Snad každý někdy viděl alespoň pár dílů seriálu Simpsonovi. A pokud vás zajímají auta, nemohli jste si nevšimnout jaké si omlácené růžové plechovky, kterou se přepravuje hlava rodiny Simpsoových. Ti zvědavější z nás často přemýšleli, čím to vlastně Homer jezdí.
Na první pohled bylo jasné, že jde o americký sedan z osmdesátých let, pravděpodobně z doby pár let před prvním uvedením seriálu v roce 1989, což je v souladu s faktem, že v seriálu jde o omšelou ojetinu v nepříliš udržovaném stavu.
Jenomže který? Rozměry naznačují, že půjde o poměrně velký vůz, přinejmenším střední třídy (midsize) a svislé zadní světlomety by mohly dokonce naznačovat, že jde o ultimátní symbol amerického úspěchu, tedy Cadillac. Jenomže to nesedí jak k Homerově společenskému postavení, tak i ke vzhledu zbytku vozu. Zdá se být jednoduchý až spartánský a přední masce vévodí jen jeden pár světlometů – navíc kulatých, které už v 80. letech nebyly v módě.
Tak co to tedy je? Díky minulé epizodě Pork and Burns už víme, že jde o Plymouth Junkerolla z roku 1986. To však vyvolává jen další a další otázky. V našem vesmíru totiž samozřejmě nic jako Plymouth Junkerolla neexistuje a pokud víme, tak ani nikdy neexistovalo. My se však můžeme pokusit odhadnout, jak asi vypadal jeho rodokmen a z jakých modelů vychází.
Nebudeme samozřejmě první, kdo se o to pokusí. Se svou teorií už přišel náš oblíbený autor z Jalopniku, Jason Torchinsky. Podle výsledků jeho výzkumu byla Junkerolla speciálním modelem, postaveným na bázi legendární a zároveň vysmívané platformy K-car, která posunula nabídku koncernu Chrysler směrem k moderním vozům s pohonem předníc kol a čtyřválcovými motory. Byla prý vyvíjena ve spolupráci s čínským koncernem FAW a v Číně se také, po boku dalšího K-Car, Dodge 600 přeznačeného na Hongqi CA750F (to není výplod Torchovy fantazie, to se opravdu vyrábělo). Junkerolla prý používala nárazníky a zadní světlomety z modelu Plymouth Valiant ze šedesátých let a v zájmu úspory nákladů dostala staré kulaté sealed-beam světlomety a jednoduchou plastovou masku.
Jakkoliv naše redakce obdivuje výkon, který Jason odvedl při dokumentování historie tohoto skvostného vozu, jsme přesvědčeni, že kdesi došlo k drobné chybě. Jakkoliv by totiž K-car s atmosférickým čtyřválcem o výkonu 84 koní představoval vůz odpovídající Homerovu společenskému postavení, několik věcí tomu nenasvědčuje.
Za prvé tu jsou proporce, které jasně naznačují, že půjde spíše o větší vůz.
Za druhé, ať už byla Junkerolla cokoliv a jakkoliv příšerného, musela být očividně nadána neobyčejnou mechanickou odolností, protože většina aut by, vystavena příkladné zodpovědnosti a péči Homera Simpsona, nevydržela ani ty tři roky.
Ne, podle našeho názoru Junkerolla nemůže být K-car, ale její historie sahá mnohem dál. Torch byl již na správné stopě, když identifikovalzadní světla ze starého Plymouthu Valiant. Podcenil také stopu, kterou je zmínka Homerova mechanika o tom, že jeho vůz byl vyroben v Chorvatsku, z roztavených sovětských tanků.
Naše nezávislé pátrání totiž zjistilo, že Junkerolla byla výsledkem nadějné, ale nakoneec neúspěšné kooperace mezi koncernem Chrysler a Jugoslávskou automobilkou Zastava. Cílem bylo vytvořit levný a přitom prostorný vůz pro nižší stranické funkcionáře, taxikáře, úřady a další role, které v té době plnil GAZ-24 Volha. Chrysler za tímto účelem dodal technickou dokumentaci a díly pro starou platformu A-body, která se v různých variantách vyráběla téměř po celém světě – například jako Dodge 3700 na jihoamerickém trhu a také ve Francovském španělsku.
Výroba modelu 3700, typického mimo jiné právě svislými zadními světlomety a náznakem “ploutví” skončila ve Španělsku v roce 1977 a bylo tedy jen logické přesunout výrobní přípravky do továrny, kterou Zastava připravila v Chorvatsku. Zachován zůstal téměř nezničitelný šestiválec “Slant Six” o objemu 3,7 litru, ale v rámci úsporných opatření a snahy zabránit tomu, aby model působil příliš okázale, byla dřívější “čtyřoká” maska nahrazena střídmější verzí s jedním párem světlometů a jednoduchou plastovou mřížkou.
A jak se tato podivnost se jménem, které bylo skrytou pomstou marketingového zaměstnance Chrysleru, nuceného pracovat v komunistické zemi a jejím trvalém nedostatku (a zneužitím toho, že Chorvati neumí anglicky), dostala do USA? Poměrně snadno – na konci osmdesátých let probíhal neúspěšný pokus automobilky Zastava proniknout na americký trh s vozem Yugo. Za účelem testů a zjištění, jestli by superlevný Plymouth mohl posloužit i nemajetným Američanům, bylo pár kusů importováno do USA a jeden z nich koupil právě Homer Simpson.
Takže další záhada je úspěšně vyřešena!











luv
16. 1. 2017, 22:32proste cesky jalopnik :) ... ale co dela jalopnik jalopnikem je krome tech originalnich torchinksyho clanku i to ze redakce ma fakt koule a automobilek se neboji a pise o vecech tak jak jsou http://jalopnik.com/hondas-lawyers-want-us-to-dox-one-of-our-readers-we-sa-1755277599
Nebat se toho tak v Cesku by jste o originalni clanky nemeli nouzi a nebylo by potreba prekladat :) - pro zacatek treba http://www.reklamace-subaru.cz/pribeh nebo o tom ze v Cesku vlastne nejde koupit nova MX-5 (schvalne si to zkuste ;) )
BobAsh
16. 1. 2017, 22:45Tak my články taky nepřekládáme - z Torchova článku je zmíněná jen jeho myšlnka, o které jsem přesvědčený, že je špatná a že moje vysvětlení je lepší :)
S tím zbytkem - na to momentálně moc nejsou redakční kapacity, ale snad časem.
tom w.
16. 1. 2017, 22:57o tej MX-5 aj niečo konkrétnejšie?
Franz Kafka
16. 1. 2017, 23:04Mimochodem MX-5 koupit nejde teď reálně a i jinde pokud nechceš skladový vůz tak máš problém. Na GLA čekal soused 6 měsíců, protože chtěl jinou barvu interiéru než byla v ČR skladem mimo jiné.
Vyjádření oficiálního zastoupení Mazdy v ČR znělo takto, zkratkou MX-5 lze teď objednat a bude dostupná na jaře, roku 2017. Nesnáším tyhle hysterie nedávno byla doba, kdy si i na Favorita čekal přes rok. Nemyslím si že je velký problém to auto koupit u sousedů v Německu (nemám samozřejmě ověřeno jde jen o domněnku)
Logicky když teď vyplníš poptávku a pošleš to tak je odpověď, že to nejde....
BobAsh
16. 1. 2017, 23:05Mustangy jsou taky tuším vyprodané asi na rok dopředu...
luv
16. 1. 2017, 23:11Franz: Souhlas, Mazda CR je stale zasekla v dobe, kdy se tu prodaval leda tak Favorit - to je presne clanek pro nas jalopnik - autickare - prece!
Vzdyt nemaji v CR *ani jednu* MX-5 na vyzkouseni na nebilstein podvozku. K smichu.
Navic je jasne ze pokud by nastal jakykoliv problem po koupi, tak se Mazda bude chovat uplne stejne jako Subaru jak je popsane na te strance co jsem odkazoval.
RCNP
17. 1. 2017, 09:18U MX-5 se to dá pochopit, to bude podobný jako s toyobaru. Na sklad se prakticky nenakupuje, tu a tam je na showroomu nějaká předváděčka a pokud chceš něco jinýho tak to jde do výroby - půl roku čekání. Ač u Mazdy si můžou asi dovolit udělat aspoň miniaturní zásobu, jelikož mají větší příděl aut než Subaru a Toyota dohromady na toyobaru. Z těchto důvodů se loni prodala jen jedna GT86, jelikož na skladu nebylo nic a nový auta nechodili protože se čekalo na nový model MY2017, tím pádem přišla do ČR ta jedna GT86 která byla až koncem roku. U Subaru je to obdobný jen se jim nějak daří prodávat pořád stejně cca 20 aut ročně i přes čekání na FL.
Evlo
17. 1. 2017, 12:11Proc se to da pochopit? Ja to nechapu, teda spis nechapu proc pak vznikaji clanky typu - proc si lidi nekupuji nestandardni auta. A podivy proc se takova auta tak malo prodavaji?
RCNP
17. 1. 2017, 21:23Protože je to atyp. Malá poptávka a malá marže pro prodejce oproti mainstreamovým modelům. To už se samo projeví na motivaci to auto prodávat, viz Toyota, který je to úplně fuk. A i když to auto frčí a je chtěný, tak stejně je horní limit prodejů několik desítek aut. A na tak malý potenciál dělat skladovou zásobu je nereálný. Takže i velký dealer s několika showroomy má jednu dvě předvádečky, v typický specifikaci, který točí po několika showroomech. Jako na začátku Tsuscho - jedna GT86 a týden dopředu objednávka na testovačku. A pokud se čeká jen na atypickou specifikaci běžnýho auta 2-4 měsíce, tak čekat 6 měsíců na atypickej model mi přijde pochopitelný.
BobAsh
17. 1. 2017, 22:02Navíc MX-5 je zrovna věc, kterou si většina lidí chce nakonfigurovat podle sebe, málokdo bude chtít skladovku, protože u auta pro radost se nesmíří třeba s jinou barvou než chtěl.
Něco jinýho je to třeba v Německu, kde je větší trh a např. základních MX-5 v socce a v základní bílý barvě za v přepočtu 500k se tam válí všude kýbl.
jc
17. 1. 2017, 22:16Krom toho cesta z Japonska lodi je skoro 2 mesice...
Evlo
18. 1. 2017, 08:31Proč pisete něco o skladovkach? Jednak teda čekání pul roku a druhá k se tu píše o možnosti vyzkoušení. Skladovky do toho někdo míchá z pak. I na citigo v předepsané leasingové konfiguraci se 3m čeká.
Evlo
18. 1. 2017, 08:34Btw nevím o tom, ze by byla jediná mx-5 v Německu skladem jako nový auto, mas link?
luv
18. 1. 2017, 17:52To ze MX-5 nejde koupit je spis takovy pribeh k pousmani. Co je fakt hnus, ktery by ceske auto weby meli mit na hlavni strance tyden v kuse je to jak se ceske zastoupeni Subaru chovalo k zakaznikovi potom co jim zaplatil 700 tisic za auto v hroznem stavu.
luv
23. 1. 2017, 16:19RCNP: "Nemyslím si že je velký problém to auto koupit u sousedů v Německu (nemám samozřejmě ověřeno jde jen o domněnku) "
Tak to si, bohuzel, myslis hodne spatne. Anglicky se s nima bavit neda. Obtelefonoval jsem nekolik dealeru, NIKDO se bavit anglicky nechtel. Emaily ... hm jedna slusna odpoved z deseti a ze maji pouze 2.0 na bilstein. Email do mazda.de a Mazda Europe a jejich odpoved ze je to nezajima.
Dal uz to resit nebudu, znechucen jsem dostatecne a ND uz me nezajima.
Evlo
23. 1. 2017, 16:31Mam teda ty fabie obednat dve?
Franz Kafka
23. 1. 2017, 16:39V Německu je skladových MX5 docela dost ještě si můžeš vybrat barvu, ale fakt je ten, že na Sautu je asi nenajdeš ,)
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=236678965&isSearchRequest=true&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&scopeId=C&minFirstRegistrationDate=2017-01-01&makeModelVariant1.makeId=16800&makeModelVariant1.modelId=15&pageNumber=1&action=topOfPage&top=2:3
luv
23. 1. 2017, 16:40FK: ty sy dobry kokot ze, napisu ze jsem do tech dealershipu volal i psal a nic z toho a ty pises neco o sauto
evlo: no asi to tak nakonec dopadne :P beater NB a fabka :)
Franz Kafka
23. 1. 2017, 16:45U dealerů Audi se domluvím i francouzsky a anglicky není problém. Jak je na tom Mazda nemám ponětí, ale dobrý prodejce má na každý světový jazyk někoho. Už jsem zažil i prodejce kde nebyl problém se domluvit lámanou polštinou s přídavkem trochu češtiny.
http://www.autoscout24.ch/de/d/mazda-mx-5-cabriolet-2015-neu?index=0&make=50&model=328&st=1&vehid=4087201&vehtyp=10&yearfrom=2017&returnurl=%2fde%2fautos%2fmazda--mx-5%3fmake%3d50%26model%3d328%26st%3d1%26vehtyp%3d10%26yearfrom%3d2017%26r%3d5
Tady jedno Švýcarsko aby bylo jasné, že nejen Německem je člověk živ. Jak psal v začátku Vojta je to o velikosti trhu a o zájmu zákazníka o nějakou alternativu na skladě. Prostě český trh není pro Mazdu co se týká MX nijak zajímavý a potom je jasné, že tady nechtějí mít navezeno/nakoupeno. Za mě, je mi jedno jak to mají ale když slibují dostupnost a zkušební jízdy mělo by tady prostě být více jak jedno auto na celou republiku.
Franz Kafka
23. 1. 2017, 16:48Tak to taky byla odpověď pro toho druhého "evlo" že neví o žádných MX5 v Německu. Kokoti jste leda tak vy dva, že evidentně neumíte pořádně hledat jinde než na českých portálech a nechápu k jakému dealerovy si volal a kam určitě můžeš poslat link abych jim zavolal že jo?
Všude umí dneska anglicky a další jazyky takže než se začneš rozčilovat začni u sebe a řeči o kokotech si schovej domů.....
luv
23. 1. 2017, 16:53si myslis ze si jediny kdo zna mobile.de nebo co :-DD evlo treba koupil miatu na ebay za 400 liber ...
reci o kokotech si schovavam pro ... kokoty jako si ty. Fakt nevim kdy jsem naposledny na netu pouzil sprosty slovo, ale ty si to fakt zaslouzis.
Evlo
23. 1. 2017, 16:53luv: internet, vetsina lidi co reaguji jsou teoretici, co nikdy nove auto nezkouseli koupit a nevi jak uzasny to je zazitek. Ostatne ja tu ND chtel koupit uz loni, ale dopadlo to tak, ze jsem to po serii telefonatu vzdal. [Jak sokujici]
V jinych pripadech zas spousta lidi reaguje bez toho aby se v tom fakt vyznala a prezentuji svoje nazory jako pravdu ("vyvazeni" pneu budiz priklad), proste to je potreba brat s nadhledem a usmevem :D
Franz Kafka
23. 1. 2017, 17:42Jenom imbecil by nedokázal koupit nové auto. Jedno jsem kupoval nedávno a bylo to opravdu hrozné náročné trvalo to asi 2 dni jen nesmíš být jak ty správně píšeš "teoretik" a musíš se v tom trochu vyznat.
Mimochodem nejsem jediný kdo zná mobile.de nebo další portály, ale zdá se mi, že ty si to asi neznal doteď. Protože jenom imbecil může potom napsat, že v Německu nejsou skladovky když to najdeš po dvou kliknutích a víš že jsou. Než napíšeš někomu, že je kokot tak se laskavě zamysli ty prubertální hovádko.
KDE MÁM TEN ODKAZ na toho dealera kam si zaručeně volal ??? Jak neumí anglicky. Nikde protože v praxi si zavoláš tak z okna ty nýmande. Ano beru tě s úsměvem jak píše ta druhá karikatura fanouška aut.
luv
23. 1. 2017, 17:54muzes zkusit treba toho prodejce z Aachen a nahraj nam to at se priucime :)
PS: pozitri tady cekam video z tvoji testovaci jizdy z MX-5 1.5
beastar
23. 1. 2017, 17:57Hlavně klid tyhle dva mají doma našetřeno tak na ojetou Feldu, ale tady v diskuzi už kupují tímhle způsobem asi osmé auto tak jim nepiš nemá to cenu. Teoretik to jo to si tak ty když ani neumíš hledat na netu evlo. Nechtěl sem tady cokoliv psát, ale začíná sem chodit stejná banda dementů jako na auto.cz. Prej nepoužil dlouho sprostý slovo jo? Fakt vysoká forma komunikace napsat někomu kokote navíc když píše defakto pravdu.
Dementi zakomplexovaný co mají zkušenosti na rozdávání mě vždycky pobaví. Si myslíš ty klaune že si jediný kdo si koupí občas v tomhle leasing stánu nový auto? Prober se pičo a jestli máš problém koukám že si z Prahy stačí napsat sem tam za piko a můžem povídat.
beastar
23. 1. 2017, 18:03Pozítří asi těžko to ti nikdo nezařídí i kdyby tam dneska napsal nebo volal. Takže asi těžko jo a jakej dealer dealuje Mazdy v Cáchách ? Název, adresa ? Je tam Volvo a dál ?
beastar
23. 1. 2017, 18:04Fakt si kokot, vole. Pochybuju že umíš slovo německy možná tak gutten tag das mazda takový znám. Mějte se a nauč se kupovat auta nebo se do toho neser ty magore a věnuj se vláčkům.čest.
luv
23. 1. 2017, 18:04Tu nabidku, ze prijedes do Prahy a vyresis mi muj problem beru ... predpokladam teda, ze to myslis tak ze MX5 1.5 mas a nechas mi ji projet. Dik posli SZ.
Evlo
23. 1. 2017, 18:27Internetovy teoretici rulz, hlavne veta "nauc se kupovat auta" je super, protoze nutnost se to ucit je mazec, skoda, ze tohle pisateli toho prispevku nedoslo.
BobAsh
23. 1. 2017, 19:34evlo je sice divnej, ale jsem mu svědkem, že občas nový auto koupí, naposledy to byl tuším Genesis Coupe.
beastar
23. 1. 2017, 20:16Dobře no tak asi není jediný kdo občas koupí nový auto ten evlo tak nevim co tady píše za hovadiny o teorii tyhle pseudo autaři jsou nejlepší, dělá někde manažera v Elitu nebo podobnou píčovinu a hned si myslí, že umí všechno nejlíp. To že nejde koupit MX5 je úplná demence a on to tady vydává za pravdu a ten druhý dement tady nazývá lidi kokoty a sám ani neni schopný napsat kde a komu zkoušel volat, protože akorát kecá. V Německu se sveze kdekoliv hned na showroomu a v čechách taky nebude za pár týdnů problém. TEĎ JE ALE TO NENÍ důvod tady někomu nadávat.
A že nadávám já? Jo jo protože na takový jedině jejich meducínku jinak to nepochopí. No a ano nauč se kupovat auta potom nebudeš muset brečet na netu jak ženská, že něco nejde koupit kapíš to nebo si už tak vygumovanej kokot že chápeš akorát v jedničkách a nulách.
beastar
23. 1. 2017, 20:18Do Prahy nemusim jezdit teď tady sedim. Tvůj problém bych vyřešil pravděpodobně úplně jinak jestli s lidma jednáš v reálu stejně jak tady na diskuzi.
beastar
23. 1. 2017, 20:19Prudiči stejný jak ten kokot JFK nebo jak se en bezmozek tady nazývá.
beastar
23. 1. 2017, 20:20Jo a abych nezapoměl, čest mrdky ,) Už se těšim na reálný setkání kdo mi bude nadávat do očí to bude žůžovka.... Doufám že už budu mít MX5 aby jste vy duo kreténos viděly jak je těžký to auto koupit :D
Evlo
24. 1. 2017, 10:23Jako, ze ja jsem divnej, kdyz pisu, ze mx-5 nejde u nas koupit, protoze nejde a ze nejde koupit v nemecku, protoze nejde domluvit projizdka s 1.5 bliz nez nekde ve Frankfurtu a fakt nemam chut si kupovat auto na zaklade recenzi lidi co kdyz by napsali, ze je to shit, tak prijdou o praci?
Ne opravdu je to tak, ze tech mx-5 mazd apod. se moc u nas neproda, protoze to neumi prodavat. Ne, ze by to lidi nechteli. Neni to nijak jinak. Kdyz jich prodaj za rok 10 a 2 lidi jen na autickari si ji kvuli pristupu prodejcu k prodeji nekoupi, tak to je 20% rocnich prodeju. To se fakt prober.
Ja jim moje penize nenutim.
Chosé
16. 1. 2017, 23:49Klobouk dolů, na jalopniku jsem cosik viděl, prohrabal jsem narychlo fotku a když jsem viděl s čím to srovnává, tak jsem panel vypnul. Vojto, tvoje dedukce mi přijde lepší a daleko věrohodnější. Dobrá práce. Mimochodem díky, že jsi nijak nevyspoileroval díl, který jsem ještě neviděl.
Bubák2
17. 1. 2017, 00:32Až na to, že kdykoliv Homer utíká z domu a ujede autem, tak zavrčí V8, nikoliv Slant six.
Bubák2
17. 1. 2017, 00:50Ale Chrysler koncern bude správná trefa, už pro to že před tímhle růžovým sedanem měl obouchaný zelený Plymouth GTX, což je vidět v dílech vzpomínajících na mládí.
BobAsh
17. 1. 2017, 22:00Chrysler víme, že je trefa. Že se to jmenuje Plymouth Junkerolla je oficiální.
krab
17. 1. 2017, 07:47Takovýhle sedany jsem kreslil pod lavicí když mě bylo 8. :)
Vlastně mi to připomíná, že pokud by Homer měl oválná světla, vlastně jsem Homerovo auto měl při work and travelu v USA. ...kdybych neměl kombi ale sedan.
https://www.google.cz/search?q=ford+fairmont&tbm=isch&imgil=aEtZ2CcBapJ9AM%253A%253B-wFo7gV0wHdX7M%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fzonderpump.com%25252Fimage-post%25252F2720-ford-fairmont-1.jpg.html&source=iu&pf=m&fir=aEtZ2CcBapJ9AM%253A%252C-wFo7gV0wHdX7M%252C_&usg=__TH1Fp5R6IHVBtvOm6DDEwdWTgks%3D&biw=1333&bih=646&ved=0ahUKEwiLr_iJycjRAhVCOxQKHbVvBIUQyjcINA&ei=OLx9WIuzAsL2ULXfkagI#imgrc=aEtZ2CcBapJ9AM%3A
PeterLuk
17. 1. 2017, 11:58Najprv som sa zľakol, že je to len preklad... Som rád že to tak nieje. A to Dodge je ináč celkom zaujímavé, o tom som vôbec netušil.
Sasakr
17. 1. 2017, 13:22A všimli jste si, že prvních asi 20 sérií měl vždycky v úvodní znělce dvoudvéřové, ale v příběhu pak čtyřdveřové auto?
JLK
17. 1. 2017, 13:33Treba vikendovka =D
Xander_Cage
18. 1. 2017, 18:17Pokud by měl někdo zájem, je možno Homerův růžový sedan sehnat jako model od Hot Wheels - autička z kolekce roku 2017 (btw. lze sehnat i auto které dělali v garáži Gas Monkey, je to ze stejné kolekce).
martin_100
19. 1. 2017, 16:50Hele z toho článku vyplývá že odhalenej model je předohrab ... no jo ale v několika dílech je vidět jak Homerovi při rozjezdi hrabou zadní kola .... hmmm takže s touhle bombou se vracíme zpátky do studia :-D
BobAsh
23. 1. 2017, 19:35Vždyť píšu, že to, co si myslí Torchinsky z Jalopniku je malej předohrab a já s tím nesouhlasím a tvrdím, že je to na bázi A-body, což je zadohrab. Takže další důkaz, že já mám pravdu a Torch se plete.
martin_100
23. 1. 2017, 22:38jsi neomylný polobůh :-)
BobAsh
24. 1. 2017, 00:00Jak to myslíš, "polo"? Že tě sejmu bleskem?!
martin_100
27. 1. 2017, 21:17Promiň za trest budu klečet na hrachu a 20x Dobešnáš :-) :-) :-)