Motor: zážehový čtyřválec 2494 ccm, elektromotor
Výkon: 133 kW spalovací motor, 107 kW elektromotor, dohromady 164 kW (223 koní)
Točivý moment: 221 Nm spalovací motor, 300 Nm elektromotor
Převodovka: bezstupňová eCVT
Maximální rychlost: 190 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 8,6 s
Provozní hmotnost: 1735 kg
Průměrná spotřeba dle výrobce: 5,0 l/100 km kombinovaná
Průměrná spotřeba v testu: 9,1 l/100 km kombinovaná
Cena testované verze: 1 430 000,- Kč
krab
21. 12. 2019, 09:57 0 reagovatKrásný auto. Kupátka od Lexusu se mi aktuálně fakt moc líbí. Šulko ze slovenský garáže nedávno testoval RC-F na sněhu. Boží. To bych si taky rád někdy půjčil.
sumy
21. 12. 2019, 12:51 0 reagovatTak trochu v tom vidím podobnost s CR-Z. Ne vzhledem, ale tou nesmyslnosti pohonu. 2,5 se 107kW? To jako vážně? Se spotřebou těsně pod 10l/100km? Zkrátka nic co by nebyl standard před 20lety. Přesně jak u toho CR-Z. Dát tam normální motor a ne dychavicnou 1,5 co stejně jezdí za 7-8. A při tom to má taky fantastickej podvozek. Prostě škoda.
sumy
21. 12. 2019, 12:52 0Teda, škoda že tam cpali to nesmyslný elektro a skrcenej motor.
sheogh
21. 12. 2019, 13:06 0Porad muzes mit RCF, tam elektro neni :-)
krab
21. 12. 2019, 13:27 1Přesně, akorát musíš to RC-F zaplatit no... vyjde o 1.2 milionu dráž než tahle verze. Hned jsem koukal na stránky Lexusu ráno, když jsem viděl tenhle test. Dřív bývávala i verze 200t , prostě čistě benzinová. Tu už bohužel nenabízejí, jen hybrid anebo osmiválcové "efko".
To auto je nádherný, akorát nepřiláká kluky, kteří chtějí i trochu ten výkon a zvuk. Protože za 1.4 mio koupíš nový BMW M2. Nebo M240i se štědrými příplatky M performance. Jaguar v podobné ceně nabídne čtyřválcový F-type, ale ten má 300k a jede údajně velmi dobře.
Ale když vůz perspektivního bezdětného muže, tak jsem se teď nedávno svezl v jednom za prakticky podobný prachy, který sice nemá vůbec nic z toho co má Lexus, zato měl jen 3 kola a motor z Harleye... Morgan 3 Wheeler. Recenze bude a snad na jaře bude i možnost se projet víc. Ale trochu se toho bojim, protože se mi to děsně líbí a přitom to bohužel stojí jako čtyři hodně dobrý motorky. Zkrátka ruční výroba a gentlemanské auto. ( nebo teda tříkolka)
CerVus
21. 12. 2019, 15:27 0Ale ten F-type se velice snadno vyšplhá k hranici 2 milionů. A za dva mega se už dá sehnat lehce jetá 991.2
Pólin
21. 12. 2019, 17:27 0Ten threewheeler zavidim...je to fakt paradni. Rikam si, ze by to splnilo vsechny moje naroky na auto pro zabavu. Pojede to dobre, je to paradni, stylove i ten pribeh za tim je...a zvuk to ma paradni;) ale nema to teda motor Harley, ale SS (ne ten spolek adolfovych pratel). Jinak Lexus paradni...jeste delali 350 V6 s cca 300 konma...a to bude asi ideal pro takove auto
krab
21. 12. 2019, 17:37 0Threewheeler je úplně boží, prý jich tu u nás v ČR už jezdí asi 18, tak se s někým snad na jaře taky seznámíme a vezmem ho na výlet ligthweight auty. Motor je SS to samozřejmě vím, napsal jsem Harley, protože SS pro ně ty motory teď dělá. A hlavně se dají koupit samostatně, proto je Morgan zvolil. On ani podobný motor na trhu není. Původní měly J.A.P. a Matchless třeba...
Sorry, byl to offtopic. Já to jen zmínil z legrace, protože cena je vlastně skoro stejná jako ten Lexus. A navíc tříkolka Morgan by k nadpisu článku docela i seděla... do Lexusu dáš v pohodě rodinku s dvěma dětma. To jsou jen v dnešní době takový ty módy, že s dětma automaticky potřebuješ mít pětimetrový SUV...
beastar
22. 12. 2019, 16:15 4RC 300h má úplně stejnou cílovku jako 3wheeler to znamená, že jste právě významně obohatili zdejší diskusi. Úplně to vidím jak to mám jako cestovní kupé do nákupáku a ke kadeřníkovy. Neber to za 700k. 3 kolečka od kočáru, splašený trubky a vana... SEN :D
krab
22. 12. 2019, 16:23 0Beastar: Kdybys to uměl sehnat za 700, tak kupuju takřka ihned (až na to teda ušetřím...)
Z Anglie bych dokázal najít ojetej 3 wheeler kolem 30 tis liber. Ale bude RHD (což je tu fakt jakoby jedno) a bude to euro 3 a bude se tím muset vykoumat přihlášení. V Německu 55 tis euro i lehce použitej. Novej na objednávku cca 1.3-1.4 milionu pokud si pamatuju dobře...
