načítám data...

Fiat Punto: Příběh hlučného fiátka

Některá auta nejsou vlastně nijak vyjímečná, ale člověku prostě nějak přirostou k srdci. Platí o i o Puntu, které má většinu svého života za sebou?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Fiat Punto: Příběh hlučného fiátka

Stříbrné Punto, později přezdívané ‘Hlučný Fiátek’, se v rodině mého kamaráda Dana (kterého můžete znát jako hlas navigátora z mé zimní dovolené) objevilo už před dávnou dobou jako auto, které mělo sloužit jeho mamince na cestu do a z hospody. Časem, když už nebylo potřeba k zásobování hospody, se stalo druhým vozidlem “pro děti, než si pořídí vlastní” a Danovi bylo svěřeno když před lety začal pracovat v Brně. O 65 tisíc najetých kilometrů později a po 4. technické se slovy “'to je už poslední technická co dělám, takhle už to dál nejde, příště Polanka” byl nahrazen novějším Puntem a tak nejspíš bude pomalu propuštěn ze svých služeb. Polanka je mimochodem místní vrakoviště.

Netrpí vlastně zádnými technickými problémy, je dokonce docela pěkně zachovalý, ale prý už jej sžírá rez a pohled pod prahy by napověděl, že tohle auto vážně nikam poslat nechcete. A nejenom protože by to vážně naštvalo někoho, kdo k němu má sentimentální vztah. Co se technických problémů týká, od Dana jsem si i vyslechl, co se na Puntu kazilo a nabral jsem dojem, že čtyřválec 1.2 FIRE je docela nezabitelná věc. Kdysi dávno se totiž zasekl termostat a Punto se uvařilo. Vyměnilo se těsnění pod hlavou, termostat a jezdilo se dál. O docela dlouhou dobu později se začalo projevovat, že při onom uvaření to odnesla i hlava. Začala se pomalu ztrácet voda, ale protože to nikoho nijak zvlášť nepálilo, tak se jezdilo, dokud to šlo. Tedy, dokud Punto nezačalo jezdit na vodu. Ale ani pak nešlo Punto do Polanky, ale byla zakoupena nová jakostní hlava z druhé ruky, která včetně sání, klapky a svodů stála krásných 600 korun, nasadila se na motor a jezdí to. Dodnes. Jen nějaký ventil tam poklepává. 

Už jsem říkal, že vypadá docela zachovale? Vážně, i interiér vypadá, jako by se ho léta užívání nijak zvlášť nedotkly. Možná je to tím, že uvnitř nejsou žádné měkčené plasty, které by se rozdrolily, nebo je to snad auto z dílů, které se vyráběly pouze v úterý, o tom se můžeme jen dohadovat. Faktem je, že když v Puntu sedím, tak jsem příjemně překvapený, že se nic nerozpadá, nepadá mi na hlavu a celkem to vypadá nějak tak útulně. Možná za to můžou ty kávové bonbony, kterými mě určitě chtěli uplatit, abych si Fiátka taky trochu zamiloval. Funguje to, trochu.

No nic, popojedem! Po usazení se do sedaček, ve kterých se sedí nějak tak podobně jako když se pohodlně rozvalíte na záchodě, stačí sešlápnout spojku, otočit klíčkem a malý čtyřválec se probouzí až s překvapivým hlukem. Nojo, ‘hlučný fiátek’. Může za to středový tlumič výfuku z nějakého Renaultu, který se nastěhoval místo zadního tlumiče Fiatu. Doprovod k dunění dělá pravidelné tik-tik-tik-tik, jak v motoru mlátí ventil. No nic, hmátneme po řadící páce a budeme doufat, že tím razantním pohybem tam zapadla jednička. Řazení je takové hodně gumové, takže se to zjistí jen podle slyšitelného cvaknutí. Najdeme si metodou pokusu a omylu kde zabírá spojka a můžeme vyrazit. Ještě si teda trochu zaposilujeme, protože posilovač řízení je pro sraby. 

Na silnici se Fiátek chová překvapivě dobře. Řazení je sice gumové, ale odezva na plyn je příkladná, takže třeba takové sázení meziplynů je jedna radost. Prý se tu i dobře řadí bez spojky, tak jsem vyzkoušel i to a vážně. Řízení je dlouhé jako doba do další výplaty, ale dá se na něj docela brzo zvyknout a pak člověku připadá i docela komunikativní. Podvozek je houpavý a nevzbuzuje v člověku mnoho důvěry. Tedy, zezačátku. Nejdříve se v zatáčce hrozitánsky nakloní, ale pak je v rámci rychlostí, kdy chcete ještě žít, docela jistý. 

Je na tom autě vůbec něco úplně špatně? Zrcátka. Najít člověka, který je vymyslel, tak ho určitě nepochválím. Ten výhled je prostě naprd. To samé platí i pro člověka, který stál za tím, že v Puntu nejsou absolutně žádné tlumící materiály. Slyšíte i to, jak vám v podbězích proudí vzduch a přiznám se, že mě to na Puntu docela štvalo. Ale je to přecejen levné městské auto, tak co čekám?

Punto je prostě úplně obyčejné staré auto, objektivně vzato asi ani není úplně dobré, ale prostě funguje a je těžké jej zabít. A když s ním chvilku strávíte, tak zjistíte, že má i kapku charakteru. Pokaždé, když s ním někam vyrazíte, tak máte pocit, že Punto má radost. Radost z každého vytočení motoru, projeté zatáčky. A když se přepnete do módu řidiče Itala, projedete půlku města stylem, že neřešíte, kolik jedete, jestli tu zatáčku projedete a jestli se někam vejdete, protože je vám to jedno a prostě to všechno vyjde, tak v cíli zjistíte, že se smějete a máte pocit, že je to dobré auto. Na tom, že je to hlučné, má to sedačky bez bočního vedení, zrcátka jsou úplně naprd a je to strašně staré, nesejde. Prostě to tomu odpustíte. A tak je to myslím v pořádku…

 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

bitner
20. září 2017, 09:05
0

Hm, na techto starych pleckach z 90. let se vetsinou serou veci jako central, klimatizace, elektricke stahovani oken, atp. Tohle auto nic z toho pravdepodobne nema, takze asi proto jeste jezdi. Ani nevypada na prvni pohled shnile. Ale pokud pohled zespodu prozradi, ze uz tam zadny spodek neni, tak je asi nacase to poslat na vecnost, nez to posle na vecnost nekoho ziveho.

reagovat
Matěj Podhorský
20. září 2017, 09:33
0

Koroze bych se nebál. Tenkrát Fiat investor dost peněz na antikorozní úpravy a tohle auto zrovna mělo záruku 12 let na prorezivění karoserie.

To
Tomshon
20. září 2017, 09:52
0

Centrál má, funguje. Přední okna v elektrice, fungují. Klima není, radiátor topení prorezl, jako na každém puntu.
Zhnily páté dveře, vyměněno za děkuji z jiného punta, co šlo na věčnost, a hnijí prahy. Podlaha OK, nápravy OK. Motor cvrliká, ale nikomu se to nechce řešit. Ventilové vůle jsme dělali, není to tím.

Ha
Hansoff
20. září 2017, 11:30
0

Tohle jsem zažil se Saxem. Jezdilo a jezdilo a to bez větších starostí 8 let. Z venku to nevypadalo zle, když se rozleštil zvětralý lak, ale v dutinách bylo schnilé na prach. A tak se hledal pádný důvod, poslat ho na věčný odpočinek. Doma s ním jezdili všichni a nikomu se nechtělo, tohle rozhodnutí udělat. Nakonec prorezla brzdová trubka a oprava se ukázala nesmyslně drahá. Bylo rozhodnuto. Na podvalník, který převáží auta na druhý břeh, vyjelo vlastní silou. Vzpomínáme...

sumy
20. září 2017, 12:31
0

Prozerlá trubka a nesmyslně drahá oprava? Tak to už muselo vypadat, když je 300,-Kč moc :-) Pravda, to je jen za matroš-trubka s nalisovanejma fitinkama, tedy férově... Tak to už muselo vypadat, když je 800 ,-Kč i s prací moc :-))

Ha
Hansoff
20. září 2017, 12:43
0

Trubky jsem vyměnil komplet od HBV až po zadní prasata, ale Všechny odvzdušňováky byly zarezlý a jeden, co jsem zkoušel odvrtat, tak se vysypal i se závitem. A vyměňovat brzdiče, kotouče, desky, prasata, ... To bylo opravdu moc.

sumy
20. září 2017, 14:52
0

Tak to jo, to potom chápu že už není chuť to řešit. Jinak takovej "kutilskej" způsob odvzdušnění, když je člověk v nouzi a odvzdušnovák nejde jsem okoukal od mecha v Černý Hoře. Vyměnil trubku a nechal povolenej holendr, našlapal brzdovku do nový trubky normálně brzdou a pak při lehounkatě povolenym holendru a zamáčknul pístek, dokud to neteklo. Tradá hotovo. Ale né že to někdo budete zkoušet, nabijete si ústa a mě pak budete někde popotahovat ;-)

Bavoraczech
20. září 2017, 09:26
0

Vlastním Fiat Palio. Vlastně totéž v kombíku. Kromě toho, že už ho rez opravdu pohltila nelze říct než AMEN. To auto je hroznej krám, ale je docela praktický, zábavný a nenechá se jen tak zabít :-)

reagovat
Jakub Pospíšil
20. září 2017, 09:33
0

Staré fiaty mají něco do sebe. Nejsou kdovíjak dobré, nebo zábavné, ale jsou levné a praktické. Rád vzpomínám i na předchozí "vlnu" hranatých fiatů (Uno/Tipo/Tempra - tu jsme měli pár let doma v kombíku v dieselu jako rodinný kočár/Croma), ale na ty už se dneska nedá kloudně narazit.

reagovat
Ozi
20. září 2017, 12:21
1

"puňťa" byl můj první "bourák" 1.3i trí-dveř r.v. 1995 myslím. Strašnej nezmar. Trošku mě mrzí, že jsem ho poslal pryč :-D No a teď mám Grande Punto 1.4 T-Jet sport taky s prolejzačkou dozadu :-). Taktéž půjde pryč, nenarvu do něj dětskej taxík :-(

reagovat
Fr
FraHor
20. září 2017, 13:03
1

No jo, Punťa :-) Máme v rodině dva kousky. Nesmrtelné černé pětidvířko bez prahů a bez technické (jezdí na dřevo do lesa) a červené třídvířko s nájezdem hluboko pod 100k (Doktor-und-Kauflandwagen). Mám je celkem rád i přes vysoký posaz, necitlivé řízení a řazení. Strašně mi ale vadí dvě věci: vnější zpětná zrcátka, ve kterých nic nevidím (pokud se Františkovi podaří zorganizovat lynč, přidám se); světle šedá palubka, která se odráží v čelním skle. Jednou jsem se se dostal do konstelace vracečka do kopce s ostrým protisluncem a nebyl jsem moc nadšený, že místo aut v protisměru vidím přes celé čelní sklo odraz povrchu palubky. Vyřešil jsem to černým podprdelníkem v prostoru nad kapličkou. Ovšem z jakého auta vykanibalizovat zrcátka? To jsem doteď nedogooglil.

reagovat
sumy
20. září 2017, 15:57
0

Klid, za zrcátka bych vraždil i u civic 6.g Od 1.zari už makám v Praze a proplejtat se s tím v provozu je o krční páteř :-/

Ča
Ča Snač Aj
20. září 2017, 17:24
0

Fiesta mk5 to samé, nechápu, že někdo udělá auto do města se slepým úhlem, kam se vleze i kamion :D

PepaSFI
20. září 2017, 18:09
0

to má spousta aut, ono je to asi kompromis mezi tím aby v tom zrcátku bylo něco vidět, aby to designově nestrašilo a určitě taky aerodynamika aby se to vešlo do eko limitů. Já to mám na Pandě taky bídný, později je udělali větší, jenže ty zas vypadají blbě. Slepý úhel řeším pomocným zrcátkem, prý to nemají rádi na STK ale u nás nic neříkali. Horší je že ty zrcátka jsou sférický aby zvětšili rozsah a jak to deformuje prostor tak podle nich neumím couvat. Teda já to umím ale není to ono, nějak mi to vadí.

sumy
20. září 2017, 20:38
0

Civic je nemá až extra malý, ale i v krajní poloze mám 1/3 zrcátka zaplnenou "fotkou" zadních dveří a víc výklopný nejdou. Hlavně jsem zmlsanej velkýma na civic 8.g a lopata a na pajeru.

jc
20. září 2017, 20:56
0

Take jsme meli jednoho Puntu v rodine. Docela fajn priblizovadlo, motor vylozene dobry - zvlast v porovnani s konkurencnimi HTP ;)
Nevim jestli verze bez posilovace neni lepsi nez s nim. Moc posiloval i bez zapnutyho City rezimu (se kterym to bylo jeste lehci). Mozna pro postizeny osoby by to bylo dobry.
Nestalo se vam nekdy, ze by vam zustala hlavice radici paky v ruce? Jeste myslim olejova vana prorezla podivne brzo.

reagovat
Ji
Jiřina
26. září 2017, 21:42
0

Zdravím všechny
Punto 1,2 8V jsem měl v garáži 3 roky. Velmi svižné přibližovadlo,místa mnoho,koroze no problémo,spotřeba 5L.Nemělo to posilovač,takže trochu posilovna a brdy jak supersport (bez ABS).Jednou manželce prasknul rozvodový řemen,ale nic se nepotkalo,prý to ani nejde u 1,2 8V,takže oprava za hubičku.Za 3 roky se jinak nic neposralo,ono ani moc nebylo co,auto bylo při koupi ůpně holé,švihadla,bez posilovače řízení,bez centrálu,bez ABS,prostě nic.Dodělal jsem autorádio,4 repráky a zadní zástěrky.Parník jak se patří.

reagovat
To
Tomshon
27. září 2017, 13:05
0

Dobré zprávy vespolek!
Hlučný fiátek byl odhlučněn novým výfukem a..
Úspěšně složil zkoušku z STK!
Takže příští rok se vymění prahy, a za dva roky poslední technická.

reagovat
František Čáslavský
27. září 2017, 21:48
0

... takhle to dál nejde. Naposled a příště do Polanky! :D



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Mustang 3.7 V6 2016
Ford Mustang 3.7 V6

2016 rok výroby
227 koní výkon
3 690 ccm objem

Ford Mustang SN 3.8 v6 1993-1998 1993
Ford Mustang SN 3.8 v6 1993-1998

1993 rok výroby
142 koní výkon
3 800 ccm objem

Buick Rendezvous CXL, BK26, KOMBI 2006
Buick Rendezvous CXL, BK26, KOMBI

2006 rok výroby
145 koní výkon
3 499 ccm objem

Citroën XM 3,0 V6 Exclusive 1996
Citroën XM 3,0 V6 Exclusive

1996 rok výroby
167 koní výkon
3 000 ccm objem

Mazda MX-5 Miata - 1,8 kompresor 1990
Mazda MX-5 Miata - 1,8 kompresor

1990 rok výroby
160 koní výkon
1 840 ccm objem