načítám data...

Dacia vyhlašuje válku zbytečnostem v autě

V Británii proběhla velká anketa, týkající se technologií a lidí. Odpovědi 2000 respondentů odhalily, že spousta lidí žije s věcmi, které nikdy nepoužije. A kdosi se toho chytil.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Představte si, že více než dvě třetiny lidí v Británii nerozumí ani zdaleka všem kontrolkám na přístrojové desce a přibližně jeden člověk z deseti potom absolutně netuší, co znamená kterákoliv z nich. Až třetina technologických vychytávek v autech potom zůstává nevyužitá po celou dobu provozu, což koreluje i s dalšími oblastmi lidského soužití s technologiemi. Pětina lidí má totiž v kuchyni tři a více kuchyňských spotřebičů, které akorát sbírají prach.

Můžete potom hádat, kdo si na těchto statistikách rozhodl přihřát polívčičku. Samozřejmě, že se jedná o rumunskou Dacii, u které bychom komplikovanou výbavu a technologie hledali jen velmi marně. Místo hlídání mrtvého úhlu je zde „sporáková“ klimatizace se třemi kolečky, místo automatického parkovacího asistenta lankem ovládaný sklon světel. Primitivní, ale prosté a jednoduché.

Samozřejmě můžeme namítat, že se Dacia snaží vytěžit z faktu, že moderní technologie zkrátka neumí nabídnout, ovšem nelze rumunské značce upřít, že má v mnoha ohledech pravdu.

Moderní technologie v autech jsou prostě matoucí. Uzurpují si naší mozkovou kapacitu i pozornost při řízení, a přestože soužití s nimi může být nakonec příjemné, velká spousta technicky méně zdatných řidičů se ke kýženému snadnému použití nikdy neprokouše a danou supermoderní fíčuru zkrátka odloží jako bubáka do skříně. A nemusíme chodit ani ke složitým funkcím a asistentům. Popravdě si neumím představit situaci, kdy si moje máma (Ahoj mami!) přepne rádio v novinářském Mercedesu, kombinujícím ovládání infotainmentu do dotykové plošky a otočného joysticku.

Rozhodně tady nechci volat po znovunavrácení „jednodušších časů“ neboť spousta technologií v autě smysl dává a pokrok je zde jednoznačně vítán, nicméně je pravda, že po stránce rozhraní řidič – auto, mají automobilky ještě co zlepšovat. A nemluvíme tady pouze o starších řidičích. I ti mladší mnohdy koukají na dotykovou obrazovku jako bacil do lékárny.

A jak to máte vlastně vy? Jezdíte-li novějším a lépe vybaveným autem, používáte skutečně všechny jeho funkce, nebo prostě jen bezmocně hledíte na hromadu kontrolek a upozornění a vůbec netušíte, co se to kolem vás děje? 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Jakub Pospíšil
19. října 2017, 14:51
4

Já osobně jsem hračička a u nových aut si tyhle věci užívám. Bohužel jen příležitostně, jelikož sám řídím staré vergly, jejichž technologická vymakanost končí s automatickou klimou, CD měničem a palubním počítačem.
Trochu mě ale mrzí, že auta poslední dobou postihla stejná choroba jako před pár lety mobily. Pamatujete si ještě na dobu Nokie N95? Je to víc než 10 let, ale byl to pěkně vybavený tlačítkový telefon, který koexistoval s dotykovými. Jenže potom dotykové ovládly trh a slušně vybavené tlačítkáče (dobrý foťák, kovové tělo...) se úplně přestaly vyrábět. Kdo máte mezi rodiči staromilce, jako já, znáte jistě situace, kdy buď udržujete při životě deset let starý telefon, nebo každou chvíli suplujete tech support. Nechci aby to vyznělo zle - nevadí mi to. Ale mrzí mě, jak je tím snížena uživatelská přívětivost pro minoritu uživatelů.
No a stejně je to i s auty. Ukažte mi pěknou výkonnou a pohodlnou limuzínu, nebo sedan, který nemá dotykové ovladací prvky. Upřímně řečeno se vůbec nedivím starším gentlemanům, kteří, ačkoli by bez problému měli na nový, stále provozují Mercedesy a podobná auta z přelomu tisíciletí. Ta utilitární jednoduchost má něco do sebe. A tím nemyslím utilitárnost sociální, jako v případě té Dacie, ale utilitárnost zabalenou v luxusním balení, jako třeba u Mercedesů.

