načítám data...

Dacia Sandero Stepway Extreme Eco-G: Se vším, co jde, a stále hodně pod půl milionu

Nízké provozní náklady na LPG, slušná výbava, pěkný vzhled a stále rozumná cena. Může být Sandero nejrozumnějším autem na trhu?

zobrazit celou galeriiFoto: Foto: Autíčkář.cz

Dacia Sandero to za minulý rok dotáhla až na druhé nejprodávanější auto v celé Evropě a titul nebyl vůbec daleko. Ten si nakonec vzala Tesla Model Y. Tito soupeři snad nemohli být rozdílnější – Tesla jako zástupce budoucnosti, nabitá technologiemi, s moderním elektrickým pohonem a výkonem nedávných supersportů. Naproti tomu malý jednoduchý hatchback Sandero, které se vyznačuje především tím, že je levný. I Sandero si ale můžete vybavit tak, aby vám ani v dnešní době moc nechybělo. A abyste vypadali i trochu šik přibyla nedávno do nabídky verze Extreme, se kterou už se blíže seznámil Jarda v Kašperských horách.

A co Extreme přináší? Především se má jednat o verzi „stvořenou pro outdoorové aktivity a dobrodružství“, ať už to v propagačních materiálech znamená cokoli. Čtyřkolku u Sandera stále nenajdete, ale alespoň dostalo nový trakční systém Extended Grip, který dokáže najít dodatečnou přilnavost vlivem přenastavení stabilizačního systému ESP. Zvenku Extreme poznáte především podle krásné zelené barvy Cèdre speciálně pro tuto verzi, která hezky kontrastuje s mědí na zrcátkách a pár dalších detailech. Hezkými detaily jsou třeba i polepy v podobně mapových vrstevnic na dveřích. V kombinaci s oplastováním a zvednutým podvozkem verze Stepway už Sandero nevypadá jako jedno z nejlevnějších aut na trhu. Rázem se z něj stává docela fešák, který umí udělat i trochu parády.

Foto Lukáš Naske, Autíčkář.cz

I uvnitř verzi Extreme prozrazují především měděné detaily v mřížkách ventilace, na madlech dveří a prošívání. Nový je i materiál potahu sedadel zvaný MicroCloud, který je velmi příjemný na dotek, ale zároveň by se měl snadno čistit, což můžu potvrdit. Tyto detaily doplňuje hlavně maximální výbava, kterou dnes umí Dacie nabídnout. K té se ale ještě dostanu. Nejdříve k pocitům z kabiny – jak se mi auto z vnějšku líbí a nízká cenovka na něm není tak moc vidět, uvnitř už je snaha o nízké výrobní náklady markantnější. Přesto se tady myslelo na překvapivě hezké detaily, které celek trochu zachraňují. Tím myslím především textilní pruh na palubce také z MicroCloud, který rozbíjí černočernou masu nevzhledného plastu před vámi. Nadprůměrně hodnotně vypadá i ovládání ventilace pomocí tří otočných ovladačů s vlastními displeji. Co dojem trochu kazí je hlavně kaplička přístrojů, která je možná skvěle čitelná, ale už působí dost zastarale. Stejné hodnocení si pak zaslouží i centrální displej infotainmentu. Ten se soustředí na jednoduché zobrazení bez jakýchkoli designových kudrlinek, ale jeho kvalita zobrazení je opravdu nepěkná. Nově potěší alespoň bezdrátové Android Auto a Apple Carplay, takže můžete dát sbohem nevzhledně visícím kabelům z přístrojovky.

Foto Lukáš Naske, Autíčkář.cz

Výbava zahrnuje třeba přední i zadní parkovací senzory, parkovací kameru, bezklíčové ovládání, vyhřívaná sedadla, tempomat, navigaci, hlídání slepého úhlu nebo systém varující před překážkou. Všechny systémy jsou řešené jednoduše a hlavně funkčně. Docela mě potěšila absence systému na hlídání v pruhu, který umí v některých vozech dost znepříjemňovat život. Stejně tak Dacia naštěstí zatím neupozorňuje na překročení nejvyšší povolené rychlosti. Tady je ještě zkrátka řízení stále na řidiči. Ten s tím ale nemá moc práce – volant jde velmi zlehka (což na dálnici není zrovna výhra), a to samé se dá říct o řadící páce, když na ni moc nepospícháte. Pokud znáte filozofii Dacie (především jednoduchá auta za příznivou cenu) a akceptujete ji, vlastně se Sanderu nedá moc co vytknout.

