načítám data...

Hyundai Ioniq: Hybrid pro obyčejného člověka

Dříve hybridy dávaly okázale najevo svoji jinakost a snažily se ostentativně odlišovat. Dnes už se stávají běžnou záležitostí a Ioniq je toho důkazem.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Hyundai Ioniq: Hybrid pro obyčejného člověka

Když jsem minulý rok testoval nejnovější generaci Toyoty Prius ve variantě plug-in hybrid, bylo výsledkem spíše filosofické zamyšlení než klasický test. Veškeré dojmy z onoho auta ve mě totiž naprosto přebil pocit, že se ta věc ze všeho nejvíc snaží nebýt autem. Měl jsem dojem, že by byl Prius (a jeho tvůrci) mnohem raději, kdyby byl nazýván třeba “elektrifikovanou přepravní kapslí”. Nebo tak něco. Design připomínal ze všeho nejvíce bionickou roborybu z jiné galaxie, interiér vypadal jako něco ze Start Treku nebo možná z Červeného trpaslíka a celkové pojetí jako by se vás snažilo co nejvíc oddělit od procesu řízení.

Byl jsem proto opravdu zvědavý, jak se s podobným zadáním vyrovnala korejská automobilka Hyundai. Stejně jako Prius není ani Ioniq odvozen od žádného existujícího modelu a nemůžete si ho pořídit v “konvenční” verzi. Kromě klasického hybridu máte na výběr jen dobíjecí hybrid (PHEV) a nebo čistý elektromobil, což z Ioniqu dělá záležitost specificky zaměřenou na šetřílky či ekology.

Už když k Ioniqu přicházíte, začnete si všímat toho, že Hyundai se tu ve skutečnosti pokusil o něco velmi odlišného od toho, co Toyotě přineslo obrovský úspěch s Priusem. Zatímco Toyota se očividně snaží cílit na lidi, kterým je nesympatická samotná idea automobilu a chtěli by něco, co sice plní funkce auta, ale vlastně je to auto co nejméně, Hyundai nic takového neřeší. Když se na Ioniq podíváte, možná si všimnete toho, že je trochu jiný, než bývá mezi běžnými hatchbacky zvykem. Maska chladiče je tu “jenom jako”, profil karoserie je očividně diktován v první řadě aerodynamikou a až potom designem, modré doplňky se snaží zdůrazňovat ekologicko-elektrické pojetí.

Jenomže abyste tohle zaznamenali, musíte se dívat opravdu pečlivě nebo o autech něco vědět. Pro běžného uživatele automobilu je to prostě obyčejné auto – tak nějak průměrně velké, průměrně vzhledné, možná s pár nezvyklými detaily, ale celkově vzato vlastně dost konvenční. Pokud jste zvyklí na nějaký jiný Hyundai, třeba na kteroukoliv verzi i30, vlastně vám to tu bude připadat dost povědomé. Volant, radiomapa i celkové rozvržení jsou téměř shodné a i na palubní desce na vás svítí klasický “budík” rychloměru. Žádné kosmické displeje, žádné ovládací prvky, které by se snažily co nejvíc odlišit od běžného auta.

Abyste se rozjeli, musíte zařadit zcela obyčejný volič automatické převodovky do polohy D – a možná přitom koutkem oka zaregistrujete, že nabízí dokonce možnosti manuálního řazení nahoru a dolů. To u variátorem vybavené Toyoty pochopitelně není možné, ale pohonné ústrojí Ioniqu je ke kolům připojeno přes šestistupňovou dvouspojkovou převodovku DCT, dost podobnou té, kterou najdete právě v i30.

Od toho se odvíjí i pocit z jízdy s Ioniqem. Samozřejmě tu jsou typické projevy hybridu – po nastartování se neozve žádný zvuk a auto se zpočátku dá do pohybu zcela neslyšně, ale jakmile se rozjedete na vyšší rychlost, začne se benzínový motor ozývat poměrně často. Vlastně to působí jako normální auto s automatickou převodovkou, které občas chvilku dokáže jet na elektřinu a jindy si elektromotorem alespoň pomáhá. Celkově ale není zážitek příliš odlišný od “normálního auta”.

Pokud jste chtěli opravdové auto a ne futuristickou přepravní kapsli, je to samozřejmě výhoda, ale má to i svá negativa. Především to, že zatímco Prius, který tráví v elektrickém režimu opravdu spoustu času, dokáže běžně jezdit i pod 4 litry na sto, od Ioniqu můžete čekat spotřebu někde mezi pěti a šesti litry. Což je sice příjemné, ale asi to neoslní. Samozřejmě výhody se dostaví v městském provozu, kde Ioniq dosahuje spotřeby nesrovnatelné s benzínovou i30 a dost možná překoná i diesel. Na zachraňování ledních medvědů to ale úplně nebude.

Na druhou stranu se v Ioniqu cítíte i na okreskách nebo dálnici jako v normálním autě – nekoná se tu úpěnlivé kvílení motoru vytočeného do konstantních otáček, typické pro Prius a další hybridy s CVT. Pořád máte normální auto s normálním dvouspojkovým automatem, jen o něco úspornější (k čemuž přispívá k skvělý koeficient aerodynamického odporu 0,24, identický s Priusem). Jestliže vás baví řídit, Ioniq vás asi nenadchne – sice neurazí, ale jeho vlastnosti se dají nejlépe popsat jako “adekvátní”. Jenomže pokud jste nadšený řidič, asi těžko budete uvažovat o hybridu.

Verdikt

Zatímco Toyota vyrobila v podobě Priusu “auto pro lidi, kteří nemají rádi auta”, Hyundai se v Ioniqu pokusil stvořit “hybrid pro ty, kteří nemají rádi hybridy”. Nejsilnější dojem, který ve vás Ioniq zanechá, je to, že jde vlastně o úplně obyčejné, dobře vyrobené a dobře fungující auto. Je o něco úspornější než benzínová i30 s automatem a zaplatíte za něj podobné peníze. Možná vás jeho řízení bude o něco méně bavit a pokud jezdíte dlouhé trasy mimo město, budete na tom s onou i30 nejspíše lépe. Ale pokud trávíte většinu času ve městě, úspory budou významné a oběti na poli pocitu z jízdy minimální. Takže můžeme s klidem říct, že úkol byl splněn. Hyundai postavil hybrid i pro ty, kteří nejsou z hybridů zrovna nadšeni.

Technické údaje:

Motor: zážehový čtyřválec 1 580 ccm / synchronní motor s permanentním magnetem
Výkon soustavy: 141 koní v 5 700 ot./min
Točivý moment motoru: 147 Nm při 4 000 ot./min
Točivý moment elektromotoru: 170 Nm 
Převodovka: šestistupňová automatická DCT
Maximální rychlost: 185 km/h
0-100 km/h: 10,8 s 
Průměrná spotřeba (udávaná): 3,4 l/100 km

Pohotovostní hmotnost: 1 445 kg 
Cena od: 699 990 Kč


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Kuře
26. května 2018, 14:16
2

Co mi trošku vrtá hlavou je hláška, že za něj zaplatíme podobné peníze jako za benzínovou i30 s automatem. Já teda vážně nevím kolik i30 stojí, ale tak nějak bych jí očekával třeba kolem půl mega, s nějakou výbavou třeba 600 tisíc, ale to je přesto pořád o stovku méně, než píšete cenu od u Ioniqu... A to je podle mě pořád ještě nevyřešený problém u Hybridů, cena. Nevím, prostě mi přijde že jsou pořád ještě drahé. Přeci jen než se na těch 2-3 litrech vrátí stovka v nákupu...

Nebo je ta i30 fakt tak drahá? To snad ne...

reagovat
Vojta Dobeš
28. května 2018, 14:24
0

No poslední testovaná i30 v kombíku stála přes 700. Byla sice našlapaná výbavou, ale to je tuším ten Ioniq taky. Pár desítek tisíc rozdílu tam asi bude, ale pořád se to vejde do úrovně "podobné".

Kuře
28. května 2018, 19:05
0

Ty jo, přes sedm kiko za i30 mi přijde jako strašná raketa, to už je snad skoro stejně jak základ Nko, ne? Spíš bych to bral tak, za kolik si většina lidí tu i30 fakt koupí, protože myslím, že za tyhle peníze jich bude fakt málo... Prostě tam vidím problém vtom že Ioniq jít dolů ani neumí, takže už tou výbavou být nabouchán musí...

