načítám data...

Jak nahradit právníka strojem aneb kde se tu vzal tempomat?

Lenost je obvykle motorem pokroku. V některých případech to ale může být znechucení vaším právníkem.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Tempomat, funkce, bez které si leckdo neumí představit automobil, není žádným moderním výmyslem. Jeden by skoro řekl, že všechno bylo vynalezeno ještě v devatenáctém století, jen k lepším realizacím člověk došel až s dalším vývojem technologií.

V automobilech se něco, co by se dalo nazvat tempomatem, objevuje už v letech 1900 a 1910, v druhém případě šlo o automobil Peerless, který svůj ‚tempomat‘ propagoval jako systém, který udrží rychlost jak do kopce, tak z kopce. Šlo ale jen o adaptaci Wattova odstředivého regulátoru, který můžeme znát z parních strojů, tedy o věc z osmnáctého století.

Otcovství moderního tempomatu je přikládáno Ralphu Teetorovi, který jej vynalezl v roce1948. Nazval jej Speedostat a jeho motivace byla jednoduchá. Štvalo ho, jak řídí jeho právník, který zpomaloval a zrychloval podle toho, jak zrovna mluvil. Ano, pak tu byly ještě postranní motivace, jako rychlostní limit 56 kilometrů za hodinu (35 mil za hodinu), který byl v USA zaveden během války za účelem šetřit palivo. Svůj návrh na zařízení, které ovládal řidič a které místo něj drželo plynový pedál, si patentoval v roce 1950 a přidal i funkci, která systém deaktivovala při sešlápnutí brzdy.

Ve stejnou dobu mělo podobný nápad více lidí. Jedním z nich byl seržant Frank J. Riley, který svůj ‚Constant speed regulator‘ vymyslel také v roce 1948 a nainstaloval jej do svého vozu, o patent ale zažádal až roce 1955. Dalším vynálezcem byl Harold Exline, který svůj výmysl pojmenoval ‚Vacuum powered throtle control with electrically controled air valve‘. O patent zažádal v roce 1951. Ale stejně jako několik dalších přišel pozdě.

Prvními automobily, které byly již z výroby vybaveny tempomatem, se staly v roce 1958 Imperialy. Ty používaly technické řešení Ralpha Teetora a jejich systém byl označen jako ‚Auto-pilot‘. Princip byl jednoduchý. Podle otoček náhonu tachometru odečítal rychlost a pomocí elektromotoru tahal za plynové lanko. Tento systém převzal i Cadillac, pojmenoval jej ‚Cruise-control‘ a od roku 1960 ho za příplatek montoval do všech modelů. Rychlost byla v obou případech nastavována otočným spínačem.

Ovládání tempomatu se v devadesátých letech přesunulo na volant.

S rozvojem automobilů se tempomat dostával do stále většího množství modelů, jeho zásadnější rozšíření přišlo ale až po roce 1965. Tehdy AMC uvedlo nový a levnější tempomat, nastavovaný jen za pomoci tlačítka, které jste stisknuli při dosažení kýžené rychlosti. Jen o pár let později Daniel Aaron Wisner zažádal o patent pro ‚Automotive eletronic cruise control‘, tedy tempomat, který používal digitalní paměť pro nastavení rychlosti a nastavenou rychlost si i pamatoval. Trvalo ale dlouhých dvacet let, než podle jeho návrhu někdo tento systém vyrobil a uvedl v praxi. Tou společností byla Motorola a svůj integrovaný obvod označila jako MC14460 Automotive Speed Control Processor. A na jeho základě pak vznikly další a další. Elektronicky ovládané tempomaty mají tu výhodu, že se dají integrovat s dalšími systémy v autě. A od toho už byl jen krůček k adaptivnímu tempomatu.

První vlaštovkou inovace byl systém Debonair od Mitsubishi, který fungoval na bázi lidaru a řidiče upozorňoval na blížící se překážku. Ten se objevil v roce 1992. Jeho nástupcem pak byl laserový systém ‚Preview distance control‘, který reguloval rychlost (a vzdálenost od auta před vámi) pomocí plynu a řazení, ale neuměl sám brzdit. A záhy se připojovaly další. A přibývaly použité technologie. Toyota s laserovým systémem, Mercedes s radarovým systémem Distronic. Do roku 2000 na trh uvedli adaptivní tempomat ještě v Jaguaru, Nissanu a Subaru. A po roce 2000 se svými řešeními přicházeli i ostatní výrobci. K tomu se připojovaly další funkce jako Stop and Go, protikolizní systémy, a to nás nakonec dovedlo až do dnešní doby.

