Disclaimer: Společnost Škoda mě pozvala na výlet, ubytovala v malebném golfovém resortu hlídaném třemi dobře živenými kočkami, a dva dny mě nechala jezdit v nových autech po zvlněné krajině slunného Toskánska. Dalo to fušku, ale má novinářská objektivita zůstala zachována.
Firemní fleety by se brzy mohly rozzářit veselými barvami – přinejmenším ty, které už přesedlaly na elektrifikovaná vozidla. Eresové verze škodovek jsou totiž v mnoha případech jediný odvaz, jaký si management může dopřát. A právě eresová verze Enyaqu přijíždí v odstínech, které na silnici nepřehlédne ani slepý. Měla jsem možnost se s ní seznámit na prezentaci v Toskánsku, a než se dostane na důkladné testování, odložím si zde pár prvních dojmů.
Enyaq Coupé s přídomkem RS je v rámci mladoboleslavské stáje držitelem hned několika prvenství a rekordů. Představuje první plně elektrické ereso, s výkonem 299 koní je zároveň nejsilnější sériovou škodovkou v historii. A taky nejdražší.
Jakkoliv to všechno zní bombasticky, ve skutečnosti se ereso od ‚obyčejného‘ Enyaqu Coupé ve výkonnější verzi zas tolik neliší. Milé je samozřejmě elektronické omezení maximální rychlosti až na hranici 180 km v hodině, zatímco ostatní verze se zastaví už na 160. Výkonově RS přidává 34 koní a v zátahu 40 Nm, zrychlení z nuly na sto za 6,5 vteřin už ale rekordní není – stejné nabídne i Kodiaq RS TSI. Drobnou změnu v softwarovém naladění podvozku sotva pochytíte. Nejvýraznějším trumfem tak zůstává vizáž a skutečnost, že jde o naprostý vrchol nabídky.
Z mého pohledu jsou možná zajímavější vývojové úpravy, kterých si člověk všimne až v druhém plánu. Třeba nejnovější aktualizace systému s interním označením ME3, která má hezčí grafiku, je o něco rychlejší (ne že by nesnesla ještě kousek navíc), ale hlavně mi ani jednou nespadla. Vzhledem k tomu, že za bránou displeje je ukryta většina vitálních funkcí auta, stabilita vylepšuje celkový zážitek opravdu hodně…
První dojem po nasednutí do auta je podobný jako u jiných velkých škodovek – lány prostoru a dobrý výhled ven. Ani v případě coupé s maličkým zadním oknem nemám problém s orientací v okolí. A navzdory svažité střeše se i na zadní sedačky posadí dospělý člověk libovolné velikosti. Stylovější tvar karoserie výrazně neubral ani v kufru – oproti standardnímu Enyaqu přišlo kupé o 15 litrů, tedy nic, co by český chalupář oplakal. Teď koukám na předchozí větu a musím přiznat, že představa českého chalupáře v elektrickém Enyaqu RS v odstínu Mamba Green mě docela pobavila. Ale ono to přijde, nebojte se.
Když se rozjedete, bude nejsilnějším vjemem hladkost a ticho. Ve světě elektřiny není 300 koní nic, co by vás posadilo na zadek, přesto je s nejvýkonnějším Enyaqem cestování hezky rychlé. Zároveň si zachovává plynulost, která některým překoňovaným elektromobilům začíná dělat problémy. Po sešlápnutí plynu auto vyrazí vpřed, ale nesnaží se škubnutím prověřit pevnost vašich krčních obratlů. Je rychlé, nikoli šílené. Na jedno nabití vozidlo dojede přes 400 kilometrů, dokáže se dobíjet výkonem až 135 kW a z deseti na osmdesát procent se nabije za necelou půlhodinu.
Trochu mě překvapilo, když jsem u některých kolegů zaznamenala něco jako stížnost, že Enyaq Coupé RS není sportovní. Inu, není. Stejně jako není sportovní eresová Octavia nebo Kodiaq, jakkoli v reklamních materiálech slovo na ‚S‘ jistě najdete. Pořád jsou to primárně praktická rodinná auta, která navíc dopřávají řidiči trochu té radosti z prudšího zrychlení, ať už na světlech, nebo na dálnici. Vodit Enyaq bokem sice bezesporu půjde – defaultně jde o zadokolku, i když verze RS má pohon na všechna čtyři kola – ale kromě odškrtnutí checkboxu a machrování v hospodě nevidím moc důvodů, proč by to člověk dělal. Ta věc má dvě a čtvrt tuny a navzdory uzemněnému těžišti nejsou prudké změny směru její vrcholnou disciplínou. V popisu práce nemá víkendové projížďky, ale svižné, efektivní a komfortní cestování. A můžu říct, že to zvládá tenhle Enyaq na jedničku. Podvozek má vysloveně pohodlný, a to i ve sportovním režimu. Režim comfort je dokonce tak houpavý, že v kombinaci s rychlejší jízdou a většími nerovnostmi zajistí tlumiče posádce zážitky jako z horské dráhy. Ve sportu je to ideální.
Bohužel, úspěšný start na silnice Enyaqu Coupé komplikuje aktuální situace na Ukrajině, kde probíhá, či spíše neprobíhá, výroba klíčových součástek. Auto si tedy můžete objednat, ale dodací lhůty jsou velmi nejisté. Ti praktičtější si tak možná ještě počkají na eresovou verzi klasického Enyaqu (tedy ne-kupé), která by měla vstoupit na trh v druhé polovině letošního roku.
13. března 2022, 14:14
2
Líbí se mi fotografie číslo 17.
16. března 2022, 16:35
0
Za mě je nejlepší 17
13. března 2022, 15:10
0
Zajímalo by mě kterej chalupář bude přes rok čekat na auto za 2M.
13. března 2022, 15:41
0
A kterej chalupář ma na chalupě přípojku která to rozumným tempem dobije aby mohl jet domů. Ne s rychlodobíjením po cestě na mě nechoďte. V neděli večer to jsou vždy kolony aut, takže rychlodobíjet nebude kde.
13. března 2022, 17:43
3
Na chalupě nebývá běžně k dispozici 2 kW přípojka? Víc k nabití od pátku večer do neděle dopoledne potřeba není.
13. března 2022, 20:09
-1
A když v sobotu ráno zavolá šéf že musím do práce? Se mi stává tak vob týden....
13. března 2022, 20:36
2
Tak sis tam nabil od pátku večera 20 kWh přinejmenším. To na stovku kilometrů stačí a kdo si pořizuje chalupu přes celou republiku?
13. března 2022, 23:17
0
Pražáci. :D Nezapomeň, že taky nejedeš s prázdným autem a kde to půjde, tak budeš chtít použít dálnici. Nedej bože kdyby jsi chtěl navíc topit, či zapnout klimu. Pak ten reálný dojezd klesá velmi rychle. A ty 2kw musíš ještě rozdělit mezi dům a auto.
14. března 2022, 06:19
8
@Kuře: Jesli jezdíš v sobotu do práce, tak tě Enyakv nezajímá, jelikož za takové nasazení zasloužíš Range Rover.
14. března 2022, 10:19
0
Adam Forman tak toto pobavilo podle této teze bych měl mít dva Range
15. března 2022, 05:48
3
Ano, pokud máš chalupu 350 km od domu, na ni nemáš elektřinu a každý druhý týden se z ní na zavolání šéfa musíš vracet tak je to problém.
20. března 2022, 22:20
1
Nemusíme jít do extrémů. Co jsem jezdil služebně do Boleslavi tak hromada Pražáků jezdila na víkend do Krkonoš. To máš kus po městě, kus po dálnici, kus po silnici první třídy, kus v kopcích, k tomu páteční provoz a naložené auto. V cíli toho moc v baterce nezbyde. No a podle mapy rychlo nabíječek se asi všichni sejdou ve Vrchlabí.
13. března 2022, 17:27
4
Nevím ani proč, připadá mi to na pohled hnusné. Zhruba jak Tesla Y. Přitom, jakkoli obecně SUV rád nemám, musím přiznat, že se přece jen dají udělat pohledná, třeba nová RAVka nebo zrovna elektrické UV6. Mimochodem při obdobných vlastnostech o půl míče lacinější a to bez výroby dílů na Ukrajině.
14. března 2022, 02:46
-1
Tím UV6 jsi myslel Kiu? Jestli jo, tak by me zajimalo jak jsi přišel na ten půl míč a co vlastně porovnáváš.
Ja bych nechtěl ani jedno.
14. března 2022, 13:16
1
Videl som tento zázrak naživo, farba skvelá, ale auto ako také mi prišlo ofenzívne hnusné. Proporcie celé zle, ako nepodarený hračkársky model. Čo je škoda, lebo veľa detailov je podarených. Trochu ma to mrzí, elektrické auto môže mať prakticky akýkoľvek tvar, tak neviem prečo si nevybrali nejaký pekný.
14. března 2022, 19:09
0
Ja to videl zezadu u Boleslavi, to bylo tedy dost tristni, ale z profilu to nevypada tak hrozne.
14. března 2022, 06:30
-4
Tak nevím, jestli novináři nějak rychle nezapomínají na starší testy. Cca rok zpět zde vyšel test Octavie RS, kde kolega Dan konstatoval, že velmi dobře jezdí a že dokáže být na okreskách velice rychlé, jisté, jen ne tolik zábavné. Tak jak je u téhle obludy možné, že sem může vloudit text o tom, jak auta se znakem RS byla vždy jen k rychlejšímu odpichu od semaforu a na dálnici. To je objektivně prostě kec, který se jen banalizovat skutečnost, že tohle auto se znakem RS je prostě fail. A rozhodně větší, než jiné nesmysli s RS znakem jako je třeba Kokodáq.
14. března 2022, 13:52
4
To mě ale hodně chytáš za slovíčka. S Danem tu vůbec nejsem ve sporu - říkám, že auto je rychlé, ale zábavu a sportovní svezení bych u něj nehledala. To neznamená, že není rychlé na okreskách. Pak se můžeme samozřejmě bavit o tom, co je zábava a sportovní svezení. Z mého pohledu je ale oproti eresovým škodovkám sportovnější i stokoňová Panda.
14. března 2022, 19:07
1
Ja se v nejakem RS snad budu muset projet.
15. března 2022, 06:57
-1
Nevím jestli chytám za slovíčka. Ale když si vezmu Octu RS, tak trojka co jsem se svezl s benzínem a manuálem v Mostě úplně průser nebyl. Bylo to rychlé, efektivní a svým způsobem v pohodě. Rozhodně jsem neměl pocit, že tam to auto nemá co dělat. U tůtoho přes dvě tuny vážícího oškliváka o tom pochybuji. S tím by mě ani nenapadlo tam jezdit. Proto mi vadí to házení RS Škodovek do jednoho pytle.
15. března 2022, 07:30
2
To, že jsou v jednom pytli, neznamená, že jsou úplně stejné, ne? Nebo by tě napadlo srovnávat M2 a X6M? Nebo i M5 a X6M.
15. března 2022, 10:09
1
Nejde o srovnání jako takové. Jde o to, že uvedené BMW každé obstojí jako M. Jsou rychlé, podvozku i motoru je věnována péče aby fungovali a obhájili znáček M. I když na to mám svůj názor.
Ale věc na baterie, která je mega těžká, rychle s tím moc dlouho jet nemůžeš a sportovní to není ani náznakem pro mě RS prostě není. Je to jen podivný marketing.
Ale původně reaguji na to házení RS Škod do jednoho pytle. Není prostě pravda, že to vždy byla jen auta o rychlém odjetí od semaforu a dálničním letu, který navíc ani tenhle výtvor neumí, páč omezená V max a rapidně ubývající dojezd.
15. března 2022, 13:17
0
Baterie je možná mega těžká, ale je nízko, což zlepšuje těžiště, které je potom níž, než třeba u té zmíněné X6 M (která je o metrák těžší btw.). Doporučuji si ta auta, pokud bude příležitost, alespoň vyzkoušet, rychlé ještě neznamená sportovní. Octavia RS není vůbec špatné auto, vlastně za mě je to ideální vůz pro lidi, kteří se rádi svezou i trochu ostře, ale zároveň chtějí normální auto na normální cesty. Ale je to auto určené na okruhy? Ne, to určitě ne. To není žádné RS....
15. března 2022, 16:50
2
Přesně tak. Jak píše Honza. Já to napsal nějak divně, že se to nepřidalo k vláknu. A otázkou je, co je sportovní. To už se tu ale řešilo z krát. Octavia RS krom první generace je prostě rychlá a vcelku pěkně vybavená verze. Umí i ostřejší jízdu nejen rovně. Sportovní auto v pravém slova smyslu stejně jako tento elektromobil. Případně x6m to samozřejmě být nemůže. Proč by taky mělo?
Zrovna z Oc2 TSI jde při troše investic postavit i auto na okruhy. A dobré auto. To už jsme ale jinde. V tovární specifikaci se všechny oktavie moc naklání, jsou měkké na nějaké větší sportování i blbě zpřevodované. Celé to vychází z toho, že to má být sporťák což je blbost a utopie. Naopak mám pocit že snad Garáž i Autíčkář jsou většinou ke škodovkám velmi objektivní. Což je v Českém prostředí stále spíše raritní. Tím určitě nehajim tuhle hnusnou obludu z článku. A mimochodem RS škodovky jsou srovnatelný tak s M paketem, nebo R line, případně GT Renaultu. Krom hospodskych bájí to za sportovní auta považuje málo kdo. Ani Audi S4 není na okruhy ideál a výrazně sportovní je prostě rychlé... Praktické.
16. března 2022, 10:32
1
Nikde nepíšu že ty auta mají být sportovní. Jen píšu že jsou rychlá a při takové jízdě jsou použitelné. To u tohohle RS šidítka neplatí. Prostě to nezvládne. Nemá velkou V max, v Německu po dálnici s tím nikdo tou jeho malou V max stejně nepojede, protože nikam nedojede. Je to těžké a pochybuji že to bude v zatáčkách rychlejší než zde zmíněná těžší X6M.
14. března 2022, 16:51
2
Oktavka není přece tohle. U škodovky za 2 mega, elektrické v karoserii suv těžko může někdo čekat zábavu. Případně sportovnost. Oktavky RS jsou prostě hlavně rychlé. Vybavené. I když z dvojky TSI jde docela zábavné auto udělat. Z trojky též. Jde o to kde začíná očekávání. Taky co je sportovnost a co prostě jen rychlost. Česká pověst o sportovním náčiní sem myslel ze je už přežita.