načítám data...

Jarní automobilová deprese

Začátek jarní sezóny obvykle v motoristech probouzí radost. Najdou se však i výjimky

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Jarní deprese – Jde o přirozený jev, který souvisí se změnou počasí a oslabenou imunitou. Tělu chybí hormon štěstí serotonin, který způsobuje dobrou náladu a tělesnou pohodu. Náhlé zlepšení počasí paradoxně zvyšuje pocit únavy, malátnost, neopatrnost a často i depresi. Projevy jarní deprese trvají 4 až 6 týdnů.

Ne, nebojte, netrpím jarní depresí v tom obecném slova smyslu. Mám sice hodně práce, ta mne však baví. Jsem vytížen i mimo zaměstnání, nicméně i to je vcelku příjemný druh vytížení. Doma je to také super, navzdory tomu, že už třetí týden bojují dítka s neštovicemi. Jen to počasí už by mohlo být vážně o něco lepší. Ptáte se, proč tedy ten lehce melancholický úvod? Má jarní deprese se totiž pojí výhradě se světem automobilů. A hned vám zkusím vysvětlit proč.

Když jsem loni na podzim měnil po dlouhých letech své zaměstnání, těšil jsem se na tu změnu hned z několika důvodů. Za prvé, přestal jsem trávit velkou většinu času na silnicích. Ano, stále řídím rád, pozitivní vztah k autům a IAD jako takové jsem nikdy neztratil. Přesto jsem se dostal do bodu, kdy se pro mě čas na silnicích stal rutinou a v podstatě takovým nutným zlem. Nepřinášelo mi to pražádnou radost a unavovalo mě to.  Nová výzva v zaměstnání mi přinesla do jisté míry vysvobození a obnovila mou radost z řízení. Ve chvíli, kdy auto není mým pracovním nástrojem a nutností, nýbrž volbou, jsem opět našel zalíbení v pohybu na silnicích, což si teď užívám plnými doušky. Z čeho tedy pramení ten pocit deprese (dobrá, to je možná příliš silný výraz, možná by stačila jen jistá nespokojenost)? To se totiž váže k bodu číslo dva.

Víte, co se týče aut, pohybuji se celý svůj dospělý život ve velmi racionálních hranicích možného. Z velké míry to bylo způsobené právě tím, že jsem k životu potřeboval vždy především spolehlivý automobil, který mě nenechá ve štychu. Na emoce a zábavu nebyl prostor. Proto jsem si říkal, že tohle vysvobození z okovů nutnosti a racionality může mít blahodárný vliv na můj vozový park. A že ve chvíli, kdy ujedu 13 km ráno přes Prahu do práce a večer 13 km přes Prahu domů, vlastně už tak nějak nepotřebuji velmi rozumný naftový rodinný kombík s nízkou spotřebou. Ten bych mohl prodat a místo toho si přece mohu pořídit nějakou úplnou hovadinu s velkým motorem, která mi bude dělat radost při každém nastartování, ne? A když to z nějakého důvodu nebude třeba někdy fungovat, jak se občas u starých (v konkrétním případě i chronicky nespolehlivých) modelů občas stává, prostě využiji tu super MHD, kterou se hlavní město stále chlubí, že? Žádný problém, chtělo by se říct. Proto jsem strávil velkou část zimy prolézáním inzerce a hledáním spektakulární hovadiny, která nedává vůbec žádný smysl.

Touto dobou zde měl viset článek, ve kterém vás čtenáře žádám o radu, jestli si mám pořídit vysněný osmiválcový Range Rover. Či zda by náhodou nebyl lepší dvanáctiválcový Touareg? A co ta první generace Cayenne, pro kterou jsem měl vždycky slabost, nebylo by tohle správné řešení? Ano, chápu, že spousta lidí nebude mít pro takový výběr pochopení. Sorry, primární auto potřebuju velký tak, abych do něj naskládal kola, lyže, případně propriety na čtrnáctidenní dovolenou ve čtyřech, přes to nejede vlak. A osmiválcových SUV je na výběr víc, než osmiválcových kombíků. Nicméně, jak jste již mohli pochopit z předchozích řádků, nic takového bohužel se nekoná a v dohledné době ani konat nebude.

Ani nevím, co přesně je tím důvodem, spíš to bude takový mix věcí. Určitě za tím bude má neochota řešit údržbu. Ne, že bych nedodržoval předepsaný běžný plán servisu, to ne. Spíš mě otravují ty věci okolo, jako hledání šikovných automechaniků, kteří si poradí s nastalými problémy a podobně. Uvědomil jsem si to ve chvíli, kdy jsem před třemi týdny vyzvedával svůj rodinný kombík ze servisu, a došlo mi, že stále rok a půl po konci záruky jezdím do autorizáku, jen proto, že jsem líný hledat nějaký jiný servis. A to v podstatě řeším jen běžný servis. V létě mě čekají brzdy a pravděpodobně výměna ložiska, které se začíná ozývat. Už teď mě otravuje byť jen myšlenka, že to budu muset řešit. Když si představím, jak funguje starý Range Rover, dost pochybuju, že by se mi chtělo řešit tisíc a jeden problém, které to zaručeně bude mít. Druhým zásadním důvodem je fakt, že jsem zjistil pravdu o MHD. Vážně to není tak super, jak se často tvrdí. Naopak je to vcelku dost nekomfortní a časově nevýhodné. Dokonce natolik, že spíš než o výměně primárního vozu přemýšlím o nákupu menšího poskakovadla do města, které mi uleví od každodenní tlačenice v autobuse, metru i v tramvaji.

Nebojte, tohle duševní rozpoložení je jistě jen dočasné. Pevně věřím, že za pár týdnů budu hledat v inzerci znovu nějaké ty kolosální kraviny a třeba se odhodlám i k nějakému tomu nákupu. Jen asi musím počkat, až na to hezčí počasí, třeba mi to zvedne náladu. A jaký máte vstup do jara vy? Máte aut plné zuby, nebo se nemůžete dočkat, až se počasí umoudří a vy tak budete moci zahájit plnohodnotnou sezónu?

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

FidoBlack
10. dubna 2023, 10:30
0

Díky bohu, že kolosální kravinu mi zkazil 15k servis na mém rodinném MPV, snad to ještě vyjde :D

reagovat
Jyrki
10. dubna 2023, 12:17
3

já jsem stále v psychické pohodě a auta, stará, mě baví stále. Baví mě se v nich hrabat. Těším se na pěkné počasí, na květen kdy vyzvednu značky z depozitu k Deltě, Spideru (ještě včas dorazit rozdělané věci na nich), Karel vytáhne Mase a že vyrazíme opět na nějaký východ slunce.
Těším se, že dám na značky Gammu Coupé a konečně ji pořádně proženu a že letos stihnu nějaký ten sraz.
Manželka se mě ptala jestli se už těším na dovolenou. Asi bych se i těšil, nejen opět tím nejmladším, největším co doma je. 308 SW mě opravdu nebaví, vlastně žádné nové auto mě nebaví, Štve mě každá služební cesta, protože je Golfem, Scalou nebo nějakým podobným nesmyslem.
A vypadá to, že letos je poslední rok kdy na bílé značky jde dostat staré auto dovezené z Evropy, tak možná jen mám menší depku z toho, že spoustu snů už si vyplnit nestihnu. Ale to hned přejde a stočí se to k úvahám, že zbývá 3/4 roku a co by se dalo stihnout...

reagovat
krab
11. dubna 2023, 09:48
1

S tím dovozem, to proběhly různý fámy co nejsou pravda. Problém je s přihlášením aut co nesplňují alespoň Euro 3 a nejsou ze zemí EU. Ale normálně auta ze zemí EU tu přeregistrovat jde jakákoli, to oni musí. Taky jsem se toho trochu původně zděsil

Frankie
11. dubna 2023, 11:13
0

Krabe díky za vysvětlení. Taky mě to zděsili a nesedělo mi to.

Jyrki
11. dubna 2023, 17:59
0

Krabe, to máš pravdu, ale třeba ta Gamma je z konce 70.let, ta fakt není Euro3. A ono není moc aut na mém seznamu co plní Euro3 a výš.

krab
12. dubna 2023, 00:04
0

Když si koupíš Lancii Gammu, tak to už vůbec není problém... zaregistruješ jí buď na běžný značky + si vyřídíš klubovou testaci HV , takhle to mám na 78" Porsche a tím pádem ani nemusíš platit ekovýpalný. Anebo zaregistruješ na "V" značky.

Co nás trápilo bylo období 1993 (30 let hranice) až cca 1998 , kdy měly auta to Euro 1 nebo Euro 2, pak od 99 výš cca to bývá vše většinou Euro 3, Ale i tohle období, pokud to dovezeš z EU zemí je v pohodě registrovatelný

Jyrki
14. dubna 2023, 06:02
0

Krabe, já určitě nechci auto na "V" značkách. To je omezení, které nejsem ochoten akceptovat. Ale ano, místo EKO raději testace HV. Nicméně na bílé to půjde jen letos, od příštího roku, pokud mám správné info, tak auto bez Euro3 už JEN na "V"

M P
10. dubna 2023, 16:24
4

Tyjo Dane, pozor, aby tě někdo nenařknul, že vlastně auta nemáš rád a ani si žádný nezasloužíš, když se ti nechce řešit servis starého krámu :D

MHD je v cajku, když bydlíš a pracuješ na stanicích jedné linky, nějaké kolejové nejlíp…

reagovat
bkralik
11. dubna 2023, 12:34
0

S tímhle musím souhlasit všema deseti - když po Praze člověk jede metrem a nebo nějakou rozumně-přímou tramvajovou linkou, tak je MHD super. Jakmile je potřeba se dostat někam trochu mimo, tak je to peklo. Jezdím občas z Ládví na Koleje Strahov a to je cesta, kterou MHDčkem mám čistou hodinu (dveře-dveře), což je s 20 minutama autem prostě šílený rozdíl.