Jaké druhy adaptivních tempomatů tedy máme? Laserové, radarové a někde najdeme i optické, mnohdy adaptivní tempomaty používají vícero druhů senzorů současně. Novým prvkem pokroku, který můžeme potkat v BMW a vozech koncernu VW, je ‚prediktivní‘ tempomat, který umí zpomalit do zatáček, kruhové objezdy projet třicítkou a pak zase zrychlit a podobně. Spolupracuje tady několik systémů i s GPS a mapovými podklady. Zrovna v BMW to funguje moc hezky, jak nedávno popisoval Honza ve svém testu XMW X7 . Sám jsem si to vyzkoušel právě v X7 a v Audi A4, a je to velmi zajímavé. Vlastně už musíte jen točit volantem a koukat, jestli se někde nestane něco nečekaného. Do plně autonomních automobilů to má ale ještě daleko. A o těch si popovídáme zase někdy příště.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

VK
VK
30. listopadu 2020, 18:08
8

Článek jde aktuální situaci takříkajíc do rány; jestli se skutečně na evropské úrovni schválí povinný "inteligentní" tempomat s omezením rychlosti podle aktuálně platných limitů bez možnosti to vypnout, ač nerad, zařadím se rovněž mezi ty co tvrdí, že líp už bylo.

reagovat
eLzyx
30. listopadu 2020, 18:46
2

nemám rád tyhle systémy. Akorát to odvádí pozornost od řízení, resp. svádí to k "chvíli" nedávat pozor. Nemám je rád ani kvůli tomu, že fungují jako zákeřný spolujezdec, co Vám občas zatahá z volant, dupne na brzdu nebo dokonce i na plyn (tuhle kratochvíli znají spíše už jen ti starší, co měli ještě Š120 a jiné výdobytky automobilismu produkovaných do 80. let), případně Vás kibicuje, že jedete moc rychle, ta mezera je moc malá, jste příliš unavení, furt na Vás něco cinká, bliká, varuje.
Já už kvůli těmhle pomocníčkům i přejel člověka. Věděl jsem, že před závorou zastavím bezpečně na 1-2 m vzdálenost, akorát si musím dávat pozor na jemný štěrk, takže musím brzdit rovnoměrně, s citem. Mezi mým autem a závorou se snažil proběhnout securiťák (ozbrojený voják ČR, army objekt) a auto to vyhodnotilo jako kritickou situaci, takže šlo plně na brzdy, na štěrku se to utrhlo, nabralo vojáka na kapotu a přimáčklo jej to mezi auto a závoru. Naštěstí se mu nic nestalo a na autě přibyly dva drobné škrábance, ale ten blbý pocit z těchto autonomních systémů ve mne zůstal ještě umocněn. Nejhorší na tom je, že to nemáte ve svých rukách, takže jen zíráte, co se děje. Bez možnosti nápravy.

reagovat
ma
martinw
30. listopadu 2020, 23:11
-1

Tyhle precrash systemy bych nezatracoval "prumerny ridic" je potrebuje, protoze : 1) neumi brzdit 2) neumi rychle reagovat
Ten "prumerny ridic" ale musi mit drazsi karu protoze na levnejsich autech to vetsinou funguje dost naprd.

JZ
Jan Zavrtálek
01. prosince 2020, 10:38
2

Největší problém těhle systémů je, že naprosto neumí odhadnout situace v nízké rychlosti. Mě takhle XC90 způsobilo docela vážný problém s krční páteří, přijížděl jsem k debilně umístěnýmu automatu na lístky u závory na parkoviště, obrubník byl tak široký, že se člověk musel vyklonit z okénka, tak jsem vytáhl ruku a hlavu z okénka a Volvo si najednou všimlo závory, takže prudce zabrzdilo, krkem jsem narazil do rámu dvěří až jsem měl tmu před očima a další rok mi chyropraktik napravoval krční páteř...

beastar
01. prosince 2020, 11:27
2

Elzyx, vrtak husty historky. A tentokrat souhlasim. Me zase v noci uprostred rusne krizovatky pri aktivnim prujezdu na zelenou sel Superb na plny brzdy. Auto se leklo policejni oktavky, co jela pres krizovatku pod vrzem. Ja jel vlevo oni rovne. Ten debilnu radar to vyhodnotil asi diky odleskum apod. Jako kolizni situaci. Nejen ze se leknes, ale jeste s tim nic neudelas. Z 60kmh na 0 malem celicko o volant.

Uz to vypinam vsude. Na dalnici tomu neverim uz vubec. Proti novym technologiim a vybave nic nemam, ale tohle proste neni vychytane a je to nebezpecne. Uz tu mame Volvo, skodovku, jeste Elzyx by mohl rict, co to bylo za auto.

eLzyx
01. prosince 2020, 12:58
0

byl to poslední Ford Focus

Sa
Sato
01. prosince 2020, 13:31
0

Existuje niekde (black)list áut, ktoré to majú zakaždým zapnutné a je to potreba pred každým pouižitím auta vypnúť, ako start stop napr.? Tuším v tej recenzii mercedesu CLA to bolo tak spomínané. Mať takú star up rutinu každý jeden deň a tak nie som happy customer.

Jakub Pospíšil
01. prosince 2020, 13:38
0

CLA měl defaultně zapnutý Lane keeping assist, což byl sice jiný systém, naštěstí sám od sebe nebrzdil, ale jeho projev byl teda otravnej až na půdu.
-
Komentář upraven 1. 12. 2020, 13:38:58

Sa
Sato
01. prosince 2020, 14:08
0

Díky za upresnenie, to bude tá menej nebezpečná viarianta pomoci :)

VK
VK
01. prosince 2020, 21:15
0

Podle právě schvalované směrnice se systémy jako udržování v pruzích nebudou smět dát vypnout jediným úkonem, bude povinná kombinace. Zároveň s tím se zavádí povinnost inteligentního tempomatu, zatím akorát nepanuje shoda nad tím, jak konkrétně má být realizováno omezení rychlosti. Prozatím (?) padl pod stůl návrh na tvrdou redukci výkonu, ve hře jsou vibrace do plynového pedálu nebo zvukový alarm. Takže nejpozději od roku 24 budou všechna auta masírovat nohu na plynu anebo řvát jako při rozepnutých pásech, jen co se meziměsto zrychlí nad devadesátku. Samozřejmě v praxi to bude tak, že jak existuje nabídka vymlácení DP-filtru, zabudování antiradaru, vzniknou nabídky na vyřazení tohoto systému. Nakonec se jedná u těchto systémů vždycky o sofwarovou záležitost, takže to musí jít vždycky a ne moc složitě. Nota bene když zbytek světa toto nařizovat nebude a budou v něm nabízeny k prodeji tytéž modely. Alespoň z principu. Ale rozhodně nebude žádné štěstí se natvrdo pouštět hned od začátku do nelegálních a neautorizovaných změn v řídících systémech auta.

Galveston
01. prosince 2020, 11:04
0

Měl jsem koncernové auto s tempomatem. Ročník 2011. K jeho aktivaci stačil jeden úkon, stisknutí jednoho tlačítka v požadované rychlosti. V roce 2017 jsem vyměnil koncern za toyotu. Má tempomat a trvale vypnuté asistenční blbinky. Tempomat nepoužívám, protože aktivace vyžaduje dva úkony, které si nejsem schopen zapamatovat. Jsem stará škola. Toyotu si nechám na chov, protože je to Corolla. Přežije i atomovou válku. A pořád bude fungovat. Ale tempomat je pro mě mrtvola...

reagovat
Pajinex
01. prosince 2020, 12:45
0

Bez "blbého" tempomatu si už moc neumím své auto představit. Jezdím často přes Prahu, hlavně tunely. Nastavím 75 a nemusím čumět na rychloměr. Což asi nezřídka dělají ti, kteří pro "sichr" jedou šedesát a navíc v levém pruhu. Na dálnici cca 136, ve městě do 55 a zatím bez úřední obsílky. Zkušenost s dalšími asistenty taky nemám zrovna pozitivní. S kamarádem v jeho Passatu jsme jeli vcelku pomalu z prudkého kopačka a auto zmerčilo blížící se retardér. Tuším předkolizní asistent zakápnul brzdy a kámoše bolí vyvrácené palce z volantu snad doteď. Ještě, že za námi nic nejelo. p.s. U minulé Cromy 1,9 JTD mi tempomat chyběl, tak se sehnal pod volant jiný věnec s páčkou navíc, povolil se v diagnostice a makal. Ta auta už měla elektriku připravenu, jen ve Fiatu chtěli za aktivaci desítku. Věnec z bouračky i s prací vyšel na dvojku.

reagovat
Pochtli
01. prosince 2020, 14:11
0

Já nedám na adaptivní tempomat dopustit. Ano, chtělo by to nějakou možnost přenastavit odstupové vzdálenosti a trochu spolupracovat s plynem při uhnutí toho předemnou, ale jinak to má jen pozitiva. Na dlouhých trasách mi neupadne noha, případně v motoristovi nepřátelských městech/vesnicích/rakouských dálnicích mi to chrání peněženu od zkurv.. radarů.
PS: Dojezdy některých zde k závoře se zapnutým tempomatem fakt nechápu. Před závorou/sjezdem apod. lehce ťuknu na brzdu a tempomat zrušený..