Pod kapotou lehce vrčel litrový tříválec o objemu jednoho litru, který přeplňuje turbodmychadlo. Palivo mu poskytují dvě nádrže – ta první je na benzín (50 litrů), na který má auto výkon 90 koní. Ta druhá je na LPG v místě rezervního kola pod podlahou kufru (40 litrů). Při jízdě na zkapalněný plyn to díky lehce vyššímu tlaku turba Sandero vytáhne až na sto koní. Pro klidnější řidiče dynamika dostačuje, ostatní se s ní budou muset smířit. Brzdou provozu vyloženě nebudete, ale s pokusy o předjíždění bych to také nepřeháněl. Nízká váha (cca 1200 kg) a krátké zpřevodování dovolují držet krok s výkonnějšími vozy alespoň ve městě. Šestka už je příjemně dlouhá na dálnici, ale si do stoupání budete muset pomoci podřazením. Trochu problém nastává při obsazení více lidmi, kdy je to na dynamice opravdu dost cítit. Znovu si ale myslím, že pro cílovou skupinu kupců této rumunské značky to nebude velké překvapení a jsou ochotni toto akceptovat výměnou za nízkou spotřebu obou paliv.

Foto Lukáš Naske, Autíčkář.cz

Ani podvozek nepřekvapí, a to nemyslím nijak ve zlém. Zvýšený podvozek o slušné 4 centimetry proti standardnímu Sanderu a také vysoké bočnice pneumatik (205/60 R16) dávají tušit, že zde půjde především o pohodlí. Boční náklony asi především díky lehké konstrukci nejsou zas tak velké, jak jsem se obával. I tlumení děr je nadprůměrné a auto je připravené na nejrůznější kvality cest, které můžete (třeba i v tom domácím Rumunsku) potkat. Zpohodlněné Evropany na západě, kteří si všechny cesty vyasfaltovali a často jezdí na hraně zákonných limitů pak čeká především brzká ale čitelná nedotáčivost. Zas to ale můžu uzavřít větou, že pro cílovou skupinu pokukující po Sanderu tohle pravděpodobně nepřekvapí.

Tím, co překvapí všechny ostatní kromě majitelů Dacií, jsou velmi nízké provozní náklady. Hlavním palivem je zde totiž LPG, které Dacia nabízí jako jedna z posledních výrobců na trhu. Start probíhá samozřejmě na benzín, ale když není vyloženě zima (třeba deset a více stupňů nad nulou), tak auto na plyn přepíná doslova za pár sekund (cca 10). Poznáte to podle svítícího tlačítka LPG vlevo pod volantem. Ukazatel paliva na displeji se také mění podle toho, na jaké palivo zrovna jedete. Dávno je pryč doba, kdy po instalaci LPG zůstala na přístrojové desce přišroubovaná nevkusná krabička s diodami. Dnes je vše krásně integrované tak, jak to má být.

Foto Lukáš Naske, Autíčkář.cz

A konečně k té spotřebě – ta se bude běžné pohybovat kolem sedmi litrů na sto, možná 7,5 když se občas podíváte na dálnici. Pokud se aktuálně průměrná cena litru LPG pohybuje kolem 17 korun, tak to znamená, že majitel bude jezdit kolem koruny dvacet na kilometr. To jsou čísla, na která nedosáhnou ani elektromobily, pokud nabíjejí jen na veřejných nabíječkách. Když plyn po cca 500 kilometrech dojde, budete jezdit kolem šesti a půl litru benzínu na sto kilometrů. Právě tovární zástavba LPG je za mě velkým trumfem značky, která míří na ekonomicky smýšlející řidiče.

A co ta cena? Základní Sandero můžete pořídit již od 296 tisíc korun. Dostanete ale jen atmosféricky plněný tříválcový litr s pěti rychlostmi v manuální převodovce. Jen o dvacet tisíc dráž vyjde přeplňovaná verze a o dalších 15 tisíc korun víc vestavba LPG a to mi přijde hodně fér. Za verzi v nejvyšší výbavě Extreme chce prodejce 432 tisíc a se všemi pakety jako auto na fotkách stojí 470 tisíc. Můžete se ale podívat po skladových autech, která budete mít s padesáti tisícovou slevou. To jsou všechno částky, na které zatím nemá odpověď ani čínská konkurence a pokud vám na autě některé drobnosti nesedí, to je ten důvod proč přimhouřit oči.

Foto Lukáš Naske, Autíčkář.cz

Závěr

Nebudeme si tu nic nalhávat – hlavní předností Sandera je prostě stále nízká cena. Ani výbava Extreme z něj neudělá luxusní vůz a při každém zavření dveří vám to plechová rána připomene. Materiály, potahy sedadel (ač nové) i zpracování jsou prostě orientované na cenu. Ale vadí to někomu? Minimálně 235 tisícům lidí to loni nevadilo a Sandero si koupili. Koupili si ho proto, že chtěli nové, spolehlivé auto, které je v záruce a převeze je z bodu A do bodu B. Ve verzi Extreme zase jen o trochu hezčí a vybavenější, ale základ zůstává stále stejný. Pokud hledáte auto rozumem, tak možná neexistuje rozumnější volba. Ani zdaleka není dokonalé, ale takové být ani nemá. Má být levné, a to plní. Je na kupci, jestli je ochotný s takovým autem žít nebo si chce a může připlatit za něco víc.

Foto Lukáš Naske, Autíčkář.cz

Technické údaje

Motor: zážehový přeplňovaný tříválec 999 ccm
Výkon soustavy: 74 kW (100 koní) na LPG, 67 kW (90 koní) na benzín
Točivý moment: 170 Nm na LPG, 160 Nm na benzín
Převodovka: manuální šestistupňová
Maximální rychlost: 177 km/h
Pohotovostní hmotnost: 1209 kg 
Zrychlení 0–100 km/h: 11,9 s 
Průměrná spotřeba udávaná: 7,5 l/100 km na LPG, 5,9 l/100 km na benzín
Průměrná spotřeba v testu: 7,5 l/100 km  LPG, 6,7 l/100 km benzín
Základní cena: 296 400 Kč (Essential SCe 65)
Cena testované verze: 469 900 700 Kč (Stepway Extreme ECO-G + všechny pakety a barva)

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ro
rock
25. března 2024, 16:00
1

Asi to má smysl, pokud si najdete skladovku (a ušetříte 50 t), pokud víte, že chcete tovární vestavbu LPG nebo pokud sáhnete po holobytu za 300.
Ale jinak - exempláři "v plné" v ceně >450 jsou už docela blízko Tivoli, Vitara a určitě i další. Tam už ta konkurence existuje.

reagovat
Lukáš Naske
25. března 2024, 17:34
0

Zrovna u Tivoli by mohl být docela problém především s provozními náklady. Ano, má sice 163 koní a projev je tak suverénní, ale taky spotřeba prakticky nejde pod 8 litrů. V přepočtu na koruny tak jezdí za víc než dvojnásobek na kilometr. To může být u kupců nejlevnějších aut docela významný parametr. MG ZS je na tom jen o trochu lépe.

S Vitarou bohužel osobní zkušenost nemám, ale když se dívám do aktuálního ceníku, tak je tam akční cena od 497 tisíc (snad tam není nějaký háček, jako jsem se nachytal u C-HR) a dost prvků výbavy chybí.

ro
rock
25. března 2024, 18:00
0

U Vitary jsem koukal na tu výbavu Premium za 514, která kupodivu má téměř všechno, co je potřeba a když použiju ten podfuk a odečtu 15 t za poukaz na palivo, jsem na 500 t. Je to víc než 450-460 za vybavenou Dacii a v té výbavě opravdu něco chybí (a možná i přebývá, položku po položce jsem nešel), ale za zvážení už to podle mne stojí.
U Tivoli jsem si ani nebyl jistý, jestli ho zmínit, protože ten je sice vybavený dobře, ale ta spotřeba je právě v kontrastu s LPG Dacií monumentální.
Suma sumárum ti musím dát za pravdu, TAK výhodný jak ta Dacia není asi nic. Chtěl jsem jenom říct, že alternativy nejsou zas tak vzdálené, jak bývaly kdysi.

Wa
Wakantanka
25. března 2024, 19:24
0

Za pol mega už bude myslím slušne vybavená Fabia, čo je predsa len lepšie auto či?

ro
rock
25. března 2024, 19:40
0

Todle se tváří jako crossover. Zvedlý podvozek, oplastování a tak. Proti tomu mají ve škodovce Kamiqa a ten je do půl mega fakt zoufalý holátko.

Jakub Pospíšil
25. března 2024, 19:41
1

No...o moc není. Měli jsme je vedle sebe onehdá s Machačem a vyhrálo to za nás za oba Sandero. https://www.autickar.cz/clanek/dacia-sandero-tce-90-cvt-nevytahuju-se-rostu/

Jinak Tivoli žere a v některých věcech je hůře dimenzované - Dacia je dost festovní a řemeslně náhodou překvapivě slušně zpracovaná. Začištěné sváry a podobně. MG není varianta, je to hrozný odbytý krám co smrdí jak cvičky. Vitara je dobrá, ale problém je ji takhle jak je napsáno sehnat. Specky skladem se většinou liší. Navíc Dacia má velký trumf ve formě levného a relativně spolehlivého CVT. Takže jo - je to fakt dost výhodné.

A já se jdu zahrabat, protože tu obhajuji základní Dacii. To jsem to dopracoval :D
-
Komentář upraven 25. 3. 2024, 20:14:08

Lukáš Naske
26. března 2024, 06:37
0

Vždyť to mám stejně 😃. Bojuju tu za výhodnost Dacie, ale pravda je, že bych si ji určitě nekoupil a raději sáhnul rozhodně i třeba po ojetině. Chápu – záruka, žádný starosti, žádný prachy navíc, ale v tomhle prostě já svůj život trávit nechci. Pro někoho kdo na auta tolik není to ale může být možnost 🤷‍♂️

Lukáš Naske
26. března 2024, 13:00
0

Ale jako ideální konkurent mi přijde třeba Opel Crossland, který je teď v HITu za 400t. Výbavou na tom bude podobně, velikostí taky… Těžké rozhodování.

Opelfahrt
25. března 2024, 18:05
0

Vitaru s tímhle bych asi nesrovnával, je to menší auto. Motory jsou stejné a Vitara u někoho možná boduje s kratším rozvorem, ale je fakt malá. Jel jsem s Vitarou jako spolujezdec z nádraží na úřad a do autosalonu a pro vysokého člověka se to prostě nedá. Možná tak na hrkání ke krmelci, ale na to stačí starý Jimny.

reagovat
Opelfahrt
25. března 2024, 18:59
0

Pardon, napsal jsem to pod jiný článek – Vitaru bych nesrovnával s S-Crossem, nějak mi ušlo, že tohle je článek o Dacii. Stejné motory má Vitara a S-Cross, samozřejmě.

Sa
Sato
25. března 2024, 21:17
-2

Nejako nechapem asi kto je cielova skupina socialneho auta za pol mega. 1. je to uz dnes fakt tak malo penazi ze na to naskrabu socialne skupiny? alebo po prispevku na bydleni je uz aj prispevok na auto? Alebo auto uz definitivne nie je cool, status etc.. a tak si aj lepsie zarabajuci ludia ktori ale vlasne nemaju radi auta kupiju Dacie?

Cim teda nechcem povedat ze to je drahe, to zase nie, historicky vzate auta napr v 2008 boli drahsie...

reagovat
Fr
Frodo
26. března 2024, 06:59
4

Cílová skupina je naprosto jasná. A prodejní čísla dokazují, že to je pro Dacii trefa do černého. A pokud umíš číst, tak by jsi věděl že tohle není sociální auto za půl mega. Vlastně to není sociální auto. Sociální auto je 20 let stará Fabia za 30.

Be
Beran
26. března 2024, 08:24
3

Nove auto, jezdi z fabriky na LPG a zaroven to neni dychavicna atmosfera. Navic si ojete dacie zacaly jako ojetiny drzet cenu. Pokud potrebujes prepravnik z A do B i s nejakyma komfortnima funkcema, tak to auto dava smysl. Na silnicich je dost lidi, kteri ozeli jizdni vlastnosti a pocit kvality vymenou za nizsi cenu.

sheogh
26. března 2024, 12:24
0

Tak ono s tim pohonem je asi jedno, jakej to ma podvozek a jizdni vlastnosti. Asi si to nikdo nekoupi na trestani okresek.
Za me by ale byla taky cesta v teto cene spis neco ojeteho, v cem bych se citil mnohem lip, i za cenu chybejici zaruky.
I kdyz je to laciny auto, tak ta castka je porad pro me docela dost penez, abych pak porad koukal na ten kompromis. Jasne, ten zaklad je fakt levnej, ale to da fakt asi jen nejakej duchodce zvyklej na S120
Nedavno si to koupil clovek v rodine jako nahradu za zrezly Focus a pry si to koupil jen kvuli te zaruce, jinak je mu to uplne jedno.

Be
Beran
26. března 2024, 13:46
0

Ma to 1200 kilo, 74kW a 170Nm (predpokladam v nizkych a strednich otackach). Okreskove kladivo to urcite neni. Ale na trosku sviznejsi svezeni po rovnejsich silnicich s cenou paliva 1kc/km to muze fungovat.
Nove auto kupovat neplanuju, ale kdyby jo, tak bych se tim asi zkusil svezt.

Sa
Sato
26. března 2024, 13:53
0

Pod 400 sa stále dá kúpiť ojetá 3-4 ročná octavia/focus/astra, s nejakým rozumným motorom a nájazdom pod 100tis km. Nie je tam tá výhoda klidného spania so zárukou, ale je to zase ušetrených 100tis kč

Be
Beran
26. března 2024, 14:26
3

Jenze do zminovanych (a podle me i lepsich) aut uz rozumnne LPG nedas, coz se pri dennim dojizdeni projevi. Nemluve o kulture prodeje ojetin u nas.
Nerikam, ze bych si testovanou dacii koupil. Ale rozumim, tem kdo si ji pujdou koupit.

Sa
Sato
26. března 2024, 14:46
0

Jo máś pravdu, na LPG som zabudol, to bude argument pre dosť ludí.

Jeden kamarát si nedávno kupil Joggera, tiež LPG, technicky vzaté jeho prvé vlastné auto. Pred tým ako rodina fungovali s Corsou. Ale je to taký klasický kolenovrt, po dialnici 120 lebo spotreba atď. Presne jeho finančné pomery nepoznám ale je senior kdesi cosi v nejakej IT korporaci takže finačne asi úplne zle na tom nebude, ide skorej o tú premisu, že autá sú pre neho len nutné zlo, vzťah žiadny až záporný.

Zajda
27. března 2024, 13:17
4

Cílová skupina se prostě nechce prohrabávat hnojem "zánovních ojetin". Za testované tovární LPG s doživotni revizi nádrže pak reálně žadná alternativa není. Měl jsem z Renault servisu jako náhradní vůz předchozí generaci Sandera a co se týče jízdních vlastností, nic lepšího na naše rozbombardované okresky s několika vrstvami asfaltu vykukujícími přes sebe vymyslet nejde. Alespoň na teto straně hranice milionu Kč.

mariov8
27. března 2024, 09:03
0

Slyšel jsem přezdívku "Hummer pro důchodce" a jak to tak kolem sebe sleduji, docela to sedí.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem

Ford Mustang GT 2012
Ford Mustang GT

2012 rok výroby
417 koní výkon
5 000 ccm objem

Buick Riviera  1974
Buick Riviera

1974 rok výroby
220 koní výkon
7 500 ccm objem