Na internetu se poslední dobou objevuje více a více informací o chystaném elektrickém crossoveru od škodovky, který se bude honosit jménem Enyaq. To jen tak mimochodem není pocta ve světě již pomalu zapomenuté, ale českými rádiovými stanicemi milované zpěvačce z Irska, ale pouhý výsledek brainstormingu na téma “prosímvás, vymyslete někdo název, co začíná na “E” (jako elektromobilita) a končí na “Q” (jako škodovácký crossover).
Jak bude nová škodovka vypadat se dá celkem dobře odtušit z maskovaných prototypů, o jejich softwarové “odmaskování” se pokusil ruský server kolesa.ru a výsledek vidíte na obrázku níže. Inu, prostě škodovka. Vysoká. Troufnu si odhadovat, že pod hlavními světlomety se ještě objeví druhý pár po vzoru ostatních nazvedaných aut značky, ale jinak to vypadá docela uvěřitelně.
Nicméně zpátky k nadpisu a úvodu – ano, Enyaq bude skutečně k dispozici buď jako zadokolka, nebo s pohonem všech kol. Kombinace vysokého krouťáku od elektromotoru a poháněné zadní nápravy tak dává vyvstat zcela zásadní otázce – půjde tomu vypnout kontrola trakce, nebo to dopadne jako s Twingem, kde jsme (samozřejmě v rámci maximalizace objektivity testování a rozhodně ne proto, že jsme chtěli dělat blbiny) vytahali z auta polovinu pojistek a relátek a stejně se ten protiprokluz vypnout nepodařilo. Ve výkonové variantě nazvané 80 (viz tabulka níže) se totiž bavíme o dvousetkoňovém zadohrabu. Co na tom, že má dojezd 500 km a velmi pravděpodobně (protože to je škodovka) největší kufr ve své třídě. Tady se blýská na nekorektní zábavu dveřmi napřed.
Chystá se i verze RS se čtyřkolkou a výkonem 302 koní, což je sice taky docela zajímavé, ale ten přední náhon to trochu kazí. Z technických detailů pak stojí za zmínku ještě zrychlení z nuly na stovku, to známe jen u “eresa”, zvládne to za 6,2 vteřiny. To je na poměry škodovek slušné, na poměry elektromobilů…inu, průměrné. Maximálka bude elektronicky omezena na 180 km/h, víc se elektromotorům nelíbí ( a navíc to shodou náhod, alespoň podle Volva, už není bezpečné).
Na další detaily (a první pokusy s vypínáním kontroly trakce) si budeme muset počkat do konce letošního, potažmo začátku příštího roku, kdy se Enyaq představí oficiálně. Ne, že bych nemohl nadšením dospat, pořád je to jen elektrický crossover, ale onen neurčitý příslib nepřístojností dveřmi napřed mě nutí vzít novou škodovku tak nějak na milost. Tak snad bude dobrá (rozuměj – bude mít plně vypínatelné ESP).
13. května 2020, 16:25
8
mám ten dojem, že zcela vypínatelné ESP už není skoro nikde, jen se to přepne do nějakého lehce zlobivého režimu. Tím spíš u auta kategorie "táta máma děti pes" není možné aby se auto dostalo, byť jen náznakem do nebezpečné situace. Zkrátka v módu ESP off to trošku kvikne zadníma gumama a možná se dostaví v těch místech kde záda dostávají vertikální úsměv, lehký pocit změny vektoru pohybu, mámo to jsem rebel, udělal jsem smyk, táto nech toho nebo s tebou už nikam nepojedu, tatí udělej to ještě, haúú hafhaf to mi nedělejte nebo vám to tady pobliju. Ale rozhodně nenastane situace, kdy táta zapomene při odbočení ubrat a skončí zadkem napřed ve sloupu reklamy u kauflandu.
13. května 2020, 16:35
0
Asi tak, vůbec bych s tím kvůli bezpečnosti nepočítal. Obzvlášť u elektromobilu, kde stačí jen sešlápnout pedál. Možná to RS by mohlo mít nějaký omezený režim ESP, ty normální verze s největší pravděpodobností ne.
13. května 2020, 16:38
0
Paradoxně většina současných předohrabných aut má nějakým způsobem vypnutelné ESP. Ne na první zmáčknutí, tím se jen aktivuje onen "look, mama, I am a racer" mód, ale podržením 10 sekund nebo tak něco se to většinou vypnout dá. Ale je pravda, že nechat tohle dělat lidi s elektrickou zadokolkou...
No, snad bude mít ESP vlastní pojistku ;)
13. května 2020, 18:36
0
Ve spínače vytáhnu pojistku ABS a jedeme.
13. května 2020, 18:55
0
No ono se dá vypnout, ale spousta aut tě nenechá blbnout až moc i v "plně" vypnutém módu a jakmile uznají za vhodné (třeba určitý úhel smyku, často rychlost, někdy možná i daleko složitější vzorce...), tak se zpátky nakopne.
14. května 2020, 07:38
3
Nejjednodušší deaktivace ESP i ASR je odpojení snímače otáček kol z jakékoliv kola. Rychlé, spolehlivé, bez hledání správné pojistky.
14. května 2020, 13:14
0
To sice taky jde jako jedna z možností, ale kompletní vyřazení těchto systémů u auta s otevřeným diferenciálem není žádná hitparáda. Žádoucí je mít režim, který omezí či zcela vypne stabilizační funkce, ale zachová funkci přibrzďování protáčejících se kol.
15. května 2020, 17:12
0
Mrtvej snímač na kole u škodovky = motor v nouzáku. Už se to stalo kolegovi s Fabií. To nechceš zažít.
13. května 2020, 19:02
2
Chtěl jsem původně napsat x řádků o tom vehiklu a na konci se "rádobyvtipně" zeptat: "A co na to Jan Tleskač?" ale potom mě napadl jiný adresát toho dotazu a tak se marketingového oddělení AZNP ptám: "A co na to Enya"?
(její album Watermark mě kdysi dávno hodně oslovilo...)
13. května 2020, 19:47
-2
Jo, album Watermark někde jistě v knihovně cédéček bude ... opravdu hezké album.
K tématu elektrické Škodovky mě poněkud nic nenapadá... upřímně řečeno, jen jim přeju ať se to prodává a lidi v oblasti mají práci, případně to nový odvětví vytvoří zajímavé pracovní příležitosti.
13. května 2020, 19:13
8
No nevím... mě se vybaví při zmínce "Enyak" pouze tohle. Tak snad to chlapci dotáhli dál a neselže elektronika E314 z Katoda Olomóc
14. května 2020, 07:46
5
Jé, Sumy, tímhle obrázkem jsi mi udělal radost. Shodou okolností jsem nedávno narazil na zajímavé fotky z historie ÚVMV, kde se objevují sálové počítače URAL, SAPO 1 a 2, nebo MINSK 22. Skoro přemýšlím, že bych to zpracoval do článku, ale nevím, zda to už není moc úzkoprofilová záležitost.
14. května 2020, 10:21
2
Napiš! Rád si rozšířím obzory
14. května 2020, 18:56
0
Napiš, jako čtení na neděli to bude fajn odlehčení.
13. května 2020, 19:32
1
Když jsem si čet ten povzdech že verzi RS bude kazit tak se mi v hlavně rozezněl kus písničky od Trantenberků..... Potužník má štípačky :-) :-) :-)
17. května 2020, 06:37
1
Mně se to líbí v tý kamufláži. Jak se potom zapíše barva do TP?
Eště bych si jen dovolil poznámečku. První škodovícká zadokolka od dob stodvacítky byla stotřicítka.