reagovat
eLzyx
01. prosince 2020, 15:03
1

ten "dojezd" k závoře na brzdách je realizován pomocí "precrash systémů", nejde vyloženě o tempomat. Možná jsem tím komentářem trošku předběhl následující články na toto téma, ale mě vadí skoro všechny aktivní pomocníčci v autě. OK, posilovače, ABS, ESP, to má svůj smysl. Zejména pro "takyřidiče". Líbí se mi i pasivní pomocníčci typu couvací kamera, nebo rovnou 360view. Chápu i upozornění na pohybující se objekty ve slepém úhlu. To všechno pomáhá bezpečnosti. Chápu asistenty rozjezdu/sjezdu.
Ale už i u toho hloupého tempomatu začínám vnímat určité nebezpečí pro bezpečnost provozu. Už to řidiči něco ulehčuje, nohy si dá pohodlně z pedálů dolů, takže v nouzové situaci není schopen zareagovat tak, jako kdyby měl nohu na plynu a jen ji přesunul. A u těch adaptivních tempomatů je to ještě horší. Tam už může mít tendenci si například vzít mobil a poslat SMSku "budu tam za 5 minut". Vždyť co? Dálnice je rovná, zatáčet netřeba, kdyby ten přede mnou zpomalil, moje auto zpomalí taky. Za těch 20 vteřin se nic nestane. Že to "spartánské vybavení" klade na řidiče vyšší fyzické nároky, tedy že ho po čase bolí noha? Od toho jsou podél cest odpočívadla, aby se protáhl a nejel dokud se mu oči únavou nezavírají.
No a ty pokročilé "autopiloty"? Považuji je vyloženě za hrozbu na silnicích. Lidi jsou líní, jakmile zjistí, že to v 99,9% reaguje schopně, tak přestanou dávat pozor úplně. V Americe jsou tak "daleko", že řidiči Tesel za volantem spí, nebo si dokonce přeleze za jízdy dozadu. Což je naprostý hazard.

beastar
01. prosince 2020, 15:07
2

To si ale pletes dojmy s pojmy. K te zavore nejel na tempomat. To byl asiastent odvraceni celniho narazu, co malem zlomil obratle. Protoze zavora. Tempomat vypnout klepnutim do brzdy ci do packy to ma kazde auto. Me to malem stalo bouli na hlave. Samotny tempomat dobry problem je v tech radarech a neodladene citlivosti vetsiny radaru. Ta picovina se proste leka, jindy zase prekazku vesele ignoruje viz. Tesla. Uz se nam to tady hezky seslo VW, Ford, Skoda atd. Proste to delaji na piiicu vsici.

edit: Prispevek sem dopsal kdyz ten Elzyxuv jeste nebyl videt.
-
Komentář upraven 1. 12. 2020, 15:08:31
-
Komentář upraven 1. 12. 2020, 15:09:39

Pochtli
01. prosince 2020, 22:46
0

Já se divil, co s tím tempomatem blbnete a vy řešíte brzdnýho asistenta. Jo, ten občas dokáže i ve vitaře pěkně pozlobit, naštěstí zatím bez boule. Na druhou stranu mi už jednou zachránil čumák, protože jsem zrovna koukl jinam, než bych měl a ten přede mnou to najednou zahamtnul.

ma
martinw
01. prosince 2020, 23:40
0

Na picu to nedelaj vsichni, Subaru opticky system v soucasne generaci v pohode vychytany. Audi uz 5 let pouziva kombinaci radaru a monochromaticke kamery a nikdy nezastavi auto jen kvuli radaru ale potrebuje potvrzeni i od te kamery ze to rozpoznala. U te zavory v OC si myslim ze Volvo pouziva k validaci navic taky kameru ale bouzel jestli je zavora pruhovana podobne jako zadni cast navesu kamionu tak tomu rikam smula

to
tomaass2
11. prosince 2020, 20:49
0

Já se hrozně vztekal s lane assistem ve Scale poslední dobou - na našich úzkých okreskách mne to pořád tahalo za volant a klidně tlačilo ven ze silnice...

Před pár lety mne vyděsil s protikoliznim asistentem na dálnici v zatáčce Prius - zmerčil kamion a "už se nezamyslel", že já jsem v jiném pruhu a silnice zatáčí. Když to sešláplo brzdy tak jsem se zděsil, že se něco mechanicky poškodilo, vůbec mi nedošlo, že by to mohlo být chtěné chování...

Já chci buď plnou autonomii, nebo řídit já... Tohle není mezi je nebezpečná kravina.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem