načítám data...

Hyundai i20 N: Už je tady zas

Do třetice všeho dobrého, řekli si v divizi N a poslali do světa ostrou i20. Povedla se jim?

zobrazit celou galeriiFoto:   Josef Vyškovský

Produkty divize N na Autíčkáři nevidíte poprvé a určitě ani naposled. Dokonce si myslím, že nás brzy obviníte z toho, že jsme snad předpojatí nebo dokonce podplacení. Kéž by někomu stálo médium velikosti Autíčkáře za podplácení! Není tomu tak, kdyby jo, už mám dávno camaro. Vysvětlím v následujících řádcích. Ne to podplácení, ale to auto, přece… O i30 N i Koně N toho bylo už řečeno tolik, že snad ani není potřeba pokračovat. Tím ale portfolio produktů značky N nekončí. Do třetice všeho dobrého přijíždí i20 N. Nejmenší z ‚eNek‘ je papírově nejslabším kusem, zároveň také nejlehčím a míří do mírně jiného spektra řidičských zážitků než jeho větší sourozenci. Do rybníčku, ve kterém plavou auta jako Fiesta ST a Polo GTI. Má vůbec šanci?

To uvidíme. Fiestu ST jsem si totiž zamiloval natolik, že jsem ji označil za etalon zábavného hatchbacku. Její jedenapůllitrový tříválec mě ve spojení se samosvorem a božím podvozkem bavil náramně, takže laťka je nastavena docela vysoko. Pojďme na to.

Oproti běžné i20 je Nko samozřejmě notně vylepšeno po všech stranách. Zvenku je to hned jasné. Příď má upravenou masku připomínající šachovnici jako pro milovníky deskových her nebo šachovnicové vlajky, pod kterou pokud možno projíždějí jako první. Neschová se tady ani intercooler umístěný proklatě nízko. Celé auto je samozřejmě také sníženo o deset milimetrů, což si vysloužilo nový kryt podvozku, a je dovybaveno dalšími doplňky, které naznačují, že tady nemáme žádné ořezávátko. Třešničkou na dortu je legračně vypadající leč funkční spoiler vzadu. Výsledek nepůsobí nijak decentně, vedle obyčejné i20 Nko neschováte, ale na určitou excentričnost už jsme si zvykli, ne? 

Foto: Josef Vyškovský

Ale není to jen o designu. Karoserie byla vyztužena na dvanácti místech, osazena dalšími výztuhami a tužšími (a nižšími) pružinami se sportovními tlumiči. Přední brzdy dostaly o 40 milimetrů větší kotouče a byl zvětšen rejd a samozřejmě také upravena geometrie. Větší odklony, jiná kalibrace posilovače řízení. Nevyjmenoval jsem všechno, ale pro představu by to snad mohlo stačit, ne? Posuňme se raději k jádru pudla. Tedy pohonu.

Pod kapotou Nka najdeme čtyřválec T-GDI o objemu 1,6 litru, který je osazen přímým vstřikováním paliva, variabilním časováním ventilů a samozřejmě také turbodmychadlem. K čemu by jinak v předním nárazníku svítil ten intercooler? Výsledkem je pohonná jednotka o výkonu 204 koní v pěti a půl tisících otáčkách za minutu a maximálním točivém momentu 275 Nm, který můžete dostat již od sedmnácti set padesáti otáček za minutu. Kolik že to má ta fiesta? 200 koní a 300 Nm? To zní podobně.

Malé Nko si můžete koupit s jakoukoli převodovkou chcete, pokud to je šestistupňový manuál. Ten byl oproti běžnému šestikvaltu trochu posílen, aby vydržel všechny ty návaly přehršle výkonu a mohl podporovat velice důležitou funkci lauch control. A pokud chcete, můžete si své Nko koupit s paketem premium, který obsahuje převážně nedůležité věci, jako je lepší audio, navigace nebo vyhřívané sedačky, ale pak jednu, kterou každý slušný člověk potřebuje. Samosvorný diferenciál torsen, který stojí za každou z těch osmdesáti tisíc korun, které za tento paket dáte. Ano, testovaný vůz ho samozřejmě měl. Kdo by ho tam nedal…

Foto: Josef Vyškovský

V interiéru vás uvítají sportovní sedačky s logem N, do kterých se perfektně vejdete, pokud máte postavu dobře rostlého Korejce nebo průměrného Evropana. Z mého pohledu nemám moc co namítat, jsou dobrým kompromisem mezi sedačkou, která vám bude oporou při páchání silničního násilí, a sedačkou  v níž se rozvalíte po cestě do práce. Volant je nám již dobře známý z i30 N, akorát místo kouzelného tlačítka NGS, které vám prozáří den a pustí trochu více boostu, je tady červené tlačítko REV, kterým si můžete zapnout a vypnout automatické meziplyny. Skoro by se chtělo říct ‚nevyužitý potenciál‘, ale chápu, že při vstupu do světa eNek nemůžeme dostat úplně všechno. Kdo by si pak chtěl koupit další, že? 

Takže sednout za volant, zkontrolovat, že máme vyřazeno, zatáhnout ruční brzdu, sešlápnout spojku a můžeme startovat. Ruční brzda je zde samozřejmě manuální, z naprosto praktických důvodů, kdy si za ni prostě zatáhnout musíte. Když čtyřváleček ožije, tak na první poslech kromě trochu silnějšího dunění, které s ohřevem motoru mizí, nenaznačuje, že by měl být připraven k nepleše. K tomu pravému divadlu si musíte dojít až za tepla do sportovního režimu anebo ještě o kousek dál do upravených režimů N-custom. Je to stejné jako u mustangu. Máte špatnou náladu? Tak si pustíte hlučný výfuk. Na tváři se vám za pár momentů vykouzlí přihlouplý úsměv, vaše dvanáctileté já se bude tetelit blahem a okolí si bude myslet… Koho zajímá, co si myslí okolí?

Foto: Josef Vyškovský

Když už máme radost a zahřáté auto, je načase dát dvacítce za uši. K tomu je dobré nastavit si svůj vlastní režim, kde si můžete upravit, jak moc chcete ostré reakce motoru, jak moc tvrdý chcete posilovač, jak moc hlučný výfuk, kolik chcete automatických meziplynů a jak moc má zasahovat kontrola trakce. Ale můžete si vystačit jen s režimem Sport. Fakt.

Když na to šlápnete, motor se nadechne a od přibližně dvou a půl tisíc započne svůj spurt k omezovači. Ten je v sedmi tisících a na to, že je na čase přeřadit, vás upozorní shift-light na přístrojovém štítu. Nečekejte žádný velký kopanec výkonu, křivka točivého momentu je plochá, a tak je výsledný dojem z charakteru motoru spíše lineární. Motoru zdatně sekunduje převodovka. Řadicí páka hezky padne do ruky, dráhy jsou příjemně krátké a přesné. Poslední díl skládačky pohonu, tedy samosvor, je jako vždy dílo kouzel. Dokud mají pneumatiky alespoň trochu trakce, tak Nko jede tam, kam mu volantem ukážete, a společně s podvozkem si poradí téměř s čímkoli, co na něj zakroucená okreska může nastražit. Možná je o něco tvrdší, než by muselo být, výsledkem je ale to, že dvacítku jen těžko dostanete do úzkých. A to jsem se fakt snažil.

Foto: Josef Vyškovský

Zmínku si zaslouží také brzdy. O tom, že mají o 40 milimetrů větší kotouče vpředu, už jsem psal. Jsou skvělé a naprosto k neutahání. Je potřeba si zvyknout na jejich dávkování: pokud na to budete šlapat jako o život, tak se nevyhnete roztancovanému zadku, ale to je skoro to nejmenší. Naopak pokud chcete za jízdy manipulovat ruční brzdou, musíte na to jít trochu víc zhurta a tahat trochu víc. Odměnou vám bude příjemné vybočení zádi, které ESP ve sportovním módu vcelku ochotně toleruje.

Určitě vás zajímá, co všechna tahle legrace sežere, že? Když budete jezdit v rámci slušných a přiměřených mezí, odmění vás Nko spotřebou okolo sedmi litrů. Když budete jezdit a mít u toho velkou radost, 12 i více litrů pro něj nebude problém. V kombinaci si za můj týden řeklo o osm a půl litru benzínu na sto kilometrů. V pořádku.

Foto: Josef Vyškovský

Verdikt

Držte se, udělali to zas. Auto s H ve znaku, které si nebudete kupovat rozumem, ale srdcem. i20 N velice zdatně sekunduje Fiestě ST, dovolil bych si i tvrdit, že motorem a celkovou „praktičností“ fiestu i předčí. Ano, už vás slyším, vždyť to stojí ty samé peníze jako základní i30 N, proč bych si to měl kupovat? Pokud se ptáte takhle, není i20 pro vás. Stojí totiž víceméně stejně jako Fiesta ST nebo Polo GTI. A kdybych si měl vybírat… No, jsem rád, že nemusím.

Za fotky děkujeme Pepovi Vyškovskému!

Technické údaje

Motor:  zážehový přeplňovaný čtyřválec 1598 cm3
Výkon: 150 kW (204 koní) v 5500 ot./min.
Točivý moment: 275 Nm ve 1750 – 4500/min
Převodovka: šestistupňová manuální
Maximální rychlost: 230 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 6,2 s 
Provozní hmotnost: 1190 kg 
Průměrná spotřeba dle výrobce: 7 l/100 km
Průměrná spotřeba v testu: 8,5 l/100 km
Cena testovaného vozu: 705 890,- Kč 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

FamArt
14. února 2022, 17:59
0

Prečo mám pri väčšine recenzií N20 pocit, že to auto je fakt dobré, len akosi z toho cítiť, že latka napokon prekonaná nebola.

reagovat
František Čáslavský
14. února 2022, 18:39
1

Tak to bych řekl, že je jen pocit...

Le
LennyLeonard
14. února 2022, 18:23
1

Opet paradni fotky a hezky clanek co ve me vzbuzuje prohlizeni bazose po nejake male motorove mysi s povzdechem ze na tohle nemam.

reagovat
beastar
14. února 2022, 22:09
3

Pěkný fotky, ale to už bych se opakoval. Auto vypadá za ty peníze velmi rozumně. Dovedu si představit, že bych si s tím vystačil. Cena je vlastně lákavá vzhledem k době v jaké se nacházíme.

reagovat
krab
14. února 2022, 22:29
1

Úplně jak píšeš, taky mi přijde zajímavý, i když ten cenovej rozdíl od dvoulitrový i30N už moc není. Zase je lákavý, že má ta dvacítka o 300 kg míň a to bude dělat obrovskej rozdíl. Při čtení mě hned napadlo, že bych si to auto měl zkusit nějak taky od Hyundai vyjednat na vyzkoušení. Nelíbí se mi to vzhledově, ale všichni to po jízdní stránce chválí, tak mě láká to pochopitelně taky zkusit

beastar
14. února 2022, 22:58
0

To mě se to taky nelíbí vzhledově ani výrobce. Ostatní věci vypadají ale dobře. Přece jen vzhled by pro mě nebyl asi úplně na prvním místě. V této kategorii. No 300 kg je dost a parametry toho motoru nejsou na takový auto špatný. Takový myslím hatchback z Korei. V zásadě bych takový auto teď využil jako daily. Jenže to zas z několika důvodů stejně nemůžu.

Každopádně kdo teď shání hh co je za dobrou cenu. Kupujte rozhodně nebudou.

je
jerry
15. února 2022, 10:53
0

Těch 300 kg rozdílu z oproti i30N by z toho měla dělat úplně jiné auto. Protože 300 kg navíc v zatáčce je hodně cítit. Sympatické je, že je to čtyřválec. Jako stará škola ty tříválce nějak nemohu zkousnout. Cena bude jednou z druhé ruky výborná, přece jen lidi mají předsudky.

krab
15. února 2022, 11:20
0

To jo, je to hodně znát. Když totiž i30N hodnotíš nějak samostatně tak je to super. Auto je řiditelný, čitelný, má docela schválně nastavenou geometrii zadní nápravy tak, že živě reaguje na ubrání plynu v zatáčce, rádo se tím zadkem přetáčí a pocitově tyhle věci auto zlehčujou. Ale když jsem naposledy sedl z i30N do GR Yarisu najednou bylo na pár kilometrech okamžitě vidět, že je těžkopádnější v tý změně směru, že brzdy nejde dávkovat tak skvěle, jsou trošku přeposilovaný, takže míň citu a brzdíš větší váhu na předku, je to sakra znát. Hodně by mě zajímalo jak ta i20N bude vedle toho GR Yarise působit. Je vlastně skoro o 100 kilo ještě lehčí což bude dobrý, ale samozřejmě je výkonově o hodně slabší a nemá pohon všech kol. Jako když v Hyundai za tohle chtějí 700 a GR Yarirs byl s torsen diferáky za milion, to už není takovej rozdíl.. škoda, že ten Yaris není tak snadno k sehnání , už novej asi teď objednat nepůjde nebo jen se štěstím. Ale asi jak píše Beastar, kupujte dokud jsou :-D

FamArt
15. února 2022, 12:10
0

ešte vždy sa z toho dá vybrať pár kíl aspoň na víkendové šantenie :)

Opelfahrt
15. února 2022, 02:37
0

Vloudila se vám tam chybka u krouťáku. Je tam hodnota 2750 Nm jako u tahače.
Design se myslím hodně povedl, červeno černá kombinace je super, dokonce i design kol hodnotím kladně a to je co říct, protože při pohledu na nová auta si vždycky okamžitě pomyslím, že bych potřeboval ještě před převzetím auta mít objednaný normální kola.

reagovat
František Čáslavský
15. února 2022, 10:52
0

Je, díky. To by roztrhalo i tu zesílenou převodovku :D

esmo
15. února 2022, 06:58
0

Přemýšlel jsem o i20N, líbila se mi o dost nižší váha a že toho asi nebude do budoucna jezdit tolik jako třicítek.
Jenže bohužel to nemá adaptivní podvozek a z toho jsem měl na daily strach.
Není to opravdu moc tvrdý na pomalé kodrcání?

reagovat
František Čáslavský
15. února 2022, 11:02
0

Je to úplně v pohodě snesitelný, moje výhrada je spíš k tomu, že sám bych si ten podvozek naladil maličko jinak.

Franz Kafka
17. února 2022, 09:09
0

Určitě jsou zejména do města pohodlnější auta. V rámci kategorie mi to přišlo fajn. Zkoušel jsem si tohle vozítko v ulicích Mnichova a pak ještě jednou v Praze. Bylo to fajn je to takové veselé. Takže o něm k Alfě a starší S4 přemýšlím právě jako o zábavné daily volbě též.

esmo
17. února 2022, 10:08
0

To je příjemné slyšet, že se s tím dá jezdit denně. Bál jsem se totiž, že to bude tvrdé jak třeba i30N ve Sportu. A to je pro mě nejezditelný.
Ale já bych tam stejně nevměstnal silniční kolo do kufru, takže nic...nasadím aspoň bráchovi brouka do hlavy :D

Sa
Sato
15. února 2022, 12:25
1

Ako vychádza porovnanie s minulou generáciou týchto malých hot hatchov (stará fiesta st/corsa opc/clio rs/208 gti)? Na papieri je to všetko vlastne rovnaký recept 1.6 turbo v malej predokolke. Z testu cítiť celkom nadšenie, je to o toľko lepšie ako už spomínané mŕtve podobné modely, alebo je to skorej nadšenie z toho, že niekto stále ten istý recept vyrába?

reagovat
František Čáslavský
16. února 2022, 18:44
1

Corsa OPC byla dost mrdka na můj vkus, 208 gti sice fajn, ale i20 je za mě dál.

ja
janko_jany
15. února 2022, 23:08
4

K tej cene...treba to ist kupit na Slovensko :-D - 23390 Eur uz aj so svorom...to je cca 570 000 - 580 000 czk

reagovat
MB
MBMB
16. února 2022, 10:39
1

Určitě se vždy vyplatí podívat za hranice, občas je ta cenotvorba mezi státy poměrně výrazně odlišná.

krab
16. února 2022, 10:58
0

to jo, oni tam mají teď 1500 euro zvýhodnění , ale ten model je tam poskládanej výbavově trošku jinak. Aby to bylo úplně fér tak by se měl připočíst pack za 1600 euro kde je bose audio a nějaký další blbovinky + ještě jeden za 600 éček jsem koukal a je to furt ale výhodnější, dopočítal jsem se s metalízou na naše peníze na 610 tis zhruba. Plus něco málo za to, že si pojedeš na Slovensko, vyřízení dokladů atd.. jako pro někoho kdo nebydlí blízko u hranic, že by zkrátka pak jezdil k tomu SK dealerovi i na garančky atd. se asi spíš vyplatí vyjednávat u toho českýho, věřím, že oni s tou cenou taky umí leccos vykouzlit

ro
rock
16. února 2022, 10:04
0

Tohle auto pro mne asi fakt není, protože přesně jak se píše v závěru "vždyť to stojí ty samé peníze jako základní i30 N, proč bych si to měl kupovat?". Jsem tady asi jeden z mála, co na tuhle otázku nenašel žádnou přijatelnou odpověď. Asi bych připlatil těch 70 t (za Performance) a smířil se s třemi metráky na palubě -a tyky 80 koníky- navíc.

reagovat
JanSevera
16. února 2022, 13:14
0

Při pohledu na cenu, je i20N opravdu o 180 tisíc lepší než Swift Sport?

reagovat
František Čáslavský
16. února 2022, 18:43
2

Ano

je
jerry
16. února 2022, 22:33
1

Swift Sport byl zajímavý ve verzi 1.6 atmo za cenu 380 tis. Verze 1.4 už nemá tak točivý motor až k redline, cenově už je někde jinde a po přidání mildhybridu narostla hmotnost o 100 kg a výkon klesl o 10 PS. V tomto případě je i20N výrazně lepší.

Jo
Josephus
17. února 2022, 23:01
0

Už se těším na svezení a doufám, že to nebude takové zklamání jako jsem zažil s Hi30NP... Takový typický moderní cirkus... Velké entréé, spousta povyku a po chvíli bych se ukousal nudou, přemýšlel nad tím, proč jsem si nevzal teplé ponožky a kam si půjdu spravit chuť cestou domů. :(
Kamarád, který se na designu moderních Hyundaiů také podílí mi říkal, že takovýto "moderní" design je záměr... Auto se dříve okouká a morálně zastará, takže bude nutit majitele k výměně za novější. A někde jsem tu narazil na úplně zcestné srovnání s auty o jednu až dvě generace staršími (i když se tomu nelze úplně ubránit)...to je fakt mimo už jen z konstrukčního hlediska...bohudík z hlediska postupu vývoje a bohužel z hlediska plánované životnosti. ;-)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Mustang Roush 2013
Ford Mustang Roush

2013 rok výroby
310 koní výkon
3 700 ccm objem

Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD 2007
Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD

2007 rok výroby
214 koní výkon
3 000 ccm objem

Dodge Challenger R/T 1970
Dodge Challenger R/T

1970 rok výroby
415 koní výkon
7 206 ccm objem

Mercury Grand Marquis LS 1989
Mercury Grand Marquis LS

1989 rok výroby
200 koní výkon
5 007 ccm objem