reagovat
beastar
19. října 2017, 15:31
1

No tak konečně někdo, kdo tady chápe proč Mercedesy z přelomu tisíciletí vypadají a fungují tak jak to umí. Skutečný zákazník MB nikdy nezkousne to, co z toho dělají dnes s tím diletantsky umístěným tabletem ve výhledu.

briza
20. října 2017, 10:28
1

Já si nemůžu pomoct, ale současná MB produkce mi přijde snad jako to nejhorší, co kdy opustilo továrnu a je to přesně kvůli interiérům. Připadá mi to, jak kdyby to navrhovali pro kolotočáře a další světský. Když pominu tebou zmíněný tablet, tak třeba to ambientní podsvícení, to je taky ňácíčko.

briza
20. října 2017, 10:36
0

Jinak já měl včera večer chuť na trochu toho bizárku, takže jsem pustil autosalon. Bylo fajn zjistit, že Pepíkova dcera dobře prospívá, ale v hlavě mi utkvěl hlavně test RR, konkrétně části, kde ho otvírali. Super elegance, zapuštěná klika, které se člověk musí dotknout, ona vyjede a teprve pak může otevřít. Prostě fantazie. Úplně vidím sám sebe, jak jdu z nákupu, který obvykle probíhá stylem "ňáktovodnesu", kdy pak s plnou náručí chmatám po klice, což je teprve začátek. Úplně mi stačil zážitek se skvělou fíčurou, kdy se kufr otevírá kopnutím pod auto...dopadlo to tak, že jsem nákup postupně upustil na zem, protože jsem nebyl schopen ten bazmek aktivovat. A mám hnáty, v jejichž obutí by se dal pohřbít žokej Váňa. I s koněm.

sumy
20. října 2017, 12:17
0

Jj. To hrozně rád sleduj, jak lidi na jedny nože s plnou náručí tancuji u auta

beastar
20. října 2017, 14:49
1

Aneb né vždy pokrok přinese chytrá řešení. To podsvícení uvnitř za to by se mělo vyhazovat na hodinu. Hlavně že si můžeš zvolit barvu. Já mám pocit, že zákazník RR asi nenakupuje:)) Každopádně rr je taky zajímavý když se podíváš, co stačilo kdysi kvalitní matroš a konzervativní vzhled a dnes musí na Pepiho vyjíždět klika.

beastar
19. října 2017, 15:27
2

Půlku věci v autě nepotřebuju. Jenomže už tam jsou vymontovat to nešlo. Mezi oblíbené patří tempomat, klima, el.sedadla, posilovač a výhřev zrcátek. Zbytek jsou věci hodně navíc třeba navigace a věci jako esp či usb. Nejsem starý, ale debilni obrazovka zvaná infotaiment už mi vadila třeba u prvních Bmw takto vybavených. Takže já se té většině Britů nedivím.

reagovat
Trinom
19. října 2017, 19:07
0

Netušíš, jestli nejde někde sehnat výhřev zrcátek jako nálepka, co by se dala přilepit zezadu na sklo zrcátka? Docela by se mi to šiklo do prcka. Tam je sklíčko v plastovém domečku a jde vyjmout. Zezadu nic nemá.

beastar
19. října 2017, 19:49
0

No takhle jak píše Beny. Nebo z podobného auta to dodělat otázkou je jestli by to šlo. Každopádně teď před zimou se zrovna tahle dnes již zcela běžná sranda docela hodí.

PepaSFI
21. října 2017, 15:57
0

kdysi jsem nějaké návody na odmrazení zrcátek viděl, nejprostší byl odporový drát nalepený nějakým epoxidem. Určitě by dobře fungovalo zavřít do toho zrcátka prostě a jednoduše žárovku. Ale takový nejdůmyslnější, nejstylovější pro elektronika je topení polovodičovým přechodem. Prostě najdeš v šuplíku celkem libovolný výkonový tranzistor, přiděláš ho na kousek plechu a ten nějak podle možnosti připlácneš zezadu na zrcátko. No a pak odporem do báze zkusmo nastavíš jak moc to má topit. Vlastně by nebyl problém udělat jednoduchý termostatování.

GanGreen
19. října 2017, 18:37
0

Desim se toho ze bych koupil novy auto a mel se tam naucit vsechno ovladat... Sem celkem mladej ale nikdy sem se nenaucil ani nastavit nahravani na videu... Me to proste nebavi furt nekde neco stelovat prepinat atd. Staci klima, el okna a zrcatka.... No a nejaky radio :-D vic me v aute nezajima...

reagovat
Beny
19. října 2017, 19:08
2

Je mi 27, soudobou technologii si myslím ovládám. ALE.. V autě mi stačí klima, okýnka a zrcátka v elektrice, nějaký rozumný rádio, navigace se hodí. Tempomat chápu, škoda že jsou dálnice tak zasekaný že má omezený využití. Jiný věci mi ale připadají naprosto zbytečný, pokud se mám opravdu věnovat řízení tak na nějaký fíčury stejně nemám čas. Hlavně že je v autě tisíc kravin, ale ono to neumí zatáčet, je v tom kravál a nemá to ani šestku. Takže za mě prosím míň entetaimentu ale celkově kvalitnější auta.

reagovat
bitner
19. října 2017, 20:19
1

´15 Logan = Predni okna, zrcatka v el. Vyhrev zrcatek se zapina s vyhrevem zadniho skla. Radio s CD a USB a modrym zubem. Manualni klimatizace, stavitelny volant hore dole, stavitelne sedadlo ridice. 4 repraky. Ovladani radia pod volantem, venkovni teplomer. Ukazatel razeni (nahovno) Povinne, protoze EU: ABS, tlak v gumach, ESP, ASR. Bohuzel tam zapomneli dat motor (1,2 55 kW)
´11 Sandero = Logan minus (radio (musel jsem dat svoje a 2 repraky), modry zub, venkovni teplomer, ukazatel (HURA), tlak, ESP, ASR (hiphip...)) PLUS motor (1,6 62 kW).

Sandero pusobi dojmem nerozbitne zemedelske techniky, Logan pusobi trochu vyspeleji, ale je to uplne to stejne. Mam ta auta rad :-)

reagovat
Pochtli
19. října 2017, 20:39
0

Hlavní průser vidím s neintuitivním ovládáním. Dřív bylo pár (či víc) tlačítek a hotovo - co tlačítko, to funkce. Dnes displej kam se podíváš s x-úrovňovým menu. Jako největší nesmysl (mimo start-stopu) u nových aut považuju digi palubku, na které se zobrazují analogové budíky.

reagovat
beastar
19. října 2017, 21:43
1

No jo no, ale dneska ty fabriky levněji vyrobí ten lcd kokpit, než pořádný analogový budíky. To je stejná pakárna jako glass cockpit v letectví nejen že je to hnusný, ale ještě se na to musíš spešl zaškolit.

sumy
20. října 2017, 12:19
0

A pak ti kopne termika, něco si tam zmáčknš a 10min lovíš zpátky nastaveni.

liška
19. října 2017, 21:01
0

Mam pocit ze se to tady zbytecne hroti a je tady vic odpurcu nez zastancu novejch technologii. Je potreba si ale uvedomit ze infotainment ma bavit hlavne spolucestujici, ridic musi koukat pred sebe. A komu by se nelibilo pri dlouhy nudny ceste koukat na film, browsit ci si jenom hrat s neprebernym mnozstvim nastaveni?

reagovat
beastar
19. října 2017, 21:46
0

Cestující nevozim od toho auto není;) Ne dělám si srandu to jo. Jenže proč si musíš u většiny aut objednat tunu hovadin, když je prostě nechceš. Ty jejich balíčky výbav. A nikdo krom náhod ti neumí dnes dát auto v takzvaném základu. I tam jsou totiž už povinně pitominky.

liška
19. října 2017, 22:21
0

Tak povinny vetsinou bejvaj veci jako esp apod, to verim ze uz spoustu nejen svatecnich jezdcu od skarpy zachranilo...

beastar
19. října 2017, 22:49
0

Asi jo. Povinný zvukový výstražny signál nezapnuteho bezpečnostního pásu a denní svícení spoustu lidí taky jistě potěší.... Stejně tak kopa kokotin typu isofix. To je nekonečná debata. Mám rok a kousek starý auto, ale některý věci mi vadí.

sumy
20. října 2017, 12:25
0

Jako "bezva" fičuru vidim el. ruční brzdu ve spojení s bezpečnostním pásem. To tchyni málem praskla žilka než na to přišla. Už má nového civica 3 měsíce a je ráda, že s tím vůbec odjede. Večer dá přednost čtení detektivky před čtením X set strankoveho manuálu.

tomyks
20. října 2017, 13:11
3

Na el. rucku mam krasne vzpominky, kdyz mi na pobocce v NL pujcili sluzebni Passat. Vetsinou pri parkovani rucku nepouzivam, ale ujelo by mi auto kdyz jsem oteviral branu. No navod mi nedali a deaktivce rozhodne nebyla intuitivni. Musel to byt komicky pohled jak jsem skakal na miste. Bud to bylo rozbite, nebo to melo hlasove ovladani reagujici na pokyn "ku**a jed!"

ro
rock
20. října 2017, 22:10
0

Jo, furt to říkám: výrabci nacpali do auta levnější a po všech stránkách horší řešení (tablet místo točítek a tlačítek) a ještě PŘESVĚDČILI LIDI, ABY JIM ZA TO ZAPLATILI JAKO ZA NADSTANDARD. Neuvěřitelný majstrštyk.
A teď to ještě zopakovali s přístrojovým štítem; digitální omalovánky místo mechanické ručičky. Chjo.

A svůj nezanedbatelný díl viny na tom mají motorističtí novináři. Není to tak dlouho, co auto, který mělo soustavu tlačítek místo dotykového displeje nebo nějaké verze MMI, dostávalo v testech sprdunk za mizernou ergonomii. Masáž oveček zabrala, lidi to začali chtít. Masáž výrobců zabrala, protože kdo by chtěl v testech pořád dostávat mínusový body kvůli takové blbosti.

A když pak přišel Peugeot s 308, ve které nešlo bez dotykáče nebo tlačítek na volantu nastavit vůbec nic, tak už bylo pozdě, trend už byl jasný.

reagovat
nixx
23. října 2017, 14:21
0

Já osobně mám všechny ty nové "fičurky" rád, jsem hračička, zkouším co to umí ...
Ale třeba při jízdě už mi vadí obsluhovat nová Volva - kde je pouze tablet a i ke klimatizaci se musi člověk proklikat .... ale zase už bych dnes nechtěl auto, kde mám milion čudlíků, jako ve staších mercedesech (Dokonce i s číselníkem 0-9), to je taky otřes ... funkčně se mi líbí nové Polo - dotyk + 2 otočné čudly, jako to bylo dřív.
Ale jinak si zvyknu prakticky na cokoliv ...
A digitální palubka se mi taky líbí, můžeš koukat na navigaci zatimco si přítelkyně nastavuje hudbu (to ve svem aute nemuzu ...)

reagovat
Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
06. března 2018, 17:33
-3

Prosím, hlavně si nekupujte žádné Renaulty ani Dacie od RPZ(tečka)cz. Pravděpodobně prodávají pěkné křápy, protože jim musím vytrvale v komentářích pod články dělat reklamu, na nic lepšího jim asi nezbývají finance.
-
Komentář upraven 14. 7. 2019, 21:57:00

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem

Ford F150 XLT Singlecab Longbed 1994
Ford F150 XLT Singlecab Longbed

1994 rok výroby
200 koní výkon
5 002 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem