načítám data...

Kia Stonic 1.2 DPi: Někdo to rád jako kdysi

Poctivá atmosféra, manuál a jen tolik výbavy, kolik skutečně potřebujete. Kdo říkal, že dobře už bylo?

zobrazit celou galeriiFoto:   Viola Procházková

Vzpomínáte, jak krásně jsme se měli před nějakými patnácti dvaceti lety? Máslo nestálo půlku výplaty, spaliny z motorů pořádně smrděly, my holky jsme měly míň kilo a vy kluci víc vlasů (to se ještě rozlišovalo jenom na holky a kluky), prostě idylka, na kterou můžeme leda vzpomínat se slzou v oku. Patří k ní samozřejmě i obyčejná auta s obyčejnými motory bez všelijakých eko, bio a fair-trade přídomků. Upřímní pracanti bez luxusních serepetiček a downsizingu, prostě takoví, jaké už dneska nekoupíte. 

No, pojďme vnést trochu radosti do ponurého úvodu, z nějž by se zdálo, že v automobilovém světě a nejen v něm je veškerému štěstí konec. I dnes seženete vůz, ve kterém si můžete odpočinout od jakýchkoliv známek elektrifikace. Nenajdete v něm dokonce ani přeplňování či žádnou futuristickou technologii, která by jeho účinky simulovala nebo nahrazovala. Kia Stonic 1.2 DPi je vskutku zvláštní propojení dneška a minulosti…

Foto: autickar.cz

Když jsme dali v redakci hlavy dohromady, shledali jsme, že situace na trhu ve skutečnosti vůbec není tak zlá, jak se na první pohled může zdát. Leckterá automobilka si v nabídce stále drží klasický atmosférický motor bez moderních pomocníčků, snad z nostalgie, snad jako úlitbu těm nejkonzervativnějším zákazníkům. A teď nemám na mysli osmi a víceválce hlučného sportovního typu, nýbrž skromné strojovny ve skromných automobilech běžného uživatele. Pokud si chcete výkon a rychlost zasloužit, máte možností víc než dost.

Ale pojďme se podívat na zmiňovaný Stonic, který jsem obdržela s nájezdem celých 9 kilometrů a instrukcemi, že dnešní moderní auta již netřeba zajíždět, neb všechno je obstaráno již z výroby. Já vám nevím, stejně jsem z tahle funglového auta trochu nervózní, zvlášť když s ním mám hned zítra frčet do Mostu a zpátky. Radost mám jedině z toho, že po mně nikdo nebude vyžadovat relevantní údaje o spotřebě – jakékoliv hodnocení by v této fázi života vozu mělo nulový smysl. Na rovinu říkám, že se asi instrukcemi tak docela řídit nebudu, protože poslouchat úplně nový motor, jak se trápí kdesi u omezovače, asi nepřenesu přes srdce. Během týdne jsem se snažila zjistit co nejvíc informací o tom, jak se to se zajížděním má, a na konci jsem nebyla o moc moudřejší než na začátku. Možná jsem zbytečně potento, ale úcta k technice mi nedá a na rovinu říkám, že z hlediska jízdní dynamiky tenhle test moc důkladný nebude. 

Foto: autickar.cz

Odjíždím tedy z bran dealerství Kia v Modřanech a říkám si, že takhle se asi cítí člověk, co si právě odváží zbrusu nový vytoužený automobil za deset výplat. Základní Stonic s atmosférickou jedna-dvojkou koupíte za 389 980 korun českých, což je na dnešní dobu slušná cena. V nejnižší výbavě Comfort už budete mít manuální klimatizaci, tempomat, radio s osmipalcovým displejem nebo třeba kožený volant. To není jako nutné minimum taky vůbec špatné. Mně dali druhý stupěň – výbavu Exclusive s LEDkami, automatickou klimou, parkovací kamerou, bezdrátovým Carplayem, vyhřívanými sedačkami a hromádkou bezpečnostních asistentů. Vyjde to o nějakých 40 tisíc dráže. 

Interiér není ničím extra zajímavý, ale možná právě proto vypadá dobře. Když se snažíte učinit levný interiér zajímavým, většinou je z toho fail jako Brno. Naopak dost pomáhá, že věci, kterých se dotýkáte nejvíc – tedy volant a řadička – působí díky kůži celkem hodnotně. A kiácké interiéry jsou pořád německy funkční, hodně tlačítkové a ergonomicky dobře zvládnuté. Řadicí páka ukazuje jenom pět stupňů, ale ve svých drahách běhá příjemně a přesně. Rychle jsme se zkamarádily, což bylo koneckonců potřeba – tenhle ovládací prvek se tady totiž používá fakt často…

Foto: autickar.cz

První tři rychlosti jsou celkem krátké, ve městě si tedy pokvedláte jedna radost. Čím větší bude vaše ochota k řazení, tím obratněji si bude auto v provozu počínat, jednodušeji to říci nelze. Pod dvěma tisíci motor jen nespokojeně pokašlává a hezky zrychlovat začne tam, kde mám už trochu černé svědomí, že ho v záběhu ničím. Na čtyřce a pětce si všimnete citelného prodloužení, takže na dálnici motor netočí nesmysl a neotravuje kraválem. Jenomže taky ztrácí dech do kopce a na předjíždění potřebuje svůj čas. Je to zkrátka stará dobrá atmosféra – výkonové optimum má proklatě vysoko, a než se tam dostane, trvá to. Rychlost si tedy musíte zasloužit zejména trpělivostí. Cestu do Mostu a zpátky jsem navzdory počátečním obavám absolvovala zcela běžným, až nudným tempem, nikde jsem nebyla nucena se plížit mezi kamiony, nikdo mě neproblikal ani neprotroubil. Pocit z jízdy byl jiný než u většiny jiných současných aut, to nepochybně. Ale jiný je jiný, ne horší. Prostě trochu retro.

Foto: autickar.cz

Navíc jsou tu ještě další složky auta, kterým můžu málo co vytknout. Podvozek je precizně naladěn na stupeň “génius průměrnosti” – je přiměřeně komfortní, přiměřeně podrží v zatáčkách a přiměřeně se stáčí bez velkých náklonů. V žádné disciplíně neohromí, ale ani nezklame, což je přesně to, co by měl univerzální crossover dělat. Auto se příjemně řídí, i na malém prostoru se s ním dobře manévruje, což je vzhledem k jeho rozměrům asi podstatnější vlastnost než dynamika na mezikontinentálních trasách. 

Verdikt:

V jednoduchosti je krása. Ve Stonicu s atmosférickou jedna-dvojkou si zavzpomínáte na doby, kdy byl svět ještě v pořádku. Sice nebudete na semaforech vždycky první a na dálnici se nestanete vládcem levého pruhu, ale prosté řešení uvnitř skýtá slušnou šanci (přinejmenším slušnější než většina konkurence), že s vámi auto vydrží dlouhá léta a jednou se v něm budou učit řídit vaše děti nebo vnoučata. Kromě trvanlivosti a nenáročné údržby by měl tenhle jednoduchý motor navíc excelovat i na poli spotřeby, jakkoli to z pochopitelných důvodů nemohu doložit. Kdo říkal, že se dneska nedá sehnat poctivé auto jako kdysi, jenom pořádně nehledal. Anebo ho ve skutečnosti nechtěl. Ono to holt má svoje výhody, ale i nevýhody… 

 

Technické údaje:

Motor: zážehový čtyřválec 1 197 cm3
Výkon: 62 kW (83 k) při 6000 ot./min
Točivý moment: 118 Nm při 4000 ot./min
Převodovka: pětistupňový manuál
Maximální rychlost: 165 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 13,5 s 
Provozní hmotnost: 1080 kg 
Průměrná spotřeba: 5,5-6,1 l/100 km
Cena od 389 980 Kč
Cena testovaného vozu ve výbavě Exclusive s příplatky: 457 980 Kč 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Martin Mlčoch
13. července 2022, 14:36
0

takovej prima vyklidněnej, příjemnej test. A klobouk dolů, vydržet to v zenu celý test - netočit atmosféru.
Ať to jezdí :)

reagovat
Zajda
13. července 2022, 15:16
0

Já po 30 km zahřátí cestou domů z autosalonu začal nakukovat do červeného pásma, neustále měnil otáčky a zátěž, střídal zrychlení a brždění motorem, první cesta byla 100 km na jeden zátah. A ve 2 tis. km následovala první výměna oleje. Motor má 25 tisíc, jede stále líp, spotřeba se snižuje, spotřeba oleje nulová. Jestli si náhodou ještě někdy koupím nové spalovací auto, udělám to zas stejně :-)

reagovat
bitner
13. července 2022, 15:16
0

Motor: zážehový čtyřválec 1 197 cm3

Fakt?!

reagovat
Zajda
13. července 2022, 15:33
0

Čtyřválec to je a svíčkama se zažehuje, co se ti nezdá :-)

Viola Procházková
13. července 2022, 15:54
0

Koukám, kde se mi vloudil šotek, ale asi si sedím na vedení.

Csaba
13. července 2022, 20:41
1

Kolega bitner nevěří vlastním očím že to nemá jen tří válce, toť vše :) V dnešní době téměř unikum :-) Ale "mělo" ho trknout že být to tříválec, s "pravděpodobností větší než malou" by u nich bylo přítomno i turbo ;-)

bitner
13. července 2022, 22:14
0

Jako jestli to ma opravdu cele 4 valce, tak jsem uchvacen. BTW. atmo trivalce 1,2 se delaji taky.

bitner
13. července 2022, 22:47
0

Tak jsem se podival do ceniku a fakzejo! Navic by to mel byt neprimovstrik, takze LPG friendly. Cenou 335 (RIO) naprosto deklasuje Daciu.
Zamiloval jsem se.

kotzitzaq
14. července 2022, 09:58
0

A nebo u Hyundaie to samé v podobě i20 za 320 (příp. pro askety co nepotřebují klimu i za rovných 300) :-).

HeavySmoker
14. července 2022, 11:20
0

bitner: Nechcem kaziť honeymoon s Kiou, ale nedostaneš predsa len u tej Dácie LPG aj s turbom? Mať 83 koní pri 6000 rpm je dosť drsné aj pre asketické povahy. Predpokladám že užívateľ LPG ma väčšie nájazdy aby sa to celé zaplatilo, a trpieť z 0 na 100 za kvartál by sa mi nechcelo.

Zajda
14. července 2022, 12:37
0

bitner: neřešils LPG pod testem Hjundaje 1,5 DPI s konstatováním že je ten motor s dvojitými vstřikovači stejně moc složitý?
Tenhle hádám bude konstrukčně spřízněný :-)

bitner
14. července 2022, 12:48
0

Zajda: to je fakt. Hyundayi, Kia, to je to stejne a tohle bude jenom zmensenina te 1,5. Tak zas nic no.

sheogh
13. července 2022, 15:28
0

"Poctivá atmosféra, manuál a jen tolik výbavy, kolik skutečně potřebujete" ... Hmmm, jen dalsi podmotorovany, plastovy crossover :-)

reagovat
HandyMan
13. července 2022, 17:16
0

390 tisíc v základu? UF! Do manželčiny Dačky Stepway (= "fplné palbě") se za tu cenu vešel i vcelku solidní automat (+35.000). Sám s tím občas jezdím, když není kam spěchat. Je v tom sice litr oturbený - 1.0 TCe 66kW/ 142 Nm, ale je díkybohu s nepřímým vstřikem a s ohledem na automat i lehce podladělný, takže jistý předpoklad dlouhodobé spolehlivosti ten motor má taky. Za rok manželka natočila 9500 km v naprosté pohodě. Po přezutí na celoroční gumy to zvládá i lehčí terén za mokra, takže na chatu vyjedeme vždycky.

reagovat
Zajda
13. července 2022, 18:40
3

Nejde už bohužel porovnávat ani ceny před půl rokem, natož dál. Na konci roku 2020 začínala nejlevnější auta pod 200 tisíci. Zánovní auta z té doby stojí klidně víc než když byla nová.

ro
rock
14. července 2022, 08:24
1

Ono je potřeba zkontrolovat dokonce i ceny plytné v době vzniku článku s dnešní realitou. Stonic stihl podražit o 10 t na "již od" 400 t.
btw ten Stepway je v té zmiňované vyšší výbavě za 384 t, s automatem 419 t (u Stonicu o automatu nemá smysl uvažovat, tam je k automatu potřeba jiný motor a pak je to skok na min. 510 t)

Csaba
13. července 2022, 20:45
6

A když se člověk obejde bez oplastování a dalších podobných atributů, v Riu dostane stejný motor a ušetří zhruba 65 000 Kč :-)

reagovat
beastar
14. července 2022, 11:32
0

A když se člověk obejde úplně bez auta. Jo to je život. Elektrokolo již od 80000 CZK ...

Zajda
14. července 2022, 11:51
0

Ceny elektrokol začínají určitě níž a pod nimi jsou ještě elektrokoloběžky. Až se ze zoufalství rozšíří, nechci vidět ten sajgon na cestách a chodnících :-)

beastar
14. července 2022, 12:58
2

Když chce podporovat čínský šmejd jsou níž. Zajímavý že u čínského auta jsou tady všichni vždycky hrozný Heroes ale v momentě, kdy teda řešíš kolo tak by si sráč co vyrobily čínský děti koupil. Mimochodem teď sem si koupil nový pneu renomované značky a bylo na nich made in China. Okamžitě letěli do kouta až budu mít čas tak je prodám nebo zapálim.

Re
RedX
14. července 2022, 14:56
0

Nemyslím si, že to je hrozný povoz. Je to prostě obyčejný levný auto, na dnešní poměry. Není zaměřené na autíčkáře nebo lidi hledající "něco lepšího". Cílové skupině bude sloužit dobře.

Vojtáno
14. července 2022, 20:35
1

Naprosto s tebou souhlasím Beaste, ale zajímalo by mě, kolik Maserati by ti zbylo kdybys z toho vymontoval všechny díly, na kterých by bylo napsáno “mejd in Čína..” :)

beastar
14. července 2022, 23:17
2

Vojtano: Zrovna u toho mého současného auta, tak tam z Číny toho zase tolik nebude. Maserati není Jaguar ani VW ;)

beastar
14. července 2022, 11:30
-1

Hrozný povoz pro opravdu velmi skromné řidiče. Reálně bude skutečně lepší jezdit zachovalou jedničkou Fabií a dát si do ní lepší rádio. Za ty peníze se sežene určitě i nějaký ten tehdejší Sportline.

reagovat
Zajda
14. července 2022, 12:00
2

Zase to nepřehánějme. 15+ let stará konfekční nákupní taška co neservisoval nadšenec bude na konci životnosti, 90% se jich prodalo ještě se slabším motorem. Nová nákupní taška s jednoduchou technikou se dožije zákazu spalováků a i s těmahle cenama se nakonec ukáže jako výhodná koupě.
Největší smysl mi dávají neSUV verze jako Rio a i20.

beastar
14. července 2022, 12:56
0

Celý tenhle segment mi absolutně nedává smysl. Hlavně fakt nechápu kdo to může chtít. Dobře služební auta do firmy, kde se s tím jezdí kousky. Předělat na LPG a tak to ještě pochopím ale jinak. To je strašný krám. Jaký to asi bude za dva roky provozu. Všude vůle, skřípání, poteče z toho i to, co do toho nikdo nedal. Pamatuješ na různé podobné pokusy? Aveo třeba? Logan? Prostě tohle je auto maximálně pro uživatele, co najede ročně tak maximálně deset tisíc vyloženě okolo domu. Nepotřebuje žádné pohodlí a je mu jedno, že to prostě beznadějně nejede. A ano levný to rozhodně není.

HeavySmoker
14. července 2022, 14:22
0

Kedy si naposledy videl sídliskovú/vesnickú ulicu kde by nestál Logan/Sandero prvej generácie? Je to to isté ako v potravinách, ľudia držkujú že chcú kvalitné potraviny a potom si suverénne idú po párky 29,90Kč za kilo z rozdrtenej chrupavky, múky a glutamátu. Toto je automobilový ekvivalent a ľuďom to stačí lebo je to v záruke. Ale aby som nehanil, tak neviem aké malé auto je dnes robustné ako Fabia I a nebude po 2 rokoch na sra*ky.

Zajda
14. července 2022, 15:05
9

Já ten účel chápu naopak dost dobře - vstupenka do svět motorismu.
NeSUV verze jsou jedny z nejlevnějších aut na trhu.
Levné v rámci zažitých zvyklostí nejsou ale taková je dnes doba.
Nižší cenovku už má jen historické Mitsubishi Space Star a nějaká Clia či Dacie s 1.0 atmosférickými 3válci.

Koupí si to soukromníci - důchodci, rodiny jako druhé auto atd.
Hlavně že je to nové, se zárukou, bez starostí.
Obvyklý nájezd může být klidně těch 10tis. km ročně.

Korejci se zlepšují o parník s každou generací.
V rodině máme ix20 1,6.
10 let jen předepsaná údržba, 0 závad.
Záruka byla 7 let.
Aveo a spol. bych sem vůbec netahal, to bych řekl že ses zaseknul v předsudcích.

Sa
Sato
14. července 2022, 16:39
1

Shitne parky su fakt zly priklad, ked niekto nema na normalne parky tak si ma kupit obyc maso alebo fazulu.. a nie jest odpad. Vozenim sa v shitom aute si clovek zdravie neznici.
Rozdiel medzi shit autom a hromadnou dopravou je asi ako mat jednu alebo dve nohy. Lacne auta maju svoje miesto.

ro
rock
15. července 2022, 11:58
4

Celý tenhle segment možná nedává smysl, ale spolu s hatchbacky téhle velikosti reálně motorizuje 1/3 českého venkova. Předpokládám, že v Praze je to jiný, ale v naší ulici by tohle bylo těžce nadprůměrný. Aveo tady nemáme, ale Matiz tady je. Minimálně 3 Dacie, tři Felicie. Dvě nebo tři Octa I. Několik prorezlých plechovek z devadesátek. Auto mladší než 3 r je tu možná jedno. Za šlechtu je tady jedna audina 10 let a jedna 15. VW CC, ten má taky 10 let. A jedna min. pětiletá Mazda CX-3.
Nicméně tyhle všechny stroje jsou o světelný roky lepší, než jet busem.

Tohle auto v našich podmínkách není shit, ale vysněnej mazlík.

St
Staromil
16. července 2022, 15:48
0

... a z jiného soudku...mně se moc líbí ten způsob nafocení, oceňuji invenci i provedení. Krásné retromoderní černobarevné fotečky, kterými prolíná, kromě i jiných artefaktů, sovětský tranzistorák VEF a konvička s pokličkou ( co se vejde i mezi sedadla...nemusí se vždy zkoušet, zda se vejde PETka...:-)))...). Fakt pěkné. A na hagusy, jak jsou docela šmrncovní, kdyby si jich z celkových snímků někdo nevšiml, se díváme přes poetiku okvětních lístků na střeše auta v sadu na pikniku... Pak vše do kufru a jede se domů, a to ohleduplně, jsme z záběhu. Ale v té dětské sedačce bych asi domů v této poloze jet nechtěl...:-)))...

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Dodge Charger  1972
Dodge Charger

1972 rok výroby
230 koní výkon
5 200 ccm objem

Buick Wildcat 4-door Hardtop 1966
Buick Wildcat 4-door Hardtop

1966 rok výroby
330 koní výkon
6 572 ccm objem

Chrysler Newport Custom 1969
Chrysler Newport Custom

1969 rok výroby
216 koní výkon
6 277 ccm objem

Citroën XM V6 Exclusive 1995
Citroën XM V6 Exclusive

1995 rok výroby
167 koní výkon
2 967 ccm objem