Za Lotus bych to teda neměnil, ale i tak to nemění nic na faktu, že bych to zoufale chtěl a jezdil s tím normálně prakticky všude. Ale já bych toho chtěl... poslední dobou nějak moc. Starý Ferrari, starý Porsche a k tomu ještě tahle šílenost... hezkej snílek zkrátka
beastar
22. 12. 2019, 16:50 0No já mám za to, že mi někdo vyprávěl že ho opravdu koupil za 670,000,- ale nevím, co a jaký. Jak starý jak moc zničený. To bylo mezi řečí. Jezdit s tím všude? To je pro většinu lidí noční můra :D Jako sranda na víkendy a takový jakože hobby je to krásný. S tou cenou to si mě rozhodil. To budu muset zjistit kde, kdo co a jak a proč mi to tvrdil... Nicméně ty ceny co píšeš jsou asi správně. Tak jako ono pokud by si do něj za ty prachy šel hned... A byl by tak víš jak to je...
krab
22. 12. 2019, 16:55 0Bude o něm článek, profi fotky máme, tak snad se bude líbit... Je to něco jinýho. Něco co ale vůbec a absolutně není pro každýho. Je to hračka pro pár magorů, který by do toho dali to srdíčko. Pro tebe třeba to téměř s jistotou není. A pro mě jedině za předpokladu, že si budu umět vydělat do budoucna tolik peněz, že nebudu příliš řešit, že mě takováhle hračka stála prakticky stejně co by stálo BMW M2 Competition. Což je absurdní. Ale pak když pochopíš trošku jak Morgany vznikají, kolik je zatím práce atd... tak to pochopíš. A taky se ta auta nestaví s úmyslem, aby to bylo pro leckoho. Kdysi byla tříkolka levnej způsob dostat se z místa A do místa B. Dneska jsou k tomu auta jako VW UP! A tak zůstává prostor pro ruční výrobu nostalgie na kolech pro pár bláznů co si to chtějí užít.
sheogh
21. 12. 2019, 13:03 0 reagovatJe to uplne bozi :-)
Jokke
21. 12. 2019, 18:36 0 reagovatBožský auto. Před faceliftem hezčí, ale i tak. Škoda, že se v EU nedá koupit RC350, to se mi zdá jako fajnový kompromis kdo nechce 4vál, ale ani ultimativní 8vál.
Jimi
21. 12. 2019, 19:40 0Stačí hledat, jeté se to dá koupit i v EU, ale je to tady jednorožec. Ideální motorizace. V IS trochu praktičtější, Evropa je v té politice a v těch tabulkách hodně ujetá...
Jokke
21. 12. 2019, 20:11 0Vím, pár jsem jich viděl na internetu, ale pokaždé Polsko nebo hlavně Litva. A ani tam to nikdy nebylo oficiálně v nabídce, co já vím. Takže všecko individuálně doplavený nejspíš.
beastar
21. 12. 2019, 19:31 0 reagovatPozor politicky exponovaný, nekorektní komentář..
Oni se snad ještě rákosky naučí dělat ty interiéry. Tady se to fakt povedlo. Zvenku Lexus uvnitř D3+.
Pohon raději bez komentáře. Kdyby to mělo třeba aspoň V8 v ropě biturbo a permanent čtyřkolku to bych si chrochtal.
riderhenry
21. 12. 2019, 21:18 -1Hlavně když se člověk podívá na údaj maximální rychlosti, tak ho to svižné cestování tak nějak taky přejde (a na to by asi takové GT mělo být, ne?) :D Moc bych nečekal, že u kupéčka za 1,5 miliónu bych snad mohl být na dálnici tímto údajem při běžném cestování limitován... Tady ten design vyvolává trochu nesplnitelná očekávání.
Tomino
21. 12. 2019, 23:07 7 reagovatSice mimo téma, ale když se koukám na fotky, tak se mi zdá, že pan redaktor Radek Chlud, je fotograf s velkým F. Už jsem si toho všiml dříve, ale fotí mu to opravdu hezky, za mě nejlepší fotky z Autíčkáře. Pěkná práce :-)
beastar
22. 12. 2019, 04:32 2To je pravda taky sem to už někde psal. Jak to fotí pan redaktor Radek Chlud hned se to pozitivně projeví na kvalitě presntovaného foto materiálu. Jen tak dál milá profesionální redakce Světa motorů... Teda co to taram...
Jakub Pospíšil
22. 12. 2019, 09:29 2Tak pozor, Radka nedáme, to je naše fotoopica.
S oblibou říkám, že když auto fotí Radek, tak už se k tomu může klidně do článku hodit jen Lorem Ipsum a nikdo si toho nevšimne.
Radek Chlud
22. 12. 2019, 14:28 4Díky! Snažím se k těm našim kvalitním textům dodat i odpovídající vizuální materiál. Tak vypadá, že se to podařilo :)
krab
22. 12. 2019, 17:05 0Přesně, Ráďa fotí moc hezky.
VK
24. 12. 2019, 02:14 0 reagovatOno taky 300h je u Toyoty standardní nebo lepší standardní motorizace. Něco jako třeba 20d u bavoráků. Čili pojede to pěkně, tryskáč nečekejte.