V první řadě se musím omluvit za mizerné fotky – vám i červenému Fordu, který by si rozhodně zasloužil lepší. Jenže někdy se prostě nedaří. Třeba od rána do večera střídavě mrholí, prší a sněží. V takové marastu ujedete od myčky půl kilometru a auto je s prominutím zas*ané jak jetel. Nabízelo by se vyfotit ho přímo v mycím boxu, jenže světe div se, i teď za mnou stojí fronta šílenců, kteří chtějí mít za deset minut čisté auto. Nezbývá než najít prvních pár metrů čtverečních nezamořených auty, popelnicemi, domy ani odpadky, a pak už se zbývá jen vypořádat se světlem připomínajícím den během polární noci (nebo noc během polárního dne, vyberte si).
Dopadlo to, jak to dopadlo, tudíž asi bude znít trochu divně, když řeknu, že je Kuga opravdu hezké auto s povedenými proporcemi. Za dlouhý přední převis jinde schytává dost kritiky, mně však nevadí a příznivý nájezdový úhel taky nepotřebuju. Příplatkový červený lak navíc přináší ještě ždibec šmrncu navíc. Škoda že to nemůžete vidět…
Kuga patří do segmentu C-SUV neboli kompaktních SUV, kde dnes vládne snad nejdrsnější boj o zákazníka. Konkurence je tedy obrovská – Kodiaq, RAV4, X-Trail, Tiguan, Forester, CX-5, Grandland, Sportage, Tucson… Auta jsou to dosti rozmanitá, přesto se víceméně všechna mydlí o pozici toho nejlepšího rodinného vozu s atraktivní karoserií SUV. Nemůžu se ubránit dojmu, že kdybychom všechna ta auta naházeli do procesoru, nechali je důkladně promixovat a pak z nich vytvořili jediný model jakožto průsečík, vypadal by jako Ford Kuga. Je tak akorát velká, že se v ní rodina nebude mačkat. Má tak akorát velký kufr. Je tak akorát kompaktní, aby se s ní dobře manévrovalo ve městě. A nabízí tak akorát nekonfliktní design, který možná ne každého nadchne, ale rozhodně nikoho neurazí. Co se v dávných dobách říkalo o Volkswagenu Golf, by se dnes – v éře SUV – dalo říci o Fordu Kuga. Nic jiného nepotřebujete. Tím spíš, že pod kapotou tohoto auta je klasický benzínový motor, jedenapůllitrový tříválec Ecoboost, který už má u Fordu poměrně dlouhou tradici. Najednou se Kuga jeví skoro staromilsky, že?
Nejenom jeví, ona celkem staromilská skutečně je, uštěpačný pozorovatel by možná řekl až zastaralá. To já neudělám, proč hned být na fordíka zlá? Přestože třeba takový infotainment na první pohled trochu jako z časů krále klacka vypadá, funguje dobře a zorientuju se v něm taky cobydup, mohl by být snad jen o něco rychlejší. Jsou tu krásně humpolácká tlačítka na všechno možné od odmlžování oken až po vyhřívání volantu (i na něm jsou krásně humpolácká tlačítka). Někde uvnitř je schovaný soundsystem Bang & Olufsen, který patří k mým nejoblíbenějším, a i když jsem mockrát slyšela, že na hudbu to nejezdí, tak vím svoje. Jezdí. Sedačky jsou vystlané kombinací veluru a vinylu, vypadají stylově a zadek i záda vypodloží s pevnou jistotou, přestože o něco výraznější artikulace bočnic by asi nebyla na škodu. A uprostřed všeho trčí krásná hliníková šaltpáka, která mi nedá nevzpomenout na letní spáleniny a zimní omrzliny ze staré dobré Pumy.
Kuga patří k autům, jež vypadají zvenčí menší než zevnitř. Taková je alespoň moje zkušenost po pár dnech cestování, které zahrnovaly i rodinné přesuny po republice za účelem svátečních návštěv. Ve čtyřech nám v ní bylo dobře a nikdo nemusel mít batůžek na klíně. Vždycky s potěšením sleduju, jak se děti při dlouhé cestě zabydlí na zadních sedačkách (tentokrát se velmi radovaly, že je mají dokonce vyhřívané) a využívají všechny ty přihrádky a kapsy, které jsou k dispozici. Samozřejmě jen do té doby, než se celý ten cirkus musí vypakovat ven, potom už to moc velké potěšení není. A ze všeho nejmenší potěšení přichází, když musím auto vykydat před vrácením. Ale to už odbočuju od podotknutí, že v kabině při cestování vládne domácká atmosféra.
Tři půllitry pod kapotou se chovají velmi příkladně, skoro byste nepoznali, že jsou jenom tři. Osobně si na ostré tříválcové vrčení moc nepotrpím a dost často mi dokáže zkazit dojem i z jinak povedeného auta. Fordí motor nevrčí, snad jen při hodně prudké akceleraci, a slyšíte to jakoby z dálky. Vůbec je nezvykle tichý. Párkrát se mi stalo, že jsem před vyjetím zmáčkla startovací tlačítko a auto si vypnula, neboť již nastartované bylo. A kolikrát mě až pohled na otáčkoměr upozornil, než bych měla odřadit. Slyšet nebylo nic. Sto padesát koní je sice na SUV téhle velikosti téměř na hraně, ale rozhodně ne za ní. V nejhorším si holt trochu víc zakvedláte – a řazení bude vysloveně milá činnost, neboť dráhy jsou přesné a kvalty se dají sázet jako ve sporťáku. Mimochodem, během testování mě napadlo, jestli jsem někdy předtím řídila auto s manuální převodovkou a adaptivním tempomatem. Na mou duši netuším, ale při zapnutém tempomatu člověk snadno zapomene, že by měl řadit. Je to dost zvláštní. A když jsem u tempomatu, nevím, jestli je šťastné řešení dávat řidiči na výběr, zda chce používat ten hloupý, nebo adaptivní. Ono když si zvyknete chvilku jezdit s adaptivním a pak vám tam jiný řidič zapomene ten hloupý… nemusí to skončit dobře.
Univerzálnost Kugy se projevuje i ve skutečnosti, že její řízení dokáže být vysloveně zábavné. Skvěle zpracovanou řadičku s přesnou kulisou jsem již zmínila, motor jde ochotně do otáček a celkový dojem doplňuje podvozek, který je ve verzi ST-Line snížený a trochu tužší. Taková charakteristika by mi měla v rodinném SUV lézt na nervy, ale nelezla. Je totiž rozdíl mezi tuhostí a tvrdostí. Ne že byste pluli na obláčku, spíš bych řekla, že máte tak akorát (už zase) přehled o tom, co se děje pod koly. V zatáčkách je vyšší karoserie cítit, nepředpokládám však, že by to řidiče nějak omezovalo. Dnešní SUV urazila od dob svých předků před nějakými deseti patnácti lety velký kus cesty, zejména pokud jde o jízdní vlastnosti. Nakonec i jejich tvary se opět protahují a snižuj, takže už málokdy připomínají vejce na kolech. Po okresce se tedy dá uhánět hezky svižně, pokud tedy nemáte vzadu jedince slabé na žaludek.
Verdikt
Jako rodinné auto si Kuga zaslouží označení dokonalý univerzál. Škoda jen, že benzín nenakonfigurujete se čtyřkolkou. Ta se páruje pouze s hybridem a ten se zase páruje pouze s eCVT převodovkou, takže nastává nemilé dilema. Pokud ale nejste horal tělem i duší, čtyřkolku ani nebudete potřebovat. S autem jsem najezdila hodně kilometrů po klouzavé břečce i sněhu a nenastal sebemenší problém, stačilo kvalitní obutí.
Auto bych nedoporučila snad jen tech-geekům, kteří si v kabině na své nepřijdou, a úzkostlivým šetřílkům. I když vlastně nevím, jestli je mých osm litrů na sto u auta tohoto typu příliš, nebo spíš normální hodnota. Sečteno a podtrženo, Fordu patří pochvala za velmi povedené auto, které je na první pohled nenápadné, ale hromadu konkurentů ve svém přeplněném rybníčku strčí do kapsy.
Technické údaje
Motor: přeplňovaný zážehový tříválec 1496 ccm
Výkon: 110 kW (150 koní) v 6000 ot/min
Točivý moment: 240 Nm v 1600 až 4000 ot/min
Převodovka: manuální šestistupňová
Pohotovostní hmotnost: 1564 kg
Maximální rychlost: 195 km/h
0-100 km/h: 9,7 s
Kombinovaná spotřeba udávaná: 6,3 litru/ 00 km
Kombinovaná spotřeba v testu: 8,2 litru/100 km
Základní cena s výbavou Titanium: 922 900 Kč (v aktuální akci s financováním a bonusem 752 900 Kč)
Cena s výbavou ST-Line X: 1 018 900 Kč (v aktuální akci s financováním a bonusem 798 900 Kč)
04. ledna 2023, 18:30
5
Menší SUV s "tlamou", bez čtyřkolky a s tříhrnkem za milion? Docela mazec.
04. ledna 2023, 19:52
1
Ty ceny u Fordu jsou jen fata morgána, jako dříve u Peugeotu. Prostě by se měla psát cena v akci, protože ta snad nikdy nekončí
04. ledna 2023, 19:56
-1
Když přivřu obě oči, tak ze zadobočního pohledu to ještě docela ujde , ovšem z boku (ano, ten přední převis je děsný) a taky zepředu to teda krásy moc nepobralo. Hodnoceno čistě subjektivně:-D Ad cena... fakt to za mega někdo koupí (a já už jsem úplně mimo)?
04. ledna 2023, 22:59
1
To madlo kufru opravdu krásně zakomponovali do karoserie, vůbec to neruší. Krásná díra s rámečkem.
05. ledna 2023, 10:33
2
To madlo kufru je náhodou boží, protože nemusím jako obvykle šátrat v sajrajtu kolem spz. Do testu jsem to zapomněla napsat :)
05. ledna 2023, 11:10
-1
Takhle hnusné to měl i Golf 4. Vypadá to jako vchod do skříně. Já teda nikde většinou kolem SPZ matlat nemusím. Řeší to takový tlačítko v interiéru. V autě za milión by to mohli nabízet též.
05. ledna 2023, 11:26
-1
Mně jde spíš o to, že to designově působí asi tak, jako kdyby na to někdo zapomněl a rychle to tam dodělal týden před spuštěním výroby.
05. ledna 2023, 12:23
0
No právě. Ono jak píše Viola reálně je to snaha o praktické řešení a účelnost. Už sem tu Golf IV jednou dával v tomto směru za příklad. A ano přesně jak kdyby to někdo nakreslil celý a nakonec se řeklo tvl kde bude ta klika.
U toho Golfu je to takový jak když otevíráš troubu prostě hrozný ojeb. A jak to bylo panečku populární auto:D
05. ledna 2023, 13:39
1
Tlačítko v interiéru tam je, ale když se sunu s nákupem k autu, nepolezu dovnitř, abych si otevřela kufr. Mně se to prostě líbilo a basta! Asi nejsem estét :)
05. ledna 2023, 13:54
0
Tlačítko nad SPZ mířící vodorovně směrem dolů mám taky, ale zvedám krátké lehoučké víko sedanu, takže stačí jeden prst ruky s taškou, nebo se to dá outsourcovat na malého klona.
05. ledna 2023, 14:05
-1
Ovládání otevírání kufru na klíči? Pokud mám uvnitř tlačítko a automatické otevírání jde to ovládat z klíče. Nebo v případě bez klíče kopneš pod auto:)) Třeba se dočkáme i toho, co u čtyřky Golfa, že to tuneři budou zahlazovat a vymýšlet různé odskoky.
05. ledna 2023, 14:22
1
Bych u rodinného auta za mega tak nějak doufal, že zmáčknu čudl na dálkovým nebo máchnu nohou pod nárazníkem a votevře se to samo. Když už teda paraktické řešení a účelnost. Což teda Kuga umí za 13 t k nižším výbavám a v ceně vyšších. Ovšem madlo uprostřed dveří asi zůstane. Místo toho, aby pak byl jenom nouzový, klidně zašitý někde, kde nebude strašit.
05. ledna 2023, 18:49
-1
No ono je spíš takové hloupé, že starší Kuga to měla lépe zpracované - nebyl okolo ten rámeček, evokující devadesátky (viz zmiňovaný Golf). Jinak já mám schované spínače celkem rád, u sedanu byl vesměs vždycky čistý a i u MPV mi to přijde dobře vymyšlené, že se to nesviní tak moc. Ale věřím, že toto je praktičtější řešení (nemám zkušenost).
08. ledna 2023, 07:16
0
Už prvý Focus jedna mal na diaľkovom takú feature, že dva krát rýchlo stlačiť tlačidlo na otvorenie auta a otvorilo to len kufor. Tento nový Ford toto nevie?
05. ledna 2023, 06:18
0
Mně se to líbí, udělaly mi radost i dvě skutečné koncovky výfuku :D ... pak jsem ale scrolloval ještě níž na cenu a už mi to smysl nedává :D
05. ledna 2023, 11:12
0
Mě taky. Takový Macan pro méně majetné. Ty ceny jsou úlet tak nějak obecně. Mimochodem za tyhle prachy jde nakonfigurovat třeba malý Mercedes libovolný...
05. ledna 2023, 11:31
-1
No právě! Za tyhle ceny se kupují už jiné značky... ale jak se dívám na tipcars, za co se to skutečně prodává, to už dává smysl o něco větší.
Ovšem co se s cenou takovýho auta stane po 4 letech, až to člověk ojezdí....no raději od toho ruce pryč :D
05. ledna 2023, 18:36
0
Počkáme ty 4 roky
05. ledna 2023, 07:38
-1
S touto generaci Kugy mam velkej problem. Vypada zvlastne, tak nejak ze ani nevim, jestli se mi libi nebo ne. Za interier ale velkej palec nahoru. Motorove bych tady vybral asi radsi ten HEV, ale skoda ze tudle 1.5 nenechali ve Focusu. Mam obavu ze v ramci fl o nej prijde i Kuga. Vubec se nam nejak ty motory vytraceji.
Jinak ta moznost volby mezi normalnim a adaptivnim tempomatem je skvela, jenom si clovek musi davat pozor no. Kazdopadne adaptivni fakt nemam rad(ve meste oka), a v kombinaci s manualem vyzkouseno a je to jeste vetsi bizar. Poznamka pod carou: do C-Suv prece jenom spis patri Karoq nez Kodiaq :)
05. ledna 2023, 07:54
1
Obycejny auto za milion, nova doba :-)
Na druhou stranu, kolik stal rekneme Escort v 93? Tipuju tak 300k? A prumerna vyplata byla tak 7k odhadem..
05. ledna 2023, 08:49
1
Nejlevnější Escort (1993) v ČR stál 399,900 Kč. To je cena srovnatelná s tím, co se uvádí nahoře v závorce řekněme. Průměrný plat byl 5,817 Kč. Inflace tehdy dosáhla téměř 21pct. Jak pamětníci potvrdí byla to docela těžká doba.
Taky pamatuji jako dítě, že táta kupoval v IT tehdy tuším už FL. Tipo a i tam stálo lehce přes půl milionu Korun. Samozřejmě tam byla vyšší životní úroveň než v Čechách, ale taky to byla pálka za vlastně úplně obyčejné auto.
Je fakt že paralela mezi tehdejší dobou. Dneškem se trochu nabízí. I když důvody a situace jsou jiné.
05. ledna 2023, 18:33
1
Kde je jablíčko?!!!
05. ledna 2023, 18:55
-1
Zas ta jedovatě modrá na budících. Pro mne osobně už 15 let, co ji začali používat, primární důvod, proč Ford nesmí do domu...