ma
martinw
26. května 2018, 16:36
0

Z ceniku : 879 990 Kč za nizsi vybavu, 999 990 Kč za vyssi. To uz radeji 'modni SUV' RAV4 Hybrid kde za stejne penize dostanete vice 'zeleza' / vetsi vuz, navic akceleruje za 8,3s, spotreba je pouze o litr vyssi nez zde u Ioniqu. U eCVT v RAV4 lze radit nahoru a dolu virtualni stupne na pace razeni - uzitecny doplnek napr. pri predjizdeni ale ridicsky Vas to nijak neobohati s tim souhlasim.

reagovat
ro
rock
26. května 2018, 17:20
0

To jsou ceny za plugin hybrid. Obyčejný hybrid začíná na těch 699990.
Pořád to teda nic nemění na tom, že i30 fastback začíná se 140 k motorem na 509 990 a teď v akci od 439 990,-

Jimi
26. května 2018, 17:05
0

Problém hybridů je, že na první pohled vypadají jako hybrid. I když to není tak hrozný jak s priusem, pořád to má ten typický tvar. A pořád je to drahé na to, jak to průměrně jezdí. Lidí nejsou hloupí, umějí si spočítat, co se jim vyplatí. I ten, co má zájem, nemá adekvátní nabídku. A ty fake masky, toť věčný problém designérů. U elektromobilů je úplně fatální problém. Ty auta zkrátka vypadají divně. A tak by mě zajímala definice obyčejného člověka...

reagovat
Honza 'Hamster' Křeček
26. května 2018, 20:40
2

Jak který hybrid, třeba Kia Niro vypadá jako úplně normální auto (a s cenou 599.000,- za rozumně vybavený poměrně velký vůz i stojí jako normální auto).
-
Komentář upraven 26. 5. 2018, 20:45:14

Jimi
26. května 2018, 23:01
-2

Jasně, do některých již existujících modelů jenom implementovali hybridní pohon, ok, když to někdo potřebuje... Niro je nový a je jen o něco málo menší než Sportage a ten až tak veliký není. Prakticky je to jenom něco mezi rio a ceed na chůdách. Někteří ani nevědí, že malý crossover, SUV a pod. je prakticky jenom mírně zvýšený hatchback a výrobce má na tom pěkný prachy navíc. Takže v reálu za 20cm+ výšky dáte tak v průměru 150 papírů navíc. Není se potom co divit, proč se to tak automobilkám líbí to nabizet... a samozřejmě nová technologie, tak další prachy navíc... bohužel nejsem tak bohatý, abych si kupoval levné věci.

Honza 'Hamster' Křeček
27. května 2018, 09:44
2

Niro je od počátku hybrid, není do něj nic implementováno. Při této velikosti a výbavě by naftová verze, kdyby existovala, stála patrně úplně stejně.

beastar
26. května 2018, 17:19
0

Problém tohlectoho Joniku je v tom, že je to zvenčí zkrátka jenom hnusný. A vevnitř zkrátka jenom stejný hjundej jako levnější modely. Takže kde je plus? Abych za to dal vosm kil za který koupim ojetou 5, nebo a6, nebo taky modní suv... Joo vlastně von je to ten hybrid. Takže pro koho to je. Pro soudruhy ochránce přírody, ekoteroristy, členy vyděračských sekt typu Grínzpýz, potom pro pár pomatenců co jako teda fanděj tomu pokroku a těm super věcem jako jsou hybridy. No tak good luck a všem majitelům hodně šťastnych km, než se za tři roky ty bakelitový popelnice začnou rozpadat. Po zkušenosti s i40 nevěřím že to bude fungovat...dyl jak 2 roky.

reagovat
VK
VK
26. května 2018, 20:54
0

A já se těším na Genesis a Stinger v hybridní variantě.

reagovat
Inženýr
26. května 2018, 20:57
0

Nějak nesouhlasím s tvrzením, že Prius (a podobná auta) se snaží auty nebýt. Něco podobného bychom s nadsázkou mohli říct o čemkoliv, co nemá atmosféru a analogové přístroje.

reagovat
cP
cPetan
26. května 2018, 22:42
0

Možná by bylo dobré si přečíst ten zmiňovaný test priusu

Inženýr
26. května 2018, 23:05
0

Ten test jsem četl. Je to dobrých pár měsíců.

Csaba
27. května 2018, 00:00
0

Obyčejné auto pro neobyčejné lidi?
Nebo neobyčejné auto pro obyčejné lidi?

Těch prvních asi není dost a doba pro druhou variantu je ještě daleko, minimálně vzhledem k úrovni příjmů v ČR :)
Včera jsem vedle jednoho "Jeníka" parkoval (plug-in, RZ Německo), vizuálně to opravdu má takový ten "feeling auta z budoucnosti" (vztaženo k technologiím), ale já už jsem na takovýto "pokrok" asi moc starej (a konzervativní).
Pokud bych si z aut podobného druhu jednoduše musel vybrat, volil bych 1. gen. Hondy Clarity.

reagovat
Honza 'Hamster' Křeček
27. května 2018, 09:48
0

Clarity potřebuje vodík, s tím bys si v ČR moc nezajezdil...

Csaba
27. května 2018, 10:10
0

Vím že Clarity je na vodík :), myslel jsem to tak že je to jediný mutant (hybrid atd) který se mi vzhledově líbí.

Ko
Kouzelník
27. května 2018, 12:00
0

Zajímavá je Honda CR-Z, pokud se nesrovnává s duchovním předobrazem (CRX). Jen ten hybrid mi tam vadí, baterie zaberou veškeré místo, ale na městské pojížďky pro dva je fajn. Je to asi jediný hybrid s manuální převodovkou, asi proto se mi tak líbí.

beastar
27. května 2018, 12:40
0

Ještě hadraplán Honda Insight I byl nabízen s manuálem. Ono u hybrida je trochu problém co se týká fofrklacku. Jak v převodovce, tak spojce. Snad to už ale nějak vyřešili. Nějaký místní hybridní auto nadšenec bude vědět víc. MGRR nebo tak něco, kde si ty kluku německá...

Jimi
27. května 2018, 14:25
0

Na chvíli mě taky zaujaly, ty baterky tam jenom vypomáhají malým motorům a ve městě je znát úsporu paliva(a sbíráte kytičky). Chvíli jsem pokukoval i po Fordu Escape hybrid (u nás Maverick, Mazda Tribute), co dělal i taxíky v NY. Ale vzdal jsem to, nepůsobilo to na mě přesvědčivě. ono těch hybridů je hodně druhů, podle toho jsou i drahé. U nás to zatím nemá velký význam, vjezdy do měst, úlevy na poplatcích a daních, zatím žádné omezení nebo jednoznačná výhoda. Nechám to radši na nadšence a fanoušky...

Ko
Kouzelník
27. května 2018, 15:34
0

O tom Insightu jsem nevěděl, dle fotek je zvláštně nevábivý...Ekonomicky to smysl nedává, ale ty kytičky můžou asi chvíli bavit. Nevypadá to, že by někdo chtěl nabízet v hybridu manuál.

beastar
27. května 2018, 16:57
0

První Insight je typische hybrid. Takže hnusné skoroauto. S tím manualem je to takový v hybridech nestaly. Blbě se to kombinuje a je to paradoxně dražší, než zvolit nějaký typ automatu. Jako do výroby. Ale teď nedávno nastal průlom. Myslím že šance na zajímavý hybrid s fofrklackem jsou vysoké. Jenže nějaký oddělení někde musí zjistit že ny to někdo koupil:)) Taková 4er hybrid s manuálem by nebyla zlá spotřeba 3 litry k tomu ekvivalent 300 koní, xdrive;))

Ko
Kouzelník
27. května 2018, 18:44
0

To je dobrá zpráva, teď jen doufat, že nějaké to oddělení potencionální kupce v žádaném počtu najde. Já jsem zájemce o ojetinku, takže při zkoumání moc nepomůžu. ;-)

JanSevera
28. května 2018, 13:54
0

Zajímalo by mne, kde se u této verze stala chyba. Proč je spotřeba tak vysoká? Přitom elektro verze ioniqu patří k nejúspornějším autům vůbec.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Dodge Challenger R/T 345 HEMI 5,7 V8 2017
Dodge Challenger R/T 345 HEMI 5,7 V8

2017 rok výroby
381 koní výkon
5 700 ccm objem

Chrysler Town & Country  1977
Chrysler Town & Country

1977 rok výroby
145 koní výkon
7 206 ccm objem

Jeep Wrangler 2.8 CRD JK 2016
Jeep Wrangler 2.8 CRD JK

2016 rok výroby
211 koní výkon
2 800 ccm objem

Chrysler 300C  2005
Chrysler 300C

2005 rok výroby
340 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 2008
Ford Crown Victoria P71

2008 rok výroby
253 koní výkon
4 601 ccm objem