MB
MBMB
11. dubna 2023, 14:47
1

To tak z principu je. Nemůže vést přímá linka metra odkudkoliv kamkoliv. Jakmile to má člověk pomalu přes celé město a u toho musí třeba dvakrát přestupovat, tak to přirozeně není zrovna nejrychlejší. Jezdit takhle denně do práce bych určitě nechtěl.
Základ je holt bydlet u nějakého rozumného spoje. Pokud člověk bydlí 10 minut pěšky od nejbližší zastávky autobusu, který ho teprve někam dostane, tak je otrava jezdit pomalu kamkoliv. A takových míst je v Praze řada, z čehož ale nutně neplyne, že ta MHD není dobrá.

Jakub Pospíšil
10. dubna 2023, 19:11
1

To je odvěký problém toho, že kdyz někam jedeš, protože musíš, chceš to absolvovat v diametrálně odlišném autě, než když někam jedeš, protože chceš.

reagovat
Jenda_K
10. dubna 2023, 22:47
4

tak tohle nějak nepociťuji.
Jezdím za prací na různá místa Jížních Čech a Moravy od Prachatic až po Luhačovice a čím pojedu je otázka kilometrů a počasí. Vybírám od skůtru na baterky, přes motorky od 500 cm až po 1100 cm3 a autama jsem jel za prací taky všema, včetně Jaguára.
Prostě jsem nějak dospěl k tomu, že není možné čekat na nějaké až a je třeba užívat si ihned.
Možná to bude ale i tím, že větší část života už mám za sebou.

Kuře
11. dubna 2023, 02:04
0

Tak třeba vám kluci brzo dám svůj názor jak to je, zatím to mám tak že autem opravdu potřebuji jet tak jednou za měsíc a jinak jezdím spíše protože chci, nebo je to pohodlnější, ale nemusel bych. Od příštího, možná přespříštího měsíce začnu dojíždět cca 60 km do práce a 60 zpět každý den, tak uvidíme jak mě tohle bude bavit;))

Frankie
11. dubna 2023, 11:16
0

Potkáváme ta samá auta a hlavně autobusy v ten samý čas. Odzkoušel různé trasy, jejich verze, ale po nějakém čase se ti omrzí a nejčastěji budeš volit tu nejrychlejší. Já jezdil denně 42 km v jednu stranu a dost mě to omrzelo. Občas jsem si ji v létě zpestřili bawem, ale nejčastěji jel služební oktávou.

Michal88
11. dubna 2023, 08:13
0

Jop, mám depku. Nejen, že nemůžu nic na autech zatím dělat ani s nimi jezdit, protože kure.skej nedostatek času, ale ještě se musím nějakých aut (XM a GS) zbavit. Takhle mě to nebaví. :/

reagovat
krab
11. dubna 2023, 09:54
-1

Hlavně se pořádně zamysli jaký auto (ten v uvozovkách nesmysl) opravdu chceš. Koupit jetej Range nebo Cayenne problém nebude, spíš prostě mít tu chuť a radost z toho to udržovat a to znamená cpát do toho nemalý peníze. Mě se třeba RR taky líbí, s Cayenne jsem se nikdy nesvezl, tak nevím, ale prostě jsou to SUVčka a to má svoje jízdní kompromisy. A když si představím k tomu obrovský náklady na údržbu, tak bych takový auto asi brzo nesnášel. Navíc jsi ve spirále nekončících oprav a hodnota toho auta se ti nijak nezvedá, čili v tom ty prachy vážně jen prolítnou jak komínem.

Kup si k tomu Hyundai nějakou 4 místnou klasiku, auto co ti bude dělat radost, bude mít nějaký smysluplný potenciál udržet nějakou hodnotu do budoucna a bude tě to možná bavit. Pěknejch aut, myslím třeba jako kupátek, kam se občas vejdou i 4 (dva dospěláci, dvě děti) je docela slušný množství.

reagovat
sheogh
11. dubna 2023, 11:52
0

Ten Touareg s W12 je dobra perverze. Cayenne je v podstate taky Touareg. Za me vzit turka s W12 a udelat "expedicni vybavu", to bude uplne pecka a zvrhlost :-)))))
Obcas na tyhle auta mrknu (jeste treba Toyka LC apod), kdyz se vratim z vyletu po ceskych luzich totalne nasranej, po jakych hovnech misto silnic to tady musime jezdit

reagovat
Be
Beran
13. dubna 2023, 12:35
0

Kde jsou ty casy kdy nam bylo 19. Auto si clovek nejak servisoval sam a nicemu moc nevadilo, kdyz se oprava protahla na mesic at kvuli penezum, dilum nebo metode pokus-omyl. A penize bylo treba rozdelit jenom mezi auto, pivo a holky.

Celou zimu jsem sjizdel inzerci a vymyslel neco zabavnejsiho na cesty do prace tech 15km ceskym venkovem. Nakonec budu ukecavat mechanika at mi udela poradne prahy :-(

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem